Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[FM24] La Révolution Lorraine

Brattbakk

Aanbevolen berichten

Introduction

FM gamer sinds het prille begin en dit spel blijft me pakken. Ik speel vooral LLM in de klassiekere Europese competities waarbij ik meestal actief ben in de landen waar de Romaanse taal een grotere invloed heeft. Ik kan niet direct verklaren waarom dat zo is maar de Italiaanse en Franse competitie trekken me steeds aan. Daarnaast heb ik ook meermaals saves in iets kleinere landen waar het allemaal wat complexer is dan elders zoals Zwitserland, Schotland en België. Mijn recentere passages waren te vinden bij Standard, Como, Trento en Aarau. Na mijn Belgische journeyman in FM23 kom ik nu terug uit bij een ander land van mijn opgesomde reeks.

Kortom, we gaan van start in Frankrijk. Ondertussen toch al enkele edities geleden dat ik me daar nog eens vastgebeten heb in een langdurige save.

De novelle sectie lees ik al een heel lang en ik heb me daar binnen de vorige editie uiteindelijk ook eens een keer aan gewaagd. Ik moet bekennen dat het voor mezelf een serieuze meerwaarde bleek te hebben en voor een totaal andere spelervaring zorgde. Het maakt dat ik veel dieper en intenser in mijn game opga, dat ik mijn eigen visie op het spel veel beter probeer te ontwikkelen en dat ik dingen zoals mijn tactische keuzes uitgebreider probeer uit te leggen. Ook al ben ik niet enorm sterk in FM, het maakt je beleving toch veel intenser en je probeert mee te geven waarom je bepaalde keuzes maakt, sterke resultaten of niet (want die zijn er bij mij zeker en vast niet altijd - vaak is het zelfs zwoegen om de doelstellingen waar te maken).

Ik schrijf trouwens in real time tijdens mijn game zelf. Vandaar soms wat kortere stukjes en mogelijk een wirwar aan gedachtegangen.

Club de Football

ASNL%20logo.jpgDe Franse revolutie en de daaropvolgende gebeurtenissen zijn een periode in de geschiedenis die me altijd serieus geïntrigeerd hebben. Ik ga het daarom ook deels proberen gebruiken om mijn save wat meer background te geven. De keuze van de club is niet direct in dat (ver)licht(ing) maar ik ga wel terugvallen op de regio om de richting van mijn verhaal te bepalen.

En zo ben ik uitgekomen bij AS Nancy Lorraine. Een ploeg die volledig weggezakt is door financiële problemen. Op het einde van het seizoen 22-23 werden ze in de Championnat National gered door het op de fles gaan van CS Sedan. Ze zijn dus heropgevist i.p.v. verder te zakken op de ladder. Omwille van eigen geldproblemen starten ze wel met 1 punt in de min. Maar dat het anders moet, maken deze recente prestaties wel duidelijk.

Historisch gezien heeft deze club nochtans de nodige successen gekend. In 1978 won het de Coupe de France en 4x werd de titel behaald in de league 2. Tijdens de jaren dat ze op het hoogste niveau actief waren, hebben ze ook enkele Europese campagnes gespeeld. Het is daarom niet direct allemaal met de nodige bekers in de prijzenkast maar AS Nancy Lorraine kan je nu ook niet bepaald een kleine meeloper noemen.

Michel%20Platini.jpg

Qua spelers hebben ze altijd oog voor talent gehad. De bekendste is natuurlijk Michel Platini. Hij is vanuit de jeugdwerking van Nancy doorgestroomd en heeft uiteindelijk 3 keer de Ballon d’Or gewonnen. Dan weet je dat zo iemand een clublegende is. Hij is zeker niet de enige, uiteraard wel de bekendste.

Maar het is duidelijk dat de afgelopen jaren wanbeleid deze club naar de verdoemenis aan het helpen is. Financiële problemen, foute investeerders, sportief falen,… alles is voorhanden. Het is dus dringend tijd voor een reset… een revolutie… La Révolution Lorraine!

ASNL%20club%20overview.jpg

Spoiler

extra info: wie een tag wil, mag dat natuurlijk altijd doorsturen - een banner zal ik op termijn ook nog aanvragen (maar ik weet nog niet wat er zeker bij moet op staan :-) )

bewerkt door Brattbakk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

L’entraîneur

Camille%20Desmoulins%20quote.jpg

Een uitspraak ten tijde van de revolutie. En in mijn FM context zijn deze “active citizens” bij Nancy de groep oud-spelers die zich gevormd hebben om het zinkend schip te redden. Het initiatief daarvoor kwam zowaar van Michel Platini zelf en enkele ploegmakkers van zijn tijd bij de club. Vooral de mannen die indertijd samen de Coupe de France gewonnen hebben zoals Olivier Rouyer, Carlos Curbelo, Jean-Michel Moutier en Philippe Jeannol) hebben daarbij de kar getrokken. Dagelijks zien ze de echte fans met een zwaar gemoed door de stad lopen en de teloorgang van de club doet hen zelf ook pijn aan het hart. Om toch iets te doen, hebben ze de contacten met een pak oud-spelers nieuw leven ingeblazen. Het opzet was om het huidige bestuur met de neus op de feiten te drukken dat niet alles enkel om geld draait maar dat ook de cultuur en geschiedenis van AS Nancy een belangrijk gegeven zijn. Dat het echter zover zou gaan zoals nu het geval is, hadden ze evenwel niet verwacht. Maar het is een feit dat er zowaar een heus collectief uit voortgevloeid is dat zich heeft verenigd onder noemer “les Gars de Nancy”.

Het contact nadien met de huidige beleidsmensen liep echter af met een sisser. Verandering zou niet lukken zonder zelf de koe bij de horens te nemen. Het was duidelijk dat de wisselende opeenvolging van eigenaars de club alleen maar meer schade heeft toegebracht dan goed gedaan. Terwijl het bestuur zelfs over onvoldoende fondsen beschikt om de club de stabiliteit te geven waar ze zo naar snakt. Schoorvoetend moest het bestuur dat toegeven.

Thomas Gaultier profile.jpgHet maakt dat ze nu met deze stabiele groep van oud-spelers naar voren treden om hun club te behoeden van een volledige ondergang. Met een machtsovername willen ze bij AS Nancy voor een kentering zorgen. De administratieve afhandeling daarvoor is volop aan de gang en ondertussen schuiven ze Thomas Gaultier naar voor als vaandeldrager op het sportief vlak.

Wie? Vraagt de Franse pers zich af. Gaultier is een Franse manager die recent zijn Continental A licentie behaald heeft. Met zijn professioneel verleden op regionaal niveau heeft hij toch enige kennis binnen het voetbalwereldje. Hij kon vooral technisch deftig uit de voeten. Het is dus ook logisch dat zijn eindthesis daarover ging.

Binnen de jeugdwerking van AS Nancy Lorraine heeft hij vervolgens voor een heuse omwenteling gezorgd. Zoals het revolutionairen betaamd met strakke keuzes en een doorgedreven visie. Deels kon hij die bewerkstelligen omdat de investeerders de jeugd stiefmoederlijk behandelden maar deels moest hij het ook maar beredderen met beperkte middelen omdat elke vraag tot investering richting prullenbak verdween.

Net die vastberadenheid zien de ex Chardons als de ideale insteek richting echte verandering. Wil de club het roer omgooien, moet het drastische beslissingen nemen en aangezien Gaultier dat de laatste jaren willens nillens binnen de jeugdwerking heeft moeten doen, maakt dat hij nu naar voren wordt geschoven als entraîneur.

Hij beseft ook dat het de tering naar de nering zetten wordt maar met het herwonnen optimisme wil gans AS Nancy Lorraine een nieuw positief hoofdstuk in de clubgeschiedenis aanvatten.

On commence!

bewerkt door Brattbakk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei Brattbakk:

Het maakt dat ik veel dieper en intenser in mijn game opga, dat ik mijn eigen visie op het spel veel beter probeer te ontwikkelen en dat ik dingen zoals mijn tactische keuzes uitgebreider probeer uit te leggen.

100% mee eens en de grootste reden dat ik altijd schrijf over mijn saves, de beleving wordt er een stuk intenser door en net zoals jij zegt, ga je veel beter na waarom je bepaalde keuzes maakt! 

Ikzelf vind Frankrijk altijd wel leuk in FM en Nancy is een goede clubkeuze. Volgens mij is er in jouw laatste post iets misgegaan? Daar zie ik alleen twee kopjes staan namelijk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

L’équipe

Met deze jongens zullen we het moeten gaan doen. Wegens de herschikkingen in de Franse voetbalpiramide, zakken er komend seizoen maar liefst 6 ploegen van de 18 uit de Championnat National. Vorig seizoen toonde aan dat Nancy niet te hoog van de toren moet blazen. Als we de komende campagne veilig in de middenmoot eindigen, is de beoogde doelstelling bereikt voor de nieuwe directie. Zelf zie ik wel waar het schip strand maar die doelstelling moet alvast wel bereikt worden.

ASNL%20player%20overview%20basic.jpg

Om toch ergens te beginnen, neem ik de algemene vergelijkingen erbij.

• Platini zal alvast een beetje content zijn. Technisch is deze ploeg bij de beteren van de reeks.

• Kracht en uithouding hebben we dan weer niet

• Een agressieve instelling en goed positie kiezen, is dan weer wel een sterkte

• Voor alle andere zaken zitten we een beetje in de middenmoot.

Physical

ASNL%20comparison%20physical.jpg

Mental

ASNL%20comparison%20mental.jpg

Technical

ASNL%20comparison%20technical.jpg

Alassane Diaby, Maxence Carlier en Teddy Bouriaud worden naar voor geschoven als de sterkere elementen binnen de ploeg. Alle 3 zijn het centrale verdedigers/verdedigende middenvelders. De sterkte lijkt op het eerste zicht ook meer daar te liggen dan op de flanken. Richting een tactische basis kies ik daarom voor een simpele 442 of 4141. Van daaruit kijk ik dan wat we verder kunnen uitdokteren.

De eerste basiselementen die ik daarvoor neem gezien de sterkere en zwakkere punten van AS Nancy:

- gebalanceerde mentaliteit

- shorter passing

- mid block

- press less often

- step up more

Onze techniek is in orde dus een passing stijl op een kleinere ruimte in balbezit moet ons wat beter liggen. Ik zet iets minder druk omdat de uithouding dan weer niet echt een sterkte is. Ook de fairly narrow sluit daarbij aan (zo moeten we bij balverlies minder dichtlopen). Ik speel met een mid block maar met de step up more aan. Ik twijfel aan een “higher defensive line” maar met mijn linies zit ik eigenlijk altijd wat te klooien. Dat is voor mij een beetje gokwerk moet ik toegeven. Met de formatie die iets meer focus legt op een blokvorming hoop ik de tegenstander het makkelijk voetballen te beperken als we ons in de verdedigende fase bevinden. Dat is alvast het uitgangspunt.

Aan de rest morrel ik voorlopig niet. De spelersrollen hou ik momenteel dan ook vrij basic. Enkel gebruik ik een IWB om wat extra steun te hebben centraal op het middenveld als we in balbezit zijn.

ASNL logo.jpg

Spoiler

Iedereen alvast bedankt voor de fijne respons!

Achteraf bekeken heb ik mijn novelle op een persoonlijk slechtste moment opgestart wegens een plots zeer drukke werkperiode en overvolle agenda op het thuisfront. Maar de game loopt effectief. Updates gaan dus nog steeds volgen.

@De Raam De 2de post was aanvankelijk niet goed opgeslagen. Maar we zijn dus onderweg

@Marius Met horten en stoten zijn we er inderdaad aan begonnen. Eerste kennismaking met het novelle schrijven viel mee dus toch maar opnieuw met eentje begonnen

@19CH98 @Djurovski @DGremlin @Bogatyr @Cervantes Merci!

@Rrrood @KayDeManaager @keano77 @Svenpunt @DemoN

bewerkt door Brattbakk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 Septembre 2023

We zijn nog maar amper vertrokken en ik moet vaststellen dat de sfeer binnen de club enorm goed zit…

Maar liefst 5 spelers laten tegen het einde van de zomer mercato al weten dat ze hun contract niet meer zullen verlengen en hun toekomst na dit seizoen elders zoeken. Het lijstje: Baptiste Aloé, Shaquil Delos, Jules Mendy, Gaëtan Bussmann en Lenny Nangis. Er zijn betere manieren om je carrière te starten…

Het sportieve luik dan. Na de voorbereiding beginnen we namelijk aan het echte werk. Mijn tactiek is qua formatie nog steeds een 442 maar ik heb wel een paar kleine aanpassingen gedaan na de vriendschappelijke wedstrijden. We gaan de normale breedte benutten en ik ga dan toch meer risico in het spel leggen door een higher defensive line te hanteren. Hopelijk krijg ik er naast de risico’s wel af en toe de reward voor.

20230811%20Orleans%20-%20Nancy%202-3%20small.jpg 20230821%20Nancy%20-%20Avranches%204-1%20small.jpg 20230825%20Villefranche%20-%20Nancy%203-2%20small.jpg

* op de match klikken voor een gedetailleerd matchverslag

Ik kan stellen dat ons seizoenbegin degelijk verlopen is. We wonnen 2 wedstrijden en gingen 1 maal ten onder. Maar met een 6 op 9 ben ik best tevreden. Daarnaast is het fijn om vaststellen dat we in elke wedstrijd het balbezit opeisen met controle over grote delen van de match. Op verplaatsing hebben we wel een hoge XG tegen. Ik overweeg al meteen om in die wedstrijden toch een lagere mentaliteit de match aan te vatten.

ASNL logo.jpg

Spoiler

Om het jaar mee af te sluiten. Iedereen alvast de beste wensen richting het nieuwe jaar!

@Marius Het is gelukkig het laatste seizoen dat er zoveel ploegen uitvallen. Begin dan zelf nog met -1 maar bon, handhaving is het doel.

@DGremlin Ik probeer het wat te duiden zodat iedereen heel makkelijk mijn FM kemels kan ontdekken (en dan weet je meteen waarom ik niet echt direct een veelwinnaar ben met dit spel :classic_ninja:)

@19CH98 @Djurovski @Bogatyr @Cervantes @De Raam @Rrrood @KayDeManaager @keano77 @Svenpunt @DemoN

bewerkt door Brattbakk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 Octobre 2023

De hosanna stemming is na de maand september gaan liggen. Na het (negatieve) nieuws omtrent de spelers die hun contract niet meer gaan verlengen, loopt het ook op het veld niet goed meer.

20230901%20Nancy%20-%20Marignane%201-0%20small.jpg 20230915%20Nancy%20-%20Goal%200-0%20small.jpg 20230919%20SAS%20Epinal%20-%20Nancy%200-0%20small.jpg

20230922%20Dijon%20-%20Nancy%201-0%20small.jpg 20230929%20Nancy%20-%20Martigues%202-0%20small.jpg

Tegen Marignane Gignac haalden we de winst nog wel binnen met een vrij zuinige 1-0 maar daarna stokte het scoren helemaal. 3 matchen op rij wisten we het net niet te vinden. Een mogelijke oorzaak is het uitvallen van Benjamin Gomel. Hij is op zich mijn meest creatieve speler en zonder hem valt de flair een beetje weg. Het lijkt ook allemaal wat steriel als we opbouwen. Onze XG is daardoor vrij dramatisch in verval geraakt met opeenvolgende 0.44 – 0.29 – 0.28 noteringen. Eigenlijk is het nog verrassend dat we er 2 punten mee uit de brand sleepten. Saaie nul nulletjes tegen zowel Goal FC als de derby op SAS Epinal. Als klap op de vuurpijl werden we volledig zoek gespeeld tegen Dijon. Slechts 1 tegentreffer was een halve stunt. Na die match was het dus des te opmerkelijker dat we in krek dezelfde opstelling tegen FC Martigues plots tot een XG van 2.11 kwamen en bijgevolg opnieuw konden winnen.

Allemaal niet zo evident om alles te linken maar samenvattend loopt het niet zoals het moet of zoals ik het vooral zelf zou willen. We kamperen wel op een goede en mooie 5de plaats in het klassement maar qua spel is er dus niet veel lijn te trekken in onze prestaties. Het gaat een beetje alle kanten op. En bij de spelers is dat ietwat hetzelfde. Niemand die zich echt manifesteert of onderscheidt ten opzichte van zijn ploegmaten. Al is het uitvallen van Gomel en de geleverde prestaties nadien wel een opvallende vaststelling. We werken dus noest verder en hopen om een meer constant niveau op de mat te leggen. Hij keert alvast wel terug richting wedstrijdselectie en dat is iets waar de ploeg zich aan moet optrekken.

20230901%20ASNL%20transfer%20history.jpg

Verder nog even een kort overzicht op onze transferbewegingen. Buiten de in-game real world transfers heb ik een paar toevoegingen in de breedte gedaan. De focus lag daarbij op “footballeurs locals” (later meer daarover). Inkomend kon ik daarbij Yann Godart, Lénny Muller en Vincent Laurini transfervrij binnenhalen. In principe zijn zij squad players die geregeld in de ploeg zullen staan maar zeker geen onbetwistbare titularissen.

Uitgaand kon ik nog 2 spelers laten gaan. Baptiste Aloé en Lenny Nangis gingen niet meer verlengen en ik nam elk binnenkomend aanbod dus aan. Zij verkassen respectievelijk naar UTA Arad en NEC

ASNL logo.jpg

Spoiler

Om het jaar mee te beginnen. Iedereen hopelijk alles goed overleefd!

@Marius Tactiek... inderdaad altijd de grote uitdaging. Momenteel is het niet zo simpel om er een goed gevormd geheel van te smeden. Ik ben er ook niet echt heel sterk in maar probeer toch altijd zelf iets te fabriceren maar 't Is met veel aanpaswerk op dit ogenblik. Trial and error vooral

@DGremlin @19CH98 @Djurovski @Bogatyr @Cervantes @De Raam @Rrrood @KayDeManaager @keano77 @Svenpunt @DemoN @Satioz

bewerkt door Brattbakk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 Decembre 2023

Het blijft wisselvallig en daardoor blijft Nancy ook gewoon een ploeg in de middenmoot (zou je denken)

20231216%20ASNL%20National%2016%20fixtures.jpg

Er valt nog steeds weinig lijn in te trekken al is het me wel wat beter aan het lukken om het balbezit meer op te eisen. We schuiven daar ook duidelijk op in de nevenranking en zijn de club die een gemiddelde van 54% balbezit haalt. Daarmee zijn we de 3de ploeg van de reeks, al steken NÎmes en Red Star er compleet bovenuit. Dat bleek ook in de onderlinge duels waarin beide ploegen op dat vlak de bovenhand hadden tegen ons (met respectievelijk 65% en 55%). Toch ben ik met deze evolutie tevreden omdat het een richting is die ik uit wil met de ploeg.

Het grootste probleem situeert zich echter vooraan. Scoren verloopt nog steeds vrij 20231216%20ASNL%20National%2016%20table.jpgmoeizaam. De afgelopen 3 maanden viel dat ook te merken in de resultaten. Een reeks XWLXLWWL is niet bepaald sterk en de reden is vooral dat we te weinig doel treffen. Ondanks dat het van elk soort uitslag ongeveer evenveel is, gaan we verrassenderwijs de winterstop in op een 4de plek in het klassement. De enige verklaring kan dus zijn dat alle ploegen ongemeen sterk aan elkaar gewaagd zijn en elke club wel met problemen zit. Het kan voor iedereen nog alle kanten uit. Zo staan we zelf op 2 punten van een rechtstreekse promotie plaats maar evenzeer staan we maar 4 punten boven de degradatiestreep. Het vormpijl zal dus van cruciaal belang worden.

In de Coupe de France loopt het wel op wieltjes. Daar hebben we ondertussen de 9de ronde bereikt en hebben geen enkel probleem gekend met de 4 ploegen die we al tegen zijn gekomen.

Enkele spelers komen ondertussen iets meer bovendrijven. Vooral centrale middenvelder Louis Carnot maakte een sterke periode door. Zijn goals kwamen grotendeels van de penaltystip maar anderzijds registreerde hij enkele cruciale key passes. Wie mij ook ietwat onverwacht aan het bekoren is, is youngster Gwilhem Tayot. Hij kan zoel op linksback als op linksmidden uit de voeten maar een rol als defensive winger lijkt hem op het lijf geschreven. Sinds ik hem daar uitspeel, bloeit hij helemaal open. Aan de andere zijde kan een beetje hetzelfde worden gezegd van Yann Godart. Dat is een ietwat zelfde verhaal, al is hij iets meer bescheiden qua constant niveau.

Omwille van onze zwakke aanvallende prestaties en daar ik niet beschik over die uitermate sterke spits blijft het zoekwerk richting ideale opstelling. Ik had in mijn 442 één van de spitsen qua rol al wat achteruit getrokken als Trequartista maar ook daarmee maak ik te weinig of geen verschil. Aangezien het qua aantal aanvallers eveneens redelijk krap is, overweeg ik om tijdens de winterstop volledig over te schakelen naar een 1-spitsen formatie. Hopelijk brengen de nodige vriendenwedstrijden soelaas op dat vlak.

ASNL logo.jpg

Spoiler

Het kabbelt een beetje voort laat ons zeggen

@Marius @DGremlin @19CH98 @Djurovski @Bogatyr @Cervantes @De Raam @Rrrood @KayDeManaager @keano77 @Svenpunt @DemoN @Satioz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Qua resultaten lijkt het inderdaad wisselend, maar met slechts een kloofje van twee punten richting de tweede plek blijft alles nog mogelijk natuurlijk. Een reeks(je) overwinningen zou je meteen al een heel eind op weg kunnen helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites