aron24 Geplaatst 6 december 2023 Auteur Share Geplaatst 6 december 2023 Hoofdstuk 36: rust en voorbereiden op de Tour Voor mei is mij een rustige maand, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Leandro Aparecido Leandro kwam in actie in kleine Franse koersen. Hij werd 2e in de Mercan'Tour Classic Alpes-Maritimes. Daar was Cen Lei hem te snel af. Marco Bossi Marco sloeg zijn geliefde Giro over, zodat hij in topvorm aan de Tour kan beginnen. Milko Djurovski Ondanks een kleine bijholteontsteking heeft Milko zich tot nu toe goed kunnen voorbereiden op de Tour. Benieuwd hoe sterk hij daar is. Kjeld Kuiper Kjeld kende een tegenvallende Giro. Ook de ritten op zijn terrein wist hij niet te winnen. Een klassement zat er ook niet echt in. Hij werd 12e in de Giro die gewonnen werd door Geoghegan Hart. De Brit eindigde voor Almeida, Vlasov en mijn ploeggenoot Ethan. Xabi Llorente Xabi snoepte aan het begin van mei nog Eschborn - Frankfurt mee, waarna hij zich ook ging voorbereiden op de Tour. Heineken zal daar dus starten met een topploeg. Thierry Spintor Thierry pakte nog wat kleine koersen mee aan het einde van mei, maar hij kwam niet verder dan enkele top 10-plaatsen. Verder heeft ook hij zich voorbereid op de Tour. Stefano Demora Aan het einde van mei toonde Stefano zich in Noorwegen met een 4e plaats in het eindklassement. Een ritoverwinning was er voor hem helaas niet bij. Via een alternatieve route gaat ook de Waalse allrounder zich in juni voorbereiden op de Tour! Júan Alblas Dat Júan de snelste sprinter van de wereld is, is wel bekend. In de Giro was het ondanks de grote concurrentie dus prijs schieten. Maar liefst 5 sprints wist hij te winnen. Niet vreeemd dat je dan ook de puntentrui meeneemt. Goede resultaten en aanvallend koersgedrag leverde de Cubaan ook de bergtrui, en een 13e plaats in het algemeen klassement op. Slechts 8 plekken achter ploegmaat Vingegaard. Stefan Perauer Stefan was dicht bij ritzeges in de tijdritten, maar viel met een 19e plaats in het algemeen klassement zelf een beetje tegen. Al startte ook zijn 2 betere ploegmaten, die hij af en toe ook moest ondersteunen. Toch zal de Oostenrijker stiekem op meer gehoopt hebben. Lucho Escobar Lucho kwam in Estland in actie, maar dat liep voor de Colombiaan slecht af. Hij kwam in de eerste rit ten val en ligt er door deze val tot eind augustus uit. Arber Doka Arber was onderdeel van de Giro-overwinning van zijn ploegmaat. Zelfs groots presteren zat er voor de Albanees echter niet in. Jan Anton Pijl Ondanks een niet zo ideale voorbereiding wist Jan Anton het toch voor mekaar te krijgen om een zege mee te nemen naar huis. Hij was in rit 11 de concurrentie gewoon te snel af. Een mooie opsteker voor de Nederlander! Enrico Veloce Collina In Rund um Köln mocht het net niet zo zijn voor Enrico. Teutenberg bleef hem en Mads Pedersen voor, Zonde. Op naar Italiaans kampioenschap dan maar. Mijn verwachting was dat hij daarna na de Tour zou gaan, maar zijn ploeg heeft hem niet op de lijst staan. Dauphine Etappe 1 Etappe 1 is gelijk opletten geblazen. 3 vluchters rijden weg en het peloton laat zich verrassen door Keppens, die zo vriend en vijand verbaast door te winnen. Romain wordt kort daarachter 2e in de achtervolgende groep van 13. Etappe 2 Etappe 2 is wederom een gevaarlijke etappe. 4 mannen vertrekken en daarachter wordt er door veel renners achtervolgd. Het wordt na een rit met een pittige strijd een sprint tussen 19 man. Romain voelt zich goed, maar wordt helaas weer 2e, terwijl ik 4e word. Keppens overleeft vandaag en behoudt zo nog net zijn leiding. Etappe 3 Wederom een rit waar zo maar wat eens kan gebeuren. En ook opnieuw een nieuwe kans voor Romain. Helaas wordt hij nu 6e, terwijl van der Poel de sprint wint. Wel kroont Romain zich tot de nieuwe leider. Etappe 4 Deze rit is er eentje voor de snelle mannen. Aniolowski wint, terwijl Romain onze beste renner is op plaats 9e. Etappe 5 Normaal gesproken zou Romain hier zijn leiding niet kunnen handhaven, maar normaal gesproken zegt weinig. Hij zit lekker in de wedstrijd, maar een valpartij zorgt dat hij veel energie moet verspillen. Zelf heb ik ook geen geweldige benen en dat betekent dus vooral schade beperken. Milko maakt de hele slotklim lang tempo, maar op een aanval van Tiberi kan hij niet reageren. Die Italiaan schiet er als een kat vandoor. Ik reageer bewust niet. Ik blijf Milko volgen, maar als hij stilvalt, trek ik op mijn eigen tempo door. Tiberi rijdt niet meer verder weg en zo word achter hem 2e. Dat gegeven levert mij de leiding in het klassement op, maar beslist is het absoluut nog niet. Etappe 6 In deze rit gaan we weer weer klimmen. Het wordt een harde koers op de Madeleine, maar toch komen we met 21 renners boven. Er rijden dan nog 2 vroege vluchters op kop. Het valt in afdaling niet stil, Tiberi kan de hoge snelheid duidelijk niet aan en valt. Ai. Finlay en Thierry rijden gewoon door, net als de mannen van Heineken, waardoor ook de laatste vluchters ingerekend worden. Op de slotklim moet ik echter mijn meerdere erkennen in Milko. Ik heb gewoon opnieuw slechte benen. Hij wint en ik word weer 2e, het lijkt wel een vloek deze Dauphine. Etappe 7 Hopelijk kan ik eindelijk eens de benen vinden. Ik heb geen zin om het algemeen klassement niet te winnen hier. Met nog 2 bergetappes te gaan, kan ik de trui nog altijd terugveroveren. We sturen Finlay mee als vooruitgeschoven post. En dan is het wachten tot de Bisanne. Eerst maakt David stevig tempo. Ik rijd bewust iets zachter. Ik zak zo wel wat na achteren, maar ga in tegenstelling tot een deel van de concurrentie niet in het rood. David laat het tempo vervolgens wat zakken en ik poef weg. Met Tiberi en Pidcock in mijn wiel. Zij mogen best meekomen. Dat is alleen maar ideaal. Bovenaan de klim zijn we al bij Finlay, die vol doorrijdt. Hoewel Xabi zichzelf achter ons opoffert voor Milko, zijn we gaan vliegen. Voor ons rijden dan nog enkele vluchters. Pidcock en Tiberi hebben overigens beide wel een topdag, terwijl ik een redelijke dag heb. We bouwen de voorsprong steeds verder uit. Finlay breekt Milko, terwijl ik vooraan kraak bij de versnelling van Pidcock. Tiberi probeert het nog en wordt 2e. Ik word 5e achter Alaphilippe en Vacek. Het belangrijkste doel is echter behaald. Het terugveroveren van de leiderstrui. Wat een heerlijke coup. Etappe 8 Goed, vandaag hoeven wij niet hard te koersen. Alleen het zou wel leuk zijn als we nog een rit kunnen winnnen. Heineken maakt er in deze rit een harde koers van en op 70 km doet Milko al een dappere alles of niets poging. Op 25 km geeft Milko zich gewonnen, na een lange achtervolging van Finlay. Een dappere poging. Dat kan ik wel waarderen. Op de slotklim wordt het weer een punchsprint. Pidcock is de snelste van de overgebleven favorieten, voor Tiberi, Romain en mij. Helaas geen zege dus, maar deze uitslag levert Romain een mooie puntentrui op en mij de eindwinst! Helemaal top, aangezien ik echt nog niet in topvorm ben. Nederlands kampioenschap tijdrijden Een Nederlandse kampioenschap sla ik nooit over. Ik heb geen slechte benen, maar ook geen goede, en zo haal ik wederom een Nederlandse titel binnen. Nederlands kampioenschap weg Ik heb vandaag geen goede benen. Dus ga ik het gewoon proberen met een aanval vanuit de start. Ik krijg 6 renners, waarvan Krul de bekendste is, mee. Door valpartijen worden dat er steeds minder. Als er uiteindelijk volk van achteren komt, neem ik de benen. Dat is op 20km van de meet. Bas Miedema springt mee, maar meer dan volgen kan hij niet. Ik win voor hem en Bronswijk. Daar achteren volgen de favorieten! Wat een zege! Prestaties in juni Leandro Aparecido Leandro reed in Zwitserland als voorbereiding op de Tour. Hoogvorm ontbrak, maar toch waren er 2 redelijke daguitslagen. Wat kan hij in juli? Marco Bossi Marco had de smaak te pakken. 2 keer winnen in Zwitserland en daarachter Pogacar 2e worden zegt veel of de vorm van de Italiaan. Vervolgens kwamen daar in eigen land nog 2 fraaie podiumplekken bij. Milko Djurovski Milko was zeker goed in de Dauphine en maakte het mij enorm lastig. Hij won daar en haalde een 4e plaats in het eindklassement. Daar schot hij 2 keer raak in eigen land! Kjeld Kuiper Kjeld kwam niet in actie. We zien hem weer in de Tour. Xabi Llorente In de Dauphine speelde de Spanjaard vooral 2e viool achter Milko. Hij werd nog wel 9e in het klassement. In eigen land domineerde hij wel, met 2 nationale titels. Thierry Spintor In de Dauphine was Thierry knecht, waarbij geweldige resultaten ontbraken. In de strijd om de nationale titel schot hij wel raak in de tijdrit. Mooi voor hem! Stefano Demora Stefano was scherp in eigen land. In de Baloise Tour won Stefano het eindklassement en de 2e rit. Vervolgens was het ook in Circuit Franco-Belge raak! Júan Alblas Júan kwam niet in actie in juni. Stefan Perauer Stefan richtte zich op een nationale titel in juni, maar slaagde hier helaas niet in. Lucho Escobar Lucho richtte zich in juni op zijn herstel. Arber Doka Arber kreeg in juni rust en zal dat ook in juli krijgen. We zien hem weer in het najaar. Jan Anton Pijl Jan Anton reed de nationale kampioenschappen, maar daar blonk hij niet echt uit. Enrico Veloce Collina Enrico haalde wederom een nationale titel binnen. Dit keer op de tijdrit. Heel mooi voor de Italiaan, die er niet bij is in de Tour. Note: Bedankt voor reacties en likes! @chrisje1993 @Svenpunt @Bogatyr @Copywriter @FlyD @Blom @007mark @ElMarcos @DemoN @neva @Elano @Djurovski @bas huijsmans Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Copywriter Geplaatst 6 december 2023 Share Geplaatst 6 december 2023 Mooie update, helaas moet Stefan constateren dat het net niet is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 6 december 2023 Share Geplaatst 6 december 2023 Met een dubbel gevoel die Dauphine Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 6 december 2023 Share Geplaatst 6 december 2023 In vorm richting de Tour. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FlyD Geplaatst 6 december 2023 Share Geplaatst 6 december 2023 Enrico blijft de kampioenenshirts verzamelen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blom Geplaatst 7 december 2023 Share Geplaatst 7 december 2023 Oei hopelijk kan Kjeld zich herpakken in de Tour. De Giro was geen succes.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bas huijsmans Geplaatst 8 december 2023 Share Geplaatst 8 december 2023 En dat is wat je noemt een aardige Giro rijden. 5 zeges en zelfs een top 15 klassering in het algemeen klassement. Maandje rust in juni dan ook wel verdiend. Let's Go Juan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aron24 Geplaatst 23 december 2023 Auteur Share Geplaatst 23 december 2023 Hoofdstuk 37: de Tour en de Europese kampioenschappen Het moment van het jaar. De Tour de France gaat weer van start. In deze Tour zijn er weinig heuvelritten bij. Het is vlak of serieus klimmen. Te beginnen in Nice. Koersen doe ik samen met Mathéo, David, Joshua, Florian, Finlay, Adam en Andrea. Etappe 1 Deze rit is er eentje voor Júan. Zelf wil ik vooral geen tijd verliezen. Mijn benen voelen niet goed, maar ik verwacht vandaag zeker geen tijdverlies. Dhondt is de eenzame vluchter vandaag en beloont zichzelf zo met de eerste bergtrui. Het wordt een sprint, waarbij zelf een gat ontstaat in het peloton. Er komt een verrassende winnaar. Dehairs is namelijk de rapste. Van Aert, Kjeld en Júan pakken wel 12 seconden, maar goed in het hooggebergte verwacht ik niet dat zij meekunnen. Etappe 2 Deze rit rond Nice is een serieuze rit. Hier kunnen grote verschillen ontstaan. De vraag is, wie durft? Veel renners willen mee in de vlucht. Alleen rijden er slechts 3 renners weg. Het is lang wachten op spektakel, maar onderaan de top van de laatste klim zie ik mijn kans. Ik trek ten aanval en pak zo een klein gat. Dat wordt in de afdaling niet meer dichtgereden. Zo win ik dus deze rit! Het geel pak ik net niet, omdat Kjeld 3e wordt en zo boni's pakt en de trui overneemt. Stefano wist overigens achter mij de sprint te winnen. Deze ritzege is erg prettig. Etappe 3 Deze rit kan er best wel eens eentje voor de vlucht worden, maar 3 renners zijn daar normaal gesproken te weinig voor. Op 20 km van de meet worden de vluchters gegrepen en schuift er een clubje renners onderuit. Slachtoffers zijn Finlay en Vingegaard. Zij keren niet meer terug. Zo verliest de Deen al 2 minuten. In de sprint toont Van Aert zich de snelste van de Belgen. Hij neemt zo het geel over en wordt daarmee al de derde drager van het geel deze Tour. Etappe 4 Het tempo heeft de eerste dagen hoog gelegen, maar met een aankomst bergop vandaag zullen er nu pas echte verschillen ontstaan. De hele dag wordt er hard gereden, aangezien er een grote groep van 14 vertrokken is. Zij halen het niet. Wel komt er een vermoeid peloton aan op de slotklim. Daar wordt het een strijd van onderop. Tiberi gaat als eerste en blaast zichzelf daarmee volledig op. Pogacar en ik zijn met hem mee gesprongen en rijden samen stevig door. De Sloveen kan lang met mij mee, maar in de laatste meters moet hij toch passen. Ik win de rit en pak als 4e renner het geel deze Tour, terwijl achter ons een aantal renners de schade nog weten te beperken. Cross en Evenepoel stranden op 19 seconden, terwijl Leandro en Milko iets meer dan een halve minuut verliezen. Daarna gaan de achterstanden al richting de 2 minuten. Etappe 5 De verschillen zijn nog altijd speelbaar, zeker omdat er nog vele bergen komen. Etappe 5 is een rit die geschikt lijkt voor renners als Júan en Adam. Al zou er zomaar eens een vlucht kunnen stunten. De eerste 4 renners die gaan, vormen ook gelijk de vlucht van de dag. Positionering is uiteindelijk de sleutel in deze rit. De Lie zit op de juiste plek en wint voor Dehairs, Júan en Kjeld. Etappe 6 Deze rit is een serieuze. Met een finish op de Mont-Aiguoal. Een uitgelezen kans voor de 16 vluchters, of de klassementsmannen. Andere ploegen willen de vlucht terughalen, maar van ons hoeft dat niet per se. Zo wordt het toch oorlog op de Luzette. Er wordt hard gekoerst en zo blijven er 5 favorieten over. Milko, Kjeld, Pogacar, Evenepoel en ik. Op de slotklim moet Milko uiteindelijk passen. Vooraan wordt het een sprint waarin Kjeld Pogacar, Evenepoel en mij te snel af is. Volgens de jury verlies ik daar nog 8 seconden mee. Ach ja, het houdt de spanning erin zullen we maar zeggen. Etappe 7 3 mannen rijden weg en het wordt uiteindelijk een sprint. Dat is de conclusie voor vandaag. Júan is dan eindelijk eens de snelste in deze Tour voor Marit en Dehairs. Etappe 8 Deze 8e etappe is er eentje voor de klimmers. De finish is niet echt bergop, maar verschillen lijken onvermijdelijk. Een kopgroep van 19 krijgt van ons de vrijgeleide. Als we nog 1 maar klim moeten, zijn er daar nog maar 5 van over. Wel met 7 minuten voorsprong. Op de Peryesourde gooien Thierry en Júan het tempo er stevig in, maar aanvallen komen er niet. Totdat ik zelf maar ga op 2 km van de meet. Max Poole kan even mee, maar die moet al snel passen. Niemand komt daarachter nog in actie. Het gat wordt nooit echt groot, maar toch win ik wat tijd met deze 4e plaats. Benoot is vooraan overigens de sterkste. Etappe 9 Op deze regenachtige dag gaan we opnieuw klimmen. Na een hevige strijd op het vlakke rijden er uiteindelijk 21 man weg. 4 van die mannen gaan op de Col de Marie Blanque strijden om de zege. De sterkste is McNulty. Op diezelfde klim trekt David stevig door. Hij pijnigt iedereen en zichzelf, waarna ik vervolgens door versnel en iedereen uit mijn wiel rijdt. Helaas is er niemand mee en daarom moet ik het daarachter alleen doen tegen een nog een goed gevuld peloton. Zo houd ik niet veel tijd over, maar goed, beter iets dan niets. Nu volgt een welkome rustdag. Eerste rustdag Op deze eerste rustdag ziet het er voor mij zeer rooskleurig, of beter gezegd, geelkleurig uit. Etappe 10 Etappe 10 lijkt er zeker eentje voor de vluchters. 7 renners rijden weg. Voor ons zitten Joshua en Adam mee. Daarachter volgt echter er controle. Ze halen het niet. Jammer. Adam wordt nog wel 8e in de sprint, die gewonnen wordt voor Pogacar, die hiermee Leandro en Kjeld voorblijft. Jammer voor ons. Etappe 11 Een sprint lijkt in de maak, maar vandaag gaan wij vooral lekker achter overhangen. Poole is het slachtoffer van de dag met een slechte getimede valpartij. De winst is ervoor Philipsen, die de groene man voorblijft. Etappe 12 Deze rit is voor de vluchters. Voor het klassement gebeurt er niets, aangezien wij besloten sportief te wachten op de gevallen klassementsrenners. Heineken had in eerste instantie andere plannen namelijk. De ritzege is voor Mauro Schmid. Etappe 13 Een Grand Colombier staat op ons menu vandaag. Het wordt een harde strijd om de vlucht. Wij hebben er liever helemaal geen, maar uiteindelijk krijgen we toch een sterke vlucht van 7 met zowel Adam als David. Adam bolt al snel uit, nadat hij zijn werk voor David gedaan heeft. Ze maken er vooraan een hele grote strijd van, maar David is de slimste. Hij wacht heel lang. Dat betaalt zich uit met een zege. Prachtig voor de David. Mooie zege voor hem! Daarachter wordt er ook lang gewacht. Milko komt op 3 km van de top met een poging, maar ver komt hij nooit. In de laatste honderden meters neemt Leandro nog eens de benen. Ik spring met hem mee en zo pakken wij nog tijd op de concurrentie. Een mooie dag voor de ploeg dus. Etappe 14 Deze etappe begint vreemd. Nummer 3 Remco Evenepoel vertrekt direct uit het startschot. Het is gelijk chaos, aanval na aanval volgt. Op de tweede klim van de dag gaat de Belg opnieuw. Dit keer ga ik zelf samen met 4 ploegmaten en Tiesj Benoot mee. Adam rijdt in eerste instantie door. Van achteren komt er verrassend genoeg niemand meer bij. En dus rijden we maar gewoon door, ook als Adam uitstuurt. David en Finlay trekken zich helemaal leeg, al voor de Col de la Ramaz. Daar moet uiteindelijk Benoot ook passen. Zo rijden Andrea, ik en Evenepoel door richting de top. Daar hebben we een gat van maar liefst 6 minuten op onze 27 achtervolgers, waartoe David en Finlay inmiddels ook behoren. Andrea doet bijna al het kopwerk, en laat onderaan de slotklim pas lopen. Zo rijden ik en Remco samen door met een gat van 5 minuten. De Belg past op 2 km van de top. Het gat is dan nagenoeg nog steeds hetzelfde als onderaan de klim. In de slotkilometers van de klim rijden ze er nog 45 seconden vanaf. Dat zal mij een worst wezen, want ik win deze geniale Touretappe en pak minuten op alle concurrenten. Schitterend! Wat een werk van de ploeg, zeg! Fantastisch dat ik het zo kan afmaken! Heerlijk! In de achtergrond moesten Pogacar en Tiberi nog passen bij de andere favorieten. Evenepoel heeft nog knap standgehouden en is dus ook beloond voor zijn aanvallende koersgedrdag! Wat een dag, pff! Etappe 15 Na de schitterende move van gisteren sta ik stevig in het geel. Vandaag gaan we weer klimmen. Een grote vlucht rijdt weg, maar de koers om het klassement begint vroeg. Voor een aantal Heineken mannen loopt dat niet goed af. Marco, Kjeld en Xabi moeten vroeg passen. Een Heineken-renner die zich wel goed voelt, is Milko. Milko gaat er namelijk rond de 60 km van de meet ervandoor. Het is daardoor echt bijltjesdag in deze rit, want Tiberi, Vingegaard, Evenepoel, Stefano, van Aert, en Roglic moeten op 50 km ook al passen. En dan moeten de Amerands en le Bettex nog komen. Milko zijn poging strandt overigens pas op deze Amerands. Pogacar strandt ook op diezelfde klim. Wat een slagveld. Op de Le Bettex neem ik de benen op jacht naar nog een ritzege. Daarvoor moet ik nog wel Benoot en Bisiaux voorbij. De Belg heb ik al vroeg te pakken, maar de Fransman is nog een stuk verder weg. Die moet echter ook al snel parkeren. Leo Hayter doet nog een poging om mij te achterhalen, maar daar slaagt hij niet in. Zo win ik opnieuw! Wat een verschillen vandaag! Mijn hemel! Tweede rustdag De Tour lijkt ineens beslist te zijn na de afgelopen 2 dagen. De gaten zijn enorm groot tussen de nummer 1, ik, en 2, Milko. Leandro staat momenteel knap 3e. Etappe 16 Tijdritkilometers hebben we nog niet gehad deze Tour. Mijn benen zijn niet geweldig, maar ik rijd toch geen slechte tijdrit. Ik word 3e vlak achter Milko en Xabi. Marco, Evenepoel, van Aert, Leandro, Christen, Roglic en Cross maken de top 10 compleet. De verliezers vandaag zijn Hayter en Staune-Mittet, die veel tijd aan hun broek krijgen. Etappe 17 Met de la Loze op het programma kunnen we niet spreken van een makkelijke rit. De strijd om de eindoverwinning lijkt klaar, maar de strijd om het podium ligt nog open. Maar als je dacht dat deze rit normaal zou verlopen, dan heb je het mis. In de chaos kunnen we niet zien hoeveel renners er weggereden zijn en of er gevaar bij zit. We rijden zelf daarom ook min of meer per ongeluk weg, waardoor we vooraan sluiten. Met Joshua, Adam, David, Finlay en ik. Maar met Vingegaard, Roglic, Christen en Poole zijn er genoeg andere sterke renners vooraan te vinden. Joshua en Adam laten overigens al snel weer lopen, die hebben in hooggebergte namelijk weinig vooraan te doen. Wat het gat is met het peloton? Werkelijk waar geen idee. De chaos is voor mij echt compleet. Pas op 80 km van de meet hoor ik dat het gat al 12 minuten is. En dat gat wordt alleen maar groter. Vooraan wordt er veel aangevallen en onderop de La Loze neemt ook Finlay de benen. Op zijn Zoetemelks overigens. Hij haalt Poole en Noval bij en rijdt alleen naar boven. Ik doe rustig aan en ik rijd vlak voor de top nog weg bij de andere renners. Bij Finlay kom ik niet meer, bij Poole wel. Ik word 3e, maar het mooiste is de zege van Finlay. Meer dan verdiend voor zijn harde werk. Schitterend! Aan de finish realiseer ik me ook dat ik de leiding in groen te pakken heb, maar met nog 3 sprints te gaan, houd ik deze natuurlijk nooit vast. Daarachter pakken Milko en Hayter nog tijd op Leandro in de strijd om het podium, maar Leandro heeft nog altijd veel marge op de Brit. Het jammere aan deze rit is dat de zieke Florian met ook nog eens enorme slechte benen de tijdslimiet niet haalt (overigens niet als enige). Ik ben blij met het harde werk dat hij heeft geleverd en ik vind het jammer dat hij deze Tour niet zal voltooien. Een klein smetje aan deze voor de rest mooie rit. Toch ben ik trots op het beulswerk van de Fransman deze Tour! Etappe 18 Een sprint? Of een vlucht? In deze Tour kan het zomaar alle kanten opgaan. Een vlucht lijkt vrij logisch, als in de openingsfase een clubje van 19 wegrijdt. Wij zitten met 4 man mee. Matheo, Joshua, Adam en ikzelf. Vanwege Wærenskjold is een sprint overigens geen zekerheidje vooraan. Het wordt alsnog een flinke strijd, maar door slimme indeling en werk van mij, Joshua en Matheo hebben we altijd de juiste kaarten in handen. Het peloton wacht te lang en door beulswerk van Joshua en Matheo in de finale gaan we het vooraan ijskoud afronden. Wærenskjold laat zich foppen door mij. Ik trek de sprint als een raket aan voor Adam en dat verbaast de Noor, die mijn snelheid duidelijk had onderschat. Adam knalt simpel over mij heen, maar de Noor doet dat verrassend genoeg niet meer. Zo is het een schitterende 1-2, waarmee ik dus gouden punten binnenhaal voor het groen. Adam wint voor mij en zo pakt een 4e renner van onze ploeg een zege deze Tour. Fantastisch! Etappe 19 Een plan zoals gisteren hebben we voor vandaag niet. Het wordt een gewone sprint. En die kan maar 1 man winnen. Júan. Die doet dat ook. Pakt hij daarmee het groen terug? Nee! Want deze leid ik nog door wat punten onderweg. Etappe 20 In deze Tour gaan we nog 1 keer de bergen in. Met de finish op le Markstein. Wat is mijn doel? Stiekem denk ik aan het groen, maar dat betekent alle punten pakken vandaag. De klassementsrenners gaan namelijk voor de ritzege rijden. Bij de tussensprint pak 13 punten mee. Het is lang wachten en veel kijken op de slotklim, maar de koers wordt pas beslist na het eerste stukje afdaling. Milko en ik kijken naar elkaar. Fisher-Black ziet zijn kans en is weg! Hij wint de rit voor Milko, mij en Leandro. Toevallig ook het podium van deze Tour. Etappe 21 32 punten is mijn voorsprong tegenover de Cubaan. Het is de man in het geel tegen de man in het groen. Met Adam hebben we ook nog kans op nog eens ritzege. Mijn missie is het groen. Al zal dat zeer lastig worden. Ik schiet uit de start weg en rijd 31 km in de vlucht om uiteindelijk 7 punten uit te lopen. De Cubaan moet dus de rit winnen om het groen te winnen. Daar slaagt de Cubaan helaas in door Kjeld en Jan Anton te kloppen. Na de feliciteer ik hem, want hij heeft de groene trui verdiend en voor mij werd het pas laat een doel. Ik heb mijn best gedaan, maar ook ik kan niet alles winnen. Geel, bollen en wit is al mooi genoeg! Wat een Tour was het overigens! Met mijn 5e Tourzege kom ik een select groepje te staan. Met 2 oud-ploeggenoten ga ik het podium op. Milko en Leandro mogen ondanks het grote gat het podium op stappen. Wat een Tour! Europees kampioenschap TT Wat een Tour hebben we beleefd. En nu moet ik 47 km op vlak terrein boren. Voor hopelijk toch eens een medaille. Daarvoor heb ik echter wel de benen nodig. Ik heb die tot mijn eigen verbazing ook. Maar mijn tijdrit is gewoon niet goed genoeg om de grote mannen met superbenen te verslaan. Een nette 3e plaats volgt achter Ganna en Hayter! Een mooi resultaat! Transfernieuws Van Aert vertrekt bij Rabobank en gaat weer in Spaanse dienst rijden, terwijl Vingegaard naar Heineken trekt, waar ook Kjeld zijn contract verlengd heeft. Europees kampioenschap weg Nog maar eens een kampioenschap. Klimmen in Zwisterland en de concurrentie is zeker niet slecht. Tiberi, Hayter, Pogacar, Vingegaard, van Eetvelt, Evenepoel, Ayuso en nog veel meer goede renners. Op 38 km rijdt een groep van 9 favorieten, Max (van der Meulen), ik, Pogacar, Ryan, Tiberi, Ayuso, Hayter, Rodriguez en Alaphillippe weg. De laatste vluchter wordt door dit clubje bijgehaald. Een groep komt van achteren nog terug, omdat er geen samenwerking is. Zo gaat het op de slotklim beslist worden. Er worden vele pijlen afgeschoten, maar slechts 1 pijl is voor mijzelf genoeg. Als de rest hun kruid al verschoten heeft, ga ik ervandoor. Met een voorsprong van 40 seconden kom ik boven. Daarachter lijken ze even samen te werken, maar Tiberi, Ayuso en Hayter worden het toch niet eens. Zij vallen elkaar aan en zo komen ze toch verspreid binnen. Hayter wordt 2e en Ayuso 3e. Prestaties in juli en augustus Leandro Aparecido Leandro had zich goed voorbereid op de Tour de France. Alles om het podium te halen. Dat lukte hem! Hij eindigde wel op grote afstand van mij, maar toch. Het podium in de Tour is een grote prestatie. In de Tour reed hij ook groot aantal dagen in de witte trui en een aantal keer kwam hij ook dichtbij een zege. Zijn Tour mag zeker geslaagd genoemd worden. Na de Tour reed Leandro nog wel een aantal koersen, maar zijn tourvorm vond hij niet. Marco Bossi Marco had de smaak bepaald niet te pakken in de Tour. Met een vroege slechte dag was zijn klassement direct voorbij. Hij kwam nog tot een 4e plaats in de klimtijdrit, maar hij moest toch vooral knechtwerk verrichten. In Burgos liet hij zich weer zijn met 3 2e plaatsen, waarvan 1 het algemeen klassement. In de Renewi Tour kwam de Italiaan ook nog tot een 3e plaats in Geraardsbergen. Milko Djurovski Milko was zeker niet in slechte vorm, vandaar dat hij ook 2e werd in de Tour met een ritzege in de klimtijdrit. Ik ben ervan overtuigd dat hij het mij moeilijker had kunnen maken, als hij mij in bepaalde ritten niet had laten rijden. Maar het gat van 20 minuten staat er uiteindelijk wel. Toch kan Milko niet geheel ontevreden terugkijken naar deze Tour, vanwege zijn ritwinst. In augustus reed Milko zich overigens naar 7e plaats in het eindklassement van de Renewi Tour. Kjeld Kuiper Kjeld toonde zich goed in deze Tour. In de eerste weken was hij bij de les en dat leverde hem ook een dag geel en een ritzege op. Lange tijd leek er een goed klassement in te zitten. Etappe 15 gooide echter roet in het eten. Hij zakte compleet door het ijs. Toch kan de Nederlander niet ontevreden zijn met een zege en vele ereplaatsen. In Renewi Tour kwam Kjeld overigens niet verder dan 1 7e plaats. Xabi Llorente Xabi viel tegen in de eerste dagen van de Tour. Zo werd hij in een knechtenrol gedrukt. Meer dan een 13e plaats zat er niet in. Maar in etappe 16 kwam de Spanjaard toch even bovendrijven met een 2e plaats in de klimtijdrit. Via een 30e San Sebastian richt de Spanjaard zich nog op Vuelta. Voor hem te hopen dat hij daar meer eigen kansen krijgt. Thierry Spintor Thierry moest het in de Tour met een knechtenrol doen. Die rol vulde hij goed in, maar af en toe kon hij ook zelf een mooi resultaat rijden, zoals in etappe 9. In het najaar rijdt de nog altijd jonge renner de Vuelta. Het is afwachten of hij daar nog wat kan presteren. Stefano Demora Stefano was in etappe 2 dichtbij een zege, maar ik bleef de grote groep voor. Daarna reed hij nog een paar top 10. De Belg had vooral pech dat hij in een superploeg moest starten en dus veel knechtwerk moest verrichten voor Evenepoel en van Aert. Na de Tour kwam de Waal in Leuven en Eisenach nog dichtbij zeges, maar het zat er net niet in. Júan Alblas Júan moest in het begin van de Tour even warm draaien. Zijn eerste zege kwam in etappe 7. Daarna kon de Cubaan nog 2 keer raak schieten. Dat leverde hem in de slotetappe toch nog de groene trui op, die ik nog laat van hem overgenomen had. In Burgos wist de Cubaan vervolgens 2 ritzeges te boeken. Nadat hij klaar was in Spanje, vertrok hij met het vliegtuig naar Duitsland. In Duitsland, de Bemer Cyclassics, werd hij 2e achter de Lie. Stefan Perauer Stefan sloeg de Tour over, maar stilzitten deed hij niet. In Wallonië won hij het eindklassement zonder een rit te winnen. Via San Sebastian bereidde de Oostenrijker zich voor op de Vuelta. Zit er daar een goede prestatie in? Lucho Escobar Lucho kwam in augustus terug van zijn blessure. Hij maakte in Renewi nog koerskilometers, maar zijn vorm ontbrak logischerwijs nog. Hopelijk kan hij in het najaar nog een mooie prestatie binnenhalen. Arber Doka Arber krijg rust in juli, maar eind augustus liep het geweldig. Na zijn jaarlijkse nationale titels liet de Albanees zich ook zien op zijn terrein. In de Renewi Tour wist hij namelijk in de 6e rit naar een zege te spurten. Ook behaalde hij een 5e plaats in het eindklassement, in combinatie met winst in het jongerenklassement. Jan Anton Pijl Jan Anton viel enorm tegen in de Tour, al kwam dat ook doordat de Lie de sprintkopman was voor UAE. Pas op de dag 12 reed de Nederlander na zijn eerste top 10 plek van de Tour. In etappe 21 liet hij zich met zijn spurt wel zien, maar een zege zat er gewoon niet in. Eind augustus lukte het de Nederlander wel in Duitsland. In etappe 3 was het raak. Ook nam hij de puntentrui mee naar huis! Enrico Veloce Collina Enrico zat eind augustus na 2 maanden zonder koers weer op de fiets. In de Renewi wilde het niet vlotten tot de laatste rit. De Italiaan werd 3e en schoof maar liefst 32 plaatsen op in het klassement. Zo werd hij toch nog netjes 6e. Note: Bedankt voor reacties en likes! @chrisje1993 @Svenpunt @Bogatyr @Copywriter @FlyD @Blom @007mark @ElMarcos @DemoN @neva @Elano @Djurovski @bas huijsmans Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 23 december 2023 Share Geplaatst 23 december 2023 Totaal uit vorm in de Tour... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 23 december 2023 Share Geplaatst 23 december 2023 2e is wel leuk maar 20 minuten is veel te veel. Wel een etappewinst dus al met al tevreden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bas huijsmans Geplaatst 23 december 2023 Share Geplaatst 23 december 2023 Toch nog 3x de etappe weten te winnen en de groene trui in de dying seconds terug te winnen. Een prima tour denk ik zo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blom Geplaatst 24 december 2023 Share Geplaatst 24 december 2023 Spectaculair begin van de tour. Heel lan goed mee gedaan maar er toch doorheen gezakt zonde.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aron24 Geplaatst 10 januari Auteur Share Geplaatst 10 januari Hoofdstuk 38: Het najaar Bretagne Classic Voor het eerst sinds mijn overwinning op het Europees kampioenschap koers ik weer. In de Bretagne Classic wel te verstaan. Ik acht mijzelf weinig kansen toe, als ik ga wachten tot de finale. Dus ik neem al vroeg de benen als een grote groep lijkt te rijden. De groep breekt uiteindelijk en zo kom ik in een vlucht van 6 terecht. Lang lijken we best veel kans te maken, maar op 90 km gaat de helft van de vlucht onderuit. Ze snel weer terug bij ons, maar heeft ze wel energie gekost. Op 44 km van de finish beginnen de eerste favorieten met aanvallen. Ik zit dan nog altijd redelijk fris voorin. Kjeld, Jan-Anton, Stefano, Evenepoel, Cross en Plapp zijn dan op komst. Op 25 km van de meet kunnen alleen Zambrano en Lesseur vooraan mij nog volgen. De rest zit kapot. Op 16 km van de meet laat ik ook hen achter. Ik heb dan een minuut op de favorieten van achteren. Stefano rijdt nog weg bij Jan Anton, Kjeld en Plapp, maar bij komt hij nooit. Zo win ik solo, terwijl Zambrano Stefano nog knap is voor gebleven. Het peloton kwam veel te laat en kon echter alleen nog aansluiten bij het clubje van Jan Anton en Kjeld. Wat een zege weer! Tour de Luxembourg Etappe 1 Etappe 1 is een punchproloog. Leuk, maar uitdagend. Ik doe het redelijk en word 3e achter Ganna en Segaert. Een goed resultaat dus. Ik eindig hiermee nipt voor Leandro. Etappe 2 Etappe 2 is er niet eentje voor mij hier in Luxemburg. Adam heeft allicht meer kans. Onderweg pak ik nog wel 2 boniseconden mee. Arber pakt er overigens 6. Het wordt een sprint waarbij de Lie Adam voorblijft. Etappe 3 Direct uit de start liggen er bonificatieseconden. Ik schiet als een pijl weg en neem zo even 3 secondrn mee. En dan bedenk ik me dat die andere seconden niet zo ver liggen. Zo pak ik een mooie buit van 6 seconden. Er komt uiteindelijk een vlucht van 4 met Lucho. Ver mag die nooit rijden. En dus blijft het de hele dag aanvallen regenen. We krijgen uiteindelijk een punchsprint, ondanks de vele aanvallen. De Lie zit verkeerd geplaatst en komt dus te laat. Het gaat tussen Adam en Jan Anton, maar Adam is de rapste en wint dus de rit! Vanwege de boni's in de rit neem ik de leiding over en staat mijn eigen ploegmaat fraai 2e! Mooi werk dus! Etappe 4 Deze 4e rit is de beslissende rit van deze koers. Boni's zijn er alleen aan de meet vandaag. In de chaotische rijdt een gigantische vlucht weg, met gevaar. Ik, Romain en Kjeld zien het gevaar en springen naar de kopgroep van 13 toe. Uiteindelijk komt alles opnieuw snel samen. En dus gaat het gewoon beslist worden met een punch. Ik zit perfect geplaatst en neem voor de sprint al de benen. De concurrentie zit wat ver. Ik ben weg. Jan Anton springt het gat nog dicht, maar komt mij niet meer voorbij. David maakt de top 3 compleet! Wat een rit! Etappe 5 Nadat ik het klassement gisteren beslist heb, is het belangrijk om vandaag niet te laten verrassen. Dat doen we ook niet. In de sprint met een kort oplopende strook toont Adam zich de snelste voor van Uden en Arber. Ikzelf boek een 5e plaats en win zo het algemeen klassement voor Adam, Ganna, Jan Anton, Leandro, Georges en Kjeld. WK ITT De vorm is dit jaar goed geweest, maar hier winnen in de tijdrit is niet realistisch. Het zit er vandaag ook gewoon niet in. Een 10e plaats is het resultaat. De winst is voor Ganna. WK weg Een belangrijke wedstrijd. Ik kan voor de derde keer in mijn leven de beste wielrenner ter wereld worden. En dus ook voor de 3e op rij. Dat zou betekenen dat ik de opvolger word van Peter de Grote. Een kopgroep van 3 met Hindley gaat vroeg in de koers op pad naar een avontuur dat lang voortduurt. Schönholzer kan vooraan lang mee met de Australiër, terwijl Ponomar op 60 km van de meet moet passen. Cross trekt juist op dat moment ten aanval en poeft het gat na voren dicht. Daarachter is het vooral lang wachten, ondanks er wel pogingen worden gedaan. Op 20 van de meet trekken Van Aert en Küng ten aanval. Ik spring mee. Dat blijkt een goede keuze, want wij rijden het gat naar de 3 mannen voorop gemakkelijk dicht. Ik besef me dat ik veel betere benen heb dan de Belg en de Zwitser, die beidr al meerdere pogingen hadden gedaan. Ik neem dan nog maar eens de benen op ongeveer 12 km van de meet. Küng kan nog even mee, maar moet zich rechtzetten. En dus ga ik solo op weg naar een nieuwe wereldtitel. Juichend kom ik over de finish. Het gat op Küng is een minuut, terwijl Powless zichzelf daarachter verrassend genoeg podium rijdt! Een derde wereldtitel, en hoe! Schitterend! Prestaties september Leandro Aparecido Leandro kwam in september actie. Hij reed degelijk in koersen die niet per se op zijn lijf geschreven zijn. Er was een 12e plek in Bretagne en een 5e plaats in het eindklassement in Luxemburg door zijn goede proloog. Marco Bossi September was niet de maand van Marco. Met een 31e plaats in Bretagne en een 20e plaats in Montreal werden er geen grootste resultaten geleverd. Milko Djurovski In Montréal koerste Milko vooraan mee, maar bij de laatste punch moest hij toch 5 renners laten gaan. Zo werd hij 6e in een koers die zijn ploeggenoot zou winnen. Kjeld Kuiper Kjeld had een volgepakt schema. In Bretagne deed hij een dappere poging om mij nog terughalen, waardoor hij 6e werd. In Canada wist hij Pidcock, González, Uijtebroeks en Bisiaux voor te blijven in een strijd om de zege! In Luxemburg streed hij vervolgens ook mee, maar winnen zat er daar niet. In Gooiske Pijl kwam hij dichtbij, maar in de sprint van een kopgroep van 7 was Philpsen hem te snel af. Xabi Llorente Xabi trok naar de Vuelta. Op dag 3 werd hij nog netjes 3e, maar daarna bleek de vorm niet aanwezig. In de 3e week had de Spanjaard zich in vorm gereden en zo wist hij toch zijn Vuelta een beetje te rijden door een rit te winnen op dag 17. Ook in etappe 18 en 21 reed hij nog goede resultaten. Thierry Spintor De koek voor Thierry was in de Vuelta echt op. Goede resultaten zaten er helaas voor Thierry niet meer in. Stefano Demora In Bretagne reed Stefano zich nog naar een 3e plaats nadat hij had geprobeerd mij en mijn medevluchters te achterhalen. De vorm was er dus zeker. Alleen een valpartij in Quebec met een gebroken heup tot gevolg maakte een einde aan het seizoen van de Waal. Júan Alblas In het Verenigd Koninkrijk liet Júan nog maar eens zien waarom hij de snelste sprinter is. Viermaal wist hij te winnen. De puntentrui werd dus simpel binnengehaald. In het eindklassement werd hij door een mindere tijdrit 9e. Zijn ploeggenoot Milan won overigens het eindklassement, dus wat betreft was het vooral goed nieuws voor Júan! Stefan Perauer Stefan kende een moeilijk begin aan de Vuelta. Daardoor kijk hij al te snel tegen een achterstand aan. Toch vocht de Oostenrijker zich nog naar een 9e plaats in algemeen klassement. In etappe 14 en 15 kwam hij heel dicht bij de winst, maar het mocht niet zo zijn. Daarna kwam hij met 2 5e plaatsen ook nog kort. Wel wist hij het jongerenklassement te bemachtigen. Datzelfde deed hij in Adriatica Ionica Race, waarin hij 4e in het eindklassement werd, achter Vingegaard, Tiberi en Arensman. Met zijn ploegmaten was hij overigens ook 2e geworden in de ploegentijdrit. In Coppa Agostini was het wel raak. In een sprint met Bernal was de Oostenrijker de rapste. Lucho Escobar Resultaten zaten er voor Lucho niet in, ondanks zijn aanvallende koersdag in Luxemburg. Ergens denk ik ook dat hij na zijn valpartij nooit meer in vorm is geraakt in dit seizoen. Hopelijk heeft de Colombiaan volgend seizoen meer succes. Arber Doka Arber koerste in september 13 dagen achter elkaar. Dat leverde hem onder andere een 3e plaats in de laatste rit in Luxemburg op. In het Verenigd Koninkrijk reed hij zich ook nog 5 top-10 plaatsen. Maar winnen zat er niet in. Misschien lukt dat hem in oktober nog wel. Jan Anton Pijl Jan Anton kende zeker geen slechte vorm. In Bretagne Classic eindigde hij 5e in een poging om mij terug te halen. In Luxemburg was hij goed, maar zag hij tweemaal een oud-ploeggenoot voor hem eindigen. De eerste keer was het Adam. De tweede keer was ik het. In oktober heeft de Nederlander nog 2 kansen om tot een laatste zege te komen. Enrico Veloce Collina In Canada wilde het voor de Italiaan zelf niet vlotten. Wel zag hij daar Kjeld winnen. Eenmaal terug in zijn geliefde Italië was het gelijk raak. In de Memorial Marco Pantani was hij de rapste van 3 vluchters. Kan hij deze lijn doorzetten in oktober? Il Lombardia Het vijfde monument van het seizoen. Als ik deze win, heb ik er 5 gewonnen in 1 jaar. Dat zou sensationeel zijn. Maar de concurrentie in deze koers is zeer groot. Dus even zomaar winnen is er echt niet bij. 5 mannen vormen de vlucht van de dag, maar echt kansrijk lijken ze niet. Op 70 km gaat Umba ervandoor. Ver komt hij niet. 10 km later waagt Marco een poging, maar ook hij strandt al snel. Als een aantal renners voor mij in de afdaling vallen, kan ik er net als 2 anderen van onze ploeg niet meer om heen sturen. Ik zit snel weer snel op de fiets, maar datzelfde geldt niet voor Ethan. Aan de voorzijde rijden Vingegaard, van Eetvelt en Umba in diezelfde afdaling weg. Andrea doet fantastisch werk en haalt ze terug. Overigens pas nadat ik weer terug ben. Als het even stilvalt, komt Ethan ook weer terug. Zo gaan we met een groep van 45 renners naar de Passo di Ganda. Na een aantal aanvallen neem ik de benen. Niemand kan mee en zo lijk ik solo op weg te gaan naar de zege, maar de 11 mannen achter mij besluiten in de afdaling en het vlakke gedeelte het kleine gat van 15 seconden te dichten. Ik heb dan nog genoeg energie over om de aanval van Fisher-Black te counteren in de finale. Ook Leandro zit mee. Met zijn drieën gaan we om de zege sprinten, maar het is mij duidelijk dat ik het meest overheb. Dus maak ik er een lange sprint van. Fisher-Black en Leandro komen naast me, maar voorbij komen ze me niet. En zo win ik Il Lombardia! Mijn 5e monument van het jaar! Wat een seizoen! Paris-Tours Mijn seizoen is natuurlijk al dik geslaagd, maar hier eens winnen in Paris-Tours zou toch eens lekker zijn. Hoe is alleen wel de vraag. Na een stevige openingsfase rijden er uiteindelijk 7 man weg. En die vroege vluchters komen ver, want als ik op een van de weinige steile heuvels in de finale aanval en geen medeaanvallers krijg, rijden ze nog altijd verdeeld voor het peloton uit. Op 12 km rijd ik de laatste vluchter, Paasschens, pas voorbij. In de achtergrond zijn Arber, Kjeld, Pogacar, Juan en Wærenskjold weggereden, maar hoeveel ze toch heel dichtbij komen, kunnen ze me niet meer terughalen. Het peloton pakt hen nog wel terug, maar dat voorkomt een tweede plaats van Juan niet. Mij zagen ze pas terug na de finish. Eindelijk lukt het mij ook in deze koers! Wat een jaar! Schitterend! Prestaties renners in oktober Leandro Aparecido In zijn laatste koers van het jaar toonde Leandro zich enorm goed. Hij kon samen met mij en Fisher-Black sprinten om de zege. Uiteindelijk werd hij in die sprint 3e, wat een voortreffelijk resultaat is. Volgend seizoen zien we hem wederom terug in de kleuren van Cofdis. Marco Bossi Na een tegenvallend seizoen toonde Marco zich in Il Lombardia wel. Hij deed lang mee, maar moest aan het einde toch wat tijd toegeven op de 3 voorste renners. Een 6e plek is daarmee zeker niet slecht. Milko Djurovski Milko wist zich naar een nette 4e plaats te rijden in Il Lombardia. In de volle finale kwam hij net tekort, maar tot zo ver komen, is zeker niet iedereen gegeven. Ontevreden kan hij dan ook niet zijn. Kjeld Kuiper In Lombardia heb ik hem niet gezien, maar in Tours deed hij nog wel een goede poging om mij terug te halen. Dat leverde hem een nette 7e plaats op. Xabi Llorente Xabi was duidelijk vermoeid aan het einde van het seizoen. Hij had in zijn laatste 2 koersen duidelijk de benen niet. Jammer voor hem. Thierry Spintor Meer als knechten deed Thierry niet Il Lombardia. Dat deed hij overigens na behoren. Voor hem is het hopen dat hij volgend jaar definitief doorbreekt. Stefano Demora Stefano koerste vanwege zijn gebroken heup niet meer in 2029. Volgend jaar zien we de sterke Waal weer terug. Júan Alblas Júan had zeker nog wat sprintbenen over aan het einde van het seizoen. In Coppa Bernocchi was hij de rapste in de sprint en datzelfde gold in Tours. Alleen daar werd hij door mijn solo 2e. Met 27 overwinningen is zijn seizoen zeker geslaagd. Stefan Perauer In oktober ging het seizoen van Stefan als een nachtkaars uit. Grote resultaten zaten er voor de Oostenrijker niet meer in. Lucho Escobar Lucho zat er in september al op. Hopelijk voor hem kent hij volgend seizoen een beter jaar. Arber Doka Arber toonde zich in oktober nog scherp met een 4e plaats en 9e plaats in Paris-Tours na een energievretende achtervolging op mij. Volgend jaar koerst hij gewoon weer voor Sky, met voor hem te hopen op grote resultaten in de klassiekers. Jan Anton Pijl In Coppa Bernocchi liet Jan Anton zich nog even zien, maar Júan was helaas een stukje sneller. Volgend jaar zien we hem hopelijk weer in de grote klassiekers. Enrico Veloce Collina Enrico toonde zich nog prima in vorm. In Venetie kwam de Italiaan nog tot een 7e en 4e plaats. Een mooi einde aan een fraai seizoen! In 2030 zou de Italiaan deze stijgende lijn graag door willen zetten. Terugblik seizoen Voor mij was het een geweldig seizoen met 28 zeges op 65 koersdagen. 5 monumenten, de Tour de France, voor de 3e keer wereldkampioen. Om maar eens wat op te noemen. Dit was mijn beste seizoen tot nu toe! Hieronder valt te zien hoeveel overwinningen actieve renners die save bij elkaar hebben geraapt. Note: Bedankt voor reacties en likes! En er missen wat screenshots, omdat ik al in het volgende seizoen zit, kan ik dit niet terughalen @chrisje1993 @Svenpunt @Bogatyr @Copywriter @FlyD @Blom @007mark @ElMarcos @DemoN @neva @Elano @Djurovski @bas huijsmans Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 10 januari Share Geplaatst 10 januari Klein lichtpuntje met een 6e plek in Lombardia. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FlyD Geplaatst 10 januari Share Geplaatst 10 januari Prima einde van het seizoen voor Enrico! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 10 januari Share Geplaatst 10 januari Redelijk resultaat Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bas huijsmans Geplaatst 11 januari Share Geplaatst 11 januari Nu al een tweede plek op de ranglijst met meeste overwinningen. I'm coming for you Aron! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aron24 Geplaatst 18 januari Auteur Share Geplaatst 18 januari (bewerkt) Hoofdstuk 39: de start aan het wielerseizoen van 2030 Een nieuw seizoen, enkele nieuwe sponsors en een bizar plan. Mijn planning bestaat dit jaar uit 3 monumenten, 6 kampioenschappen en 3 grote rondes. 3 grote rondes rijden, is al een grote uitdaging. Maar ze alledrie winnen in 1 jaar, dat zou pas straf zijn. In mijn 7e profseizoen ziet de wielerwereld er overigens weer heel anders uit dan vorig seizoen. Prestaties van renners in januari en februari In de eerste twee maanden koers ik zelf niet, maar datzelfde gold niet voor iedereen. Leandro Aparecido Koersen deed hij wel, maar meer dan 1 10e plaats zat er voor Leandro in Algarve niet in. Het is duidelijk dat de man uit Venezuela zich nog in vorm moet rijden. Marco Bossi Marco begon dit jaar goed. Met een zege in zijn tweede koersdag was de frustratie van een vervelend 2029 gelijk weggewerkt. Door zijn goede tijdrit in etappe 3 zat de eindwinst er zeker in. In etappe 5 hield hij stand en zo is ook het eerste eindklassement van Marco al binnen in 2030! Milko Djurovski In Valenciana moest Milko zich nog een beetje warmrijden. Eenmaal op gang kwam hij in Andalucia tot de eindoverwinning en winst in het puntenklassement! Kjeld Kuiper Kjeld was goed in vorm in januari. Met winst op zijn tweede koersdag van het jaar en 2e plaats in algemeen klassement, die overigens werd gewonnen door Enrico, kan de Nederlander tevreden zijn. Xabi Llorente Op de 4e koersdag van het jaar winnen is prettig, zeker als het de dagen daarvoor nog niet wil vlotten. Zo begint Xabi toch prettig aan het seizoen zonder echt grootste vorm te hebben. Thierry Spintor In San Juan zat Thierry er goed in. Een mooie 4e plaats in etappe 5 leverde hem de 7e plaats in het algemeen klassement op. Een maand later kon hij niet hetzelfde doen in de UAE, waar hij 19e werd. In maart zien we hem terug in de Tirreno! Stefano Demora Stefano reed zich lekker warm in Gabon. Zonder hoogvorm waren er degelijke resultaten tussen de topsprinters, maar in nieuwe kleuren ging het toch weer mis. Hij vloog door de lucht en kwam slecht terecht. Een gebroken heup forceerde de Waal tot een opgave in de UAE Tour. Pas midden april kan hij eventueel terugkeren. Júan Alblas Na een 2e en 3e plaats in 2 verschillende klassiekers was het in de UAE eindelijk raak. Daar kwam Júan tot 3 ritzeges en een 3e plaats in het eindklassement, die overigens werd gewonnen door het opkomende talent Nestor Murcia. De Cubaan kende dus een goed begin aan zijn seizoen. Stefan Perauer Hoewel zijn klassement in UAE niet geweldig was (8e), had de Oostenrijker wel reden tot juichen. Hij wist namelijk de tijdrit te winnen! Een goed begin aan het seizoen voor hem dus. Arber Doka Koersen deed Arber wel degelijk, maar zijn beste resultaat was een 6e plaats in de 3e etappe van Vuelta a Andalucia. Het is voor hem te hopen dat zijn vorm nog wat beter wordt. Jan Anton Pijl Jan Anton begon in Gabon goed aan het seizoen. Samen met Jakobsen en Enrico domineerde hij de sprints. Winnen was er nog niet bij, ook niet in Kuurne - Brussel - Kuurne, waar van Tricht verrassend van Jan Anton won. Enrico Veloce Collina Enrico zat er gelijk lekker in dit jaar. In Gabon wist hij 2 ritten te winnen en eveneens in het eindklassement te zegevieren. Die vorm zette hij door in Algarve, waar hij nogmaals een rit wist te winnen. Mede hierdoor won hij ook het puntenklassement. Een goed begin dus voor de Italiaan. Lucho Escobar In actie kwam Lucio zeker, maar meer dan pelotonvulling was hij nog niet. Zijn koersen moeten echter nog wel komen, dus wat dat betreft, hoeft het nog niet zorgwekkend te zijn. Note: Bedankt voor reacties en likes! @chrisje1993 @Svenpunt @Bogatyr @Copywriter @FlyD @Blom @007mark @ElMarcos @DemoN @neva @Elano @Djurovski @bas huijsmans Prestaties van renners in januari en februari In de eerste twee maanden koers ik zelf niet, maar datzelfde gold niet voor iedereen. Leandro Aparecido Koersen deed hij wel, maar meer dan 1 10e plaats zat er voor Leandro in Algarve niet in. Het is duidelijk dat de man uit Venezuela zich nog in vorm moet rijden. Marco Bossi Marco begon dit jaar goed. Met een zege in zijn tweede koersdag was de frustratie van een vervelend 2029 gelijk weggewerkt. Door zijn goede tijdrit in etappe 3 zat de eindwinst er zeker in. In etappe 5 hield hij stand en zo is ook het eerste eindklassement van Marco al binnen in 2030! Milko Djurovski In Valenciana moest Milko zich nog een beetje warmrijden. Eenmaal op gang kwam hij in Andalucia tot de eindoverwinning en winst in het puntenklassement! Kjeld Kuiper Kjeld was goed in vorm in januari. Met winst op zijn tweede koersdag van het jaar en 2e plaats in algemeen klassement, die overigens werd gewonnen door Enrico, kan de Nederlander tevreden zijn. Xabi Llorente Op de 4e koersdag van het jaar winnen is prettig, zeker als het de dagen daarvoor nog niet wil vlotten. Zo begint Xabi toch prettig aan het seizoen zonder echt grootste vorm te hebben. Thierry Spintor In San Juan zat Thierry er goed in. Een mooie 4e plaats in etappe 5 leverde hem de 7e plaats in het algemeen klassement op. Een maand later kon hij niet hetzelfde doen in de UAE, waar hij 19e werd. In maart zien we hem terug in de Tirreno! Stefano Demora Stefano reed zich lekker warm in Gabon. Zonder hoogvorm waren er degelijke resultaten tussen de topsprinters, maar in nieuwe kleuren ging het toch weer mis. Hij vloog door de lucht en kwam slecht terecht. Een gebroken heup forceerde de Waal tot een opgave in de UAE Tour. Pas midden april kan hij eventueel terugkeren. Júan Alblas Na een 2e en 3e plaats in 2 verschillende klassiekers was het in de UAE eindelijk raak. Daar kwam Júan tot 3 ritzeges en een 3e plaats in het eindklassement, die overigens werd gewonnen door het opkomende talent Nestor Murcia. De Cubaan kende dus een goed begin aan zijn seizoen. Stefan Perauer Hoewel zijn klassement in UAE niet geweldig was (8e), had de Oostenrijker wel reden tot juichen. Hij wist namelijk de tijdrit te winnen! Een goed begin aan het seizoen voor hem dus. Arber Doka Koersen deed Arber wel degelijk, maar zijn beste resultaat was een 6e plaats in de 3e etappe van Vuelta a Andalucia. Het is voor hem te hopen dat zijn vorm nog wat beter wordt. Jan Anton Pijl Jan Anton begon in Gabon goed aan het seizoen. Samen met Jakobsen en Enrico domineerde hij de sprints. Winnen was er nog niet bij, ook niet in Kuurne - Brussel - Kuurne, waar van Tricht verrassend van Jan Anton won. Enrico Veloce Collina Enrico zat er gelijk lekker in dit jaar. In Gabon wist hij 2 ritten te winnen en eveneens in het eindklassement te zegevieren. Die vorm zette hij door in Algarve, waar hij nogmaals een rit wist te winnen. Mede hierdoor won hij ook het puntenklassement. Een goed begin dus voor de Italiaan. Lucho Escobar In actie kwam Lucio zeker, maar meer dan pelotonvulling was hij nog niet. Zijn koersen moeten echter nog wel komen, dus wat dat betreft, hoeft het nog niet zorgwekkend te zijn. Note: Bedankt voor reacties en likes! De tekst staat nu ook in de spoiler, maar krijg dat niet weg. @chrisje1993 @Svenpunt @Bogatyr @Copywriter @FlyD @Blom @007mark @ElMarcos @DemoN @neva @Elano @Djurovski @bas huijsmans 18 januari bewerkt door aron24 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Copywriter Geplaatst 18 januari Share Geplaatst 18 januari Toch een kleine opsteker voor Stefan Perauer. Ben benieuwd of hij dit seizoen nog wat op zijn palmares kan bijschrijven? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DemoN Geplaatst 18 januari Share Geplaatst 18 januari Demora is me een brokkenpiloot zeg. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 18 januari Share Geplaatst 18 januari Kijk aan, direct gewonnen in San Juan, dat is een fijn begin. Hopelijk ook wat resuktaten in grote rondes, al hebben we ook Vingegaard bij ons team zitten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FlyD Geplaatst 18 januari Share Geplaatst 18 januari Dat is lekker starten voor Enrico! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 19 januari Share Geplaatst 19 januari Mooie start van het seizoen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blom Geplaatst 21 januari Share Geplaatst 21 januari Ik ben heel benieuwd wat er dit seizoen van kjeld terecht gaat komen. Blijft het een renner die af en toe een zege pakt of gaat hij een echte veelvraat worden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aron24 Geplaatst 2 februari Auteur Share Geplaatst 2 februari Hoofdstuk 40: 3 monumenten Milaan San Remo Het voelt raar om nog geen koers te hebben gereden in 2030. Alleen in deze koers kan ik wel leren hoe goed ik al ben. Deze koers zal ongetwijfeld op de Poggio beslist worden. Dus ik ben benieuwd wat ik zelf kan. Op de Poggio ga ik ervandoor, maar ik word gecounterd door alles en iedereen. Als Jan Anton daarna zijn pijl afschiet, kan alleen Pedersen mee. Ik zet me daarachter op kop voor Adam, maar het is te laat. Jan Anton en Pedersen gaan er vooraan samen om sprinten. Jan Anton rondt het vooraan ijskoud af en pakt zo zijn tweede monument. Ik word 13e. Ach ja, ook ik kan niet alles winnen. Ronde van Vlaanderen Mijn vorm was in San Remo nog niet geweldig, maar een paar weken later in Vlaanderen is de vorm al beter. Ik heb wel nog steeds een topdag nodig om de grote mannen te kloppen hier. Met Pogacar, Evenepoel, van Aert, van der Poel, Ganna, Jan Anton en Eekhoff staan er veel toppers aan de start. Maar ik houd ook rekening met Lucho, die een echte kasseienknager is. In onze eigen ploeg hebben we overigens ook veel favorieten. 6 mannen vormen de vlucht van de dag. Zij zullen hopen tot ver in de koers te komen, maar meespelen om de winst gaan ze niet doen. De finale begint als Grondin op 70 km de eerste aanval vanuit het peloton doet. Sheffield en Turgis volgen snel, waarna even later ook Grisel, Pedersen, Benoot en Mohoric gaan. Op de Oude Kwaremont daarna rijden Laporte, Eekhoff en Fredhem weg, maar niemand van onze ploeg zit mee. Enekoitz is ongeduldig geworden en springt op de Paterberg ook weg. En precies dan gaat het voor mij mis. Madouas gaat voor mijn neus onderuit en neemt mij mee, waardoor een clubje met Jan Anton, van Aert, Evenepoel, van der Poel, Ganna, Campos, van Gestel en Pogacar wegrijdt. Einde koers voor ons dus. Maar na 15 km chaos kom ik toch in een groep met vele favorieten terecht. Geen idee hoe, maar ik ben dus weer vooraan beland, ondanks een achterstand van anderhalf minuut. Met nog 30 km te gaan rijden vroege vluchters Askey, Pajur, Apers nog voorop. Met Zijlaard daarachter. Fredheim is de enige favoriet die dan nog voor het peloton uitrijdt, maar die heeft weinig marge. En zo gaan we met een grote groep van 32 naar de Oude Kwaremont. Van der Poel gaat, maar het zijn Pogacar en een aantal anderen die counteren. Ik ben ook mee. Op de Paterberg voel ik me goed genoeg en trek ik ten aanval. Niemand kan mee, maar Laporte, Mohoric en Pogacar vormen wel een clubje achter mij. En daarachter zijn ook van Aert en Benoot samen. Het eerste clubje van 3 komt terug bij mij en dus gaan we het op het vlakke met zijn vieren uitspelen. Ik boor vol door, terwijl ze één voor één sterven in mijn wiel. Eerst Mohoric, dan Laporte en vervolgens ook Pogacar. Van achteren komt er niemand meer en zo win ik opnieuw de Ronde van Vlaanderen uit een kansloze positie en met matige benen. Schitterend! Wat een zege! Na vandaag ben ik overigens gedeeld recordhouder met Bruyse, Magni, Leman, Museeuw, Boonen, Cancellara en van der Poel. Schitterend! Paris - Roubaix Het zou wat zijn als ik deze voor de 4e keer op rij kan winnen. Vorige week won ik al in Vlaanderen, maar om dat even dunnetjes over te doen, is niet gemakkelijk. Met van der Poel, Ganna, van Aert, Jan Anton, Eekhoff, Pogacar, Gillian, Arber, Asgreen, Küng, Laporte en Júan staan er genoeg favorieten aan de start. Verder hebben we met Matheo nog een goede outsider. 6 renners zijn vroeg vertrokken, maar kansrijk lijken ze niet. Op 98 km gaat Pedersen als eerste op jacht naar deze mannen, maar hij is algauw weer teruggezakt in het peloton. 8 km later gaat van Baarle, maar ook hij wordt snel teruggehaald. Op 80 km volgt vervolgens de volgende aanval van Pedersen. Benoot en Arber springen mee. Benoot laat de anderen 2 al snel gaan en zakt terug in het peloton. De echte finale begint als Van Aert vertrekt op 58 km van de meet, met Nils Eekhoff in zijn spoor. Zij krijgen amper een gat. Als het dan even stilvalt, gaat Eekhoff nogmaals. Laporte is ditmaal mee. Het gat voor Arber en Pedersen is zo als sneeuw voor de zon verdwenen. Na 15 kilometer aan aanvallen is alles weer bij elkaar. Een groep van 40 rijdt voorop, en favoriet Jan Anton rijdt al op achterstand. Een nieuwe aanval van Pedersen zorgt voor nog een breuk. Júan en Asgreen zijn hier de grootste slachtoffers van. Het blijft aanvallen regenen, en zo komen we met 17 renners, waarvan 3 van ons in de laatste 21 kilometers. Filippo doet goed werk en ramt er wat meer renners af. Matheo en ik zitten beide nog relatief fris. Met 9 man gaan we uiteindelijk de laatste 10 kilometer in. Met nog 1 serieuze strook te gaan hebben we alle kaarten in handen. 3 renners vooraan. Matheo voelt zich goed, maar ziet zichzelf niet zo snel van Aert afkomen. En dus ga ik op de laatste strook in de aanval. Niemand kan mee en dus ben ik weg. Van Aert doet nog wel een poging, maar neemt Matheo mee op de bagagedrager. Als mijn gat groot genoeg is, rijdt Matheo de Belg er nog af. Ik win zo dus voor mijn ploeggenoot Matheo. Mijn 4e zege op rij en nu ben ik dus gedeeld recordhouder met de Vlaeminck en Tom Boonen. Ongelofelijk! In de achtergrond wordt Filippo ook nog fraai 4e. Wat een dag voor de ploeg! We hebben gereden als echte wielrenners. Eerst de boordjes leeg van de tegenstander. Dan die van onszelf! Geweldig gedaan, al zeg ik het zelf. Prestaties renners maart en april Leandro Aparecido Leandro viel dit seizoen tegen in de Tirreno en het Baskenland. In Cascia behaalde hij nog een 6e plaats, maar meer dan dat, zat er niet in. Een tegenvallend seizoen tot nu toe, maar misschien verandert dat in de Giro. Marco Bossi Marco viel tegen in de klassementen. Met een 9e plaats, een 10e plaats in Catalonië en 7e plaats in Baskenland is de Italiaan vast niet tevreden. In de Tirreno en het Baskenland was hij wel dichtbij bij dagsucces, maar winnen deed hij enkel op La Molina. Milko Djurovski Milko behaalde ook tegenvallende eindresultaten. 7e in Nice en 32e in het Baskenland. In Nice kwam hij nog dichtbij een tijdritzege, terwijl hij Baskenland nog een beetje zijn eer wist te redden door 1e te worden in de 3e rit. In de heuvelklassiekers viel Milko ook wat tegen. Kjeld Kuiper Kjeld kwam in Nice en Catalunya niet voor een klassement, maar zeges. In Nice was het raak, maar in Catalunya was het 2 keer net niet. In Baskenland was het op de eerste dag wel gelijk raak. Daar wist hij zich zelf ook naar een 4e plaats in het klassement en winst in 2 andere klassementen te rijden. In de Brabantse Pijl en de Amstel Gold Race streed hij mee om de zege, maar daar werd hij 2e en 4e. Xabi Llorente Xabi reed in tegenstelling van zijn teamgenoten redelijke klassementen. Met 4e en 6e plek in Nice en Catalunya reed hij op zijn niveau. Hij kwam 4x dichtbij dagsucces, maar dat zat er voor de Spanjaard helaas net niet in. Thierry Spintor Voor Thierry was een 9e plaats in de 3e etappe van het Baskenland het enige benoemingswaardige resultaat. Hij werd vooral ingezet als knecht. Stefano Demora Ondans Stefano net terugkwam van een blessure werd hij toch nog knap 18e in de Waalse Pijl. Zijn vorm was allesbehalve groots, dus dat is dan een hele straf resultaat. Júan Alblas Eerlijk is eerlijk, Júan viel wel een beetje tegen in de klassiekers. 2 maanden zonder zege, dat staat hem vreemd, maar goed, ik verwacht van wel weer zeges in de Giro. Dus wat dat betreft zal hij echt niet lang droog staan. Stefan Perauer In de Tirreno viel Stefan nog tegen, maar in Cataluyna bereikte hij het podium door 2e plaatsen in de laatste 2 ritten. Die vorm kon de Oostenrijker ook laten zien in de Waalse Pijl, waar hij net tekort kwam om Morgado en Uijtebroeks te verslaan. Arber Doka In Dwars door Vlaanderen zagen we eindelijk wat van het talent van Arber. Hij werd daar 3e. In de rest van het voorjaar viel hij toch wel tegen, maar misschien kan hij in de Giro laten zien dat hij ook kan winnen. Jan Anton Pijl Jan Anton was in Nice in een geweldige vorm. In de eerste sprints stond er geen maat meer op. In Milano - Sanremo zette hij deze grootste vorm om naar een overwinning en won hij zijn 2e monument. Aan die vorm kon hij de rest van het voorjaar niet meer komen. Toch is zijn voorjaar natuurlijk wel geslaagd. Enrico Veloce Collina Ondanks een goed begin aan de Tirreno (een 2e plaats in de 2e etappe) sloeg het noodlot toe door een valpartij. Hij moest in de etappe 5 opgeven. In mei komt de Italiaan wel weer in actie, maar helaas voor hem niet in zijn geliefde Giro. Lucho Escobar Lucho had de pech dat hij niet kon starten in de koers die hem het best ligt, Paris-Roubaix. In Vlaanderen werd hij 14e en finishte in een groep met van der Poel, Eekhoff en van Aert. Zeker niet slecht. Hopelijk kan hij nog een stap extra zetten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten