Rikkert90 Geplaatst 11 september Share Geplaatst 11 september Hoofdstuk 1: De nieuwe aftrap De deur van de bestuurskamer van Ajax sluit zacht achter me. Ik haal diep adem. Dit is het. Vanaf vandaag ben ik de nieuwe manager van de club waar ik sinds mijn vierde jaar van droom. De verhalen van de gebroeders De Boer en de magie van Jari Litmanen dansen door mijn gedachten terwijl ik door de gang richting het trainingscomplex loop. Het is surrealistisch. Hoe ben ik hier beland? Van fan op de tribune naar degene die het roer moet omgooien. De druk is immens, maar er is geen weg terug. Bij binnenkomst in de kleedkamer heerst er een nerveuze stilte. De spelers hebben me nog niet ontmoet, en ik weet dat velen met gemengde gevoelens naar mijn benoeming hebben gekeken. Ze weten dat ik onervaren ben en dat de afgelopen jaren allesbehalve rooskleurig waren voor Ajax. Het vertrouwen moet hersteld worden, en dat begint vandaag. Ik kijk naar de gezichten die naar me opkijken, jong en oud. De kern van het team, aangevuld met talenten uit de jeugdopleiding. Daar ligt de toekomst. Ik steek mijn hand op en breek de spanning. "Goedemorgen, heren," begin ik met een zelfverzekerde stem, hoewel mijn hart een slag overslaat. "Ik ben net zo Ajax-minded als jullie. Sinds mijn vierde supporter, en ik weet wat deze club betekent. We hebben samen veel werk te doen. Maar het eerste wat ik wil zeggen is: ik ben niet hier om een revolutie te starten. Ik ben hier om terug te brengen wat Ajax groot heeft gemaakt: vertrouwen in onze jeugd en het voetbal dat ons wereldwijd bewondering heeft opgeleverd." Een paar jongens knikken, anderen kijken nog wat afwachtend. Tijd om die barrière te doorbreken. "Ik weet dat het voor jullie wennen is. Een onervaren manager die opeens binnenkomt en de leiding neemt. Maar we hebben een kans. Een kans om het roer om te gooien en de club weer op de kaart te zetten zoals in de gouden jaren onder Ten Hag en zelfs de jaren '90. Daar gaan we voor." Na een korte stilte komt Remko Pasveer, de ervaren doelman, naar voren en knikt respectvol. "Welkom bij Ajax," zegt hij. "Wij staan achter je, maar we willen weten: wat is jouw plan? Wat ga je anders doen dan de coaches die voor je kwamen?" Ik waardeer zijn directheid. Ik heb altijd geloofd in open communicatie. "Goede vraag, Remko. Mijn eerste focus ligt op de jeugd. Ajax heeft een traditie van het brengen van jonge talenten naar het eerste elftal. De afgelopen jaren zijn we dat een beetje uit het oog verloren, denk ik. We gaan terug naar de basis: opleiden, ontwikkelen en bouwen aan een team met een solide fundament van eigen opgeleide spelers." Kenneth Taylor, één van de jonge talenten die al zijn plek heeft verdiend in het eerste team, kijkt op. "En hoe zit het met nieuwe aankopen? Er is veel gesproken over versterkingen." "Uiteraard gaan we ook de transfermarkt op," antwoord ik. "Maar ik wil slimme aankopen doen. Geen grote namen voor het spektakel, maar spelers die passen in het Ajax-DNA. De druk ligt vaak op directe resultaten, dat weet ik, maar ik wil bouwen aan iets duurzaams. Het is nu niet het moment voor paniekaankopen. We hebben een budget van 35 miljoen euro en dat ga ik verstandig gebruiken." Ik zie een paar opgeluchte blikken. Het is duidelijk dat sommigen sceptisch waren over wat ik zou doen met het transferbudget. Ik moet hun vertrouwen winnen, stap voor stap. "Er gaan ook veranderingen komen in de staf," vervolg ik. "Ik wil de juiste mensen om me heen verzamelen. Mensen die mijn visie delen en het beste uit dit team kunnen halen. Dat betekent dat we afscheid gaan nemen van mensen die niet in die visie passen." De spelers beginnen te murmelen. Ik zie hoe een paar jongens elkaar een blik toewerpen. Pasveer fronst zijn wenkbrauwen. "Dat klinkt... drastisch." "Het moet," zeg ik resoluut. "Als we terug willen naar de top, dan moeten we allemaal dezelfde kant op willen. En dat betekent soms moeilijke beslissingen nemen. Ik heb de tijd gekregen van de directie om dit project te leiden. En ik wil transparant zijn naar jullie: we gaan niet alles in één seizoen oplossen. Maar we gaan bouwen aan iets dat blijft. Ik verwacht dat jullie diezelfde toewijding tonen." De stilte keert terug, maar deze keer is het anders. De twijfel in de kamer begint langzaam te verdwijnen, plaatsmakend voor een nieuwsgierige spanning. Ze weten dat er een nieuw tijdperk is aangebroken. Niet zonder obstakels, maar met een duidelijk doel. "Vandaag beginnen we met een simpele training," besluit ik. "Niet te zwaar, maar ik wil jullie aan het werk zien. We gaan weer focussen op balbezit, op techniek. Ajax-voetbal." "En de staf?" vraagt Berghuis terwijl hij opstaat. "Wanneer horen we daar meer over?" "Binnen een paar weken is het team compleet," zeg ik, terwijl ik in gedachten al door mijn lijst van potentiële assistenten en trainers ga. "Tot die tijd doen we het samen. Nu, het veld op." Terwijl de spelers zich klaarmaken, kijk ik door het raam naar buiten. Het trainingsveld ligt er stil bij, klaar om bespeeld te worden. De uitdaging die voor me ligt is gigantisch, maar ik voel een opwinding die ik al jaren niet heb gevoeld. Dit is mijn kans. Onze kans. Ajax weer naar de top brengen, op de manier zoals het altijd bedoeld is. Het roer omgooien, met focus op wat ons groot heeft gemaakt. De gouden tijden van de jaren '90 zijn misschien verleden tijd, maar de toekomst... die ligt voor ons. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Copywriter Geplaatst 11 september Share Geplaatst 11 september Mooi begin van een novelle. Benieuwd naar het vervolg. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nom de Guerre Geplaatst 11 september Share Geplaatst 11 september Ik ben benieuwd naar de keuzes die je gaat maken qua strategie. Inzetten op de eigen jeugd of transfergeweld? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mattihamstra Geplaatst 11 september Share Geplaatst 11 september Prima begin zeg Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 11 september Share Geplaatst 11 september Leuk begin! Succes verder! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rikkert90 Geplaatst 12 september Auteur Share Geplaatst 12 september (bewerkt) Hoofdstuk 2: De nieuwe staf De deur van mijn kantoor klikt zacht dicht. Ik laat me achterover zakken in mijn stoel en neem een moment om alles te laten bezinken. De eerste grote stap is gezet: de staf is grotendeels vernieuwd. Een combinatie van ervaren rotten en frisse gezichten vormt nu mijn team, een team waarmee ik het schip weer op koers wil krijgen. Het was een pittige dag vol gesprekken, maar het moest gebeuren. Mijn telefoon trilt op mijn bureau. Het is een bericht van Richard Witschge. "We moeten praten over de selectiespelers. Wanneer heb je tijd?" Ik glimlach. Richard is altijd recht voor z’n raap, geen tijd te verliezen. Precies de mentaliteit die we nodig hebben. Maar eerst is er iets belangrijkers. Ik open de deur en roep naar mijn assistent, die net voorbijloopt. "Zet Andries Ulderink voor me klaar in de vergaderruimte," zeg ik terwijl ik opsta. "Het is tijd om de plannen door te spreken." Binnen een paar minuten zit ik in de vergaderruimte, de deur opent en Andries stapt binnen. Hij oogt ontspannen, maar ik kan zien dat hij net als ik de urgentie voelt. Hij neemt plaats tegenover me en kijkt me recht aan. "Hoe voel je je nu?" vraagt hij, terwijl hij een kop koffie voor zich neerzet. "Om eerlijk te zijn, opgelucht," antwoord ik. "De eerste horde is genomen. De oude staf is bijna volledig vervangen. Alleen de beste mensen hebben we behouden. Het voelt goed, maar nu komt het moeilijkste deel: het team ombouwen." Andries knikt. "Je hebt de juiste mensen geselecteerd. Hasan Salihamidziç als Directeur Voetbalzaken is een meesterzet. Wat hij bij Bayern heeft gedaan, spreekt voor zich. En met Jaap Stam als verdedigingstrainer en Dennis Bergkamp voor de aanvallers... het klinkt bijna te mooi om waar te zijn." Ik leun voorover. "Het is allemaal mooi op papier, maar we moeten nu handelen. Ik wil spelers binnenhalen die passen bij ons systeem en afscheid nemen van degenen die niet in onze visie passen." Andries trekt zijn notitieboekje tevoorschijn. "Ik heb de selectie al onder de loep genomen. Het wordt geen gemakkelijke taak om te beslissen wie blijft en wie gaat, maar we moeten ons focussen op een solide kern. Jong talent, ervaring en spelers met de juiste mentaliteit." "Precies," zeg ik. "En daar komt Henk Grim ook bij kijken. Hij heeft een geweldig oog voor talent. Ik wilde hem er persé bij hebben, en met zijn scherpe onderhandelingsvaardigheden ben ik ervan overtuigd dat we een paar slimme aankopen kunnen doen." De deur gaat open, en Wilfried Brookhuis, onze nieuwe keeperstrainer, loopt naar binnen. Hij geeft ons beide een stevige handdruk. "Mooi om hier te zijn, heren. Wanneer kan ik met de keepers aan de slag?" vraagt hij met een grijns. "Vandaag nog als je wilt," zeg ik met een knipoog. "Maar laten we eerst bespreken welke keepers de toekomst hebben bij Ajax. We moeten beslissen wie blijft en wie gaat." Wilfried knikt. "Ik heb een paar jongens al even gezien tijdens de training. Er is talent, maar er mist nog iets. Dat is waar ik in ga springen. Maar inderdaad, we moeten keuzes maken." Andries bladert door zijn aantekeningen. "Wat denk je van het versterken van de defensie? Jaap Stam is een geweldige aanwinst als verdedigingstrainer, maar hij zal ook moeten werken met spelers die het waard zijn om in de Ajax-verdediging te staan." Ik zucht en sta op. "Dat is precies waar ik aan dacht. De afgelopen jaren hebben we gezien dat er teveel doelpunten zijn geslikt door verdedigingsfouten. Jaap zal dat verbeteren, maar we hebben ook nieuwe spelers nodig. Ik wil jonge, hongerige talenten die passen in het Ajax-DNA." Net als ik verder wil praten, gaat de deur opnieuw open. Dennis Bergkamp, onze nieuwe aanvallerscoach, komt binnen. Hij ziet er rustig en gefocust uit, zoals altijd. "Heb ik iets gemist?" vraagt hij terwijl hij plaatsneemt. "Niets wat je niet al weet," zeg ik. "We hebben het over de kern van het team. Jouw aanvallers zijn een belangrijk deel van de puzzel." Dennis leunt achterover en glimlacht. "Met een beetje geduld en hard werken, kunnen we de magie van vroeger terugbrengen. Ik zie potentie, maar het gaat om de afwerking. Dat gaan we perfectioneren." "Daar reken ik op," zeg ik, terwijl ik naar de rest van de staf kijk. "Laten we beginnen met het opstellen van een lijst. Spelers die we willen behouden en spelers waar we afscheid van moeten nemen. Het wordt niet makkelijk, maar we moeten de knopen doorhakken." De volgende uren gaan voorbij in een flits. We bespreken iedere speler in detail, van de ervaren veteranen tot de jongste talenten uit de jeugdopleiding. Sommige namen komen steeds terug: potentiële sterspelers die we willen behouden en verder ontwikkelen, maar ook een aantal die in mijn ogen hun plafond al hebben bereikt. Tegen de tijd dat we klaar zijn, heb ik een duidelijk beeld. Er is werk aan de winkel, maar ik voel dat we op de juiste weg zijn. "Dit is het begin," zeg ik terwijl ik mijn papieren samenvouw. "De volgende stap is contact opnemen met de spelers die niet in onze plannen passen. Dat worden geen leuke gesprekken, maar het moet gebeuren." Andries knikt. "Zij verdienen ook duidelijkheid. En wij kunnen dan verder bouwen aan ons team." Terwijl iedereen opstapt en de kamer verlaat, blijf ik nog even zitten. De stilte voelt rustgevend, maar ik weet dat dit de stilte voor de storm is. De selectie zal op de schop gaan, en dat zal niet zonder slag of stoot gebeuren. Spelers zullen teleurgesteld zijn, sommigen zullen willen vechten voor hun plek, en er zullen moeilijke keuzes gemaakt moeten worden. Maar als we terug willen naar de top, is dit de enige manier. Ik sta op en kijk uit het raam naar het trainingsveld. De zon zakt langzaam achter de tribunes van de Johan Cruijff Arena. Dit is mijn kans om Ajax terug te brengen naar de gloriedagen. En ik weet dat ik de juiste mensen om me heen heb om dat te doen. Het wordt tijd om de selectie onder de loep te nemen en de toekomst van Ajax vorm te geven. Spoiler Spoiler @Copywriter @Nom de Guerre @mattihamstra @Marius Allen bedankt voor jullie reactie. De staf is ingevuld, nu de selectie doornemen. 12 september bewerkt door Rikkert90 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nom de Guerre Geplaatst 12 september Share Geplaatst 12 september Het klinkt goed op papier, nu ben ik benieuwd naar de uitwerking in de praktijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 12 september Share Geplaatst 12 september Op papier klinkt het plan mooi, maar benieuwd of het in de praktijk ook zo kan gaan werken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 12 september Share Geplaatst 12 september Mooie start van de novelle Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Copywriter Geplaatst 12 september Share Geplaatst 12 september Bergkamp terug bij Ajax is bijzonder te noemen. Ben benieuwd welke spelers na de evaluatie mogen vertrekken. Dat zal vast in de volgende update aan de orde komen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 12 september Share Geplaatst 12 september Leuke manier om ons met de nieuwe staf kennis te laten maken! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rikkert90 Geplaatst 12 september Auteur Share Geplaatst 12 september (bewerkt) Hoofdstuk 3: De balans opmaken Het was een lange dag op de club. De regen kletterde tegen de ramen van de Johan Cruijff ArenA terwijl Andries en ik in de bestuurskamer zaten, omringd door stapels spelersrapporten en cijfers. De situatie die Sven Mislintat achterliet, bleek nog ingewikkelder dan verwacht. De financiële huishouding was een puinhoop, en er lag veel werk op ons te wachten. Andries veegde vermoeid over zijn voorhoofd. "Ik weet niet waar ik moet beginnen. Het lijkt wel alsof hij met oogkleppen op heeft gewerkt. Teveel geld uitgegeven aan spelers die nauwelijks impact maken." Ik keek op van mijn papieren en zuchtte. "Inderdaad. Het is een bende. Maar goed, we hebben een plan, toch? Laten we beginnen met de inventarisatie van de selectie." Ik pakte een lijst met namen erbij en begon hardop voor te lezen. "Eerst de spelers met potentie. Josip Sutalo, een potentiële topper. Hij kan een leider worden in onze verdediging." Andries knikte instemmend. "Sutalo is solide. Ik zie hem als een centrale spil waar we op kunnen bouwen." Ik schoof de lijst verder door. "Dan Carlos Forbs. Teveel voor betaald, maar ik zie nog steeds een talent dat we kunnen ontwikkelen. Hetzelfde geldt voor Benjamin Tahirovic en Diant Ramaj." Andries fronste. "We hebben inderdaad veel te veel geld voor ze neergelegd. Maar als we geduldig zijn en de juiste begeleiding geven, kunnen ze zich alsnog ontwikkelen. Ze hebben nog tijd nodig." Ik maakte een aantekening en ging verder. "Anton Gaaei, Jakov Medic en Sivert Mannsverk. Dit zijn goede aankopen. Ze passen in het systeem dat ik wil hanteren." Andries leunde achterover en glimlachte flauwtjes. "Eindelijk een paar namen waar we wél blij van worden. Medic is sterk, Gaaei dynamisch op de flank, en Mannsverk is iemand die het spel goed kan lezen. Dat geeft ons een basis." Mijn blik gleed naar de volgende lijst. "Maar dan komen we bij de spelers waar ik geen toekomst in zie…" Ik pauzeerde even en keek naar Andries. "Georges Mikautadze, Chuba Akpom, Borna Sosa, Branco van den Boomen, en Avila. Ze passen niet in het systeem dat ik voor ogen heb. Hun speelstijl is niet wat ik zoek." Andries knikte langzaam. "Ik begrijp je. We hebben geprobeerd ze deze zomer te verkopen, maar zonder succes. Denk je dat we in januari nog kans maken?" Ik haalde mijn schouders op. "Dat hoop ik wel. Anders blijven we zitten met spelers die ons alleen maar geld kosten. Voor nu is het wachten op een beter moment." Andries keek me doordringend aan. "En wat vond je van de gesprekken met die spelers?" Ik haalde diep adem en leunde naar achteren in mijn stoel. "Het waren geen makkelijke gesprekken. Niemand wil horen dat ze geen toekomst hebben bij de club. Maar het was nodig. Als we deze club weer naar de top willen brengen, moeten we harde keuzes maken." Andries zweeg even en staarde naar de lijst voor zich. "Berghuis dus ook weg. Tien miljoen euro naar Saudi-Arabië. Ik had nooit gedacht dat hij zou gaan." "Berghuis is een geweldige speler," gaf ik toe. "Maar in de tactiek die ik ga hanteren, paste hij simpelweg niet meer. Het bod van tien miljoen was goed. We konden dat geld niet weigeren." Andries knikte weer en sloeg de lijst dicht. "Oké, maar nu komt de echte uitdaging. Wie gaan we halen om die gaten op te vullen?" Ik grijnsde. "We hebben al een paar goede stappen gezet. Hans Hateboer is binnen. Hij staat voor het type voetbal dat ik wil spelen: aanvallend en met hoge druk. Zijn ervaring en mentaliteit gaan ons helpen om die intensiteit te brengen." "En de deal van 5,5 miljoen voor Hateboer was een koopje," vulde Andries aan. "Ik ben blij dat hij aan boord is." "Maar dat is nog niet alles," vervolgde ik. "We hebben ook El Ghazi gestrikt. Hij zat zonder club, maar zijn ervaring en snelheid gaan ons opties geven voorin, vooral in de 3-4-3 formatie die ik wil spelen." Andries keek me verbaasd aan. "El Ghazi? Dat is een verrassende zet. Hij brengt zeker wat extra’s met zijn ervaring. Maar we moeten wel wachten tot oktober voordat hij speelgerechtigd is." Ik knikte. "Klopt, maar zodra hij inzetbaar is, geeft hij ons een belangrijke extra aanvallende optie. Zeker met zijn snelheid en techniek. Hij past perfect in ons plan om aanvallend voetbal te spelen met veel druk en snelheid." Andries keek nog eens naar de opstelling die hij op het bord had getekend. "Dus je gaat voor een 3-4-3 formatie. Dat is een gedurfde keuze. Denk je dat het team het aankan?" Ik stond op en liep naar het bord. "Absoluut. Met drie centrale verdedigers kunnen we de druk hoog houden. De vleugelspelers zoals Hateboer en Gaaei kunnen constant opkomen, en op het middenveld hebben we spelers zoals Mannsverk die het spel kunnen verdelen." Andries keek me aan en gaf me een bemoedigende klop op mijn schouder. "Het begint ergens op te lijken. Maar we moeten realistisch blijven. Dit wordt een lang proces." "Dat weet ik," zei ik vastberaden. "Maar dit is de enige manier om Ajax weer naar de top te brengen. We hebben een duidelijk plan, de juiste spelers en een visie voor de toekomst. Het gaat tijd kosten, maar ik ben er klaar voor." Terwijl de regen langzaam ophield en de avond over Amsterdam viel, besefte ik dat dit pas het begin was. De druk zou hoog zijn, de verwachtingen groot, maar het voelde goed om weer controle te hebben. De eerste stappen naar herstel waren gezet, en met een beetje geduld zou Ajax weer gaan schitteren op het hoogste niveau. We hadden een lange weg te gaan, maar ik wist dat we op het juiste pad zaten. @Nom de Guerre @ElMarcos @Djurovski @Marius Wederom bedankt voor de reacties heren! Jeugd en gerichte aankopen, maar vooral jeugd! @Copywriter Bergkamp blijft een persoonlijke favoriet, zat zonder club, dus ik moest hem wel halen 12 september bewerkt door Rikkert90 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Copywriter Geplaatst 12 september Share Geplaatst 12 september Mijn favoriet El Ghazi ook weer terug bij Ajax. Ben benieuwd hoeveel jeugd de kans krijgt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nom de Guerre Geplaatst 12 september Share Geplaatst 12 september Ik ben benieuwd of er ook nog iets doorstroomt vanuit de befaamde opleiding. Qua aan- en verkoopbeleid vooral logische namen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lensherr Geplaatst 12 september Share Geplaatst 12 september El Ghazi terug bij Ajax vind ik wel een leuke! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 12 september Share Geplaatst 12 september Echt leuke stijl qua updates, dat wil ik toch nog eens benadrukken. Interessante namen ook! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Oldskool Geplaatst 13 september Share Geplaatst 13 september Hateboer is een topaankoop als aanvallend ingestelde back. Speelt bij mij ook de pannen van het dak! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rikkert90 Geplaatst 13 september Auteur Share Geplaatst 13 september Hoofdstuk 4: De fundering voor de toekomst Samen met Hasan Salihamidziç zat ik in mijn kantoor in de Johan Cruijff ArenA. Het was een heldere herfstdag in Amsterdam, maar binnen waren de zaken nog steeds troebel. Na weken van intensieve gesprekken en observaties was het tijd om samen met Hasan de selectie goed door te nemen. We moesten weten waar we stonden, wat onze sterke punten waren en waar nog versterkingen nodig waren. Vooral met de transfermarkt van januari in zicht, wilden we onze strategie vastleggen. "Oké, laten we beginnen met de doelmannen," begon ik terwijl ik mijn lijst erbij pakte. "Diant Ramaj wordt onze eerste doelman. Ik heb vertrouwen in zijn potentieel." Hasan knikte instemmend. "Hij heeft laten zien dat hij het aan kan, ondanks dat hij misschien wat ervaring mist. Maar hij heeft het in zich om onze vaste man onder de lat te worden." Ik schuifelde verder door mijn aantekeningen. "Remko Pasveer blijft onze tweede keus. Zijn ervaring is goud waard voor de kleedkamer. Jay Gorter hebben we uitgeleend om minuten te maken, en Geronimo Rulli... tja, die is helaas nog voor lange tijd geblesseerd. Dat geeft ons wat ademruimte." Hasan leunde voorover. "En Charlie Setford in de jeugd, hoe denk je over hem?" "Charlie is een groot talent," zei ik. "Hij zit tegen het eerste elftal aan en ik verwacht dat hij zich snel verder ontwikkelt. We zitten hier voorlopig goed." "Mooi," antwoordde Hasan. "Dan hoeven we op dat vlak in januari geen gekke dingen te doen." Ik ging verder naar de verdediging. "Centrale verdedigers. Hier ben ik eigenlijk vrij tevreden. Josip Sutalo wordt onze leider achterin. Devyne Rensch wil ik centraal uitproberen, daar zie ik hem sterker dan als rechtsback." "Interessant," zei Hasan, terwijl hij zijn wenkbrauwen optrok. "Hij heeft snelheid en kracht, misschien een slimme zet." "Precies. Daarnaast hebben we Jorrel Hato, die echt indruk op me maakt. Dies Janse, overgeheveld vanuit de jeugdopleiding, is een enorm talent. En Ahmetcan Kaplan is nog geblesseerd, maar ook hij komt eraan." Hasan knikte goedkeurend. "Een solide basis. Misschien zouden we in januari kunnen kijken naar een ervaren verdediger als backup, iemand met rust en ervaring." "Daar dacht ik ook aan," antwoordde ik. "Iemand die de jonge gasten kan begeleiden. Maar verder ben ik hier erg tevreden mee." We gingen door naar de vleugelverdedigers. "Op rechts hebben we Hans Hateboer, onze nieuwe aanwinst, en Anton Gaaei, een groot talent die ook zijn speelminuten krijgt. Hier hoef ik niets te veranderen." Hasan glimlachte. "Hateboer is een goede aanwinst. En Gaaei, als hij zich blijft ontwikkelen, kan echt ver komen." Ik ging verder. "Op links is het een ander verhaal. Lucas Jetten is overgeheveld uit de jeugd en doet het goed, maar hij heeft nog tijd nodig. Borna Sosa... tja, ik ben hem liever kwijt dan rijk. Hij past niet in mijn plannen, maar zolang hij hier is, kan hij als back-up dienen." Hasan grijnsde. "Sosa verkopen in januari?" "Absoluut. Maar ik wil wel een ervaren linksback erbij die het Ajax-DNA heeft. Iemand die aanvallend denkt en begrijpt wat we hier willen doen." Hasan schreef iets op in zijn notities. "Dat lijkt me een verstandige zet. Ik zal eens rondkijken voor mogelijke opties." We kwamen bij het middenveld. "Verdedigende middenvelders. Jordan Henderson en Kenneth Taylor zijn onze vaste krachten. Henderson brengt ervaring en leiderschap, terwijl Taylor zich steeds beter ontwikkelt." Hasan knikte. "Henderson is een uitstekende aanwinst. En Taylor heeft die explosiviteit die we nodig hebben." "Daarnaast hebben we Sivert Mannsverk, Benjamin Tahirovic en Branco van den Boomen, al wil ik die laatste verkopen. Hij past niet in mijn visie. Silvano Vos is vanuit de jeugd overgeheveld, hij maakt grote stappen." Hasan tikte met zijn pen op het bureau. "Mannsverk en Tahirovic zijn jonge gasten met potentie. Maar je hebt gelijk over Van den Boomen, hij past niet in jouw speelstijl. We zetten hem op de verkooplijst voor januari." "Precies," antwoordde ik. "Het middenveld staat er goed voor, maar er is altijd ruimte voor verbetering." Toen kwamen we bij de spitsen. "Brian Brobbey en Steven Bergwijn zijn onbetwist onze basisspelers. Brobbey is fysiek sterk en Bergwijn kan overal voorin spelen." "Geen twijfel mogelijk," vulde Hasan aan. "Brobbey en Bergwijn vormen een dodelijke combinatie." "De derde spitspositie is wat lastiger," vervolgde ik. "Chuba Akpom wil ik eigenlijk verkopen. Carlos Forbs heeft tijd nodig om zich aan zijn nieuwe positie aan te passen. En dan hebben we Mika Godts en Julian Rijkhoff, beiden overgeheveld uit de jeugd." "Interessante keuze," zei Hasan. "Forbs is duidelijk een langetermijnproject. Maar ik ben benieuwd hoe die jeugdspelers zich ontwikkelen." "Daarom wil ik ook geen nieuwe spitsen aantrekken," zei ik vastberaden. "Ik wil dat we meer investeren in onze jeugdopleiding. Die jongens verdienen hun kans, en als ze blijven groeien, hebben we over een paar jaar een elftal dat niet alleen meedraait in Nederland, maar ook Europees indruk kan maken." Hasan leunde achterover en nam een slok water. "Dus, samengevat: in januari richten we ons op een centrale verdediger en een linksback. Chuba Akpom, Branco van den Boomen en Borna Sosa mogen vertrekken, als we goede biedingen krijgen." "Exact," beaamde ik. "Die drie spelers passen niet in mijn plannen en kosten ons alleen maar geld als ze blijven. En als we in januari de juiste verdediger en linksback kunnen aantrekken, kunnen we echt stappen maken in de tweede helft van het seizoen." Hasan stond op en stak zijn hand naar me uit. "Ik ga aan de slag met je wensen. We zullen kijken wat mogelijk is." Ik schudde zijn hand stevig en glimlachte. "Bedankt, Hasan. Samen gaan we Ajax weer terugbrengen naar waar het hoort: aan de top." Terwijl Hasan vertrok, bleef ik nog even zitten. De toekomst van de club begon langzaam vorm te krijgen. De selectie stond er beter voor dan verwacht, maar er was nog veel werk aan de winkel. Met de juiste spelers in januari en een focus op de jeugd konden we Ajax weer naar grote hoogtes brengen. De basis was gelegd. Nu was het tijd om te bouwen. Spoiler Dies Janse Spoiler Julian Rijkhoff Spoiler Lucas Jetten Spoiler Mika Godts Spoiler Silvano Vos @Copywriter @Lensherr @Oldskool Bedankt voor de reacties heren! @Nom de Guerre Hier de doorstroom van de jeugd, benieuwd wat je ervan vindt. @Marius Bedankt voor het compliment, hopelijk kan ik blijven boeien Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mattihamstra Geplaatst 13 september Share Geplaatst 13 september Zo even wat bij moeten lezen. Je voert een heel duidelijk beleid en je selectie staat prima. benieuwd wie die verdediger en linksback gaan worden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Copywriter Geplaatst 13 september Share Geplaatst 13 september Ik heb Lucas Jetten in mijn selectie bij WSG Tirol in seizoen 29/30 en onderdeel van de selectie die kampioen van Oostenrijk werd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nom de Guerre Geplaatst 13 september Share Geplaatst 13 september Nice. Het beleid is duidelijk, dus we gaan eens zien hoe het in FM gaat lopen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rikkert90 Geplaatst 13 september Auteur Share Geplaatst 13 september (bewerkt) De tactiek: @mattihamstra @Copywriter @Nom de Guerre 13 september bewerkt door Rikkert90 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 13 september Share Geplaatst 13 september Je hebt een interessant Ajax weten te bouwen. Heel anders dan ik, als Ajacied, normaal zou verwachten dat de club handelt. Mooi! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 13 september Share Geplaatst 13 september Een duidelijk plan in ieder geval! Nu dat ook nog uitvoeren en hopen dat het resultaten oplevert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vlonkie Geplaatst 13 september Share Geplaatst 13 september succes met Ajax Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten