Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

8nZEbel.jpg

Goh, wat is de HRE een mess in deze game zeg :r Eerst Palatina jarenlang als emperor en nu na de religious war een 3 provincie Anhalt. Ik diplo vassalize me zo door die bende heen :D Hungary heeft wel een keurige PU weten te scoren over Austria dus dat wordt een leuke challenge. Denk dat ik er maar voor ga heel Europa over te nemen met misschien ee uitstapje naar de Random New World en India. Mezelf door heen Azie heen beuken sla ik lekker over denk ik. Commonwealth heeft ook mooi mijn dynasty op de troon dus die zal op den duur (met een fikse oorlog) wel te PUen zijn. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal ook mijn vooruitgang maar weer posten hier.

Heb bij Engeland het onderste reepje van het Britse eiland weten te veroveren en een groot deel van Savoy. Deze zijn nu ook vassal dus in de komende jaren een keer diplo-annexen. Montferrat doe ik een keer tussendoor daar die geen allies hebben.

eu4_5_zpskpo0lqld.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

admxzvt5eyhf0.png

haha, brabant is nu zelf gefuckt. wurtemburg heeft brabant aangevallen en gewonnen doordat ze geprofiteerd hadden van hun war exhaustion (dezelfde fout die ik maakte,,want ik startte een oorlog met friesland terwijl ik al in een oorlog zat met ally munster die mij dan niet helpen (en dan wel voor twee andere oorlogen callen, zo hypocriet hé...), ze hebben alles weer kwijt, liege en luxemburg onafhankelijke naties, en breda teruggegeven aan ik. DANK JE WEL WURTEMBURG.

nu rap utrecht pakken binnen een jaar of 10 en dan een beetje stabliseren, want gelre is toch zinloos (100 procent autonomie)

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Google maar op burgundian inheritance. Dat heeft plaats gevonden en in jouw game ging het niet Franse deel naar castile, jouw dus. Geef alleen geen verklaring waarom Navarro jouw vassal is geworden. Ik denk toch echt dat je dat hem zelf gevraagd hebt.... Zou niets anders kunnen verzinnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Google maar op burgundian inheritance. Dat heeft plaats gevonden en in jouw game ging het niet Franse deel naar castile, jouw dus. Geef alleen geen verklaring waarom Navarro jouw vassal is geworden. Ik denk toch echt dat je dat hem zelf gevraagd hebt.... Zou niets anders kunnen verzinnen.

Heb hem zelf gevraagd, probleem is alleen, frankrijk wil al die provincies en heeft -200 relaties, oostenrijk en schotland kan ik geen alliantie mee aangaan (al ga ik oostenrijk toch proberen). anders ga ik kijken voor hongarije of polen... . (met portugal heb ik al één), aragon laat ik met rust (maar is wel rival), en engeland heb ik ook slechte relaties mee... . Ik ga nu proberen de paus te worden en frankrijk te excommuniceren :r

ik weet nu al dat deze game het ook niet zal worden (veel te onstabiel). Zou ik er states van maken of toch territory laten?

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoop op de Iberian wedding en je krijgt Aragon als PU. Met een beetje geluk hebben ze de PU over Naples, die je er dan gratis bij krijgt. Dat zou al genoeg moeten zijn om France te verslaan. Ik heb alleen geen idee wie de allies van France zijn.

Volgens mij zijn de provinces in Nederland en omstreken 100% autonomy. States kosten je dan alleen maar geld en bieden niet veel toegevoegde waarde, tenzij je gebruik maakt van Estates en er door er states van te maken toch bonussen uit kunt halen. Anders zou ik eerst even de automony laten dalen en ze dan pas een state maken.

Good luck met je excommunication. Ik ben bang dat het je niet gaat lukken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hxp8sm8bs1h0x.png

Oké, we gaan ervoor. stand van zaken:

naval: 3 grote schepen (er wordt een vierde gemaakt) / 13 trade schippen die nu 1.20 ducats genereren in trade node english channel en 11 cogs (op termijn meer grote schepen (en oppassen wat uk en in mindere mate de andere landen doen (aragon vooral). dit is momenteel de force limit. Engeland heeft 7 heavy ships, ik "maar" 4, in de middelandse zeelanden zijn galleys dan weer belangrijk. daar moet ik aragon proberen bij te benen.

army: 3 legers waarvan 1 van 10k gestald in de spaanse nederlanden: 7k infantry/3k cavalry, 8k infantry/3 cavalry / 10 k infantry / 3 cavalry, ook hier heb ik de force limit bereikt (eventueel infantry mercenaries als ik effectief aangevallen word)

allies: portugal, hongarije, oostenrijk. ik beloof de allies ook plechtig te helpen wanneer ze me nodig hebben (hoewel bij verre oorlogen, ik enkel op zee zal helpen). navarra is verder ook een vazzal, en hopelijk kunnen we dat ook effectief annexeren na verloop van tijd

technologie en development: nergens nog iets aan veranderd, hoewel ik de rijkste provincies in zuidelijk spanje nog rijker ga maken (sevilla (en eventueel toledo)), sevilla is nu 8-8-4 (ervoor 7-7-4)

onrust: momenteel geen (nadat ik er staten van maakte), ik hoop dat dit zo blijft. na een bepaald niveau kan je meer culturen aanvaarden (hopelijk vrij binnenkort)

economie: de navies zijn op de trade units na gemothballed om het onderhoud zo laag mogelijk te houden (grote schepen + cogs), de forten zijn momenteel niet bemand, het fort in limburg heb ik verwijderd (in het oosten is er toch geen bedreiging voor mij)

de vragen:

- zou ik mijn cogs houden (transport ships), tegen engeland kunnen ze toch niet op, en ik kan nooit tijdig troepen naar de spaanse nederlanden brengen als engeland me aanvalt. momenteel wel geen geld voor nieuwe schips (al kan ik lenen).

- hoe mijn leger best verdelen tussen castilliaanse nederlanden en castille?

- kan ik bepaalde legers qua maintenance handmatig op non-actief zetten terwijl anderen op actief staan? (bij oorlog in granada hoeven troepen in spaanse nederlanden niet actief te zijn, en andersom).

- hoeveel galleys heb je nodig om één heavy ship uit te tellen in en buiten middelandse zee?

- is het vazzaleren van franche-comte, cambrai en luxemburg geen betere optie?

1nvigmjyysojt.png

wdr2jomcsh5q5.png

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

white peace. erg moeilijk, want we hadden meer troepen, maar samenwerking is erg zoek, en op het einde zijn we alle vijf verliezers, want iedereen zit enorm veel mercenaries infantry aan te maken, niemand heeft manpower. frankrijk is bijna onmogelijk te invaden, zeker van spaanse zijde. (mocht je een fort overnemen in de pyreneen, dan zou het misschien lukken, maar dat is dus niet gelukt). ik vind frankrijk erg sterk.

42fmqmohrnmas.png

goed, ik heb mijn pu nu, nu hopelijk pu met aragon (maar nergens een vrouw te bespeuren, dus ik vrees ervoor :( ). die spaanse nederlanden zijn een vergiftigd geschenk trouwens... .

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

samenwerking met andere landen verliep stroef, hongarije was erg zwak in die oorlog (verloor alle troepen en heeft niets gedaan). oostenrijk was goed, maar heeft steeds verschillende legers van 20k terwijl frankrijk 30k of meer bijéén heeft en pas verspreidt wanneer 16k uit de spaanse nederlanden aangevallen wordt door 30k (en versterking 20k) en in één keer al mijn legers dood in picardie waardoor ik maar twee legers had in het zuiden met weinig manpower. de anderen hadden ook weinig manpower en hadden enorm veel mercenaries (frankrijk had er 40). portugal liep steeds weg van ik (en doelloos rond), ik kon mijn legers niet attachen met hen, wanneer ik fransen aanval komen ze wel te hulp aangeschoten ware het niet dat de fransen de battle wonnen tegen zij aankwamen en dus ook kansloos waren. verder raakte portugal en ik niet verder dan béarn waarvan het fort onmogelijk in te nemen en wij bij de vele battles in het nadeel zijn door de sterke generalen en de bergen (wel rivier in het voordeel). frankrijk had als enig land al veel geinvesteerd in artillery en dat is blijkbaar heel effectief. zowel het oosten (oostenrijk) als zuiden zijn moeilijk in te nemen, en de fog of war is heel groot in frankrijk waardoor het lastig is om te anticiperen op één aanval van fransen die inderdaad sterker zijn dan de andere vier landen individueel. er was geen collectief mogelijk. verder heb ik de renaissance veel te laat kunnen invoeren (door een slechte economie, castille in het begin is armer dan dan andere grote landen), en van de noordelijke provincies kun je door autonomie en verschillende culturen geen gebruik maken. (ik ben nu wel bezig met holland te converten en heb autonomie verlaagd). verder heb ik daardoor enorme technologische penalties opgelopen, en heb ik een lening moeten doen om de renaissance in te voeren landelijk gezien, er was geen pop up eerder dat me vertelde dat ik de renaissance kon invoeren waardoor in een eerder stadium wanneer ik wellicht meer geld had dit niet kon uitvoeren helaas. doordat ik veel ook op de ontwikkeling van de provincies heb ingezet, en wellicht te veel gebruik maak van technologische punten (voor stability/harsh treatment/war exhaustion/... ) plus de welgekende koning van 0/0/0 had (en nu 0/0/5 (en focus stond ook lang op militair terwijl ik niet wist dat dat bestond), heb wel advisors van level 2 tijdelijk gezet bij administratieve technologie). Qua technologie heb ik een hopeloze achterstand, ik denk dat ik extreem lang op level 3 en 4 stond. Ik heb nu een spaarpotje opgebouwd voor de volgende institutie zo snel mogelijk door te voeren, en probeer eigenlijk al 30-40 jaar later het tevergeefs op te halen... (economisch gaat het nu wel iets beter (economic ideas en zojuist ook defensive ideas). Nog geen kolonisatie (ik zie wel dat portugal guinea al heeft gekoloniseerd) en ook geen PU event met aragon die er ook niet gaat komen. Militair hebben die een alliantie met Engeland die ik gewoon niet aankan.

xbbacy78qknav.png

hongarije doet het verder goed in mijn game, nu hebben ze bohemia (de emperor) aangevallen. nu doordat ze al in een oorlog zitten tegen frankrijk/pauselijke staat (over liege) en ook met de teutonic order hebben de meeste allies al afgezegd en is bohemia erg verzwakt. het valt op dat hongarije de juiste momenten eruit pikt om aan te vallen, waardoor ik sneller geneigd ben om ja te zeggen (hoewel ik weinig keuze heb, een sterker hongarije is in mijn voordeel, en ik heb niet echt veel allies).

sdpbetwjnfk0x.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom loop je zoveel achter in tech? Zolang de institutions ontlopen? Pop-up is er alleen als je het in kan voeren. Dus en genoeg land en genoeg geld. Je zult dus van te voren daar zelf een beetje naar moeten kijken. De game moet nu ook weer niet alles voor moeten kauwen.

En je hebt op screen nog 14k manpower, dan ben je zeker niet out of manpower. Ik zie daarnaast ook gewoon High en medium war enthusiasm. Als het echt zo'n slopende war zou zijn, dan verwachtte ik minstens 1 keer low en bijna geen highs. Daarbij acht ik de kans groot dat bijvoorbeeld England, Aragon of savoy ook de aanval op France zou openen. Of Morocco op jou of Portugal. Of Aragon op jou. Geen van alleen lijkt het geval te zijn. Ik weet bijna zeker dat je France zwaar had kunnen verpulveren, waardoor toekomstige wars een stuk makkelijker hadden geworden. Nu heb je ze toch laten ontsnappen.

En je bent castile en je doet niet aan koloniseren? Wat is dan je doel? Uitbreiden in Europa blikkbaar ook niet echt. Al heb je met Austria wel eennmooie PU.

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom loop je zoveel achter in tech? Zolang de institutions ontlopen? Pop-up is er alleen als je het in kan voeren. Dus en genoeg land en genoeg geld. Je zult dus van te voren daar zelf een beetje naar moeten kijken. De game moet nu ook weer niet alles voor moeten kauwen.

En je hebt op screen nog 14k manpower, dan ben je zeker niet out of manpower. Ik zie daarnaast ook gewoon High en medium war enthusiasm. Als het echt zo'n slopende war zou zijn, dan verwachtte ik minstens 1 keer low en bijna geen highs. Daarbij acht ik de kans groot dat bijvoorbeeld England, Aragon of savoy ook de aanval op France zou openen. Of Morocco op jou of Portugal. Of Aragon op jou. Geen van alleen lijkt het geval te zijn. Ik weet bijna zeker dat je France zwaar had kunnen verpulveren, waardoor toekomstige wars een stuk makkelijker hadden geworden. Nu heb je ze toch laten ontsnappen.

En je bent castile en je doet niet aan koloniseren? Wat is dan je doel? Uitbreiden in Europa blikkbaar ook niet echt. Al heb je met Austria wel eennmooie PU.

ik zat al vier jaar verder na die screen. ik doe mijn best, ik ben nu bezig met oostenrijk te intregreren (tegen 1578), de dutch culture provincies zijn veranderd naar castillean, ik heb verder ook hongarije opnieuw geholpen met een oorlog en ratibor overgenomen. ik ben nu bezig met de nieuwe wereld te verkennen (het is 1548), ik vind niet direct een provincie die ik kan koloniseren, en ik heb een colonial army nodig (zal army maintenance op de helft zetten (11 cogs staan klaar dus 11 infantry maken, en ergens een provincie uitzoeken)), ik heb ook de achievement (ontdek de nieuwe wereld als spanje gewonnen). het probleem is alleen, ik heb moeite om de spaanse nederlanden te verdedigen, en het is heel moeilijk om als beginner die twee delen te verdedigen, als frankrijk geen military access heeft (en je dus cogs moet gebruiken, wat ik dus niet doe). de balans tussen een goed leger in het spaanse mainland, de spaanse nederlanden en nu dus ook de kolonies (waar ik de cogs voor zal gebruiken) is zoek, daarnaast heb ik geen idee wat ik moet doen op naval gebied (wellicht geen galleien, hoewel ik het misschien wel kan gebruiken als oostenrijk geintregreerd wordt, en als ik aragon/venetie moet aanvallen), cogs (heb er veel nodig zoals je weet)/grote schepen/trade schepen (anders economisch aan het slabakken). moeilijk

weinig oorlogen die ik zelf start, de laatste was al tegen granada, anders was het de successieoorlog of de oorlogen gestart op hongaars initiatief (en moet zeggen ze kiezen wel hun momenten eruit, hoewel ik ze op oorlogsvlak wel sucken vind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Culture conversion, wat een onzin over het algemeen... Ik zie er totaal geen reden voor waarom ik dat zou doen.

Wat doe je dan als je wijzig oorlogen start en niet koloniseer? Beetje speed 5 en niets doen?

Als ik jou was, zou ik toch eens op zoek gaan naar hoe combat werkt. Als het 150k vs 30k is ofzo tegen France, noem ik dat een gewonnen oorlog, en start ik het siegen van alle provinces etc. Als ik daar niet al in een ver gevorderd stadium in ben. Ik mag hopen dat je eigen leger al meer dan 30k is. Dan zijn de andere legers alleen maar een bonus die France nog meer afleiden. Ik zou bij zo'n stand echt nooit opgeven.

http://www.eu4wiki.com/Land_warfare

Info over alles wat met land warfare te maken heeft. Daarmee moet het wel lukken om het beter te snappen.

Een land in tweeën is inderdaad moeilijker te verdedigen. Al denk ik dat 10 cogs prima zijn. Genoeg voor rebellions. Normaal zou ik alle units bij elkaar houden. Daarbij denk ik dat alles in Spain het beste is in de meeste gevallen. Dan kun je vanaf die kant als een blok France in pushen. Het Nederlandse gedeelte zal France waarschijnlijk niet snel aanvallen, hij zal eerder reageren op jouw push in het zuiden. En als hij dat niet doet: Dan kun je makkelijk die mountainforts siegen. Als je die hebt, dan is het daarna een stuk makkelijker.

Qua naval: Ik ga meestal full light ships. Een zeer groot deel van mijn vloot is light ships. Daarnaast wat cogs om een leger te vervoeren. Aan het begin is 10k prima, maar naar mate ik groter en uitgestrekter wordt, wil ik sneller kunnen vervoeren en dus meer cogs. Oorlogsschepen zijn niet heel vaak nodig. Oorlogen worden niet gewonnen op het water, maar op het land in EU IV. Een vloot is soms wel handig (en noodzakelijk als je England bijvoorbeeld wil aanvallen), maar meestal niet. Alleen als je een oorlog start tegen zo'n land, dan start ik net daar voor met een oorlogsvloot. Ik denk bijvoorbeeld dat je tegen Aragon geen vloot nodig hebt. Genoeg provinces in Spain die je zo kunt veroveren om genoeg warscore te krijgen. En als dat zo goed als weg is, zijn ze dusdanig verzwakt, dat ze hun vloot wegbezuinigd hebben en je light ship fleet ook wel voldoende is tegen die paar schepen die ze hebben. Als Castile heb je als het goed is al snel een van de grootste vloten ter wereld. Rond 1550 zit je echt wel op 100 schepen, denk ik, als het er niet veel meer zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Galleys zijn heel nuttig als je een land als Zweden of de Ottomans bent, waarin veel van die inland waters zijn (daar zijn ze praktisch net zo sterk als light ships alleen veel goedkoper), Voor een castille echter zijn ze niet echt interessant: Je vecht daar vaak op de open zee, Light ships zijn sneller voor exploren én ook nog eens nuttig in peace time door hun protect trade.

In oorlogvoeren is het imo belangrijk om niet te vroeg aan sieges te beginnen, zeker niet als je in overmacht bent qua troepen. Jaag de vijand eerst op en versla hun legers. Anders sta je alleen maar attrition te happen totdat ze hun berg fort op het laatste moment van je siege komen verlossen. Sowieso is de combat aardig veranderd met dat nieuwe fort systeem (I love it!) zorg ervoor dat je forts hebt staan in je bergen aan het grensgebied. In je binnenland zijn forten aardig overbodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij haal jij wat dingen door elkaar. Galleys zijn altijd al sterker dan lightships. In inland seas zijn galleys bijna zo goed als heavy ships, maar vele malen goedkoper. en dan heb je cogs, maar die zijn totaal niet goed in combat en alleen maar goed voor transports.

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben ook niet echt van de naval hoor, daarom ga ik alleen voor trade en transport over het algemeen. Combat naval heb ik ook zelden.

These ships can increase a country's trade power by protecting trade, and are also ideal for exploration due to their speed (as long as they are not slowed down by other ship types in the same fleet). This makes them a prime choice in times of peace. However, they perform poorly at war: they cannot stand up to Heavy Ships or Galleys in combat, especially for their cost.

Aldus de EU IV wiki pagina.

Even verder gekeken en Galley's zijn 20% sterker dan Lightships. En in inlands seas (op andere plekken vind je ook zelden galleys) zijn ze dus 140% sterker dan lightships

Zelfs in inland seas zijn heavies trouwens bijna 2x zo sterk als galleys. Maar uit een oogpunt van kostenefficiency doen galleys het daar ook goed. Al denk ik dat je dan nog steeds 1 heavy vs 3-4 galleys moet hebben om echt te winnen van een heavy fleet.

Ik zou het trouwens ook logisch vinden als galleys betere combat stats hebben. Heavy's en Galleys zijn combat ships, lightships zijn trade ships die toevallig ook een beetje kunnen vechten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites