Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Age of Empires series

Pinolero

Aanbevolen berichten

Re: Age of Empires II

Ik heb gewoon echt het gevoel dat we twee heel verschillende games aan 't spelen zijn. Hier regende het in alle potten tegen easiest aan aanvallen en konden we ze of niet eens of ternauwernood afstoppen. Wij krijgen gewoon allemaal van die elite armies op ons af die volledige upgrade outfits hebben en alleen gestopt kunnen worden door muren en zware towers met aan de flanken schepen en als ik die game van jou aan 't lezen ben.. onbegrijpelijk. Maar voel me sowieso al een noob als ik de 18 pagina's aan 't doorspitten ben en de teksten van je lees.

Jullie bouwen gewoon veel te lang aan je dorp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk inderdaad dat je bij de AI's geen defensieve houding aan moet nemen. Dan gaan ze je rushen en worden ze pittig. Dat moment kon ik voor zijn en dan valt het mee. Ik heb in feudal age meteen twee stables gebouwd en daarin wat scouts geproduceerd en die upgrade door laten voren en ten strijde getrokken. Met een scout of 10. Had zelfs al eerder kunnen gaan, met stuk of 4-5, had ie ook geen antwoord op. Ik zag 2 spearmans op dat moment en verder had ie niets. Ik zag later dat ie ook twee stables had gebouwd (wilde met knights gaan rushen, ik heb er volgens mij 2 á 3 gezien, ik had zowel zijn gold als wood te pakken, waardoor ook nog eens zijn farmen op een gegeven moment droog vielen), maar één daarvan heb ik sowieso nog gebouwd zien worden. En dan moet ik zeggen dat ik geen eens echt snel was deze keer met agen.

Dat is het hele spelletje hè. Allebei een kampje bouwen, dan kijken of je die van de ander kan slopen.

Draai het eens om: Probeer de ander te slopen, voordat ze jouw kamp kunnen slopen. Een vroege aanval kan soms toch erg bepalend zijn voor het spelverloop. Ik heb wel eens wat youtubefilmpjes bekeken van de 'echte pro's'. En daar zie je toch eigenlijk vaak dat ze elkaar al in de Dark Age aan vallen. En anders in de Feudal Age en de gevechten blijven doorgaan in de castle age. En daar valt meestal het doek. De imperial age wordt geen eens altijd gehaald. En dan zijn mensen hier beledigt als iemand die al geruime tijd in de imperial age zit een aanval plaats op iemand die dat mogelijk nog niet is. Alsof je verplicht moet wachten met aanvallen totdat iemand in de imperial age is... En o wee als je zelf al gaat aanvallen als je zelf nog niet in de imperial age bent. Dat is natuurlijk een schande. We zijn hier gewoon allemaal erg defensief ingesteld. Eerst een heel eigen kamp op bouwen en dan pas denken aan aanvallen. En iemand die eerst denkt aan aanvallen, moet zich maar aan ons aanpassen... En o ja, jammer dat er maar 4 ages zijn, want nu vechten we steeds met elkaar in de laatste age. Zou leuker zijn als er meer ages zijn. NOT. Ik weet al wat er gebeurt: De eerste aanval gaat dan in de nieuwe laatste age geplaatst worden, dus meer ages lost zo'n probleem niet op. De oplossing is hier ook heel simpel: Wacht niet tot de laatste age met de eerste aanval. Is er ook meteen meer actie in het begin van het spel.

Heb trouwens het idee dat ik bovenstaand stuk iets te fel beschreven heb, nuanceer de opmerking in dat geval a.u.b. een beetje ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan inderdaad ook rushen maar dan speel je niet echt age of empires, aangezien er dan nog geen empires zijn. Ik speel het spel in ieder geval voor de lol, en als je na 15min klaar bent voordat je echt begonnen bent dan heb ik er geen plezier mee. Dat allerlei 'pros' het anders doen en altijd alleen maar zo snel mogelijk willen winnen moeten zij toch lekker weten. Als zij het enige stukje strategie uit het spel willen halen en willen winnen omdat ze elke game een standaard riedeltje snel klikken op dezelfde dingen willen winnen, dan moeten zij dat weten.

Als je na 10min al iemand zn 20 villagers sloopt met 5 paarden voordat hij troepen heeft, heb jij dan plezier gehad in het spel? Dat moet je dan lekker zelf weten en vooral (blijven) doen hoor, maar zo speel ik het niet. Dan kan die ander namelijk al niet meer winnen en heb je allebei nog niks gebouwd. Nou leuk hoor.

Dan hebben wij duidelijk een andere mening op dit gebied. Het eerst langzaam opbouwen heeft naar mijn idee juist weinig met strategie te maken. Of je moet het aankleden van huizen in The Sims ook een strategisch hoogstandje vinden... Als je toch alle tijd hebt om je eigen fort te maken, wordt dat juist een vast riedeltje, heb ik het idee... Juist het rushen voegt naar mijn idee juist een extra strategische dimensie. Je wilt natuurlijk zelf wel schade toebrengen aan de economie van de ander, terwijl je niet wilt dat een ander dat bij jou doet. Hoe ga je dat precies oplossen? Hoe richt je aan de ene kant de defensie in en zorg je er voor dat je economie toch goed blijft lopen, terwijl je aan de andere kant wel bij je tegenstander(s) schade toe wil brengen. Dat is een hele andere dimensie dan in alle rust een heel fort bouwen en om vervolgens steeds aan de max. pop. limit te zitten, en het de vraag is: wie kan het snelst zijn verliezen bij vullen, want die wint...

Ik verwacht trouwens niet dat iemand binnen 10 minuten al 5 paarden heeft, maar goed als het gaat om het principe: Zorg er dan dus zelf voor dat je een counter hebt voor een dergelijke aanval. Richt je economie zo in dat de paarden je zo goed als geen schade aan doen. Als jij 20 villagers laat vermoorden, is dat gewoon slecht gemanaged van jouw kant. Waar was je eigen leger? Je kunt altijd nog je villagers in je TC verzamelen. Kunnen ze vanaf daar op de paarden schieten als ze te dicht bij komen. Bouw torens ter defensie waar nodig. Baken stukken af met muur, zodat de aanvaller via minder manieren je kamp binnen kan komen, en je kamp dus al sneller met een paar units kunt verdedigen. Al snap ik best dat het kut is om op deze manier te verliezen en als er veel verschil tussen bepaalde spelers zit, zal veelal dezelfde snel winnen. Ik snap dat dat frustraties op kan leveren etc. Maar het maakt het spel wel een stuk meer strategisch.

Verwacht bij de pro's ook geen vast riedeltje. Als je juist een vast riedeltje hebt, weet een ander hoe je speelt en iedere manier heeft zijn eigen counter. Dus een vaste manier van alles doen, levert niet gegarandeerd succes op. Het gaat juist om het inspelen op de situatie, die iedere keer toch net weer iets anders is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

snIntOo.png

Andere CPU (kwam met andere units aan), maar nog steeds op easiest. Deze CPU boot naar mijn idee meer tegenstand, maar de statistieken zeggen wat mij betreft wel genoeg. Het zou me zelfs niets verbazen als ik het potje al in feudal age of anders begin castle age af kon maken, maar ik ben voor de lol rondjes om zijn TC blijven lopen om steeds een enkele villager af te slachten. Kan dus veel effectiever...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lage score zeg. Zelfs Matthew had in zn allereerste game waar ie het doelwit was van drie rushers die de zwakste man eruit zochten nog een hogere score. Zou em voorlopig maar even op easiest laten.

Nadeel van korte potjes he. Ik neem aan dat je ongeveer weet hoe de score berekend wordt.

Als er een game wordt gespeeld, PM ff. Krijg ik tenminste nog melding op tel

Ik heb vanaf 18:30 - 19:00 uur denk ik wel de tijd. Wat mij betreft kan er vanaf dat moment een potje gespeeld worden. Ik verwacht dus in de avond wel een keer een game.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De truc is op zich heel simpel: Ga geen hele burcht bouwen, maar trekt meteen ten aanval. Ik ga ongeveer tegelijkertijd naar Feudal age als de CPU, drop meteen een paar stables ofzo en ga ten aanval. Dan hebben ze nog geen leger en krijg je steeds 1-2 units op je af, terwijl je in hun kamp constant op zoek bent naar loslopende villagers (kom niet te snel te dicht in de buurt van de TC, want dat kan wel dodelijk zijn voor je units). Zolang hij maar een beperkt aantal villagers heeft, kan hij niet gevaarlijk worden.

Als iemand trouwens een potje wil doen, hoor ik het wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20qjdqr.png

We begonnen weer eens ouderwets met een potje Bart & Dans tegen PJ & Halit. De voorgaande twee potten waren totaal verschillend geweest. In een lange mooie game met veel battles wonnen wij van PJ & Halit, terwijl zij samen met Marcje heel snel wonnen door een tactische meesterzet van PJ en wij daar helaas nooit meer bovenop kwamen.

Hoewel de kansen voorafgaand 50/50 waren, was het binnen een paar sec. al duidelijk dat het team van Bart en mij al snel aan het langste eind zouden trekken. Nu is dat sowieso al een gewenning omdat ik wel vaker aan lange einden trek, maar toch is het weer extra fijn om het kamp van je tegenstander in vlammen te zien opgaan, terwijl ze er alles deden om er geen leuk potje van te maken. Bij sommigen staat lelijk winnen boven leuk winnen, maar ik had niks anders mogen verwachten van een Feyenoorder.

We lieten in den beginne van de game PJ expres een baracken kamp bouwen op een achterbakse donker plekje iets voorbij mijn town center(metertje of vijftien in de game) zodat hij een paar minuten het gevoel kreeg dat zijn oude tactiek wat de vorige pot werkte(one trick PJ(Pony Junior) ) ook ditmaal zou zegevieren. Immers willen wij geen tegenstanders vernederen, maar in een ontspannen potje ook een paar minuten expres een goed gevoel geven.

Helaas heeft hij niet te maken met een user dat teert op zijn kanonschepen en speelden we op een map waar de o zo befaamde MU kanonschipexploit niet kon worden misbruikt en dus hadden we hem al een gauw in de smiezen terwijl hij wanhopig een torentje bouwde om te hopen dat het groene kamp door zijn resources heen was en teerde wanhopig op zijn voor ogen snelle start. Daardoor was PJ overgeleverd aan zijn één-dimensionale paardenrushtactiekje die wij van mijlenver zagen aankomen. Al was het op deze snelheid niet echt meer een rush te noemen. We vermoeden dat hij ernstig hinder ondervond van lag, gezien zijn abominabel lage score.

Toen eenmaal zijn eerste gebouwen bij mijn kamp in een windvlaag waren weggevaagd, probeerde hij nog één keer de X tactiek(de laffe honden tactiek) uit door met zijn horse archers te klikken op mijn poppen en snel weg te rennen. Maar hoe hard en hoe ver je ook vlucht, je zult niet kunnen ontsnappen aan het super team dat geen NK’s gaat spelen om te weten hoe superieur ze zijn.

PJ gaf al voortijdig op toen hij onze overmacht met eigen ogen midden in zijn kamp zag lopen en als beloning lieten we geen paars gebouw meer heel. Hiermee liet hij wel zijn teamgenoot Halit in zijn eentje tegen dit angstaanjagende superduo en vanaf dat moment was het eigenlijk naast een oneerlijke strijd vooral een onmogelijke strijd geworden om de dromen in vervulling te laten gaan van twee MU’ers dat hunkerde naar erkenning en overwinningen.

Omdat Halit wel al die tijd rustig zijn kamp aan het opbouwen was voor een mooie en lange battle lieten we hem in zijn waarde en slachtte met respect zijn boogschutters af en vernielden zijn katapulten.

Al met al was het geen leuke game, die we de potten ervoor met zowel Rik als Halit hadden tegen de CPU op een behoorlijk niveau wel hadden. Maar goed.. dat zit er dan ook niet in als de zooi voor je neus wordt opgebouwd om vooral niet zelf leuk op te bouwen, maar vooral de ander wilt afbreken. Vooral niet als je een dag eerder een discussie voert waarin wordt aangegeven dat iedereen een leuke lange game wilt en dat rushen ontzettend nasty is(en dus geen location Highlands) en de eerstvolgende keer dat je er weer tegen speelt worden je bange vermoedens dat het allemaal loze woorden waren weer waar. Dan smaakt deze overwinning, ook al was het niet mooi en heb ik er zelf weinig plezier aan gehad, wel erg lekker.

bewerkt door Dansmeister
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu is dat sowieso al een gewenning omdat ik wel vaker aan lange einden trek,

Dat zou je voor je houden...

En verder: :D :D :D :D manman.dingen bouwen in/vlak voor het kamp van je tegenstander. Dat kan als je hem hebt verslagen, anders is het complete onzin en onrealistisch. Bouw gewoon lekker zelf een kampje op en trek ten strijde ipv dat gekke gerush omdat de """"""""""""""""""""""pro's""""""""""""""""""""""" (jongens het is een computerspelletje uit 1805) dat ook doen. Dan voelt het toch niet als vermaak, dan voelt het als een verplichting omdat je zo nodig móet winnen. Daar is toch geen reet aan?

bewerkt door Magikarp
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jij bent echt tegen een klap van de molen opgelopen hè. Speel dit spel pas een weekje en heel toevallig ben ik er gisteren pas achter gekomen dat er een tweede tab in dat scherm van die haventjes zit waar je die kanonschepen kan researchen. En dan ben ik hier de grootgebruiker. :huhu:

Lees even de opmerking van Dans:

Toen eenmaal zijn eerste gebouwen bij mijn kamp in een windvlaag waren weggevaagd, probeerde hij nog één keer de X tactiek(de laffe honden tactiek) uit door met zijn horse archers te klikken op mijn poppen en snel weg te rennen.

Volgens mij heeft dit niets met de schepen te maken...

Hit-en-run tactieken bedoelt dans. Met conquistors heb ik zoiets wel eens uitgevoerd. Legertje infantry ofzo die de paarden willen gaan aanvallen. Gewoon schieten. En als ze te dicht bij komen, weer een stukkie lopen. Ben je ver genoeg, kun je weer een paar keer schieten. Kun je zo het hele leger plat leggen zonder zelf schade te leiden. Horse archers kun je dus vervangen door ieder willekeurig unit dat in staat is om van afstand te schieten. Volgens mij heb ik deze tactiek toch het vaakst gezien bij jou met archers, die als het nodig was terug rende naar een castle in de buurt ofzo...

En de precieze manier om boten te krijgen: Research chemnistry in universiteit (laatste op 1e rij). Daarna kun je in de dock op tweede tab de bombard galleons researchen. Als je het goede volk hebt. Niet ieder volk heeft deze techs. Weet je ook precies hoe je er aan kunt komen. Chemnistry kun je pas ontwikkelen in Imperial age. Dus vanaf dat moment kun je pas dit soort schepen creëren. Weet je dat ook meteen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kom jongens, we gaan potje spelen om te kijken wie er kan verliezen :cab: Of ben ik de enige die als hij een spel speelt, het liefst wil gaan winnen...

Trek je er toch niks van aan man, doe ik ook niet. Alles wat hun niet zint is "laf" en "flauw". Kleine kinderen man.

Link naar opmerking
Deel via andere websites