Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

[IDS] [FM24] Drengen fra Húsavík - Aalborg BK

Jónstærke

Aanbevolen berichten

Even geen tijd gehad om alles te volgen, maar alles net bijgelezen en gaat erg lekker!

Jammer dat OB het zo slecht doet/deed. Neem aan dat ze gedegradeerd zijn in je game? :(

Rasmus Falk _O_ held van OB destijds!

Leuk dat je nu ook bondscoach bent van IJsland.

Om nog even terug te komen op je vraag hoe ik OB beginnen volgen ben.

Komt voornamelijk door dat spelers als Peter Utaka, Eric Djemba-Djemba en Rurik Gislason daar speelden.

En omdat ze zoveel beter presteerden dan wat verwacht werd van hen. Jammer dat ze dat niet konden blijven presteren.

Ondertussen zijn die spelers al lang weg, maar ben ze altijd blijven volgen. Hoop ze ook eens te kunnen zien spelen irl.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Banner.png.d6107a22fd16929832a94293c08950e8.png #34 - WALKING IN A BIERETH WONDERLAND

Trots, zo kijk ik op de voorbije week terug. We staan in de bekerfinale en tussendoor pakten we ook nog eens een puntje mee uit Midtjylland. Ja, dan je als coach alleen maar tevreden zijn. En wat gezegd wat de individuele prestaties van Mika Biereth. Na een paar moeilijke jaren met een opeenstapeling van matige uitleenbeurten werd hij bij Arsenal de deur gewezen. Bij ons vond de inmiddels 22-jarige Deen stabiliteit en een omgeving waarin hij wordt omringd met mensen die in hem geloven. In 8 van onze laatste 10 officiële wedstrijden deed hij de netten trillen. Met 14 goals in de voorbije twee maanden alleen al verkeert Mika echt in weergaloze vorm.  

Biereth.jpg.fda2d45dac42f381fcf6effbfeff627e.jpg

Spoiler

Schermafbeelding2024-02-09112931.png.1a9b29e13333cdd787511764aedb6446.png

Oddset-Pokalen.png.dd727a508f349b4a516f1ac1d74fb893.png

3-1randers.png.593fdd8f6f988bb020ae763e90580ff9.png

Spoiler

StatsRanders3-1.png.256a17481370b6abb66b84f3486d698b.png

De opkomst van de Randers-fan viel me eerlijk gezegd wel wat tegen, maar ik liet het niet aan mijn hart komen. De thuistribunes zaten bijna stampvol en het Portland Park kolkte als nooit te voren. Andersen stond nog eens in de basis omdat Teixeira een schorsingsdag moest uitzitten. Nog binnen de eerste minuut was er een snelle combinatie over links tussen Andersen en Larotonda. De Venezolaan speelde de bal naar Widell, die op zijn beurt Biereth aanspeelde. Met een verdediger in zijn rug nam hij de bal perfect aan, draaide open naar z'n rechtervoet en schoot overhoeks de 1-0 tegen de touwen. De toon leek gezet. Allicht nog onder de indruk van onze wervelende start ging Posavec (alweer) in de fout. Hij schatte de voorzet van Klysner verkeerd in en ging onder de bal door. Odey kon zo meteen na de openingstreffer de 1-1 al binnentikken. Wat een hectische start.

Ik maande de jongens aan tot rust aan de bal. Het leek te helpen. We namen de wedstrijd in handen. De bal ging goed rond van voet tot voet. Vaak ontbrak het echter aan precieze in de laatste pas of in de afwerking van onze flankaanvallers, waardoor de stand na een half uur nog altijd in evenwicht was. We bleven echter op ons elan verdergaan en in minuut zesendertig was het uiteindelijk dan toch raak. Wie anders dan Mika (Biereth) gaf de thuisfans opnieuw een reden om te juichen. Na een knappe een-twee tussen Falk en Walle Egeli, trok die laatste de bal scherp voor naar de eerste paal, waar Biereth kwam ingelopen en met een de bal van korte afstand voorbij Carlgren volleerde: 2-1. 

Ook in de tweede helft hadden we de wedstrijd volledig onder controle en onder de steun van het thuispubliek gingen we op zoek naar een derde doelpunt om onze uitgangspositie te verstevigen. Mathias Ross onderschepte de bal met een harde maar zuivere tackle en leverde snel in bij Larotonda. De Venezolaan draaide knap weg van Klysner en bereikte Andersen op de linkerflank die met een subtiel tikte Falk diep stuurde over de linkerflank. De 33-jarige geroutineerde middenvelder bracht de bal hard voor richting eerste paal en raad eens wie daar weer het snelst op de bal was? Jawel, Mika Biereth. Het stond 3-1. Ik bouwde wat meer zekerheid in en brach Skjelbred voor Falk. Ook met het oog op het drukke speelschema van de komende weken, was het opportuun om niet al onze krachten en energie in één enkele wedstrijd te steken. We speelden de partij volwassen uit  en konden een weekje later met een marge van 2 doelpunten voorsprong naar het Essex Park. 

SuperligaBanner.png.9e5ed95efa5e7de6b8da09fc54256dee.png

3-3randers.png.858c08e6c997b807d70de823e1887cce.png

Spoiler

StatsMidtjylland-.png.d2cf54a422bca89175465505e7c642f6.png

Tussen het bekervoetbal door stond er ook een verplaatsing naar FC Midtjylland op het programma. Omdat FC København daags voor onze ontmoeting reeds met 1-3 gewonnen had op het veld van Brøndby, had de thuisploeg er alle baat bij om de drie punten thuis te houden om zo een grote stap te zetten richting Europees voetbal volgend seizoen. Voor ons was het dan weer belangrijkom de kloof met leider København zo klein mogelijk te houden. Nu ja belangrijk.. we zijn nog maar net halverwege play-offs na deze wedstrijd en we hebben nog een thuisduel tegen de ploeg uit de hoofdstad in het verschiet. Met het oog op de return in de halve finale van de Oddset-Pokalen, gaf ik Falk, Barslund en Otoa rust, waardoor Skjelbred, Jørgensen en Thelander in de ploeg kwamen. 

De start verliep niet zoals we hadden gehoopt. Al na zeven minuten bracht Júnior Brumado de Ulvene ('Wolven') op voorsprong. Geen man overboord, maar we moesten wel dringend uit een ander vaatje gaan tappen. We begonnen veel te mak en onoplettend aan de partij (al 'misten' we natuurlijk wel drie belangrijke basisspelers). Gelukkig voor ons was Mika wel op de afspraak. In een knotsgekke drie minuten deed hij de hele wedstrijd kantelen. Tot daarvoor had de thuisploeg licht de bovenhand, en konden wij slechts sporadisch tegenprikken. Na een ziekenhuisbal van Bech Sørensen richting Martínez kon Andersen onderscheppen en de bal inleveren bij Biereth. Mika had nog heel wat werk voor de boeg om in scoringspositie te komen, maar ging vlot voorbij Andersson en schoot daarna vanop randje zestien de gelijkmaker snoeihard voorbij Ólafsson in de rechter benedenhoek. Even later ontfutselde Walle Egeli Ingason de bal en stak meteen Biereth diep. Die twijfelde niet en nam met zijn tweede van de avond het cadeautje genadeloos in ontvangst: 1-2.

Na rust was het al Midtjylland dat de klok sloeg. We kregen met name geen grip op de inschuivende Paulinho en spelverdeler Kristoffer Olsson. Uitgerekend Ijsland-aanvoerder Sverrir Ingi Ingason kon na vijf minuten in de tweede helft de bordjes weer gelijk hangen door een klutsbal op hoekschop door een bos verdedigers tegen de netten te jagen. Het lukte ons niet meer om de wedstrijd onder controle te krijgen en stonden voor het grootste deel van de tweede helft onder druk. Echt veel niet te missen scoringskansen gaven we dan wel weer niet weg, maar gezien het wedstrijdverloop mogen we ons toch echt de morele winnaar noemen met de 2-2 einduitslag.

Stilling Mesterskabsgrubbe

Stilling.png.1d7220fed64cef4f463c347bbcf99ce3.png

Met nog 15 punten te vergaren, zien we dan dat er tussen ons en FC København terug een kloof is van vier punten. De Deense recordkampioen zal aldus minstens tweemaal in de fout moeten gaan alvorens wij ook maar aanspraak kunnen maken op de landstitel. Ik kan nu wel zeggen dat ik er niet mee bezig ben, maar gezien het feit dat we in onze volgende wedstrijd het in eigen huis opnemen tegen FC København ben ik er onrechtstreeks toch voor een stuk mee bezig. Stel je maar eens voor dat we zondag winnen en de kloof op één punt brengen. Misschien gaan ze in de hoofdstad dan ook al een beetje stress krijgen en stress.. dat doet soms rare dingen met een mens. 

Kampprogram maj

Speelschemamei.png.5630ecf672edb1681b2fbd8a62e209da.png

Onze eerste achtervolger Midtjylland lijkt vast te zitten op de derde plek. Zowel met ons als met Brøndby bedraagt het verschil inmiddels 9 punten. Achter ons hoeven we niet meteen te kijken, al blijf ik het herhalen: het kan snel gaan in ene play-offssysteem. Wat wel zeker is, is dat de maand mei een drukke en spannende maand zal worden.

Oddset-Pokalen.png.dd727a508f349b4a516f1ac1d74fb893.png

2-2midtjylland.png.93b8a9197ab9f1ffc8bdfe8d436f14ba.png

Spoiler

StatsRanders3-3.png.3d00db53d9694210f8af7303ecb4558e.png

Drie dagen na de uitwedstrijd op FC Midtjylland was het in het Essex Park Randers tijd voor de terugwedstrijd van de halve finale in de Oddset Pokalen. Alles draaide om kwalificatie voor de finale. De manier waarop interesseerde mij voor één keer dan vrij weinig. Dat weerspiegelt zich ook in de elf namen die aan de aftrap verschenen. Voor het tweede duel met Randers FC koos ik, gelet op onze uitgangspositie en met de wedstrijd van aanstaande zondag tegen FC København, met Højlund, Odada, Bakiz, Oli Ross, Poulsen en Thelander voor 6 andere spelers in mijn basiself ten opzichte van de heenwedstrijd. Widell, Mathias Ross, Teixeira, Walle Egeli, Álvaro Fernández en Larotonda kregen allemaal rust. 

Net als op Midtjylland keken we al snel tegen een achterstand aan. Door te passief verdedigen van Thelander kon Egho de 1-0 al na 9 minuten binnenlopen aan de tweede paal. Ik schudde de jongens wakker en we stelden al even snel als we achterkwamen orde op zaken. Carlgren kon nog redding brengen op het schot van Bakiz, maar was niet opgewassen tegen de rebound van Falk. Nog geen minuut later was Falk daar opnieuw. Ditmaal in de rol van aangever. Hij stak Højlund diep en de FCK-huurling bewees dat hij nog steeds een neusje voor doelpunten heeft door de 1-2 keurig overhoeks in de binnenkant van het rechter zijnet te schieten. Op slag van rust werkte Kolinger een voorzet van Bakiz slecht weg. De bal viel voor de voeten van Odada die nog net buiten de zestien de trekker overhaalde en via de linkerpaal doelman Carlgren versloeg. Met 1-3 gingen we rusten. Een plek in de finale lag nu toch echt wel binnen handbereik.

Ik hield Falk en Barslund aan de kant tijdens rust en bracht met Stahlfest en Poulsen twee nieuwe krachten tussen de lijnen. In de tweede helft deed Randers er alles aan om er uit te halen wat er nog in zat. Met een vroege goal van opnieuw Egho gingen ze alvast goed van start. Toen het een klein kwartier later ook nog 3-3 werd, dacht ik 'het zal toch niet'. Ik greep in en schakelde over naar een defensievere aanpak en trachtte alles dicht te houden achter in. Bij balbezit vroeg ik om steeds de makkelijke oplossing te zoeken en bij twijfel de bal zo lang en ver mogelijk weg te spelen. Ik zei jullie al 'het hoeft niet mooi te zijn', kwalificeren was de boodschap. Er kwam geen overdonderend slotoffensief meer van de thuisploeg. We stonden in de bekerfinale. Tijd voor een klein feestje was er niet. De spelers vierden met de meegereisde fans en maakten nog wat plezier in de kleedkamer. Vanaf het moment dat we terug de bus op stapten, leek de euforie te veranderen in focus, in honger, vertrouwen en wil om er nog iets mooi aan vast te breien. Binnen vier dagen krijgen we immers hoog bezoek in de kampioensplay-offs van de Superliga.

Naamloos1.png.19ad12fd946b8e690d2f7c9094e7a1ec.png

FinaleOpBrondby.png.d558210a28f6677f5c1641fbc29b6245.png

Dan is het nu tijd voor twee finales. Ja, 'twee'. Als we willen meedoen voor het hoogste zal er zondag in eigen huis gewonnen moeten worden van FC København. In de bekerfinale van de donderdag nadien nemen we het op tegen Brøndby IF, dat in de halve finale probleemloos afstand nam van Sønderjyske (5-1 over twee wedstrijden). Tot voor de coronacrisis werden alle bekerfinales in principe afgewerkt in het Kopenhagens Parken Stadion, maar nu geldt er een soort van beurtrol tussen de grote-stadion-eigenaars. Het wil nu net lukken dat Brøndby IF dit jaar in haar eigen Bøndby Stadion mag spelen. Toch een soort van thuisvoordeel als je het mij vraagt, al zullen de ruim 14.000 Aalborgfans wel van zich laten horen, denk ik.

Ik kijk ernaar uit, maar eerst alle neuzen in de richting van het duel met FC København aanstaande zondag!

Ole

Naamloos.png.423395afe5d05fea13ce017503df7424.png

Reacties:

Spoiler

@Matthias.:

Met het lot van OB te verklappen wacht ik nog enkele posts, we naderen het einde van het seizoen en tegen dan zal je het wel weten. Alleen Peter Utaka ken ik echt, de andere namen zeggen me vaag iets.. maar kan het niet meteen plaatsen. 

Ja je hebt dat wel vaker in Denemarken, zo ploegen die één of een paar jaar echt presteren en dan (helemaal) wegzakken.

@Djurovski:

Tegen mijn verwachting in blijft het ook in een drukke periode nog steeds goed gaan!

@Kyrill:

Inderdaad, loopt nog steeds goed al bedraagt de kloof met Kopenhagen nu wel weer 4ptn.. maar we staan wel in de bekerfinale!! (èn we hebben nog een wedstrijd in eigen huis tegen Kopenhagen)

@Marius:

Het dromen in de competitie lijkt voorbij, tenzij we onze stunt van in Kopenhagen, thuis nog eens kunnen herhalen. Dan komen we weer heel dichtbij. Het seizoen is nu eigenlijk al geslaagd, maar het zou toch wel erg sneu zijn als we op twee fronten heel dichtbij zijn en dan toch nog eindigen zonder prijs.. De twee eerstvolgende wedstrijden zullen bepalend zijn of het seizoen gewoon als 'zeer goed' bestempeld zal worden of toch al 'fantastisch'. :P 

@Willem@MNie@Bogatyr@Fantasy@De Raam@Glenn08@Marius@Lensherr@Tim Windt@Djurovski@Kyrill@Cervantes@FlyD@Thomassje123@Urbeto@ElMarcos@Matthias.

bewerkt door JoonsterkeBE
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een seizoen is dit toch aan het worden voor Aalborg! Met het behalen van de bekerfinale blijf je volop in de running voor twee prijzen, en dat is en blijft toch héél straf als promovendus! In één week tijd kan dat nu natuurlijk ook allemaal aan diggelen geslagen worden. En stel dat je dan wint van Kopenhagen ... blijft die bekerfinale dan even belangrijk?! Want de titel is natuurlijk nog een ander paar mouwen. Spannend is het in ieder geval wel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Banner.png.85077743227106a0f95bbacdb23f7535.png

#35 - SUPERLIGA MESTERSKABSGRUBBE:

AALBORG BK v. FC KØBENHAVN

Met de spanning in de lucht en de verwachtingen hooggespannen, stond afgelopen avond onze wedstrijd tegen FC København centraal in de Deense Superliga. Voor ons was het meer dan alleen een wedstrijd; het was een kans om te laten zien hoe ver we zijn gekomen sinds onze terugkeer uit de NordicBet Liga in deze ambitieuze club. Een overwinning zou niet alleen een enorme boost zijn voor ons zelfvertrouwen, maar zou ook onze titelkansen levend houden. Als je ervoor kan spelen, moet je dat doen. Het was en is nog steeds geen echt doel voor ons, maar als er ook maar een klein kansje is, moeten we dat kansje proberen te grijpen.

SuperligaBanner.png.22d0803be3b46bedfaf04d96e8fd3e25.png

Schermafbeelding2024-02-09223452.png.66259cb5adcdc9b379c41b0c6a20277b.png

Ik ben net terug thuis van de club. Isa ligt net in haar bed en Marja is nog even bezig voor haar werk. Dat geeft mij de tijd om even terug te blikken op de wedstrijd met jullie. In deze post neem ik jullie mee in hoe ik deze wedstrijd tactisch heb voorbereid en zal ik minder lang stilstaan bij het wedstrijdverslag. Laat ik maar eens van start gaan met de opstellingen.

Opstellingen.png.7512b1097cc288b19ec21b5837ee8294.png

Klik hier voor een screenshot van onze spelers en hun attributen, gegoten in een FM Stag-view.

Ik zie net dat de journalisten een foutje gemaakt hebben bij het schrijven van Melkers' achternaam. Het is 'Widell' en niet Widel'. Maar goed, dat is mierenneukerij. We traden alletwee aan in een 4-3-3 (VM)-formatie. Op papier hetzelfde, maar tussen de lijnen totaal anders gelet op de invulling van de verschillende rollen. Ik heb al meerdere malen gezegd dat ik enorm van de bal houd en dat zich dat ook uit in mijn tactische speelstijl. Ik verwacht veel van mijn zwervende spelers (mezalla en zwervende spelmaker), zijnde Rasmus Falk en Melker Widell. Zij moeten continu in beweging zijn om zichzelf aanspeelbaar te maken en om de link te zijn tussen ons hoofdzakelijk verdedigend compartiment en de drie aanvallend ingestelde spelers. Nu moet ik zeggen dat onze verdediging ook een grote rol speelt in de aanval. Vooral linksback Álvaro Fernández heeft vaak zijn zegje in onze aanvallen. Hij speelt als 'Naar Binnen Opkomende Back' waardoor hij in balbezit vaak langs Christian Larotonda te vinden zal zijn, maar in balverlies als linksback verdedigt. Bryan Teixeira en Sindre Walle Egeli zijn onze 'Hangende Vleugelspitsen' die 'Diepe Spits' Mika Biereth in stelling moeten brengen of zelf via een individuele actie in scoringspositie kunnen komen. Ook voor Sebastian Otoa is er als 'Libero' van tijd tot tijd een mogelijkheid om zich te betrekken in de aanval, al moet er dan wel duidelijk gesproken worden met 'Naar Binnen Komende Vleugelverdediger' Kaare Barslund die dan zijn rol als centrale verdediger overneemt. Die wisselwerking verloopt sinds de herstart van de competitie halfweg februari behoorlijk goed.

InBalbezitvFCK.png.5a37b6e26fc7f9e5c89749e84096fcfb.png

De instructies die ik mijn team geef 'in balbezit' tekenen, in samenhang met de hierboven besproken rollen, onze spelopvatting. Omdat we gezien de rolinvulling soms met meer dan 3 spelers in het centrum rondlopen, opteer ik voor een redelijk breede aanvalsbreedte. Moesten we nog korter op elkaar spelen, zouden we - ondanks het feit dat we continu in beweging zijn - elkaars ruimte gewoon dichtlopen (zie infra. verdedigende vorm). Dat we voetballend uitverdedigen, spreekt voor zich in mijn optiek. Ik sta voor verzorgd voetbal en daar hoort nu eenmaal voetballend uitverdedigen bij. De keuze om 'veel korter' te passen aan een 'iets lager' tempo heeft ook zijn redenen. We moeten niet flauw doen. FC København is kwalitatief sterker dan ons, op quasi elk gebied. Dus ook aan de bal. Zij kunnen in principe dan ook aan een hoger tempo dan ons voetballen, zonder al te veel fouten in de passing te maken. Om slordigheden te voorkomen en om zoveel mogelijk de bal in ons bezit te hebben, vraag ik mijn spelers om steeds de kortstbijzijnde oplossing te zoeken. 

NietBBZ.png.9fda2fa8c6ef8d78dbf54e2b5cadf43f.png

Dan kom ik nu misschien wel bij de meest spraakmakende instructie die ik in samenspraak met mijn assistent Jesper heb besloten toe te passen. In de specifiek voor deze wedstrijd defensieve instructies hebben we ervoor gekozen om met een 'veel hogere defensieve lijn' te spelen in combinatie met een interventielijn die toe staat hoog druk te zetten. Sta me toe dit even te duiden. Het mooie aan coachen in het Deense profvoetbal is dat je tegenstanders soms wel 4 keer op een seizoen tegenkomt. Hierdoor kan je ze door en door leren kennen. Het klinkt logisch wat ik nu ga zeggen, maar in de afgelopen 3 wedstrijden tegen FC København waren ze pas echt gevaarlijk wanneer ze rond onze zestien kwamen. Tuurlijk is dat logisch, maar waarom is dat zo en hoe geraakten zij zo kort aan onze zestien?

Wel, in onze 0-2 en 2-1 nederlagen in de reguliere competitie probeerden we vanuit een laag blok en een iets defensiever ingestelde rolinvulling de Kopenhagense aanvalsdrang op te vangen. Het belangrijkste in dit alles was dat we de Kopenhagen-spelers die mits genoeg tijd en ruimte de juiste creatieve beslissingen konden maken, ook daadwerkelijk te veel tijd gaven. Het gaat dan in hoofdzaak om spelers als Viktor Claesson, Diogo Gonçalves, Elyounoussi en Cornelius. Maar ook een speler die ik inmiddels goed ken als bondscoach van Ijsland, linkspoot Ísak Bergmann Jóhannesson, konden ze beter niet aan het voetballen krijgen. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Door als een compact blok hoog druk te gaan zetten, probeerde ik vooral Jóhannesson en Claesson centraal zo weinig mogelijk aan de bal te laten komen. Van hun drie voorspelers had ik weinig bang dat ze ons op snelheid in de rug zouden pakken. Hun flankspelers zijn nu niet bepaald de allergrootste snelheidsduivels die onze verdedigers Barslund, Otoa en Álvaro Fernández niet konden volgen. En daarbovenop houden ze er als hangende vleugelspitsen niet van om kort tegen de flank te spelen, waar veel ruimte lag. Cornelius is zeker niet traag, maar door zijn rol als targetman dook hij ook veel minder de diepte in.

Screenshots van de profielen van Diogo Gonçalves, Elyounoussi en Cornelius

Spoiler

DiogoGoncalves.png.ec5e957c192c57a4cb78310a8b4821e1.png

MohamedElyounoussi.png.a641c880eca5e6005ac02bbefd5837ad.png

AndreasCornelius.png.bbc0c9e33e2671c431f567b2d87b6ffb.png

Om zo'n druk uit te voeren op een defensie, gaan zulke teaminstructies natuurlijk ook gepaard met tegenstanderspecifieke instructies. We moesten ervoor zorgen dat ze in de København-defensie niet onder onze druk konden uitspelen en daarom is het van primordiaal belang om na te gaan waar de kwaliteiten van hun defensief ingestelde linie juist liggen. Het allereerste waar ik naar kijk zijn de centrale verdedigers en de verdedigende middenvelder, hun beweeglijkheid en zwakke voet. Ingeval ik daar opmerkelijke zwaktes spot, laat ik ze onder druk zetten en dwing ik ze tot hun zwakke voet. In het specifieke geval van København viel mij op dat hun Braziliaanse VM Dawhan niet de allerbeste dribbelaar is en dat ik dat moest proberen uitbuiten. Ik liet hem kort dekken en vroeg om op zowel Vavro als Circati druk te zetten en ze te dwingen naar hun zwakker been. Maar dan waren er natuurlijk nog hun flankverdedigers die ook als mogelijke aanspeelmogelijkheid dienden. Dat een speler als Birger Meling op links de bal kreeg vond ik niet erg. Ik vroeg aan mijn spelers om hem op zijn zwakke rechtervoet te dwingen om hem zo naar het door ons overbevolkte middenveld te leiden. Hun beste defensieve speler, Jelert kreeg van Neestrup dezelfde rol als Álvaro Fernández bij ons had, namelijk die van 'Naar Binnen Opkomende Back'. Anders dan bij Meling, was het bij Jelert een kwestie van hem uit het middenveld te houden, zodat zijn voetballende kwaliteiten er niet uitkwamen, want hij was zo één van die spelers die wel eens onder onze druk zou kunnen uitvoetballen. Ik liet hem hard aanpakken en door hem op zijn rechtervoet te dwingen, probeerde ik hem zo veel mogelijk uit het centrum te weren. 

Screenshots van de profielen van Circati, Vavro, Meling, Jelert en Dawhan

Spoiler

Circati.png.c349d18f03e18cec471166ab18320bcd.png

Vavro.png.ee9ce15e069b33fdfc59956c2dd12e41.png

Meling.png.47743c1c9bd44f36b6952fd1c41fda4d.png

Jelert.png.509e6ebdc9ed541f7b29ed81c1896b6a.png

Dawhan.png.8c1b8dfa75f924b59721a9505cd4f216.png

Momentum.png.cba89cd7e74c009d816e6a8bed3a514e.png

Als we naar het hele wedstrijdverloop kijken, hadden we duidelijk meer momentum en waren we het grootste deel van de wedstrijd de dominante ploeg. In de eerste tien minuten van de partij hadden de bezoekers echter de bovenhand. Het leek alsof we tijd nodig hadden om in de wedstrijd te komen. Na drie minuten was Elyounoussi dichtbij de openingstreffer, maar Posavec hield zijn goed genomen vrije trap uit de korte hoek. Ook Meling kon drie minuten later onze Kroatische doelman niet passeren. Het werd stilaan tijd dat we wakker werden en tussen minuut 11 en 43 waren we duidelijk de bovenliggende partij. In minuten achttien en twintig kon De Gea nog redding brengen op pogingen van respectievelijk Teixeira en Larotonda. Na een langdurige periode balbezit sneed Teixeira vanop z'n rechterflank naar binnen en via verschillende stations kwam de bal bij Falk. Jelert kwam doordrukken op Falk en liet Walle Egeli moederziel alleen. Falk stuurde onze jonger Noor diep en die werkte puik af met een overhoeks schot met zijn mindere linker: 1-0 na 29 minuten

Sindre Walle Egeli verschalkt De Gea met een lage harde knal in het rechter zijnet.

Ook na ons doelpunt hadden we de bovenhand en er kwamen zelfs kansen om de voorsprong te vergroten, maar steeds botsten we op een uitstekende De Gea, die klaarblijkelijk nog steeds plezier in het spelletje heeft. Omdat mijn spelers moe begonnen te worden en ik ook nog met een bekerfinale (4 dagen later) in mijn hoofd zat, besloot ik enkele wissels door te voeren en over te schakelen naar een defensievere aanpak die minder energie vroeg van ons elftal. Dat verklaart de periode van momentum voor de bezoekers tussen minuut 76 en 93. Ondanks dat, duurde het tot het absolute slot vooraleer ze ook tot kansen kwamen. In de laatste minuut van de reguliere speeltijd hadden we een goede Posavec nodig om redding te brengen op de kopbal van Cornelius.

Posavec gaat - niet voor de eerste keer dit seizoen - in de fout.

Met nog één minuut te spelen, leken we de drie punten binnen te hebben, maar Posavec vond het duidelijk nog niet spannend genoeg. Met een te korte en onzuivere inspeelbal in de richting van Otoa gaf de 29-jarige Kroaat aan Robert Skov nog een scoringskans. Skov was sneller op de bal dan Otoa en zag dat Posavec nog niet terug in zijn doel stond. In plaats van rustig te blijven en korter naar doel te lopen, schoot de København-middenvelder van grote afstand richting doel. Gelukkig voor ons rolde de bal een tweetal meter van de buitenkant van de paal langs doel. Oef.. Niet veel later maakte de opluchting plaats voor ongekende euforie. Scheidsrechter Jonas Hansen floot voor het einde van de wedstrijd: 1-0. We hadden het geflikt. 6 op 6 tegen de recordkampioen in de kampioensplay-offs!

Wedstrijdstatistieken

Spoiler

Stats-AaBvFCK.png.8dffd288647aba1dad23a6fb3c45f0b1.png

Naamloos1.png.04b50e247f8697a381b46ff8cbe3e4a5.png

Stilling i Mesterskabsgrubbe efter 6 spillerunder

Stilling.png.84435e3b9ef5690fe441e1e2c18fdb6e.png

Met nog vier wedstrijden te gaan, hebben nog maar 1 punt nodig om onze tweede plaats veilig te stellen, maar zelfs ik ben daar na vandaag niet meer mee bezig. Als we nu niet durven zeggen dat we in onze titelkansen geloven, hoeven we het nooit te zeggen. Aan onze aanpak verandert echter niets. We richten ons op onze eigen wedstrijden en zien dan wel wat København doet. Op de voorlaatste speeldag zou het wel kunnen dat we met wat meer spanning spelen omdat FCK haar voorlaatste wedstrijd daags voor ons afwerkt. Laat ons hopen dat we het nog spannend kunnen maken in de Superliga! Ik heb er vertrouwen in.

Schemabeidepartijen.png.2fcdaf37adf24dfc1535d55fb80dc620.png

Ten laatste op zondag 25 mei 2025 rond 20u00 weten we wie zich Deens landskampioen mag noemen.

Naamloos1.png.04b50e247f8697a381b46ff8cbe3e4a5.png

Voilà. Ik hoor dat Marja ook aan't afsluiten is voor vandaag. Tijd voor nog wat quality time met ons twee en dan bed in zodat ik morgenvroeg fris op de club ben. We beginnen voormiddag met de staf aan de tactische voorbereiding van de bekerfinale in Brøndby. De spelers hebben morgen vrij en staan in voor hun eigen verzorging en rust. Dinsdagmiddag staat de eerste training van deze week gepland.

Het was een wat andere manier van verslagbrenging dan jullie van me gewend zijn, maar hopelijk vonden jullie het meevallen en is dit misschien nog wel eens voor herhaling vatbaar. 

Tot snel! 

Ole

COMING UP:

nextup.png.9a02df37fd447f99b3e5121cb3da8468.png

Naamloos.png.3013cb84a066877c9faf91de126fd8d4.png

Een van de meest omstandige posts tot nu toe.

De volgende zullen korter zijn van aard.

Zoals jullie zien komt het tactische aspect hierin aan bod.

Ik zie mij zelf in de verste verte niet als tactisch genie en ben bij het maken van mijn

standaardtactiek in deze save vertrokken uit verschillende tactiekvideo's op youtube die

de tactiek van Xabi Alonso bespreken (zowel rl als toegepast in fm).

Ik sta dan ook meer dan open voor jullie bemerkingen en tips!!

Reacties:

Spoiler

@Marius:

Het is zowaar nog spannender geworden! 'Stel' dat je in Ole's positie zat. Wat zou jij dan doen in de bekerfinale? Toch roteren en focussen op de titel, maken dat je die eerste prijs binnen hebt of een goed balans en combo van beide?

@Kyrill:

Klopt, op twee fronten zitten we volop in de strijd om de prijzen.

@Willem:

Ze hebben op papier nog altijd een streepje voor, maar misschien hebben ze nu wel een mentaal tikje gekregen dat ze niet hadden verwacht, denk je niet?

@Djurovski:

Helemaal correct. Na winst tegen Kopenhagen is er op twee fronten nog zeker alles mogelijk!

@Willem@MNie@Bogatyr@Fantasy@De Raam@Glenn08@Marius@Lensherr@Tim Windt@Djurovski@Kyrill@Cervantes@FlyD@Thomassje123@Urbeto@ElMarcos@Matthias.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het hek helemaal van de dam! Mooi dat je jouw tactiek afstemde op de tegenstander en dat ook nog eens succesvol uitdraaide. Hoe je ons meeneemt in je gedachtegang is zeker leuk om volgen. Zeker wat betreft tegenstanderspecifieke instructies kan ik misschien nog wel iets leren. Alles op de titel wat mij nu betreft, maar met AGF als volgende tegenstander in de competitie heb je wel wat ruimte om toch voluit te gaan in de bekerfinale. Ik denk dat ik voor de twee volgende wedstrijden de opstelling vooral zou maken op basis van fitheid, en dus mogelijks twee keer een gemengd elftal zou laten spelen, in plaats van het sterkste versus een volledig geroteerd elftal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je gaat de titelstrijd in met een puntje achterstand, maar als ik je tactische uiteenzetting bekijk dan zal het een kwestie van tijd worden tot je kampioen van Denemarken gaat worden.  Enorm benieuwd naar de spannende slotfase van de competitie! Succes ook in de bekerfinale. Mooi affiche tegen Brondby!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Banner.png.f2d5028df01d66f49a4a67bac5141139.png

#36 - POKALVIND

"Ruim 28.000 Deense voetbalfans blijven op hun honger zitten in povere bekerfinale", "Blij dat we hier niet nog 30 minuten naar moeten kijken", "Saaie bekerfinale krijgt winnaar in toegevoegde tijd",... Het zijn maar enkele van de krantenkoppen en reacties na de Oddset Pokalen-finale van gisterenavond. Mij doet het geen fluit. We hebben hem. De beker is hier, in Aalborg. Met een doelpunt in de 92e minuut schoot linksback Álvaro Fernández ons naar de overwinning. Voor de club is het de vierde keer dat ze de Deense beker op haar palmares schrijft.

BIFTI.png.3de405e65c4fbd3b05e8233b02af55e6.png

De vierende AaB-fans maakten er een lange nacht van in het Aalborgse stadscentrum.

Naamloos1.png.5e93c2dae18eb5c7a80e54ea192c3981.png

Oddset-Pokalen.png.00e2929ccabf15039d3cf577c835396c.png

Stats.png.e0aac7215d980e016f196dbfc63bfc56.png

In een nerveuze wedstrijd waarin het leek dat zowel wij als Brøndby vooral schrik hadden om al snel tegen een achterstand aan te kijken, viel er in de eerste helft niet één echte scoringskans te noteren. Posavec moest zich tweemaal tonen op afstandsschoten van Vallys en Schwartau. Bij ons nam Widell het doel van Paschalakis onder vuur. Ook na de pauze werd er maar met mondjesmaat aangevallen. Naarmate we richting het einde van de partij hadden we steeds meer balbezit, maar echt vol aanvallen deden we ook niet. Pas in de extra tijd schoot het publiek terug wakker. Højlunds' kopballen raakten tot tweemaal toe de lat en in de fase die volgde op de derde opeenvolgende corner viel het doelpunt toch nog. Bij Brøndby waren ze hoekschopnemer Álvaro Fernández helemaal uit het oog verloren. De Spanjaard profiteerde van hun onoplettendheid en schoot de bal in de korte hoek voorbij Paschalakis. We namen de beker mee naar Noord-Jutland!

Bekijk hier het winnende doelpunt van Álvaro Fernández

Naamloos1.png.5e93c2dae18eb5c7a80e54ea192c3981.png

Yes! We hebben zowaar een prijs te pakken. De kroon op een nu al fantastisch seizoen, al kan het nog mooier worden. Met nog vier speeldagen te gaan in de Superliga staan we nog steeds op één puntje van de eerste plek. Met een gelijkspel op Brøndby zijn we al zeker van een tweede plek, maar we gaan voor meer. Bij Brøndby zullen ze er op gebrand zijn revanche te nemen voor de verloren bekerfinale. Onze bestuursleden hebben de beker meegenomen naar Aalborg, maar wij verblijven de komende dagen op hotel in Frederiksberg een dikke tien kilometer van Brønbyvester. Het zou te gek zijn om terug te keren naar Aalborg met de spelers en staf aangezien we binnen drie dagen alweer opnieuw in het Brøndby Stadium moeten acteren. Ter voorbereiding van onze wedstrijd van zondag trainen we op het veld van vierdeklasser Frederiksberg Alliancen 2000. 

Na een klein feestje in de bar van ons hotel gisterenavond, reed ik door naar het huis van mama en papa in Kopenhagen. Papa en Marja zaten tijdens de finale ook in de tribune en bleven een nachtje slapen. Mama was ook mee, maar kwam niet naar de wedstrijd en keek op televisie terwijl ze voor Isa zorgde. Het was fijn om vanochtend nog eens te ontbijten met ons vijven. De spelers had vrij tot 17u, dan werden ze 'fris' op het trainingsveld in Frederiksberg verwacht om de laatste twee(ënhalve) weken van het Deense voetbalseizoen in te zetten.

Let's go!

Ole

Naamloos.png.def5bde571689a1a83745e2d204c48ed.png

Blij dat de vorige update in de smaak viel!

Misschien post ik vanavond al een volgende update, maar dat zien jullie dan wel.

Ben er nog niet helemaal uit :P 

Bedankt ook aan alle stille lezers en volgers :classic_love:

Reacties:

Spoiler

@Marius:

Speelde met mijn beste elf in de bekerfinale omdat ik wel verwachtte dat Brøndby dat ook zou doen. En onze eerstvolgende wedstrijd is opnieuw tegen Brøndby, dus qua wedstrijdlast en vermoeidheid, zou dat ongeveer gelijk moeten lopen. Dus vol op de bekerfinale, beetje roulatie in de competitie tegen Brøndby en dan een hele lichte trainingsweek vooraleer we Aarhus ontvangen in eigen huis.

Denk dat je je bij het lezen van de vorige post vergist hebt of dat het uit mijn screenshot en tekst er rond niet helemaal duidelijk was dat ik nu tweemaal achter elkaar tegen Brondby speelde. Eerst de finale (waarover verslag in deze post) en vervolgens speeldag 6 in de kampioensplay-offs van de Superliga. (Correct me if I'm wrong he! :classic_biggrin:)

@Bogatyr:

Blij u weer te mogen verwelkomen in dit topic maat! Bedankt, later meer :D

@Kyrill:

Thanks man! Hopelijk alles een beetje oké bij jou? Fijn dat je de tijd neemt om mijn novelle bij te houden. :shine:

@ElMarcos:

Ik hoop dat je een goeie glazen bol hebt en dat je gelijk krijgt! De eerste prijs is in elk geval al binnen, ons seizoen kan nu al niet meer stuk en we kunnen het zelfs nog een extra laagje glans bijgeven! :cheer:

@Djurovski:

Dankje man! Ja dit zijn de overwinningen waar je in FM het meest van geniet. Haal liever een krappe zege tegen een topclub dan een 6-1 tegen een middenmoter ofzo :D 

@Fantasy:

Thanks man! Je succeswens heeft geholpen :P

ps: hopelijk laat je ons allen niet te lang in spanning omtrent Bjårn Kröhns' nieuwe clubkeuze

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hopla, de eerste prijs is binnen. Geen schoonheidsprijs voor de wedstrijd zelf daarentegen lijkt het, maar het doelpunt mocht er wel zijn! Nu opnieuw tegen Brondby, en ik had mij inderdaad vergist met het speelschema van concurrent Kopenhagen. Gezien hun evenredige vermoeidheid inderdaad een

goede keuze om gewoon de sterkste elf op te stellen. Voor het komende treffen wellicht hier of daar nu wel een speler met een pijntje of niet volledig fit. Maar de motivatie zal ongetwijfeld ook meespelen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Banner.png.54cb98e8352f6a6522d49bf1a999f661.png

#37 - 29.RUNDE I 3F SUPERLIGAEN

Vroeger dan verwacht, maar ik wil toch eventjes kort stilstaan bij de 29e speeldag in de Superliga, oftewel de 7e speeldag in de kampioensplay-offs die gisteren plaatsvond. De eerste wedstrijd in de kampioensplay-offs tussen FC Midtjylland en FC Nordsjælland eindigde op 2-3. Door het verlies van Midtjylland was onze tweede plek alvast zeker. Om 18u00 stond onze wedstrijd in en tegen Brøndby IF op het programma. FC København-Aarhus GF was om 20u00 de afsluiter van de speeldag.

FCMFCN.png.f551b954e9b63dc3803e7e368b4623e9.png

SuperligaBanner.png.0e9c54d9f596dd04a1b25b7ab4c8ed08.png

LINEUP.png.566afe7ebe0650cf9d74d8a0bb7ef803.png

Sommige spelers hadden de bekerfinale van afgelopen donderdag nog niet voldoende verteerd. Otoa en matchwinnaar Álvaro Fernández bleven de hele partij op de bank. Thelander en Jørgensen kwamen in de ploeg. Ook bij Brøndby ontbraken er met Sebulonsen en Prince Anning twee pionnen in hun defensie. Lauritsen en Oyanedel namen hun plaats in.

Voortbordurend op de bekerwinst schoten we uit de startblokken. Bij onze eerste goeie aanval was het al raak. Topschutter Biereth liep goed in richting de eerste paal en kon aan de eerste paal de 0-1 binnenprikken op assist van gelegenheidslinksback Kaare Barslund. Een kwartier laten vergrootte diezelfde Biereth onze voorsprong met een subtiele lob na een goede doorsteekbal van Falk: 0-2. Pas in minuut 39 kon de thuisploeg het doel van Posavec voor het eerst onder vuur nemen met een afstandsschot vanwege Radosevic, maar zijn poging ging net over. De laatste vijf minuten voor rust waren gezamenlijk de enige periode wanneer we het spel in zeker mate ondergingen. In minuut 41 schilderde Schwartau de bal perfect op het hoofd van Lauritsen, die de 1-2 aansluitingstreffer maar binnen te knikken had. 

Na rust stonden er maar liefst vier andere namen op het veld. Biereth en Widell waren enigszins vermoeid en met de komende wedstrijden in het achterhoofd besloot ik om ze rust te geven en bracht Højlund en Odada binnen de lijnen. Bij de thuisploeg gingen met Schwartau en Vallys de twee creatiefsten naar de kant. Hun vervangers Turi en Zugelj konden in de verste verte niet op de mat brengen waartoe Schwartau en Vallys in staat zijn. We verlaagden het tempo, monopoliseerden de bal en wanneer de ruimte er was, probeerden we een derde keer toe te slaan. In minuut 67 was Højlund er dichtbij met een krachtige kopbal, maar Paschalakis was alert. Verder dan een afgeblokte poging van Divkovic kwamen ze bij Brøndby niet. Onze zege kwam niet meer in gevaar.

BIFAaB.png.1e5865268d9b13ed2561f7f974adbc22.png

Stats

Spoiler

StatsBIFAaB.png.c43470574124bee81e7bcdabc2a35ec3.png

Beide ploegen waren duidelijk nog vermoeid van de bekerfinale van drie dagen eerder, hetgeen toch de vraag bij mij opwerpt, waarom zo'n belangrijk treffen midden in de play-offs wordt georganiseerd. Begrijpen wie begrijpen kan. Maar soit, we hadden de drie punten binnen.

Naamloos1.png.ddd06982f81a888d474799a46ca2be53.png

joonsterkebe_two_aalborgplayers_in_their_teams_trainingsuits_si_38979a22-ce84-4495-98e7-7550b0d3312e.png.2ae12717897c0bb6c335dbbd024197c9.png

Nog voor alle spelers goed en wel onder de douche stonden, kregen we de melding door dat er gescoord was in København. Mohamed Bamba had Aarhus na vijf minuten op 0-1 gebracht. Er ging een soort van spanning door de kleedkamer. Het besef leek binnen te komen. Het kan echt. Maar we liepen zeker nog niet te hard van stapel. Bij het instappen van de bus kregen we een nieuwe melding: Jordán had net voor rust de bordjes weer gelijk gehangen. Push-meldingen werden bij de meeste personen, mezelf incluis, weer uitgeschakeld. Ze zullen toch wel gewoon weer winnen he. En ja hoor, een kwartier voor tijd knikte Cornelius de 2-1 tegen de touwen. Jesper had net zoals een handvol spelers de melding nog aanstaan en langzaamaan verspreidde het nieuws zich in de bus. Het was te verwachten, maar toch merkte ik hier en daar wat teleurstelling op.

Totdat.. en nu komt het.. Jesper rechtsprong in de zetel langs mij en uitschreeuwde dat het 2-2 was! Ik was al wat ingedommeld maar schoot meteen wakker. Gift Links had twee minuten voor tijd de gelijkmaker gescoord. Dat zou alles veranderen. Als het zo bleef, kwamen mij gewoon op de eerste plek, waanzin.. De livestreams gingen op. Drie minuten extra tijd, maar er veranderde niets meer. FC København-Aarhus GF eindigde op een 2-2 gelijkspel. We staan weer op dezelfde plek als waar we vorig jaar stonden deze tijd van het jaar, maar met het gigantische verschil dat we nu een reeks hoger spelen. We zijn op dit moment de nummer één van Denemarken

FKCAGF.png.af81a1258dfcd19d358aa8e9ffa7871f.png

Vanzelfsprekend werd dat gevierd in de bus en toen het lawaai wat was gaan liggen, samen met Simon (Enevoldsen) sprak ik de jongens toe om ze klaar te stomen voor de komende twee weken. Simon had via facetime z'n oudere broer Thomas aan de lijn. Thomas pakte in seizoen 2007/2008 de dubbel met Aalborg. Na mijn 'speech' wakkerde ook hij het geloof in onze kansen aan. Met geloof in onszelf kunnen we met een tweede dubbel de geschiedenisboeken ingaan. We hebben het in eigen handen. Driemaal winnen en we zijn er.

Vandaag hadden de jongens vrij. Vanaf morgen gaan we ervoor!

Ole

Naamloos.png.bac28d310167064e4bc0b158c1f87511.png

Hier seh, nog wat proviand vooraleer (in RL) de Champions League affiches van start gaan :D 

Reacties:

Spoiler

@Kyrill:

Hmm, hou je sterk man! Bedankt!

@Marius:

Toch 2 noodgedwongen wijzigingen moeten doen. Fernandez en Otoa waren echt te vermoeid om te spelen.. Maar zoals je ziet lukte het ook zonder hen om onze ongeslagen reeks na nieuwjaar te verlengen! :classic_biggrin:

@Willem:

Zo is dat! Nog 3 finales te gaan!

bewerkt door JoonsterkeBE
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij Brondby leek de vermoeidheid er nog een pak meer in te hakken dan bij jouw ploeg, en dus werd het al bij al een eenvoudige overwinning. De kers op de taart was dan natuurlijk het nieuws uit Kopenhagen. Een cadeautje dat je nu natuurlijk met beide handen in ontvangst moet nemen. Je bent ondertussen al heel lang aan een enorm goede reeks bezig maar met een mogelijke titel in het verschiet is er genoeg motivatie om nog drie wedstrijden door te gaan me dunkt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt allemaal jouw kant op te vallen met een vlot scorende Biereth en een concurrent die punten verspeelt. Heerlijk dat de speler die de 2-2 maakte Gift Links heet, een echt cadeautje voor jou!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laatste paar dagen wat druk geweest en je hebt hier meteen een hele rits aan updates in te halen. Knap hoe je zo consistent dit tempo weet vast te houden. Het plezier spat dan ok van m'n scherm en daarmee maak je ons als lezer ook enthousiast!

Die tactische update is helemaal in mijn straatje, heel goed gedaan. Prestaties blijven ook onveranderd knap. Proficiat met de beker, nu dat kampioenschap nog. Zet hem op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites