Acquafresca Geplaatst 28 april 2016 Share Geplaatst 28 april 2016 Europa Universalis IV & CK II #2 Jawel. Zit hier eind 18e eeuw en het is letterlijk Commonwealth, Ottos, Scandinavia vs de rest. Zelfs Haïti(nog altijd PU over Spanje) bemoeit zich mee. Komt omdat iedereen de imperial cb krijgt. Geen gedoe met claims. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 28 april 2016 Share Geplaatst 28 april 2016 Jawel. Zit hier eind 18e eeuw en het is letterlijk Commonwealth, Ottos, Scandinavia vs de rest. Zelfs Haïti(nog altijd PU over Spanje) bemoeit zich mee. Komt omdat iedereen de imperial cb krijgt. Geen gedoe met claims. Ja, dat dus, die Imperial CB's, werkelijk heel Europa aan het vechten met elkaar :r Heerlijk om tussendoor te wandelen en de HRE landjes stuk voor stuk kapot te maken :D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 28 april 2016 Share Geplaatst 28 april 2016 Is het normaal dat er rond 1744 enorm de pleuris uit breekt in Europa en werkelijk waar iedereen met iedereen staat te knokken? :r :r :r Het is normaal dat landen als Spain, England en Russia de oorlog verklaren aan Brunei, zonder allies, en nog verliezen, omdat ze niet in staat zijn units naar Brunei te brengen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 28 april 2016 Share Geplaatst 28 april 2016 Het is normaal dat landen als Spain, England en Russia de oorlog verklaren aan Brunei, zonder allies, en nog verliezen, omdat ze niet in staat zijn units naar Brunei te brengen.Kwam door die Imperial CB's, al die kleine landjes helemaal gek :D Castille/Spanje bestaat hier niet meer :D Hadden nog 1 provincie in Canada en die is nu ook pleite :mrgy: Portugal bestaat nu als land in de punt van Zuid-Afrika nadat ik ze verdreven heb uit Europa :D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 29 april 2016 Share Geplaatst 29 april 2016 1779, nog even te gaan dus. Aardig het HRE aan het slopen geweest door lekker oorlog te voeren, nu alleen een coalitie tegen (met France uiteraard) dus ben een beetje bang om oorlog te voeren. Allies zijn Muscovy, Venice, Naples en Ragusa. Polen kan ik nog niet integreren (en helpt ook niet met oorlogen) aangezien hun Liberty Desire boven de 50% is (25% penalty ook omdat ik achter loop op tech gebied ten opzichte van hun). Doel is eigenlijk nog wel Aragon en wat over is van het HRE te pakken. Van het weekend maar verder :D [MENTION=7019]Barteh[/MENTION]; [MENTION=9426]Dansmeister[/MENTION]; Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 29 april 2016 Share Geplaatst 29 april 2016 Hoeveel Liberty Desire heeft poland? En heb je common sense? Je kun voor wat geld de LD met ik dacht -20% omlaag krijgen. Ik zou dat voor tijdens oorlogstijd doen als LD dan wel onder 50 komt. Met dat muscovy en venice kun je France met gemak aan, zeker als je poland loyal krijgt, zou ik zeggen. Ik zou daarom juist de coalitie aanvallen als je je allies mee kunt krijgen. Dan kan de coalitie in ieder geval niet meer groeien. Zolang ook niet de ottomans joinen, heb je niets te vrezen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Curly Geplaatst 29 april 2016 Share Geplaatst 29 april 2016 Hoeveel Liberty Desire heeft poland? En heb je common sense? Je kun voor wat geld de LD met ik dacht -20% omlaag krijgen. Ik zou dat voor tijdens oorlogstijd doen als LD dan wel onder 50 komt. Met dat muscovy en venice kun je France met gemak aan, zeker als je poland loyal krijgt, zou ik zeggen. Ik zou daarom juist de coalitie aanvallen als je je allies mee kunt krijgen. Dan kan de coalitie in ieder geval niet meer groeien. Zolang ook niet de ottomans joinen, heb je niets te vrezen. Je kunt met 20 prestige 10% LD naar beneden brengen. Dit kun je geloof ik wel onbeperkt doen zolang je positieve prestige hebt (in ieder geval meer dan eenmaal). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 29 april 2016 Share Geplaatst 29 april 2016 Je kunt met 20 prestige 10% LD naar beneden brengen. Dit kun je geloof ik wel onbeperkt doen zolang je positieve prestige hebt (in ieder geval meer dan eenmaal). Dat geldt voor vassals, niet voor PUs. Voor PUs kun je een x aantal prestige verminderen (20 of 50 geloof ik), voor de helft van het inkomen van desbetreffende PU (Support Loyalists). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 30 april 2016 Share Geplaatst 30 april 2016 Hmm, heb geen DLC's op het moment, wel van plan om een keer te halen tijdens een sale. Beetje prijzige DLC's namelijk :D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 30 april 2016 Share Geplaatst 30 april 2016 Iemand die even aan kan geven wat de grootste veranderingen qua game play zijn in 1.16? Dan kan ik daar rekening mee houden als ik een 1.16 game ga starten. NB: Ik wil geen overzicht van alle changes, maar echt alleen degene die de gameplay enorm beïnvloeden. Zoiets als corruption etc. Ik heb Mare Nostrum trouwens nog niet gekocht, geen idee of ik dus last ga krijgen van corruption. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 30 april 2016 Share Geplaatst 30 april 2016 Hmm, heb geen DLC's op het moment, wel van plan om een keer te halen tijdens een sale. Beetje prijzige DLC's namelijk :D Even op Allkeyshop zoeken, daar zijn ze sowieso goedkoper dan bij steam sales Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sanel Geplaatst 2 mei 2016 Share Geplaatst 2 mei 2016 Iemand die even aan kan geven wat de grootste veranderingen qua game play zijn in 1.16? Dan kan ik daar rekening mee houden als ik een 1.16 game ga starten. NB: Ik wil geen overzicht van alle changes, maar echt alleen degene die de gameplay enorm beïnvloeden. Zoiets als corruption etc. Ik heb Mare Nostrum trouwens nog niet gekocht, geen idee of ik dus last ga krijgen van corruption. Waarom Google je zelf niet? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Curly Geplaatst 2 mei 2016 Share Geplaatst 2 mei 2016 Iemand die even aan kan geven wat de grootste veranderingen qua game play zijn in 1.16? Dan kan ik daar rekening mee houden als ik een 1.16 game ga starten. NB: Ik wil geen overzicht van alle changes, maar echt alleen degene die de gameplay enorm beïnvloeden. Zoiets als corruption etc. Ik heb Mare Nostrum trouwens nog niet gekocht, geen idee of ik dus last ga krijgen van corruption. Ik weet niet welke mare nostrum en 1.16 zijn, maar deze zaken schieten me meteen binnen: Corruption: als je overextension, geen religious unity of ongebalanceerde research hebt stijgt je corruptie. Dit is een soort inflatie maar dan voor monarch points. Sailors: een soort manpower, maar dan voor schepen. Nog nooit een tekort aangehad, maar als je als landlocked land kustprovincies koopt kost het wel enige tijd voordat je een goede vloot kunt bouwen hierdoor. States: de kaart is onderverdeeld in regio's van meerdere provincies (hoeveelheid verschilt sterk). Als je gebieden verovert en cored zijn ze eerst territory (core is wel goedkoper dan vroeger) en dan hebben ze een minimum autonomy van 75%. Vervolgens kun je er voor kiezen om een groepje gebieden te promoveren te state. Dan moet je ze allemaal nog eens coren (dit is deze keer wel instant) en kan de autonomy verder dalen tot 0%. Espionage: als je nu een diplomaat in een land plaatst bouwt hij een spy netwerk op (van 0-100). Deze kun je vervolgens verbruiken voor spy acties (fabricate claim kost bv 10% en support rebels 60%). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 2 mei 2016 Share Geplaatst 2 mei 2016 Even op Allkeyshop zoeken, daar zijn ze sowieso goedkoper dan bij steam salesMeh, wacht wel even tot de volgende grote Steam sale, redt mij prima tot nu toe zonder DLC :P Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sanel Geplaatst 2 mei 2016 Share Geplaatst 2 mei 2016 Ik weet zeker dat als die toevoegingen aan het begin van EU 4 erin waren geweest dat minder mensen dit spel speelden. Toevoegingen moeten een spel leuker maken imo, zij maken het moeilijker en dus automatisch minder leuk. Leuk voor al die nerds op het Paradox Forum natuurlijk, niet voor de casual speler. Sowieso ook komisch dat je alleen met een DLC de toevoegingen kunt beïnvloeden, net zo vieze praktijken als EA. Ik word hier bijvoorbeeld helemaal gek van dat AE/coaltion spelletje in mijn game met Serbia. Een deel pakken van Austria geeft gelijk al -80 AE over heel Europa. Bestonden überhaupt coaltions al in die tijd? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sanel Geplaatst 2 mei 2016 Share Geplaatst 2 mei 2016 FM is dan ook niet zo'n moeilijk spel. EU 4 wel. Als je bijv. klein wil beginnen in FM is dat easy, in EU 4 is dat echt moeilijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PJHoutman Geplaatst 2 mei 2016 Share Geplaatst 2 mei 2016 Bestonden überhaupt coaltions al in die tijd? Ja Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sanel Geplaatst 2 mei 2016 Share Geplaatst 2 mei 2016 Ja Link? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PJHoutman Geplaatst 2 mei 2016 Share Geplaatst 2 mei 2016 https://en.wikipedia.org/wiki/Coalition_forces_of_the_Napoleonic_Wars Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sanel Geplaatst 2 mei 2016 Share Geplaatst 2 mei 2016 https://en.wikipedia.org/wiki/Coalition_forces_of_the_Napoleonic_Wars Ja dat is deze, right? https://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Coalitieoorlog. Ik bedoel 1444, 300 jaar eerder. Ik kan er niets over vinden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lennard95 Geplaatst 2 mei 2016 Share Geplaatst 2 mei 2016 Ja dat is deze, right? https://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Coalitieoorlog. Ik bedoel 1444, 300 jaar eerder. Ik kan er niets over vinden. 1444 waren de coalities meer tegen ottomans en moslims in het algemeen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PJHoutman Geplaatst 2 mei 2016 Share Geplaatst 2 mei 2016 Ja dat is deze, right? https://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Coalitieoorlog. Ik bedoel 1444, 300 jaar eerder. Ik kan er niets over vinden. 1444 waren de coalities meer tegen ottomans en moslims in het algemeen. Dat waren meer losse, tijdelijke verbonden en geen volgens verdrag vastgelegde coalities. Zeker met de steun van de Paus waren er maar weinig landen die het nodig vonden om daadwerkelijk officieël de oorlog aan de Ottomanen te verklaren, dat waren immers heidenen en hadden niet altijd recht op dezelfde diplomatische betrekkingen als katholieken. Maar het Frankrijk van 1812 was de sterkste macht die er in 1500 jaar had bestaan hè, dus het is niet zo raar dat dat de eerste echte coalitie was. Mocht er in de tijd van 1450 een land in Midden-Europa zijn geweest dat zich ook in dergelijk rap tempo had verspreid, dan is het zeker niet ondenkbaar dat daar ook een 'officiële' coalitie tegen zou zijn geweest. En als je in EU een coalitie tegen krijgt dan komt dat omdat je als een gek bent wezen uitbreiden. In het historische Europa veranderden de grenzen niet zo vaak als in EUIV. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 2 mei 2016 Share Geplaatst 2 mei 2016 (bewerkt) Nieuw gamepje begonnen, Ironman dit keer, wederom Engeland. Ben mij meer aan het focussen op het colonizen dit keer (toch ook een mechanic die je moet leren ;c). Frankrijk gaat kapot deze oorlog ;c Naples, Poland en Portugal doen ook nog meer deze oorlog :D En dat terwijl ik alleen Schotland wilde :D Zelf Schotland al gesloopt, laat mijn minions het werk doen op het vasteland :P EDIT: Well done minions :D :D :D 2 mei 2016 bewerkt door ForzaUtreg Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sanel Geplaatst 2 mei 2016 Share Geplaatst 2 mei 2016 Dat waren meer losse, tijdelijke verbonden en geen volgens verdrag vastgelegde coalities. Zeker met de steun van de Paus waren er maar weinig landen die het nodig vonden om daadwerkelijk officieël de oorlog aan de Ottomanen te verklaren, dat waren immers heidenen en hadden niet altijd recht op dezelfde diplomatische betrekkingen als katholieken. Maar het Frankrijk van 1812 was de sterkste macht die er in 1500 jaar had bestaan hè, dus het is niet zo raar dat dat de eerste echte coalitie was. Mocht er in de tijd van 1450 een land in Midden-Europa zijn geweest dat zich ook in dergelijk rap tempo had verspreid, dan is het zeker niet ondenkbaar dat daar ook een 'officiële' coalitie tegen zou zijn geweest. En als je in EU een coalitie tegen krijgt dan komt dat omdat je als een gek bent wezen uitbreiden. In het historische Europa veranderden de grenzen niet zo vaak als in EUIV. En hoe wist bijv. een Frankrijk dat de Ottomans als een gek gingen uitbreiden? Ze hadden toch niet iets zoals Facebook oid, samen een groepschat maken ofzo.. nee maar serieus hoe hadden landen dat door? Ging dan een diplomaat naar een land en gingen ze daar uitgebreid over roddelen door heel Europa? Ik vind het altijd een heel gek gezicht als ik 2000 km verder al AE krijg, nogal onrealistisch imo. Buurlanden snap ik het enigzins wel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PJHoutman Geplaatst 2 mei 2016 Share Geplaatst 2 mei 2016 En hoe wist bijv. een Frankrijk dat de Ottomans als een gek gingen uitbreiden? Ze hadden toch niet iets zoals Facebook oid, samen een groepschat maken ofzo.. nee maar serieus hoe hadden landen dat door? Ging dan een diplomaat naar een land en gingen ze daar uitgebreid over roddelen door heel Europa? Ik vind het altijd een heel gek gezicht als ik 2000 km verder al AE krijg, nogal onrealistisch imo. Buurlanden snap ik het enigzins wel. 'Diplomaten' was over het algemeen gewoon code voor spionnen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten