Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[FM24] The Scandinavian Dream

Jeroen.

Aanbevolen berichten

image.thumb.png.9d7715723cf4ec495556d480c365356d.png

Iets meer dan veertig jaar geleden stond mijn wieg in het pittoreske Ølgod. Een klein dorp in het noorden van Zuid-Denemarken dat bestaat uit een treinstation, een witte kerk en een gammele watertoren uit 1914 die ooit jaren geleden gered werd door de gemeenschap. Een plek waarvan ik niet direct verwacht had er ooit weer terug te keren. Desondanks sta ik hier nu op zoek naar een nieuwe toekomst.

Het is bijna twintig jaar geleden dat ik voor het laatst op deze plek was. Vier jaar eerder was ik door het overlijden van mijn beide ouders bij een auto-ongeluk ineens de enige erfgenaam en eigenaar van het familiebedrijf. Een klein bedrijf op dat moment maar op zeventien jarige leeftijd toch een flinke uitdaging. Uiteindelijk met diverse koerswijzigingen en een verhuizing het bedrijf op weten te bouwen tot een florerend bedrijf waar diverse investeringsfondsen de afgelopen jaren interesse in toonden. Een kleine maand geleden besloten om eens toe te happen op een van de boden die binnen kwamen. De bankrekening is daarmee flink gevuld maar na net geen vijfentwintig jaar van s ’ochtends vroeg tot s  ‘avonds laat al mijn tijd te hebben gevuld is er toch een flink zwart gat.

Buiten werk was er eigenlijk geen tijd, geen zin of gewoonweg geen interesse om ook maar iets anders te doen. Als de grootste drijfveer dan ineens wegvalt is het zoeken naar een nieuwe tijdbesteding en vooral een nieuwe zin in het leven. Vandaag heb ik afgesproken met een oude bekende. Een jongen waar ik vroeger veel mee optrok en die ik ondanks onze verschillende paden door het leven nog altijd als goede vriend beschouw.

bewerkt door Jeroen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)

Mijn afspraak voor vandaag is bij hotel Hjedding waar ik na afloop ook maar direct een kamer geboekt heb. Als ik binnenkom zie ik Jan al zitten. Met zijn dunner wordende haar lijkt hij maar in de verte op de voetballer die op 19-jarige leeftijd debuteerde bij Ebsbjerg fB en mede door de degradatie het jaar erop wist door te breken. Een multifunctionele middenvelder die na de directe promotie het jaar erop in vier jaar tijd slechts twee wedstrijden moest missen en uitgroeide tot topscoorder en Deens international voordat hij in 2006 naar het Duitse 1. FC Nürnberg trok. Deze overstap was geen groot doorslaand succes en na tweeëneenhalf jaar en zevenenveertig optredens keerde hij terug naar Denemarken om voor Brøndby IF te gaan spelen. Na vijf succesvolle seizoenen volgde nog twee seizoenen bij FC Vestsjælland om vervolgens af te sluiten bij Roskilde.

Na de gebruikelijke begroeting en de nodige vriendelijkheden te hebben uitgewisseld is het tijd om het over het doel van de vandaag geplande afspraak te hebben. Ondanks dat hij na zijn loopbaan een succesvolle carrière als makelaar heeft weten op te bouwen gaat zijn eerste liefde hem nog altijd nader aan het hart. Met Paul Conway als eigenaar is Ebsbjerf fB de afgelopen jaren afgegleden naar de 2. Division oftwel het derde niveau van Denemarken. Er gaan echter sterke geruchten dat de Amerikaan afstand wil nemen van de aandelen en er een zoektocht gestart is naar een nieuwe groot aandeelhouder. Met mijn flinke bankrekening en Jan’s voetbalkennis zouden we de club terug moeten kunnen brengen naar grote hoogtes.

Met een bak koffie voor onze neus wachten we dan ook geduldig op de aankomst van een vertegenwoordiger van Conway. Eén handtekening en ik mag me eigenaar noemen van een voetbalclub. Hoewel het risico relatief klein is door de geringe vraagprijs zijn de kriebels in mijn buik duidelijk voelbaar. Vandaag is niet enkel het begin van een nieuwe reis. Het is het begin van een nieuwe toekomst.

@Copywriter @Marius @ElMarcos @Genkie_06 @Fantasy @keano77

Dank voor de comments en likes. 

bewerkt door Jeroen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)

Om onszelf wat extra tijd te geven hebben we bewust eerder afgesproken om face-to-face onze plannen met elkaar af te stemmen zodat we bij de presentatie van onze plannen eensgezind naar buiten kunnen treden. Op de achtergrond is Jan al druk bezig geweest met het voetbaltechnische deel van de club. Welke spelers, stafleden en begeleiding heeft een toekomst bij de club en welke invloeden kunnen we van buitenaf toevoegen om direct de weg omhoog in te gaan zetten. Hoewel we naar buiten toe onze verwachtingen naar beneden bij zullen gaan stellen zijn we er beide van overtuigd dat we in twee seizoenen tijd de stap naar de 3F Superliga zullen moeten maken. Het liefst zal dit gepaard gaan met aantrekkelijk voetbal wat zal resulteren in twee opeenvolgende kampioenschappen.

Hierdoor zullen er echter zware beslissingen genomen moeten worden. Allereerst zijn we het samen eens geworden dat de voltallige selectie en iedereen die werkzaam is bij de club moet beschikken over één van de volgende paspoorten: Deens, Noors, Zweeds, Fins, IJslands of Faeröers. Daarnaast zal clubman Lars Sørensen ontslagen worden als manager van de club. Zijn opvolger is momenteel nog werkzaam bij Ølgod IF Fodbold. Een 31-jarige manager die luistert naar de naam Mads Güllstorff en de laatste jaren veel indruk heeft gemaakt met zijn spectaculaire speelstijl.

Verdere plannen zijn er vooral voor de langere termijn. Met de groei van de club willen we flink gaan investeren in de eigen jeugdopleiding. Daarnaast zal er met de jaren een technisch fundament gebouwd worden die de club in staat moet stellen om meer zelfstandig te opereren waardoor Jan en ik onze focus kunnen gaan leggen op onze andere doelen. Buiten Ebsbjerg fB hebben we een lijstje samengesteld waarop enkele clubs uit Noorwegen, Zweden, Finland en IJsland staan waar we in de toekomst eventueel onze vleugels uit willen gaan slaan.

@Copywriter @Marius @ElMarcos @Genkie_06 @Fantasy @keano77 @Djurovski

Spoiler
Op 6-7-2024 om 10:53 zei Copywriter:

Is die handtekening nu wel of niet gezet? 

Dat is natuurlijk de grote vraag

Op 6-7-2024 om 12:25 zei Marius:

Eigenaar van een club ... dat zien we hier niet al te vaak. Leuke insteek!

Het plan is om uiteindelijk meerdere POV's en invalshoeken te behandelen.

Op 6-7-2024 om 22:24 zei Djurovski:

Intressant begin graag een tag

Dank en toegevoegd.

bewerkt door Jeroen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)

Een half uur na de afgesproken tijd komt er een niet al te lange gedrongen kale man onderzoekend het restaurant binnengelopen. Na een kort onderonsje met de dienstdoende serveerster komt hij ietwat gehaast naar onze tafel. Het contract dat hij vervolgens uit zijn binnenzak tovert neem ik goed door. Na een goede inspectie signeer ik het contract en de inkt is nog niet opgedroogd als de man zo snel als hij kwam alweer verdwenen is. Ietwat beduusd kijk ik Jan aan die met een zelfde verbaasde blik terugkijkt. Na wat een eeuwigheid lijkt te duren staat de serveerster bij ons aan tafel om te vragen of we nog wat willen en sluiten we de avond uiteindelijk met een prima diner af.

De volgende dag vertrekken we al vroeg richting Esbjerg om de laatste formaliteiten af te ronden en onze eerste stappen te zetten als eigenaar van de Esbjerg forenede Boldklubber. Jan is alweer druk aan de telefoon met aan de andere kant zo te horen de nieuwe manager die bij aanvang van de voorbereiding voor de groep zal staan. Na een voorspoedige reis komen we aan bij het Esbjerg Idrætspark waar enkele lokale journalisten al op de hoogte lijken te zijn van het nieuws. Na mijn auto te hebben geparkeerd lopen we snel langs ze heen om samen met de zittende directie de plannen voor de komende jaren te ontvouwen.

Na een ochtend vol overleggen is er in de middag een eerste persmoment ingepland. Voordat we daar heen gaan is het tijd om Lars Sørensen het voor hem slechte nieuws te brengen. Na een lastig gesprek en een snelle lunch trekken we naar de perszaal waar enkele journalisten zich verzameld hebben. Bij onze presentatie maken we de basis van onze plannen duidelijk zonder al te veel in detail te treden en na een kwartiertje is het tijd om af te sluiten. Als slotstuk delen we het nieuws van de trainerswissel waarbij gelijk we gelijk de datum bekend maken waarop de nieuwe manager aan het publiek zal worden voorgesteld.

Spoiler
Op 7-7-2024 om 14:10 zei Copywriter:

Je legt jezelf een behoorlijke uitdaging op met het meerjarenplan en de nationaliteiten. Een hele kluif, succes. 

Een beetje uitdaging maakt het voor mij leuker. Afrika en Colombia leegtrekken is leuk maar heb ik hiervoor met Botev Plovdiv al wel gedaan. En daarnaast loopt er altijd genoeg leuks rond in de noordelijke regionen in mijn ervaring.

Op 7-7-2024 om 14:24 zei Marius:

Enkel mikken op Scandinaviërs is ook wel een leuke toevoeging!

Een beetje uitdaging en een mooi doel in mijn ogen.

Op 7-7-2024 om 21:25 zei Djurovski:

Leuk om te kiezen voor scandinaviers benieuwd of het Elfbergs wordt of toch nog een verrassende naam

De kogel is door de kerk het is Esbjerg fB geworden. 

Op 8-7-2024 om 11:22 zei ElMarcos:

Zeer leuk verhaal met een dito uitdaging. Alleen is je tekst, waarschijnlijk door het kopiëren uit Word of iets niet te lezen in de dark modus van Man u. 

Als het goed is zou het nu beter moeten zijn aangezien ik hem als platte tekst geplakt heb. Mochten er toch nog problemen zijn dan hoor ik dit graag. Mocht het inderdaad werken dan kan ik de andere stukken ook nog aanpassen.

bewerkt door Jeroen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wederom leuk geschreven en nu gaat het avontuur echt beginnen. Benieuwd of de gemaakte plannen zich net zo ontvouwen als besproken door de heren.

Qua leesbaarheid is het nu zwarte tekst of een donkergrijze achtergrond. Nog steeds niet ideaal.:classic_blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)

image.thumb.png.2ebda21af7b1b1db0915bc2cc9f9ea8e.png

Het is inmiddels twee weken geleden dat ik voor het eerst gepolst werd of ik interesse had om eventueel aan de slag te gaan bij Esbjerg fB. Twee weken die als een ware rollercoaster voelden met veel gesprekken, nadenken en plannen maken. Een stap die ondanks het afglijden van Esbjerg de laatste jaren voelt als een droom die uitkomt en waar ik stiekem al jaren van heb gedroomd. Tot mijn 19e stond mijn hele leven in het teken van die ene droom. Ik moest en zou profvoetballer worden tot één verkeerde tackle hier een ruw einde aan maakte. Na een diep dal waarin weinig positief was was er daar dat ene teken. Dat ene moment waarop ik wakker werd uit dat diepe moeras waarin ik weggezakt was. Een oud trainer zocht een assistent om hem te ondersteunen en helpen bij een kleine amateurclub. Hoewel ik er vooraf als een berg tegenop zag kwam vanaf de eerste minuut dat oude gevoel weer terug. Vier jaar later stond ik voor het eerst op eigen benen bij Ølgod IF waar ik met vallen en opstaan geprobeerd heb wat moois op te bouwen.  Nu drie jaar en enkele trainerscursussen later is het tijd om uit de schaduw te treden en een flinke stap omhoog te maken.

Na de bekendmaking waren er vooral veel negatieve berichten over de grote onbekende die clublegende Jan Sørensen op moest gaan volgen. Met de nodige spanning neem ik dan ook plaats in de perszaal waar ik vandaag voorgesteld zal worden aan het toegestroomde journaille. Na een korte introductie waarin ik beknopt mijn verhaal doe en een spervuur aan scherpe vragen keer ik terug naar mijn kantoor waar Jan op mij wacht. In een kort gesprek deelt hij mee dat er besloten is om voor dit seizoen geen al te grote veranderingen door te voeren in de staf en selectie. Voorlopig zullen enkel Steve Simpson en Yacine Bourhane de club verlaten. De andere niet Scandinaviër Con Ouzounidis lijkt voorlopig bij de club te blijven maar de kans is klein dat zijn na dit seizoen aflopende contract verlengt zal worden. Verder zijn er enkele toevoegingen aan het technische hart met het aanstellen van de Zweed Daniel Majstorovic als directeur voetbalzaken en de Noor Geir Amundsen als hoofd scouting. Verder zullen ook de Deen Jesper Thygesen en de Noor Pål Eilertsen scoutingswerkzaamheden voor de club gaan verrichten.

Spoiler
Op 8-7-2024 om 21:49 zei Copywriter:

Leuke update weer. 

Op 8-7-2024 om 22:50 zei Djurovski:

Mooie club en update 

Dank voor de reacties.

Op 9-7-2024 om 08:44 zei ElMarcos:

Wederom leuk geschreven en nu gaat het avontuur echt beginnen. Benieuwd of de gemaakte plannen zich net zo ontvouwen als besproken door de heren.

Qua leesbaarheid is het nu zwarte tekst of een donkergrijze achtergrond. Nog steeds niet ideaal.:classic_blush:

Dat is uiteindelijk natuurlijk de grote vraag. Ik snap er dan ook niet helemaal waar het mis gaat . Heb nu nog wat anders geprobeerd en als ik in Dark theme kijkt werkt het nu wel zoals het zou moeten.

@Copywriter@Marius@ElMarcos@Genkie_06@Fantasy@keano77@Djurovski

bewerkt door Jeroen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.1337fced79b994d22089c0c972ed2aee.png

Bij mijn aantreden was al duidelijk gemaakt dat ik geen grote verwachtingen moet koesteren voor deze eerste transferperiode. Ondanks het wegwerken van de schulden en het vertrek van twee van de grootste salarissen zijn de middelen beperkt om de selectie een flinke impuls te geven. Desondanks heb ik na afloop van de voorbereiding een wensenlijstje neergelegd bij Daniel en Jan. Met stip bovenaan staat een nieuwe defensieve middenvelder. Een ware sleutelpositie in de manier waarop ik wil gaan spelen en met de huidige bezetting verwacht ik weinig succes te behalen.  Ísak Óli Ólafsson beschik over de defensieve kwaliteiten maar komt voetballend te kort waardoor ik hem liever centraal achterin posteer terwijl ik Nicklas Strunck liever in een meer vooruitgeschoven rol zie spelen. Als Daniel halverwege mijn kantoor binnenstapt met zijn laptop ben ik dan ook blij om een jongen te zien die op het eerste oog uiterst geschikt is. De speler in kwestie maakte al op jonge leeftijd de overstap van IFK Göteborg naar Bologna en speelde afgelopen seizoenen in de jeugdelftallen van deze Italiaanse club. Na mijn oké word de transfer afgerond waardoor Demirel Hodžić dit seizoen op huurbasis bij ons zijn minuten zal maken.

De rest van het ingediende wensenlijstje bestaat na een zware blessure bij Con Ouzounidis uit twee centrumverdedigers en een nummer tien terwijl centraal op het middenveld een extra optie niet verkeert zou zijn. In het doel hebben we twee prima opties terwijl ook beide vleugels en de spits positie op zijn minst dubbel bezet zijn. Voor de laatste versterkingen is het echter lang wachten in de hoop dat clubs in de slotfase van de transfermarkt hun eisen wat naar beneden bijstellen. Gelukkig is dit het geval waardoor Daniel en Jan alle gaten hebben weten te vullen voor dit eerste seizoen. In de defensie zullen Marius Jacobsen(Hobro IK) en Nils Zätterström(Malmö FF) op huurbasis hun minuten voor ons gaan maken terwijl centraal op het middenveld Max Ejdum van OB gehuurd word. Tot slot mag Marius Könkkölä(FC Lahti) het dit seizoen gaan laten zien als aanvallende middenvelder.

Spoiler

image.thumb.png.47f8e77df0baee4d758fa4704446e871.png

image.thumb.png.70bc87982fa51cc6b244488fee0e1f78.png

image.thumb.png.ac90008b74a72fb5e1ca8d4456bdf527.png

image.thumb.png.b910ceda3d9d4e87820881dd606c9695.png

image.thumb.png.b5b9e54bc7e0ac3ffb1f7a53f6f3ee32.png

Spoiler
21 uur geleden zei Djurovski:

Niet direct de grootste veranderingen in de staff . Zorgt voor continuieteit 

En spaart vooral wat geld uit.

18 uur geleden zei ElMarcos:

Goed om te kiezen voor continuïteit en alles in nu goed leesbaar!

Mooi dat het gelukt is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites