Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Bovendien werd er in die tijd al uitgebreid handel gedreven en daardoor was men redelijk snel op de hoogte van wat er aan de andere kant van Europa gebeurde. Zoals eerder genoemd zijn veel coalities in EU te voorkomen zodra je enigszins weet hoe ze ontstaan. Sterker nog: nu is het veel makkelijker dan vroeger aangezien je voor de vrede al kunt zijn met welke landen je veel AE gaat vangen. "Vroeger" zag je alleen de basis AE en niet welke schade de modifiers daadwerkelijk aanrichten tot de vrede getekend was en je er niets meer aan kunt doen.

Paar ground rules:

- Coalities worden niet gevormd boven de 50 AE. Ook is het zo dat een land met een opinie van +50 niet een coalitie tegen jou zal vormen dus je kunt vooraf al een hoop gezeik voorkomen door met veel landen de relaties goed te houden.

- Buurlanden krijgen extra AE: is ook logisch, want die zijn bang dat ze de volgende zijn.

- Zelfde culture (groepen) geven een extra penalty.

- Zelfde religie ook. Met andere woorden als je de Ottomanen (Moslim) op de donder geeft zal een katholiek land als Polen of Oostenrijk dat helemaal niets kunnen interesseren.

- Binnen de HRE krijg je ook veel extra AE dus dan moet je rustig aan doen. Na de reformation is het minder erg.

- Als je sterke allies hebt zal er ook veel minder snel een coalitie tegen je gevormd worden geloof ik (niet zeker, maar is wel mijn eigen ervaring).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- Als je sterke allies hebt zal er ook veel minder snel een coalitie tegen je gevormd worden geloof ik (niet zeker, maar is wel mijn eigen ervaring).

Wordt wel gevormd maar meestal niet getriggerd. OPM's zitten er niet echt op te wachten om tegen Frankrijk en Polen in te stappen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En hoe wist bijv. een Frankrijk dat de Ottomans als een gek gingen uitbreiden? Ze hadden toch niet iets zoals Facebook oid, samen een groepschat maken ofzo.. nee maar serieus hoe hadden landen dat door? Ging dan een diplomaat naar een land en gingen ze daar uitgebreid over roddelen door heel Europa? Ik vind het altijd een heel gek gezicht als ik 2000 km verder al AE krijg, nogal onrealistisch imo. Buurlanden snap ik het enigzins wel.

Er waren wel degelijk diplomaten zoals die nu er zijn vooral van grote koninkrijken.

Coalities gingen zoals gezegd vooral om godsdiensten en families. Er was zelfs een coalitie vs Orthodox na de laatste echte kruistocht. Plaatsten toen een katholieke koning op de troon van de Byzantijns Rijk. https://en.wikipedia.org/wiki/Latin_Empire

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- Coalities worden niet gevormd boven de 50 AE. Ook is het zo dat een land met een opinie van +50 niet een coalitie tegen jou zal vormen dus je kunt vooraf al een hoop gezeik voorkomen door met veel landen de relaties goed te houden.

Ze joinen niet bij +0 dacht ik zelfs. Als ze gejoind zijn, en je krijgt de opinie boven de 50+, dan verlaten ze de coalitie.

Of hebben ze dit in een recente patch veranderd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet welke mare nostrum en 1.16 zijn, maar deze zaken schieten me meteen binnen:

Corruption: als je overextension, geen religious unity of ongebalanceerde research hebt stijgt je corruptie. Dit is een soort inflatie maar dan voor monarch points.

Sailors: een soort manpower, maar dan voor schepen. Nog nooit een tekort aangehad, maar als je als landlocked land kustprovincies koopt kost het wel enige tijd voordat je een goede vloot kunt bouwen hierdoor.

States: de kaart is onderverdeeld in regio's van meerdere provincies (hoeveelheid verschilt sterk). Als je gebieden verovert en cored zijn ze eerst territory (core is wel goedkoper dan vroeger) en dan hebben ze een minimum autonomy van 75%. Vervolgens kun je er voor kiezen om een groepje gebieden te promoveren te state. Dan moet je ze allemaal nog eens coren (dit is deze keer wel instant) en kan de autonomy verder dalen tot 0%.

Espionage: als je nu een diplomaat in een land plaatst bouwt hij een spy netwerk op (van 0-100). Deze kun je vervolgens verbruiken voor spy acties (fabricate claim kost bv 10% en support rebels 60%).

Denk niet dat ik veel espionage zal doen, sailors managen klinkt als gewoon manpower, ook wel te doen. Blijven states en corruption over waar ik veel rekening mee moet houden als ik een nieuwe game start.

Waarom Google je zelf niet?

Omdat ik benieuwd ben naar de ervaringen van mensen hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet nu ook een spy network opzetten voordat je een claim kunt fabriceren, gaat sneller/net zo snel als eerst. Inmiddels gelukt. Crimea gekaapt. Genoa zit in een trade league met een aantal landen en zieke allys (france, austria ofc). Volgende stop worden de Hordes samen met PLC.

688454e003176992dfd7011ee5928465.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nice, volgende maand als het goed is weer Steam Sale dus ff DLC's inslaan dan :D

Zou Cossacks niet erbij halen man, is anti-climax. Zorgt voor meer problemen dan plezier die DLC.

[YOUTUBE]XGWWB3OH3uQ[/YOUTUBE]

Mooie trailer wel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou Cossacks niet erbij halen man, is anti-climax. Zorgt voor meer problemen dan plezier die DLC.
So far had ik eigenlijk alleen Art of War en Common Sense als hoognodig op het oog aangezien er dan bepaalde mechanics vrij komen die in vanilla niet zitten :D
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cossacks zijn leuk joh, juist een aanrader. Ben zelf niet overtuigt van El Dorado en Mare Nostrum van de laatste paar DLC's. El Dorado heb ik wel, maar vind ik maar weinig toevoegen aan de game, in Mare Nostrum heb ik me misschien niet voldoende verdiept.

er dan bepaalde mechanics vrij komen die in vanilla niet zitten :D

Dat is in iedere DLC. De vraag is alleen: Wil je de mechanics? Vind jij ze een waardevolle toevoeging?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cossacks zijn leuk joh, juist een aanrader. Ben zelf niet overtuigt van El Dorado en Mare Nostrum van de laatste paar DLC's. El Dorado heb ik wel, maar vind ik maar weinig toevoegen aan de game, in Mare Nostrum heb ik me misschien niet voldoende verdiept.

Dat is in iedere DLC. De vraag is alleen: Wil je de mechanics? Vind jij ze een waardevolle toevoeging?

Bij die twee genoemde DLC's wel wat ik er tot nu toe van gezien heb op YouTube, heb van de rest nog niet echt dingen bekeken
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed om te lezen. Ook maar eens aan denken volgende maand :)
Gewoon ff al die DLC's op je wishlist in Steam slingeren, dan krijg je een mailtje of een notificatie op je telefoon (als je Steam Guard op je telefoon gebruikt) als een item in de aanbieding gaat :)

Toch maar even Common Sense en Art of War gekocht via G2A voor een flink goedkopere prijs, toch leuker om MET die mechanics te spelen dan vanilla :P

bewerkt door ForzaUtreg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5730f7ef8102d-eu4_1.png

Na mijn tweede game met Engeland die vooral op kolonies gericht was (en er geen reet aan vond ;c) maar eens met Muscovy begonnen. Eerste 60 jaar liepen zeer voorspoedig tot ik op een zwak moment door een coalitie van Denmark, Poland, Lithuania, Norway, Sweden en nog één of twee landen werd gepakt (en mijn allies niks deden ;c) en ik geforceerd werd om Tver, Nizhny Novgorod en Riga te releasen, twee kolonies richting het oosten werden verneukt, mijn hele leger werd weg gevaagd en 6 leningen nodig had ;c Toen zo'n jaar of 20-30 rebuilden en nu voor de tweede keer in 35 jaar The Golden Horde aan het aanpakken op het moment dat ze in een oorlog met Lithuania zaten (twee keer geprofiteerd zodat ze geen allies konden inschakelen in mijn oorlog) :D

EDIT: Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen, vies vuil hoeren spel :D Krijg ik een event waar ik 50% kans heb dat mijn heir dood gaat terwijl mijn tsaar 70 jaar oud is :r :r :r :r :r Nu onder een PU met England :r :r :r :r :r

EDIT: Maar geragequit voor nu, succession war tussen Engeland en Bohemia, gaat al mijn progress weer.....

bewerkt door ForzaUtreg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Game gedelete, klaar mee, rot op met zo'n event als je tsaar 70 jaar is :D

Murphy's law, EU IV edition :mrgy: Mocht je dit ooit weer overkomen: Zolang je in oorlog bent kun je niet in een PU komen. Gewoon oorlogen spammen totdat je een nieuwe heir hebt (als je ruler sterft krijg je een nieuwe van de dynasty van je grootste PU partner). Dit levert ook weer PU kansen voor jezelf op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites