Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Algemeen discussietopic tactieken

Fantasy

Aanbevolen berichten

Momenteel in 2 saves aan de gang met de volgende tactiek.

De witte lijnen zijn de loop/speel lijnen, uiteindelijk zelf maar gemaakt aangezien in t onderste maar 2 opties daarvoor heb :P (niet even mooi nee, maar hoop dat t duidelijk is)

Untitled-1-copy.png

http://sharemytactics.com/202474/

Krijg de meeste goals tegen door het midden, aangezien de 2 centrale achterin niet voldoende (naar mijn mening) worden ondersteund door de vm en backs. Dat is waar k nu aan werk.

Aanvallend wel ok tot nu toe, hoop balbezit vaak (60/70%) en vooral de aantal lopende mensen voorin bij een aanval doet me deugd. (elke x wel 3/4 spelers die gaan lopen richting strafschop gebied waardoor steekpassjes heel goed werken.)

Kan nog niet zeggen of dit een winnende tactiek is aangezien ik er nog niet zo lang mee loop te kloten, maar sta open voor suggesties of tips.

Voordelen tot nu toe:

Geen gebruik van vleugelspelers, alleen Spits, AM's, VM's en wingbacks.

Vaak veel balbezit

Lopende mensen genoeg in aanval

steekpass lijkt de computer moeite mee te hebben.

Nadelen tot nu toe:

Als ze er door heen komen, vaak een tegendoelpunt

Centrum verdediging midden kan overlopen worden in de omschakeling.

soms teveel spelers op elkaar bij de aanval.  (al kan dit soms ook weer voordelig uitpakken, aangezien steekpass door meerdere lopen mensen gepakt kan worden)

bewerkt door DutchDoofus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 12-1-2024 om 16:21 zei DutchDoofus:

Momenteel in 2 saves aan de gang met de volgende tactiek.

De witte lijnen zijn de loop/speel lijnen, uiteindelijk zelf maar gemaakt aangezien in t onderste maar 2 opties daarvoor heb (niet even mooi nee, maar hoop dat t duidelijk is)

Untitled-1-copy.png

http://sharemytactics.com/202474/

Krijg de meeste goals tegen door het midden, aangezien de 2 centrale achterin niet voldoende (naar mijn mening) worden ondersteund door de vm en backs. Dat is waar k nu aan werk.

Aanvallend wel ok tot nu toe, hoop balbezit vaak (60/70%) en vooral de aantal lopende mensen voorin bij een aanval doet me deugd. (elke x wel 3/4 spelers die gaan lopen richting strafschop gebied waardoor steekpassjes heel goed werken.)

Kan nog niet zeggen of dit een winnende tactiek is aangezien ik er nog niet zo lang mee loop te kloten, maar sta open voor suggesties of tips.

Voordelen tot nu toe:

Geen gebruik van vleugelspelers, alleen Spits, AM's, VM's en wingbacks.

Vaak veel balbezit

Lopende mensen genoeg in aanval

steekpass lijkt de computer moeite mee te hebben.

Nadelen tot nu toe:

Als ze er door heen komen, vaak een tegendoelpunt

Centrum verdediging midden kan overlopen worden in de omschakeling.

soms teveel spelers op elkaar bij de aanval.  (al kan dit soms ook weer voordelig uitpakken, aangezien steekpass door meerdere lopen mensen gepakt kan worden)

Ik kan goed begrijpen dat je vaak goals slikt vanuit een centrale positie. Je hebt eigenlijk maar 2 spelers die verdedigend denken. Als daarvan nog maar 1 uit positie wordt getrokken, of ze komen tegen een overtal, zijn ze altijd kwetsbaar.

Zet je vleugelverdedigers een rijtje lager, en je VM op verdedigen. Je kan dan zelf ondervinden of je vleugelverdedigers AVV(on) moeten blijven of je team sterk genoeg is om met AVV(a) te spelen. Of je kan een AVV(a) kiezen de kant van je VM(ve) en eentje op (on) de kant van je ZS(on); omdat die ZS wat meer uit positie zal lopen en daardoor minder verdedigend gaat kunnen bijdragen bij je AVV op die flank.

Zo zou ik het proberen oplossen. Ik ben geen tactisch wonder dus ik kan mis zijn ook.

PS: je speelt al een veel hogere defensieve lijn, dus je vleugelverdedigers zullen heus wel hoog genoeg komen om je aanval te ondersteunen, zeker als er niemand van je team rechtstreeks voor hen loopt.

bewerkt door EssDee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Desnoods leggen we geld bij!

@Nom de Guerre Over hybride rollen gesproken, gebruik jij die Central Winger nog wel eens of vind je die overbodig geworden met de komst van de Mezzala? Vond het altijd een heerlijke rol, maar mis er de laatste versies toch net iets aan wat hem niet helemaal chill meer maakt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei bas huijsmans:

Desnoods leggen we geld bij!

@Nom de Guerre Over hybride rollen gesproken, gebruik jij die Central Winger nog wel eens of vind je die overbodig geworden met de komst van de Mezzala? Vond het altijd een heerlijke rol, maar mis er de laatste versies toch net iets aan wat hem niet helemaal chill meer maakt

In feite is dat de Mezzala geworden, al kun je met een MC op aanvallend ook mooie dingen doen :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minuten geleden zei Nom de Guerre:

Segundo Volante, jwz. Ik ben ook weer aan het klooien met een teruggetrokken targetman :D 

Jij mag toch alleen maar Shadowstriker zeggen? 

Hoe gaat dat met die targetman? Gebruik je daarvoor nog steeds de Enganche?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei De Raam:

Is de Enganche eigenlijk een 'ball magnet'? Zo nee, zou je dan niet een AP gebruiken of is die te mobiel?

Zou 'ie wel moeten zijn, maar ik denk dat dit beter werkt als er een spits voor staat. Same met de AP. Niet te mobiel, maar ze werken minder als magneet als er een speler in de SC-linie ontbreekt, zo lijkt het althans.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo mensen,

Kan iemand mij even helpen :classic_happy:

Ik ben al een aantal seizoenen op weg met mijn Villarreal save en op het moment loopt het totaal niet. Ik ben dit seizoen met een 4-2-3-1 systeem gaan spelen en dat begon aardig, maar het probleem is een beetje dat ik niet echt grote kansen creëer. Ik scoor vaak uit standaardsituaties of afstandschoten en soms een degelijke aanval. Maar niet echt mooie uitgespeelde aanvallen. En vooral tegen de moelijke tegenstanders heb ik weinig te vertellen, en dan heb ik verchillende dingen geprobeerd zoals minder pressing of een lagere lijn maar dat hielp ook niet echt. zien jullie gekke dingen in mijn taktiek?

speelschema.png

taktiek.png

wedstrijd.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Nom de Guerre:

Altijd fan van hybride rollen. Vertel, Bert, vertel vertel.

Aight, here it goes.

Ik denk dat mijn formatie van belang is voor de context, evenals de spelersrollen om hem heen. We hadden het laatst al even over lopende spelers en overloads en later kwam het kantelen aan bod. Ik heb dat in mijn huidige tactiek denk ik, een soort van, gecombineerd. 

FORMATIEIDV343RD.png.429c3af6550f11be996a6c10d57056e3.png

Normaal zou de Carrilero hier de ruimte in de rug van de linksback afschermen en een link-up speler zijn tussen verdediging en aanval. Omdat ik met drie centraal achterin speel, vond ik dat niet meteen zo nodig en gebruikte ik eerst een DLP. Een DLP kan echter het spel soms ook vertragen doordat die veelvuldig de bal opeist en soms wil ik dat die optie gewoon overgeslagen wordt. Een andere rol dus. 

Ik ben dus fan van de CMa rol in deze FM om de al eerder genoemde redenen. Ik wilde dat hij en de shadowstriker gevoed zouden worden door de DLP en IW's, met de opkomende backs als optie om nog een voorzet uit vastgelopen aanvallen te kunnen halen. 

Toen ik de SS op AMCL zette om de CM meer ruimte te geven, zag ik het ineens. Als ik nou op MCL een speler kon zetten die creatief kan zijn maar geen balmagneet is en die ook nog een beetje kan aansluiten bij de IW, WB en SS, dan kunnen we kantelen naar de lopers aan rechter zijde. 

image.png.94e36080962ea778293057ca0ff0a6fe.png

Get Further Forward - De Carrilero is vrij conservatief, hiermee krijgen we hem vaker in de AM linie.

Take More Risks - Neem meer risicovolle passes

Run Wide With Ball - Dribbel maar richting IW en WB om overload te creëren.

Shoot Less Often - Nee, meneer. Jij bent de passer.

Als je daar vervolgens een intelligente speler met een beetje inzicht neer zet, krijg je leuke dingen. Staat wel nog in de kinderschoenen, net een paar wedstrijden onderweg. 

De Bruyne-esque passing:

75f9093f6d11c4f592524f4b0438fcb9.gif.967fd444a0ddf85c1f7addb34efa3ac8.gif

Outlet voor verdediging in transitie en spel verleggen: 

8ea7d47eb7918ea5b15797cbe087ef64(1).gif.962bede29e4b3c2674c9d94a4c98ecaa.gif

Defensie schermen:

ec9881fab5d2277ea033ba676b3fa909.gif.ef9b207bbea62d91918c87646ed8cec6.gif

Doorgeefluik:

9f5008372a48f5b8504860f5396f758a.gif.9faf9728484e2ba66eff398b9dac3eee.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 hours ago, EssDee said:

Ik kan goed begrijpen dat je vaak goals slikt vanuit een centrale positie. Je hebt eigenlijk maar 2 spelers die verdedigend denken. Als daarvan nog maar 1 uit positie wordt getrokken, of ze komen tegen een overtal, zijn ze altijd kwetsbaar.

Zet je vleugelverdedigers een rijtje lager, en je VM op verdedigen. Je kan dan zelf ondervinden of je vleugelverdedigers AVV(on) moeten blijven of je team sterk genoeg is om met AVV(a) te spelen. Of je kan een AVV(a) kiezen de kant van je VM(ve) en eentje op (on) de kant van je ZS(on); omdat die ZS wat meer uit positie zal lopen en daardoor minder verdedigend gaat kunnen bijdragen bij je AVV op die flank.

Zo zou ik het proberen oplossen. Ik ben geen tactisch wonder dus ik kan mis zijn ook.

PS: je speelt al een veel hogere defensieve lijn, dus je vleugelverdedigers zullen heus wel hoog genoeg komen om je aanval te ondersteunen, zeker als er niemand van je team rechtstreeks voor hen loopt.

Je zou t denken dat die VV's hoog genoeg komen, maar moeten van te ver komen als k ze linie terug zet, scoor dan een stuk minder en aangezien dat juist nog het gene is wat deze tactiek levend hou, is dat geen optie.

Ik ben nu aan t testen met de VM in verschillende rollen, en de andere (zs) iets meer verdedigend ingesteld. (overigens stond de VM al op vol verdedigende taken)

De gaten in t midden vallen overigens niet omdat er geen spelers staan, maar omdat die te laat of niet meelopen en vraag me daarmee af of ik niet beter zone kan gaan dekken ipv kort. (speler instructies lijken niet te doen wat ik hoopte)

Misschien dat ik toch maar de ingame editor ga aanschaffen zodat ik echt uitgebreid kan testen, zonder imo toch te lastig om een erg duidelijk beeld van de tactiek te krijgen.

Speel er nu mee in de Vanarama South div. met een eigen gemaakte club in de editor (en in mn novelle save), en ben de meest scorende ploeg in de competitie, maar heb er ook net zoveel tegen als de rest.  Wel leuk dat t bestuur en de fans de tactiek wel waarderen overigens, al zal de 1e plek daar t grootste deel debet voor zijn :P

(juist omdat ik in de Vanarama speel geen idee hoe goed/slecht de tactiek werkelijk is)

Ik zou paar seizoen vakantie kunnen draaien maar heb t idee altijd gehad dat dat een vertekend beeld geeft.

20240116094740_1.jpg

20240116094822_1.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei DutchDoofus:

De gaten in t midden vallen overigens niet omdat er geen spelers staan, maar omdat die te laat of niet meelopen en vraag me daarmee af of ik niet beter zone kan gaan dekken ipv kort. (speler instructies lijken niet te doen wat ik hoopte)

Je speelt counterpressing op non-league niveau. hebben je spelers wel de fysieke bagage om dat vol te kunnen houden? als ze moe worden, lopen ze niet meer. misschien dat je daar wat in kunt wijzigen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 hour ago, Niejo101 said:

Je speelt counterpressing op non-league niveau. hebben je spelers wel de fysieke bagage om dat vol te kunnen houden? als ze moe worden, lopen ze niet meer. misschien dat je daar wat in kunt wijzigen?

Gebeurt de hele wedstrijd door dus twijfel of het daar aan ligt.. Ga de veel hogere defensieve lijn maar maar omwisselen, kijken wat dat doet,  Denk dat het botst met verdedig diep op eigen helft.

Maar jouw punt is dus de reden dat ik ingame editor wil aanschaffen zodat ik t makkelijker met een topteam kan testen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei DutchDoofus:

Maar jouw punt is dus de reden dat ik ingame editor wil aanschaffen zodat ik t makkelijker met een topteam kan testen.

Niveau zou niet heel veel moeten uitmaken imo. Alles is namelijk relatief aan het niveau waarop je speelt. Ik zie wel enkele zaken die je zou kunnen aanpassen maar vandaag niet de tijd om het uitgebreid uit te schrijven voor je, zal kijken of dat morgen lukt (y)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 12-1-2024 om 16:21 zei DutchDoofus:

Untitled-1-copy.png

Belofte maakt schuld...

Allereerst valt mij het gigantische aantal instructies op, heb je enig idee wat je aan het doen bent en wilt bereiken of heb je gewoon van alles aangeklikt in de hoop dat dat gaat werken? ;c Wat voor type voetbal wil je nu eigenlijk spelen?

Laten we beginnen met de In balbezit instructies want alleen daar al zie ik een aantal zaken die mij opvallen en die ik zelf nooit zou doen. 

• Iets meer directe passes & voetballend uitverdedigen
    • Deze combinatie snap ik niet zo goed. Voetballend uitverdedigen zorgen ervoor dat je centrale verdedigers en defensieve middenvelders korter passen en de combinatie zoeken, die andere instructie staat daar recht tegenover?
  • Geduld opbrengen & gedisciplineerd spelen
    • Vind ik ook een linke combinatie. Met gedisciplineerd spelen geef je jouw spelers minder creatieve vrijheid dus zullen er minder steekpasses gegeven worden. Je hebt enkel de zwervende spelmaker die een beetje creativiteit mag tonen en ook die beperk je met deze instructie. Als je vervolgens ook nog je spelers vraagt om de bal rond te spelen in de buurt van de zestien van de tegenstander, zul je weinig penetratie krijgen. 
  • Focus op spelen door het midden
    • Waarom zou je deze instructie gebruiken als bijna al je spelers zich al in het midden bevinden en het spelen door het midden een natuurlijk resultaat is van jouw formatie?
  • Links en rechts over elkaar heen gaan
    • Waar moeten ze overheen gaan? Je gebruikt geen buitenspelers en dus heeft dit amper een effect?
  • Hoger tempo & iets meer directe passes & gedisciplineerd spelen
    • Je vraagt je spelers zich aan de opdrachten te houden. Je spelers zullen dus geneigd zijn om een bal aan te nemen en deze snel weer door te spelen (hogere tempo), vervolgens vraag je ze ook nog eens om voor de meer directe opties te kiezen. Hierdoor wordt jouw middenveld vaak overgeslagen en beperk je het effect van een zwervende spelmaker. 
  • Redelijk smal
    • Jouw formatie is een smalle formatie, waarom moeten ze nog smaller gaan staan?

Ook jouw in transitie instructies roepen vragen bij me op:

• Kort afspelen & afspelen aan centrale verdedigers & afspelen aan backs & snelle spelvoortzetting
    • Waarom wil je snel het spel hervatten, terwijl je jouw verdediging vraagt om van achteruit op te bouwen? Een snelle spelhervatting is vooral om counters op te kunnen zetten maar ook die heb je niet geselecteerd dus wat wil je hier bereiken?
  • Counterpressie
    • Deze instructie begrijp ik dan weer wel. Je wilt snel de bal terugwinnen als je die verliest en dat is logisch met een top-heavy formatie.
  • Blijf op positie
    • Dit wordt echt te veel in combinatie met gedisciplineerd spelen en geduld opbrengen. Als je spelers de bal verliezen mogen ze jagen maar vervolgens moeten ze vooral zorgen dat de bal in bezit blijft en mogen ze geen risico nemen om kansen te creëren. 

Uit balbezit:

• Veel hogere defensieve lijn & verdedig diep op eigen helft
    • Hoe dan? Je defensieve lijn moet de middenlijn op zoeken maar mogen daar vervolgens niet verdedigen? Nee, je vraagt ze nu eerst achteruit te lopen, voordat ze gaan ingrijpen. 
  • Midden blok & kort afspelen keeper voorkomen
    • Hoe wil je een middenblok hanteren als jouw voorste vier spelers de boel gaan vastzetten als de doelman van de tegenstander de bal heeft? Je trekt je hele formatie op die manier uit elkaar.

Dat zijn de punten en combinaties waaraan je naar mijn idee moet werken. Is geen aanval hè?! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

even tussen jullie discussie door:

ik heb onderdstaande tactiek gefabriceerd. loopt wel aardig. alleen de CVM positie die bakt er niet veel van.

De bedoeling is hier een soort spelverdelende rol te hebben, de speler die hier staat heeft goede passing, inzicht etc. maar met een gem beoordeling van een 6,6 niet echt een uitschieter vergeleken met andere spelers.  Hoe zouden jullie dit aanpakken??

tactiek.thumb.jpg.e2f4369e1475cc575f8f64aed946bb53.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei BA1986:

even tussen jullie discussie door:

ik heb onderdstaande tactiek gefabriceerd. loopt wel aardig. alleen de CVM positie die bakt er niet veel van.

De bedoeling is hier een soort spelverdelende rol te hebben, de speler die hier staat heeft goede passing, inzicht etc. maar met een gem beoordeling van een 6,6 niet echt een uitschieter vergeleken met andere spelers.  Hoe zouden jullie dit aanpakken??

tactiek.thumb.jpg.e2f4369e1475cc575f8f64aed946bb53.jpg

Linie naar voren schuiven, je hebt 3 centrale verdedigers als restverdediging. BVMo in het midden, links APa. Daar was ikzelf begonnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarnaast zou ik zelf ook eens kijken hoe vaak hij de bal nou echt krijgt. Door de focus op het spel via beide flanken zal in de opbouw in eerste instantie denk ik naar de backs, die de bal dus vervolgens ook op de flank willen houden. Daar hebben ze echter weinig afspeelopties en kiezen ze denk ik snel voor een bal naar voren door 'Meer Dieptepasses'. Mocht dit veel gebeuren, dan krijgt de CVM de bal niet veel en zal hij niet doen waarvoor hij er in staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites