Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

FM 24 Estafette : Een ode aan de Balkan

Arezo

Aanbevolen berichten

1f9f528b1864be96c369931dab6a83ac.png 

Als je een club als deze overneemt in een save als deze, weet je op voorhand al dat je over een volwaardig arsenaal aan middelen beschikt. Niemand wil graag tekortschieten ten opzichte van zijn voorgangers, dus om opmerkingen te voorkomen die in het verkeerde keelgat schieten, probeert iedereen in zijn beurt uit zijn slof te schieten qua resultaten. Desondanks ging ik helemaal Maik de Boer op de selectie; tijd voor een totale make-over.

uuid=b48eb510-a787-4573-a3d4-18b95200567

Maik, voor wie hem niet kent. Verder weinig gelijkenissen met de manager van dienst, zowel uiterlijk als qua persoonlijkheid.

Met het mes op de tafel gingen we de transferperiode in; er moest een ploeg komen die Europees kon stunten. Vanwege de gebrekkige regels in Montenegro en het goede voorbereidende werk van de voorgangers had ik niet alleen een mooi transferbudget maar ook geen enkele regel om rekening mee te houden, anders dan dat ik home-grown spelers moet kunnen inschrijven in Europa. 

Het devies is desondanks slim scouten. Met geld strooien kan iedere halve gare, gerichte aankopen doen die op termijn ook nog eens geld opleveren; dat is de kunst van de ware grootmeesters van het vak. Wij gingen proberen om de top van Europa onder de duiven te schieten, maar dan door te winkelen in het transfermarktequivalent van de Aldi en de Lidl.

Concreet gezien houdt dat in dat je gaat voor spelers die door grote(re) clubs gedumpt zijn en spelers uit landen met een lagere reputatie dan Montenegro, hetgeen inhoudt dat je vooral in Afrika en Azië gaat shoppen. Om de een of andere reden zien veel spelers een verblijf in het pittoreske Montenegro niet zitten. Een mooi voorbeeldje is Yusuf Demir, de Oostenrijks-Turkse spelmaker en voormalig wonderkid. Meneer zat na enkele jaren Galatasaray zonder club, maar hoezeer we hem ook het mes op de keel zetten (alleen fysiek niet, verder heb ik alle trucs uit ons arsenaal ingezet), hij weigerde.

Uiteindelijk wisten we een mooi ploegje samen te stellen, een mix van exoten en lokaal talent. Ik heb weinig zin om alle spelers uit te lichten, maar wees overtuigd van hun talenten. Uiteindelijk is dit de ploeg waarmee we de competitie zijn gestart.

56aa9477f02ea467712561ae0564901a.png

Over de competitie en het lokale bekertoernooi kan ik kort zijn; het stelt niet veel voor en het dient vooral om de spelers fit te houden en eventueel spelers om te trainen naar andere posities. We hebben afgesproken dat ik na 9 wedstrijden, de helft van de competitie, zou overgeven. Nou, zo hangt de vlag erbij halverwege de competitie.

8daf3a3b69c1576a59284fbd47c5693f.png

1493db047d2d5cd99c08579a62fa4874.png

e589fbc675578d047ae71d283818a9f4.png

Het lijkt me evident dat we op titelkoers liggen. Echter, wat jullie allemaal willen weten is hoe onze Europese campagne verloopt. Ik had beloofd dat we in Europa voor vuurwerk zouden zorgen, dus dat schept verwachtingen.

5daa6aa4b3fddedfac2b206a8328262f.png

Dus zeg het eens, heb ik voor vuurwerk gezorgd of niet? Uiteraard zijn we nog niet klaar, maar vooralsnog presteren we ver boven verwachting.

37bcf8314cd00dcd55dccafc265f447d.png

In de voorrondes rekenden we betrekkelijk probleemloos af met de kampioenen van San Marino, Azerbeidzjan, Kosovo en Kroatië, waarna we in de groepsfases stuntten tegen Valerenga, Freiburg en Galatasaray. Sporting Portugal bleek een maatje te groot, maar een 1-0 nederlaag is alleszins redelijk te noemen. 

77706aba63b2010a81ab99180725a7a9.png

Screenshotje van de prestaties so far en dan ben ik klaar.

@Nom de Guerre, @Glenn08, @Bogatyr @FlyD @Djurovski @neva @bas huijsmans @Arezo @De Raam @Lensherr @KayDeManaager @Kyrill 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.thumb.png.aeb65161b377975912943158c58a12f0.png

Wanneer je een save overneemt van @Nom de Guerre weet je een ding zeker: je komt terecht in een gespreid bedje. Dat was ook nu weer het geval. Een heerlijke selectie waarbij één woord me te binnen schoot: balans. Een tactiek waar ik spontaan van ging loezen (welke gek speelt er nou a-symmetrisch?!) Het was spatiebalk rammen en qua transfers loeren op buitenkansjes, althans dat dacht ik. Ik was nog geen 2 weken aan de gang of het noodlot sloeg toe. Keepert Sabab Kolic geeft er een rukje aan, doet dit te hard en breekt zijn onderarm. Gelukkig heeft hij een vriendin zullen we maar zeggen. Paniek maakt zich van mij meester, onze reservekeepert is een Montenegrijn met 2 armen maar daar is ook alles mee gezegd. Zeljko Samcovic komt de gelederen versterken op 6 decemeber en op 12 december schiet zijn schouder onder verdachte omstandigheden uit de kom. Dan toch maar die hele matige reservekeeper op doel zetten (ik heb nog even een equivalent van @Nom de Guerre zijn strikerless 'keeperless' overwogen maar die plannen verdwenen de prullenbak in. Let's go Vranes! 4 weken later verstuikt hij zijn polsbanden en zaten wij zonder keepers. Gelukkig is het programma in Montenegro er een van weinig wedstrijden en zat er nogal wat tijd tussen de wedstrijden want anders had ik een 16 jarige keeper uit het G elftal moeten opstellen. Geen goed idee. 

Om de verwarring voor jullie nog wat groter te maken bood Angers zomaar even 1,7 + bonussen voor Kolic en vertrok hij. Als vervanger haalde we een vergelijkbare keeper die iets beter met de voetjes is uit België: Nikola Ivezic werd zijn vervanger. 

Tot zover de keeperssaga. 

De resultaten en dan met name het hoofddoel, Euro's harken in de Champions League. Ik hou jullie niet langer in spanning:

image.thumb.png.670ecbbcce90856986fcce902a09aae8.png

Ik ben niet ontevreden met het halen van de tussenronde. Benfica was een paar maten te groot. Wel ben ik trots op de miljoenen die de overwinning op Sociedad ons bracht. 

Dan maar door naar de competitie. Max de Guerre zette mij op polepositie, ik gaf gas, ik zag en ik overwon. Kampioenuh.

Naamloos2.thumb.png.b7ebbdd7643eec90abc96bbd64db45da.png

En ook de bekert ging naar Tivat (wat echt een heel mooi stadje is kan ik jullie vertellen).

Naamloos3.thumb.png.63b80ddc362438d7963484327b8386a3.png

Ik geef het spreekwoordelijke stokje graag door aan mijn goede vriend @neva, veel succes

@Nom de Guerre, @Glenn08, @Bogatyr @FlyD @Djurovski @neva @bas huijsmans @Arezo @De Raam @Lensherr @KayDeManaager @Kyrill 

bewerkt door Arezo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.e3e8d977337092d26f089360a2fe7e90.png

Hmm. Een gespreid bedje, maar hij rook ook nog een beetje naar @Arezo. Opwindende start, waardoor ik moeite had met concentratie. Werd ook verrast door alle nieuwe namen, want dacht eerst dat ik per ongeluk kleedkamer van de jeugd was binnengestapt. Grr.

22 van de 30 spelers zijn onder de 22 jaar. En dan te bedenken dat m'n laatste aankoop 42 was. Leuk hoor, wat moet ik hier nou mee? Spatiebalk rammen en jongens tevreden houden?

Nou ja, eerst een nieuwe keeper zoeken, want de zes keepers die we hadden waren ruk. Dat lukte snel, want na m'n eerste dag kwam de scout al meteen met een goede doelman op de proppen. Goed bezig Arezo. 

Vervolgens flink aan de bak. Een reserveteam aangevraagd, want hé, we hebben zo'n tachtig contractspelers. Scheelt ook wel in de HG-regels als we spelers kunnen behouden in het tweede in plaats van verhuren. We hebben toch mooie faciliteiten voor dit niveau.

Veel squad-management gedaan eigenlijk. Paar mogelijke talenten gekocht, want toch genoeg geld (TB 23 naar 20 miljoen, wordt later nog opgehoogd door bestuur tot 26,5).

Maar jemig, wat een talenten lopen er rond. Lastig om iedereen tevreden te houden, maar heb m'n best gedaan. Kijk ook vooral naar de spelers in het tweede @wie er ook na mij gaat, want daar loopt echt veel talent.

Competitie

Beetje rare resultaten wel. Begonnen overtuigend, maar gingen zwaar onterecht onderuit tegen een laagvlieger. Daarna nog een doelpuntrijk gelijkspel tegen Budocnost en een recordzege op Iskra.

image.png.445043d2378b9cfe577a6204933db453.png

image.png.65668962b8c613854c66d791751c2964.png

In de beker ook simpel door trouwens:

image.png.ff6754b600cce55d6701974ba671883e.png

Champions League

De eerste voorronde is een veredeld oefenpotje. Daarna werd het lastig met Rangers als meest ongunstige loting in Q3. Gelukkig bleken ze alsnog geen probleem. Hetzelfde geldt voor Genk, ook prima gespeeld en relatief simpel door.

image.png.6bf1b9a2fd42d23c4cc32e2f47d00cf6.png

Gunstige loting op zich. Olympiakos, Feyenoord, PSG, Dortmund, Köln, Newcastle, Liverpool, Fenerbahce. Pittig, maar een plek bij de eerste 24 is te doen.

Zeker als we de eerste twee duels winnen, al kwam het tegen Feyenoord van een 2-0 achterstand. Ook tegen PSG stonden we 2-0 achter, die knokken we ons nog knap langszij. De twee duels in Duitsland vielen zwaar tegen, zeker tegen Köln hadden we minimaal een punt moeten pakken als we hier wat willen, dus ik zadel de volgende op met een lastige taak nog. Sorry daarvoor.

image.png.5e5e7493d312293bf695c6ccadea7d4a.png

Qua transfers heb ik nog wat mogelijke talenten aangetrokken, voor de drie talenten die weggingen heb ik een 50% clausule bij doorverkoop. Vooral Salah is een potentiële cashcow, maar ik heb City zo gek gekregen om hem nog tot eind volgend seizoen bij ons te houden. Heerlie de peerlie!

Voor de cijferfetisjisten:

image.thumb.png.412d85305c10dfbdfbc8bd698752cc1b.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

658d68e46701c-image.thumb.png.aeb65161b3

Geen walm van @Arezomeer in het gespreide bedje dat @nevavoor mij achter liet. Maar dat er een geurtje hing bij ons was duidelijk. Weken aan een stuk kwamen ze bij ons snuffelen, die bloedhonden. Wie waren die bloedhonden? De grote clubs natuurlijk. Heel veel hoofden hebben ze zot gemaakt, maar uiteindelijk waren er maar 2 vertrekkers. Toloi vertrok naar PSG voor 2 miljoen, maar speelt nog 1.5 seizoen bij ons. En Gaviria zoekt de Portugese zon op bij Porto. De Portugezen betaalden maar liefst 8 miljoen! Op beide spelers werd ook een doorverkooppercentage van maar liefst 50%  mee in de onderhandelingen genomen.

658d6a29666d9-trans.png

Aan de inkomende kant zijn er vooral jongens die hopelijk ooit voor winst verkocht worden, en anders wel ergens een HG status bij de club krijgen.

658d6a51e24df-transin.png

Omdat @neva stiekem graag wat meer wedstrijden speelt nam ik pas over na 11 wedstrijden. Toen we nog op gelijke punten stonden met de 2de in de stand. En omdat ik moeite heb met het juiste bestand te uploaden gaat de uitslag van de laatste wedstrijd niet meer accuraat zijn, aangezien mijn opvolger @Djurovski die opnieuw moest spelen. Maar onder mijn leiding verloren we geen enkel punt.

658d6ade9e97b-Wedcomp.png

Geen enkel punt verloren in 7 wedstrijden, dat wil meestal dan ook zeggen dat je kampioen wordt. En dat was nu ook het geval. We worden weer kampioen, en zetten de tegenstand op een respectabele afstand.

658d6b246375a-standcomp.png

Ook de beker konden we dit seizoen weer winnen. Al was het een zeer spannende finale. De promovendus op het 2de niveau weerde zich enorm goed. Uiteindelijk wisten we de speler aan het langste eind te trekken. De opluchting was groot in onze groepsapp.

658d6be4b7104-bekertje.png

In de Champions League had ik nog 3 wedstrijden voor de boeg. Thuis tegen Newcastle gingen we na een gelijkopgaande partij met 1-3 de boot in. Op Anfield konden we een puntje pakken. En thuis tegen Fenerbahce klaarden we de klus. Hierna mochten we het opnemen tegen het Arsenal van @Kyrill. In de heenwedstrijd leek @Kyrill ook de manager van de Engelsen, want we wonnen met 1-0. In de uitwedstrijd stond Arteta weer aan het roer, en gingen we eraf met 2-0. Einde Europees avontuur dus.

658d6cdad7671-cha.png

Wegens wat tijdsgebrek heb ik ook niet echt aan selectie management kunnen doen. Hierdoor heeft @Djurovski weer maar 1 linksback ter beschikking. Zo heeft die jongen ook wat uitdaging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TMH9ONZ.png

Als je het van @Glenn08 overneemt dan is 1 ding zeker. Je hebt maar 1 linksback in de selectie. Dat die selectie ( inclusief 2e en U18 ) dan uit 80 man bestaan is 1 ding maar dat er maar 1 speler is die dan als linksback kan spelen. De rest zou je nog niet bij het 3e elftal van Elim neerzetten. Gelukkig was er wel een potje , nou ja potje een hele emmer vol aan transferbudget. En ik noemde 1 naam in de whatsapp groep en @Glenn08 kreeg al weer een hartverzakking. De Argentijnse slachter uit 020 was transfervrij. Avilla dus. Echter vroeg hij een veel te hoog salaris. Wat we wel kunnen betalen maar dan is zijn salaris gezien zijn kunnen een beetje uit balans. Hetzelfde gelde in de gesprekken met Pepi en Tahirovic. Veel spelers willen echter hun contracten niet verlengen dus wat het ook tijd om wat spelers de deur te wijzen

pA0qrHT.png

emQ8esh.png

Het vertrek van Canales was wel zuur. Sterke jonge verdediger uit Honduras. Ook Daga en Tusha had ik er graag nog bij gehad. Al heb ik die wel aardig kunnen vervangen denk ik. De rest had een aflopend contract of gewoon niet goed genoeg. 

hTHX6pU.png

vXBcsCU.png

De 1e aankoop was al voor mij gedaan en waarom geen idee? Simovic is een "dure aankoop" maar wel 1 van de weinige spelers met een paspoort uit Montenegro die aardig kan ballen. Daarnaast goed op de AMC positie waar we nu twee huurlingen hebben rondlopen. Flores is een prima spits uit Paraquay. Benkic is dan onze extra linksback prima speler en Balkan roots. Youmir is een linksbuiten... Ja we spelen zonder linksbuiten in het algemeen maar ik zou mij zelf niet zijn als ik ook geen wedstrijden zou spelen met mijn eigen tactiek. En dan heb ik een linksbuiten nodig. Ceza is de vervanger voor Canales. Ramadan en Badrov zijn gehaald voor basis/roulatie en de anderen als 1e backup. Vooral achterin houd het niet over bij een langdurige blessure of schorsingen. 

In de competitie hadden wij weinig problemen. Als ik dan meteen win van Sutjeska waar ik het in mijn vorige beurt nog lastig tegen had is dat een fijne start. Uiteindelijk werden de negen competitie wedstrijden allemaal gewonnen

pNRyoaM.png

8VtzNoy.png

En staan dan ook ruim bovenaan. Moet wel heel gek lopen willen wij wederom geen kampioen worden. Om de poulefase van de Champions League te halen mocht ik mij door vier voorrondes heen worstelen. Maar het is gelukt

82gX8wA.png

TwKIbwV.png

Oef dat is niet heel erg leuk en dan vooral voor degene na mij die de laatste vier wedstrijden mag spelen. Of hebben ze dan al niets meer voor te spelen? 

UqXsOFL.png

VuBJD4a.png

Ik ben niet ontevreden over de wedstrijden in de CL. Het zal lastig worden maar wie weet zitten er wat stuntjes in het vat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TMH9ONZ.png

Europees moesten er nog wat herstelwerkzaamheden plaatsvinden en wie bel je dan? De Poolse aannemer en zijn bende vage Oostblokarbeiders natuurlijk. Echter, als die toevallig allemaal druk bezet zijn en het gaat enkel om een FM-save, dan laat je mij het roer overnemen. Nu gebiedt de eerlijkheid me om te vermelden dat Erik ( @FlyD ) ook nog een drietal wedstrijden heeft gespeeld, inclusief een hoogst indrukwekkend gelijkspel in het Bernabéu. Enfin, restauratatietijd dus.

Als er een zonde is die ik zelf vaak bega, dan is het de zonde van gula, of gulzigheid. In dit geval gaat het niet om de consumptie van Schotse en Ierse spirituosen of het nuttigen van bruine fruitschalen, maar heb ik het over het opkopen van zo'n beetje elk jong talent dat er te vinden is. De rest van de crew lijkt hier ook last van te hebben, want de selectie is topzwaar. Opnieuw, geen referentie naar lichaamsgewicht en de aan- of afwezigheid van een nek, maar puur kwantitatief.

c4c556fc8076e41610f1caa52cce9db5.png

Opruimen dus. In januari hebben we grote opruiming gehouden. We hadden maar liefst vijf spitsen onder contract staan, die allemaal in staat zijn om te presteren op het hoogste niveau. De competitie is moordend, zullen we maar zeggen. Helaas waren drie van de vijf spelers ook ongelukkig door een combinatie van een gebrek aan speeltijd en buitenlandse interesse. Voor andere posities hadden we soortgelijke problemen. Uiteindelijk heb ik spelers die ongelukkig waren en weg wilden laten gaan. Ook spelers die geen HG-status meer konden verwerven werden het slachtoffer van mijn purge. 

6b560438da69e39007dde034842c5ed1.png

Qua aankopen heb ik vooral instant impact players gehaald en dan het liefst mannen die nog een HG-status kunnen verwerven. David Martinez is onze nieuwe rechtsbuiten, terwijl Fagúndez op termijn Vaca moet gaan vervangen. De andere zijn vooral talentvolle achterhoedespelers.

7378010ab3d94c04d2f2def07897c547.png

De tactiek ging enigszins op de schop, in een poging om Europees te kunnen stunten.

De competitie heeft niet veel om het lijf, dus daar maken we geen woorden vuil aan.

2673a187aeb0033c3510a454b653a132.png

Allemaal groene bolletjes. Als het allemaal witte bolletjes waren geweest, dan was het vast lucratiever geweest, maar goed, een kniesoor die daar op let, n'est pas? 

eebe7b44051677de9538d5c4f91ca68f.png

Binnenlandse dominantie, van het soort dat het andere Arsenal nastreeft maar nooit echt meer haalt. Invincibles, maar dan zelfs zonder gelijke spelen. That's how we roll, baby.

eda065c0bb9b85f8ba9ea8cd0a907cde.png

De beker had eveneens weinig om het lijf. Easy peasy.

Dan komen we bij het stuk dat jullie interessant vinden; onze Europese campagne. Zoals eerder gezegd, Erik behaalde een knap gelijkspel tegen Real Madrid, waardoor er nog wedstrijden resteerden tegen Villarreal, PSG en Ajax. 

8ef7ccf37d07159731a02a2c04cca21e.png

Een vlammende start door een doelpunt van Benkic, die uit een ingestudeerde cornervariant scoorde. Dominant, alleen nog niet doeltreffend.

2b074f41ae3475280cad42e1ae306586.png

Dat waren we wel tegen PSG. Doeltreffend. Dodelijk efficiënt. Sekulovski als sluipmoordenaar, terwijl we in verdedigend opzicht een paar keer goed wegkwamen. Lekker.

9515bac4006e126f929e89bda0477769.png

Ook de Amsterdammertjes hadden weinig in de melk te brokkelen. Afgetekend en overtuigend gewonnen, waarbij met name Martinez bij vlagen ongrijpbaar was. Dankzij deze zegereeks plaatsen we ons bij de beste 8 van de groepsfase en daarmee rechtstreeks voor de volgende ronde. 

5e4696d87016608234857104563c8587.png

Na een kleine nederlaag in Spanje waren we gebrand op een positief resultaat in eigen huis. Sluipmoordenaar Sekulovski strafte twee Spaanse fouten af, waarna Salah de deur in het slot gooide. Adios, amigos. 

49a0e8e85ea87274a8c74a043ad4437f.png

In de volgende ronde mochten we weer naar Spanje, of ja, Catalonië. Na een kleine 1-0 zege in Tivat, stevenden we in Camp Nou lange tijd op een uitschakeling af. Niet omdat we zoveel slechter speelden, maar omdat Barça de kansen verzilverde en wij dit nalieten. Uiteindelijk kwamen we in de tweede helft nog tot een Remontada, waarna Catalonië huilde en Montenegro juichte. 

3bd83c89c1f53b0aad9a18e738b0aae2.png

In de eerste wedstrijd in de halve finale werd een fout achterin ons fataal. Een onnodig weggegeven strafschop werd verzilverd en aangezien Dortmund al onze voorwaartsen bleef omschoppen, kwamen we niet tot scoren.

b8c441790361e6d9b3449228aed42357.png

In de return lukte dat schoppen een stukje minder, waarna we in een knallende eerste helft als een soort van Blitzkrieg met Vollgasfussbal over Dortmund heen denderden. Lekker hoor.

f63f605b58dbd78f3f100c33506b81b2.png

De finale tegen AC Milan. Ik heb alle trucjes en foefjes uit de kast getrokken, maar het mocht niet baten. Een maatje te klein.

Link naar opmerking
Deel via andere websites