Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Jouw wieleruitrusting / fiets

Hannes123

Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei MisterX:

Ik weet niet waarom, maar nadat ik hem eenmalig schoon heb gemaakt, is hij tijdens het volgende rondje alweer helemaal vies geworden... Dan vraag ik me af waar ik het nu precies voor doe. 

Je ketting of je hele fiets? Als het om je ketting gaat gebruik je misschien het verkeerde smeermiddel waar al het vuil aan blijft plakken? Ik ontvet hem, maak hem droog en doe er een paar druppeltjes Dry Lube op. Dit gaat heel lang mee voordat je weer hoeft te smeren en de ketting blijft aardig schoon. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minuten geleden zei MisterX:

Heeft iemand nog een goede site om routes te maken? Stel ik wil een mooie tocht gaan maken over de Utrechtse heuvelrug of in Zuid-Limburg, hoe weet ik dan de goede plekjes / mooie routes? 

Zelf maak ik routes met Strava, maar dan heb je wel een premium account nodig van 60,- per jaar. Veel fietsmaten maken routes in Komoot. Dit is gratis maar vind ik persoonlijk wat onhandiger werken. Voordeel van Strava is dat er een optie is dat hij de poluraire fietswegen pakt, dan kom ik toch eerder op verrassende dijkjes of leuke doorsteekjes uit dan dat dat hij automatisch de snelste of kortste route pakt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Dr. Bibber:

Zelf maak ik routes met Strava, maar dan heb je wel een premium account nodig van 60,- per jaar. Veel fietsmaten maken routes in Komoot. Dit is gratis maar vind ik persoonlijk wat onhandiger werken. Voordeel van Strava is dat er een optie is dat hij de poluraire fietswegen pakt, dan kom ik toch eerder op verrassende dijkjes of leuke doorsteekjes uit dan dat dat hij automatisch de snelste of kortste route pakt. 

Ik heb wel eens gekeken naar de routes die Strava gaf (in de tijd dat het gratis was), maar ik werd niet echt blij met de routes die daaruit kwamen. Ik wilde gewoon weten hoe dat werkte en wilde een route hier in de buurt hebben, maar echt vrolijk werd ik niet van de suggestie.

Komoot ben ik helemaal niet in thuis, daar zal ik dan eens naar kijken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee klopt, die standaard suggesties zijn ook niet van een erg hoog niveau, ik vind het juist leuk om zelf iets te maken. Maar Strava pakt tussen punt A en B vaak wel een leuke route ipv de snelste of kortste. Zo maak ik zelf routes met een beetje hulp van Strava. Ik heb trouwens nog geen programma gevonden die mooie standaard routes maakt. Heb er al meerdere geprobeerd maar voor mij was de oplossing toch echt zelf maken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondertussen een rondje gefietst 'in den vreemden'. Volgens mij is alles van Strava nu locked achter a pay wall, dus ben voor Komoot gegaan. Was een leuk rondje. Ik moet alleen nog even uitzoeken hoe ik nu het beste kan navigeren tijdens zo'n rondje. Op mijn stuur zit alleen een simpele km-teller zonder navigatie. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei MisterX:

Ondertussen een rondje gefietst 'in den vreemden'. Volgens mij is alles van Strava nu locked achter a pay wall, dus ben voor Komoot gegaan. Was een leuk rondje. Ik moet alleen nog even uitzoeken hoe ik nu het beste kan navigeren tijdens zo'n rondje. Op mijn stuur zit alleen een simpele km-teller zonder navigatie. 

Inderdaad alle extra functies tov het opnemen en posten van je rit zitten achter een abbo. Overigens voor mij wel de moeite waard, alleen al vanwege het maken van de routes en het vergelijken van sommige populaire segmenten met mijn fietsmaten :) 

Er zijn dan eigenlijk maar 2 opties, je telefoon op je stuur of een gps apparaat kopen met navigatie. Nadeel van telefoon vind ik dat je batterij niet zo lang mee gaat als je scherm continu aan staat en ook nog eens zijn processor gebruikt om de app te draaien. Daarom zelf voor een fietsnavigatie gegaan. Ik heb eerst een Garmin 820 gehad en deze een paar maanden geleden ingeruild voor de 830. Wel echt een topapparaatje :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij Strava kun je trouwens wel gewoon je rondjes bijhouden etc. Dat zit niet achter een paywall. 

Ik fiets eigenlijk te weinig om zo'n Garmin te kunnen verantwoorden. Dit was denk ik de 5e keer dit jaar ofzo dat ik op m'n fiets stapte? En eigenlijk ook de eerste keer pas dat ik navigatie nodig zou hebben. 

Ik heb trouwens een andere oplossing bedacht: de route in Komoot kun je afspelen en dan krijg je iemand te horen die alles zegt. Met 1 draadloos oortje in (zodat ik ook gewoon de omgeving kon horen) heb ik die aanwijzingen opgevolgd, maar dat was niet altijd even duidelijk. Was dus geen ideale oplossing. 

Blijkbaar houdt Komoot de route dan ook bij. Dus zowel in Strava als Komoot heb ik met hetzelfde apparaat de route getracht. Zaten toch wel wat opvallende verschillen tussen. Gemiddelde snelheid wijkt af met ongeveer 5 km/u (Komoot hoger dan Strava) en het aantal hoogte meters is zelfs meer dan verdubbeld in Komoot?! 

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei MisterX:

Bij Strava kun je trouwens wel gewoon je rondjes bijhouden etc. Dat zit niet achter een paywall. 

Ik fiets eigenlijk te weinig om zo'n Garmin te kunnen verantwoorden. Dit was denk ik de 5e keer dit jaar ofzo dat ik op m'n fiets stapte? En eigenlijk ook de eerste keer pas dat ik navigatie nodig zou hebben. 

Ik heb trouwens een andere oplossing bedacht: de route in Komoot kun je afspelen en dan krijg je iemand te horen die alles zegt. Met 1 draadloos oortje in (zodat ik ook gewoon de omgeving kon horen) heb ik die aanwijzingen opgevolgd, maar dat was niet altijd even duidelijk. Was dus geen ideale oplossing. 

Blijkbaar houdt Komoot de route dan ook bij. Dus zowel in Strava als Komoot heb ik met hetzelfde apparaat de route getracht. Zaten toch wel wat opvallende verschillen tussen. Gemiddelde snelheid wijkt af met ongeveer 5 km/u (Komoot hoger dan Strava) en het aantal hoogte meters is zelfs meer dan verdubbeld in Komoot?! 

Ah als je niet zo vaak fietst snap ik het dat je niet voor een GPS apparaat gaat. Voor die enkele keer kan dan toch een beugel op je stuur waar je telefoon in kan een oplossing zijn. Helemaal als je geen urenlange ritten gaat maken. Toen ik nog geen GPS had reed ik in Nederland dan gewoon op de knooppunten nummer die ik op een blaadje schreef en op mijn stuur plakte en in het buitenland (Frankrijk) schreef ik wegnummers en dorpjes etc op. Kwam altijd wel weer thuis :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verwacht van mij geen ritjes van 200 km ofzo. Dat trek ik echt niet. Sowieso ga ik dood als het maar een klein beetje omhoog gaat joh. Ik fiets volgens mij altijd op souplesse, niet op kracht. En bij heuvel op heb je toch meer kracht nodig. Ik heb trouwens ook geen idee hoe vaak ik nu ergens anders ga fietsen. Het is nu niet iets wat je ga doen op een avond doordeweeks, dus je bent gelimiteerd tot het weekend en op zaterdag moet ik vaak al korfballen. Korfballen en een grote fietstocht gaan vaak toch niet helemaal samen... En ik ben een mooi fietser, dus dan vallen er nog meer momenten af om te kunnen fietsen.

Misschien dat ik wel eens ga kijken naar een mobielhouder voor op mijn fiets. Dat kan nog wel de moeite waard zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik ken het hoor van toen ik nog voetbalde. Toen had ik ook echt geen tijd om naast de wedstrijden en trainingen nog te fietsen en deed ik het alleen in de zomer bij mooi weer. Pas toen ik gestopt was met voetbal een stuk fanatieker gaan fietsen en doe ik regelmatig ritten van 100+ kilometer en uitstapjes naar het buitenland om een in een mooi gebied te fietsen of een paar leuke klimmetjes mee te pakken. Zomer hoofdzakelijk racefiets en vanaf herfst/winter wat vaker het bos in of het strand op zodat ik het hele jaar door kan fietsen. En bij echt slecht weer of weinig tijd een uurtje op de Tacx. Leuke hobby :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit weekend heb ik mijn fiets schoon gemaakt en geïnstalleerd op de Tacx voor de rest van de winter.

Om een of andere reden ga ik altijd helemaal stuk op de Tacx. Gisteren een kwartiertje gefietst, maar ik was gewoon gesloopt na afloop. En ja, je leest het goed: Al na een kwartiertje fietsen. Ik moest echt moeite doen om van mijn fiets af te komen om onder de douche te stappen. Zo versleten was ik. Dit heb ik trouwens altijd op de Tacx. Ik ben echt volledig kapot...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kosten die dingen geen vermogen t.o.v. van degene die Erwin heeft gekocht? Geen idee hoe die van mij precies heet, misschien ook wel de Satori. Het is in ieder geval geen direct drive Tacx. Belangrijkste reden voor mij was toen in ieder geval de prijs. Zo vaak gebruik ik de trainer ook weer niet. Eerst maar eens kijken of een Tacx mij überhaupt bevalt. Dat was voor mij de reden om er geen grote smak geld voor neer te willen leggen en waarom ik niet voor een direct drive ben gegaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij kosten die Satori's €299 en dan wordt aangeraden om zo'n blauw Tacx bandje te kopen à €40 euro, hoor van veel mensen dat dat wel echt noodzakelijk is. Die goedkoopste, maar meest gangbare direct drive is €599.

Oftewel €340 vs. €600. 

Voordeel van die direct drive is dat ze (in theorie/gemiddeld) langer meegaan, daar betaal je dus ook twee keer zoveel voor. Daarnaast ligt de kwaliteit en ervaring (schijbaar) wat hoger. Het is trouwens sowieso een flinke smak geld, begrijp me niet verkeerd, dus ik vraag het ook bewust aan iemand die de keuze heeft kunnen nemen om een smart trainer te kopen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Abe:

Volgens mij kosten die Satori's €299 en dan wordt aangeraden om zo'n blauw Tacx bandje te kopen à €40 euro, hoor van veel mensen dat dat wel echt noodzakelijk is. Die goedkoopste, maar meest gangbare direct drive is €599.

Oftewel €340 vs. €600. 

Voordeel van die direct drive is dat ze (in theorie/gemiddeld) langer meegaan, daar betaal je dus ook twee keer zoveel voor. Daarnaast ligt de kwaliteit en ervaring (schijbaar) wat hoger. Het is trouwens sowieso een flinke smak geld, begrijp me niet verkeerd, dus ik vraag het ook bewust aan iemand die de keuze heeft kunnen nemen om een smart trainer te kopen. 

Ik heb een 'gewone' Tacx van ongeveer 200 euro volgens mij. Heeft altijd prima zijn werk gedaan. Tacxbandje is niet nodig. Ik gebruikte een oude/versleten band en dat gaat perfect.

Zou wel graag eens een Wahoo oid testen met Zwift om te kijken of dat leuk is om te doen. Trainings-technisch is het in elk geval interessant om intervaltrainingen op te doen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites