stiffupperlip Geplaatst 11 november 2023 Share Geplaatst 11 november 2023 (bewerkt) Persoonlijke noot Dit wordt mijn eerste novelle ooit. Tips en aanvullingen zijn dan ook altijd van harte welkom. Al van jongs af aan ben ik te vinden in Gelredome bij wedstrijden van Vitesse. Toen de club in 2010 werd overgenomen is het qua betrokkenheid met de achterban bergafwaarts gegaan. Op sociale media krijgt de gemiddelde Vitesse supporter er over het algemeen flink van langs. "Koopclub" en "Doen ze al doeken over al die lege stoeltjes?". Inmiddels betekent het bezoeken van een wedstrijd ook meestal dat het een teleurstellende middag of avond wordt. Het gaat duidelijk niet goed met de club en de angst sluipt er in bij de meeste supporters. Je staat namelijk machteloos. Het enige dat je kan doen is iedere keer weer gaan en achter de selectie blijven staan. Ik zeg altijd: het stadion zit misschien halfvol, maar de mensen die er zitten staan wel echt achter de club. (de leeghoofden, uitfluiters en biergooiers daargelaten, maar die zitten bij iedere club). Dan wat meer over mijn plan van deze novelle. Het mooie van Football Manager is dat je hier niet machteloos staat als supporter. Je waant je in je eigen wereld waarin alles mogelijk is. Omdat ik best wat heb nagedacht hoe het naar mijn mening beter zou kunnen met Vitesse ben ik op het idee gekomen om een novelle te schrijven. Hierin komt een stukje fantasie voor maar ook weldegelijk een bepaalde visie die ik heb over de toekomst van de club. Toen de club in 2010 werd overgenomen door Merab Jordania werden we uitgelachen. Deels was dit begrijpelijk. Wat veel mensen niet weten is dat Merab Jordania al die tijd erg betrokken is geweest bij Vitesse. Hij woont op dit moment nog steeds in Arnhem en heeft een aantal jaar geleden zelfs pogingen gedaan om Vitesse alsnog te kopen. Destijds fungeerde hij als stroman en kwam het meeste kapitaal van externe investeerders. Hierdoor leeft Vitesse al jaren op grote voet en is er misschien wel geen weg meer terug. Mijn Vitesse, Mijn Thuis! Hoofdstuk 1: De ontmoeting met meneer Jordania Sonsbeek Park Arnhem - november 2023. Op een warme dag liep ik met wat vrienden door het park om wat verkoeling te zoeken achter de bomen. De avond ervoor won ik in Football Manager de Champions League met Vitesse. Al lopende door Sonsbeek dacht ik na over wat dit teweeg zou brengen in Arnhem. Ik zag voor me hoe dolle mensen in het vijvertje van Sonsbeek zouden springen en heel hard "Vitesse Arnhem 1, olé olé" zouden roepen. Het zou nooit gebeuren, dacht ik. Na een dramatisch seizoen is de overname met Amerikaan Coley Parry nog steeds niet rond. En zou die rondkomen, dan gaan we van de regen in de drup. Op een bankje zag ik een man in 3-delig pak trekken aan een grote sigaar. Hij genoot er zichtbaar van. Ik dacht: welke gek gaat er met dit weer een pak aantrekken?!. Toen ik dichterbij kwam herkende ik de man, het was Merab Jordania. Ik besloot naar hem toe te lopen om hem aan te spreken. Wat een kort praatje had moeten worden eindigde in een gesprek van ruim een uur. Jordania, die inmiddels vloeiend Nederlands spreekt, erkende de zorgen die ik had over Vitesse. Hij gaf aan dat hij er nog steeds slapeloze nachten van heeft. Merab: "Er is geen weg meer terug, de financiële tekorten zijn niet meer te overzien". Plots kreeg ik een melding op mijn telefoon, een nieuwsbericht van de Gelderlander: "Het doek valt voor Vitesse, overname afgekeurd door de KNVB". Ik liet het nieuwsbericht zien aan Merab. Hij zei: "Dit is het einde van de club als ze niet heel snel een plan B hebben". Bij mij heerste inmiddels bezinning, als grapje zei ik: "Ach, dan moet jij ons maar komen redden". Waar ik een lachje had verwacht keek Merab mij serieus en doordringend aan, er viel een korte stilte. "Ik zou dat graag doen, maar ik heb niet genoeg financiële middelen in mijn Holding, ik ben dan na 4 jaar failliet". Ik: "Maar wat als we het deze keer anders doen, terug naar de basis?". Merab: "Ik kan een initiële investering doen om een gedeelte van de club, staf en spelers te behouden, maar daarna moet de club op eigen benen staan. Er is een gat van 10 miljoen per jaar. Dat gaat nooit lukken". Met al die jaren Football Manager onder de riem, zag ik dat wat rooskleuriger in. Voor de bekendmaking van de Gelderlander sprak ik lang met Merab over de kennis die ik heb opgedaan door het spel. Hij kende het spel niet maar stond bij vlagen verbaasd te kijken over wat ik inhoudelijk over het voetbal te vertellen had. Ik besloot Merab een brutale vraag te stellen. "Hoeveel ben je bereid in Vitesse te steken?". Je zag Merab zichtbaar nadenken. Na een tijdje zei hij: "Het kopen van het aandeel Vitesse is geen probleem, maar het overnemen van de huidige salarislasten en de huur van het stadion wel". Ik: "Dan moeten we het met eigen jeugd gaan doen en een ander onderkomen zoeken. ''Daar heb ik toevallig wel een idee over" zei ik. Merab, lachend en cynisch: "Ja, dat zou wat zijn! En dan word jij zeker hoofdcoach?". Ik keek hem serieus aan zonder antwoord te geven op zijn cynische vraag. Ik: "Wat als we op Papendal gaan spelen en een tribune van zo'n 7000 zitplaatsen bouwen? We hebben een van de mooiste trainingscomplexen van Nederland, als we daar onze wedstrijden afwerken is het voor de jeugd heel aantrekkelijk om voor Vitesse te spelen. Ze kunnen de grasmat en de minuten voor het eerste elftal dan letterlijk ruiken". In 2010 liet Merab het trainingscomplex op Papendal bouwen. Het was een cadeautje voor de club waar hij zelf erg trots op was. (gaat verder onder de foto) Jordania bij de opening van Sportcomplex Papendal Merab begon zichtbaar te glunderen: "Je hebt mooie ideeën maar ik wil mijn investeringen wel terugverdienen. Met de spelers die ik zou kunnen behouden en betalen gaan we echt degraderen". Ik: "Degraderen is de consequentie van het beleid de afgelopen jaren. Het gaat erom hoe we de club vanaf het begin weer opbouwen.". Ik gaf Merab mijn telefoonnummer. "Denk er maar even over na. We kunnen samen een plan bedenken hoe we ervoor zorgen dat we naast het redden van de club ook de investering rendabel maken". Ik besloot naar huis te gaan. Merab bleef zichtbaar verbaasd achter op het bankje in Sonsbeek. Eindnoot Dat was hem dan. Mijn eerste hoofdstuk in mijn eerste novelle ooit. Ik heb dit jaar de FM editor aangeschaft zodat de eventuele overname van de club door Jordania kan worden doorgevoerd. Evenals de consequenties die het zou hebben voor de staf en spelers. De vraag is nu of hij besluit om mij te bellen. Daarover meer duidelijkheid in hoofdstuk 2. Edit: Dat is gek.. een warme dag in november. In eerste instantie stond hier Augustus, maar het leek mij leuker om het in real time te schrijven. Niet meer gedacht om het weer aan te passen. Ik laat het erin staan omdat het niet veel uitmaakt voor de strekking van het verhaal. 11 november 2023 bewerkt door stiffupperlip Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
reibleetsak Geplaatst 11 november 2023 Share Geplaatst 11 november 2023 (bewerkt) 13 minuten geleden zei stiffupperlip: Persoonlijke noot Dit wordt mijn eerste novelle ooit. Tips en aanvullingen zijn dan ook altijd van harte welkom. Al van jongs af aan ben ik te vinden in Gelredome bij wedstrijden van Vitesse. Toen de club in 2010 werd overgenomen is het qua betrokkenheid met de achterban bergafwaarts gegaan. Op sociale media krijgt de gemiddelde Vitesse supporter er over het algemeen flink van langs. "Koopclub" en "Doen ze al doeken over al die lege stoeltjes?". Inmiddels betekent het bezoeken van een wedstrijd ook meestal dat het een teleurstellende middag of avond wordt. Het gaat duidelijk niet goed met de club en de angst sluipt er in bij de meeste supporters. Je staat namelijk machteloos. Het enige dat je kan doen is iedere keer weer gaan en achter de selectie blijven staan. Ik zeg altijd: het stadion zit misschien halfvol, maar de mensen die er zitten staan wel echt achter de club. (de leeghoofden, uitfluiters en biergooiers daargelaten, maar die zitten bij iedere club). Dan wat meer over mijn plan van deze novelle. Het mooie van Football Manager is dat je hier niet machteloos staat als supporter. Je waant je in je eigen wereld waarin alles mogelijk is. Omdat ik best wat heb nagedacht hoe het naar mijn mening beter zou kunnen met Vitesse ben ik op het idee gekomen om een novelle te schrijven. Hierin komt een stukje fantasie voor maar ook weldegelijk een bepaalde visie die ik heb over de toekomst van de club. Toen de club in 2010 werd overgenomen door Merab Jordania werden we uitgelachen. Deels was dit begrijpelijk. Wat veel mensen niet weten is dat Merab Jordania al die tijd erg betrokken is geweest bij Vitesse. Hij woont op dit moment nog steeds in Arnhem en heeft een aantal jaar geleden zelfs pogingen gedaan om Vitesse alsnog te kopen. Destijds fungeerde hij als stroman en kwam het meeste kapitaal van externe investeerders. Hierdoor leeft Vitesse al jaren op grote voet en is er misschien wel geen weg meer terug. Mijn Vitesse, Mijn Thuis! Hoofdstuk 1: De ontmoeting met meneer Jordania Sonsbeek Park Arnhem - november 2023. Op een warme dag liep ik met wat vrienden door het park om wat verkoeling te zoeken achter de bomen. De avond ervoor won ik in Football Manager de Champions League met Vitesse. Al lopende door Sonsbeek dacht ik na over wat dit teweeg zou brengen in Arnhem. Ik zag voor me hoe dolle mensen in het vijvertje van Sonsbeek zouden springen en heel hard "Vitesse Arnhem 1, olé olé" zouden roepen. Het zou nooit gebeuren, dacht ik. Na een dramatisch seizoen is de overname met Amerikaan Coley Parry nog steeds niet rond. En zou die rondkomen, dan gaan we van de regen in de drup. Op een bankje zag ik een man in 3-delig pak trekken aan een grote sigaar. Hij genoot er zichtbaar van. Ik dacht: welke gek gaat er met dit weer een pak aantrekken?!. Toen ik dichterbij kwam herkende ik de man, het was Merab Jordania. Ik besloot naar hem toe te lopen om hem aan te spreken. Wat een kort praatje had moeten worden eindigde in een gesprek van ruim een uur. Jordania, die inmiddels vloeiend Nederlands spreekt, erkende de zorgen die ik had over Vitesse. Hij gaf aan dat hij er nog steeds slapeloze nachten van heeft. Merab: "Er is geen weg meer terug, de financiële tekorten zijn niet meer te overzien". Plots kreeg ik een melding op mijn telefoon, een nieuwsbericht van de Gelderlander: "Het doek valt voor Vitesse, overname afgekeurd door de KNVB". Ik liet het nieuwsbericht zien aan Merab. Hij zei: "Dit is het einde van de club als ze niet heel snel een plan B hebben". Bij mij heerste inmiddels bezinning, als grapje zei ik: "Ach, dan moet jij ons maar komen redden". Waar ik een lachje had verwacht keek Merab mij serieus en doordringend aan, er viel een korte stilte. "Ik zou dat graag doen, maar ik heb niet genoeg financiële middelen in mijn Holding, ik ben dan na 4 jaar failliet". Ik: "Maar wat als we het deze keer anders doen, terug naar de basis?". Merab: "Ik kan een initiële investering doen om een gedeelte van de club, staf en spelers te behouden, maar daarna moet de club op eigen benen staan. Er is een gat van 10 miljoen per jaar. Dat gaat nooit lukken". Met al die jaren Football Manager onder de riem, zag ik dat wat rooskleuriger in. Voor de bekendmaking van de Gelderlander sprak ik lang met Merab over de kennis die ik heb opgedaan door het spel. Hij kende het spel niet maar stond bij vlagen verbaasd te kijken over wat ik inhoudelijk over het voetbal te vertellen had. Ik besloot Merab een brutale vraag te stellen. "Hoeveel ben je bereid in Vitesse te steken?". Je zag Merab zichtbaar nadenken. Na een tijdje zei hij: "Het kopen van het aandeel Vitesse is geen probleem, maar het overnemen van de huidige salarislasten en de huur van het stadion wel". Ik: "Dan moeten we het met eigen jeugd gaan doen en een ander onderkomen zoeken. ''Daar heb ik toevallig wel een idee over" zei ik. Merab, lachend en cynisch: "Ja, dat zou wat zijn! En dan word jij zeker hoofdcoach?". Ik keek hem serieus aan zonder antwoord te geven op zijn cynische vraag. Ik: "Wat als we op Papendal gaan spelen en een tribune van zo'n 7000 zitplaatsen bouwen? We hebben een van de mooiste trainingscomplexen van Nederland, als we daar onze wedstrijden afwerken is het voor de jeugd heel aantrekkelijk om voor Vitesse te spelen. Ze kunnen de grasmat en de minuten voor het eerste elftal dan letterlijk ruiken". In 2010 liet Merab het trainingscomplex op Papendal bouwen. Het was een cadeautje voor de club waar hij zelf erg trots op was. (gaat verder onder de foto) Jordania bij de opening van Sportcomplex Papendal Merab begon zichtbaar te glunderen: "Je hebt mooie ideeën maar ik wil mijn investeringen wel terugverdienen. Met de spelers die ik zou kunnen behouden en betalen gaan we echt degraderen". Ik: "Degraderen is de consequentie van het beleid de afgelopen jaren. Het gaat erom hoe we de club vanaf het begin weer opbouwen.". Ik gaf Merab mijn telefoonnummer. "Denk er maar even over na. We kunnen samen een plan bedenken hoe we ervoor zorgen dat we naast het redden van de club ook de investering rendabel maken". Ik besloot naar huis te gaan. Merab bleef zichtbaar verbaasd achter op het bankje in Sonsbeek. Eindnoot Dat was hem dan. Mijn eerste hoofdstuk in mijn eerste novelle ooit. Ik heb dit jaar de FM editor aangeschaft zodat de eventuele overname van de club door Jordania kan worden doorgevoerd. Evenals de consequenties die het zou hebben voor de staf en spelers. De vraag is nu of hij besluit om mij te bellen. Daarover meer duidelijkheid in hoofdstuk 2. Edit: Dat is gek.. een warme dag in november. In eerste instantie stond hier Augustus, maar het leek mij leuker om het in real time te schrijven. Niet meer gedacht om het weer aan te passen. Ik laat het erin staan omdat het niet veel uitmaakt voor de strekking van het verhaal. Leuke start! Vroeger jarenlang seizoenskaart bij Vitesse gehad. Voor mij is de laatste echt leuke periode bij vitesse geweest met o.a. Kashia, Bony en (voor mij persoonlijk een cultheldje) Mike Havenaar. Er zijn er natuurlijk nog meer maar ik zal ze niet allemaal opnoemen. Laatste jaren ga ik nog wel een aantal keer per seizoen maar elke keer, en dit vind ik vervelend om te zeggen, word ik er weer aan herinnerd waarom ik geen seizoenkaart heb. Misschien kan deze novelle mij helpen om de liefde weer een beetje aan te wakkeren. Succes in ieder geval! Ik ga het volgen. 11 november 2023 bewerkt door reibleetsak Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MNie Geplaatst 11 november 2023 Share Geplaatst 11 november 2023 Sinds ik een novelle heb gehad met deze club heb ik er ook wel een klein zwak voor gekregden. Zet hem op! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
chrisje1993 Geplaatst 11 november 2023 Share Geplaatst 11 november 2023 Succes met Vitesse!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
19CH98 Geplaatst 11 november 2023 Share Geplaatst 11 november 2023 Een leuk geschreven begin! Veel plezier en succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vlonkie Geplaatst 11 november 2023 Share Geplaatst 11 november 2023 Ten eerste is het een sterk begin. Dat het allemaal niet klopt (warme dag in november) zie ik door de vingers. Hopelijk kan jij van deze club de topclub maken, waarvan het al heel lang droomt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 11 november 2023 Share Geplaatst 11 november 2023 Dat is alvast een goede opening van jouw eerste novelle, succes in Arnhem! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 11 november 2023 Share Geplaatst 11 november 2023 Succes met Vitesse. Leuk begin iig Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
stiffupperlip Geplaatst 12 november 2023 Auteur Share Geplaatst 12 november 2023 (bewerkt) Intro Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de leuke reacties! Hopelijk kunnen jullie het vervolg ook waarderen. Belangrijk om te weten is dat het verhaal zich afspeelt in juni 2023. Hoewel ik het leuk vond om real-time te schrijven is het lastig om in Football Manager de huidige situatie na te bootsen. Ik begin voorafgaand aan het seizoen 2023/2024 en doe hierbij alsof de overname door de KNVB in juni 2023 is afgekeurd. Gister ben ik weer vol goede moed naar het Gelredome gegaan. Na een paar minuten zorgde een schitterende goal van Manhoef voor uitzinnige vreugde op de tribune. Er lag veel druk op de wedstrijd en dat was te merken. De avond eindigde in mineur en tot overmaat van ramp is Cocu ook nog opgestapt. Persoonlijk denk ik dat het niet aan Cocu heeft gelegen. Vorig seizoen heeft hij ons gered van degradatie. Ook is Cocu de reden dat van Ginkel, Room, Pröpper (die overigens weer op de bank zat) en Tielemans hebben gekozen om bij Vitesse te spelen. Vitesse kan geen transfersommen betalen door het overnameproces en heeft toch een degelijke selectie staan. Ik ben bang dat met name van Ginkel en Pröpper er nu klaar mee zijn aangezien zij allebei een goede relatie hadden met Cocu. Tot zover de ellende bij Vitesse in het echte leven. Over naar de FM-wereld: Mijn Vitesse, Mijn Thuis! Hoofdstuk 2: Door het oog van de naald Perszaal Gelredome - juni 2023. Na het nieuws dat de overname niet is goedgekeurd door de KNVB, heeft Vitesse een persconferentie gepland in het stadion. De supporters leven inmiddels al ruim een week in onzekerheid. Het opstappen van Coley Parry betekent misschien wel het einde van de club. Ik besluit de persconferentie thuis te kijken. Peter Rovers, Benjamin Schmedes en Coley Parry zijn aanwezig, zichtbaar aangedaan. Het woord gaat naar Peter Rovers. "Ik zal meteen met de deur in huis vallen: Het onvermijdelijke is gebeurd en op dit moment is er geen oplossing die voor de hand ligt. Voor 1 juli moet Vitesse een sluitende begroting indienen bij de KNVB en in de huidige situatie gaat dit niet lukken. Dit zou het einde van de club betekenen". Parry vult aan: "Het is enorm spijtig dat dit is gebeurd. Ik wil laten weten dat ik Vitesse nog steeds niet laat vallen. De lening die ik in Vitesse heb gestoken scheld ik volledig vrij. Anders zou de club per direct failliet zijn. Op deze manier is er nog een klein beetje hoop". Er worden enkele vragen gesteld door journalisten. Marcel van Roosmalen, clubwatcher en schrijver van een aantal Vitesse-boeken vraagt: "Een klein beetje hoop? Op wat dan?". Rovers antwoord: "We hebben dringend de financiële middelen nodig om een begroting in te dienen en de club op de been te houden. Technisch gezien is het mogelijk maar er is bijna geen tijd mee. Ook kunnen geen externe financierders betrokken worden. Dit is voor de KNVB een no-go". Marcel: "Nou, ok. Dan is dit de laatste persconferentie vrees ik. Ik zal nog even extra genieten van de broodjes die er zijn". Een half uurtje na de persconferentie gaat mijn telefoon, een vreemd nummer. Ik neem op. Aan de andere kant hoor ik een emotionele Jordania. "Heb je de persconferentie gezien? De club gaat ten onder". Ik: "Het is onvermijdelijk, ben ik bang. Heb je nog nagedacht over ons gesprek in Sonsbeek park?". Merab: "Ik heb mijn accountant gevraagd naar de mogelijkheden die ik heb en hoe het er nu voor staat kan ik niet garant staan voor alle bedrijfskosten het komende seizoen". Ik: "Maar je hebt wel gebeld. Of was het om te zeggen dat er niks meer aan te doen is?". Merab: "Er is een plan, maar de kans van slagen is bijna nihil. Kun je vanmiddag langskomen bij mij thuis?". Ik: Natuurlijk! Ik zorg dat ik er ben. Diezelfde middag kom ik aan bij het huis van Jordania in Oosterbeek. Hij neemt mij mee naar de woonkamer en vertelt dat hij twee andere mensen heeft uitgenodigd. Tot mijn verbazing zie ik Karel Aalbers en Marco van Ginkel aan de tafel zitten. Merab stelt mij voor aan Karel en Marco. "Ik heb ze al veel over je verteld. Je ideeën die je vertelde in Sonsbeek park hebben grote indruk gemaakt". Marco: "Ik wil er alles aan doen om te zorgen dat de club niet ten onder gaat. Je visie is goed maar de kans van slagen is heel klein. Toch is dit de enige en laatste noodoptie die we hebben". Karel prijst mijn betrokkenheid en zegt: "Ik, Merab en Marco hebben al een aantal maanden goed contact met elkaar. Sinds de nieuwe eigenaar voelden wij deze situatie al een beetje aankomen. Toch konden we tot nu toe geen oplossing vinden". Ik weet niet goed wat ik moet zeggen nu ik ineens aan tafel zit met al deze grote namen. "Maar hoe gaan we in een paar weken zorgen voor al het benodigde geld? Dan zouden we toch niks overhouden van het team en de staf?" zei ik. Merab: "Mijn accountant heeft uitgerekend dat ik de komende twee jaar een salarislast kan betalen van € 40.000 per week. Voor de gehele selectie. De huidige salarislast is € 84.000. In de staf is er één mogelijkheid om te zorgen dat we de salarissen kunnen betalen". Er valt een stilte en alle drie de mannen kijken naar mij. Ik: "Nou, en dat is?". Merab: "We hebben een hoofdcoach nodig die de eerste twee jaar voor het minimumloon wilt werken. Hierbij denken we aan jou". Karel: "Je zult het voornamelijk met eigen jeugd moeten doen. Er is geen geld voor transfers en de salarislast moet drastisch omlaag.". Marco: "Op dit moment ben ik grootverdiener bij de club. Ik verdien € 9.000 per week. Als dit plan doorgaat speel ik de komende jaar voor niks. Hiermee is het gat alvast een stukje kleiner.". Ik: "Dit had ik nooit zien aankomen. Laten we ervoor gaan en proberen de club te redden". Karel: "Het salaris van spelers met een Nederlandse nationaliteit tot en met 21 jaar neem ik voor mijn rekening, samen met andere plaatselijke geldschieters in Arnhem. Het is geen lening maar een gift aan de club. De andere investeerders willen hierin mee omdat ze op deze manier zorgen dat de Vitesse weer een club van de stad wordt en geen speeltje van Russen of Amerikanen" Ik: "Maar hoe gaat het verder met het stadion?" Karel: "Je hebt hier zelf al een geweldig idee over uitgesproken richting Merab. Ik ben bezig om investeerders te zoeken zodat we op Papendal tribunes kunnen bouwen. Ik hoop de tribunes in Januari 2024 te hebben staan. Tot die tijd spelen we nog in Gelredome. "Merab: "Ik ga direct een bod uitbrengen op Vitesse en hoop dat ze het accepteren. Er zouden geen problemen met de KNVB moeten zijn omdat ik alles persoonlijk financier." Op 30 juni om 23:00 zitten Merab, Karel, Marco en ik bij Merab thuis. Er staat een grote fles champagne op tafel, ongeopend. Het bod van Jordania op Vitesse is geaccepteerd maar de KNVB moet de overname nog fiatteren. Dan gaat de telefoon. Het is goed nieuws: de overname gaat door! Door het oog van de naald, maar de echte uitdaging begint nu pas. Belangrijkste punten tot nu toe: - Het salaris van Marco van Ginkel telt niet mee in de salaristarget. - Het salaris van Nederlandse spelers tot 21 jaar telt niet mee in de salaristarget. Huidige salarislasten per week met bovengenoemde uitgesloten: @reibleetsak@MNie@chrisje1993@19CH98@Vlonkie@De Raam@Djurovski@Marius 12 november 2023 bewerkt door stiffupperlip Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 12 november 2023 Share Geplaatst 12 november 2023 Leuke opening! Om één of andere reden heb ik Vitesse ook altijd een interessante club gevonden. Succes verder! PS: vergeet je volgers niet te taggen (@+username) bij elke update. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
stiffupperlip Geplaatst 12 november 2023 Auteur Share Geplaatst 12 november 2023 48 minuten geleden zei Marius: Leuke opening! Om één of andere reden heb ik Vitesse ook altijd een interessante club gevonden. Succes verder! PS: vergeet je volgers niet te taggen (@+username) bij elke update. Bedankt voor de tip! Zal het meteen even aanpassen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
stiffupperlip Geplaatst 12 november 2023 Auteur Share Geplaatst 12 november 2023 TRANSFERUPDATE (Juli 2023) In navolging op de goedgekeurde overname hebben we onze selectie in de eerste dagen van de transferwindow al kunnen versterken. Om de club uit de brand te helpen heeft een drietal oud-Vitesse spelers besloten terug te keren naar Arnhem. Er zijn meer in- en uitgaande transfers gedaan. Deze zullen in het maandoverzicht worden toegelicht. Een drietal transfers verdient een speciale post. Deze zijn namelijk erg bijzonder voor Vitesse: Wilfried Bony wordt transfervrij aangetrokken. Hij speelde in zijn gloriejaren bij Vitesse en werd zelfs topscorer van de eredivisie. Nadien is het bergafwaarts gegaan en inmiddels gaat Bony al richting zijn pensioen. Toch heeft hij besloten Vitesse te komen helpen. De supporters nemen hem met open armen in ontvangst. Guram Kashia komt op huurbasis over van Slovan Bratislava. De inmiddels 36 jarige Georgiër stond nog wekelijks in contact met Merab Jordania. Hoewel hij bij zijn huidige club één van de sterkhouders is, kon de oud-aanvoerder van Vitesse de teloorgang van de club niet langer aanzien. Aangezien er veel eigen jeugd zal moeten spelen door de restricties in het salarishuis, is de ervaring van Guram meer dan welkom. Alexander Büttner wordt voor € 400.000 overgenomen van de Graafschap. De 34 jarige linksback heeft in het verleden twee periodes bij Vitesse gespeeld en dwong hiermee destijds zelfs een transfer af naar Manchester United. Nu is Alex terug en zal hij de linksbackpositie gaan bekleden. Samen met Eloy Room, Marco van Ginkel en Davy Pröpper zijn er al 6 spelers thuisgekomen in Arnhem. Ze speelden allemaal samen in het jaar 2012/2013. Zou de onderlinge chemie er nog steeds zijn? @reibleetsak@MNie@chrisje1993@19CH98@Vlonkie@De Raam@Djurovski@Marius Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 12 november 2023 Share Geplaatst 12 november 2023 Bony is natuurlijk een leuke transfer! Al is het maar omwille van zijn historiek. Vanwaar komt hij? Heb je soms een screentje? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MNie Geplaatst 12 november 2023 Share Geplaatst 12 november 2023 Niet de beste speler meer Bony hoor, maar wel een leuke insteek, oude bekende halen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
stiffupperlip Geplaatst 12 november 2023 Auteur Share Geplaatst 12 november 2023 1 uur geleden zei Marius: Bony is natuurlijk een leuke transfer! Al is het maar omwille van zijn historiek. Vanwaar komt hij? Heb je soms een screentje? Ik heb hem transfervrij opgehaald en hij vraagt 2,8k per week aan salaris. Hij is fysiek niet veel meer waard maar technisch nog weldegelijk een toevoeging. Hopelijk pikt hij vanuit invalbeurtjes nog zijn goaltjes mee. Nu helaas wel geblesseerd voor de komende maand. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
19CH98 Geplaatst 12 november 2023 Share Geplaatst 12 november 2023 Fijn dat Vitesse gered wordt. Daarnaast een aantal leuke spelers erbij gehaald maar wel bijzonder waar dat geld dan opeens vandaan komt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
stiffupperlip Geplaatst 12 november 2023 Auteur Share Geplaatst 12 november 2023 6 minuten geleden zei 19CH98: Fijn dat Vitesse gered wordt. Daarnaast een aantal leuke spelers erbij gehaald maar wel bijzonder waar dat geld dan opeens vandaan komt Goede vraag! Er is geld vrijgekomen door uitgaande transfers. Dit mag overigens niet worden omgezet in extra salaris. Ik exporteer al mijn spelers naar Excel en kijk daar naar het huidige salaris. Wat dat betreft kan ik dus niet valsspelen. Binnenkort geef ik een maandupdate waarin alle transfers overzichtelijk worden, alsmede de resultaten tot nu toe. Daarin zal e.e.a. duidelijk worden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vlonkie Geplaatst 13 november 2023 Share Geplaatst 13 november 2023 Goede aankopen gedaan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
stiffupperlip Geplaatst 14 november 2023 Auteur Share Geplaatst 14 november 2023 (bewerkt) Voorwoord: Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om degenen die mijn novelle lezen en erop reageren te bedanken voor hun interesse! Niet alles is perfect maar ik doe iedere update weer nieuwe ideeën op. De komende tijd wil ik structuur gaan aanbrengen in de soorten updates. Er zal onderscheid worden gemaakt tussen de verhaallijn en de maandupdates. In de maandupdates worden resultaten, transfers en overige algemene zaken gedeeld. In de verhaallijn zal ik doorgaan met schrijven over gebeurtenissen rondom de club in de virtuele wereld. Maandupdate - Augustus 2023 Uitgaande transfers: Carlens Arcus - Vertrek voor € 2 mln. naar Al Ra'ed. Toni Domgjoni - Vertrekt voor € 300K naar Standard Liège. Markus Schubert - Vertrekt voor € 225K naar Estoril Praia. Nicolas Isimat Mirin - Wordt verhuurd aan Vitória de Guimaraes. 90% van zijn salaris wordt overgenomen door Vitoria. Ingaande transfers (naast de eerder genoemde Kashia, Bony en Büttner: Ricardo Kishna - Komt transfervrij over. Overgeheveld uit jeugdelftal Giovanni van Zwam - De 19-jarige rechtsback gaat de rechtsbackpositie invullen na het vertrek van Arcus. Mats Egbring - De 16 jarige rechtsback gaat de concurrentiestrijd aan met van Zwam. Marcus Steffen - De 20 jarige centrale verdediger komt als back-up bij de selectie om het vertrek van Isimat op te vangen. Gyan de Regt - De 21 jarige linksbuiten moet de concurrentie aangaan met Manhoef. Kaya Symons - De 18 jarige linksback is de back-up van Alexander Büttner. Door de blessuregevoeligheid van Alex heeft Kaya een grote kans op zijn debuut in het nieuwe seizoen. Resultaten: Er is relatief veel gescoord in de oefenwedstrijd. Toch zijn er enige zorgen met betrekking tot de tegengoals. Met het noodgedwongen vertrek van Isimat en Arcus is er achterin een gat ontstaan. De doorgestroomde jeugdspelers moeten nog wennen aan het niveau. Salarishuis @reibleetsak@MNie@chrisje1993@19CH98@Vlonkie@De Raam@Djurovski@Marius 14 november 2023 bewerkt door stiffupperlip Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
19CH98 Geplaatst 14 november 2023 Share Geplaatst 14 november 2023 Goed om te zien dat de salarislasten al flink omlaag zijn gegaan. In combinatie met de verkopen van afgelopen maand lijkt er wel op dat Vitesse financieel gaat overleven. Hopelijk gaat dat ook sportief lukken wanneer de competitie begint. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 14 november 2023 Share Geplaatst 14 november 2023 Een oefenperiode zegt lang niet alles, maar qua vertrouwen zal je hier waarschijnlijk alleen maar uit kunnen putten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 14 november 2023 Share Geplaatst 14 november 2023 Blijft leuk hoe je het brengt. Met Kishna mits fit een heerlijke speler erbij Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MNie Geplaatst 14 november 2023 Share Geplaatst 14 november 2023 Je bent goed op weg bij de club en de oefenwedstrijden kom je degelijk door! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
stiffupperlip Geplaatst 15 november 2023 Auteur Share Geplaatst 15 november 2023 Hoofdstuk 3: Een nabrander uit Amerika (Inclusief maandupdate Augustus) Augustus 2023: Het is na de overname op en top druk in Arnhem. Na mijn aanstelling als hoofdcoach komen er vanuit alle hoeken vragen. Veel mensen vragen zich af of ik zonder trainersdiploma en ervaring als prof wel geschikt ben voor deze functie. Ook de huidige selectie zet hier haar vraagtekens bij. Gelukkig zitten de resultaten mee en hebben we wat oude bekenden terug kunnen halen. Dit roept bij zowel mijzelf als de supporters nostalgische gevoelens op. Mijn kantoor op Papendal is gelegen aan de achterzijde van het pand. Overdags kijk ik uit op de bouw van de nieuwe tribunes die inmiddels als in volle gang is. Per 1 januari 2024 zullen de thuiswedstrijden van Vitesse hier worden gespeeld. Met de eigenaar van Gelredome is het lopende huurcontract afgekocht voor € 4.000.000. Aangezien dit bedrag niet in één keer betaald kon worden is het omgezet in een lening met een samengestelde rente van maar liefst 2% per maand. Het is een bittere pil maar dit zorgt er wel voor dat het stadion in handen is van Vitesse. De lening dient binnen twee jaar afgelost te worden. Dan belt de secretaresse: “Kun je samen met Merab direct naar de vergaderkamer komen? De heer Parry staat hier en hij heeft gevraagd of hij jullie met spoed kan spreken”. Schoorvoetend loop ik naar de vergaderkamer. Wat volgt is een constructief gesprek met de beoogd oud-eigenaar van Vitesse. Nu de club voorlopig gered is en we het seizoen af kunnen maken zonder de licentie kwijt te raken heeft Coley Parry aangegeven zijn lening terug te willen. In de voorgaande seizoenen stak Parry € 15 miljoen euro in Vitesse. Bij goedkeuring van de overname zou dit om worden gezet in een schenking maar inmiddels is bekend dat deze overname is afgeketst. Tijdens het gesprek hebben ik en Merab aangegeven dat het op dit moment simpelweg niet mogelijk is om de lening terug te betalen. Dit zou alsnog het einde van de club betekenen. Parry toonde begrip maar gaf aan dat hij zijn investeerders terug moest betalen. Als hij dit zelf voor zou moeten schieten zou dit hem veel extra geld kosten. Na lang onderhandelen hebben Merab en ik met Parry afgesproken dat de lening van € 15 miljoen in de komende drie jaar moet worden afgelost. Er is een maandelijkse samengestelde rente van 1,5% overeengekomen. De lening is aflossingsvrij. Dit betekent dat wij zelf mogen betalen wanneer we aflossingen doen. Zolang het volledige bedrag maar is afgelost in augustus 2026. Merab en ik zwaaien Parry uit en besluiten koffie te gaan halen. Ik: “Dit wordt nog een zware dobber, we hebben op dit moment weinig kapitaal op het veld staan”. Merab stemt in. “Gelukkig maar dat de contracten van Manhoef en Cornelisse zijn verlengd. Die jongens gaan ons hopelijk geld opleveren zodat we de leningen kunnen aflossen”. Merab besluit: “De leningen inclusief de rente moeten worden afgelost met inkomende transfersommen. Je mag zelf bepalen hoe je het doet. Ik vertrouw volledig op je inzichten. Verder lijkt het mij duidelijk dat je alleen transfergeld kan uitgeven als het is binnengekomen en je het niet hebt gebruikt voor een aflossing”. Inkomende transfers: Davy van den berg - wordt gehuurd van PEC Zwolle met een verplichte koopoptie van € 575.000. Hij wordt de back-up van Marco van Ginkel op de spelmakerspositie. Uitgaande transfers: Melle Meulensteen - wordt verkocht aan OH Leuven voor € 1.200.000. Hoewel Melle een vaste kracht in de basis zou zijn, moeten we denken aan de salarisrestricties. Enzo Cornelisse en de uit de jeugd overgekomen Sem Pepers gaan zijn positie bekleden. Amine Boutrah - wordt verhuurd aan Strasbourg. Op deze manier besparen we weer wat extra salaris. Zowel Kishna, De Regt en Jonathans kunnen op zijn positie uit de voeten. Resultaten: Na het moeizame gelijke spel uit bij Volendam is het uitgerekend Marco van Ginkel die Vitesse bij de hand neemt thuis tegen PSV. Vitesse speelde gedurfd, met een hoge intensiteit. Op deze manier wist het PSV al vroeg in de wedstrijd te verrassen. De kansen waren er weldegelijk voor PSV maar een uitstekende Room hield zijn doel schoon. Salarishuis: (Door de aanpassing van een fout in de Excel berekeningen in voorgaande post is het uitgesloten bedrag nu hoger dan voorheen) Leningen: Transferbalans: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
19CH98 Geplaatst 15 november 2023 Share Geplaatst 15 november 2023 Leuk dat je ook zo ingaat op het financiële verhaal! Het wordt nog een flinke kluif om Vitesse boven water te houden maar er is nu tenminste weer een kans... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten