Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Op 22-1-2023 om 18:22 zei AntiChrist7:

lol deze game heeft wel zijn momenten om je te naaien. Begin ik als hungary, had wat restarts nodig om de ottomans te vermijden. En dan natuurlijk wordt bohemia emperor terwijl ik een PU  CB op hen heb, maar zat nog in truce.....

20230122181250_1.jpg

Ik weet niet precies wat je hoopt te behalen door de Emperor als PU te hebben, want die raken ze meteen na het winnen van die oorlog kwijt.. ;) Omdat een Junior PU partner geen geschikte emperor is. Wel heb je met Bohemia uiteraard een Elector dan onder je die snel op je zal stemmen om zelf de emperor te worden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Roprop:

Ik weet niet precies wat je hoopt te behalen door de Emperor als PU te hebben, want die raken ze meteen na het winnen van die oorlog kwijt.. Omdat een Junior PU partner geen geschikte emperor is. Wel heb je met Bohemia uiteraard een Elector dan onder je die snel op je zal stemmen om zelf de emperor te worden. 

Wel nee, ik wil niet de emperor als PU. Wat me meer stoort is hun gigantische manpower die ze dan krijgen.

Maar natuurlijk was het niet zo simpel. Voor ik kon aanvallen duwde Poland hun PU door. Dus moest ik eerst polen bevechten om ze te releasen. Nadien deden ze een garantuee erop, dus moest ik ze nog eens bevechten :p

Er is een missie waarbij je het electorschap van Bohemia krijgt eenmaal je hen hebt als junior partner, maar ik heb die te vroeg genomen, dus werd weggestemd. Wel polen ook als PU nu ook. Dus ga wss proberen het HRE te dismantelen

Had even een kans om Muscovy te claimen, maar de maand tikte over en ze kregen een heir :(

Nieuwste dev diary buft de ottomans wel enorm, denk dat byzantium/mameluks playthroughs moeilijk gaan worden in 1.35

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huidige game als Ethiopie terwijl ik wacht op de winterpatch voor FM20230215000132_1.thumb.jpg.63f632914493b79502e189a5ded53aff.jpg

Natuurlijk is ditnet de game waar de ottomanen de mamluks nog niet hebben aangevallen na 40j... :( Wel leuke missiontree

@MisterX ben je een beetje de nieuwe dev diaries aan het volgen? frankrijk wordt scary. En het ibersich schiereiland gaat ook een update krijgen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei AntiChrist7:

@MisterX ben je een beetje de nieuwe dev diaries aan het volgen? frankrijk wordt scary. En het ibersich schiereiland gaat ook een update krijgen

Ik volg ze niet helemaal in detail, maar ik heb al wel mee gekregen dat heel veel grote landen een grote upgrade hebben gekregen. France, maar ook Ming, Ottomans, Russia/Muscovy, ... Alsof ze de grote landen nog eenmalig OP willen maken en dan EU V gaan aankondigen. Zo voelt het een beetje. 

De daadwerkelijke changes heb ik trouwens niet gevolgd. Geen idee dus waarorm France OP zou worden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het weekend kennis gemaakt met het bordspel. Laten we het wel maar houden op kennis maken. Blijkbaar was er een keer een kickstarter. Ik vraag me wel af: Kost het spel nu meer als bordspel of als videogame... 

Het bleef dit weekend vooral bij een introductie. Ik durf het wel aan om het bordspel ook daadwerkelijk een keer te gaan spelen. Ik ben alleen bang dat zoiets misschien geen eens gaat lukken in een dag... Wat dat betreft lijkt het op het videospel. Ook in het bordspel heb je dus allerlei oorlogen, monarch power, events (zoals de war of the roses, de Iberian wedding, de burgundian inheritence, ... maar ook algemene als comet sighted, ...), kolonisatie, missionaries, de HRE, de reformatie, missies, ... 

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 19-2-2023 om 23:07 zei MisterX:

In het weekend kennis gemaakt met het bordspel. Laten we het wel maar houden op kennis maken. Blijkbaar was er een keer een kickstarter. Ik vraag me wel af: Kost het spel nu meer als bordspel of als videogame... 

Het bleef dit weekend vooral bij een introductie. Ik durf het wel aan om het bordspel ook daadwerkelijk een keer te gaan spelen. Ik ben alleen bang dat zoiets misschien geen eens gaat lukken in een dag... Wat dat betreft lijkt het op het videospel. Ook in het bordspel heb je dus allerlei oorlogen, monarch power, events (zoals de war of the roses, de Iberian wedding, de burgundian inheritence, ... maar ook algemene als comet sighted, ...), kolonisatie, missionaries, de HRE, de reformatie, missies, ... 

Wel vet hoor. Vraag me wel af of ik er de focus voor zal hebben om 5u ermee bezig te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Grote Ree:

Wel vet hoor. Vraag me wel af of ik er de focus voor zal hebben om 5u ermee bezig te zijn.

Ik hoop dat je dan al halverwege bent. Oh, en het spel kost iets van 200 euro ofzo.

Ik vermoed zomaar dat dit spel niet heel populair zal zijn bij de meeste en daarom veelal in de kast blijft liggen. Ik ben hem dus niet zelf van plan aan te schaffen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei MisterX:

Ik hoop dat je dan al halverwege bent. Oh, en het spel kost iets van 200 euro ofzo.

Ik vermoed zomaar dat dit spel niet heel populair zal zijn bij de meeste en daarom veelal in de kast blijft liggen. Ik ben hem dus niet zelf van plan aan te schaffen. 

Ik ging even op de speelduur van de trailer af. Maar inderdaad, voor hetzelfde geld ben je een stuk langer bezig. Dan vind ik de prijs echt te hoog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei MisterX:

nog altijd de helft goedkoper dan de digitale versie met alle dlc :p

Maar heb idd al ook vor mezelf geleerd dat fysieke props van games vaak meer stof verzamelen dan iets anders

bewerkt door AntiChrist7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.thumb.png.ec5f6b54c7a5374edca16a64c284aa5e.png

1510, Teutonic order.

Novgorod, Ryazan en Lübeck als vassal.

England, Sweden, Austria (met PU over Hungary én Bohemia) en The Papel State als ally.

Op 22-2-2023 om 23:23 zei Grote Ree:

Ik ging even op de speelduur van de trailer af. Maar inderdaad, voor hetzelfde geld ben je een stuk langer bezig. Dan vind ik de prijs echt te hoog.

Dit klopt naar mijn idee niet echt. Ik heb 1 van de 8 rondes gespeeld en daar deden we 2-3 uur over... Wel een eerste keer, maar dan nog... Ik zie niet hoe je het terug brengt naar 1/2 uur per rond... 

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.thumb.png.08d597d83f59fc7f37c13d34ad7591d1.png

Vandaag drie achievements binnen gesleept. Holy Horder en Baltic Crusader waren beiden het plan.

In alle uren dat ik al in dit spel heb gestopt, heb ik blijkbaar nooit 5 allies gehad met hoge trust. Deze popte vandaag ook opeens op... 

Voor het verhaal van de rest van de game: Zie dit topic

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had een leuk potje met Ethiopia, maar toen kwamen de Ottomans even huishouden, waardoor ik alles wat ik in Egypte had veroverd alweer kwijt was. Heb nooit zin om verder te gaan als ik zo afgeslacht werd, want dan moet je weer zoveel opnieuw doen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei MisterX:

https://store.steampowered.com/app/2223660/Europa_Universalis_IV_Domination/

Dit is dus de nieuwe DLC. Meer dan de naam is niet bekend gemaakt. Geen releasedate dus... 

ja en dat is dus het probleem dat ik heb met paradox dlc. Ik wil altijd de meest recente/volledige versie spelen, dus als ze nieuwe dlc aankondigen (wat ze voor leviathan praktisch elke 3 maand deden), stelde ik het uit om erin te beginnen.

tja qua datum, kan nog makkelijk een drie maanden zijn of meer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

otto.thumb.png.074297c7d5a0ea5c3dc66ad510114bba.png

Door het volgen van de novelle van MisterX. geef ik het spel toch weer een kans. Paar jaar geleden een keer gestart, maar ook snel weer gestopt. De Ottomans in 1510. Nog nooit zover gekomen, maar nog een hoop te leren. 

Herzegovina (2 kleine staatjes) en Aq Qoyunlu zijn mijn vassals. Bohemian, Tunis en Gazikunukh mijn bondgenoten.

Al een keer tegen de Mamluks gevochten en gewonnen. Daardoor het land Fadl gecreëerd. 

Voor de rest nog uitzoeken hoe ik mijn financiën kan verbeteren en daardoor ook weer meer uit het spel kan halen. Gaat in ieder geval een stuk beter dan de vorige keren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites