Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

[PCM 2023/SIGN-UP] | De Belofte van de Leeuw

aron24

Aanbevolen berichten

image.png.d2ee75277a99281307e0763323a5b33f.png

Hoofdstuk 46: rusten en opbouwen

Terwijl ik thuis, samen met mijn vriendin Eva, aan het uitrusten ben van een druk voorjaar gaat de koers gewoon verder. Vanuit huis zie ik een sensationele Giro, met de 36e-jarige Mas als verrassende eindwinnaar. Hij bleef daarmee Bouvier en mijn ploegmaat Ethan voor.

CIC Ventoux

Na een tijdje niet gekoerst te hebben, is het altijd lekker om terug in koers te komen. Met Leo Hayter, Bigot, Mas en Carapaz staat er overigens wel sterke concurrentie aan de start.

Op de Ventoux gaat het tussen mij en de Brit. Leo trekt gelijk in de aanval. Ik rijd het gat zelf dicht met Berthet, Bigot en Carapaz in mijn wiel, terwijl Aurelien en Enzo voor hoge ereplaatsen mogen rijden. De renners in mijn wiel passen al op 12 km van de meet.

2 kilometer later ben ik bij Leo Hayter. Hayter laat ik snel achter en zo begin aan mijn solo van 10 km. Ik rijd rustig verder en win zo zonder grote verschillen deze mooie koers!

image.thumb.png.bc103916aedbcf1830149def4fa601a5.png

NK TT

Met veel grote namen aan de start is dit niet een afstreepzege. De enige echte favoriet Kjeld ontbreekt. Ik heb dit jaar een slechte dag. De titel gaat naar Mathieu. Zelfs ik kan niet alles winnen, maar als ik dan toch eens verlies, dan het liefst van een grote renner. Ach ja, verliezen kan dus zelfs de beste overkomen. Gelukkig won Eva wel.

NK Weg

Ja, hoe ga ik hier vandaag de slechte tijdrit wegspoelen? Winnen is praktisch onmogelijk zonder een slim trucje. Maar slimme trucjes op het NK zijn een huisspecialiteit. 

Al is dit wel echt een waardeloos parcours, zelfs met mijn slimmigheidsjes zie ik weinig kansen. Een late aanval is mijn enige hoop. Maar het wordt een sprint. Winst is er voor Marijn van den Berg, na een saai NK.

Prestaties renners

Júan Alblas

Mei was een slechte maand voor Júan. Hij viel in de Tour of Norway, met een grote blessure tot gevolg. Hij kan daarom niet starten in de Tour. 

image.thumb.png.71034f38ccb360433cf048316e3d3621.png

Kjeld Kuiper

Kjeld reed geen geweldig klassement in Dauphine. Een 5e plaats is overigens wel redelijk, zeker in combi met winst in de puntentrui en 1 etappezege.

image.thumb.png.fd086a2318733b55f944154827185414.png

Milko Djurovski

In de Dauphine keerde Milko terug naar blessureleed. De vorm was daardoor nog niet top, maar winst op de nationale kampioenschappen zal hem toch deugd gedaan hebben. Daarmee is hij zeker klaar voor de Tour.

image.thumb.png.4d399dfa2c95cd59241326f91c9ff110.png

Stefano Demora

Stefano zat niet stil in juni. Dat leverde vele zeges op. 4 etappezeges en eindwinst in de Belgium Tour was al leuk, maar Belgisch kampioen was de echte hoofdprijs. Daarna zette hij deze vreugde om in nog een zege. Ditmaal in de Circuit Franco-Belge. Stefano is dus zeker klaar voor de Tour

image.thumb.png.281350b97bdb400f8c2846c832ebf753.png

Lucho Escobar

Lucho zat weer op de fiets, maar resultaten zaten er absoluut niet in. Jammer voor hem!

image.thumb.png.dbc36be91a5e247fabd73ad9fa1d1bd9.png

Stefan Perauer

In Zwisterland moest Stefan Evenepoel en August voor zich laten. De vorm was daar dus zeker goed. Die vorm leverde ook een nieuwe nationale titel tijdrijden op. Zijn vorm lijkt dus goed voor de Tour.

image.thumb.png.05fa02f5408a8704eb7438d2a468aa53.png

Marco Bossi

Marco is klaar voor de Tour. Zonder ritzege, al hoewel hij daar dichtbij was, wist de Italiaan het eindklassement van de Dauphine te winnen. Een goed resultaat dat de Italiaan vertrouwen zou geven.

image.thumb.png.3e235384509b3d11095031dba8d675ed.png

Thierry Spintor

Thierry toonde zich sterk met een ritzege en een derde plaats in het eindklassement van de Dauphine. Daarmee liet hij alleen Hindley en zijn teamgenoot Marco voor. De goede vorm werd meegenomen naar eigen land. Die vorm leverde namelijk de nationale dubbel op.

image.thumb.png.0df35007361d9d5716bfba8f151284c8.png

Xabi Llorente

Xabi was goed in vorm. In de Dauphine finishte hij degelijk 4e. Ook finishte hij kort in enkele ritten. Op de Spaanse kampioenschappen viel hij toch wat tegen. Wat kan hij in de Tour?

image.thumb.png.48b4d3fd8bf36914b413d13125e35df4.png

Jan Anton Pijl

Jan Anton had Nederlands kampioen op de weg moeten worden, maar liet zich verrassen door Marijn van den Berg. We gaan zien of de Nederlander meer succes heeft in de Tour.

image.thumb.png.1156d389e800a07ec029631c9119fe31.png

Leonardo Aparecido

Leonardo stond in eerste instantie niet op de planning van de Giro. Hij startte toch. Dat leverde hem 1 rit, enkele ereplaatsen en een 6e plaats in het algemeen klassement op. Zonder echt hoogvorm is dat geen gek resultaat. Kan hij in de Tour meer?

image.thumb.png.4dc88398921c7313c250ef37b2b7486c.png

Enrico Veloce Collina

Enrico wist vlak voor de Giro nog de Trofeo Arvedi te winnen. In de Giro moest Enrico eerst warmdraaien. Toch kwam Enrico uiteindelijk tot 2 ritzeges, de bergtrui en de puntentrui. Na de Giro behaalde hij nog een ritzege in de Tour of Slovenia. Een zeer sterke periode dus.

image.thumb.png.24bde259bcf65c65755b412e31090be0.png
image.thumb.png.a5784f0ba9d1bad501750d418161eed8.png

Arber Doka 

Arber zat absoluut niet stil in mei en juni, maar winnen deed hij pas in juni. In Slovenië was het 2 keer raak. Dat leverde eindwinst en de puntentrui op. Mooie resultaten voor hem!

image.thumb.png.3d41add2c6f3de0a38ff40b2ebbad202.png

@chrisje1993 @Svenpunt @Bogatyr @Copywriter @FlyD @Blom @007mark @ElMarcos @DemoN @neva @Elano @Djurovski @bas huijsmans

Bedankt voor de reacties en de likes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoofdstuk 47: De zomermaanden: de Tour en meer

De start van de Tour is beslist geen makkelijke, maar dat vind ik eigenlijk wel leuk. Hopelijk kan ik voor de 7e keer deze koers winnen.

Etappe 1

Beginnen met een tijdrit van 40 km. Dat is wel straf. Mijn doel is om de schade te beperken, of beter natuurlijk door tijd pakken. Maar ik kom niet verder dan een 12e plek. Ik verlies zo een pak tijd op de concurrentie. Evenepoel is de grootste winnaar vandaag, terwijl Leo Hayter en Pogacar hun klassementsambities al in de ijskast hebben gezet. De Sloveen lijkt na zijn blessure gewoon nog niet in vorm. 

image.thumb.png.22fdb26fae677b4dc8865b2a23df4972.png

Etappe 2

Vandaag verwacht ik gewoon een sprint, maar er kan natuurlijk van alles gebeuren. Die komt er ook. Winst is voor Jan Anton, die Dehairs en Stefano voorblijft.

Etappe 3

De Aubisque, Spandelles en Hautacam op dag 3. De organisatie heeft echt uitgepakt. Ik wil vandaag echt tijd pakken, maar om op alle goede renners te pakken, wordt wel lastig. 9 renners rijden weg, maar zij lijken weinig kans te maken vandaag. Het gaat tussen de grote mannen.

Op 4 km van de meet gaat Kjeld in de aanval. Marco, Milko en Leandro gaan mee. Ik rijd het gat dicht. Ik versnel door. Kjeld kan nog even mee, terwijl Milko daarachter net de eerste achtervolgers voorblijft. Ik rijd door naar de finish, waarna Kjeld in de slotkilometer pas past. Zo win ik op de Hautacam. Kjeld neemt het geel over, met 12 seconden voorsprong op mij. Daartussen staan nog Evenepoel en Milko!

Etappe 4

16 renners vertrekken in deze tweede zware bergrit. Wij hebben Ethan meegestuurd. Die staat nu nog kort en vormt zo een tactische schakel. Er wordt hard gekoerst, maar de favorieten zijn aan elkaar gewaagd.

Het gaat dus weer op de slotklim beslist worden. Ik voel me iets minder sterk dan gisteren, maar nog steeds goed. Het wordt een sprintje bergop in de slotkilometers, met Evenepoel, Rodriguez, Hayter en August als de grootste verliezers.

Vooraan gaan we er met 5 man om punchen. Kjeld begint vroeg, waarna Marco countert. Ik volg op een klein gat samen met Milko en Pidcock, waarna ik in de laatste 500 km zelf versnel en zo voorbij ga aan Marco en Kjeld. Zo win ik opnieuw, terwijl Marco en Kjeld Milko en Pidcock voorblijven. 

Zo verklein ik het gat naar de gele man, die 6 seconde voor mij staat. Wel neem ik de leiding in het bergklassement over.

Etappe 5

Vandaag lijkt een rit voor de vluchters. We sturen dan ook Ethan mee in deze vlucht. Maar de vlucht lijkt het niet te gaan halen.

Op de Port de Lers gaat Almeida een sprong wagen naar voren, maar op de Mur de Péguère is plaatsing heel belangrijk. De kopgroep is dan al in brokken en stukken. Ik rijd stevig naar boven, maar niemand kan of wil tot boven mee. Zo rijd ik naar Ethan toe en zo kunnen we samen proberen naar de meet te rijden. Al is het gat naar achteren niet groot.

Almeida en Evenepoel zitten namelijk op de top op 4 seconden, terwijl de andere favorieten op 32 seconden zitten. De Belg sluit samen met de Portugees aan. Ethan en Almeida moeten in de finale nog passen. Ik en Evenepoel gaan er vervolgens om sprinten. De Belg wint helaas de sprint. Ik neem het geel over, terwijl de rest van de concurrentie anderhalf minuut verliest.

image.thumb.png.4740bc51c8da397d449cf76c10a0f938.png

Etappe 6

Vandaag is een nieuwe kans voor aanvallers. Er rijden er 10 weg, maar niemand van ons zit mee.

De favorieten gaan er uiteindelijk om sprinten. Jan Anton lijkt dan ook favoriet, maar hij zit te ver. Wie niet te ver zit, is Milko. Die sprint naar de zege. Jan Anton wordt 2e voor Marco. 

Etappe 7

De sprinters zullen blij zijn. Eindelijk een sprint. 5 mannen zien toch kansen en vormen de vroege vlucht. Het wordt uiteindelijk gewoon een sprint. Jakobsen wint voor Philipsen en Jan Anton.

Etappe 8

De kopgroep vandaag is klein, maar sterk. Wright en Van der Poel nemen Barhoumi mee. Maar het wordt gewoon een sprint met de Lie als winnaar.

Etappe 9

We gaan lekker klimmen voor de rustdag. 18 mannen rijden weg en wij sturen Ethan mee als vooruitgeschoven post. Maar hij heeft simpelweg de benen niet.

Leandro valt vroeg op de Mont Ventoux aan. Op dat moment rijden er nog altijd 3 renners voorop. Hij rijdt lang vooruit, maar ik, Marco, Stefan en ik halen hem op een paar kilometers voor de top terug. Uiteindelijk moeten Leandro en Stefan toch passen. Henri Vandenabeele rijdt dan nog altijd voorop. De Belg gaat dus winnen.

Daarachter pak ik nog een gat in de afdaling waardoor ik 2e word voor Milko en Marco. Een half minuutje daarachter komen Stefan en Leandro binnen. Daar een halve minuut achter komt Kjeld binnen. Dat zorgt weer voor enkele verschuivingen in het klassement.

Etappe 10

Na een lekkere rustdag maken we ons op voor een sprint. Winst is ervoor Stefano die Jakobsen en Pollefiet voor blijft. Zo wint Stefano voor de tweede keer een rit in de Tour.

Etappe 11

Vandaag finishen we in Tignis. Het is chaos van de start. Almeida knalt direct bij de start weg. Hij krijgt veel volk mee. Ook staat er wind voor, waardoor het even op de kant gaat. Zo hebben we Eddy onverwachts mee, maar deze kopgroep met meerdere UAE renners ga ik niet laten rijden, dus ik klap er samen met mijn 3 ploegmaten op de eerstvolgende klim. Alleen andere klassementsmannen gaan niet met mij mee.

Eddy moet snel passen in de vlucht, maar ik heb nog altijd Enekoitz, David en Ethan mee. In het peloton wordt het tempo niet hoog gehouden. Vreemd, niet alleen omdat ik meezit, maar ook omdat Almeida echt heel kort staat. 

Diezelfde Almeida valt onderweg, en lost zo uit de kopgroep. Alleen in de kopgroep wordt gewoon gereden, door ons, maar ook andere vluchters. De voorsprong loopt zo op naar maar liefst 9 minuten. Dat vinden Marco, Milko, Leo Hayter, Vingegaard en August toch wel heel veel worden en dus gaan ze in de counterattack. Zij rijden er tijd vanaf, en dat geldt ook voor het peloton, waar het tempo ook de hoogte in gaat.

Vooraan heb ik op top van de Roselend alleen nog David over. Al zitten er dan nog altijd 11 andere renners mee. Daarachter pakt alles weer samen voor het klassement. Het gat is voor de slotklim ongeveer 4.30.

Op de slotklim tonen Rodriguez, Hirschi, Zimmermann en Vandenbeele dat ze sterke benen hebben, aangezien ze zich de hele dag in mijn wiel kunnen zitten. Uiteindelijk moeten ze zich toch gewonnen gegeven. Ik win met 2 minuten en 17 seconden voor de Spanjaard.

En wat doen de overgebleven favorieten? Kjeld is de eerste van een clubje met Stefan en August. Hij eindigt op exact 5 minuten. Fisher-Black eindigt daar 12 seconden achter. Sadykov finisht daar weer een minuut achter.

Daarna volgt een groepje met Marco, Xabi, Hayter en Vingegaard. Zij eindigen op 6'41. Milko is op een nkg groter gat gereden. Hij eindigt op 8'25, terwijl Evenepoel bijna 11 minuten aan zijn broek krijgt. Leandro verliest zo wat 12 minuten. Wat een verschillen. En wat een rit! 

image.thumb.png.7bd0a9cb139d4f7866a7a6fb66c9c8aa.png

Etappe 12

Na de bergrit van gister gaan we vandaag weer klimmen. Zo'n actie als gisteren gaan we niet ver doen, maar Evenepoel heeft andere plannen. Hij gaat in de aanval. Hij springt naar David en 2 andere vluchters toe op de eerste klim van de dag. Een groep van 10 anderen rijdt vervolgens nog navoren toe. Daarbij zit ook de onruststoker van gisteren, Almeida, die na zijn val volledig heeft laten lopen.

Zij sluiten vooraan aan, waardoor we weer de hele dag koers gaan hebben. Als we dan gaan klimmen, blijkt Evenepoel zijn kruid verschoten te hebben. David blijft vooraan zo met 4 anderen over. Maar stil vallen gaat het vandaag niet meer doen.

Op de Col de Romme rijdt David zijn medevluchters af, terwijl Kjeld en Milko beide hun eerste poging van de dag wagen. Zonder succes overigens. David gaat het niet halen op de Colombière, omdat Madouas zich volledig leegtrekt voor Marco. 

Het is echter die Stefan die aanvalt. Ik trek samen met een clubje het gat dicht, waarna ik samen met Ethan doortrek. Niemand kan mee, maar is wel iemand die ook bij de rest moet passen. Kjeld is gelost. Niet veel later later moet ook Milko ook passen bij de 7 andere favorieten, die een klein halve minuut achter mij rijden.

In de afdaling gebeurt er nog wel wat achter mij. Er ontstaan kleine breukjes bij de 7 favorieten. Ik win opnieuw, terwijl Leandro en Stefan nog wat boni's pakken. Milko en Kjeld houden de schade beperkt, terwijl Xabi weer wat tijd verliest. De grootste verliezer is echter Vingegaard, die er volledig doorheen zakt. 

image.thumb.png.3bcd6a8d53dfb8f0f8270689e034f0f7.png

Etappe 13

16 man vertrekken in deze vluchtersrit. Adam en Eddy zitten namens ons mee. Maar de vlucht redt het niet.

In de loodzware finale wordt hard gekoerst. Aanval na aanval, maar niemand komt weg. En dus krijgen we een punchsprint, daarin toont Jan Anton toont zich de snelste voor Kjeld en de Lie. Marco, ik, Leandro en Fisher-Black zitten in de eerste groep, terwijl andere 25 seconden of meer verliezen.

Etappe 14

Eindelijk een rustige vlakke rit zou je denken, maar niets is minder waar. Waaiers zijn op komst. Die komen er ook. Er blijven 26 renners over, waarna Jakobsen wint voor zijn landgenoten Kooij en Jan Anton. Een aantal klassementsrenners verliezen tijd, maar de gehele top 5 is wel mee. Qua posities verandert er bovenin dus weinig. 

Etappe 15

Vandaag komt er, ondanks 2 vroege vluchters, gewoon een normale sprint. De zege gaat naar de Lie, die Philipsen en Jakobsen voorblijft. Daardoor neemt Jakobsen het groen over van Jan Anton.

Etappe 16

Na een heerlijke rustdag staat er vlak ritje op het programma. Al hoewel geheel vlak is het niet, maar het is wel voor het sprintende type vandaag. 6 renners vormen de vlucht van de dag, maar het zal lastig worden om weg te blijven. 

Uiteindelijk toont Philipsen zich de snelste voor Kooij en Jakobsen. Het groen blijft zo in de handen van Jakobsen.

Etappe 17

4 dagen op rij gaan we klimmen. 14 renners rijden weg en namens ons zit Andrea mee. Vooraan gaan ze er om rijden, terwijl er bij de klassementsrenners wel aangevallen wordt, maar er slechts kleine verschillen zijn. 

Andrea rijdt een mooie koers, maar moet het helaas net afleggen tegen Hernandez en Evenepoel. Wel wordt hij mooi 3e. 

Etappe 18

Dit oogt wederom als een rit voor de vluchters. Een grote groep van 21 met Andrea en David vertrekt. Andrea en David zijn sterk, maar komen net tekort. Ze worden 2e en 3e achter Morgado in de punch. Bij de klassementsrenners gebeurt er weinig.

Etappe 19

Met de Col du Granon hebben we vandaag wel een serieuze bergaankomst. 24 mannen rijden weg, maar ze gaan vandaag weinig kans maken. Ik wil namelijk deze rit met de ploeg winnen. Graag had ik mannen van ons meegehad voorin, maar aangezien die er niet zitten, heeft de vlucht weinig kans.

Halverwege de Galibier is de kopgroep al ingeslokt. 3 km van de top rijd ik weg. Ik kom zo als eerste boven en kan dan rustig herstellen in de afdaling. Zo gaan we met 29 man na de Granon. Al zit niet iedereen nog even fris.

Marco, die het moeilijk had op de Galibier, kan op de Granon, het langst mee. De grootste verliezer van de dag is Stefan die 3 minuten verliest. Ik win zo voor de 27e keer een rit in de Tour. Dit keer door iedereen er af te rijden. Wat een zege! Eentje waar de hele ploeg aan gewerkt heeft! 

In het klassement verschuiven er door de uitslag van vandaag wel zaken. Kjeld verliest tijd, en zo komt Marco dichterbij. De Italiaan gaat net als Milko ook Stefan voorbij. Zo ligt de strijd om het podium nog altijd open. Ook Leandro schuift een plekje op in het klassement.

image.thumb.png.060fe77b3da6d2b378f99571b421bb61.png

Etappe 20

Wat een rit vandaag. Met finish op de Nederlandse berg. In de vlucht van 12 zit ook Andrea. Hopelijk kan hij voor de zege rijden. 

Dat mag hij ook doen. Hij rijdt een geweldige slotklim, waarbij hij zijn medevluchters kraakt en de 4 minuten voorsprong met succes verdedigt. Marco probeert hem nog te achterhalen, maar strandt bij de andere 2 vluchters. Met zijn aanval komt Marco overigens net tekort om voorbij Kjeld te gaan.

Leandro schuift naar plaats 6, waarmee hij ook het jongerenklassement wint. Zo bestaat de rest van de top 6 van deze Tour dus oud-ploegmaten van mij. Ook Xabi finisht nog in de top 10.

image.thumb.png.657d7d584ff7af9f6a7cfe5a7ff3e56c.png

Etappe 21

Deze zware Tour zit er bijna op. Jan Anton, de Lie of Jakobsen, wie wint het groen? En wie wint de massasprint? Na de eerste tussensprint staat Jan Anton virtueel aan de leiding, maar Jakobsen heeft hetzelfde aantal punten.

Maar er is nog een derde hond: De Lie. En juist die wint de rit. Jan Anton komt als 4e over de meet. Maar hij heeft ook reden tot juichen? Hij heeft aan zijn 4e plaats genoeg voor het groen. Hij wint met 3 punten verschil het groen.

Zelf ben ik de eerste renner in de geschiedenis die schoon 7 keer geel en 7 keer de bollen wint.

image.thumb.png.c830a515b609905da544b0486f052777.png

San Sebastian

Een week na de Tour start ik in deze mooie klassieker. Ik start hier natuurlijk als 1 van de favorieten.

Het wordt beslist op de laatste heuvel. Mijn aanval daar is de concurrentie te machtig. Zo win ik solo ook deze klassieker. Achter mij vullen Tulett en Romain het podium.

image.thumb.png.a2bc58083df03fa05bdacacfe422209c.png

EK ITT

Vandaag gaat de zege naar Morrison voor Bissegger en Nordhagen. Ik kom niet verder dan een 9e plaats.

EK weg

Als ik in het eerste uur ineens 17 man zie wegrijden met onder andere De Lie maak ik nog net op tijd de oversteek. Zo zit ik mee in deze grote vroege vlucht. En die jump blijkt een geweldige.

Op de slotklim op 17 km van de meet neem ik de benen. Niemand van mijn medevluchters kan mee. Ik ben gaan vliegen en word zo op een fantastische wijze Europees kampioen! Mijn medevluchters worden door een deel van het peloton in de slotkilometers nog ingelopen. 

image.thumb.png.5d57c2ba2b1c8c1dbe373d4ddb24f956.png

Een nieuwe ploeg

Na 4 fantastische jaren bij deze ploeg ga ik de overstap maken naar de ploeg van de gebroeders Roodhooft. Eva en Adam maken net als mij dezelfde overstap.

Prestaties renners

Júan Alblas

Júan moest de Tour missen, vanwege zijn blessure. In BEMER Cyclassics was hij er weer bij, maar in grootste vorm was hij nog niet. Hij werd 6e.

image.thumb.png.87d1db3f47a940855e85901ac29b1463.png

Kjeld Kuiper

Kjeld reed een geweldige Tour waarin hij 2e werd. Hij won wel weliswaar geen rit, maar kwam daar met 4 top-4 plaatsen wel dichtbij. Een Tourpodium is echter een prestatie van wereldformaat. Na de Tour reed hij nog 2 koersen, waarin weinig grootste prestaties geleverd werden.

image.thumb.png.ef0c16e5660b29148981e421f89351be.png

Milko Djurovski

Milko reed een goede Tour. Hij werd 4e in het algemeen klassement en wist in etappe 6 een rit te winnen. Na deze Tour kwam hij in Denemarken nog in actie. Daar werd hij 2 keer 2e, maar een goed klassement zat er door de kasseienritten niet in.

image.thumb.png.3442f7a71f577dada7da330531c0c870.png

Stefano Demora

Stefano reed een vrij onzichtbare Tour na de 2e etappe, waarin hij 3e werd. In de 10e etappe was hij ineens daar om een ritzege op te pikken. Daarmee was zijn Tour in 1 keer dik geslaagd. 

image.thumb.png.a25fc2c9eb0245aa040065413ba91ec4.png

Lucho Escobar

Lucho was vooral knecht in de Tour de France, maar in etappe 18 werd hij in een rit die echt niet op zijn lijf geschreven is knap 7e. Voor hem een mooie opsteker richting het najaar.

image.thumb.png.8f96b767c37a016468460ff64c609ad3.png

Stefan Perauer

Stefan deed vanaf het begin mee om het podium, maar in de slotweek kreeg de Oostenrijker het moeilijk. Zo werd hij uiteindelijk 5e, wat nog steeds een mooi resultaat is. Na de Tour reed Stefan nog in Burgos, maar het bleek als snel dat de koek op was. 

image.thumb.png.383356f7944ef51bcd5f642ff30af299.png

Marco Bossi

Marco was vanaf het begin van deze Tour een kandidaat voor het Tourpodium. Dat bewees hij door na een 3e plaats te rijden door zijn sterke slotweek. Hij was ook een aantal keer dicht bij ritwinst. De Italiaan kan dan ook tevreden zijn met zijn prestaties.

image.thumb.png.f408c909105e02bba640415efe786dff.png

Thierry Spintor

Thierry toonde zich op dag 4 van de Tour met een mooie 6e plaats. Als belangrijkste knecht van Marco wist Thierry uiteindelijk tot een 15e plaats te rijden. Hij reed dus een sterke Tour. Na de Tour koerste de man uit Eritrea nog in Noorwegen, waar hij 3e werd in het algemeen klassement (achter Trindade en Healy).

image.thumb.png.9ef7f31a82383e5f41d803d1156baf9b.png

Xabi Llorente

Xabi reed in de afgelopen Tour rond als Haimar Zubeldia. Vrij onzichtbaar kwam hij tot een 10e plaats. Na de Tour reed hij naar eindwinst in de PostNord Denmark Rundt door in de slotrit de leiding te veroveren van Elias Meyers. 

image.thumb.png.12139a2efb2f308e2446fb9a82f27559.png

Jan Anton Pijl

Jan Anton toonde zich in de Tour al snel. Op dag 2 schot hij zijn eerste pijl al raak. Dat deed hij in etappe 13 opnieuw. Maar voor het groen moest hij harder werken. Pas in Parijs wist hij deze binnen te halen. Na de Tour knalde Jan Anton in Polen nog naar 4 sprintzeges!

image.thumb.png.7a3f46d5749f92ad2a678c7f1c289cd6.png

Leonardo Aparecido

Leonardo wist in de Tour, net als in de Giro, 6e te worden. Daarmee wist hij ook het jongerenklassement te winnen, al duurde het wel tot de 20e rit voordat hij deze binnenhad. Hij kwam 2 keer dicht bij een ritzege, maar het mocht niet zo zijn. Na de Tour koerste Leandro nog wel, maar de koek leek toch wel op.

image.thumb.png.a85f07aa18e7f018e14cbd596bc7daf1.png

Enrico Veloce Collina

Enrico had een heel ander programma dan vele andere renners deze zomer. Niet zonder beloning overigens. In Sibiu won hij 2 ritten en het puntenklassement. In augustus zorgde een kopgroep ervoor dat Enrico niet opnieuw kon juichen in een Italiaanse klassieker. Een prima maand dus voor de Italiaan. 

image.thumb.png.47ab15a545c81e670db436d02ff64664.png

Arber Doka 

Arber kwam in de zomer tot 3 overwinningen in 4 koersdagen. Zo won hij 1 rit in Vuelta a Castilla y Leon, waarin hij ook 2e werd in het eindklassement. Ook won hij opnieuw de Albaneese dubbel. Een goede periode dus.

image.thumb.png.449f5e4c7d2aa880d6a1d24a5226948e.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoofdstuk 48: het najaar

Terwijl de Vuelta in volle gang is, ga ik proberen ook de Canadese klassiekers te winnen. Te beginnen in Quebec.

Quebec

De grote favoriet is Kjeld Kuiper. Ik heb geen idee hoe ik deze vandaag ga winnen. Ik kies dan maar voor de vroege vlucht. Franklin, Märki en Perry zijn met mij mee.

We werken goed samen. Ook als het eerste volk op 50 km van de meet gaat aanvallen. Maar op 30 km van de finish, als de Duitser moet passen, kunnen Franklin en Perry enkel nog volgen. Ik beuk wel gewoon door en pas op 5 km van de meet moeten beide heren passen. 

Ik heb dan nog altijd 40 seconden op het eerste clubje met achtervolgers, Kjeld, Stefan en Johannessen. Maar iedereen komt gewoon te laat. Zo win ik eindelijk in Quebec, terwijl Morgado en Marco het podium aanvullen!

image.thumb.png.ec1a57a0e5f7e94c0c1c0fcf2205d82c.png

Montreal

Een dubbele winst in Canada, dat zou echt lekker zijn. Met een aanval vanuit de start zorg ik voor een sterke kopgroep van 7. Onder andere Hernandez, ritwinnaar in de afgelopen Tour, zit mee. 

Het blijkt al snel dat ik verre uit het meest doe met de Fransman, maar dat is ook logisch.  

We krijgen 4 minuten, wat vrij veel is. Maar uiteindelijk wordt het beslist in de slotronde. Ik ga in de aanval en de profiterende Spanjaard Vilarino is de enige die meekan op de slotklim. Van achteren komt echter Stefan nog het gat dichtrijden. Van mij mag hij er bij komen, want ik weet dat er geen sprint meer in zit, als hij aansluit op 2 km van de meet. Ik vloer de Spanjaard en de Oostenrijker. Zo pak ik deze zege op fantastische wijze. Ongeveer een minuutje slaat Kjeld op zijn stuur als hij de sprint daarachter wint voor Margado en Marco.

image.thumb.png.15d46bd6a1d0000cf328e5116c72367a.png

WK ITT

Met aankomst heuvelop heb ik meer kans dan met een vlakke tijdrit, maar ondanks dat de echte favorieten niet thuis geven, gaat de zege naar Cross die mij en Martinez voorblijft. Zo heb ik dus opnieuw brons.

WK Weg

Vreemd genoeg starten Jan Anton en Kjeld weer niet op een WK. Voor mijzelf heb ik twee plannen: meespringen in een grote vlucht of een late aanval. Er rijden slechts 3 renners weg, en dus blijft er 1 plan over. Een late aanval in de slotronde. 

Op de slotheuvel begin ik volledig op kop van het peloton. In het steilste gedeelte trek ik ten aanval. Niemand springt mee en zo ben ik gaan vliegen. Ik rijd alleen naar de finish, terwijl ver achter mij Uhlig en Jepsen naar de podiumplaatsen sprinten! Voor de 5e keer wereldkampioen! 

image.thumb.png.9cc599499853b9b367783b922aa0155b.png

Il Lombardia

Met 4 monumenten in de pocket kan ik vandaag mijn 5e van het jaar pakken. 6 renners vormen de kansloze vlucht.

Er wordt veel aangevallen, maar op de Civiglio zijn er nog 28 renners over die kunnen winnen. Daar zie ik mijn kans door 15 km van de meet weg te rijden. Niemand kan mee op de steile stroken en zo ben ik hem gevlogen met nog 1 klim te gaan.

Ze halen mij niet meer terug! En zo win ik dus ook Il Lombardia. In de sprint achter mij worden Pidcock en Pogacar 2e en 3e. Milko, Kjeld, Almeida, van Eetvelt, David, Stefan, Fisher-Black en Plapp maken de top 11 compleet. Wat een afsluiter van het seizoen!

image.thumb.png.38a5fb625fc05a407974ca212a5f6290.png

Prestaties renners 

Júan Alblas

Júan keerde na zijn blessure nog wel terug, maar kwam 3 keer net tekort om te winnen. Dat is niet slecht als je er een paar maanden hebt uitgelegen. Volgend seizoen zien we hem ongetwijfeld terug aan de kop.

image.thumb.png.81a265f09f1faf33e20900f676334fa2.png

Kjeld Kuiper

Kjeld reed een goed najaar. In de Renewi Tour werd hij op zijn terrein 3e in de 6e rit. Hetgeen dat hem een 6e plaats in het algemeen klassement opleverde. In Canada waren er vervolgens ereplaatsen. 

Daarna wist de Nederlander nog te winnen in Wallonnie en de Ardenne Classic. Hij sloot zijn seizoen uiteindelijk af met een 5e plaats in Il Lombardia.

image.thumb.png.1b07ed814621344be9d7f966e83e48a8.png

Milko Djurovski

Milko reed een redelijk najaar. In Sittard-Geleen werd hij tijdens de Renewi Tour 2e. Ook was er in Il Lombardia een nette 4e plaats. Een prima afsluiter voor hem dus!

image.thumb.png.01a4431a654a7a8040c2000fe025b4d1.png

Stefano Demora

Stefano sloot zijn jaar sterk af. Met een 4e plaats in Bretagne toonde de Waal zijn vorm. Verder was er ritwinst, een puntentrui en een hoge eindklassering in het eindklassement in Luxemburg. Daarna won Stefano in de SUPER 8 Classic en werd hij 3e in Coppa Bernocchi.

image.thumb.png.a5d76915bc96d73154b9b19776b86453.png

Lucho Escobar

Lucho toonde zich goed in het Verenigd Koninkrijk. Een goede tijdrit leverde een 6e plaats in het eindklassement op. In de SUPER 8 Classic won zijn ploegmaat. Zo kan Lucho redelijk tevreden op het einde van zijn seizoen.

image.thumb.png.22325552fc46123aa54674da8d8b7b67.png

Stefan Perauer

Stefan kende een goed najaar, met een derde plaats in Montreal, winst in Tre Valli Varesine en een 9e plaats in Il Lombardia. Een mooie afsluiter van een redelijk seizoen.

image.thumb.png.be25b853467c3dd6ccfae0ffdc121c36.png

Marco Bossi

Ondanks dat Marco in Lombardije wat tekort kwam, was zijn najaar gewoon goed. In Quebec en Montreal kwam hij tot een 3e en eem 6e plaats. Vervolgens bleek hij in Luxemburg weinig last te hebben van zijn jetlag. Met de solo winst in de 4e etappe veroverde hij ook de leiderstrui, die hij niet meer zou loslaten. Een goed einde dus.

image.thumb.png.eb04f66518a37dc59f4cb62f34ac1c17.png

Thierry Spintor

Thierry toonde zich verrassend goed in de Renewi Tour. Hij won 2 ritten en toonde zich ook in Geraadsbergen met een 4e plaats. Dat leverde hem tevens het eindpodium op. In Canada en Il Lombardia was hij voornamelijk knecht, maar dat leverde hem in Canada nog wel prima ereplaatsen op.

image.thumb.png.96512bd44be40c7b8dceeafb4af3e8db.png

Xabi Llorente

Xabi begon met zijn ploeg geweldig aan de Vuelta door de eerste rit te winnen, maar een valpartij in etappe 10 maakt een einde aan zijn strijd om de eindoverwinning. Pogacar stond maar 41 seconden voor op de Spanjaard. Enorm zonde dus.

image.thumb.png.7d4e14b76ae0960220b00031e87904d2.png

Jan Anton Pijl

Jan Anton kon dit jaar lekker vroeg met vakantie. Na Polen verscheen de Nederlander niet meer in actie. Nadat de bondscoach besloten had om het niet mee te nemen na het WK kwam hij ook voor zijn ploeg niet meer in actie.

image.thumb.png.c0489e6f57d7dd8ecf2c5954b9aa826a.png

Leonardo Aparecido

Leonardo toonde zich in dit jaar alleen nog in Luxemburg. Daar werd hij door zijn 2e plaats in de 4e etappe 5e in het eindklassement. Een redelijk resultaat.

image.thumb.png.19a4a560b427e910f597a3223cfc14bc.png

Enrico Veloce Collina

Enrico kwam lekker veel in actie aan het einde van het seizoen. Dat leverde hem 5 ritten en een puntenklassement in de Tour of Britain op. In de Adriatica Ionica Tour reed Enrico vervolgens na 2 ritzeges, de puntentrui en een 7e plaats in het eindklassement.

Maar daarna was het nog niet klaar. Na een 7e plaats op het WK volgde er nog 1 ritzege in de CRO Race en 5 ritzeges plus een puntentrui in Turkije. Zo won de Italiaan 25 keer in 83 koersdagen. Heel fraai dus!

image.thumb.png.976deaf4165e351b4459b74a753b38fa.png

Arber Doka 

Arber sloot zijn seizoen fantastisch af. Na enkele ereplaatsen was het in Paris-Bourges raak. Hij wist daarmee met overmacht de sprint te winnen. In Paris-Tours won hij 3 dagen later door de snelste man te zijn in een groep van 3. Zo heeft Arber eindelijk weer eens echte klassieker van naam binnen!

image.thumb.png.80311b100a3619f5f6507e22c6889be1.png

Samenvatting seizoen:

image.thumb.png.458290cccbd373cc436ecf99e9824129.png
image.thumb.png.74127dec523abb6b38e51b27cf5827e1.png

@chrisje1993 @Svenpunt @Bogatyr @Copywriter @FlyD @Blom @007mark @ElMarcos @DemoN @neva @Elano @Djurovski @bas huijsmans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ongetiteld(1).thumb.jpg.ed452298d82010515d37b433a168129e.jpg

Hoofdstuk 49: nieuwe ronde, nieuwe kansen

Een nieuw seizoen en een nieuwe ploeg. Phonak is sinds dit jaar de sponsor van de ploeg van de gebroeders Roodhooft. In de eerste maanden rijd ik alleen de Tour des Alpes-Maritimes et du Var.

Tour des Alpes-Maritimes et du Var

Etappe 1

Winnen, dat is hier vandaag mijn doel. We maken er een harde koers van, maar dat moet ook wel om de 7 vluchters terug te halen. Op 15 km van de meet rijdrn we met 7 renners weg, mijn ploegmaat Leo is ook mee. Op de slotklim rijd ik tempo, waarna alleen Ferrero en Leo tot de slotkilometer nog mee kunnen. In die kilometer parkeren ze beide. Zo is de eerste zege van het seizoen binnen.

Etappe 2

Vandaag finishen we op de Col d'Eze. De hele dag is het koers door een gevaarlijke vluchter. In de finale rond ik het daardoor makkelijk af, terwijl Leo 4e wordt en zo de 3e plaats in het klassement handhaaft.

Etappe 3

Ook vandaag is de aankomst niet vlak. Op de slotklim ben ik de sterkste, maar vandaag is de hele ploeg goed. Leo en Neilson blijven de eerste concurrent Fabriers nipt voor. Marcel wordt daarnaast ook nog sterk 5e!

Ik win logischerwijs het eindklassement, terwijl Leo daarin mooi 2e wordt. Een mooie start aan dit nieuwe seizoen!

image.thumb.png.10c70e2117660b2cec5c7ab03affb37f.png

Prestaties renners

Stefano Demora

Stefano begon lekker aan het jaar. Met 2 ritzeges, de eindoverwinning en de puntentrui in Gabon liet Stefano zien hoe goed hij is. In Algarve mocht hij opnieuw juichen met een etappezege en de puntentrui. Daar werd hij overigens ook nog 9e in het eindklassement. In UAE bleef het slechts bij ereplaatsen.

image.thumb.png.5172fffd9b26779dc6bc72cd4786a491.png

Lucho Escobar

Lucho startte geweldig aan zijn seizoen. Hij wist namelijk Colombiaans kampioen tijdrijden te worden! Ook kwam hij in Algarve nog tot een 10e plaats in een vlakke rit en 6e plaats in de tijdrit. Een goed begin voor Lucho dus!

image.thumb.png.a2112ce96f6439a4dfa800f9beee0c84.png

Leonardo Aparecido

Leonardo reed in UAE voortreffelijk. Op de Jebel Jais werd hij nog geklopt door Marco, maar op Jebel Hafeet was hij de sterkste. Die zege leverde hem ook nog eens eindwinst en de bergtrui op. Een lekkere start voor hem!

image.thumb.png.e37db11be4dd585d650e64c61e0fe366.png

Milko Djurovski

Milko kende een redelijke start in UAE. Met een 4e plaats in het eindklassement kan hij niet super ontevreden zijn. Voor hem eindigde Leandro, Marco en Nordhagen. Renners die allen zeer sterk zijn op dit terrein.

image.thumb.png.f5af2aecf1a8b9e251d56a4fc2658bc8.png

Júan Alblas

Júan had aan 1 koersdag genoeg om te winnen. In Andalucia was het gelijk raak. Daar werd ook sterk 5e in het klassement. In UAE focuste de Cubaan zich op de sprints. Dat leverde hem 3 ritten en het puntenklassement op! 

image.thumb.png.702026d39d39fc1935134a6f03eef2db.png

Stefan Perauer

Stefan begon redelijk aan het seizoen. Hij werd 8e in het eindklassement van de UAE Tour. Een degelijk resultaat dus.

image.thumb.png.4c0a149ef6772e07295a17fbfa2ab177.png

Marco Bossi

Marco begon lekker aan het seizoen. In Trofeo Serra Tramuntana wist hij zijn 2e medeaanvallers in een sprint te kloppen. In Oman werd hij vervolgens 4e in de koers die Finlay Pickering wist te winnen. In UAE was er een ritzege op Jebel Hafeet, maar op Jebel Jais verloor de Italiaan helaas wel de leiding. Toch is een 2e plaats in het algemeen klassement niet slecht. Een mooie start dus.

image.thumb.png.4876d2601b9940cb64565ddc2a5bcfdf.png

Thierry Spintor

Thierry reed tot nu toe alleen in de UAE Tour. Al hoewel een klassement er niet in zat, was er wel reden tot vreugde. Hij wist namelijk in de tijdrit tot te slaan. Een mooie start dus voor de man uit Eritrea.

image.thumb.png.d99b9d939ddb47730f34042d10ad468d.png

Xabi Llorente

Xabi begon zijn seizoen in Valenciana. Daar werd hij 6e in het eindklassement in de koers waar Kjeld net Pogacar wist te verslaan. Een redelijke start dus voor de Spanjaard!

image.thumb.png.a9f22d74ad65f15406e2db9600ad17e5.png

Kjeld Kuiper

Kjeld had aan 1 koersdag genoeg om zijn eerste zege binnen te halen. In Valenciana wist hij ook nog eens het eindklassement te pakken na zijn ploegmaat Pogacar net voor te blijven. Een geweldige start aan zijn seizoen dus.

image.thumb.png.f872cd391c803418ba6e89c508dfbdf8.png

Jan Anton Pijl

Jan Anton had slechts 1 dag meer nodig dan Kjeld om te winnen. In Valenciana was het na 2 dagen raak. In die koers won hij ook het puntenklassement. In Algarve kwam hij 2 weken later 2 keer dichtbij een zege, maar het mocht niet zo zijn. Verder werd hij daar degelijk 6e in het klassement.

In Kuurne-Brussel-Kuurne kwam de Nederlander niet verder dan een teleurstellende 27e plaats.

image.thumb.png.67fa3f7d5ebd53ed263eddc639711fb1.png

Enrico Veloce Collina

Enrico kwam goed voor de dag op zijn eerste 2 koersdagen. In Antalya stond hij 2 keer aan het feest. Dat leverde de Italiaan ook de puntentrui op. In de Omloop werd hij vervolgens netjes 11e. Een mooi begin aan het seizoen dus. 

image.thumb.png.8d2c4e278b52460424a0c2d0055d0c2e.png

Arber Doka

Arber had gelijk reden tot juichen. In de Trofeo Ses Salines - Alcúdia was het gelijk raak. Daarna volgde er nog 2 ereplaatsen, maar deze snelle zege zal de Albanees vertrouwen geven voor de rest van zijn seizoen.

image.thumb.png.2ec768f034400dee73eee8ad5f20b251.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ongetiteld(1).thumb.jpg.ed452298d82010515d37b433a168129e.jpg

Hoofdstuk 50: maart en april

In maart heb ik zelf niet gekoerst, maar de Ronde en Paris-Roubaix kon ik niet links laten liggen dit jaar.

Ronde van Vlaanderen

We hebben een sterke ploeg vandaag. Adam, Jasper, Neilson, Ben, Dries, Marcel en ik vormen namelijk een kansrijke ploeg. 

Al snel rijden er 7 renners weg, maar echt kansrijk zullen die niet zijn. De koers begint op de Muur, als het peloton breekt en er 4 renners vooraan overblijven. Dat zorgt ervoor dat een clubje met onder andere Ganna, Asgreen en Arber tot aanvallen overgaat. De finale is dus echt begonnen. Turner en Mohoric volgen al snel.

Op de Oude Kwaremont volgen ook Pedersen, Mathieu, Kodric en Enekoitz. Door pech belanden Ben en Neilson op achterstand, maar toch halen wij enkele aanvallers terug. Maar het blijft aanvallen regenen. Ik volg niet meer wie er allemaal weg zijn, maar wij blijven wel rijden. 

Uit de kansloze positie kunnen we toch nog terugkomen. De ploeg werkt er hard voor. Zo houden we de gaten kort. Ik en Nils (Eekhoff) maken de oversteek op de Oude Kwaremont naar Fredheim en Turner om die twee vervolgens achter te laten met een stevige demarrage.

Eekhoff rijd ik er op het vlakke af, maar achter mij rijdt nog zijn ploegmaat Gillian met 12 anderen. Nog 10 km alleen. De 37-jarige Mathieu rijdt daar nog weg, en gaat de 34-jarige Nils op het vlakke nog voorbij. Zo wordt het een Nederlands podium met wederom mij als winnaar. Marcel wordt na zijn harde werken nog fraai 17e. Dat gaat een grote renner worden.

image.thumb.png.123909f94a9bf631fa7f136540310dbc.png

Paris - Roubaix

5 keer heb ik hier al gewonnen en vandaag ga ik op jacht naar een nieuwe zege. 6 renners vertrekken in de vroege vlucht.

Op het Bos opent de finale. Pedersen neemt namelijk de benen. Even later rijden Fredheim en Gillian naar hem toe. Daarna slaat de chaos toe met steeds meer aanvallen. Zo kiezen Arber en Lucho ook voor de aanval. Op 43 km rijdt echter alleen nog Gillian vooraan. Kort daarna staat Ben met goede benen wederom met pech langs de kant.

Dat is vervelend als Lucho en Asgreen op 35 km van de meet wegrijden, maar de ploeg van van Aert blijft gelukkig rijden. 

Het is uiteindelijk wachten tot de laatste strook, omdat iedereen van de favorieten erg aan elkaar gewaagd is. Fredheim hangt er dan nog wat voor. Ik val op de laatste strook aan en rijd het dicht naar hem, waarna de Noor al snel moeten passen. 

Ook ik zit dan stuk, maar het is net genoeg om de aanstormende Vermeersch af te houden. Zo win ik opnieuw Paris-Roubaix, ondanks ik echt niet op mijn best was vandaag. 6 keer winst in de Hel, wauw!

image.thumb.png.b8367f58e94c67f9dbc5a501fbf9de0b.png

De Brabantse Pijl

Mijn laatste klassieker van dit voorjaar. Het zal niet eenvoudig zijn om deze te winnen. Ik schiet gelijk weg uit het startschot en kom uiteindelijk in een kopgroep van 7 terecht. We werken redelijk samen, en de favorieten daarachter wachten te lang. Zij rijden met 7 man weg op 30 km van de meet, maar het gat is dan nog heel groot.

Op 25 km gaat Wauters, die het minste werk gedaan heeft, in de aanval in de kopgroep. Ik en Heinrech reageren. Ik counter gelijk en ik ben weg op 24 km van de meet. 

Het peloton komt overigens nog dichtbij, zeker de laat versnellende Stefano. Hij komt nog tot 18 seconden. Maar ik win ook deze koers. Zo streep ik er weer eentje van het lijstje.

image.thumb.png.7a4a733920e5554deca8d9d63ed57256.png

Prestaties renners

Stefano Demora

Stefano toonde zich in de Scheldeprijs en de Brabantse Pijl, maar moest daar respectievelijk Júan en mij voor laten. In Liège-Bastogne-Liège finishte hij op 17 seconden van de winnaar in derde groep als 16e. Geen slechte periode voor de Belg, maar echt groots was het ook niet.

image.thumb.png.33453ade10255de2b92d6539fa91a880.png

Lucho Escobar

Lucho viel toch een beetje tegen in zijn klassiekers. In de Ronde zat hij weliswaar in de eerste grote groep favorieten, maar meestrijden om de winst heeft eigenlijk niet gedaan. Hopelijk voor hem volgend jaar meer succes.

image.thumb.png.09a58284defa54dd9e68af743b42cada.png

Leonardo Aparecido

Leonardo beleefde een vreselijke periode. Na een DNF in Strade keerde hij zonder goede vorm terug in het Baskenland. Vervolgens moest in Liège-Bastogne-Liège opgeven met een gebroken knieschijf. De vraag is of de pechvogel de Tour in goede vorm kan starten. In de Giro is hij er in elk geval niet bij.

image.thumb.png.aaeabf3e66efd3e93154270655db663c.png

Milko Djurovski

Milko was goed in maart. Met een tweede plaats in Paris-Nice (Umba) en Cataluyna (Vingegaard) liet hij zien goed te zijn. In Nice won hij ook nog de 2 ritten en mede daardoor het puntenklassement. In Luik-Bastenaken-Luik werd hij 14e en daarmee lijkt hij in vorm voor de Giro.

image.thumb.png.24aded8233ce4ecd25b3bfc910338946.png

Júan Alblas

Júan kwam in Sanremo en Dwars door Vlaanderen tot 2 podiumplekken, maar juichen deed hij enkel in de Scheldeprijs waar hij de rapste was. In de Amstel was hij de eerste van 7 achtervolgers. Zo werd hij dus 4e. 

image.thumb.png.ac812edfd5225882c7d3d9ffa0be85e8.png

Stefan Perauer

Stefan zat er lekker in aan het begin van maart. Met een 6e plaats in Strade (Enrico), 2e plaats in Tirreno (Marco) en 2e plaats in Milano Torino (Carbone) leek het een goed voorjaar. In Baskenland ging het even minder, maar na dat dipje werd er gepiekt. Met een zege in de Amstel was daar eindelijk de eerste grote klassieker voor de Oostenrijker. Daarna werd hij in de andere Waalse klassiekers 4e en 2e. De 2e plaats was overigens behoorlijk zuur, want hij werd in een sprintje van 3 geklopt door Kjeld.

image.thumb.png.a211f793ac720d8157256ce0e10ed935.png

Marco Bossi

Marco zat beslist niet stil. Hij reed veel koersen. Dat leverde ook goede resultaten op. Een 3e plaats in Strade en eindwinst in Tirreno met 1 ritzege. In het Baskenland was er slechts een 6e plaats, maar ook een 1 ritzege.

Vervolgens wist de Italiaan ook nog toe te slaan op de Muur. Daarmee won hij zijn 5e grote klassieker (2x Strade en 2x Quebec). Was het daarmee klaar? Nee, want in Romandië wist hij ook nog eens de slottijdrit te winnen. Voor eindwinst kwam hij slechts 23 seconden tekort. Een goed voorjaar voor de Italiaan dus.

image.thumb.png.24ad463823aca83ee35e9f0c54bd5ff8.png

Thierry Spintor

Thierry reed als meesterknecht van Marco na een 12e plaats in de Tirreno. Maar op het moment dat hij voor zijn eigen kans kon gaan, liet hij het zien. Een 6e plaats in Luik-Bastenaken-Luik is immers zeer verdienstelijk.

image.thumb.png.5865703d3882a32262f5754db7454102.png

Xabi Llorente

Xabi reed zichzelf naar het eindpodium in de Tirreno. Daar volgde er geen goede klassementen of grootste uitslagen in de klassiekers. In Catalunya kon de Spanjaard gelukkig nog wel juichen door solo de 6e etappe te winnen.

image.thumb.png.f3189281aa69264b34e74cbff19f69e2.png

Kjeld Kuiper

Na vele ereplaatsen, zoals een 4e plaats in het algemeen klassement, in Nice wist Kjeld in het Baskenland een rit en de puntentrui te winnen. In het eindklassement moest hij enkel Fischer en Almeida voorlaten. 

In de Amstel kwam hij nog net tekort, maar in Luik-Bastenaken-Luik was het raak. Zo won hij voor de 2e keer dit monument. Een geweldig resultaat voor de Nederlander.

image.thumb.png.7c5e5293cdc7848b0c42a7ef26c239a6.png

Jan Anton Pijl

Jan Anton zat er lekker in maart. Met 2 ritzeges en een puntenklassement in Tirreno was hij klaar voor Sanremo, waar hij zich ook de snelste sprinter toonde. Maar in E3 kwam hij tot een val. Zo moest hij een deel van de overige klassiekers missen. In het vierde monument reed hij nog wel mee, maar zonder supervorm. 

image.thumb.png.bea6f0d852ad211921784f59bcfed32b.png

Enrico Veloce Collina

Enrico zorgde voor een stunt door Strade Bianche te winnen. Zo was zijn voorjaar al snel geslaagd. Winnen deed hij daar nog eens. In de Tirreno won de Italiaan een rit. Daarna boekte hij nog enkele redelijk resultaten. Zoals een 3e plaats in de Panne. 

image.thumb.png.1a01368461c0bdb17a17a2f459c977ba.png

Arber Doka 

Arber was zo goed dichtbij bij zijn eerste monument, maar Jan Anton bleef hem voor. 2 dagen daarvoor had hij in GP de Denain nog wel kunnen juichen. Een dag na Milano-Sanremo wist ook te winnen in Cholet - Pays de la Loire. Zijn laatste zege van april boekte hij in een andere Franse klassieker.

In de 2 grote kasseienklassiekers deed hij nooit echt mee voor de zege, ondanks hij wel veel aangevallen heeft.

image.thumb.png.d2129d0d054e7e4070e1fdb50ab67347.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites