Lakigigar Geplaatst 15 november 2016 Share Geplaatst 15 november 2016 de continenten nog een beetje meer in detail Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sanders Geplaatst 16 november 2016 Share Geplaatst 16 november 2016 Kan iemand mij even wat simpeler uitleggen hoe ik de Byzantiums kan verslaan. Ik ben even de tutorial van Arumba aan het bekijken, maar het gaat me allemaal veel en veel te snel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 16 november 2016 Share Geplaatst 16 november 2016 Kan iemand mij even wat simpeler uitleggen hoe ik de Byzantiums kan verslaan. Ik ben even de tutorial van Arumba aan het bekijken, maar het gaat me allemaal veel en veel te snel. na een maandje kan je de oorlog verklaren aan byzantium, meestal zal de oorlog dan gaan tussen de ottomanen aan de éne kant (dat ben jij) en de byzantijnen + hun vazzal athens aan de andere kant). Wat je vervolgens doet is met je leger (aanklikken en met de rechtermuisknop op byzantium, constantinopel drukken) wanneer de oorlog start zodat er een gevecht ontstaat (jij zal een groter aantal hebben dan hen, dus je zal het leger crushen (je zal 24k hebben wanneer het spel start), je kan je legers in een vierkantje ook selecteren (met de linkermuisknop blijven drukken en wat bewegen rond het leger, zodat je alle legers in die perimeter selecteert en dan op merge klikken, of op een provincie klikken met de rechtermuisknop zodat ze daar naartoe bewegen (en dan merge), vergeet niet om een generaal te selecteren (is niet nodig, maar toch), en bij een oorlog al klaar te staan in een buurprovincie van het land dat je wilt aanvallen (een goede voorbereiding is 1), daarna blijf je met je leger in constantinopel, je zal een bepaald aantal procent maar dan een negatief aantal zien staan, daar zie je staan hoeveel kans je hebt om iedere maand het fort te gaan bezetten, in het begin is dat -60 procent, maar iedere maand stijgt dat aantal tot op een gegeven moment het aantal boven 0 komt en je dan bijvoorbeeld 7 procent kans maakt om het te siegen/bezetten, wanneer je een pop-up krijgt dat je de provincie hebt bezet, krijg je een aanzienlijk aantal warscore, en maak je vooruitgang in de oorlog. dan zijn er verder in het zuidwesten ook nog drie provincies waaronder dus athens (dat van een vazzal van byzantium is -> een slavenstaat van byzantium dat alles doet wat de overlord van hen vraagt), maar dat moet je dus ook bezetten, er zijn twee forten die je nog moet bezetten van de drie provincies die je hebt, je zorg dat die twee provincies ook van jou zijn, je probeert alle legers te verslaan (maar als je het leger in byzantium verslagen hebt, is er meestal amper nog iets). daarnaast heb je ook boten (vooral galleys) en die kan je ook op het water uitsturen, en er bijvoorbeeld constantinopel mee blokkeren, zet je boten daar (zodat de boten van byzantium ook in een slag zitten met jou, of geblokkeerd zitten in hun haven en er niet uit kunnen komen zonder een slag met jou aan te gaan. ook hier zijn ze outnumbered, de reden waarom de ottomanen ook een tutorialstaat is, omdat je legers en vloten ook steeds sterker zijn dan de kleine staten die er allemaal zijn, en die je moet veroveren, en op die manier leer je het oorlogsgebeuren gemakkelijk, en je bent nadien namelijk best wel een machtig en sterk land, maar ga er niet vanuit dat het van de eerste keer lukt, maar oefening baart kunst. als je de drie forten bezet of een hoge warscore hebt, kan je op byzantium klikken (diplomatieschermpje), en op sue peace (onderhandel vrede) klikken, en daar moet je dan alle provincies die je kan vragen, vragen (en misschien wat geld) en dan op voorstellen klikken. uiteindelijk zullen alle provincies groen worden, wacht dan nog tot je een soort van briefje/perkamenticoontje krijgt vanboven, want je kan een speciale beslissing maken dat constantinopel je hoofdstad wordt, en dat levert tal van voordelen op dit is wat je na afloop krijgt, je kan eventueel ook de tutorial doornemen die bijgevoegd is in europa universalis, mocht het echt niet lukken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sanders Geplaatst 16 november 2016 Share Geplaatst 16 november 2016 na een maandje kan je de oorlog verklaren aan byzantium, meestal zal de oorlog dan gaan tussen de ottomanen aan de éne kant (dat ben jij) en de byzantijnen + hun vazzal athens aan de andere kant). Wat je vervolgens doet is met je leger (aanklikken en met de rechtermuisknop op byzantium, constantinopel drukken) wanneer de oorlog start zodat er een gevecht ontstaat dit is wat je na afloop krijgt, je kan eventueel ook de tutorial doornemen die bijgevoegd is in europa universalis, mocht het echt niet lukken. Ik ben een jaar verder, maar ik heb geen military acces, ook als ik dat aanvraag heb ik dat nog niet bij de genoemde datum. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 16 november 2016 Share Geplaatst 16 november 2016 Weet je hoe je iemand de oorlog moet verklaren? Dat klinkt me toch wel een belangrijke. Rechtsmuis op een province van het land -> Declare war. Let er wel op dat je een casus belli hebt. In dit geval heb je aan het begin van de game een mission (weet je die te vinden?) om Constantinople te veroveren. Als je die missie pakt, heb je een casis belli. Na een maand (tijdens de eerste maand van de game is het niet mogelijk een war te starten) kun je dan de oorlog verklaren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sanders Geplaatst 16 november 2016 Share Geplaatst 16 november 2016 (bewerkt) Ja die missie heb ik heb ik gevonden, dat is die missie waar Arumba het over heeft in zijn "Ottomans qonquer the world" City Of World Desire als ik het goed heb. Maar mijn vraag is, daar hoef ik dan geen leger voor de rekruteren in het begin? 16 november 2016 bewerkt door Sanders Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 16 november 2016 Share Geplaatst 16 november 2016 Ieder land begint met zijn eigen army. Voor de war tegen Byzantium is je huidige leger meer dan genoeg. Extra units zijn niet nodig. In de loop ter tijd wil je mogelijk wel meer units, zeker als je later tegen de Mamluks gaat vechten, die war is een stuk lastiger. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sanders Geplaatst 16 november 2016 Share Geplaatst 16 november 2016 Ieder land begint met zijn eigen army. Voor de war tegen Byzantium is je huidige leger meer dan genoeg. Extra units zijn niet nodig. In de loop ter tijd wil je mogelijk wel meer units, zeker als je later tegen de Mamluks gaat vechten, die war is een stuk lastiger. Ah ok, maar extra units maken voor de aankomende oorlogen kan neem ik aan toch geeen kwaad? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 16 november 2016 Share Geplaatst 16 november 2016 Je moet wel op een paar dingen letten: - Manpower. Dit is je voorraad voor reinforcement. Op het moment dat jij een gevecht aan gaat of als je last hebt van attrition (te veel man in 1 province), dan moeten je units weer aangevuld worden. Dit gebeurd vanuit je manpower poule. Je manpower poule groeit iedere maand, tot het maximum bereikt is. Als jij nieuwe units wilt maken, kost dit naast cash ook manpower *. Als je dus te veel units maakt en geen manpower hebt, worden je huidige units niet meer aangevuld en vecht je dus met minder sterke units. - Cash. Meer units kost meer cash. Dat moet je dus wel kunnen betalen. Als Ottomans kun je best tot je force limit opbouwen, zonder al te veel cash proberen te hebben. Let er trouwens wel op dat je reinforcements na een battle.attrition ook extra cash kosten. - Force limit: Units tot deze grens kosten de normale prijs. Hierboven moet je meer gaan betalen voor de units en dus is 1 unit extra in verhouding duurder. Kort boven de force limit is meestal geen probleem, voor tijdens een zeer lastige war. Maar langdurig leidt vaak tot financiële problemen. * Uitzondering hierop zijn mercenaries. Mercanies kosten duurder in de aanschaf, zijn sneller gerecruit, maar kosten ook duurder per maand. Vaak als manpower een probleem is en cash niet, is het handig om infantry mercenaries in te huren. Ik raad je af om dit niet voor artillery (die kun je pas vanaf mil. tech 7 bouwen) en cavarly te doen. Totaal niet kostenefficient. Kortom: Ik raad je aan om wat units erbij te maken tot je force limit en het daar bij te laten. Naar mate je meer land krijgt, krijg je ook meer forcelimit en dan kun je het zo langzaam uitbouwen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 17 november 2016 Share Geplaatst 17 november 2016 Je kan met een land regimental camp ook via gebouwen je force limit omhoog doen (als je een hogere tech level hebt), maar verder moet dat ook geen prioriteit zijn. Het is veel handiger om te focussen op castles, marketplaces en (het gebouw dat de productie omhoog doet van een bepaalde grondstof) te bouwen in je rijke provincies. Havens vind ik dan wel weer handig, en fijn. (naval force limit +2), daar staat heel Spanje bij mij vol van. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 17 november 2016 Share Geplaatst 17 november 2016 Forts bouw je niet, die destroy je. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 17 november 2016 Share Geplaatst 17 november 2016 Forts bouw je niet, die destroy je. Behalve in de nieuwe patch aan de rand van je empire in de bergen. :) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 17 november 2016 Share Geplaatst 17 november 2016 (bewerkt) Forts bouw je niet, die destroy je. Ik zeg toch niet dat ik forten bouw (hoewel ik ze ook niet vernietig, voor een beginner of intermediate player zijn ze wel nog handig voor de defensie). Zo bouw ik in Navarra wel een fort. 17 november 2016 bewerkt door Lakigigar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 17 november 2016 Share Geplaatst 17 november 2016 [quote name='Roprop']Behalve in de nieuwe patch aan de rand van je empire in de bergen. :)[/QUOTE] Ja, ik weet dat ze nuttiger zijn. Maar bouwen raad ik iedereen af. Vernietigen zou ik aan een beginner niet aanraden. @Lakigigar is navarro Mountains? Ik dacht van niet. Als je forts bouwt, doe het in de mountians. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 17 november 2016 Share Geplaatst 17 november 2016 (bewerkt) Forts bouw je niet, die destroy je. Dat hele goedkopere fort maintenance hebben ze ook alweer geschrapt las ik :cab: Maar inderdaad, meestal delete ik alle forts behalve die in de capital :D 17 november 2016 bewerkt door ForzaUtreg Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 20 november 2016 Share Geplaatst 20 november 2016 Te slechte internet verbinding voor steam op dit moment :( geen eu iv dus voor mij op dit moment. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
King XVI Geplaatst 22 november 2016 Share Geplaatst 22 november 2016 Je kan ook offline spelen denk ik, alleen geen ironman dan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 22 november 2016 Share Geplaatst 22 november 2016 Nog 130 jaar te gaan en nog een provincie of 70 te gaan om het Roman Empire te kunnen vormen en dus Mare Nostrum te halen. Werkelijk geen idee of ik het nog ga redden, heb in het begin denk ik wat tijd laten liggen. Zou zonde zijn als ik het niet haal want deze game juist alles mee zitten qua alliances :D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 22 november 2016 Share Geplaatst 22 november 2016 Je kan ook offline spelen denk ik, alleen geen ironman dan. Ik vind persoonlijk dat je gewoon met Ironman moet spelen, om achievements te halen. Dus offline vind ik niets. Al snap ik wel dat meerdere hier een geheel andere mening daarover zullen hebben. Nog 130 jaar te gaan en nog een provincie of 70 te gaan om het Roman Empire te kunnen vormen en dus Mare Nostrum te halen. Werkelijk geen idee of ik het nog ga redden, heb in het begin denk ik wat tijd laten liggen. Zou zonde zijn als ik het niet haal want deze game juist alles mee zitten qua alliances :D Ik zeg makkie. Je krijg adm. eff. en kunt daardoor veel meer provinces tegelijkertijd pakken. Vooral handig om nu wars tegen France en GB te starten. Veel meer dan dat heb je denk ik niet meer nodig. Als je problemen hebt met OE, zou je brittany en dat land in Ierland als mogelijke vassals kunnen gebruiken. Al denk ik niet dat je dit nodig hebt als Ottomans. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 22 november 2016 Share Geplaatst 22 november 2016 Ik zeg makkie. Je krijg adm. eff. en kunt daardoor veel meer provinces tegelijkertijd pakken. Vooral handig om nu wars tegen France en GB te starten. Veel meer dan dat heb je denk ik niet meer nodig. Als je problemen hebt met OE, zou je brittany en dat land in Ierland als mogelijke vassals kunnen gebruiken. Al denk ik niet dat je dit nodig hebt als Ottomans.Admin Efficiency is wel een probleem, had graag 40% gehad nu maar loop achter op Admin Tech dus heb nog maar 20%. Techs zijn 18/20/23, France en Austria 23/22/23 bijvoorbeeld. Wel -58% core creation cost gelukkig Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 23 november 2016 Share Geplaatst 23 november 2016 (bewerkt) Nou, ik ga het niet meer redden. Tweede oorlog tegen France één groot fiasco, AI geeft weer geen fuck om zone of control van de forts en wandelt zo overal doorheen ;e ;e ;e Morgen maar weer een nieuwe run starten en wat andere ideas aan het begin denk ik 23 november 2016 bewerkt door ForzaUtreg Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 24 november 2016 Share Geplaatst 24 november 2016 Na 600 uur ontdekt dat een throne claimen een CB voor een PU oplevert :r Heb mij nooit zo met het diplomatieke spelletje bemoeid, altijd gewoon lekker oorlog voeren :P Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 25 november 2016 Share Geplaatst 25 november 2016 Blijkbaar weer een patch? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 26 november 2016 Share Geplaatst 26 november 2016 Blijkbaar weer een patch?1.19 ja, de Denmark patch. Maar weer even wachten tot alle mods geupdate zijn en dan weer spelen :P Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 27 november 2016 Share Geplaatst 27 november 2016 Ergens een list met allen features etc? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten