Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Algemeen discussietopic tactieken

Fantasy

Aanbevolen berichten

18 minuten geleden zei Becks:

De IFB's zullen alleen met deze formatie niet roteren naar CD, dus dan heb je niet zoveel aan die rol.

Een van de twee zal toch wel roteren naar de CD positie omdat er een max van 3 in een zone op zit? Volgens mij is het niet dat de rotatie pas getriggerd wordt als je een Libero opstelt. Denk dat hier dan ontstaat wat @Nom de Guerre ook in de aflevering van de podcast zei dat de eerste van de twee IFB die in de zone terecht komt dus zal roteren en dat de andere dan niet doet en dan als een normale back zou gaan spelen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

31 minuten geleden zei bas huijsmans:

Een van de twee zal toch wel roteren naar de CD positie omdat er een max van 3 in een zone op zit? Volgens mij is het niet dat de rotatie pas getriggerd wordt als je een Libero opstelt. Denk dat hier dan ontstaat wat @Nom de Guerre ook in de aflevering van de podcast zei dat de eerste van de twee IFB die in de zone terecht komt dus zal roteren en dat de andere dan niet doet en dan als een normale back zou gaan spelen

Zou je dan krijgen dat soms de LB mee gaat en de RB dus achterin blijft als derde CB en op andere momenten de RB gaat aanvallen en de LB de derde CB achterin is? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

54 minuten geleden zei Becks:

Lekker aan het experimenteren, leuk!

De IFB's zullen alleen met deze formatie niet roteren naar CD, dus dan heb je niet zoveel aan die rol. Met de twee CD's en DLPde ervoor zit je centrum al behoorlijk dicht, waardoor je IWBde/su zou kunnen overwegen. Die zullen zich dan aan weerszijden van de DLP nestelen waardoor je jouw gewenste 2-3-4-1 krijgt.

Dit zou - afhankelijk van de instructies - prima kunnen werken, goede verdeling in rollen (y)

Schrijffout van mij, ik bedoelde uiteraard de Inverted Wingback. Mea Culpa

Ze spelen in balbezit inderdaad naast de DLP en niet als verdediger.

bewerkt door EssDee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei FlyD:

Zou je dan krijgen dat soms de LB mee gaat en de RB dus achterin blijft als derde CB en op andere momenten de RB gaat aanvallen en de LB de derde CB achterin is? 

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Geen idee eigenlijk hoe dat dat werkt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

56 minuten geleden zei bas huijsmans:

Ik weet niet zeker of dit wel gebeurt. In dit topic lees je dat de rotatie niet altijd wordt uitgevoerd. En o.a. afhankelijk is van:

Citaat

- What other roles are there in that tier and what duties do they play

Hier haal ik uit dat er wel 'ruimte' moet zijn om te kunnen roteren, net als dat een IWB tot en met FM23 nooit naar binnenkwam als er iemand in het DM strata stond. 

Maar ik ben natuurlijk wel benieuwd als je zelf hebt gezien dat dit wél gebeurt, zou wel heel gaaf zijn dat de ME zo kundig is dat er één IFB samen met de twee CD's de achterhoede vormt en de andere IFB opschuift.

bewerkt door Becks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Becks:

Hier haal ik uit dat er wel 'ruimte' moet zijn om te kunnen roteren, net als dat een IWB tot en met FM23 nooit naar binnenkwam als er iemand in het DM strata stond. 

Volgens mij is de 'ruimte' die er moet zijn dat er niet meer dan 3 mensen in een zone kunnen zijn. Speel je met 3 DM's die een rol hebben dat ze niet van zone veranderen, dus bijv. 3 Balafpakkers, en een IWB, dan vindt de rotatie van de IWB dus niet plaats omdat de zone al vol zit. 

8 minuten geleden zei Becks:

Maar ik ben natuurlijk wel benieuwd als je zelf hebt gezien dat dit wél gebeurt, zou wel heel gaaf zijn dat de ME zo kundig is dat er één IFB samen met de twee CD's de achterhoede vormt en de andere IFB opschuift.

Heb het zelf nog niet getest dus geen idee eigenlijk. Er zou wel ruimte in de CD zone moeten zijn dus 1 IFB kan daarheen bewegen, wat de andere dan doet is de vraag dan. Maar het zou wel echt nice zijn inderdaad als de andere dan een 'gewone' back wordt inderdaad en dat de backs mee kantelen als het spel zich naar de andere kant verplaatst. Dus als de bal aan de linkerkant is wordt de rechtsback een CD en de linksback een echte back. Wordt het spel naar rechts verplaatst dan wordt de RB een echte back en komt de LB er naast als CD.

Misschien dat ik het vanavond eens ga testen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoewel ik een theoretische discussie goed kan hebben, lijkt dit me er eentje uit de categorie "try and find out". 

For the record, ik ga met Bas mee in dezen. Zolang er geen drie man gelijktijdig in die zone staan, moet het kunnen. Misschien pakt het goed uit, misschien ook niet, maar it's worth trying.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wegens het gebrek aan wingers en wide midfielders bij mijn Atletico Madrid, en het gegeven dat ik zeker 3 goede spitsen in huis had, met leuk talent dat er nog bij gaat komen, heb ik een platte 4-3-3 proberen te ontwikkelen in een poging om mijn sterkste spelers in hun kracht te zetten.

image.png.dc897a7d0da43cd4754e3509b393076b.png

*niet mijn sterkste opstelling, screent dient om de rollen en instructies weer te geven.

Tegen zwakkere tegenstanders halen we hiermee steeds stevig uit; 5-0 is geen uitzondering. Ik zie echter dat het een stuk minder vloeiend gaat ion wedstrijden tegen de topploegen (Barça en Real verliezen we vrij kansloos tegen) en ook in uitwedstrijden tegen de subtoppers (villarreal e.d.) krijgen we het net vaak nauwelijks gevonden, ondanks de wedstrijd te domineren in balbezit, schoten, schoten op doel, xG, et cetera. Ook de match momentum grafiek is steeds enorm in mijn voordeel.

Ben van plan om in de wedstrijden waarvan ik verwacht het moeilijker te hebben te zakken in mijn pressing, om meer ruimte te krijgen voor snelle counters. Iemand tips wat team instructies betreft om dat zo efficient mogelijk te doen zonder de tegenstander meteen alle controle over de wedstrijd te geven?

En zien jullie misschien nog andere zaken die niet handig/logisch zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Niejo101:

Ben van plan om in de wedstrijden waarvan ik verwacht het moeilijker te hebben te zakken in mijn pressing, om meer ruimte te krijgen voor snelle counters. Iemand tips wat team instructies betreft om dat zo efficient mogelijk te doen zonder de tegenstander meteen alle controle over de wedstrijd te geven?

Sowieso play out of defence uitzetten, kan de passing verkorten. Take short kicks bij je keeper uitzetten en distribute quickly selecteren.

Verder zou ik zeker 1 BPD gebruiken en geen DLP op defend. Zeker als je de mentaliteit ook gaat verlagen, dan zou je er ook nog voor kunnen kiezen om wat directer te gaan passen.

17 uur geleden zei Thomassje123:

Gaan een schaduwspits (AMC) en een afmaker een beetje goed samen?

Ligt er een beetje aan wat je eromheen hebt. Zijn er spelers die de backs van de tegenstander bezig en breed kunnen houden? Je moet namelijk wel ruimte maken voor die twee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Niejo101:

Wegens het gebrek aan wingers en wide midfielders bij mijn Atletico Madrid, en het gegeven dat ik zeker 3 goede spitsen in huis had, met leuk talent dat er nog bij gaat komen, heb ik een platte 4-3-3 proberen te ontwikkelen in een poging om mijn sterkste spelers in hun kracht te zetten.

image.png.dc897a7d0da43cd4754e3509b393076b.png

*niet mijn sterkste opstelling, screent dient om de rollen en instructies weer te geven.

Tegen zwakkere tegenstanders halen we hiermee steeds stevig uit; 5-0 is geen uitzondering. Ik zie echter dat het een stuk minder vloeiend gaat ion wedstrijden tegen de topploegen (Barça en Real verliezen we vrij kansloos tegen) en ook in uitwedstrijden tegen de subtoppers (villarreal e.d.) krijgen we het net vaak nauwelijks gevonden, ondanks de wedstrijd te domineren in balbezit, schoten, schoten op doel, xG, et cetera. Ook de match momentum grafiek is steeds enorm in mijn voordeel.

En zien jullie misschien nog andere zaken die niet handig/logisch zijn?

Ik zie hier toch wel een mogelijkheid voor een double of triple pivot in grote en uitwedstrijden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Niejo101:

@Rrrood die termen zijn mij nog onbekend. kun je kort uitleggen wat je daarmee bedoelt?

De double is 2  defensieve middenvelders (die helemaal niet defensief hoeven te spelen) en 1 MC of AMC of slechts de DMs als middenveld 

197f6d90e8a6edf1f525f76c5ef443b1.png

en de triple pivot is 3 defensieve middenvelders. Ik denk dat je dan gelijk veel meer defensieve stabiliteit hebt en nog steeds de opbouw van achteruit die je ambieert, zonder play out of defence te gebruiken.

ea3f5d35fd0977c4b9a33f8eab6d2215.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Niejo101:

Ah ik zie de principes die je bedoelt. Kan dat in principe niet ook puur met spelersrollen bewerkstelligd worden of heb je er echt de poppetjes 'op DM' voor nodig?

Hoe je het hebt staan in het tactiekscherm is eigenlijk jouw verdedigende formatie. Dus om ze defensief zo te hebben staan is het inderdaad nodig. Dus om een double of triple pivot te hebben moet je ze inderdaad op DM zetten.

Hoe jouw poppetjes zich gedragen in balbezit heeft te maken met welke spelersrollen je ze geeft. Met een double of een triple pivot bouw je verdedigend dus iets meer zekerheid in, qua aanvalsspel hoef je dan nog niet zo zeer heel veel in te leveren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Niejo101:

Ah ik zie de principes die je bedoelt. Kan dat in principe niet ook puur met spelersrollen bewerkstelligd worden of heb je er echt de poppetjes 'op DM' voor nodig?

Voor de uitvoering van de spelersrollen die ik bedoel (2x segundo volante en 1x DM of RPM of Regista of eventueel een nog defensievere rol die achterin blijft moet je wel de poppetjes op de DM positie zetten. De dubbele pivot is voornamelijk een paar van defensieve middenvelders, voor de achterste lijn en ruim achter de offensievere middenvelders of in jouw geval de spitsen. 

Ja, je kan dezelfde soort beweging in transities en aanval creëren puur met spelersrollen, maar alleen met de poppetjes op DM ook de defensieve stabiliteit die een dubbele of triple pivot geeft.   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een triple pivot zou dus kunnen bestaan uit twee volantes met een HB er tussenin oid? 

edit, zoiets zegt rrood al.

Op die manier heb ik wel voldoende spelers nodig die zich senang voelen op die DM positie. de meeste  van m'n MC's kunnen daar wel uit de voeten zie ik. Kan eens iets in gaan trainen.

bewerkt door Niejo101
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Niejo101:

Een triple pivot zou dus kunnen bestaan uit twee volantes met een HB er tussenin oid? 

edit, zoiets zegt rrood al.

Op die manier heb ik wel voldoende spelers nodig die zich senang voelen op die DM positie. de meeste  van m'n MC's kunnen daar wel uit de voeten zie ik. Kan eens iets in gaan trainen.

Als we toch bezig zijn gelijk maar even schaamteloos de laatste podcast pluggen, want daar hebben we het toch wel uitgebreid gehad over tactieken en ook een deel over de double pivot :classic_biggrin:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou dan een double pivot gebruiken met één CM daarvoor, houd je de linies iets dichter bij elkaar. Enkel DM's staan hoger dan normaal, enkel CM's staan lager dan normaal. Door een double pivot te gebruiken, met een CM daarvoor, houd je de linies op oorspronkelijke hoogte. De DM's zullen daardoor wat dichter op je defensie staan, is wat makkelijker opbouwen en de CM zal wat verder naar voren staan, waardoor die makkelijker jouw aanvallers kan bereiken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei De Raam:

Ik zou dan een double pivot gebruiken met één CM daarvoor, houd je de linies iets dichter bij elkaar. Enkel DM's staan hoger dan normaal, enkel CM's staan lager dan normaal. Door een double pivot te gebruiken, met een CM daarvoor, houd je de linies op oorspronkelijke hoogte. De DM's zullen daardoor wat dichter op je defensie staan, is wat makkelijker opbouwen en de CM zal wat verder naar voren staan, waardoor die makkelijker jouw aanvallers kan bereiken. 

Had een triple pivot geprobeerd met 2 volantes en een regista, dat zag er qua aanvalsspel heel leuk uit. uitwedstrijd bij middenmoter (wat in deze fase vh seizoen een lastige aangelegenheid blijkt te zijn) gedomineerd en 3-0 gewonnen, maar rode kaart tegenstander dus dat vertekent. 

Ben wel fan van de dubbele volante in de DM linie. Wat zou ik daar dan idealiter voor zetten als enkele CM qua rol? roaming playmaker perhaps?

bewerkt door Niejo101
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Niejo101:

Ben wel fan van de dubbele volante in de DM linie. Wat zou ik daar dan idealiter voor zetten als enkele CM qua rol? roaming playmaker perhaps?

Met welke mentaliteit speel je? 

Ik zou in eerste instantie een CMd of BWMd proberen. Je kunt ook gewoon de DLPd proberen als je op hogere mentaliteit speelt maar als je Balanced of Cautios gebruikt gaat die vooral balletjes opzij leggen. RP zou ik niet adviseren in dit geval,  dan heb je de kans dat je middenveld bij counters af en toe helemaal leeg is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei De Raam:

Ligt er een beetje aan wat je eromheen hebt. Zijn er spelers die de backs van de tegenstander bezig en breed kunnen houden? Je moet namelijk wel ruimte maken voor die twee.

aa5207c2c738a19ff821807d15de3ece.png

Ik ben een youth only gestart in Engeland, lekker spatiebalk rammen. Ik moet het dus doen met de spelers die ik tot mijn beschikking heb. Ik kwam hier op uit, volgens mij geen gekke dingen. Links een speler die met zijn rechtervoet naar binnen trekt en een back die daar over heen gaat, linkerkant loopt echter voor geen meter terwijl wat ik heb toch wel erg logisch lijkt? Misschien dat de AMC in de weg loopt?

De AMC wil ik meer uit halen en zijn natuurlijke positie is als schaduwspits. De spits zelf is een afmaker, iets anders kan die gewoon niet. Nou ben ik dus benieuwd of het misschien logisch is om van de AMC een schaduwspits te maken of juist niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites