Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Fitness/Krachttraining

Oldskool

Aanbevolen berichten

Dingen eten met weinig calorieën of idd leven met de honger omdat je gewend bent te veel te eten

Men zegt dat je minder calorieën moet innemen (minder eten dus) als je wilt afvallen, ook al eet je vrij gezond, maar je kan toch moeilijk minder gaan eten als je honger hebt?

Maaltijden beter verdelen. Zit al jaren op hetzelfde gewicht. Eet maar een paar keer op een dag, maar als ik eet, eet ik ook direct veel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eiwitten en vezels eten zorgt toch voor een voller gevoel? En als je het hongergevoel hebt kan het ook best zijn dat je gewoon dorst hebt. Veel water drinken dus

Squats werken niet echt zonder gewichten he? Hoef geen dikke spiermassa's maar wil ook geen lucifer beentjes en dat gevaar heb ik wel omdat ik op een hoge cadans fiets. Dus wil wel ff wat workouts horen hier die helpen bij wat meer spieren in de bovenbenen (evt kuiten). Verder zijn core stability oefeningen gewoon voldoende om goede lichaamsvormen te krijgen? Ik doe alleen push ups, sit ups, planking, superman, squats etc.

Eiwitten en vezels, caloriearm voedsel dat wel volume heeft (groentes etc), en weinig maaltijden kunnen helpen bij honger (beter 2 of 3 dan 5 of 6 in dat opzicht). Koffie en thee etc werkt ook wel redelijk bij mij.

Sterkere en/of grotere spieren vereist weerstand, dus met gewichten trainen is eigenlijk altijd de beste optie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Losse gewichten dan gewoon he? Die kan ik zelf wel aanschaffen

Ga me niet scheel betalen aan een gym want heb al een zwembad abo wat ziek duur is. Niet verwacht.

Losse gewichten werkt voor sommige oefeningen, maar voor grotere en betere oefeningen zoals squatten volstaat dat niet. Met dergelijke oefeningen spreek je meer en ook grotere spieren aan = je kunt meer kracht zetten = je hebt meer weerstand nodig. Dan schiet je niet zo veel op met een dumbbell van 20 kg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Ik ben 17 jaar, 174cm en weeg 61 kilo. Ik fitness ongeveer 1.5 jaar nu. Eerste halfjaar heb ik getraind bij de Anytime Fitness, ik maakte vrij veel progressie toen. Vervolgens ben ik naar de Basic-fit overgestapt (veel goedkoper). Ook dat ging vrij goed maar de laatste 3/4 maanden wordt ik voor mijn gevoel nauwelijks meer sterker.

Ik hou me niet aan een bepaald schema maar verdeel alles gewoon een beetje. Het is niet dat ik zomaar wat aan het doen ben, maar ook weer niet dat ik me echt aan een vast schema hou. Ik probeer een beetje op m'n voeding te letten maar dat gaat vrij lastig (ben toch gebonden aan wat mama kookt haha). Heeft iemand misschien tips? Is het erg belangrijk toch eens met een schema te gaan werken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

61KG moet 71KG zijn mag ik hopen? :D Verder kan je je voeding prima combineren met het avondeten van je ouders. Lijkt me dat het een stuk vlees/vis/kip(eiwitten) , aardappelen/rijst/puree(koolydraten) en groenten(combinatie van beide) bij zit. Als je gewoon zorgt dat je het je lichaamsgewichtx2gram aan eiwitten en ongeveer 60-80 gram vetten binnenkrijgt op een dag is het prima. Koolydraten verhogen/verlagen wanneer je cut of bulkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

61KG moet 71KG zijn mag ik hopen? :D Verder kan je je voeding prima combineren met het avondeten van je ouders. Lijkt me dat het een stuk vlees/vis/kip(eiwitten) , aardappelen/rijst/puree(koolydraten) en groenten(combinatie van beide) bij zit. Als je gewoon zorgt dat je het je lichaamsgewichtx2gram aan eiwitten en ongeveer 60-80 gram vetten binnenkrijgt op een dag is het prima. Koolydraten verhogen/verlagen wanneer je cut of bulkt.

2x je lichaamsgewicht aan eiwitten innemen is voor een beginner wel een beetje teveel, vind ik. Overigens is er sowieso nog veel discussie wat nou het optimale aantal eiwitten per kg lichaamsgewicht is. Er komt ook steeds meer naar buiten over de negatieve effecten van teveel eiwitten innemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nope, weeg gewoon 61KG. Ben absoluut niet breed gebouwd. Verder is het niet bijzonder weinig, zo op school zijn er genoeg die ongeveer dat gewicht hebben gok ik.

Ga proberen wat meer eiwitten binnen te krijgen door vaker kwark, bananen, ei en tonijn te eten. Verder met een maat van me ook nog een schema opgesteld. Zal laten weten of er vorderingen komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nope, weeg gewoon 61KG. Ben absoluut niet breed gebouwd. Verder is het niet bijzonder weinig, zo op school zijn er genoeg die ongeveer dat gewicht hebben gok ik.

Ga proberen wat meer eiwitten binnen te krijgen door vaker kwark, bananen, ei en tonijn te eten. Verder met een maat van me ook nog een schema opgesteld. Zal laten weten of er vorderingen komen.

In bananen zitten geen eiwitten (Y) (of in ieder geval een verwaarloosbare hoeveelheid).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh je kan dus blijkbaar niet aankomen in spieren als je lichtelijk cut? :mrg: Lijk nu wel een mafkees dat ik dat niet weet maja. Heb deze week 5 zwem workouts gehad en 2 keer gefietst (elke dag minimaal een uur gesport) en daarnaast sta ik als runner in een druk restaurant waar in dagelijks 9km loop. Dus zit echt tegen de 3000kcal aan per dag wat ik moet eten maar eet dagelijks zo een 2600kcal. Maar dit schiet zo dus niet op?

Als je een beginner bent en krachttraining doet kan dat wel, maar met zwemmen en fietsen en lopen niet, althans, dat wordt lastig als je niet enorm goede genen hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vind het nu zo ingewikkeld worden waardoor ik me afvraag hoe die gastjes van 15 het voor elkaar hebben gekregen. Dom geluk + sporten? Maar ok.

Zit op 16% bf zo ongeveer en heb geen zin om daar weer echt veel in aan te komen. Op trainingsdagen 500kcal boven mn onderhoud zitten en op rustdagen normaal eten is dan wel prima toch? Twijfel dan wel of ik er 1 dag gym in moet gooien per week want met zwemmen train je je hele lichaam en het water biedt genoeg weerstand om zo je spiergroepen te trainen lijkt me.

Wat je doet is allemaal cardio, dat is niet voldoende weerstand. Boven onderhoud eten om spiermassa aan te komen heeft in dit geval dan ook niet echt zin imo

Elke atleet doet krachttraining. Als jij een zwemmer of judoka of weet ik veel wat voor sporter met een gespierd, atletisch lichaam ziet, is dat omdat ze aan serieuze krachttraining doen naast hun eigen sport. Niet omdat ze serieuze zwemmers of atleten zijn. Voetballers met gespierde benen krijgen die benen niet van het voetballen, maar omdat ze naast voetballen ook squatten en dergelijke.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als beginner gewoon focussen op de basis oefeningen en zorgen dat je daar sterker in wordt, dus:

- back squat

- deadlift

- bench press (of eventueel dips)

- bent-over row

- overhead press

- pull/chin-ups (of eventueel lat pulldown)

Altijd eerst de techniek onder de knie krijgen, en daarna wat hoger in intensiteit gaan. 3 setjes van 5 a 6 herhalingen zijn prima. Hoeft niet per se zo zwaar te zijn dat je de laatste herhaling er uit moet persen, maar moet in ieder geval wel zwaar genoeg zijn dat die laatste herhaling pittig is.

Je zou naar routines als Stronglifts, Starting Strength, of Fierce 5 kunnen kijken (beetje googelen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites