Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Algemeen discussietopic tactieken

Fantasy

Aanbevolen berichten

@TheRealOne Ik ben ook geen tactisch wonder maar wat mij opvalt is dat je een BWM gebruikt als DM en dat is een speler die vooral op de bal jaagt. Dat betekent dat er een enorm gat ontstaat op je middenveld in de omschakeling. Dit geeft FM al aan dat je vooral zwak bent door het midden. Ik zou die rol wisselen met een wat statische rol zoals een Half Back of Anchor. Eventueel zou je daar ook een DLP kunnen opstellen maar dat betekent dat je je Advanced Playmaker rol ook moet aanpassen. 

Sowieso heb je dus veel lopende rollen op je middenveld. Ik zou (wat ik geleerd heb) gaan voor een loper, creatieve speler en een sloper. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei Mordurette:

@TheRealOne Ik ben ook geen tactisch wonder maar wat mij opvalt is dat je een BWM gebruikt als DM en dat is een speler die vooral op de bal jaagt. Dat betekent dat er een enorm gat ontstaat op je middenveld in de omschakeling. Dit geeft FM al aan dat je vooral zwak bent door het midden. Ik zou die rol wisselen met een wat statische rol zoals een Half Back of Anchor. Eventueel zou je daar ook een DLP kunnen opstellen maar dat betekent dat je je Advanced Playmaker rol ook moet aanpassen. 

Sowieso heb je dus veel lopende rollen op je middenveld. Ik zou (wat ik geleerd heb) gaan voor een loper, creatieve speler en een sloper. 

Even m'n game in 't Engels gezet om de termen die je noemt te begrijpen :D

Zou in dat geval een combinatie van een Half Back als DM, een CM op support en een Mezzala op attack beter zijn? Als ik de functies goed begrijp, zakt de Half Back terug, en dient de support CM als link tussen de HB en Mezzala. En dan is de HB in dit geval de sloper, de CM de loper en de Mezzala zorgt voor de creativiteit?

In dat geval dacht ik er ook over na om de inverted wingers van rol te laten switchen, en de linker op attack te zetten en de rechter op support. Anders staat de rechterzijde op attack. Andersom klinkt wat gebalanceerder in mijn ogen ;c)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei TheRealOne:

Even m'n game in 't Engels gezet om de termen die je noemt te begrijpen

Zou in dat geval een combinatie van een Half Back als DM, een CM op support en een Mezzala op attack beter zijn? Als ik de functies goed begrijp, zakt de Half Back terug, en dient de support CM als link tussen de HB en Mezzala. En dan is de HB in dit geval de sloper, de CM de loper en de Mezzala zorgt voor de creativiteit?

In dat geval dacht ik er ook over na om de inverted wingers van rol te laten switchen, en de linker op attack te zetten en de rechter op support. Anders staat de rechterzijde op attack. Andersom klinkt wat gebalanceerder in mijn ogen )

Een Mezzala is ook een loper. Een creatieve speler zijn rollen als Spelmaker voor Defensie, Vooruitgeschoven Middenvelder, Zwervende Spelmaker of een Regista waarbij de Spelmaker voor Defensie dus veelal een statische speler is omdat hij hard-coded 'Hold Position' heeft en dus op z'n plek blijft staan (of daar vlakbij zal rondlopen). Zoals je bij de rollen in het spel ook kunt zien is een AP (Vooruitgeschoven Spelmaker, al vind ik die Engelse benamingen veel mooier klinken) een speler die op aanvallend ook veel dribbelt. Je moet dus vooral drie rollen bij elkaar zoeken die elkaar versterken en dat er (jaja, het prachtige woord) balans is in het team.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

36 minuten geleden zei Mordurette:

Een Mezzala is ook een loper. Een creatieve speler zijn rollen als Spelmaker voor Defensie, Vooruitgeschoven Middenvelder, Zwervende Spelmaker of een Regista waarbij de Spelmaker voor Defensie dus veelal een statische speler is omdat hij hard-coded 'Hold Position' heeft en dus op z'n plek blijft staan (of daar vlakbij zal rondlopen). Zoals je bij de rollen in het spel ook kunt zien is een AP (Vooruitgeschoven Spelmaker, al vind ik die Engelse benamingen veel mooier klinken) een speler die op aanvallend ook veel dribbelt. Je moet dus vooral drie rollen bij elkaar zoeken die elkaar versterken en dat er (jaja, het prachtige woord) balans is in het team.

Nu heb ik er dus dit van gemaakt.

Net een wedstrijd tegen een vrij gelijkwaardige tegenstander gehad, daarbij leek het verdedigend al direct een stuk stabieler te staan in de omschakeling (2-0 winst). Ik heb ook als teaminstructies 'afspelen aan backs' en 'vertraag het spel' aangezet. Misschien dat ik toch ook de mentaliteit aan ga passen naar gebalanceerd, want iedere keer als ik dat tijdens de wedstrijd doe, gaat het net wat beter.

image.thumb.png.620815e1294aed2b64461262ee6bd253.png

Alleen vraag ik me af of dit een aandachtspunt is. Ik wil de bal graag in de ploeg houden, dat lukt ook vrij aardig. Balbezit is hoog, en we scoren er gemiddeld 2 ofzo per wedstrijd.

d1965eb2c0614f82678cc90230300619.png

edit; Wat ik wel zie is dat er veel geschoten wordt, maar dat er maar iedere keer de helft er van oid op doel is. Ook deze wedstrijd weer. Geduld opbrengen staat aan, maar er lijken veel van die schoten van afstand te komen.

b623d2904544d1ca39f3cb1bb50f3abb.png

bewerkt door TheRealOne
Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minuten geleden zei TheRealOne:

edit; Wat ik wel zie is dat er veel geschoten wordt, maar dat er maar iedere keer de helft er van oid op doel is. Ook deze wedstrijd weer. Geduld opbrengen staat aan, maar er lijken veel van die schoten van afstand te komen.

Je spelers kunnen te gehaast zijn als je met een heel hoog tempo speelt in combinatie met een agressieve mentaliteit. Je zou dus eens gebalanceerd kunnen proberen inderdaad. Kan ook zijn dat je spelers te weinig afspeelmogelijkheden hebben en daardoor besluiten te schieten.

Overigens is 50% van al je schoten op doel prima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

27 minuten geleden zei TheRealOne:

Nu heb ik er dus dit van gemaakt.

Net een wedstrijd tegen een vrij gelijkwaardige tegenstander gehad, daarbij leek het verdedigend al direct een stuk stabieler te staan in de omschakeling (2-0 winst). Ik heb ook als teaminstructies 'afspelen aan backs' en 'vertraag het spel' aangezet. Misschien dat ik toch ook de mentaliteit aan ga passen naar gebalanceerd, want iedere keer als ik dat tijdens de wedstrijd doe, gaat het net wat beter.

image.thumb.png.620815e1294aed2b64461262ee6bd253.png

Alleen vraag ik me af of dit een aandachtspunt is. Ik wil de bal graag in de ploeg houden, dat lukt ook vrij aardig. Balbezit is hoog, en we scoren er gemiddeld 2 ofzo per wedstrijd.

d1965eb2c0614f82678cc90230300619.png

b623d2904544d1ca39f3cb1bb50f3abb.png

Ik zou maar één kapitein op het schip neerzetten, dus maar één creatieve rol. Een SVD of Regista. Je zou de Regista dus kunnen wisselen met een SVD als defensieve middenvelder (indien jouw speler daar ook zou kunnen spelen) en dan op het middenveld wel een BVM opstellen (de sloper). 

Komen er overigens veel spelers in het strafschopgebied? De spits uiteraard, maar verder? Beide vleugelspelers staan ingesteld als naar binnenkomende vleugelspelers. Misschien één wisselen met een naar binnenkomende spits? (In het Engels in ieder geval Inside Forward). Die sluit dan wat meer aan bij je diepe spits.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Mordurette:

(In het Engels in ieder geval Inside Forward)

Hangende vleugelspits in het Nederlands dacht ik. Daarnaast kan het volgens mij ook zo zijn dat geduld opbrengen een soort tegengesteld effect op levert (hetzelfde bijv. met voetballend uitverdedigen en dat je toch veel lange ballen ziet). Bij een redelijke schietkans of een kans op een voorzet doen ze dit niet omdat ze naar een betere mogelijkheid willen zoeken. Dit kan er voor zorgen dat het moment weg is en dat het schot slechter is dan in eerste instantie het geval zijn of de bal wordt weer uit gehaald wordt en er verder gezocht wordt naar een schotkans. Dan kan een speler ook altijd weer besluiten om uit een moeilijkere hoek of wat dan ook zelf te schieten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgende update; het loopt een wedstrijd of 5 verder al weer wat beter. Gebalanceerd aangezet en geduld opbrengen uit. Ingame wil ik nog wel eens switchen tussen de twee, maar met dit starten gaat het wel prima. Ook wat rollen op het middenveld aangepast, toch gekozen voor de regista. Dit lijkt nu wel aardig te lopen op het middenveld, niet alleen qua resultaat maar ook qua spel.

3 simpele overwinningen, een gelijkspel tegen een directe concurrent en een 2-1 nederlaag tegen een andere concurrent, maar waarbij ik niet ontevreden was over het spel. De concurrenten waren ook nog eens beide uitwedstrijden.

image.thumb.png.8561f4afe90861e6b256e9db8fe8ec99.png

Alleen loop ik hier nog tegen aan, en weet ik niet zo goed waar ik dit moet zoeken. Misschien zijn het m'n centrale verdedigers zelf. Die heb ik sowieso weinig, waarvan het meeste ook al niet zo'n denderend niveau heeft. Voor feller de duels ingaan oid ben ik een beetje bang, omdat dit dus een strafschopgebied issue is, en ik niet teveel pingels wil weggeven :D Wellicht moet ik bij de spelersinstructies gewoon de hele voorhoede druk zetten aanzetten?

2d7d4e9514cb6d60a951b185d773335d.png

bewerkt door TheRealOne
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei SpartaPiet:

Teaminstructies?

Want je haalt echt gelijk al heerlijke resultaten.

Heb het nu zo staan:

image.png.28c56d4b980a845c9e2ea88ae52fa845.png

PI's: Beide F9's hebben Stay Wider

Geen OI's

Tegen tegenstanders die met ruimte achter de verdediging spelen zet ik Pass Ball Into Space aan en wil één van de F9's weleens een andere rol krijgen zoals Poacher of Advanced Forward. Be More Expressive wil ik nog wel eens inruilen voor Run At Defence. Vooral als we diepe defensieve lijnen niet kapot gespeeld krijgen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oké, ik ben van plan een platte 442 te gaan maken. Een degelijke achterste vier, twee sloten op de deur in de as en twee buitenste middenvelders die het spel breed en diep houden en dan nog twee man voorin of vanaf '10'. Hoe zouden jullie dit qua spelersrollen neerzetten? :D 

Heb het nu zo staan

image.png.a59d219f0d8f230ed33e12a9cca5cd3c.png

Die Volantes op VMC bevallen me wel prima. Wil die twee spitsen misschien als Schaduwspits op 10 een linie terughalen, maar ben bang dat ik dan wel erg weinig stootkracht ga hebben om voorzetten af te ronden van die vleugelspelers op het middenveld. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Fantasy:

Die Volantes op VMC bevallen me wel prima. Wil die twee spitsen misschien als Schaduwspits op 10 een linie terughalen, maar ben bang dat ik dan wel erg weinig stootkracht ga hebben om voorzetten af te ronden van die vleugelspelers op het middenveld. 

Vanwaar kort afspelen voorkomen? Je speelt met een mid block en die instructie kan jouw defensieve vorm uit elkaar trekken.

Misschien kun je 1 van de spitsen terughalen? In geval van wingplay wil je toch echt wel iemand in de box hebben inderdaad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei De Raam:

Juist, anders is het middenveld leeg. Restverdediging niet perse, meer voor het recyclen van de bal. 

Speel met een lage mentaliteit ivm al die aanvallende taken. 

Is trouwens wel mooi om te zien dat de Volantes wel eens blijven hangen als de Schaduwspitsen niet snel genoeg van hun plek zijn. De IWB's gaan dan gewoon naar voren over de flanken dus mooi gevarieerd spel (y)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

59 minuten geleden zei De Raam:

Vanwaar kort afspelen voorkomen? Je speelt met een mid block en die instructie kan jouw defensieve vorm uit elkaar trekken.

Misschien kun je 1 van de spitsen terughalen? In geval van wingplay wil je toch echt wel iemand in de box hebben inderdaad.

Die had ik inderdaad gisteravond nog gewijzigd al omdat mij hetzelfde opviel, dus die vraag is niet langer van toepassing :D Ben vooral nog op zoek naar passende rollen en instructies met de formatie en het beeld dat ik voor mij heb. Dacht misschien hebben de tactische wonderen hier nog inspiratie voor een platte 4 op lijn op het middenveld en leuke dingetjes of ideeën voor wat betreft de voorste twee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites