Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Aragon had the Papal state als vassal. Ondertussen geïntegreerd. En The Papel state bestaat opeens opnieuw: De provincie Hannover. Daarom is de Papel state opeens member van de HRE geworden. Maar de een na laatste reform is al doorgevoerd, dus ondanks dat alle staten vassals van mij zijn, is de Papal state geen vassal van mij. Maar omdat interne wars verboden zijn, kan ik ze ook niet aanvallen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zag wel dat hun relation gereset was, anders was diplo vassaling niet echt een optie denk ik ;c Ik vecht volgens mij 4 coalitieoorlogen per 15 jaar uit ofzo. Vrienden zijn zeldzaam...

Ging me alleen om de rare situatie. Opeens ontstaat het land opnieuw op een gare plaats enz. Is zoiets normaal?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is het niet mogelijk ofzo dat de Papal state niet meer bestaat? Werden mijn vassal en kreeg event om Roma aan ze terug te geven. Nou ja, prima, als ik ze toch geen integreren. Dat is ondertussen gedaan. En nu bestaat de Papal state opnieuw. Dit keer is het de provincie Luneberg... Ik kan ze wel weer diplovassalizen, maar dan zul je zien dat ze weer opnieuw zullen gaan bestaan...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je de Paus annexeert zal een andere OPM katholieke theocracy de Papal State worden ja. Hoe precies bepaald welk land dat wordt weet ik niet maar ik denk dat zodra er geen katholieke theocracies zijn zal de Paus definitief verdwijnen. Zijn vast mensen hier die het je preciezer kunnen uitleggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een provincie wordt de papel state, volgens mij is het geen eens een specifieke OPM. Er komt namelijk een prince bij in de HRE. Er zijn er 45, maar als de Papel State in Noord-Duitsland ligt, zijn er 46. Er is dus geen land weg, maar een land bij gekomen... Dat gold voor beide gevallen trouwens. Nou laat ik de papel state maar even met rust. Heeft toch weinig nut...

OQpZI2o.jpg

Kaartje van mijn voortgang. Ik heb me eerste gefocust op emperor worden en blijven (zonder het smerige 'vassaliseer de electors' truc) en het doorvoeren van de reforms (alleen de laatste moet nog). Ik heb alle HRE-staten mee weten te krijgen, geen enkele is afgehaakt. Daarna ben ik me pas gaan focussen op het uitbreiden van mijn gebied. De laatste restjes van Aragon, Poland en Lithuania moeten nog opgeruimd worden in komende oorlogen. Schotland, Munster en Polotsk zijn mijn vassals op dit moment (naast natuurlijk de HRE-staten).

Ik heb nog zo'n 150 jaar te gaan. Mijn doel wordt denk ik om heel Europa onder controle te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha, ik dacht juist: Bekende truc, hoef ik verder niet uit te leggen.

Nou ja, als buitenstaander zou je wel de macht kunnen grijpen op deze manier met als doel om de je eigen provincies (En dan vooral natuurlijk je capital) toe te voegen aan de HRE, zodat je zelf HRE-lid wordt. Daarna kun je de vassals cancallen. Ben je van de IA-penalty af. Maar stemmen de electors wss ook niet heel snel meer op jou...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf met Scandinavie 2 electors als Vassal, maar heb niet als doel het HRE vormen. Ik wil gewoon van die bende af, zodat ik eens kan blitzkriehen in Europa zonder dat bloed irritante Oostenrijk. Het zal je echter verbazen hoe moeilijk het is om alle electors in dezelfde oorlog te krijgen. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier hebben ze alleen Trier als ally, die op hun beurt wel bohemia als ally hebben. Met Co-Beligerent zou ik die erbij kunnen krijgen dus. Dan heb ik zelf Gelre en Brandenburg als vassel en Saxony als ally. Blijven er over The Palastina en Bremen. Heb er wel het geduld voor, dus even wachten tot ik 1 van de 2 allieer en de andere zich aansluit bij Oostenrijk. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Te ver weg? Met Ottomans heb ik een grote gemeenschappelijke grens. En bij Russia zit Polotsk (mijn vassal) er alleen tussen en dus hebben die met een oorlog ook rechtstreekse doorgang...

Al zijn de Ottomans ondertussen uit de coalitie, omdat ze een truce met ze hebben. Ze hadden een leger van 170k en iets van 150 ships. Dat is naar 0 van beiden gegaan. En nu ga ik maar voor hun ally en willen ze weer joinen, terwijl ze nog geen leger hebben :-D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hoeft ze niet samen in één oorlog te hebben hè. Als je ze maar tegelijk in oorlog hebt.

Klopt, maar je kan geen leden aanvallen als je al in oorlog bent met de emperor. ;) En Allies buiten de HRE hebben ze allemaal niet.

Momenteel is de stemming wel zo dat als de koning van Austria dood gaat, Saxony waarschijnlijk de emperor wordt. Die hadden overigens hun alliance met mij verbroken nadat ik ook Bremen Vassaliseerde :D Helaas is die knul van Oostenrijk wel maar 21 jaar. Met een beetje pech dus nog flink een tijdje wachten. Met mijn huidige AE is Palastina allieren ook geen gemakkelijke opgave. :( Nu rustig even manpower herstellen en AE laten zakken en dan zien we wel weer verder. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vraag: Krijgen andere vassals ook een relation penalty als je bij een vassal voor break vassalisation kiest? Ik heb nog iets van 85 jaar ofzo en wil heel Europa onder mijn controle krijgen. Als vassals mee tellen gaat dat best makkelijk worden, maar ik wil het eigenlijk zonder vassals uiteindelijk. Ik zit er daarom aan te denken om enkele vassals onafhankelijk te verklaren en ze meteen aan te vallen en op die manier meteen in te lijven ipv annexeren. Ik heb zo het idee dat het me anders niet gaan lukken om alle vassals te integeren. Maar ik kan eigenlijk geen relation penalty's veroorloven bij andere vassals. Sommige hebben al iets van een -200 penalty voor AE en andere hebben weer een -150 penalty voor het recentelijk annexeren van een vassal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites