Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Nieuw topic voor Europa Universalis !V.

Info over het spel

Fulfill Your Quest For Global Domination

Paradox Development Studio is back with the fourth installment of the award-winning Europa Universalis series. The empire building game Europa Universalis IV gives you control of a nation to guide through the years in order to create a dominant global empire. Rule your nation through the centuries, with unparalleled freedom, depth and historical accuracy. True exploration, trade, warfare and diplomacy will be brought to life in this epic title rife with rich strategic and tactical depth.

Main Features

Make your own decisions: Nation building is completely flexible and the possibilities are endless.

Use your Monarch Power: Experience the new system of monarch power where your choices are influenced by the caliber of the man or woman you have at the top and will direct the ebb and flow of gameplay.

Experience history coming to life: The great personalities of the past are on hand to support you as you make your mark on thousands of historical events.

Turn the world into your playground: Enjoy hundreds of years of gameplay in a lush topographical map complete with dynamic seasonal effects.

Experience the all new trade system: The trade system adds a new dimension to the great trade empires of the period. Gain control of vital trade routes and make the wealth of the world flow to your coffers.

Bring out your negotiating skills in a deeper diplomatic system: Use coalitions, royal marriages and support for rebels and explore the possibilities of the new unilateral opinion system.

Engage in Cross-platform Multiplayer: Battle against your friends or try the co-operative multiplayer mode that allows several players to work together to control a single nation with up to 32 players. Featuring hotjoin, improved chat, new matchmaking servers and support for a standalone servers.

Create your own history & customize your game: Europa Universalis IV gives you the chance to customize and mod practically anything your heart may desire and uses Steam Workshop.

En hier waren jullie gebleven:

Nog maar eens begonnen, met Zweden deze keer. Ondertussen al losgemaakt van de Denen, en Novogorod als Vassal gemaakt. Spel afgezet toen ik een Idea moest kiezen. Keuze maak ik later wel eens, eerst voetbal zien :huhu:

Welke Idea's nemen jullie zoal al eerste?

Ik heb niet een standaard eerste groep. Ligt een beetje aan wat ik voor ogen heb. Al is het eigenlijk altijd wel iets uit de diplo-categorie. Ik denk dat ik diplomatic heel vaak als eerste kies, omdat ik het wel fijn vindt om een derde diplomat en een extra diplo slot te hebben. Zeker de diplo-slots lijkt ik altijd te kort te komen, is mijn ervaring. Al heb ik pas eens influence als eerste gedaan en dat beviel op zich ook wel. Net wat meer gericht op het uitbreiden van je rijk, terwijl diplomatic meer gericht is op vrienden maken. Andere opties zijn trade (als dat belangrijk voor je land is, al zou ik meestal dan toch voor diplo of influence alsnog gaan en trade op een later moment) of explorations (eigenlijk alleen voor landen als Portugal en Castile die heel snel kunnen koloniseren), maar gebruik ik veel minder vaak als openingsidea.

Ik wil ook best vaak administrative als eerste pakken: goedkopere corecost en -10% admin idea's. Die verdiend zich zelf dus terug. Helemaal als ik veel mercenary's denk te gebruiken.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nieuw topic voor Europa Universalis !V.

Info over het spel

Fulfill Your Quest For Global Domination

Paradox Development Studio is back with the fourth installment of the award-winning Europa Universalis series. The empire building game Europa Universalis IV gives you control of a nation to guide through the years in order to create a dominant global empire. Rule your nation through the centuries, with unparalleled freedom, depth and historical accuracy. True exploration, trade, warfare and diplomacy will be brought to life in this epic title rife with rich strategic and tactical depth.

Main Features

Make your own decisions: Nation building is completely flexible and the possibilities are endless.

Use your Monarch Power: Experience the new system of monarch power where your choices are influenced by the caliber of the man or woman you have at the top and will direct the ebb and flow of gameplay.

Experience history coming to life: The great personalities of the past are on hand to support you as you make your mark on thousands of historical events.

Turn the world into your playground: Enjoy hundreds of years of gameplay in a lush topographical map complete with dynamic seasonal effects.

Experience the all new trade system: The trade system adds a new dimension to the great trade empires of the period. Gain control of vital trade routes and make the wealth of the world flow to your coffers.

Bring out your negotiating skills in a deeper diplomatic system: Use coalitions, royal marriages and support for rebels and explore the possibilities of the new unilateral opinion system.

Engage in Cross-platform Multiplayer: Battle against your friends or try the co-operative multiplayer mode that allows several players to work together to control a single nation with up to 32 players. Featuring hotjoin, improved chat, new matchmaking servers and support for a standalone servers.

Create your own history & customize your game: Europa Universalis IV gives you the chance to customize and mod practically anything your heart may desire and uses Steam Workshop.

En hier waren jullie gebleven:

Vdb. zei:
Nog maar eens begonnen, met Zweden deze keer. Ondertussen al losgemaakt van de Denen, en Novogorod als Vassal gemaakt. Spel afgezet toen ik een Idea moest kiezen. Keuze maak ik later wel eens, eerst voetbal zien :huhu:

Welke Idea's nemen jullie zoal al eerste?

MisterX zei:
Ik heb niet een standaard eerste groep. Ligt een beetje aan wat ik voor ogen heb. Al is het eigenlijk altijd wel iets uit de diplo-categorie. Ik denk dat ik diplomatic heel vaak als eerste kies, omdat ik het wel fijn vindt om een derde diplomat en een extra diplo slot te hebben. Zeker de diplo-slots lijkt ik altijd te kort te komen, is mijn ervaring. Al heb ik pas eens influence als eerste gedaan en dat beviel op zich ook wel. Net wat meer gericht op het uitbreiden van je rijk, terwijl diplomatic meer gericht is op vrienden maken. Andere opties zijn trade (als dat belangrijk voor je land is, al zou ik meestal dan toch voor diplo of influence alsnog gaan en trade op een later moment) of explorations (eigenlijk alleen voor landen als Portugal en Castile die heel snel kunnen koloniseren), maar gebruik ik veel minder vaak als openingsidea.

Curly zei:
Ik wil ook best vaak administrative als eerste pakken: goedkopere corecost en -10% admin idea's. Die verdiend zich zelf dus terug. Helemaal als ik veel mercenary's denk te gebruiken.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is inderdaad ook wel een goed punt wat ik onlangs inderdaad ook bedacht. Meestal vulde ik meteen de hele idea group, waardoor ik op tech gebied enorm achter kwam te lopen en dat steeds weer bij moest zien te vullen. Maar op de andere techs liep ik dan jaren voor op tijd. Dan moet je denken aan 8 jaar voor lopen en gewoon al op 999 points zitten. Momenteel wel het geluk van veel goede rulers. Dus ik het zo het idee dat ik alle ideagroups gevuld ga krijgen én voor ga lopen op de tijd in iedere categorie. Luxe probleem :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb bij administrative het idee dat ik ver achter ga lopen op admin tech over het algemeen. En die wil ik toch meestal wel hoog hebben voor 2e idea group etc. Heb jij daar geen last van [MENTION=10566]Curly[/MENTION]; ? Of vul je hem niet meteen helemaal?

In het begin, wel maar dat haal je heel snel in: neighbour bonus en je hebt geloof ik 17% korting als je die vult (10% van laatste idee en je krijgt al standaard bonus op de tech van een ideegroep). Daarom doe ik altijd eerst alle idee's voordat ik tech's doe. Er zijn maar twee uitzonderingen voor mij: military in het begin en als je wilt koloniseren voor dip tech 7

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dilemma: 5e reform doorvoeren of niet? Ik heb genoeg IA en je weet nooit hoe het verloren gaat bij overlopers qua religie. Maar aan de andere kant: Ik wil Austria nog wel een kopje kleiner zien te maken, zodat ze de 7e reform ook accepteren, maar daar ben ik momenteel niet sterk genoeg voor en de Ottomans willen nog niet joinen ivm financiële problemen en ik zwem ook niet in het geld om hun bv genoeg geld te sturen, zodat ze wel willen joinen...

5e reform is die van geen interne wars meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, klopt, maar is niet ideaal. Momenteel heeft Austria ook maar 1 ally buiten de HRE en dat is Bosnia. Dan moet ik daar eerst een CB op zien te krijgen. Enige mogelijkheid is om eerst Venice aan te vallen (daar heb je toch CB op als emperor) en een van de aangrenzende provincies met Bosnia moeten pakken, zodat ik vervolgens Bosnia aan zou kunnen vallen met CB. Maar met Venice heb ik een truce, dus dat gaat hem niet echt worden, dus dat gaat ook weer langer duren. Allemaal omslachtig. Terwijl als ik ze nu zou kunnen pakken, dat allemaal gemakkelijker gaat. Ik heb al een CB op Austria zelf.

Al heeft Austria na de 7e reform natuurlijk geen kans meer, dan worden ze alsnog dik ingemaakt natuurlijk en zo kan ik ze dan ook inlijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb al een leuke coalitiewar gehad, waarin mijn 30k er volgens mij 75k (iig heel veel meer) ofzo vermoord hadden, want de AI liet de legers in kleine groepjes lopen. Kon ik mooi iedere pakken en verwerken.

Het is trouwens meer dat ik een non-CB war zonden vindt voor mijn stability...

Maar ondertussen heb ik er voor gekozen om de reform door te voeren en zie ik dat ik voor de een na laatste reform zo'n 75 IA nodig heb om alle landen mee te krijgen. Daar aan komen is nog best lastig. De vassal truc werkt niet echt voor mij: Ik kan bijvoorbeeld Guyenne releasen, alle provincies maken deel uit van de HRE en Guyenne wordt dus gewoon een HRE-lid. Maar ik krijg er geen IA voor, omdat het niet eerder een HRE-lid is geweest. Wss moet ik hem eerst een releasen als vassal, dan integreren en als ik hem dan weer release als vassal, krijg ik er wel IA voor, maar dat weet ik niet zeker. Maar is natuurlijk wel rotwerk om eerst vassals te maken, dan te integreren en dan nog eens tot vassal te maken. Het simpel weg releasen van vassals gaat voor mij daarom niet werken. Ik moet het hebben van de 0.08 per maand als er vrede is en defensieve CTA's. En ik heb nog iets van 12 provincies die ik toe kan voegen aan de HRE, maar met al die landen die van religie veranderen, vertrouw ik het niet echt en bewaar ik ze liever tot een moment dat ik daarna meteen een reform door kan voeren.

Verder wel gare game:

- Geen Burgundian inheritance

- Geen War of the Roses

- Geen Iberian wedding

- Ottomans zijn orthodox

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Golden horde pakt expansions ideas een keer en als ze de mogelijk hebben om Amerika te bereiken en de terra ingonito ( of hoe je dat schrijft ) is weg, dan kunnen ze daar koloniseren. Zal niet vaak gebeuren, maar is wel mogelijk. Wss gedaan om als russia om een of andere reden dat land ten oosten van ze niet kan koloniseren, dat andere landen die taak over kunnen nemen. Maar in zeldzame gevallen levert dat dit soort taferelen op als bij jou.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe werken league wars? Ik kan er niets over vinden. Ik kreeg via event de vraag of ik de catholieke league wilde joinen of neutraal wilde blijven, maar vervolgens kan ik nergens hier iets over vinden. Hoe kan ik bijvoorbeeld zien welke landen er in mijn league zitten? Hoe start je een league war? Of waar ik vind ik überhaupt informatie hierover? Ik heb geen AoW. Wel mooi trouwens dat vassals een eigen league kunnen joinen en sommige dus in de protestante league zitten

Iets te agressief geweest de laatste tijd. Iets van 3 coalitieoorlogen in 15 jaar uitgevochten en nu is het gewoon steeds meer oorlog blijven voeren, want als truces aflopen, joinen landen de coalitie op nieuw. Eigenlijk zijn er maar 4 landen in Europa (naast mijn vassals natuurlijk) die volgens mij niet in de coalitie willen:

- Ottomans, mijn enige ally, maar standaard in de geld problemen, dus joinen nooit ;e

- Portugal, geen idee waarom die mij nog steeds mogen. Wss omdat het zo ongeveer het enige land is waar ik nog nooit oorlog mee gehad hebt?

- Sweden, ondanks een paar oorlogen, houden ze nog van me. Met een beetje geluk krijg ik ze binnenkort als PU. Hun king is 47 en geen opvolger. Momenteel wordt er een succession war tussen mij en Lithuania getriggerd, die ik met gemak kan winnen.

- Russia, maar dat komt omdat ze in nog geen oorlog betrokken zijn geweest, we zijn al wel elkaar rival.

De rest van Europa is volgens mij een vijand van me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt t wel heel lomp gedaan Bart. Ik kan me herinneren dat ik een flink langere tijd heb gedaan over zoveel provincies met Brandenburg. Wel een heerlijk land :< Ook Emperor of dat niet? Zou best strak zijn als je nog mensen kunt vinden die op je stemmen. ;c

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die moraalbonus ervan zeker? Welk land ben je? Met Duitsland ben ik (uiteraard) ook een goddelijk leger aan het opbouwen. :D

Karaman nog steeds. Had eerst tot 1600 gespeeld om de AoW mechanics een beetje uit te testen, hele Midden-Oosten en de Balkan in handen maar toen werd het weer een gewone blobgame en dat leek me niet zo leuk. Vervolgens 50 jaar lang een beetje de boel de boel gelaten, geen provincie meer veroverd, enkel wat vassals geïntegreerd en het spel opzij gelegd, maar begon toch wel weer te kriebelen dus besloten voor de That's a Silk Road achievement te gaan. Wel een leuke uitdaging, inmiddels 1730 ongeveer en zodra ik Perzië en Ayutthaya geïntegreerd heb hoef ik nog maar 5 silk provinces waarvan één in handen van Zhou en vier in handen van Ming (die overigens vassal zijn van Oirat). En de lelijkste borders ooit :D

Overigens was die oorlog met Rusland nergens goed voor, ze vielen me aan toen ik in drie andere oorlogen verwikkeld was, maar ik had na een tijdje 40% warscore alleen aan battles dus toen maar 500 ducats gepakt en de vrede getekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb hem maar meteen even afgemaakt. ;c Voor de liefhebbers:

el8753.png

2dre05j.png

20ktcmv.png

Misschien dat ik die laatste 60 jaar ook nog wel uitspeel, kijken of ik mijn land met elkaar kan verbinden zodat het echt een zijderoute wordt :huhu: Heb in de laatste oorlog zowel Zhou als Miao gevassalized omdat het kan, dat plus Chengdu kwam uit op precies 97% warscore. Admin efficiëncy in combinatie met die Ottoman-techgroup is echt goddelijk. +25% is net niet te veel om achter te lopen in techlevel maar je kan wel gewoon heel Azië tot vassal maken. Wel allebei ongeveer 300 AE dus annexeren zal niet meer lukken voor het einde vermoed ik.

edit: Was natuurlijk nog veel cooler om het met Tabarestan/Perzië te doen maar hey this'll do

bewerkt door Wokulski
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe werken league wars? Ik kan er niets over vinden. Ik kreeg via event de vraag of ik de catholieke league wilde joinen of neutraal wilde blijven, maar vervolgens kan ik nergens hier iets over vinden. Hoe kan ik bijvoorbeeld zien welke landen er in mijn league zitten? Hoe start je een league war? Of waar ik vind ik überhaupt informatie hierover? Ik heb geen AoW. Wel mooi trouwens dat vassals een eigen league kunnen joinen en sommige dus in de protestante league zitten

Iemand?

Ik zal morgen ofzo ook wel even screetje van mijn koninkrijk posten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hehe ja dat wilde ik zelf dus eigenlijk ook doen maar daarvoor veel te laat begonnen. Is overigens ook geen bijzonder moeilijke achievement, je zou hem eigenlijk van oost naar west moeten doen voor de echte uitdaging, of met Tabarestan natuurlijk.

Zelf overigens ook weer lekker aan het beesten zie ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites