Spring naar bijdragen

Formule 1 / Indycar etc.


Richarð.

Aanbevolen berichten

Muah, ik denk dat dat wel een beetje meevalt dit jaar. Natuurlijk, punten kun je pas halen bij van die rare races zoals afgelopen weekend, maar niet met een Ericcson. Wel met rijders als Giovinazzi, Wehrlein enzo. Gewoon weg doen die gozer en een echt talent er neer zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ericsson heeft goeie en betrouwbare sponsoren hé. Zo gaat dat.

 

Leclerc en Fuoco toch wel de iets bekendere namen, dus het is denk een prima start van het seizoen.

 

Heb een korte KPN Docu gezien over hem, lijkt me ook een rustige en nuchtere jongen. Zeker in de gaten houden.

 

Ja Leclerc is wel echt een top talent hoor. Vorig jaar als rookie GP3 kampioen en nu meteen pole bij de F2 met bijna 7 tienden (!) voorsprong op de nummer 2.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, zoals bekend gaat Alonso dit jaar meedoen aan de Indy500. Zeer betrouwbare geruchten gaan ook de rondte dat Alonso volgend jaar meedoet met de Le Mans bij het team van Porsche. Dat komt voort uit een akkoord in 2015, waar alles geregeld was, tot Ron Dennis zich ermee ging bemoeien. Nu hopelijk dus de realiteit.

 

Verder begint Max zich toch wel als een Vettel te profileren. Alleen maar zeuren die jongen. In China, nu gewoon respectloos richting Massa omdat Max zat te slapen in de voorbereiding op zijn ronde in Q3.

 

Ben benieuwd hoe dichtbij de Ferrari's gaan komen. Over het algemeen is hun race-pace beter dan hun kwalificatie. En natuurlijk om te zien hoe Bottas het gaat doen bij de start, maar ook Hulkenberg en Alonso zal interessant worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leclerc net gewonnen in de F2. Ging als leider naar binnen voor nieuwe softs (pitstop is niet verplicht in sprintrace), kwam op P15 terecht en vloog voorbij de anderen. Toffe race :mrgy:

 

Heb het ook gekeken ja. Die gozer kan echt sturen he. Na Bianchi eindelijk weer een Ferrari-junior die de potentie heeft daar te belanden. Als hij zo door gaat zit hij volgend jaar in de Haas denk ik, of misschien wel Ferrari.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net teruggekeken, kon helaas niet live kijken. Seba _O_ Ferrari ziet er net alleen qua pace beter uit dan vorige jaren, maar absoluut ook qua randzaken. Toonden ballen door als eerste binnen te gaan, tactisch ziet het er beter uit, veel rust naast de piste, iedereen ziet er kalm uit. Verder mag McLaren zich diep gaan schamen zeg. Beste rijder van het pak misschien wel hebben en drie keer een DNF. Stoffel die niet eens kan rijden. Lekker dat Alonso ze weer even publiekelijk de mantel uitveegde. 'I've never had less power in my life' :-D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Viel me ook op dat Bottas niet in de buurt kwam. Jammer dat verschil tussen Vettel/Hamilton en Bottas/Kimi te groot is. Zou nog mooier zijn als ze met zijn vieren dicht bij elkaar zitten natuurlijk.

 

Ik hoor trouwens niemand erover, maar Perez ook sterke race gereden he. Gewoon van 18 naar P7

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prima race gezien, vooral sterk van Ferrari, maar wel geholpen met de SC omdat Vettel richting verkeer ging en ik denk dat Hamilton nog wel een flink aantal ronden door kon omdat hij aan het sparen was. Initieel zat Mercedes dan ook op een 1-stop en Ferrari op een 2-stop, wat door de SC dus veranderde. Wat mij echt verbaasde was dat toen Bottas vooraan reed, de nummer 6 of 7 sneller dan de kop reed. Vandaar ook het vroege weghalen van Vettel bij de kopgroep, denk ik direct gevolgd door Max.

 

Zoals Hans ook al zei gaat het nu met de randzaken ook goed. Het lijkt vooral dat Mercedes dat met Ferrari heeft omgeruild, want de pitstops bij Mercedes waren gewoon slecht. Daar hebben ze minstens 3/4 seconden laten liggen bij alleen Lewis Hamilton en dan krijg je een hele andere race ivm minder verkeer etc en minder slijtage. Hoe dan ook, sterk van Ferrari deze race, maar deels ook door het niet goed presteren van Mercedes zelf. Het gaat echt een interessant kampioenschap worden.

 

Wat mij verder opviel:

 

- Bottas reed weer niet sterk en moet zich echt gaan herpakken. Waar voorheen de Williams in de tweede helft van de race altijd inkakten, begin ik te denken dat het gewoon aan de coureurs lag. Gezien zijn éénjarig contract bij Mercedes mag hij echt een hoger niveau gaan halen, anders kun je beter Wehrlein of een andere coureur inzetten en je eigen opleiding beter gebruiken ipv een hoog bedrag neer leggen voor een matige coureur.

 

- Bottas is nu al gedegradeerd tot tweede coureur. Anders word je niet in één race gevraagd om plaats te maken voor je teamgenoot.

 

- Wat voor Bottas geldt, geldt ook voor Raikkonen. Die moet ook echt beter gaan rijden want ook hij wordt eigenlijk gewoon afgedroogd door zijn teamgenoot. Ook hem zal gevraagd worden om plaats te maken voor Vettel gok ik zo.

 

- De wijdere lijn van Alonso bij het insturen van bocht 1 met in zijn spiegels de inhaalactie van Palmer op Ericcson. Volgens mij een soort voortschrijdend inzicht, maar dat vond ik een hele strakke actie van Alonso.

 

- De boardradio van Alonso. Ai ai ai, dat was gewoon comedy. Maar wel ongekend natuurlijk als je 300m voor een ander rijdt en je vervolgens alsnog ingehaald wordt. Hij zei ook na afloop dat hij met die voorsprong op het rechte stuk zich even concentreerde op wat dingetjes op het stuur, om wat instellingen aan te passen en hij vervolgens in zijn spiegels ineens een auto in zijn versnellingsbak had zitten. Kan natuurlijk echt niet. Ben bang dat de beste man volgend jaar geen zin meer heeft in de F1, zeker gezien de toenemende geruchten dat hij volgend jaar meedoet aan de Le Mans in een Porsche.

 

- Max moet echt gaan oppassen met zijn uitspraken. Die opmerking richting Massa kan eigenlijk echt niet, buiten het feit dat hij zelf verantwoordelijk is voor zijn positionering bij een hotlap. Begint zich met dat gezeur steeds meer op de Vettel van vorig jaar te lijken.

 

- Wehrlein een uistekende race gereden. Met die flink beperkte bak toch net buiten de punten finishen en ook hij geeft hiermee aan dat wat Ericcson doet, niet in de F1 thuis hoort. Graag zsm wisselen voor een andere coureur (Giovinazzi bijvoorbeeld).

 

- Perez die een onzichtbare maar hele knappe race rijdt. Van 18 naar 7 rijden. Heeft mazzel gehad met de SC, maar zonder geluk vaart niemand wel. Ook de 13e puntenfinish op rij, wat natuurlijk erg erg knap is. Moet ook zeggen dat Ocon het erg goed doet. Normaal gesproken moet je dichtbij je teamgenoot staan, maar als rookie Perez naast je hebben is wel even anders dan wat Stroll naast zich heeft rijden. Erg knap ook van hem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eens Justin. Het is ook niet voor niets dat Perez al genoemd wordt als mogelijke vervanger van Bottas of Raikkonen. Maar een Fin zal hij nagenoeg zeker gaan vervangen.

 

Moet het nog maar zien. Zou wel verdiend zijn, maar zie het niet zo maar gebeuren nog.

 

 

http://www.gpupdate.net/nl/autosport-nieuws/352129/crowdfundingactie-voor-zwaargewonde-monger-17/

 

Dit vind ik wel heel triest. Zo'n jochie van 17 dat beide benen verliest bij een crash. Dat koppie van het ventje ook. Arm kind. :/

bewerkt door Justin
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ja goed, Perez doet het natuurlijk wel al geruime tijd erg goed en de houdbaarheid van Kimi is eigenlijk wel een beetje verstreken. Was het vorig seizoen al, maar toen viel het nog mee omdat ook Vettel niet top presteerde. Nu zie je het verschil nog groter zijn en dat is best pijnlijk.

 

Super triest van die Monger zeg. Het duurde ook gewoon 2 uur voordat die jongen bevrijd was en dan weet je eigenlijk toch ook wel dat het niet best is. Ik moest ook meteen denken aan dat moment met Alex Zanardi en ik gok ook dat Zanardi zich hiermee zal gaan bemoeien. Maar hoe dan ook, diep triest voor zo'n jongen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Kimi valt nu wel door de mand. Perez heeft wel de kwaliteiten en neemt ook nog geld mee, ookal is dit voor Ferrari geen must denk ik. Alleen is hij natuurlijk wel uit de Ferrari Academy gestapt toen hij naar McLaren ging, weet niet of dat nog meetelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessant artikel.

 

Het is het meest succesvolle, maar ook meest harde opleidingsprogramma van de Formule 1. Het Red Bull Junior Team omarmt talenten, maar laat ze met hetzelfde gemak weer vallen. Alles draait om één ding: presteren. We spraken erover met Dr. Helmut Marko, de grote man achter het project van Red Bull. Over Max Verstappen, Richard Verschoor en de werkwijze. "Van Sebastien Buemi heb ik wel eens spijt."

 

Ja, hij was best bereid om ons te woord te staan over het Red Bull Junior Team. Maar Helmut Marko wilde ook niets missen van de sportscarrace die op dat moment live uitgezonden werd op televisie. En dus verzocht hij ons om plaats te nemen op een stoel rechts van hem zodat hij met zijn ene functionerende oog, door zijn linkeroog kan hij na een incident in zijn eigen racecarrière niet meer zien, ons én de televisie kon zien. Af en toe klonk er, tussen het antwoorden door, een krachtterm. "Dat is onze auto!", mopperde hij, terwijl hij hoofdschuddend wees naar de bolide met Red Bull-branding die achterstevoren op het asfalt stond.

 

 

 

 

301048.jpg

Het zegt alles over Dr. Helmut Marko. De 73-jarige Oostenrijker is een raceliefhebber in hart en nieren en volgt alles, overal, Hij pikt met Red Bull jaarlijks talenten op, ondersteunt ze en kan ze een uniek pad bieden, dat via Scuderia Toro Rosso naar een racestoeltje Red Bull Racing moet leiden. Dat pad bewandelden onder meer Sebastian Vettel, met vier wereldtitels als resultaat, en Daniel Ricciardo en Max Verstappen. Momenteel maakt onder meer het Nederlandse talent Richard Verschoor (16) deel uit van het Junior Team, hij rijdt in 2017 in de Eurocup Formule Renault 2.0.

 

Aan één ding heeft Marko een bloedhekel: fouten. Hij is het type dat een coureur die in de fout gaat liever boos een schop tegen zijn kont, dan een opbeurend schouderklopje geeft. Vraag maar aan Daniil Kvyat, die vorig jaar na vier races weg moest bij Red Bull Racing, of aan de talloze talenten die na één of meerdere jaren uit het Junior Team gezet zijn. Marko is een winnaar en kijkt naar één ding. "Prestaties. Ze moeten winnen." [h=2]Nieuwe aanpak[/h]

 

 

 

106695.jpg

Het Red Bull Junior Team ontstond in 2001, jaren voordat het energiedrankjesconcern met een eigen team in de Formule 1 stapte. In 2005 deed Red Bull Racing voor het eerst mee in de sport, een jaar later werd Minardi overgenomen en omgedoopt in Scuderia Toro Rosso. "In de beginjaren van het Junior Team was het een kwestie van financiële ondersteuning bieden aan talenten. Maar ineens hadden we twee Formule 1-teams en dus veranderde onze aanpak: een Formule 1-coureur vinden is namelijk een stuk minder lastig dan een coureur vinden die ook daadwerkelijk races kan winnen in de Formule 1. We werden strenger, alleen de coureurs die echt presteerden bleven over."

 

Sindsdien verandert het Junior Team jaarlijks van samenstelling. Marko kijkt, analyseert en bepaalt wie er in aanmerking komt voor een plekje in zijn opleidingsprogramma. Hij wil alleen de allerbesten, maar hoe pik je die eruit? "Het draait maar om één ding: prestaties. Ze moeten winnen. Al nemen we in ogenschouw bij welk team ze rijden, welke omstandigheden er zijn, met welke motor ze rijden en dat soort dingen. Maar daarover ga ik je natuurlijk niet alles vertellen", glimlacht hij. De Oostenrijker gaat het geheim van de smid natuurlijk niet prijsgeven. "Het systeem dat we hebben werkt goed. Misschien wel iets te goed, want we hebben een luxeprobleem met alle talenten die we in huis hebben. Maar liever dit dan de situatie van Mercedes of Ferrari." [h=2]Verstappen en Sainz[/h]

 

 

 

285114.jpg

Hoe goed het systeem van Marko werkt blijkt: de teams van Red Bull en Toro Rosso bestaan volledig uit coureurs die afkomstig zijn uit het Junior Team. Al is één daarvan een apart geval. "Max is met niemand te vergelijken. Zijn situatie is zo anders. De opleiding die hij van zijn vader gehad heeft, in het karting, is uniek. Zoiets zullen we niet snel meer zien in de Formule 1." Het verhaal van Verstappen is bekend: in zijn eerste jaar in de eenzitters (2014), in de Europese Formule 3, maakte hij zo veel indruk dat Marko hem een racestoeltje bij Toro Rosso aanbiedt. Marko antwoordt instemmend op de vraag of de Formule 3-races van Verstappen op de Norisring het meest bijzondere is dat hij ooit van een talent gezien heeft. "Ja. Op dat moment waren er al gesprekken gaande, we hadden het over een stoeltje in de GP2 of GP3 voor 2015. Maar na die races op de Norisring heb ik Jos gebeld en gezegd: 'vergeet alles wat we tot dusver besproken hebben. We gaan het anders doen'. Toen bleef het even stil aan de andere kant van de lijn."

 

 

 

 

 

287329.jpg

Verstappen mocht zodoende als 17-jarige instappen bij Scuderia Toro Rosso, waar hij Carlos Sainz als teamgenoot kreeg. Ook Sainz was een debutant op het hoogste niveau en na jaren deel te hebben uitgemaakt van het Junior Team kreeg ook hij zijn kans in de Formule 1. In tegenstelling tot Verstappen heeft Sainz de stap naar het grote Red Bull Racing nog niet gemaakt, omdat er geen ruimte voor hem is bij Red Bull is Sainz inmiddels begonnen aan zijn derde jaar bij Toro Rosso. Zijn geduld wordt op de proef gesteld en ook dat hoort erbij, stelt Marko. "Het is lastig en soms misschien wat onrechtvaardig. Maar je moet als coureur soms geluk hebben dat je op het juiste moment op de juiste plek bent." [h=2]Buemi[/h]

 

 

 

243694.jpg

Niet alleen Sainz moet geduld hebben, hetzelfde geldt voor Pierre Gasly. Hoewel hij vorig jaar kampioen werd in de GP2 kon Marko hem geen stoeltje in de Formule 1 aanbieden. Gasly lijkt goed genoeg voor de Formule 1, maar de vier stoeltjes van Red Bull zijn bezet. Van een dergelijk luxeprobleem had Marko enkele jaren geleden niet durven dromen. "Toen we in de Formule 1 stapten was ons doel om competitief te zijn en één of meerdere Grands Prix te winnen. Maar we hebben vier wereldtitels gewonnen met een coureur die afkomstig is uit het Junior Team, bovendien hebben we nu twee coureurs die races gewonnen hebben. Dat is veel meer dan we verwacht hadden en daar zijn we heel blij mee."

 

Het succes van het Junior Team leidt tot lastige keuzes. Red Bull moet jaarlijks doorselecteren en doet dat niet alleen met talenten in opstapklassen, maar ook met zijn Formule 1-coureurs. Mannen als Jaime Alguersuari, Sebastien Buemi en Jean-Éric Vergne deden het allesbehalve slecht bij Toro Rosso, maar werden te licht bevonden voor Red Bull en eruit gebonjourd. Marko geeft toe dat hij ook wel eens twijfelt of iedere keuze de juiste geweest is. "Of ik wel eens spijt gehad heb dat ik een bepaalde coureur heb laten gaan? Met Sebastien Buemi. Al waren de omstandigheden toen anders. Maar je ziet hoe goed hij het doet in het World Endurance Championship, bovendien domineert hij de Formule E. Ook in onze simulator doet hij het uitstekend." [h=2]Verschoor[/h]

 

 

 

298300.jpg

Het huidige Red Bull Junior Team bevat vijf coureurs: naast Gasly zijn dat de Fin Niko Kari, de Amerikaan Neil Verhagen, de Brit Dan Ticktum én Richard Verschoor. De 16-jarige Nederlander werd een jaar geleden door Marko onder zijn vleugels genomen. "Ik zag hem vorig jaar aan het werk in Sochi. Hij haalde toen buitenom iemand in, een fantastische actie", zegt Marko. Vervolgens won Verschoor het Formule 4-kampioenschap in Noord-Europa en Spanje en maakte hij furore in de Toyota Racing Series. "In Nieuw-Zeeland deed hij het best goed. Eén minder weekend kostte hem de titel, maar hij was met afstand de beste rookie. Nu gaan we zien hoe hij het gaat doen in de Eurocup Formule Renault 2.0. Tijdens de tests in aanloop naar het seizoen zat hij altijd bij de eerste vijf of eerste drie. Maar hij heeft goede teamgenoten, waaronder die andere Nederlander (Jarno Opmeer, red.). Dus we zullen zien hoe het gaat."

 

Feit is dat de wereld van Verschoor veranderd is sinds hij gesteund wordt door Red Bull. Ineens is er veel aandacht van de media, ineens is er de druk van het moeten presteren. In de Nederlandse Formule 1-hype die ontstaan is door de doorbraak van Verstappen wordt Verschoor genoemd als nieuwe ster aan het firmament. Marko haalt er zijn schouders over op: hij ziet het alleen maar als iets positiefs dat talenten druk voelen of daarmee om moeten gaan. "Als talent moet je bovenal snel zijn. Dat talent moet je hebben. Daarnaast moet je om kunnen gaan met druk. Je moet het voor elkaar zien te krijgen dat het team in je gelooft, je moet steun opbouwen binnen het team. Dat is aan jou, als coureur. In de Formule 1 is dat niet anders. Wij bemoeien ons daar niet mee. We laten talenten ontplooien, ze moeten leren om zichzelf te ontwikkelen. We gaan bijvoorbeeld ook geen mediatraining of zo geven: ze mogen zeggen wat ze willen, net zoals dat in de Formule 1 mag."

 

Gedurende het jaar houdt Marko zich dus afzijdig, maar hij ziet of hoort alles. En als het seizoen erop zit maakt hij de balans op, per coureur wordt een oordeel geveld. "Dan draait het alleen om de prestaties die neergezet zijn. Om niets anders." Per coureur wordt bekeken wie het in zich heeft om succesvol te zijn in de Formule 1. Dat is voor Marko de norm: "Het is ja of nee, zwart of wit. Heel simpel. Je kan ook niet half zwanger zijn."

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/352155/helmut-marko-over-de-red-bull-opleiding-ze-moeten-winnen/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeker leuk artikel Justin.

 

Nou, kwalificatie dus geweest. Ferrari op pole, al ben ik benieuwd of ze dit ook in de race kunnen doorzetten.

 

Positief:

- Ferrari weer sterk voor de dag, al hadden ze naar mijn idee ook mazzel met de laatste ronde van de Mercedes coureurs.

- Hulkenberg weer erg sterk.

-Force India weer netjes in de to 10.

 

Negatief:

- Mercedes-coureurs met fouten in hun beslissende ronde. Bij Mercedes moeten deze fouten er wel echt uit. Pitstops, strategieen, hotlaps. Het lijkt Ferrari van voorgaande jaren wel.

- Stroll weer heel slecht. Zou in zijn laatste rondje wel in Q3 komen, maar maakt weer eens een fout en valt er dus buiten.

- Vandoorne niet heel sterk. Alonso duidelijk beter gedaan, maar hij komt daar niet in de buurt.

- En ook bij Renault was de tweede coureur gewoon prut. Lijkt wel een beetje het verhaal van het seizoen te worden. Ze zullen bij Renault al bij Alonso aan het polsen zijn gok ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   In plaats daarvan plakken als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...