Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[Tournament] Beste Band: Editie 2015

Christian.

Aanbevolen berichten

The Cure - The Strokes

Luister nauwelijks iets van beide bands, dus ik stem hier maar niet.

Pink Floyd - Muse

Muse is goed, Pink Floyd is eenvoudigweg beter

Pixies - Oasis

Even wat van Pixies geluisterd, maar daar kan ik vrij weinig mee. Dan een stuk liever Oasis.

The Smiths - Tame Impala

Heb weinig met beiden, maar als ik moet kiezen, dan voor Tame Impala

Radiohead - Mumford & Sons

Hoewel ik zelf meer luister naar Mumford & Sons, kan ik moeilijk ontkennen dat Radiohead de betere band van de twee is.

Fleetwood Mac - London Grammar

Fleetwood Mac is ook niet mijn grootste favoriet, maar overduidelijk de bovenliggende partij tegen het weinigzeggende London Grammar

Queen - The Black Keys

Queen is misschien van grotere naam, maar The Black Keys zijn gewoon een van mijn favorieten

The Rolling Stones - Editors

Legendarische band tegen een gewoon goede band, keuze is makkelijk gemaakt

Queens of the Stone Age - Blur

Kan ik beiden waarderen, maar Blur heb ik meer mee

The Roots - Neutral Milk Hotel

The Roots is niet allemaal mijn smaak, maar ik heb werkelijk niets met Neutral Milk Hotel. Vooral de stem van de zanger trek ik gewoon niet.

R.E.M. - Soundgarden

Soundgarden kan ik soms ook wel opzetten, maar via mijn vader ben ik opgegroeid met muziek van oa R.E.M.

Kraftwerk - Bloc Party

Blanco hier, niet omdat ik ze niet ken, maar omdat deze me gewoon niet boeit

The National - Franz Ferdinand

Ik hoor ook wel dat de muziek van The National van een hoger niveau is dan Franz Ferdinand, maar ik heb gewoonweg liever een lekker feestje dan de muziek van The National die ik niet helemaal door heb volgens mij.

The Beatles - Arctic Monkeys

Liever had ik op geen van deze twee gestemd, maar dan ga ik voor de invloed van The Beatles boven die twee/drie nummer van Arctic Monkeys die ik wel nog eens luister.

The Smashing Pumpkins - Daft Punk

Blanco, bij de ene heb ik niets met het genre, bij de ander niets met de zanger

The Beach Boys - dEUS

Heb gewoon niets met The Beach Boys, dEUS vind ik daarentegen af en toe nog wel leuk.

The Velvet Underground - Dinosaur Jr.

Makkie, J Mascis is baas!

The Who - Eels

The Who hebben gewoon een aantal sterke nummers, Eels vind ik voor het grootste deel redelijk onopvallend

The Doors - The Verve

Moeilijk deze, erg moeilijk. Ze behoren beiden niet tot mijn topfavorieten, maar ik kan ze beiden waarderen. Licht voorkeur dan voor The Doors.

Creedance Clearwater Revival - The XX

John Fogerty deze zomer nog live gezien, gewoon een trapje of tien legendarischer dan The XX

Arcade Fire - Gorillaz

Beiden niet iets wat ik veel luister, maar van Arcade Fire kan ik meer nummers waarderen dan van Gorillaz

Black Sabbath - MGMT

Black Sabbath heb ik nog niet veel geluisterd, omdat het me nog niet echt heeft gegrepen. Zal het binnenkort nog eens een nieuwe kans geven. Voor nu heb ik liever MGMT.

Porcupine Tree - White Lies

Het album Deadwing is al beter dan de hele discografie van White Lies bij elkaar.

Massive Attack - Alt-J

Weet niet, heb gewoon weinig met zangeressen. En Alt-J is met twee erg sterke eerste albums binnen gekomen.

Nirvana - Dire Straits

Dé muziek die ik van vroeg mee heb gekregen van mijn vader + Mark Knopfler is gewoon geweldig.

Sigur Rós - The White Stripes

Blanco. Ik ben nooit gegrepen door Sigur Rós, maar snap wel de verering van sommigen voor deze band. The White Stripes is een band die niet verder komt dan twee leuke nummers.

Nick Cave & The Bad Seeds - Foo Fighters

Nick Cave is goed, maar ik heb liever Dave Grohl (als ik tenminste die laatste plaat even vergeet).

Depeche Mode - Pearl Jam

Pearl Jam is een van mijn grootste favorieten

Joy Division - Guns n' Roses

Makkelijke keus, Joy Division vind ik gewoon niets.

Parliament-Funkadelic - Florence+The Machine

Redelijk gelijk dit, maar toch maar Florence. Is toch net wat meer mijn ding

Godspeed You! Black Emperor - Interpol

Heb eigenlijk weinig met puur instrumentale muziek, behalve als het jazz is. Daarom dus de voorkeur voor Interpol in deze.

Led Zeppelin - Red Hot Chili Peppers

Dit is waarschijnlijk de moeilijkste van allemaal. Led Zeppelin is "beter", maar ik luister ook een hoop naar RHCP. In dit geval dan maar gekozen voor de kwaliteit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 447
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

The Velvet Underground - Dinosaur Jr. | Erg zonde dat er eentje van deze twee nu al moet uitvliegen, verdienen het allebei om nog een tijdje mee te gaan. The Velvet Underground is zo ontzetten belangrijk geweest voor de rockmuziek en de muziek tout court. Een van de eersten die voluit durfden te experimenteren en thema's durfden aan te raken waar iedereen ver weg van bleef. En, belangrijker, ook nog eens fantastische nummers hebben gemaakt. Luister naar Heroin, luister naar European Son (dat einde is bijna noise!). Fantastische band. Dinosour Jr. heb ik ook heel hoog zitten. Gitaarspel is fantastisch, zit vol met rauwe emotie. Geweldige liveband ook, heb ze twee keer mogen aanschouwen en zeker aan de tweede keer op Dour in de modder heb ik heerlijke herinneringen. Kan volgende week zomaar anders zijn, maar nu ga ik met pijn in het hart voor John Cale en co.

The Who - Eels | Als je The Who luistert hoor je natuurlijk de kwaliteit die erin zit, maar echt pakken heeft het me nooit gedaan. Eels daarentegen wel, geweldige verhalenverteller, heeft wel een paar nummertjes waarbij ik het moeilijk drog kan houden (Elisabeth on the Bathroom Floor :( )

The Doors - The Verve | Simpel. Morrison was een uitzonderlijk poëet en met The Verve heb ik weinig.

Creedance Clearwater Revival - The XX | Goed, Bad Moon Rising is een prima nummertje maar verder is het toch allemaal net iets te gladjes terwijl The XX twee uitstekende platen heeft gemaakt.

Arcade Fire - Gorillaz | Ik weet niet wat het is met Arcade Fire. Ik hou dan wel niet zo van indiebands, de band krijgt zoveel lof langs alle kanten dat ik steeds denk dat het aan mij moet liggen. Maargoed, ik hoor het dus niet. Gorillaz zet ik bij tijd en wijle met plezier op, plus dat het hele concept zo uniek is dat het propjes verdient.

Black Sabbath - MGMT | Sabbath (h) Begin van alle metal, fantastische platen gemaakt, Ozzy, Iommi. Muziekgeschiedenis. MGMT...nee, ga er geen woorden aan vuil maken.

Porcupine Tree - White Lies | Weer zo'n rare battle zeg. White Lies? Echt? In deze fase nog?

Massive Attack - Alt-J | Massive Attack vond ik ooit heel goed, nu vind ik het wel oké maar luisteren doe ik het amper meer. Heb erg genoten van de eerste plaat van Alt-J, tweede heb ik nog niet geluisterd. Geen stem.

Nirvana - Dire Straits | Ja, lastig. Moet zeggen dat ik na die hele discussie over Nirvana in de vorige ronde weer wat ben gaan luisteren en verdorie, ik geniet er toch wel erg van. Dire Straits verdient het natuurlijk ook om hier te staan, maar nostalgie neemt dan toch de bovenhand.

Sigur Rós - The White Stripes | The White Stripes worden soms een beetje onderschat denk ik, beetje flauw om ze af te doen als niets meer dan die ene hit. Jack White is echt wel een prima muzikant. Dat gezegd zijnde is dit natuurlijk geen contest, Sigur Rós behoort tot m'n favoriete bands. Hebben een enorm hoge ondergrens, echt zo'n band die geen slechte albums maakt. Paar echte klassiekers ook. Mogen ver komen.

Nick Cave & The Bad Seeds - Foo Fighters | Ha, de Foo Fighters. Vroeger als tiener wel wat geluisterd dus hebben het voordeel van de nostalgie, maar hey. Nick fucking Cave _O_ Brute held.

Depeche Mode - Pearl Jam | Want Black.

Joy Division - Guns n' Roses | Hm, twee favorietjes maar toch een gemakkelijke keuze. Joy Division is zo goed in alles. Muzikaal, tekstueel, die dansjes van Curtis. Niks mis met G&R maar dit is een mooi eindstation.

Parliament-Funkadelic - Florence+The Machine | Parliament ken ik niet.

Godspeed You! Black Emperor - Interpol | Favoriete band na Agalloch. GY!BE overstijgt de muziek, het is kunst. Muzikaal is het sowieso fantastisch, zoveel lagen, zo'n subtiele veranderingen, heerlijke climaxen. Maar wat het echt zo goed maakt zijn natuurlijk ook die field recordings van Efrim Menuck en andere spoken word stukjes. "I open up my wallet/and it's full of blood'. "They lie, they cheat, they rip the people off". "We used to sleep on the beach". Tranen.

Led Zeppelin - Red Hot Chili Peppers | Helemaal niks mis met RHCP. Under the Bridge, Californication, songs die ik nog graag opzet. Led Zep echter iets meer klasse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Luister beiden niet erg veel, maar Dinosaur Jr. heeft een album die ik toch wel erg lekker vind

The Who - Eels

Lastig, luister graag naar beiden. The Who gekozen, want Baba O'Riley

The Doors - The Verve

Ja redelijke 50/50. Valt toch in het voordeel van The Verve omdat dat net wat meer mijn stijl is

Arcade Fire - Gorillaz

Lastig, maar ik vind van Gorillaz gewoon maar een select aantal nummers echt leuk.

Black Sabbath - MGMT

Ja Black Sabbath is niet echt mijn ding. MGMT daarentegen best wel.

White Lies is een leuk bandje, maar Procupine Tree heeft echt een aantal legendarische nummers. White Lies is te makkelijk om te kunnen tippen hieraan

Massive Attack - Alt-J

Massive Attack is leuk, maar ik vind Alt-J echt heel erg tof. Twee toffe albums gemaakt, totaal in eigen stijl.

Nirvana - Dire Straits

Die gitaarsolo's:<

Ben nooit echt fan geweest van Nick Cave. Foo Fighters inmiddels ook niet echt, maar dat beschouw ik dan maar als jeugdsentiment

Depeche Mode - Pearl Jam

Pearl Jam is zo verdomd goed, ken weinig van Depeche Mode, maar dat kan never nooit zo top zijn als Eddie Vedder.

Zangloos is leuk, maar niet te veel. Interpol vind ik al jaren erg goed en ben dan ook blij dat ik ze dit jaar op Lowlands voor het eerst live ga zien.

Vermoed een overwinning van Led Zeppelin, misschien zijn die ook wel beter, maar persoonlijk luister ik liever naar RHCP.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondanks dat ik zeker fan ben van The Velvet Underground is dit een redelijk makkelijke keuze. Laatste jaren echt enorm fan geworden van Dinosaur Jr. om verschillende redenen. Gitaarspel is overweldigend, de zang gaat door merg en been. Aan de andere kant staat dan een band die ik misschien niet helemaal goed genoeg ken, maar wel een van de weinige bands uit die tijd die me nog echt weet te boeien. Ik hou enorm van dat lo-fi geluid en de stem van Lou, Heroin, Venus in Furs, het is allemaal zo ontzettend goed en nu ik dit allemaal aan het typen ben merk ik dat ik begin te twijfelen aan mijn keuze. Toch ga ik voor J en kompanen, toch muziek die meer voor me heeft betekend.

The Who - Eels

Weer een ouwe reus tegen een band die ik de laatste jaren pas echt ben gaan doorgronden. Hoewel The Who goed is kan ik zoveel meer met Eels. Ken weinig bands die zo teksten overbrengen als Eels dat doet.

The Doors - The Verve

En wederom een lastige. Ik ga toch weer kiezen voor een band die ik gewoon beter ken en die me meer doet en dan kom ik uit bij The Verve. Zou zomaar kunnen veranderen als ik weer meer The Doors ging luisteren.

CCR is echt een beetje aan me voorbij gegaan. Ga dan ook niet stemmen al weet ik vrij zeker dat ik anders bij The XX zou uitkomen, maar dat is niet helemaal eerlijk.

Arcade Fire - Gorillaz

Ik heb de fuzz rond Arcade Fire nooit helemaal gevoeld. Ik heb gister weer eens The Funeral opgezet (want het nieuwere werk kon ik al helemaal niet echt waarderen) maar het is het gewoon niet helemaal. 't Is best interessante muziek maar het brengt op me geen gevoel over, de nummers blijven niet hangen en op een gegeven moment heb ik het gewoon wel gehad eigenlijk. Daarom ga ik gewoon op Gorillaz stemmen, want dat is een heel tof project en dat mag ook gewaardeerd worden.

Black Sabbath - MGMT

Ik vrees dat ik van Black Sabbath ook niet genoeg ken voor een goed onderbouwde stem. Ik vind MGMT niet bijster interessant, maar van Black Sabbath ken ik eigenlijk maar een paar nummers en ondanks dat dit niet mijn genre is kan ik me voorstellen dat ik Black Sabbath interessanter vind. MGMT heb ik dan weer meer van gehoord. Voor beide valt iets te zeggen dus ik laat hem open.

Ondanks dat ik ook deze bands allebei niet door en door ken hoef ik hier niet te twijfelen, lijkt me duidelijk. Band die daadwerkelijk iets betekent tegen een dertien-in-een-dozijntje.

Massive Attack - Alt-J

Lastig dit, Alt-J is net iets meer mijn straatje, en dan met name het eerste album. Vond ik fenomenaal toen ik het voor het eerst houden.

Nirvana - Dire Straits

Ik heb gewoon niks met Dire Straits. Ik vind individuele nummers best wel mooi maar dat is het dan ook wel, twee achter elkaar wordt vaak al saai. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst Dire Straits heb opgezet voor mezelf. Zowel het stemgeluid als het gitaarspel van Knopfler staan me niet echt aan. Lijken me genoeg redenen om op een band te stemmen waar ik wel nog steeds erg graag naar luister.

Met extra kudo's voor The White Stripes. Elke keer als ik weer eens The White Stripes luister ben ik verbaasd over hoe ontzettend lekker smerig, bluesy en rock n' roll het eigenlijk is. Maar Sigur Rós is wel een klasse apart, een band die doet wat geen andere band doet op dit moment.

Geen hard feelings voor Foo Fighters, Dave Grohl is gewoon een toffe peer. Maar Nick Cave is, hoe zeg je dat, iets volwassener?

Depeche Mode - Pearl Jam

No brainer. Ben wel een beetje door mijn uitleg heen eigenlijk maar Depeche Mode is niet iets waar ik fan van ben of ga worden. Pearl Jam daarentegen. Minder fan dan vroeger maar ik ga dit nooit slecht vinden.

GnR is op zich wel leuk, hebben een paar hele fijne klassiekertjes geschreven. Maar als ik echt op muzikaliteit ga letten kom ik toch wel uit bij Joy Division, laatste tijd wat meer gaan ontdekken en ik kan me voorstellen dat het je moet liggen. Maar het ligt me wel.

Laten we wel wezen, deze band doet alleen nog mee omdat Jordi dat graag wil. Maar goed, ik heb Maggot Brain weer eens aangeslingerd voor het eerst in jaren en het valt toch wel lekker op zich. Florence is ontegenzeglijk tof maar er is nooit heel van haar blijven hangen. Als ik dan ga stemmen op basis van muzikale kwaliteiten ga ik gewoon voor Funkadelic, omdat het kan. Zal toch wel hun laatste ronde zijn neem ik aan.

Interpol is, ik ga het gewoon zeggen ja, saai. Voor een beschrijving van Godspeed, zie de post van [MENTION=13248]Hansje[/MENTION];.

Iedereen heeft wel een moment gehad in zijn leven dat hij dacht, wauw, hoe goed is Stairway to Heaven. En ook iedereen heeft wel een moment in zijn leven gehad dat hij dacht, kan het nu eindelijk een keer stoppen met Stairway to Heaven? En dat is wanneer je pas gaat ontdekken hoe goed Led Zeppelin eigenlijk is. RHCP is een prima band, zeker als je verder kijkt dan de hitjes, maar Led Zeppelin heeft een heel resem aan ontzettend goede en snoeiharde rockplaten uitgebracht die nog steeds staan als een huis.

Wordt wel steeds lastiger om alles te motiveren, op een gegeven moment kom je toch bij "ja die ene vind ik gewoon leuker dan die andere" :cab:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

& Nico heeft me op 1 nummer na niet echt kunnen pakken, moet wel meer luisteren van hun complete discografie, maar Dinosaur Jr. is love, Dinosaur Jr. is life. J. Mascis is een genie op het gebied van songwriting en sounds maken.

The Who - Eels

Ja Eels zijn niet zo bijzonder, eendimensionale droevige muziek. The Who is wel een van de weinige dadrockbands waar ik van kan genieten. Mede door Baba O'Riley net voor elk UFC event. :D

The Doors - The Verve

The Doors zijn ook zo'n band die alleen zo geprezen worden door de tijdscontext, inhoudelijk staat het niet zo sterk als je dit vergelijkt met recentere muziek.

Dacht dat ik al een album geluisterd had van The XX, maar blijkbaar niet. Ga ik ook niet doen voorlopig, wat ik van ze ken is nu niet boeiend.

Arcade Fire - Gorillaz

Gorillaz zal altijd het inferieure product van Damon Albarn blijven, een paar leuke tracks, maar over het algemeen blijft het allemaal redelijk aan de oppervlakte hangen. Arcade Fire is daarentegen een band die ik recentelijk erg ben gaan waarderen. Dacht eerst dat het 'een van de vele' Indie-bands was, maar zij hebben nog echt iets te bieden ook.

Black Sabbath - MGMT

Ja Black Sabbath, heerlijk man. Zowat de helft van alle Metal muziek is door hen hevig beïnvloed, vooral Doom Metal. Geweldige bands als Candlemass en Uncle Acid and the Deadbeats hebben vanuit hun sound uitgebouwd, en daarnaast staat de muziek van Black Sabbath al vele decennia later nog steeds als een huis, dat kan je van een andere Metal-pioneer als Venom niet zeggen.

Ken heel die White Lies niet.

Massive Attack - Alt-J

Hit or miss, maar Mezzanine is erg solide, waar bij Alt-J de glans er na een tijdje vanaf gaat, not to mention dat het nieuwste album gewoon geen ruk aan was.

Nirvana - Dire Straits

Begin de Dire Straits steeds minder te waarderen, doordat hun muziek niet heel veel diepgang biedt, maar dat is precies waarom ik Nirvana niks vind.

White Stripes, geinig bandje, maar Sigur Rós heeft toch wel een aantal zeer verheffende, buitenwereldse platen gemaakt.

Vind het beiden niks, Nick Cave al ik weet niet zoveel van geluisterd, kan me allemaal niet trekken, Foo Fighters is al helemaal niks bijzonders, laat Dave Grohl maar gewoon drummen, de rest kan die niet.

Depeche Mode - Pearl Jam

Vind Pearl Jam gewoon enorme meuk, Eddie Vedder zingt alsof die wormen in zn muil heeft en alles klinkt heel lelijk en hetzelfde.

GNR is toch ook niks bijzonders he, November Rain is een goed nummer (overigens een keiharde X Japan imitatie), maar verder onderscheidt het zich nergens van standaard Hard Rock, dat is dat bijna alles gewoon hetzelfde klinkt, zou voor de rest amper de nummers kunnen onderscheiden.

Ja Florence is een leuk popbandje, maar luister dan vrinden, als jullie met mij afgelopen zomer in Paradiso hadden gestaan met het geweldige ensemble Parliament-Funkadelic, ofwel George Clinton and a whole bunch of friends, dan hadden jullie allemaal op ze gestemd, wat een concert man, wat een geweldige muzikanten. Dan is Maggot Brain een populair en goed voorbeeld van wat ze allemaal kunnen, maar deze mannen en vrouwen hebben nog zoveel meer goeds op hun naam staan he. Wederom een band met rijkelijk vloeiende invloeden die zonder tijdscontext nog steeds sterk zijn.

Krijg altijd jeuk van Interpol.

Vind het allebei maar niks, Anthony Kiedis is een hele enge man en Led Zeppelin is standaard dadrock.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat J. Mascis een enorme held is en the Velvet Underground mij nooit heeft weten te grijpen.

The Who - Eels

Dadrock tegen een van de beste verhalenvertellers in de muziek, eenvoudige keuze.

The Doors - The Verve

Vind the Doors een weinig spannende band en kunnen dus sowieso niet tippen aan de melancholie van the Verve. Die laatste hebben sowieso met the Drugs Don't Work een van de beste nummers allertijden op haar naam staan.

Arcade Fire - Gorillaz

Een van de meest boeiende indiebands van de afgelopen tien jaar tegen Damon Albarn op zijn creatiefst is vooral ontzettend zonde. Geef Gorillaz hier licht de voorkeur vanwege hun geweldige liveshows.

Black Sabbath - MGMT

Sabbath is echt veruit mijn meeste favoriete band binnen de hardere muziek en daar kan een leuke plaat van MGMT niet tegenop.

Belachelijk dat White Lies in deze fase van het toernooi nog meedoet, zijn ver genoeg gekomen zo.

Massive Attack - Alt-J

Vind Triphop een van de meest slaapverwekkende genres binnen de muziek, dus toch maar voor Alt-J gekozen door die goede eerste plaat.

Nirvana - Dire Straits

Don't care.

Twee hele goede bands, maar het is toch net wat knapper wat Jonsi en zijn mannen weten neer te zetten. Weten als geen ander muziek te maken waardoor je je in een andere wereld waant.

Vroeger veel naar Foo Fighters geluisterd, maar op een gegeven moment kom je er gewoon achter dat zo'n band maar weinig voorstelt. Vorig jaar met Push The Sky Away eigenlijk pas voor het eerst kennis gemaakt met Nick Cave, maar dat is gewoon een ongelofelijke geweldenaar.

Depeche Mode - Pearl Jam

Pearl Jam wint 'em uiteindelijk vanwege Ten, ondanks dat ik het verder geen heel bijzondere band vindt.

Vind beide bands tof, maar Joy Division is gewoon een pak beter.

De muzikaliteit van Parliament-Funkadelic staat buiten kijf, maar vind Florence erg toffe muziek maken dus hoop dat zij doorgaat.

Interpol is allemaal heel leuk en aardig, maar kunnen vrij weinig bolwerken tegen een van de spannendste collectieven die de alternatieve muziek kent.

RHCP heeft een paar toffe platen gemaakt, maar daar blijft het ook bij. Led Zeppelin is cool en een van de betere bands in het genre, zou ook absoluut voor een reünie zijn ooit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Let ik even niet op, is er een ronde aan mijn neus voorbij gegaan :D Zal bij deze dan extra mijn best doen...

Vind ik meteen een moeilijke, want beide waren in hun eigen tijdsbeeld de anderen een stapje voor. Toch heeft Joe Mascis volgens mij meer betekent voor zijn generatie, zeker mede door zijn werk als producer. Zijn nasale kraaigeluid zal niet door iedereen worden gesmaakt, maar het geeft de man karakter. Vandaar (en omdat The Wagon één van mijn dweepnummers uit mijn latere jeugd is): Dinosaur Jr.

The Who - Eels

Deze dan weer zeer makkeljke. Ook al is het een steengoeie muzikant, een innovator en een lefgozer, ik heb het niet op Mr.E.

Een gevoelsmatige keuze, al helemaal omdat The Who dé band was van mijn moeder, die helaas vorig jaar rond deze tijd is overleden. Mom, this one's for you :)

The Doors - The Verve

Door Oliver Stone en Val Kilmer tot mediahype gebombardeerde band en frontman begin jaren '90. Gemengde gevoelens hierbij, het bracht The Doors op een schavotje waar ze niet thuis hoorden, werden toen in één adem genoemd met Céline Dion en Michael Bolton bij wijze van spreken.

The Verve staat op vele sites geregistreerd onder 'Shoegaze'. Als grote fan van dit genre vind ik die klassering nogal vaag, en hun repertoire wat te slap.

Het intimistische en wat bevreemdende minimalisme dat je bekruipt, de gave om schoonheid vanuit het bijna-niets te halen. The XX is een band naar mijn hart. CCR roept niet veel meer bij me op dan pickup-trucks volgestouwd met ongewassen hillbillies in salopetten gehuld.

Arcade Fire - Gorillaz

Gorillaz is niet veel meer dan een uit zijn kluiten gegroeid experimenteel speeltuintje van Albarn. Hadden met Clint Eastwood wel een fijne single, maar als ik het kaf van het koren scheidt blijft er weinig over om te eten. Arcade Fire is zo'n band die beklijft, aan de ribben blijft hangen. Nummers die zowel qua lyrics als qua muzikale gelaagdheid diep durft gaan.

Black Sabbath - MGMT

Ik heb weinig tot niks met het Hard Rock/Metal-genre, zelfs al hebben we hier te maken met één van de roemruchte grondleggers van het genre. Daarom kies ik voor MGMT, maar hadden deze tegen het merendeel van de andere nog deelnemende bands uitgekomen mochten ze wat mij betreft het loodje leggen.

Prog-Rock met een hoek af of een slap afkooksel van 80's new-wave door een stelletje snotneuzen, dan is de keuze snel gemaakt.

Massive Attack - Alt-J

Twee bands met een leuke, eigen sound maar het totaal-repertoire van Massive Attack bevat meer sterke nummers. Ik vind het een band die organisch met zijn tijdsbeeld mee ontwikkelt zonder de eigen sound te verliezen of verloochenen.

Nirvana - Dire Straits

1991, Pukkelpop met op de affiche een aantal van mijn grootste helden in muziekland: Sonic Youth, Dinosaur Jr en RIDE _O__O__O_!!! Nooit eerder en tevens daarna nooit meer zo uitgekeken naar een festival. Als festivalopener stonden The Young Gods geprogrammeerd, een electro-band uit Zwitserland. Liet me eerder koud, en aan de mensen rondom mij te zien was ik niet de enige. Toen verscheen Marcel Vanthilt op het podium, en de presentator van dienst meldde dat de Zwitsers niet kwamen en vervangen werden uit een voor mij volslagen onbekende rockband uit Seattle. Opnieuw was ik, afgaande op hoe de andere festivalgangers onbewogen op hun picknickdekentje bleven zitten, niet de enige. Na (of ergens tijdens) het tweede nummer stond ik vooraan, met een vreemde glans in de ogen te kijken. Ik was niet de enige.

Dire Straits: Virtuoos ? Absoluut. Maar ze hebben me nooit, en zulen me nooit, kunnen boeien.

Boem-tjak Boem-tjak, hoera ik heb mijn eerste drumles gehad, en mijn broer zijn tweede op gitaar. Dan laat ik mij liever omhullen door het Ijslandse winterdeken van Jonsi en co.

Noch het diepe zeurderige timbre van Cave, noch de rechtoe rechtaan van Grohl doen mijn haren rechtop rijzen. In zo'n geval verkies ik het adrenaline-shot.

Depeche Mode - Pearl Jam

Ik ben een kindje van de jaren 80. Mijn eerste stapjes in het uitgangsleven was in den Twieoo hier in Gent. De platen van Depeche Mode waren er verplicht voer. Zonder afbreuk te willen doen aan de mannen van Pearl Jam, die hebben goeie nummers geschreven en gebracht. Keuze op basis van jeugdsentiment, want Depeche Mode was ver van mijn nummer één favo toendertijd.

Joy Division kwam al veel dichter bij die nummer één, als ze hem niet waren. Ian Curtis was mijn preacher, zijn Woorden heilig. Jahaa, vrolijke jongen was ik op mijn zestiende. Over metal en consoorten gaf ik reeds eerder mijn mening, maar stel daar een potsierlijke met een snotdoek om het hoofd gebonden karikatuur bij als frontman. Je zou voor minder of in een deuk of over je nek gaan.

Funk, nog een genre waar ik weinig mee heb, en daar tegenover een door de media fel overroepen en geboost bandje van dertien in een dozijn. En dan gluur ik even naar de volgende battle, waar ik een hartverscheurende beslissing zal moeten gaan nemen... Het is maar omdat ik bang ben ongeldig te stemmen als ik hier geen voorkeur uitspreek. Maar in alle eer en geweten: none of the above.

Wat doe je me hier aan, twee finalisten wat mij betreft. En daartussen gaan kiezen, pfew. Ik vind ze qua sound, qua repertoire, en de mate waarin hun nummers me gefvoelsmatig raken erg gelijklopend. Dan denk ik dat het charisma van Paul Banks voor een weliswaar licht overzicht zorgt.

Ik zou hier eigenlijk bijna vanzelfsprekend Led Zeppelin vetjes moeten maken, maar damn die Flee was toch een gestoord, geinig kereltje. En na ieder festivaloptreden moest ik toch even wat rust. Dat terwijl ik nog net iets te jong ben om Led Zeppelin bewust te hebben meegemaakt. Ik sta versteld van hoe ik mijn keuzes vaak door pure emotie laat leiden in plaats van rationele benadering. Maar dat is wat muziek met je doet, niet ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Let ik even niet op, is er een ronde aan mijn neus voorbij gegaan :D Zal bij deze dan extra mijn best doen...

Op het eerste deel van deze ronde kun je ook nog gewoon stemmen hoor ;) Ben de komende dagen druk dus gok dat ik woensdag pas tijd heb om de uitslag online te zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Merci [MENTION=7785]Yitushita[/MENTION]; voor het compliment

The Cure - The Strokes

Daar heb je weer zo'n band die bepalend geweest is voor mijn jeugd. Robert Smith had een boodschap waar ik als tiener boodschap aan had. Van Three Imaginary Boys tot The Head on the Door en alles daartussen gedraaid tot het vinyl geen groeven meer had. Mijn eerste kater, mijn eerste joint, mijn eerste gebroken hart, allemaal onder begeleiding van dit vrolijk allegaartje. Maar toen kwam Kissme x3 uit, het begin van alle ellende. Slappe afkookselhap met enkel Catch als zeldzaam hoogtepunt. Bij Disintegration verveelde ik me steendood...En rond die tijd ontdekte ik é band die alle voorgaande in het niets deed opgaan. My Bloody Valentine kwam, en weg was Robert met zijn zielig geneuzel.

En dan The Strokes. Nu, ik vond hun eerste plaat erg goed, ik hou wel van die oppeppende, naar sixties ruikende garage-rock. De figuur Julian Casablancas zal heel wat vrouwenhartjes sneller hebben doen slaan: mooi koppie en big fuck you-attitude. Zag er ook steevast apestoned u!t. Maar zoals wel vaker het geval bij door de media opgeklopte bandjes blijkt bij het tweede album dat ze heel wat minder in hun mars hebben dan gehoopt. De balans weegt duidelijk door naar the Cure.

Pink Floyd - Muse

Mensen begrijpen er niks van dat ik niet instap bij de tot godendom verheffing van de Londense LSD-kikkers. Sorry, maar hun ellenlang uitgesponnen (ego-)trips weken niks los bij mij. Het zijn ikonen in de rockgeschiedenis, daar gaan we niet over discussiëren. Maar zoals vaker kan ik me er niet naar conformeren. Laat Mr. Bellamy dan maar zijn stembereik uitgebreid demonstreren. Geen band waar ik spontaan naar grijp, maar ieder optreden straalde professionaliteit, muzikale en vocale virtuositeit uit en een tot vuist gebalde power kwakte je onoverkoombaar tegen de achterste muur of die dikke vent achter je aan.

Pixies - Oasis

Twee zelfvoldane, respectloze frontmannen in een rechtstreekse battle, hier gaat bloed vloeien. Toch het gevoel dat Black Francis een echte eikel was, en de Gallaghers maar deden omdat zo'n gedrag rocksterren betaamt. Voor Kim Deal altijd veel sympathie gehad, een wat gedrongen Fiona-achtig (die van Shrek) vrouwtje in een houthakkershemd van de C&A en een jeans van de eeuw daarvoor. Seksueel compleet onaantrekkelijk, maar met meer ballen dan die van de beide broertjes én Francis samen

The Smiths - Tame Impala

Tja, the Smiths, wat moet ik daar nu mee. Je neemt een topmuzikant en -producer (Marr), een ace in zijn vakgebied en plaatst hem bij een zielig jankende 'Waarom houdt er toch niemand van mij'-zielepoot, die daar dan nog de kop van een verwaarloosde straathond bij heeft. Succes verzekerd, zo bewijst de muziekgeschiedenis. Onze antiloopachtige tegenvoeters op hun beurt zijn het levende bewijs dat psych-rock dertig jaar te vroeg is ontstaan. De moderne technologie die de geloofwaqardigheid van die onuitputtelijke waaier aan bits & bleeps, samples, modulaties, en noem maar op dusdanig heeft verhoogt dat dit genre eindelijk zijn beoogde doel heeft verkregen, namelijk psychedelisch klinken.

Radiohead - Mumford & Sons

Mumford & Sons, worst bandname ever, klinkt best leuk tijdens die lange autorit zo ergens verrassend tussendoor in het radioprogramma dat net aanstaat. Maar slagen jullie er daadwerkeljk in een ganse plaat van dit eenzijdig gedjingle-djangle uit te houden ? Na drie consecutieve nummertjes eruit met die handel. Radiohead: was de muziekwereld bevolkt door dieren, was Thom Yorke ongetwijfeld de duizendpoot. Ik kan niet alles smaken van hen, maar die veelzijdigheid moet je eenvoudigweg bewonderen.

Fleetwood Mac - London Grammar

Ik heb nooit veel gehad met Fleetwood Mac, nog steeds niet, maar ik ga er ook niet voor lopen. Paar leuke hitjes, en dat ik dan niet verder ben gaan graven in wat zij te bieden hadden zegt genoeg. Een vijfje, zes hoogstens.

London Grammar: een wel érg yummy blondje, okee sound zonder iets vernieuwend of verrassend te bevatten. De plaat kabbelt een uurtje door als een soort Regina Spector met writers block en heeft me bepaald weinig bijgebracht. Maar het blondje kan effectief zingen !...en is wel érg yummy. Libido vs Kritische Geest: 1-0

Queen - The Black Keys

Dit vind ik weer zo'n moeilijke, two worlds collide. Appelen en peren. Dan gaat het m puur persoonlijke smaak en kies ikvoor de Black Keys, heel goed beseffend dat hun impact op de rockgeschiedenis ongeveer een tienduizendste is van die van hun opponenten.

The Rolling Stones - Editors

De eerste plaat va de Editors was een dijk van een album. Nummers als Munich en Blood: perfect gemikte kaaksmeten. Wanneer enkele jaren later Papillon doorbreekt in de commerciële hitlijsten ontkomt de band niet aan de parasiet die 'grijze eenheidsworst' verwekt. Bij de Rolling Stones moet ik mezelf verplichten de twintigjarige Mick Jagger voor de geest te halen, u weet wel die met lippen waar menig baviaan jaloers op moet geweest zijn. Maar de grietjes gingen er door uit hun dak en van hun zelve. Wat ik absoluut dien af te blokken is dat beeld van het hoopje bejaarden dat ze nog steeds op en top rock'n roll zijn, zolang de pacemaker het maar niet begeeft en de incontinentie-luier genoeg absorptievermogen heeft om niet voor het eind van de show te gaan lekken. Dus ik stem gewoon Baviaan.

Hè is 't al weer op.

bewerkt door Yves
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Queens of the Stone Age - Blur

Opnieuw moeilijk tussen beiden te kiezen. Ik zit al even te twijfelen, heb dan maar wat nummers van hen opgezet. Het hielp niet echt, want door te intensief en kritisch te beginnen luisteren vond ik ze allebei maar slap overkomen :D (terwijl het op zich alle twee sterke bands zijn) Het kan aan de leeftijd liggen, of aan iets banaals zoals de feel van de dag, en die voelt vandaag net iets meer Blur dan QotSA

The Roots - Neutral Milk Hotel

Het leuke aan The Roots is dat ze niet in een kastje te plaatsen zijn. In hun songs zit zo een beetje de complete rockgeschiedenis van de 'Afro-American' verweven: een flinke geut Motown-soul, een kwak old school-hiphop er doorheen, scheut '70s funk er over, ff roeren, klaar. Live merk je dat die mannen doordrongen zijn van muziek, het in- en uitademen. Ervaren professionals in hun vak. Mij gaan ze echter vrij snel vervelen, puur gevoelsmatig ligt de stijl me minder. Tegelijk heb ik veel bewondering voor de band, want ze zijn in wat ze doen gruwelijk goed.

Van Neutral Milk Hotel was ik al stomverbaasd dat die erbij stond. Voor zover ik weet bij de meeste mensen totaal onbekend, zelfs in het 'indie'-milieu. Vijftien jaar of zo geen plaat uitgebracht, en wat ze toen al hadden uitgebracht is nooit tot in onze contreien geraakt. Nu vind ik dat ene album waar het dan wel een beetje mee liep, 'In an Aeroplane over the Sea' ook het enige waar af en toe iets boeiends uit klinkt.

R.E.M. - Soundgarden

Man wat is die Michael Stipe toch een zeikstraal. Ik gaf gisteren al wat af op de klaagzangen van Morrissey, maar oc god in een wat emotionelere bui zou je hem nog een aai over zijn koppie willen geven. Stipe verveelt mij alleen maar. Makkelijk punt voor Soundgarden, want ook over hun repertoire sta ik niet enthousiast te springen. Toch moet ik toegeven dat Cornell gewoon perfect paste in het plaatje van zijn tijdsbeeld. Meer een tegen- dan voor-stem is dit dus.

Kraftwerk - Bloc Party

Ik was nog net iets te jong om bewust de succesjaren van Kraftwerk mee te hebben gevolgd. Pas enkele jaren daarna, toen de electronische muziek al weer enkele stadia was doorgeëvolueerd, leerde ik hun werk kennen. Ik vond het toen al erg gedateerd klinken, en de arrangementen langdradig monotoon minimalisme zonder doel of boodschap.

Bloc Party was erg leuk en verfrissend...voor eventjes. Silent Alarm stond bol van energieke, catchy songs waarvan zelfs de hardnekkigste tooghanger moeilijk stil kon blliven zetten. Ik vond het echter wel een studioalbum, want live ging die gebundelde power die de nummers op de CD hadden vaak verloren. Mister Okorokeroekoe (ik onthoud die gast zijn naam echt niet) zong bij momenten ronduit vals. Na die plaat klonken de songs snel slapper en slapper en ben ik de interesse verloren. Bestaan die eigenlijk nog ? Ik ga ze wel mijn stem toekennen, als eerbetoon aan de feestmomenten die ze me hebben bezorgd.

The National - Franz Ferdinand

Met de glimlach heb ik het meningsverschil rond het al dan niet hebben van power in hun nummers bij The National doorlezen. Het is maar net wat je daar zelf onder verstaat en verwacht. Voor mij hebben ze power ten over, hoewel ze op eerder werk hierin wat overtuigender waren. Het is voor mij één van de beste bands van de afgelopen tien jaar, omdat zij geen mmoie liedjes maken om daarmee de plaat te vullen. Elk nummer is een verhaal op zich, en de arrangementen waarin dat verhaal zit gevat de perfecte verteller ervan. Voor Franz Ferdinand,herlees het stukje over Bloc Party maar verander steeds hun naam door die van FF.

The Beatles - Arctic Monkeys

Dit keer minder motivatie bij mijn antwoord.Enerzijds om zijn vanzelfsprekendhedi, maar ook omdat ik niet té veel afbreuk wil doen aan de Aapjes. Ik had ze een veel korter bestaan toegedicht, een hitje of twee, drie, maar ze zijn er nog steeds, en nadrukkelijk aanwezig.

The Smashing Pumpkins - Daft Punk

Ik ga voor de Pumpkins, een band die voor mij altijd liggen schommelen heeft : nummers die recht naar je ingewanden grepen, maar net zo goed een resem aan weinigzeggende, zeurderige ballads of op ander momenten niemendalletjes die verborgen bleven achter een wall of noise. In het house en electro-genre verwacht ik dat de nummers pompen en je hele lijf meebonkt. De sound van Daft Punk brengt dat gevoel net niet teweeg bij mij, het is meer als een hardnekkig, kriebelig beestje die over je lijf heen sjeest en waar je doodzenuwachtig van wordt.

The Beach Boys - dEUS

dEUS natuurlijk, Ik vind de sixties-sound erg leuk hoor, word ik meteen vrolijker van. En al helemaal van die simpele, zonnige surfrockdeuntjes Iedereen heeft dat zomergevoel wel 's, en iedereen houdt ervan. Alleen is het een vluchtig gevoel, het blijft aan de oppervlakte drijven. Het werk van dEUS beklijft, het kruipt onder je vel en langs je ruggengraat. Tom Barman mag dan een zelfingenomen kwal zijn, hij is tevens een begenadigd muzikant en songwriter met een creatieve en open kijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wilde voor deze ronde nog wel ff stemmen, maar niet echt tijd voor om de tijd ervoor te nemen:

The Velvet Underground - Dinosaur Jr. - Geen mening

The Who - Eels - Geen mening

The Doors - The Verve - Wel meningn, maar geen duidelijke voorkeur

Creedance Clearwater Revival - The XX - I put a spell on you

Arcade Fire - Gorillaz - beide fijn, geen voorkeur

Black Sabbath - MGMT - 1e hou ik niet van, 2e ken ik niet. Geen voorkeur.

Massive Attack - Alt-J Gewoon fijn om naar te luisteren

Nirvana - Dire Straits - Luister ik vaker naar

Sigur Rós - The White Stripes - ga niet mee met die Sigur Ros hype

Nick Cave & The Bad Seeds - Foo Fighters Af en toe lekker op losgaan

Depeche Mode - Pearl Jam Black, Just Breathe

Led Zeppelin - Red Hot Chili Peppers - Beide prima, luister net iets liever naar een heel album van deze jonens

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[MENTION=13248]Hansje[/MENTION]; Ach ja dan vind je me maar iets minder leuk, gezien je én mannelijk én Nederlander bent is de kans ultra gering, zoniet onbestaande dat ik voor je val :-D Maar gelukkig dat smaken verschillen, het werd anders maar een saai gedoe in muziekland. Leuk om gecomplimenteerd te worden, maar voor mij is nuanceren van een antwoord een vanzelfsprekendheid. Daarom heb ik zo'n bloedhekel aan enquêtes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2safpd2.png

[uitslag Ronde 3]

Iets later dan de bedoeling was, maar hierbij de uitslag van ronde 3. Slechts 32 bands maken nog maar kans om gekozen te worden tot de winnaar van Beste Band 2015. In drie gevallen hebben de ratings van de twee beste albums op de website rateyourmusic.com de doorslag gegeven omdat jullie geen winnaar konden aanwijzen. De complete uitslag staat in het overzicht hieronder.

6fmg76.png

De volgende ronde komt in principe morgen (of eigenlijk al vanavond dus) online.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twee stemmen voor The Velvet Underground is wel heel weinig en Interpol over Godspeed is natuurlijk een schande, maar verder inderdaad best wel tevreden. Pixies over Oasis, QotSA over Blur en Kraftwerk over Bloc Party (die twee laatsten met wat externe hulp) ben ik extra tevreden over omdat ik daar wel voor vreesde. Nee, prima jongens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[MENTION=13248]Hansje[/MENTION]; Ach ja dan vind je me maar iets minder leuk, gezien je én mannelijk én Nederlander bent is de kans ultra gering, zoniet onbestaande dat ik voor je val :-D Maar gelukkig dat smaken verschillen, het werd anders maar een saai gedoe in muziekland. Leuk om gecomplimenteerd te worden, maar voor mij is nuanceren van een antwoord een vanzelfsprekendheid. Daarom heb ik zo'n bloedhekel aan enquêtes.

Hans is ook gewoon Belg he. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2safpd2.png

[Ronde 4]

Het gaat nu hard, want slechts 32 bands zijn er nog maar over. Daarvan zal opnieuw de helft gaan afvallen tijdens deze ronde, waarin jullie bepalen welke bands zich bij de laatste 16 mogen scharen.

Stemmen

De bedoeling is nu een favoriet te kiezen tussen twee bands. Dit door middel van de favoriet dik te markeren. Bijvoorbeeld.

Band A - Band B

Indien een neutrale stem markeer geen van beide. Probeer alleen te stemmen op bands die je ook echt kent, dit valt niet te controleren, maar ik reken op jullie eerlijkheid. Of je neemt de moeite een aantal nummers van de band te beluisteren of je stemt blanco.

Vanwege de verdeelde meningen over de regel mbt de verplichte motivatie heb ik besloten om het niet meer verplicht te maken. Wel wordt een gemotiveerde post uiteraard zeer gewaardeerd. De hele bedoeling van de regel was ook om voor discussie te zorgen, jammer dat een aantal hier blijkbaar geen zin in hebben.

The XX - Black Sabbath

Neutral Milk Hotel - Florence + the Machine

Queens of the Stone Age - Joy Division

Dinosaur Jr. - Arcade Fire

The Cure - Porcupine Tree

Led Zeppelin - Interpol

Pink Floyd - dEUS

Pixies - Pearl Jam

Kraftwerk - The Smiths

R.E.M. - Alt-J

The Beatles - The Who

Daft Punk - The National