Jónstærke Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart 2 uur geleden zei Willem: [..] Ook in eigen land gaat het crescendo, of zoals de Polen zeggen czreszczendo. We wonnen tot nu toe al onze wedstrijden en scoorden al 85 keer, meer dan 4 keer per wedstrijd dus. Legia Warszawa is trouwens ook sterk bezig, het geld dat we hebben overgemaakt naar de hoofdstedelingen is goed gebruikt en ze zijn tot nu toe overduidelijk Best of the Rest. In de Puchar Polski is de kwartfinale inmiddels weer bereikt. Aangezien de winnaar zich direct plaatst voor de groepsfase van de Europa League moeten we misschien eens nadenken over hoeveel waarde we hechten aan deze beker. [...] Hahaha zo flauw dat ik ermee moest lachen Operatie Extra Klasse loopt ook ongelofelijk goed, dat is mooi om te zien. Begrijp enkel niet wat je met bedoelt met de onderstreepte passage in het citaat. Maakt toch niet uit of jij em wint? Dan wordt dat ticket toch gewoon toebedeeld op basis van eindklassering in de Ekstraklasa of gelden daar andere regels? Zou ook mooi zijn als je de binnenlandse competitie met een perfect rapport zou kunnen afsluiten Daar duim ik voor Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 19 maart Share Geplaatst 19 maart Wat een seizoen nu al. In eigen land met kop en schouders boven het maaiveld uit. En Europees laat je wederom mooie dingen zien Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn08 Geplaatst 20 maart Share Geplaatst 20 maart Zo we zijn weer bij! Mooi dat je er een Build a nation van gaat maken, zo blijft de save voor jezelf, en ook voor ons als lezers toch net dat tikje interessanter. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem Geplaatst 21 maart Auteur Share Geplaatst 21 maart (bewerkt) Het seizoen zit erop. Nadat we eigenlijk amper rust hebben gehad afgelopen jaar mogen de spelers zich nu nog eens opmaken voor een WK. Roofbouw 2.0 maar zolang de UEFA en FIFA er maar aan kunnen verdienen is het allemaal prima. Wat ook prima is zijn onze resultaten dit seizoen. We domineerden de Ekstraklasa als nooit tevoren. Of als nooit tevoren... In 2033 was ons doelsaldo met +137 nóg iets beter. Het gat met nummer 2 Legia Warschau was toen echter 28 punten, nu was de kloof liefst 32 punten. Degenen met een goed geheugen zien dat Pogon Szczecin ontbreekt in de stand. De afgelopen jaren eindigden ze steevast in de top 5 en kregen ze ook al enkele financiële boosts van ons. Dit jaar eindigden ze echter teleurstellend op een 10e plek. @Jónstærke vroeg me wat ik bedoelde met het verhaal over de beker en dat de winnaar zich plaatst voor de Europa League. Als we nu tegen Pogon hadden aangetreden had ik hen kunnen laten winnen, waardoor een in mijn ogen (financieel) sterkere club Europa in zou gaan. We namen het echter verrassend op tegen het tweede team van Rakow Czestochowa, een finale die vanwege het kwaliteitsverschil nooit spannend werd en in 'slechts' 3-0 voor ons eindigde. In de achtste finales van de Champions League namen we het op tegen Villarreal, dat de afgelopen jaren is uitgegroeid tot een absolute topclub en dit jaar ook La Liga won. Zo haalden ze bij ons Fabão, Kouloumentas en Fernández weg en hebben ze de beste spits ter wereld rondlopen. Toch hadden ze geen kans tegen ons. In Spanje wonnen we al ruim en in eigen huis waren we ook de sterkere. Ringberg en Dueñas waren met 3 goals beide de grote mannen in deze ronde. In de kwartfinale bleek Manchester City een pittigere tegenstander, vooral nadat we in eigen huis bleven steken op een gelijkspel. In Manchester leken we alsnog door te gaan na goals van Dueñas en Sipek maar een goal in de 89e minuut zorgde ervoor dat we moesten verlengen. Na 30 doelpuntloze minuten moesten strafschoppen de beslissing brengen. Nadat Hilson de vijfde pingel van City miste was het de 18-jarige Dec die mocht aanleggen. Hij schoot ons onberispelijk naar de halve finale. De halve finale was wederom tegen een Engelse tegenstander en wederom begonnen we met een thuiswedstrijd. Dit keer werd deze echter wel winnend afgesloten. Karakaya en Krawczyk maakten een goal van Philips ongedaan. In Londen was de ruststand 2-2 en leek er weinig aan de hand. In de slotfase sloegen de Lilywhites toe met twee goals, iets waar we geen antwoord meer op hadden. Als Tottenham-fan deed het me wel goed om te zien dat ze uiteindelijk de finale ook wonnen door Newcastle United uit te schakelen. Onze landgenoten stelden teleur in Europa. Molde molde de plannen van Legia Warschau om verder dan de achtste finales in de Europa League te komen. In de tussenronde was Rakow Czestochowa al uitgeschakeld door Willem II. Pogon Szczecin wist een niveautje lager nog wel de tussenronde te overleven door Shakhtar uit te schakelen maar in de achtste finales was AA Gent te sterk. Volgend jaar valt er nog een slechte score van ons weg en zullen we de zesde plek stevig in handen krijgen, terwijl we tegelijkertijd Frankrijk in de nek zullen hijgen. In de NxGn 50 was het net als de vorige twee jaar een Krakow-speler die bovenaan staat. Jeugdproduct Dec volgt Maroales en jeugdproduct Budka op. Dec is wel de enige in de top 10, Benjaminsen mist deze nipt, Garcia staat ook in de top 20 en Anaba is aanvoerder van de tweede helft van de lijst. Vanuit de jeugdlichting van dit jaar hoeven we geen nieuwe NxGn-winnaar te verwachten, de lichting heeft enkele spelers die prima worden voor de Ekstraklasa maar geen enkele die het niveau kan bereiken dat wij nastreven. Het seizoen zit er weer op! Eens kijken of we in de zomer weer kunnen investeren in de competitiegenoten. Is het slimmer om breder te investeren dan alleen in de andere clubs die Europa ingaan of om de clubs in Europa meer geld te geven? @chrisje1993 @Lensherr@Jónstærke @MNie @Djurovski @Bogatyr @KayDeManaager @Fantasy @keano77 @De Raam @Marius @Kyrill @Cervantes@FlyD @Boyzone @Tim Windt @bigtukker@bas huijsmans @Glenn08 21 maart bewerkt door Willem Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 21 maart Share Geplaatst 21 maart Jammer dat je van een matig team als Spurs , verliest en de CL uitvliegt... Verder gaat het erg goed. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 21 maart Share Geplaatst 21 maart Honderd punten, 32 punten voorsprong ... de dominantie in eigen land blijft maar duren. Europees ook weer geslaagd met een halve finale. Enkel jammer dat de andere clubs dan niet helemaal konden doorzetten. Tegen dat soort tegenstanders had dat misschien toch wel gemogen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 21 maart Share Geplaatst 21 maart Pure dominantie in eigen land met een heerlijk doelsaldo. Europees ook weer sterk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem Geplaatst 21 maart Auteur Share Geplaatst 21 maart In de winter van 2037, nu dus zo'n anderhalf jaar geleden, zijn we begonnen met het plan om de eigen competitie sterker te maken. In de anderhalf jaar die volgden pompten we €122,5M in de clubs die Europees voetbal haalden. We hopen dat dit leidt tot betere randvoorwaarden en meer geld om spelers vast te leggen. Met vijf of zes sterke clubs in de Ekstraklasa halen we meer punten in Europa, wat leidt tot een hogere reputatie, wat leidt tot meer geld en hogere waardes van spelers die verkocht worden. Onze huidige werkwijze is gestoeld op het trickle-down-principe. Wij zijn degenen die bovenaan de voetbalpiramide staan in Polen, we hebben de kwaliteiten en het geld om de competitie te domineren. Een deel van dit geld geven we aan de overige topclubs. Zo kreeg Legia Warschau al €37,5M van ons. Het doel is dat zij dit geld weer deels investeren in de rest van de competitie, waardoor ons geld verspreid wordt over de clubs in de Ekstraklasa. Of dit de ideale manier is weet ik niet maar het lijkt me een vrij logisch principe. De afgelopen transferperiode was ronduit teleurstellend als we kijken naar de activiteiten van andere Poolse clubs. Pogon Sczcecin is het enige team geweest dat een speler voor meer dan €2M haalde. Legia Warszawa had op ons na het grootste budget maar de hoofdstedelingen haalden alleen een jong talent van Cracovia en een transfervrije speler van Chelsea. Het is dat wijzelf flink actief waren anders was de Poolse transferwindowjosti in een absolute depressie gestort. 'Hallo, ik ben Antoni en ik heb een transferverslaving.' We zijn deze periode echt losgegaan qua transfers. Vooral uitgaand viel er veel te beleven terwijl we in de dying seconds ook inkomend nog voor absoluut vuurwerk zorgden. Ik leef voor transfers, het samenstellen van een zo sterk mogelijke selectie maar de club leeft van transfers. Onze jeugdopleiding wordt beter en beter maar het is nog niet voldoende om mee te doen om de prijzen. Door transfers van jonge, talentvolle spelers hebben we dit wel bewerkstelligd. Het is dus nodig om de selectie eens in de zoveel tijd te versterken, verjongen en te verversen. We hebben zoveel uitgaande transfers gedaan dat we ze gaan onderverdelen in drie groepen. Eerst de kleine verkopen. Hierbij zien we dat Widzew Lodz ons goed wist te vinden terwijl ook Radomiak Radom als competitiegenoot zaken met ons deed. Voor de rest deden we wat talenten van de hand met een 50% doorverkooppercentage en werden er spelers die we eerder voor veel te veel geld kochten van de concurrentie weer verkocht. Van al deze transfers denk ik dat Mario Garcia, die naar Schalke ging, nog wel eens wat meer kan opleveren, hij wordt gezien als groot talent. Dan de verhuurde spelers. Hier staan enkele spelers in die we dit jaar hebben gekocht dus daar komen we later nog op terug. Voor Czaplinski had ik even een plek in de selectie in gedachte maar een jaar Eredivisie zal hem meer goed doen. Hetzelfde geldt voor Thiebaud, hij gaat meer hebben aan een volledig seizoen dan aan invalbeurten en enkele wedstrijden bij ons. Voor de rest hebben we weer geprobeerd om spelers te verhuren in de Ekstraklasa, dit lukte echter slechts 3 keer. Het echte vuurwerk werd voor het laatst bewaard, namelijk de grote transfers. Sipek kwam vorig seizoen naar ons vanuit Napoli, deed het uitstekend maar mag weer vertrekken. Hij is 29 en stond de ontwikkeling van enkele jongere spelers in de weg. Ook González deed het uitstekend maar mocht vertrekken, ik wil Dec namelijk op zijn plek aan het werk zien. De Mexicaan Andrade zet zijn carrière voort in Spanje. De aanvaller werd topscorer het afgelopen seizoen maar ik haalde hem met het doel om concurrentie te creëren. Dat is wel gelukt en nu is er ook winst gecreëerd. De twee grootste klappers zijn Ringberg en Longhi, die beiden naar Londen vertrekken. Ik wist dat ik afscheid wilde nemen van Ringberg. De Zweed deed het uitstekend maar we hebben alternatieven en ik wist dat hij een mooi bedrag op zou leveren. Bij 20 interlands en 20 competitieduels kost hij Arsenal in totaal €89M. Longhi werd in de slotfase van de transfermarkt verkocht, voor hem halen we echter iemand terug die net iets duurder was maar ook een tikje beter is. Ik verwacht dat de Belg, die op het WK 2e werd, het uitstekend gaat doen in Engeland. Op 1 juli mochten we een klein leger aan nieuwe spelers verwelkomen. Van deze speelrs zijn alleen Segovia en Kusukami echt het bespreken waard. Segovia is een Spaans talent met 28 goals op het tweede niveau het afgelopen jaar. Hij zal nog een jaar minuten maken voor Leganés voordat hij overstapt naar ons. Shigeo Kusukami vertegenwoordigt vooral een commerciële waarde maar zal ook nog interessant zijn voor een doorverkoop. Hij ging ooit voor €21,5M van Willem II naar United, nu komt hij gratis onze kant op. Met Juan Ignacio Cabrera halen we maar weer eens een talentvolle speler uit Uruguay. Hij zorgt voor wat meer concurrentie op de posities centraal op het middenveld. Cabrera is een technische middenvelder die het spel goed ziet en ook verdedigend zijn mannetje kan staan. De grootste inkomende transfer is die van Thomas Scott. We betalen liefst €92M voor deze linksback maar pfoe wat is hij goed. Fysiek ontzettend goed, mentaal sterk en technisch heeft hij alles wat je van een back wilt hebben. Dat hij op zijn 23e al 25 interlands voor Engeland heeft gespeeld zegt voldoende. Screens Segovia, Kusukami, Cabrera en Scott Spoiler Met de onderstaande selectie gaan we het komende seizoen in. Borges blijft onze onbetwiste nummer 1. Ook in de achterste linie is de rolverdeling wel duidelijk. Maroales, Kempshall, Hurducas en Scott vormen de achterste linie en elke positie is dubbel bezet. Op het middenveld wordt het wel puzzelen. Eigenlijk is alleen Dueñas verzekerd van een basisplaats als het er echt om zal gaan. In de aanval zijn Budka, Karakaya en Krawczyk de eerste keuzes terwijl ook Benjaminsen flink minuten zal maken. Zo, nog een update vandaag We zijn druk bezig geweest op de transfermarkt... @chrisje1993 @Lensherr@Jónstærke @MNie @Djurovski @Bogatyr @KayDeManaager @Fantasy @keano77 @De Raam @Marius @Kyrill @Cervantes@FlyD @Boyzone @Tim Windt @bigtukker@bas huijsmans @Glenn08 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fantasy Geplaatst 21 maart Share Geplaatst 21 maart Geld moet rollen. Op de langere termijn ga je hier zeker profijt van hebben, mits de andere clubs ook een keer (verder) gaan investeren en het geld gaan laten rollen. Mijn ervaring is dat ze dit op den duur wel gaan doen, dus gewoon lekker doorgaan zo En trouwens; Scott Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 21 maart Share Geplaatst 21 maart Transfergeweld van de bovenste plank. Enkel maar hopen dat de Poolse clubs wat meer gaan meewerken. Het principe is op papier de logica zelve, maar het moet er ook wel uitkomen natuurlijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 21 maart Share Geplaatst 21 maart Wat een geweld op de transfermarkt zeg Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 22 maart Share Geplaatst 22 maart Heerlkj actief op de transfermarkt. Mooie en toffe update weer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jónstærke Geplaatst 22 maart Share Geplaatst 22 maart Spijtig dat je de finale van de UCL net misloopt, maar ook dat het rapport in de Ekstraklasa op één gelijkspelletje na net niet perfect was Heerlijk overzichtje van de Extra Klasse-strategie, jammer dat de andere clubs niet qua uitgaves (nog) niet meewerken. Flink actief geweest ook weer, benieuwd naar de impact! Heb een nieuwe favoriet in je selectie, Freddy Benjaminsen, heerlijke naam Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem Geplaatst 22 maart Auteur Share Geplaatst 22 maart Een financieel rapport over de staat van de Ekstraklasa deed veel wenkbrauwen fronsen. Hoewel we met zijn allen groene cijfers konden schrijven kwam dat uiteindelijk maar door één club. Wij hebben een positief saldo van meer dan €400M, de rest komt niet in de buurt. Er is een heel lijstje clubs dat in het rood staat. Wisla Plock, Radomiak Radom, Piast Gliwice, Lech Poznan, Gornik Zabrze en Cracovia hebben allemaal een negatieve balans. Van de andere clubs zou ik zelf alleen Widzew Lodz, Rakow Czestochowa en Legia Warschau als gezond beschouwen. Om dit aan te pakken besloot ik om eens goed te investeren in de competitie. Door bij elke club een speler weg te halen voor €2,5M + €7,5M verspreid over drie termijnen zorgen we ervoor dat de clubs het geld geleidelijk aan binnen krijgen. Voor alle clubs zou die eerste investering al genoeg zijn om uit de rode cijfers te raken, waarna de rest kan worden geïnvesteerd in faciliteiten, spelers en technische staf. We sluiten geen enkele club uit, wat betekent dat we over vier jaar gezien liefst €170M uitgeven. Een flink bedrag maar ik verwacht op deze manier het algemene niveau wederom te verhogen. Hiernaast blijven we kijken naar goedkope versterkingen die voor ons back-up zouden zijn maar bij andere clubs in de competitie rechtstreeks de basis in zouden wandelen. Sinds we zijn begonnen met ons streven om de Ekstraklasa beter te maken hebben we 12 spelers verkocht aan competitiegenoten. Ook hebben we enkele keren spelers verhuurd in eigen land. We willen ervoor zorgen dat clubs vaker bij ons komen shoppen en hiermee voor relatief lage bedragen relatief sterke spelers kunnen aantrekken. Dat de investeringen nodig zijn blijkt wel uit de resultaten van onze landgenoten in Europa. Miedz Legnica werd in de voorronde van de Europa Conference League uitgeschakeld door Stade Rennais, wat totaal geen schande is natuurlijk. Dat Rakow Czestochowa eerst door Dinamo Boekarest werd uitgeschakeld in de voorronde van de Europa League en het vervolgens ook niet kon bolwerken tegen Hibernian was wel een pittige tegenstander. Ze pakten maar één gelijkspelletje in de voorrondes. De twee clubs die wél in de Europa League terechtkwamen zijn Legia Warschau, dat door Willem II werd uitgeschakeld in de play offs om de Champions League, en Widzew Lodz, dat net als wij geen voorrondes hoefde te spelen. Van beide teams zijn de resultaten niet denderend. Na 6 wedstrijden vinden we Legia Warschau terug op de 15e plek, ze hebben 8 punten uit 6 duels en plaatsing voor de tussenronde dus nog in eigen hand. Widzew Lodz moet echt flink stunten, zij staan 28e en treffen met RB Leipzig en PSV nog twee topteams. Even een Ekstraklasa update. Ik hoop dat we hier flink wat spreekwoordelijke zoden aan de dijk hebben gezet qua financiële situatie in Polen @chrisje1993 @Lensherr@Jónstærke @MNie @Djurovski @Bogatyr @KayDeManaager @Fantasy @keano77 @De Raam @Marius @Kyrill @Cervantes@FlyD @Boyzone @Tim Windt @bigtukker@bas huijsmans @Glenn08 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 22 maart Share Geplaatst 22 maart Je investeringen in de rest van de clubs, werkt helaas nog niet heel erg. Maar dat is een lang en opbouwend proces. Toffe update weer, 170 miljoen is niet mals iig. Fijn om te zien, je rest van de clubs zoveel helpt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jónstærke Geplaatst 22 maart Share Geplaatst 22 maart Heb de indruk dat de andere clubs niet heel erg snugger met je financiële cadeautjes omspringen Benieuwd of het op de termijn uitpakt, ik hoop met je mee! Mooie update, simpel vormgegeven, ziet er strak uit en de boodschap komt duidelijk over. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fantasy Geplaatst 22 maart Share Geplaatst 22 maart Dit zijn investeringen voor de langere termijn. Die successen van de andere ploegen gaan nog wel komen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 22 maart Share Geplaatst 22 maart Je blijft fors investeren maar voorlopig heb ik toch het gevoel dat we nog wat op onze honger zitten. Afwachten of er een keerpunt komt. Al mogen we misschien ook niet te ongeduldig zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 23 maart Share Geplaatst 23 maart Investeren in Cracovia is altijd goed Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem Geplaatst 23 maart Auteur Share Geplaatst 23 maart Een nieuw Ekstraklasa-seizoen, een nieuwe titel. Zo eenvoudig is het en ook dit seizoen is dit een ongeslagen jaar. We speelden vier keer gelijk maar de rest werd gewonnen en dit gebeurde ook vaak op een overtuigende wijze. Alle vier onze gelijke spelen eindigden trouwens in 1-1. Achter ons gaat Rakow Czestochowa mee de Champions League in terwijl Lodz de voorrondes van het miljoenenbal ingaat. Doordat wij de beker wonnen gaat Legia Warschau de groepsfase van de Europa League in, Lech Poznan mag een voorronde spelen. Voor Sosnowiec rest de Europa Conference League. Wie de beste spelers waren dit seizoen? Daarvoor moeten we naar de voorste linie kijken. Krawczyk wist op de laatste speelronde zijn concurrenten Karakaya en Dueñas te passeren op de topscorerslijst maar beiden wisten een iets beter gemiddelde te overleggen. De grote doorbraak kwam op naam van Slawomir Dec. De 19-jarige middenvelder kreeg veel mogelijkheden centraal op het middenveld en leverde met 10 goals en 5 assists. Achter hem breekt de volgende speler alweer door. De 17-jarige Czerwinski kwam tot 13 duels en 5 goals in de Ekstraklasa. Screens Dec en Czerwinski Spoiler In de achtste finales van de Champions League namen we het op tegen Hellas Verona, dat de afgelopen jaren is uitgegroeid tot topclub in Italië. In Verona deelden we via twee goals van centrale verdediger Kempshall al een flinke tik uit, in eigen huis werd het karwei verder opgeknapt. Opvallend was dat de twee tegengoals in Krakau kwamen van Alpha Koroma, die tussen 2031 en 2032 nog tot 22 goals kwam voor ons. In de kwartfinale kregen we met Liverpool een meer klassieke topclub op bezoek. Dat de verhoudingen de afgelopen jaren wat anders zijn gaan liggen werd echter pijnlijk duidelijk voor The Reds. In een geweldige wedstrijd werden ze met 6-1 vernederd. Krawczyk en Dueñas maakten er allebei 2, Budka en Dec maakten de 6 vol. Op Anfield wist Liverpool nog wel iets terug te doen. We verloren met 2-1 door een goal van Gloukh in de 90e minuut. Ook in de halve finale kwam de tegenstand uit Engeland, dit keer was Newcastle United de tegenstander. Op St James' Park waren we de betere maar kwam Newcastle op voorsprong. Een goal van Cabrera zorgde ervoor dat we met een dikverdiend gelijkspel terug naar Polen gingen. In eigen huis stormden we aan de hand van Krawczyk over Newcastle heen. Onze aanvoerder was met een hattrick de grote man, Karakaya maakte de 4 vol. In de finale namen we het op tegen FC Barcelona, een tegenstander die we al 14 keer eerder troffen. Met 4 overwinningen, 4 gelijke spelen en 5 nederlagen staan de bordjes bijna op gelijke hoogte. Best indrukwekkend als je beseft dat we van de eerste 8 wedstrijden er 3 gelijkspeelden en 4 verloren. Een ander pikant detail is dat we in 2035 ook tegen Barcelona moesten in de finale van de Champions League. Toen wonnen we met 2-1 door goals van Krawczyk en Dueñas, die nu natuurlijk ook in de basis staan. Voor de rest spelen we in bijna onze sterkste opstelling. Alleen voor Maroales was er slecht nieuws, de Amerikaanse rechtsback moet de wedstrijd aan zich voorbij laten gaan door ziekte. Pienczak, die na dit seizoen transfervrij vertrekt, neemt zijn plek in de basis over. Voor ons zal veel afhangen van de vier voorin. De individuele klasse van deze spelers en hun onderlinge samenspel is voor Liverpool en Newcastle al teveel van het goede gebleken. Bij FC Barcelona zien we nog wat oude bekenden. Centraal achterin is Luna sterkhouder en op de bank zien we Filip Rejczyk terug. Voor de rest bestaat het team uit veel grote namen waarbij vooral Lamine Yamal iemand is op wie we moeten letten. De Spanjaard behoort al jaren tot de beste spelers ter wereld. Naast hem is Radovanovic een nieuwe aanwinst, wij waren ook in de markt voor de Serviër maar konden hem geen basisplaats garanderen. Bij Barcelona krijgt hij deze wel, wat wel weer aangeeft hoe de verhoudingen zijn veranderd de afgelopen jaren. Ook in de finale waren die nieuwe verhoudingen zichtbaar. Wij waren de betere en na wat kleine speldenprikjes sloegen we vlak voor rust toe. Een voorzet van Scott vloog richting Dueñas maar die werd in de rug geduwd door Chaves. De intussen bijna bejaarde Michael Oliver wees meteen naar de stip en ook de VAR veranderde daar niks aan. Met Dueñas achter de bal was ik vol vertrouwen over de afloop van de strafschop en dat vertrouwen bleek terecht. De Uruguayaanse spelmaker stuurde Boicherot naar de verkeerde hoek en schoot kalm binnen. Boicherot duikt vol overtuiging naar de verkeerde hoek Het is een heerlijk moment om op voorsprong te komen, zo vlak voor rust. Toch is het dan ook belangrijk om na rust scherp uit de kleedkamer te komen en dat deden wij. Sterker nog, al vrij snel werd de voorsprong verdubbeld. Een corner van Karakaya ging richting de eerste paal, waar centrale verdediger Hurducas boven vier tegenstanders uittorende. De Belg wist vervolgens de bal goed achter de kansloze Boicherot te koppen. Hurducas kan ondanks vier persoonlijke bewakers binnenkoppen Waar FC Barcelona in de eerste helft nog wel in gedeeltes de bovenliggende partij was moesten ze nu duidelijk bijkomen van de dreun. Pas in de slotfase zetten de Spanjaarden weer wat aan maar Borges was niet van plan om zijn clean sheet op te geven. De Portugees werd met zijn prestatie uiteindelijk ook verkozen tot Man of the Match. Belangrijker is echter dat we voor de tweede keer de Champions League winnen! Aanvoerder Krawczyk mocht de Cup met de Grote Oren omhoog houden Pfoe, zo druk bezig met de wedstrijden en sensationele Champions League-winst dat we bijna de transfers van de afgelopen winter zijn vergeten. Zoals eerder al gezegd haalden we bij alle competitiegenoten een speler voor €10M. Van deze 17 zijn er 1 het bespreken waard. De in mei 17 geworden Sebastian Ciesielski kwam over van Gornik Zabrze en is een groot talent voor centraal in de verdediging. Van Wisla Plock namen we Julio Diaz over. In 2026 waren we al even geïnteresseerd in hem maar toen was Legia Warschau nog een aantrekkelijkere optie. Nu, op zijn 30e, is hij de 6e optie op de linkervleugel en in de spits zodat we onze toppers fit kunnen houden voor de belangrijke wedstrijden. We haalden verder nog drie spelers die nu of in de toekomst een rol kunnen spelen voor ons. Anton Krizan kwam omdat er veel interesse was in onze tweede doelman. Ik was ook van plan om Fernàndez te laten gaan maar hij weigerde zelf de voorwaarden. Krizan is op zijn 21e al de nationale doelman van Slovenië. Voor de toekomst haalden we de 18-jarige Amerikaanse middenvelder Stephen Molyneux op bij Sporting Kansas City en kochten we de Colombiaan Elis Leiva van Independiente Medellin. Beide zijn weer verhuurd aan deze clubs zodat ze kunnen blijven spelen. Screens besproken aanwinsten Spoiler En er was nog meer te bespreken! In de NxGn 50 van dit jaar zien we namelijk wederom een jeugdproduct terug op de eerste plek. Na Budka in 2036 en Dec in 2038 volgt de laatste zichzelf op. Met Benjaminsen zien we nog een toptalent van ons terug in de top 3. Op 14 is een ander jeugdproduct van ons te vinden, Czaplinski doet het niet denderend bij NEC maar doet het goed genoeg voor een top 20-notering. Met Molyneux en Leiva weten we dat er ook weer twee grote talenten naar ons komen. We moesten het in Europa bijna alleen doen dit jaar. Zoals jullie hebben kunnen lezen namen we deze taak erg serieus maar het is wel ontzettend zonde. Vooral ook omdat dit de uitgelezen mogelijkheid was om Frankrijk pijn te doen. Legia Warschau kwam niet verder dan de knock-outfase na de competitiefase. Hierin hadden ze de pech dat ze met RB Leipzig een topteam lootten. Over de rest hoeven we het niet te hebben, dat was droefheid troef. In de strijd om de vijfde plek was dit een zeer pijnlijk jaar. We moeten het namelijk vooral van onze eigen prestaties hebben. Frankrijk kon uitlopen, Nederland kwam dichterbij maar vooral Portugal profiteert van het falen van onze competitiegenoten. Met 19.900 punten stoten zij ineens door naar een virtuele 7e plek in de ranglijst voor 2039/40. Aangezien wij dit jaar een lage score gaan kwijtraken maar volgend jaar de scores van 2034/35 verliezen is er dus werk aan de winkel. Nog een seizoen zoals het huidige kan ons één of misschien zelfs twee plekken kosten. Bedankt voor de reacties weer! De competitiegenoten laten ons in de steek maar zelf kenden we een sensationele campagne met winst in de CL en 12 zeges en 2 gelijke spelen op de weg ernaartoe. Dat is ook wel nodig want Portugal was on fire het afgelopen seizoen. @chrisje1993 @Lensherr@Jónstærke @MNie @Djurovski @Bogatyr @KayDeManaager @Fantasy @keano77 @De Raam @Marius @Kyrill @Cervantes@FlyD @Boyzone @Tim Windt @bigtukker@bas huijsmans @Glenn08 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 23 maart Share Geplaatst 23 maart Met een nieuwe CL winst is het uiteindelijk weer een historisch seizoen geworden. Het leek ook allemaal erg eenvoudig te gaan, tot in de finale toe zelfs. Het enige wat nu nog ontbreekt zijn de andere Poolse clubs die ook nog wat meer hun duit in het zakje doen zoals je aangeeft. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 23 maart Share Geplaatst 23 maart CL weer binnen goede spelers gehaald , Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jónstærke Geplaatst 23 maart Share Geplaatst 23 maart Keep believing in de hulp van de rest van Polen! Jeugdopleiding nog niet van het niveau dat je veel spelers kan uitlenen aan andere eersteklassers? Proficiat met weer een nieuwe UCL en de mooie talentenvangst! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 24 maart Share Geplaatst 24 maart Gefeliciteerd met de CL winst!! Voor de 2e keer, met een ongeslagen campagne, echt heel erg knap en goed. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem Geplaatst 26 maart Auteur Share Geplaatst 26 maart Ons stadion is groot, maar niet écht groot. Als absoluut grootste club in het land is het vreemd dat er vier clubs zijn die een grotere thuishaven hebben. Ruch Chorzow, dat op het tweede niveau speelt, heeft met een capaciteit van ruim 54.000 trouwens het grootste stadion maar ook Slask Wroclaw, Lechia Gdansk en Lech Poznan kunnen meer supporters herbergen dan wij. Aangezien we na enkele uitbreidingen geen kant meer op kunnen betekent dit dat een nieuw stadion de enige oplossing zou zijn. Zonder dat ik er zelf voor hoefde te pushen had het bestuur hetzelfde idee. De plannen om een nieuw stadion te bouwen zijn opgezet, voor de rest is er helaas nog weinig bekend. Voor mij zou een stadion op dezelfde plek als het huidige de ideale oplossing zijn, het stadion is gelegen naast een park. Er zijn daardoor dus mogelijkheden om onze mooie locatie te houden én aan meer supporters plek te kunnen bieden. Wordt ongetwijfeld vervolgd! Naast dit mooie bovenstaande nieuws was het ook tijd voor transfers. Door onze sponsoring van de Ekstraklasa hebben we veel te veel spelers onder contract staan. Er werd dus ook flink verkocht en verhuurd. Van de verkochte spelers was alleen Martín iemand die jarenlang bepalend was voor ons. De Spaanse linksback kwam ooit voor €45M over en speelde liefst 8 seizoenen voor ons. Met de komst van Scott was hij geen basisspeler meer en nu vertrekt hij voor €19M naar Real Madrid. Voor de rest is het vooral opruimen geblazen. Goluch kwam tekort voor het niveau, Anaba is een groot talent maar hem konden we met mooie voorwaarden verkopen aan Zaragoza. Kusukami kwam vorig seizoen transfervrij over van Manchester United en vertrekt nu ook weer met een leuke doorverkooppercentage. Ook Cvetanovic gaat voor een laag bedrag +50% van de volgende verkoop. De spelers eronder zijn allemaal echt overbodig en dus ook verkocht T.E.A.B. De transfer van Pienczak was wel pijnlijk, hij wilde zijn contract niet meer verlengen omdat hij te weinig aan spelen toekwam. 10 spelers vertrokken definitief, nog eens 18 (!) vertrokken op huurbasis. Of 18, eigenlijk 17 want Krizan keerde na een korte verhuurperiode terug van AZ en werd weer doorverhuurd aan Widzew Lodz. De meeste spelers die verhuurd werden zullen nooit een rol bij ons spelen. Alleen Krizan (als 2e doelman), Segovia, Czaplinski en Schwarz zie ik in de toekomst bij ons minuten maken. Bij veel spelers is ook een toekomstige transferoptie toegevoegd dus ik hoop dat we onze selectie zo wat kunnen opruimen. 27 spelers out, 10 spelers in. Als je beseft dat er 5 zijn gekocht om de clubs die Europa ingaan een boost te geven en Christou is gekocht om weer door te verkopen houden we het met 4 spelers eigenlijk vrij bescheiden. Szymon Szwarga is een talentvolle keeper die we overnemen van Piast Gliwice en ook Erich Schwarz is gehaald voor de toekomst. De Duitse rechtsbuiten kan ook op '10' uit de voeten en is voor zijn leeftijd al gigantisch ver. Hij gaat nog een jaar bij SV Waldhof spelen in de 2. Bundesliga. Met Piotr Kubina huren we een Poolse vleugelverdediger van Arsenal. Met het vertrek van Pienczak en Martín kwamen we spelers tekort in de achterste linie en Kubina kan op beide flanken uit de voeten. Misschien gaan we hem nog definitief overnemen maar hier is niets over afgesproken. Daarnaast heb ik ook geen zin in een ongelukkige speler die meer speeltijd wil dan we hem kunnen bieden. Daarom is ook besloten om Francisco Basso te kopen. De jonge Argentijn kan op alle posities achterin uit de voeten en zal wat minder snel zeuren over een gebrek aan speeltijd. Screens Szwarga, Schwarz, Kubina en Basso Spoiler Eerst maar het goede nieuws, als het al echt goed nieuws is. De competitie gaat meer verdienen aan televisierechten. Een toename van 8% ten opzichte van de vorige deal is echter niet echt om over naar huis te schrijven en we blijven hiermee naar mijn verwachting ook flink achter op de toplanden. Om dan toch maar positief te blijven, we zijn er niet op achteruit gegaan dus dat is mooi. Je kan misschien al wat sarcasme door de tekst heen lezen maar ik ben niet bij met hoe het project gaat. We hebben tot nu toe meer dan €350M uitgegeven aan spelers die voor ons totaal overbodig zijn, om de andere clubs in de competitie maar een financiële boost te kunnen geven. Ik hoop maar dat de clubs massaal bezig zijn met het verbeteren van hun trainingscomplex, jeugdscouting en andere infrastructuur want op de transfermarkt zijn de clubs nog vrij behoudend. Rakow Chestochowa gaat de Champions League in, kreeg van ons €15M om nog een extra boost te krijgen en uiteindelijk kochten ze één speler voor nog geen €3M. Ik verwacht er niet teveel van dit seizoen. Speelschema Rakow Chestochowa Spoiler Met Widzew Lodz en Legia Warschau hebben we twee teams in de groepsfase van de Europa League. Widzew kwam tekort in de voorronde voor de CL terwijl Legia rechtstreeks geplaatst was. Beide teams hebben zich wel wat versterkt dus ik hoop dat zij nog wel tot resultaten kunnen komen. Als we kijken naar de speelschema's zien we dat Lodz het vrij zwaar heeft terwijl er voor Legia kansen liggen. Speelschema Widzew Lodz en Legia Warschau Spoiler Lech Poznan zorgde er bijna voor dat we drie teams in de groepsfase van de Europa League hadden maar in de derde voorronde was Austria Wien te sterk na strafschoppen. Ook in de laatste kwalificatieronde voor de Europa Conference League had Lech Pech. SK Brann nam ook hier de strafschoppen beter en zorgde ervoor dat Zaglebie Sosnowiec de enige afgevaardigde is in de groepsfase van de Conference League. Zij wisten Lokomotiva en Midtjylland uit te schakelen in de voorrondes. Als ik naar hun loting kijk denk ik dat ze van iedereen zouden kunnen winnen maar om eerlijk te zijn vind ik het niveau ontzettend lastig in te schatten. Speelschema Zaglebie Sosnowiec Spoiler Ik ben benieuwd wat het komende seizoen gaat brengen! Bij ons verandert er niet heel veel wat ons weer kanshebber maakt op de CL. Onder ons valt het me soms tegen qua aankopen en investeringen. Met de eventuele komst van een nieuw stadion kunnen we het ons niet veroorloven om geld in de competitie te blijven pompen zonder grote verkopen... En dit terwijl veel van de spelers die veel waard zijn jeugdproducten van ons zijn en ik die dus liever niet verkoop. @chrisje1993 @Lensherr@Jónstærke @MNie @Djurovski @Bogatyr @KayDeManaager @Fantasy @keano77 @De Raam @Marius @Kyrill @Cervantes@FlyD @Boyzone @Tim Windt @bigtukker@bas huijsmans @Glenn08 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten