Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Film Topic

Kyrill

Aanbevolen berichten

61. icon_mooov.pngCharmøren (Milad Alami, 2017) :: 7.0

62. icon_mooov.pngMarlina si Pembunuh dalam Empat Babak (Mouly Surya, 2017) :: 6.5

63. icon_mooov.pngMatar a Jesús (Laura Mora Ortega, 2017) :: 7.5

64. icon_mooov.pngGabriel e a Montanha (Fellipe Barbosa, 2017) :: 7.0

65. icon_mooov.pngThe Reports on Sarah and Saleem (Muayad Alayan, 2018) :: 6.9

66. icon_mooov.pngEl Río (Juan Pablo Richter, 2018) :: 7.1

67. icon_mooov.pngUnicórnio (Eduardo Nunes, 2017) :: 6.1

68. icon_mooov.pngIsrafil (Ida Panahandeh, 2017) :: 6.0

69. icon_mooov.pngPrincesita (Marialy Rivas, 2017) :: 7.8

70. icon_mooov.pngSueño en otro idioma (Ernesto Contreras, 2017) :: 7.0

Gewoon lekker festivalletje met typische festivalfilms en niet teveel uitschieters, zo aan de cijfers te zien? (y)

Hier weer een topmaand. Lekker weer, verjaardagen, dagjes weg; prima voor de filmpjes dus.

April

Films

26. bios.pngBankier van het Verzet (Joram Lürsen, 2018) :: 6.5

27. bios.pngA Quiet Place (John Krasinski, 2018) :: 7.3

Series

28. icon_on_demand.pngBlack Mirror - Seizoen 3 (Charlie Brooker, 2016): Aflevering 3 t/m 6 :: 8.3

29. icon_on_demand.pngLa casa de papel - Seizoen 1 (Álex Pina, 2017): Aflevering 1 t/m 9 (nog niet af gezien)

30. icon_on_demand.pngThe Fall - Seizoen 3 (Allan Cubitt, 2016): Aflevering 5 t/m 6 :: 8.0

31. tv.pngHomeland - Seizoen 7 (Alex Gansa, Howard Gordon, 2018): Aflevering 2 t/m 6 (nog niet af gezien)

32. tv.pngZuidas - Seizoen 1 (Nicole van Kilsdonk, Aaron Rookus, 2018): Aflevering 2 t/m 3 (nog niet af gezien)

Statistieken

Totaal 2 films (maandgemiddelde: 5.3) gekeken:

- Kort (t/m 20 min.): 0.

- Middel (21 t/m 75 min.): 0.

- Lang (meer dan 75 min.): 2.

Totaal 22 afleveringen van series gekeken.

Totale speelduur: 1366 min.

Aantal films / series herzien: 0.

Best beoordeeld: Black Mirror - Seizoen 3 (8.3, 3de dit jaar).

Slechtst beoordeeld: Bankier van het Verzet (6.5).

Media-verdeling

bios.png 2.

icon_on_demand.png 3.

tv.png 2.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewoon lekker festivalletje met typische festivalfilms en niet teveel uitschieters, zo aan de cijfers te zien? (y)

Ja echt heerlijk hoor, dit festival stelt me nooit teleur. Je gaat er idd misschien nooit een absolute topper zien, maar het is eveneens nooit slecht; Altijd boeiende wereldcinema. Wou eigenlijk nog even kort recapituleren dus here we go;

Charmøren (Denemarken) gaat over een Iraanse man die tijdelijk verblijft in Denemarken en op zoek gaat naar een vrouw om mee te huwen voor een verblijfsvergunning. Prima drama. Marlina si Pembunuh dalam Empat Babak (Indonesië) is een soort moderne western waarin een vrouw centraal staat, zij wordt overvallen door een groep mannen in haar eigen huis en zint op wraak. Verrassend grappige film ook. Matar a Jesús (Colombia) was één van de beste films die ik heb gezien; een meisje ziet haar vader doodgeschoten worden op straat en ziet in een flash de moordenaar wegrijden op een bromfiets. Een paar maanden later herkent ze die moordenaar in een club en probeert vervolgens zijn leven binnen te dringen. Sterk drama, ook erg mooi geschoten. Gabriel e a Montanha (Brazilië) vertelt het waargebeurde verhaal van Gabriel Buchmann, een Braziliaanse student die door Afrika backpackte, uiteindelijk vermist raakte en dood teruggevonden werd. Heel erg Into The Wild dus, minder goed natuurlijk, maar even sympathiek. Veel mensen die hij onderweg ontmoetten kregen ook een rolletje. The Reports on Sarah and Saleem (Palestina) boeiende film over wat er gebeurd wanneer een Israelische vrouw en Palestijnse man in het geheim een affaire hebben, en de inlichtingendiensten van beide landen ze beginnen volgen. Filmpjes met decor het Israel-Palestina conflict zijn sowieso altijd goed. El Rio (Bolivia) ook in Bolivia worden films gemaakt, jazeker! Deze gaat over een jongen uit de hoofdstad die bij zijn vader op het platteland gaat wonen, een strenge man die hij niet echt goed kent, maar dan half verliefd wordt op de veel jongere vriendin van die vader. Qua sfeer een beetje gelijkaardig aan Call Me By Your Name. Unicornio (Brazilië) misschien wel de moeilijkste film; zéér trage, mysterieuze slow cinema waar dan ook nog een kind centraal staat. Weinig plot. Echt een film voor de doorwinterde cinefiel, gewone publiek zal er niks mee kunnen. Getuige de man naast mij die al na twintig minuten vlotjes lag te maffen. Israfil (Iran) was duidelijk de minste film. Iraans familiedrama dat halverwege zichzelf een beetje verloor in zijn eigen plot. Tikje saaiig af en toe. In Sueño en otro idioma (Mexico) volgen we een jonge taalkundige die door Mexico trekt en oude, bijna uitgestorven talen onderzoekt en vastlegt. Eentje daarvan wordt nog slechts door 2 stokoude mannen gesproken, alleen, die spreken al 40 jaar niet meer met elkaar door dingen die in het verleden zijn gebeurd. Erg sfeervol drama met een vleugje fantasy er doorheen.

Met afstand de beste film was het Chileense Princesita, de 2de film van regisseuse Marialy Rivas. Haar debuut had ik al gezien, een film met veel potentieel maar nog een beetje lomp. Deze is wel een schot in de roos, ik merk nu zelfs dat ik hem best wel nog hoger had kunnen raten. De film gaat over een meisje van een jaar of 13, ze woont in een soort commune/sekte waarvan de leider Miguel haar als enige naar school laat gaan. De film gaat heen en weer tussen haar leven binnen de commune en daarbuiten, en haar interactie met Miguel. Het is een vrij korte film, maar ontzettend kleurrijk (zeker qua contrasten), en met een heel dromerige sound. Door de lengte lijkt elke scene ook belangrijk, en vond ik bijvoorbeeld ook het einde echt geweldig.

Ik post even de trailer, het is Spaans zonder ondertitels dus je hoeft niet bang te zijn voor spoilers :D Maar de trailer geeft je wel een goed idee wat je kunt verwachten qua sound en visuals.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nice man, klinkt goed. Wat dat betreft blijft het zonde dat ik er niet zoveel tijd meer voor heb, maarja; die tijd gaat nu ook naar leuke dingen.

Klein puntje van kritiek: "Echt een film voor de doorwinterde cinefiel, gewone publiek zal er niks mee kunnen. Getuige de man naast mij die al na twintig minuten vlotjes lag te maffen." Dat had ik ook bij Resurrection. Voor slow cinema moet je ook gewoon niet te vermoeid hoor. :D Wel bijzonder hoe ver en vaak ik (bijna) wegdommelde bij die film, maar hij qua sfeer toch wel is bijgebleven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In dat opzicht kun je ook het punt maken of je slow cinema echt in een donkere zaal en comfortabele zetels moet gaan kijken :huhu:

Nice man, klinkt goed. Wat dat betreft blijft het zonde dat ik er niet zoveel tijd meer voor heb, maarja; die tijd gaat nu ook naar leuke dingen.

Mja weet je wat het ook is. En je zei het zelf ook al vaak, dat je gewoon niet meer zo op de hoogte bent van wat er uitkomt. Nu, ik kende van dit festival ook geen enkele titel, maar ik lees wel het programmaboek van de eerste tot de laatste letter. En of het nu zo'n boekje is, of je volgt op dagelijkse basis ergens nieuwe releases, of weet ik veel wat, eenmaal dat in je hoofd zit en je wil het ook gaan zien, dan maak je vanzelf wel tijd vrij daarvoor, denk ik. Terwijl als je het niet meer op de voet volgt, zoals jij nu, dan is die zin er gelijk veel minder en heb je ook niet zo snel het gevoel dat je iets mist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Absoluut, scheelt ook. Ergens zou ik het liefst een Cineville-pas hebben i.p.v. een Pathé-abonnement, omdat ik me dan meer zou (moeten) verdiepen in wat er aan filmhuisfilms uitkomt. Dat ontbreekt nu, want ik ga voornamelijk naar 'grotere' films. Ergens vind ik dat ook helemaal prima, omdat simpel vermaak in een drukke week makkelijk wegkijkt, maar als ik dan wel weer een goede filmhuisfilm zie, is de impact daarvan ook gelijk wat groter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga er zeker akkoord mee dat je voor slow cinéma in de mood moet zijn, en dat je dat niet op elk moment kunt draaien. Dat is het trickier eraan. Elke keer dat je een film kijkt, is het eigenlijk een andere ervaring (zeker bij de tragere cinéma).

Zojuist erg laat Like Me gezien. Erg mooi uiteraard, vol neon-spektakel (quasi een nieuw genre aan het worden) en psychedelische toestanden met een eigen stijl. Natuurlijk wel een beetje style-above-substance en vaagjes maar daarom niet minder mooi.

[YOUTUBE]WN6ndZINe5I[/YOUTUBE]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

April

Films

28. The Naked Gun: From the Files of Police Squad! (David Zucker, 1988) :: 6.9

29. Showtime (Tom Dey, 2002) :: 5.2

30. Body of Lies (Ridley Scott, 2008) :: 7.0

31. Ex Machina (Alex Garland, 2014) :: 7.3

32. Stand by Me (Rob Reiner, 1986) :: 7.2

Series

1. The Unit - Seizoen 3 (David Mamet, 2007): Aflevering 8 t/m 11 :: 7.9

2. The Unit - Seizoen 4 (David Mamet, 2008): Aflevering 1 t/m 8 :: 8.3

3. Black Sails - Seizoen 3 (Robert Levine, Jonathan E. Steinberg , 2016): Aflevering 1 t/m 9 :: 8.4

4. This Is Us - Seizoen 1 (Dan Fogelman, 2016): Aflevering 18 :: 8.3

5. The Walking Dead - Seizoen 8 (Frank Darabont, 2018): Aflevering 14 t/m 16:: 7.7

Statistieken

Totaal 5 films (maandgemiddelde: 8,0) gekeken:

- Kort (t/m 20 min.): 0.

- Middel (21 t/m 75 min.): 0.

- Lang (meer dan 75 min.): 5.

Totale speelduur: 1725 minuten.

Totaal 25 afleveringen van series gekeken.

Best beoordeelde film: Ex Machina (7.3).

Slechtst beoordeelde film: Showtime (5.2).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naked Gun _O_

Die films zijn in mijn gedachte zo hilarisch, dat ik ze niet meer terugkijk. Omdat ik diep van binnen weet dat ze niet zo grappig zijn als dat ze in mijn hoofd zijn.

Was ook een serie van vroeger.

bewerkt door Pino
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteravond Avengers Infinity War gezien . Heerlijke film hoor . Enigste films die ik niet gezien heb van MCU is The Guardians of the Galaxy en Black Panther . Al baal ik nu wel dat The Guardians mij niets leken. Vond het een fijne kennismaking . Helaas nu wel een jaar wachten maar gelukkig komt er nog een nieuwe Antman en Captain Marvel voor die tijd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Encounters at the End of the World is echt wel een mooie docu, hoort samen met The King of Kong en Grizzly Man tot de betere docu's die ik al gezien heb (zeker qua docu's in zijn soort), met als hoogtepunt het pinguingedeelte of de prachtige beelden van de alienwereld onder de ijskap. Dus zeker en vast een aanrader, ik zal wellicht binnenkort me ook eens wagen aan een langspeelfilm van Herzog. Aguiire, der Zorn Gottes, Stroszek, Nosferatu: Phantom der Nacht en Fitzcarraldo zien er allemaal enorm interessant uit eigenlijk.

Verder ook eindelijk Three Billboards Outside Ebbing, Missouri gezien. Het duurde voor mij erg lang vooraleer hij op gang kwam, en ik heb vrij veel kritiekpuntjes, maar ik heb uiteindelijk zeker van het tweede deel genoten met een hoop goede scènes. Maar de topfilm waar ik op hoopte kwam er helaas niet. In Bruges of Fargo evenaren is misschien ook wel een onmogelijke opdracht.

bewerkt door Laki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er komen toch wel een paar leuke films aan voor later dit jaar. Onder andere de remake (of reboot?) van Suspiria geregisseerd door Luca Guadagnino (van Call Me By Your Name) met Chloe Grace Moretz, Dakota Johnson en Tilda Swinton. Ik heb ook het idee dat ze meer op gore inzetten bij die film. En het is trouwens (zeker naar horrorstandaard) een erg lange film: 2 uur en een half zal hij maar liefst duren. Hij heeft ook heel wat reacties uitgelokt door blijkbaar erg gruwelijke scènes.

Een ander filmpje is Mandy van de regisseur van het surrealistische Beyond The Black Rainbow, met Nicolage Cage als lead acteur. Rotten Tomatoes heeft hem momenteel op 100% fresh staan, en sommige recensies beweren dat Nicolas Cage onwijs goed acteerd, en misschien nog nooit zo goed geacteerd heeft als in die film, dus daar kijk ik ook zeker naar uit.

Tenslotte kijk ik ook nog uit naar Hereditary (horrorproductie van A24 en blijkbaar erg eng/vuil), Hot Summer Nights (met Maika Monroe en Timothee Chalamet, ook A24), How To Talk To Girls At Parties (met Kidman en Fanning), The Beach Bum (geregisseerd door Harmony Korine, interessant plot, met Snoop Dogg, Jonah Hill, McConaughey, Efron, Lawrence en Isla Fisher in de cast), Mektoub, My Love: Canto Uno (door de regisseur van La vie d'Adèle) en tenslotte Assassination Nation.

Wat me verder ook interessant lijkt zijn: Thoroughbreds (female versie van American Psycho?), Ava, I Think We're Alone Now en Under The Silver Lake. Cannes is ook bezig, dus dan zal ons lijstje weer wel wat groter worden. Roma (Cuaron) en First Man (Chazelle met Gosling) kunnen ook wel iets worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mektoub, My Love: Canto Uno heb ik deze week al gezien. Heerlijk filmpje, wel weer wat anders dan La Vie d'Adele, heeft niet datzelfde rauwe realisme en gevoel voor dramatiek maar toont dan wel weer die hele kort-op-huid zittende filmstijl die haast neigt naar voyeurisme. De film voelt vooral heel erg casual aan, ook dankzij het plot, dat volgens mij pas echt in Deel 2 naar de voorgrond zou moeten treden, want nu is het eigenlijk gewoon 3 uur lang een beetje het hoofdpersonage volgen die van het strand naar de discotheek, naar huis, en weer terug gaat. Maar toch vond ik het heerlijk wegkijken, precies door die filmstijl van Kechiche waarbij hij de (volgens mij vaak geimproviseerde) dialogen lekker zijn beloop laat gaan zonder in te grijpen of te knippen. Dan krijg je dus lekker van die eindeloos mijmerende gesprekken over het leven, of opzwepende, broeierige disco scenes die je helemaal opslorpen. En zo vliegen die 3 uur weer voorbij in een mum van tijd, en wou je dat het nog 3 uur langer duurde.

Kleine 4*

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi, ik kijk er ook echt naar uit. Noé zal trouwens ook weer een nieuwe film uitbrengen, en hij werd goed ontvangen en lijkt me ook wel iets: Climax. Ik moet wel dringend Irréversible en Enter The Void nog eens zien.

Verder opnieuw een topfilm gezien: Le passé. Echt een geweldige film die boeit van begin tot eind en beklijft. Niet de eerste keer dat Farhadi dit flikt. Bij A Separation gebeurde hetzelfde. En van About Elly heb ik nu zeer hoge verwachtingen. The Salesman wil ik nu ook nog zien. Zijn stijl ligt me wel enorm.

Verder een reeks fijne filmpjes gezien: Kick-Ass, Groundhog Day, The Rock en Easy A die allen een 6 of 7 ontvangen. Topfilms zijn het niet, maar alle vier vermaken ze wel.

Ook Call Me By Your Name gezien, en ik zag het niet aankomen, maar dat was nu eens echt niets voor mij.

bewerkt door Laki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verder opnieuw een topfilm gezien: Le passé. Echt een geweldige film die boeit van begin tot eind en beklijft. Niet de eerste keer dat Farhadi dit flikt. Bij A Separation gebeurde hetzelfde. En van About Elly heb ik nu zeer hoge verwachtingen. The Salesman wil ik nu ook nog zien. Zijn stijl ligt me wel enorm.

Geloof dat z'n nieuwe film deze week ook uitkomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mektoub, My Love: Canto Uno heb ik deze week al gezien. Heerlijk filmpje, wel weer wat anders dan La Vie d'Adele, heeft niet datzelfde rauwe realisme en gevoel voor dramatiek maar toont dan wel weer die hele kort-op-huid zittende filmstijl die haast neigt naar voyeurisme. De film voelt vooral heel erg casual aan, ook dankzij het plot, dat volgens mij pas echt in Deel 2 naar de voorgrond zou moeten treden, want nu is het eigenlijk gewoon 3 uur lang een beetje het hoofdpersonage volgen die van het strand naar de discotheek, naar huis, en weer terug gaat. Maar toch vond ik het heerlijk wegkijken, precies door die filmstijl van Kechiche waarbij hij de (volgens mij vaak geimproviseerde) dialogen lekker zijn beloop laat gaan zonder in te grijpen of te knippen. Dan krijg je dus lekker van die eindeloos mijmerende gesprekken over het leven, of opzwepende, broeierige disco scenes die je helemaal opslorpen. En zo vliegen die 3 uur weer voorbij in een mum van tijd, en wou je dat het nog 3 uur langer duurde.

Kleine 4*

Oh die lijkt mij ook wel wat. La Vie D'Adele was fantastisch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat die vrijdag voor het eerst in Cannes heeft gedraaid (als openingsfilm), maar dat de eerste reacties maar lauw of matig positief waren.

Ja, als er nu één publiek is waar je je niks moet van aantrekken, zijn het wel die kut Fransen hoor :cab:

Link naar opmerking
Deel via andere websites