Jónstærke Geplaatst 17 juli Share Geplaatst 17 juli Spoiler Na een korte periode van inactiviteit op het forum ben ik in zekere zin terug van weggeweest. De afgelopen maanden lag mijn volle focus - naast het werk - op de voorbereiding van het fietsen van La Marmotte Granfondo Alpes (29.06). Omdat het mijn eerste keer was in de Franse Alpen, was mijn doel vooral genieten tijdens het afzien en veel minder het neerzetten van een sterke tijd. Dat genieten is zeker gelukt! Ondertussen ben ik weer een aantal weken terug in België en begon het weer te kriebelen om de pen (het toetsenbord) vast te grijpen. Terwijl ik reikhalzend uitkijk naar de release van FM25 is FM24 voor mij een afgesloten hoofdstuk. Mijn 'Drengen fra Húsavík'-novelle met Aalborg BK kende na 117 posts een vrij abrupt einde. Dat pikt wel een beetje, maar helaas kan ik daar niets meer aan veranderen. De feeling met FM24 is weg en de novelle ineens terug oppikken zit er (voorlopig) niet in. In FM25 ga ik weer aan de slag met een soortgelijke challenge en hoop ik wat sneller na de release te kunnen starten met de novelle. Voor nu haal ik vooral plezier uit fietsen en het kijken naar fietsen, wielrennen. Minstens even groot als mijn interesse in het voetbal is mijn interesse in het wielrennen. Dat in combinatie met een zwak voor alles wat Scandinavisch is, maakt dat de teamkeuze voor mijn PCM24-carrière niet de moeilijkste is.. Uno-X Mobility, it is! De uiteindelijke doorslag gaf de recente bekendmaking van de 10-jarige sponsordeal met Ridley als materiaalleverancier. Het afstappen van de goedkopere Dare-frames naar de toch wel hoogwaardigere Ridley-frames is nog maar eens een teken dat ze goed weten waar ze mee bezig zijn bij de Noorse wielerploeg. Hopelijk zitten er op dit forum ook nog andere wielergezinden! Wil je een tag? Laat het dan even weten # 001 - INTRO Uno-X Mobility is een in 2010 opgerichte Noorse wielerploeg - voorheen 'Team Ringeriks - Kraft' (2010-2016), 'Uno-X Hydrogen Development Team' (2017), 'Uno-X Norwegian Development Team' (2018-2019) en 'Uno-X Pro Cycling Team' (2020-2023) - die zich in eerste instantie volledig richtte op het opleiden van jong Scandinavich talent, zonder enige ruimte voor (duurdere) ervaren renners. Oorspronkelijk kwam de ploeg uit in de continentale circuits van de UCI, maar sinds 2020 beschikt ze over een UCI ProTeam licentie, met als gevolg dat ze enkel kan deelnemen aan de grootste wielerwedstrijden via het UCI Wildcard-systeem. Pas wanneer het team promoveert naar het WorldTour-niveau (verkrijgen van een UCI WorldTeam licentie) heeft het toegang tot de volledige WorldTour kalender. Om de integriteit en kwaliteit van de competitie te behouden kent de UCI de licenties pas toe na een uitgebreide beoordeling op basis van zowel sportieve, ethische, financiële, administratieve en organisatorische criteria. Doorheen de afgelopen jaren reed Uno-X zich meerdere malen in de kijker. Rasmus Tiller won tot tweemaal toe Dwars door het Hageland (2021, 2023) in een meer dan degelijk deelnemersveld. Vorig jaar moest Søren Wærenskjold enkel wereldkampioen Mathieu van der Poel voor zich dulden in het algemeen klassement van de Baloise Belgium Tour. En dan is er natuurlijk nog de identieke Halland Johannessen-tweeling. Anders is een verdienstelijke renner, maar komt qua aanzien niet in de buurt van Tobias. Laatsgenoemde reed zich in 2021 als winnar van de Ronde van de Toekomst in een lijstje met namen als Felice Gimondi, Joop Zoetemelk, Greg Lemond, Miguel Induarin, Dennis Menchov, Nairo Quintana, Marc Soler, David Gaudu, Egan Bernal en Tadej Pogacar. Ook bij de grote mannen liet hij zich al enkele keren opmerken. Zo kwam hij in etappe 6 van de Tour van 2023, van Tarbes naar Cauterets-Cambasque, als derde over de streep na Pogacar en Vingegaard. In datzelfde jaar won Tobias ook nog etappe 5 van de Ronde van Luxemburg voor de aanstormende Alex Aranburu, Valentin Madouas en Mauri Vansevenant. Tobias Halland Johannessen soleert naar winst in etappe 5 van de Skoda Tour Luxembourg '23. Op sportief gebied dankt het team zijn opmars in grote mate aan Head of Sports - en ex-prof - Kurt Asle Arvesen, die sedert 2017 de sportieve touwtjes in handen heeft. Na zijn wereldkampioenschap bij de junioren in 1997, werd Arvesen vijfmaal Noors kampioen (1997, 1998, 2002, 2008, 2009), pakte hij ritzeges in de Giro (2003, 2007) en won hij één rit in de Tour (2008). De winst van de E3 Prijs anno 2008 vindt de inmiddels 49-jarige Noor de knapste prestatie van zijn loopbaan. Tot en met vorig seizoen bekleedde Jens Haugland (40) de rol van General Manager. Hij deed het allesbehalve slecht, maar het team wou nog grotere stappen vooruit zetten en pakte uit met de komst van ex-wereldkampioen en tweevoudig groene trui-winnaar, Thor Hushovd. De 46-jarige Noor behoeft geen introductie. Hij is zonder twijfel de beste Noorse wielrenner aller tijden en geniet wereldwijd aanzien. Samen met Arvesen is het aan hem om wie weet in de komende jaren met het team de stap naar de UCI WorldTour te zetten. Belangrijk daarbij blijft evenwel dat er steeds wordt vastgehouden aan de eigen identiteit, zonder groei en evolutie in de weg te staan. De ontwikkeling van lokaal Scandinavisch wielertalent, met een focus op renners uit Noorwegen en Denemarken, van fjorden tot finishlijn, blijft een hoeksteen in de filosofie van het team. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
chrisje1993 Geplaatst 17 juli Share Geplaatst 17 juli Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bogatyr Geplaatst 17 juli Share Geplaatst 17 juli Succes. Mooie keuze! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 17 juli Share Geplaatst 17 juli Welcome back! Jammer natuurlijk dat je vorige novelle zo abrupt gestopt is inderdaad. Voor mij persoonlijk de grootste kanshebber op de Novelle van het Jaar tot op dat moment. En misschien wel nog altijd, al zal het verhaal natuurlijk minder top of mind zijn ondertussen. Maar soms zijn er inderdaad andere zaken in het leven die meer aandacht vragen. Blij dat je in ieder geval terug bent, en ons meteen komt verblijden met een nieuwe novelle. Zelf ook fan van het wielrennen, dus ook deze ga ik weer aandachtig volgen. Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 17 juli Share Geplaatst 17 juli Gave keuze Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jónstærke Geplaatst 18 juli Auteur Share Geplaatst 18 juli # 002 - ONZE RENNERS Terwijl alle WorldTeams zich opmaken voor de start van de Santos Tour Down Under (16 jan - 21 jan) bereiden wij ons stilaan voor op onze eerste koersdagen in de Challenge Mallorca, een weekje na de Australische rittenkoers. Verder zijn ook alle wildcard-aanvragen ingediend voor de UWT-wedstrijden die we dit seizoen willen verrijden. In de loop van de komende zes weken krijgen we te horen of we welkom zijn. De geviseerde races betreffen hoofdzakelijk de Italiaanse en Vlaamse voorjaarskoersen, Parijs-Nice en de Ronde van Frankrijk. Hoofdsponsor Uno-X wilt vooral dat we in thuisland Noorwegen, Denemarken, Frankrijk en België goed voor de dag komen. Vandaar dat het verkrijgen van wildcards voor grotere wedstrijden als Parijs-Roubaix, de Ronde van Frankrijk en De Ronde van Vlaanderen an sich al als een soort van kleine overwinning zou worden beschouwd. We zouden daar niet misstaan ook, volgens mij. Ook daar is het mogelijk om resultaten bij elkaar te rijden. Spoiler KOPMANNEN Met zijn 36 lentes en tonnen ervaring mag Alexander Kristoff zich met recht en rede de papa van groep noemen. De oud-winnaar van Milan-Sanremo (2014), de Ronde van Vlaanderen (2015) en vier Touretappes is nog niet uitgekoerst en barst nog steeds van de ambitie. Søren Wærenskjold (23) is dertien jaar jonger en net als Kristoff snel aan de meet. Voorts kan de 1m94 grote Noor ook goed uit de voeten op de Vlaamse en Noord-Franse kasseien en heeft hij een goede tijdrit in de benen. Lichtgewichten Tobias Halland Johannessen (24) en Andreas Leknessund (24) floreren dan weer wanneer het bergop gaat. Waar Andreas een echte beredeneerde ronderenner is, is Tobias wat aanvallender aangelegd. Met zijn snedige versnelling en acceleratie kan Johannessen eerder gekwalificeerd worden als een soort van puncheur of baroudeur in bergritten van de grote rondes. Of dat avontuurlijk koersen hem ook een leiderstrui zal opleveren in een etappekoers, is nog maar de vraag. Moest hij dat ooit ambiëren, kan hij steeds bij Leknessund te rade gaan. In dienst van Team DSM droeg hij 4 dagen de Maglia Rosa in de Giro van 2023. Uiteindelijk won Primoz Roglic (Jumbo-Visma) en strandde Andreas op plek 7 in het algemeen klassement en plek 3 in het jongerenklassement achter João Almeida (UAE Team Emirates) en Thymen Arensman (INEOS Grenadiers). BESCHERMDE RENNERS / VRIJBUITERS Rasmus Tiller (27) was de man die Uno-X misschien wel voor het eerst echt op de kaart zette toen hij in 2021 in Le Samyn tweede werd achter sprintbom Tim Merlier. Het leverde de ploeg uitnodigingen op voor de UWT-koersen Classic Brugge-De Panne, E3 Saxo Bank Classic en de Amstel Gold Race. Ook de 28-jarige Jonas Abrahamsen was toen al van de partij. Jonas kan van alles wat, maar blinkt nergens echt in uit.. Ja, jawel in aanvallen en afzien, ongeacht het terrein. Eigenlijk een vergelijkbaar type met de renner die Magnus Cort Nielsen (30) nu is. Een niet te onderschatten verschil tussen beide heren situeert zich in het palmares dat ze kunnen voorleggen. Cort weet hoe hij een koers moet winnen. Door zijn ritzege in etappe 10 van de Giro van 2023 met aankomst in Viareggio (foto) mocht hij de ‘Heilige Drievuldigheid’ in het wielrennen afvinken. Het was zijn eerste ritwinst in de Giro na al eerdere ritzeges in de Tour (2) en de Vuelta (6). Fredrik Dversnes (26) is een renner die op een goede dag overal mooie dingen kan laten zien, en sowieso altijd goud waard is als meesterknecht. Één van die goede dagen had Dversnes op 23 juni 2023 toen hij zich tot nationaal kampioen van Noorwegen kroonde. Christian Odd Eiking (29) is één van de nieuwe gezichten en kwam net als Magnus Cort over van EF Education - EasyPost. In het jaar vóór zijn tweejarige periode bij de ploeg van Jonathan Vaughters, reed Eiking voor Intermarché-Wanty en was hij van etappe 11 tot en met 17 trotse eigenaar van de rode leiderstrui van de Vuelta. Komend seizoen schaduwt hij Leknessund en Johannessen in de heuvel- en klimwedstrijden. JONGENS VOOR DE TOEKOMST In ons ProTeam zijn er twee neoprofs die wat extra aandacht verdienen omdat ze in een ideaal scenario een hele mooie toekomst voor zich hebben. Johannes Kulset (19) wordt beschouwd als de meest veelbelovende Noorse klimmer van het moment. Vorig jaar reed hij al enkele koersen mee met het ProTeam. In het jongerenklassement van de Sibiu Cycling Tour (Roemenië) eindigde hij net achter Lennert van Eetvelt, maar voor Isaac del Toro en Giulio Pellizzari. Ook in de door Tao Geogheghan Hart gewonnen Tour of the Alps eindigde Johannes als tweede beste jongere, na Max Poole. Stian Fredheim (20) verbaasde dan weer vriend en vijand door op amper 19-jarige leeftijd zich in een zware regenachtige editie van de Classic Brugge-De Panne te mengen in een deelnemersveld van topsprinters en zichzelf naar een achtste plek te knokken. Simon Dalby (20) maakt volgend seizoen de overstap van het Development Team. In de Ronde van de Toekomst droeg de jonge Deen twee dagen de gele leiderstrui, maar in de individuele tijdrit op dag 7 werd hij op bijna drie minuten gereden door Matthew Riccitello. Hij heeft zeker nog een aantal werkpunten, maar desalniettemin heeft hij potentieel. Henrik Pedersen (19) rijpt volgend jaar nog verder bij het Development Team, maar maakt daarna de aansluiting bij het ProTeam. Op het EK U23 reed Pedersen met twee metgezellen zo goed als de hele koers voorin, totdat de Pool Mateusz Gajdulewicz in de vierde plaatselijke ronde liet lopen. Enkel Ivan Romeo bleef nog over als kompaan. Op de laatste passage van de Col du VAM (Drenthe) lukte het Pedersen om ook de Spanjaard te lossen en solo de winst binnen te halen. Het aanstormend peloton met o.a. Paul Magnier, Madis Mihkels en Tim Torn Teutenberg kwam een kleine 40 seconden te laat, waardoor de toen 18-jarige Henrik Pedersen zich de fiere Europese U23-kampioen mag noemen. @chrisje1993, @Bogatyr, @Djurovski: bedankt, met deze gasten gaan we aan de slag. @Marius: dank voor de mooie woorden! Blij dat je er weer bij bent! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 18 juli Share Geplaatst 18 juli Ik dacht ik mis Halverson maar die is al gestopt op zijn 27e Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 18 juli Share Geplaatst 18 juli Daar zitten toch een paar hele mooie namen tussen. De ploeg zou dan ook zeker niet mis staan tussen de koersen waarvoor het een wildcard ambieert. De ‘snor’ zie ik persoonlijk graag bezig, maar welke wielerfan niet natuurlijk! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
chrisje1993 Geplaatst 18 juli Share Geplaatst 18 juli Je hebt een mooie selectie met de nodige potentie erin. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rich ruzzian Geplaatst 19 juli Share Geplaatst 19 juli Tof ploegje om deze game mee te spelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 19 juli Share Geplaatst 19 juli Je mag mij tot je volgers rekenen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jónstærke Geplaatst 21 juli Auteur Share Geplaatst 21 juli (bewerkt) Spoiler @Djurovski: ja idd, geloof dat hij terug ging studeren ofzoiets, weet het niet meer juist. Waarschijnlijk niet 100% de juiste kop op om de opofferingen te blijven doen en interesses die duidelijk elders liggen. @Marius: yes, heerlijk aanvallende coureur. Dan heb je ok even hard genoten van die andere snor als ik afgelopen donderdag, neem ik aan? @chrisje1993: al een favorietje binnen de selectie? @rich ruzzian: jup, en de shirts zijn ook nog eens prachtig als je het mij vraagt! @ElMarcos: toppie, fijn dat je er bij bent!! # 003 - TIEN UWT-KOERSEN HETEN ONS WELKOM Bijna beginnen we met koersen. Het wordt tijd. Thomas Pidcock (INEOS Grenadiers) heeft zopas de Tour Down Under op zijn palmares bijgeschreven. De Brit kwam als eerste boven op Willunga Hill in rit 5 en naderde tot op 11 seconden van toenmalig leider en drievoudig ritwinnaar Mads Pedersen (Lidl-Trek). In de slotrit van Unley tot Mount Lofty volstond een zestiende plek om Pedersen, die op bijna 4 minuten van etappewinnaar Omar Fraille (INEOS Grenadiers) binnenkwam, van eindwinst te houden. Straks vertrekken we naar Mallorca voor een reeks van vijf eendagskoersen die gekend staat als de ‘Challenge Ciclista Mallorca’. Net als veel andere ploegen gaan we er de basis leggen voor de hogere doelen verderop in het seizoen. We willen ons graag meten met de top van het wielrennen en rekenden daarom op de welwillendheid van de UWT-koersorganisaties bij de toekenning van wildcards. Van tien organisatoren kregen we al positief nieuws. Elf anderen zijn ons nog een antwoord verschuldigd. 21 juli bewerkt door Jónstærke Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gert Geplaatst 21 juli Share Geplaatst 21 juli Mooie layout met die header en footer. Sowieso erg toffe ploeg. Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 21 juli Share Geplaatst 21 juli Al een paar mooie races waar de wildcard is geaccepteerd Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 21 juli Share Geplaatst 21 juli Daar zitten al een paar mooie koersen tussen! Hopelijk geraakt de kalender nog meer gevuld dankzij een paar wildcards. Van zo’n etappezege van een renner als Vocsnor kan ik eerlijk gezegd meer genieten dan de zoveelste van Philipsen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 22 juli Share Geplaatst 22 juli Je hebt een aantal zeer mooie koersen mogen noteren voor het jaar. Prachtige update weer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jónstærke Geplaatst 22 juli Auteur Share Geplaatst 22 juli Spoiler @Gert: thanks, het oog wil ook wat hè! @Djurovski: yes, kijk er naar uit om ze te gaan rijden! @Marius: jup, wachten op antwoorden van de RvV, Gent-Wevelgem, Milan-Sanremo, Ronde van Catalonië,... . En ja, begrijp ik volledig, de verrasings- en gunfactor was hoog! @ElMarcos: Hopelijk komen er nog wat van dat kaliber bij! Thx voor het compliment # 004 - CHALLENGE CICLISTA MALLORCA De aftrap voor seizoen 2024 is genomen. De eerste dagen reden we met de hele ploeg wat rond in de Balearen alvorens we de groep opsplitsten in enkele kleinere groepjes naargelang de koersprogramma’s van de renners. Op 25 januari vertrokken Louis Bendixen, Erlind Blikra, Fredrik Dversnes, Anders Halland Johannessen, Niklas Larsen, Erik Resell en Søren Wærenskjold naar Saudi-Arabië om zich te prepareren voor de AlUla Tour (30 jan-3 feb), terwijl Jonas Abrahamsen, Magnus Cort, Markus Hoelgaard, Jonas Iversby Hvideberg, Sakarias Koller Løland, Andreas Leknessund en Rasmus Tiller het vliegtuig opstapten naar Zuid-Frankrijk voor de GP Cycliste de Marseille La Marseillaise (28 jan). Van de rest kwam bijna iedereen aan bod in de vijf races op Mallorcaans grondgebied. In de eerste van de vijf wedstrijden, de Trofeo Calvià (24 jan), werd onze Tobias Halland Johannessen beschouwd als één van de grote favorieten. Palmanova speelde gast als start- en finishplek van 140.5km-lange rit waarin de renners 2774 hoogtemeters moesten overwinnen. Artem Nych (Sabgal/Anicolor) verraste vriend en vijand met de winst. De 28-jarige Rus bleef als enige vluchter over en kwam 11 seconden vóór een groep van vijf achtervolgers solo aan. Felix Großschartner (UAE Team Emirates) won de sprint om plek twee van achtereenvolgens: Jonathan Lastra (Cofidis), Tobias Halland Johannessen, Laurens Huys (Arkéa - B&B Hotels) en Thomas Champion (Cofidis). Een dag later mochten de sterkere sprinters hun duivels ontbinden in de Trofeo Ses Salines-Felanitx (25 jan) op een licht oplopende laatste 3km. Nadat we daags voordien nog nipt het podium misliepen, finishte Alexander Kristoff net achter winnaar Piet Allegaert (Cofidis) als tweede, voor Arnaud de Lie (Lotto Dstny). De volgende dagen trokken we het middengebergte in. De Trofeo Serra Tramuntana (26 jan) werd gewonnen door toptalent Isaac del Toro (UAE Team Emirates). De 20-jarige Mexicaan kon als enige van een select groepje reageren op een prikje van leeftijdsgenoot Alexander Hajek (Red Bull - BORA - hansgrohe) vlak voor de top van de Coll de Puig Major (14.2km aan 6%). Tobias Halland Johannessen behaalde zijn tweede vierde plek, nadat hij opnieuw verloor van Felix Großschartner (UAE Team Emirates) in een sprint. In de Trofeo Pollença - Port d’Andratx (27 jan) kroonde Javier Romo (Movistar) zich tot winnaar. Op de laatste beklimming reed hij weg uit een kopgroep van vijf renners. José Manuel Díaz (Burgos - BH) was de snelste van de vier overblijvers en sprintte zich naar de tweede plek ten koste van Tobias Halland Johannessen - die er ditmaal wel in slaagde op het podium te staan -, James Shaw (EF Education - EasyPost) en Esteban Chaves (EF Education - EasyPost). Op de laatste dag van de Challenge Ciclista Mallorca mogen de snelle mannen nog eens aan het werk. In de eerste 100km van de Trofeo Palma (28 jan) zijn er een aantal knikjes, maar de laatste 50km is quasi biljartvlak. We behaalden eerder al een podiumplek van Alexander Kristoff en daarom was hij dan ook onze uitgesproken kopman. In de bochtige finale kwamen we al snel aan kop met onze sprinttrein. Tord Gudmestad ging als eerste van kop en liet zich uitzakken. Wiliam Blume Levy en Idar Andersen waren de laatste twee mannen voor Kristoff. Stian Fredheim had in de scharmutselingen om posities zijn plek in de trein verloren, maar won een paar seconden later de strijd om het wiel van Arnaud de Lie (Lotto Dstny), wiens lead-out stilletjes aan naar voren schoot. Kristoff kwam veel te vroeg op kop en werd voorbijgesneld door Arnaud de Lie, met in zijn wiel.. jawel, Stian Fredheim. Met een ultiem eindschot kwam de 20-jaar-jonge Noor nog net voor de streep over de Lie heen en mocht hij zijn eerste zege bij de profs op zijn palmares bijschrijven. Spanjaard Kiko Galván (Equipo Kern Pharma) vervolledigde de top drie. Spoiler Op dezelfde dag als die waarop Fredheim de Trofeo Palma won, heeft Fransman Axel Mariault (Cofidis) de heuvelachtige GP Cycliste de Marseille La Marseillaise gewonnen. Hij kwam 7 seconden voor een grote groep van 25 man - met o.a.: Jonas Abrahamsen (10e), Andreas Leknessund (13e), Rasmus Tiller (17e) en Magnus Cort (22e) - als enige overblijver van de vroege vlucht, over de meet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 22 juli Share Geplaatst 22 juli Netjes om al zo snel een succesje te kunnen vieren! Iemand als De Lie kloppen is niet niks! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 22 juli Share Geplaatst 22 juli Knappe overwinning hoor Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 23 juli Share Geplaatst 23 juli Mooie eerste overwinning van het seizoen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jónstærke Geplaatst 24 juli Auteur Share Geplaatst 24 juli Spoiler @Marius, @Djurovski, @ElMarcos: geen één zonder twee # 005 - FEBRUARI IN MET DE ALULA TOUR EN DE STER VAN BESSÉGES De laatste dagen van januari en de eerste dagen van februari stonden voor ons in het teken van de AlUla Tour (30 jan - 3 feb) en de Ster van Bessèges (31 jan - 4 feb). Terwijl Giulio Ciccone (Lidl-Trek) zich door ritwinst in de koninginnenetappe tot winnaar van de Ronde van Valencia (31 jan - 4 feb) kroonde, streken onze renners neer in het Midden-Oosten en Zuid-Frankrijk. Hieronder volgt een recap van hoe ze het er van hebben afgebracht. - ALULA TOUR - 30 JAN-3 FEB Met twee echt pure sprintetappes en twee met een hellende finish was de kans groot dat er na rit 4 een sprinter de groene leiderstrui van de AlUla Tour om zijn schouders droeg. Pas in etappe 5 leek het parcours heuvelachtig genoeg om de puncheurs van de sprinters te onderscheiden. Een uitgesproken kopman hadden we niet, al zou Fredrik Dversnes op papier de meest geschikte persoon zijn om een klassement te rijden. Søren Wærenskjold en Erlind Blikra zijn mee om zich te mengen in de sprints. Tot onze verbazing lukte het een drietal aanvalslustigen het uitgedunde peloton voor te blijven. Wærenskjold won dan wel de sprint om de vierde plek, maar de podiumplaatsen waren een handvol seconden eerder al verdeeld. Rúben Guerreiro (Movistar) versloeg ploegmaat Lorenzo Milesi (Movistar) en Merhawi Kudus (Tengganu CT). Etappes 1, 3 en 4 waren wel gewoon pelotonsprints. Verder dan een derde plek in de openingsetappe kwam Wærenskjold (3, 5 en 6) helaas niet. Blikra kon ook niet verrassen (10, 29 en 5). Respectievelijk Jason Tesson (TotalEnergies), Piet Allegaert (Cofidis) en Nicolò Parisini (Q36.5 Pro CT) schreven voornoemde etappes op hun naam. De slotrit bepaalde wie de eindwinnaar zou worden. Dversnes reageerde oplettend op de juiste aanval van Edoardo Zambanini (Bahrain Victorious) en reed samen met Davide De Pretto (Team Jayco AlUla), Adne van Engelen (Roojai Insurance) en Lorenzo Milesi (Movistar) weg uit het peloton. Het vijftal haalde het tot de meet in Harrat Uwayrid, waar Davide De Pretto (Team Jayco - AlUla) naamsponsor AlUla in de kijker reed. Lorenzo Milesi (Movistar) finishte voor de tweede maal als tweede en won daardoor het eindklassement. Fredrik Dversnes kwam als vierde over de streep en eindigde vijfde. Spoiler - STER VAN BESSÈGES - 31 JAN-4 FEB Één van de landen waar hoofdsponsor Uno-X ons mooie dingen wil zien doen, is Frankrijk. Ouderdomsdeken Alexander Kristoff had die boodschap duidelijk begrepen en schoot meteen raak in de massasprint in Bellegarde. Door een val in etappe 3, zonder zware gevolgen, kon Kristoff niet meesprinten in de andere vlakke rit van deze Zuid-Franse rittenkoers. Jasper De Buyst (Lotto Dstny) sprintte naar de overwinning. In rit twee kregen de renners met de Col de la Baraque (13.2km à 3.6%) en de Côte du Pradel (3.1km à 5.8%) tamelijk serieuze obstakels voorgeschoteld. Een grote groep van 28 renners kwam samen boven op de Côte du Pradel en reed gezamenlijk naar de finish. Pierre Gautherat (Decathlon AG2R La Mondiale) had nog wat overschot en haalde het aan de meet van Romain Grégoire (Groupama - FDJ) en Sean Quinn (EF Education - EasyPost). Andreas Leknessund bolde als dertiende over de meet. Andreas’ conditie en vorm waren nog niet optimaal, maar ook in rit 4 reed hij mee in de finale. Het regende aanvallen van Decathlon AG2R-renners totdat ze met drie vooruit waren (Bruno Armirail, Dorian Godon en Nicolas Prodhomme). Lotto Dstny-renners Thomas De Gendt en Maxim Van Gils reageerden en namen Élie Gesbert (Arkéa - B&B Hotels), Pierre Latour (TotalEnergies) en Rigoberto Urán (EF Education - EasyPost) mee. Dit achttal vocht om de etappewinst. Dorian Godon (Decathlon AG2R La Mondiale) was op papier de snelste en werd dan ook de logische winnaar. Andreas Leknessund kwam samen met o.a. Mikkel Honoré (EF Education - EasyPost) en Julien Bernard (Lidl - Trek) op 13 seconden binnen. De slotrit in Alès was een 11km-lange tijdrit met in de laatste 2.8km een klimmetje aan 5.6%. Spek naar de bek van onze kopman Andreas Leknessund. Hij zette een sterke tijd neer en strandde op 3 seconden van rit- en eindwinnaar Pierre Latour (TotalEnergies). Leknessund eindigde tweede in het algemeen klassement, maar nam wel de jongerentrui mee naar huis. Spoiler Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 24 juli Share Geplaatst 24 juli Het blijft natuurlijk de voorbereiding op het echte werk, maar uit deze prestaties kan je toch opnieuw moed putten denk ik! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
keano77 Geplaatst 24 juli Share Geplaatst 24 juli Lekker verslag om even bij te lezen! Mooie ploegkeuze ook, succes met Uno-x Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 24 juli Share Geplaatst 24 juli Wederom redelijk goede resultaten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Elano Geplaatst 24 juli Share Geplaatst 24 juli Je presteert naar behoren en je presenteert het leuk! Ga zo door Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten