Djurovski Geplaatst 3 februari Share Geplaatst 3 februari Nait best Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aron24 Geplaatst 5 februari Auteur Share Geplaatst 5 februari Hoofdstuk 41: De Maglia Rosa en de Nederlandse driekleur De Giro Deze Giro start op Sicilië. Met bijvoorbeeld Júan, Marco, Vingegaard, Tiberi, De Lie, Jan Anton, Ganna, Pidcock, Philpsen, Aparecido, Perauer, Arber en mijzelf aan de start valt echt te spreken over een sterk deelnemersveld. Etappe 1 De eersterit in Sicilië wordt vermoedelijk een sprint. De kopgroep mag dan ook vooral om de bergtrui strijden. Contreras is de gelukkige. Hij komt namelijk als eerste boven. In de finale is het absoluut niet vlak. Er ontstaan breukjes, waardoor er tijdverschillen zijn. Daar zijn een aantal grote namen slachtoffer van, zoals Marco Bossi, Bernal en. Pidcock. Zij verliezen anderhalf minuut. De sprint is verder niet spannend. Júan is namelijk zoals verwacht de snelste. Etappe 2 Vandaag is het absoluut niet vlak, maar of er echt verschillen gaan ontstaan, is de vraag. Het antwoord is al snel duidelijk. Het gaat gewoon een sprint worden, ondanks Contreras en zijn 2 medevluchters een dappere poging hebben gewaagd. Een vreemde sprint wordt het wel, maar de winnaar is weer Júan..Achter hem finishen Jan Anton, Arber, Leandro en ik. Allemaal oud-ploeggenoten. Etappe 3 Deze derde naar Ragusa is een serieuze. Echt vlak gaat het vandaag namelijk niet zijn. 4 man vertrekken, maar kansrijk zijn ze nooit. De Serra di Burgio gaat wel eens bepalend kunnen zijn. De klim is 7,8 km lang met een makkelijk begin en een gemiddeld percentage van 7,1%. Met 34 renners komen we boven. Finlay en Nans zitten met mij mee. De vroege vluchter Holter heeft trouwens nog wel de bergpunten opgepikt. Júan zit echter ook mee. Jan Anton maakt de sprint nog wel spannend, maar uiteindelijk is de Cubaan de snellere puncher. Etappe 4 Etappe 4 is een etappe die finisht op de Etna. In deze rit kan het alle kanten op, maar de vlucht van 7 lijkt onderweg weinig kans te hebben. Door het hoge tempo bij de tussensprint breekt het peloton al voor de Etna. Wederom let Marco niet op en zit hij niet mee. Ook Stefan zat te ver en zo rijden zij al snel een aantal favorieten op achterstand. Zo komen wel terug, maar het heeft energie gekost. Op 14 km opent Bernal met een aanval het bal. Hij krijgt een aantal renners mee. Ik blijf lekker zitten. Finlay en Nans bepalen lang het tempo en zorgen ervoor dat vele renners moeten passen. Op 6,5 km van de aankomst zijn Finlay, ik, Vingegaard, Stefan, Arensman, Plapp en Júan nog over. Als ik kort daarna door versnel, zijn Stefan en Júan verstandig. Zij kiezen eigen tempo. Arensman, Vingegaard en Bernal proberen nog te volgen, maar zij passen al vrij snel. Mijn voorsprong breidt zich langzaam uit en loopt op tot 1 minuut en 12 seconden op Vingegaard. 3 seconden achter de Deen wordt Plapp 3e. In de groep daarachter maken Arensman, Finlay en 4 CSC mannen de top 9 compleet. Zo neem ik dus de Maglia Rosa over, terwijl Júan zakt naar de 4e plaats. Etappe 5 Etappe 5 lijkt weer een sprint te worden en dan is Júan de favoriet, maar hij zal concurrentie hebben van een aantal andere snelle mannen. Maar goed, concurrentie of niet. Júan pakt alweer zijn vierde rit van deze Giro. Zijn Giro is nu al ruim geslaagd. Etappe 6 In de 6e etappe lijkt de kans op de sprint groot. Dat weten de 2 vluchters ook. Het lijkt weer een nieuwe Júan-show te worden, maar zijn treintje raakt ontspoord. Even lijkt Arber daar van te profiteren, maar Wendt, Jan Anton en Dainese gaan de Albanees toch nog voorbij. Etappe 7 In deze 7e etappe kan het alle kanten op. 16 renners mogen van ons rijden, maar andere ploegen wil toch deze vlucht niet laten gaan. En zo wordt het een hele strijd. Met nog 22 km te gaan strijden 3 vluchters tegen een uitgedund peloton. Door een valpartij ben ik in de finale nog even op achterstand geraakt, maar zonder problemen beland ik weer vooraan. Uiteindelijk halen 2 van de 3 vluchters het. Carr wint voor Kulset, terwijl Jan Anton net tekort komt om de mannen vooraan nog te achterhalen. Etappe 8 In deze etappe die van Napoli naar Napoli loopt, kan er veel gebeuren. Snelle mannen die goed over heuvels kunnen, hebben hier kans. Denk aan Jan Anton, Júan en Adam. 5 vluchters proberen dat feestje te verpesten. Dat lukt ze niet, maar in de finale zijn er veel aanvallen. Finlay rijdt weg, maar uiteindelijk sprint het peloton hem voorbij. Jan Anton wint voor Stefan, mij en Leandro. Etappe 9 Deze 9e etappe is een serieuze. Met de aankomst op Blockhaus gaat schuilen echt niet lukken. Een groep van 16, met een aantal renners die nog redelijk kort staat, vertrekt. Canyon-Sram ziet gevaar en neemt dus de kop. Ze krijgen hulp van de ploeg van het groene slotwater. Op de Passio Lanciano rijdt Marco zich leeg voor zijn Deense teamgenoot. In de kopgroep hebben ze gezien dat het tempo daarachter hoog ligt. Zij versnellen en dat zorgt voor verbrokkeling. In het peloton vallen Bernal en Poole aan. Wij controleren daarachter het gat met Nans en Andrea. Andere ploegen hebben meer haast en zij maken het tempo in de afdaling hoger. De kopgroep wordt vlak na de laatste tussensprint gegrepen. Ik voel me goed en zet mijzelf op 9 km van de meet al op kop. Finlay en Leandro zijn slim. Zij kiezen eigen tempo. Andere renners zoals Vingegaard zijn wat minder slim en blazen zichzelf op. Arensman kan lang mee, maar moet uiteindelijk ook passen. En zo begin ik aan een solo van 6 kilometer. Die solo rond ik succesvol af! Dat betekent wederom dagsucces. Achter mij wordt Arensman net 2e voor Leandro en Mas. Stefan maakt de top 5 compleet. Júan kent een slechte dag en zakt daarmee weg uit het klassement. Eerste rustdag Ik kan het kort houden: voor mij zit het er zeer zonnig uit na 9 dagen Giro. Hopelijk trek ik deze lijn door. Etappe 10 Deze 10e etappe is er eentje voor punchende sprinters. 7 vluchters wagen toch een poging. En in die poging die mannen te achterhalen, breekt het peloton. Het grootste slachtoffer: Tiberi. Hij komt terug, maar dat geldt niet voor iedereen. Quinn is vooraan veruit de sterkste en komt ver, maar de finish is honderd meter te ver. Jan Anton is de snelste puncher voor Miholjevic en Júan. Een aantal klassementsmannen verliezen nog wel wat tijd, zoals Stefan en Leandro. Etappe 11 Etappe 11 is een saaie sprintrit met een verrassende winnaar. Ethan Hayter toont zich namelijk de snelste. Etappe 12 Deze 12e rit is een interessante rit, die meerdere uitkomsten kan hebben. 12 mannen rijden vroeg in de koers weg. Zij hebben best een kans in deze rit. Uiteindelijk blijven er vooraan 6 renners over, omdat het peloton het opgeeft op 30 km van de meet. Holter toont vooraan de snelste sprinter. In de finale zijn er in het peloton nog wat aanvallers, maar wij verspillen geen energie meer in deze rit. Op naar morgen! Etappe 13 In deze 13e etappe verwacht ik gewoon een sprint, ondanks het niet helemaal vlak is. Het wordt een strijd tussen Arber en Júan, maar het is wederom de Cubaan die wint. Etappe 14 Deze 14e etappe kan vele kanten op. De grote kopgroep van 13 kent wel wat gevaar, zoals Luke Plapp en Max Poole. 8 van hen komen vrij ver. Als Júan dan op een kilometer of 30 van de meet ten aanval trekt, krijgt hij Leandro, Mas en Jan Anton mee. Wij hebben dan nog 5 renners in het peloton. Op de volgende klim poeven Finlay, Andrea, Adam en ik het gat dicht na 3 van 4 de renners. Leandro is namelijk bij de anderen weggereden. De andere favorieten sluiten algauw bij ons aan. In de afdaling en de sprint ontstaan er wel weer nieuwe gaten. Het zijn allemaal gevechten in de achtegrond. Want vooraan wint vroege vluchter Holter opnieuw. Het klassement wordt wat omgegooid door de acties van Plapp en Leandro. Plapp heeft er wel de hele dag voor moeten werken, dus die zou voor deze inspanning best eens een prijs kunnen gaan betalen. Etappe 15 De slotklim is vandaag niet de zwaarste. Het zal dus al op de andere beklimmingen spektakel moeten opleveren. Anders zou het zomaar weer eens vlucht kunnen worden namelijk. Het is een en al chaos in de openingsfase, maar met Bernal, Ryan, Gloag, Poole en de man in de bergtrui Carr rijdt er toch een goede vlucht weg. Van die vlucht blijft uiteindelijk alleen Poole over. Daarachter punchen Stefan, ik, Vingegaard, Finlay en Leandro nog weg. Onderling zijn er kleine verschillen, maar mijn Maglia Rosa komt daarmee niet in gevaar. Tweede rustdag De strijd om de podiumplaatsen ligt nog open, maar ik voel me comfortabel in mijn Maglia Rosa. Eerlijk gezegd zie ik niemand mij nog kloppen. Etappe 16 Deze rit is zwaar. Er rijdt een grote vlucht weg, maar op de tweede klim is deze groep al helemaal te niet gedaan. In het peloton zitten dan nog maar 16 renners. In het vlakke gedeelte en de afdaling sluiten renners opnieuw aan. En dus wordt het beslist op de loodzware Santa Cristina. Daar rijden Nans, Finlay, ik, Leandro, Mas en Poole weg van onderop weg. Nans valt als eerste stil. Daarna volgt ook Finlay. Mas kan als langste mee, maar niemand kan mij verslaan. Zo win ik opnieuw in deze Giro. Júan, Levi en Stefan gaan in de achtergrond nog voorbij Finlay en houden zo de schade op hun concurrenten beperkt. Etappe 17 De 17e etappe begint met een klim. Dat zorgt ervoor dat er 60 km gekoerst wordt om een kopgroep, maar die komt er nooit. Zo gaat een groot peloton het op de Monte Rovere beslissen. Er zijn vele aanvallen, maar de mijne is de beste. Op 4 km ga ik ervandoor. Ze zien mij niet meer terug. Zo win ik op op mijn verjaardag een rit in de Giro. In de achtergrond wordt Stefan 2e in een groepje met favorieten, zonder Finlay helaas. Door zijn mindere dag verliest hij wat terrein in het algemeen klassement. Etappe 18 Vlak, en dan denk je vast: 'Dat wordt vast een saaie sprintrit'. Alleen ik kan je vertellen dat dat niet het geval is. We herhalen gewoon een oud recept uit het verleden. Met 4 man, Joshua, Dries, Adam en ik springen we op een grote groep. Dat is een goede keuze. Er wordt vooraan samengewerkt. Joshua en Dries rijden zich in de finale helemaal leeg, om het peloton op voldoende afstand te houden. De laatste 3 km neem ik voor mijn rekening. Ik trek de sprint aan voor Adam, die het ijskoud afmaakt voor Schultz. Ikzelf kom als 3e over de finish. Het sprintende peloton komt achter ons dus net te laat. Heerlijke winst voor de ploeg vandaag. Schitterend! Etappe 19 Met nog 2 bergen en een tijdrit te gaan is onze Giro natuurlijk al geslaagd. Toch sturen we Andrea mee in de vlucht. Die krijgt gezelschap van 18 renners, waaronder Marco, die zijn mislukte Giro wil goed maken. Dat gaat Marco vandaag niet lukken, hoewel hij wel heel lang een tactisch spel speelt met Gloag en Andrea. Dat spel loopt uit de hand, want de andere overgebleven vluchters krijgen een minuut cadeau. En dus rijdt Gloag het gat samen met Andrea dicht. Dat doen ze overigens zonder goede samenwerking. Eenmaal vooraan gaan de concurrenten samen om de zege sprinten. Daar rond Andrea het fenomenaal af. Schitterend! Bij de favorieten is Finlay de sterkste. Leandro kent een minder moment en verliest 20 seconden, waarmee hij zakt naar de 3e plaats in het algemeen klassement. Etappe 20 Deze 20e etappe is een zware. Met drie zware beklimmingen en mindere benen weet ik al snel dat ik niet voor de ritzege ga rijden. Daar profiteert vroege vluchter Hofstede van. Hij wint verrassend deze rit. In de strijd om het algemeen klassement doet Stefan goede zaken. Hij kan het langste mee met Vingegaard, die 2e wordt in deze rit. Ik word 4e. Ach ja, een mindere dag, dat kan gebeuren. Ik stond al ver voor. Leandro en Mas hebben het ook zwaar en duikelen naar beneden in het klassement. Maar de strijd om het podium zal morgen pas definitief beslist worden. Finlay en Júan handhaven hun 7e en 8e plaats, terwijl Jan Anton Jorgenson aan zich voorbij moet laten. Met nog 1 tijdrit te gaan kunnen er nog veel dingen veranderen. Etappe 21 Voor mij valt in deze rit weinig te halen. Tenminste dat dacht ik, tot ik mijn benen voel. Die zijn super goed. En met superbenen heb ik op dit parcours, met een beklimming, best kans. Ganna heeft een scherpe tijd neergezet, maar ik voel dat ik een goede tijdrit aan het rijden ben. Dat blijkt ook wel als ik over de finish kom. Ik rijd met 18'47 de snelste tijd, 2 seconden voor Ganna en 3 seconden voor Stefan. De Oostenrijker handhaaft zo zijn 2e plaats in de Giro. Leandro wordt 4e in de tijdrit. En rijdt zich zo met een verschil van 5 seconden het podium op. Een mooi resultaat voor hem dus. Jan Anton herovert zijn 10e plaats in het algemeen klassement. NK ITT Met goede benen ben ik natuurlijk gewoon favoriet hier. Die favorietenrol maak ik ook waar en zo pak ik een nieuwe nationale titel. Jan Anton en van der Ven maken het podium compleet. NK Weg Ik zie maar 1 manier om deze wedstrijd te winnen. Vanuit een kopgroep. In die groep zit ik samen met Menno, Joeri, Mees, Dennis van der Horst en Bouwmans. We krijgen nooit veel ruimte, maar we zijn een sterke kopgroep. Zeker omdat de meeste kopmannen weinig knechten hebben. Van der Poel, Eekhoff en Jan Anton moeten het dan uiteindelijk zelf oplossen. Dat lukt ze niet. En dus gaan we er vooraan omrijden. Mees valt op 20 km als eerste aan. Hij krijgt Menno en Joeri mee, maar ik rijd het gat rustig dicht. Ik counter hen vervolgens op de VAM-berg, waarna zij met zijn drieën mogen strijden om het podium. Joeri en Mees winnen die strijd, terwijl Menno net Jan Anton en Mathieu voorblijft. Ik word opnieuw Nederlands kampioen, door slim koersgedrag. Mooi, man! Prestaties renners in mei en juni Leandro Aparecido Leandro kende een mooie Giro. Hij haalde de 3e plaats in het eindklassement. Een plek die hij op de slotdag wist te heroveren. Ook had hij een aantal mooie dagresultaten, maar een ritzege zat er niet in. We zullen hem in de Tour weer terugzien. Marco Bossi Onthutsend zwak was zijn Giro. Na vroeg tijdverlies gooide de Italiaan er met de pet naar. Hij wist dat zijn vorm niet goed genoeg was en reed enkele ritten voor zijn ploegmaat. In etappe 18 waagde hij nog een poging om een rit te winnen, maar ondanks tactisch rijden zat het gewoon niet in de benen. Voor hem te hopen dat het in de Tour beter gaat. Milko Djurovski Milko kan tevreden terugkijken op de Ronde van Zwitserland, die gewonnen werd door Vingegaard. Milko werd 3e in het klassement en behaalde daarnaast nog 2 2e plaatsen. Dat hij geen ritwinst of eindwinst heeft gehaald, stelt hem ongetwijfeld niet geheel tevreden, maar de vorm is er wel. Kjeld Kuiper In mei sprintte Kjeld nog naar een 2e plaats ergens in Frankrijk. Een klassement zat er door een slechte tijdrit niet in. Een maand later reed hij zich in de slotrit naar een ritzege in Zwitserland. Daar werd hij ook nog 5e in het eindklassement. Een prima periode voor Kjeld dus. Xabi Llorente Xabi was in grootste vorm in de Dauphine. Met 4 ritzeges en de eindzege kan de Spanjaard enorm tevreden zijn. Zijn resultaten werden in juni nog verder aangevuld met 2 Spaanse titels: op de weg en in de tijdrit. Thierry Spintor Thierry reed in mei en juni weinig koersen, maar in Eritrea voelde Thierry zich goed. Met een nationale titel op de tijdrit keerde hij tevreden terug naar Europa. Op de weg was Girmay na een schitterend duel met hem helaas net wat sterker. In de Tour zien we Thierry weer terug in actie. Stefano Demora In mei toonde Stefano zich met 2 2e plaatsen in Noorwegen. Dat leverde hem een 4e plaats in het eindklassement op. In juni koerste de Waal in Frankrijk. De Waal kwam in de 3e rit in de Dauphiné tekort voor een ritzege. Xabi was hem daar te sterk af. De vorm van de Belg is dus prima. Kan hij zich nog verbeteren richting de Tour? Júan Alblas In Frankfurt was Júan weer eens de snelste sprinter. Die vorm zette hij door in Italië. Met 4 ritzeges in de eerste 5 dagen stond er geen maat op de Cubaan. Later in de Giro zou daar nog een rit bijkomen. Naast vele ritzeges was er ook nog een 8e plaats in het eindklassement in combinatie met de zege in het puntenklassement. Stefan Perauer Stefan reed een goede Giro. Hij werd 2e in het eindklassement. Ritwinst zat er voor hem niet in, maar dat zal de Oostenrijker weinig deren. Hij behaalde namelijk het podium. Eenmaal terug in Oostenrijk snoepte hij ook een nationale titel op de tijdrit mee. Arber Doka Arber reed echt een goede Giro. Hij deed veel werk voor Arensman en kwam zelf dichtbij ritzeges, maar het mocht niet zo zijn. Júan was sneller dan hem. Jammer voor hem, maar Arber kan echt niet ontevreden zijn. Jan Anton Pijl Jan Anton was pijlsnel deze Giro. Dat leverde hem 2 ritzeges op, maar ook een heleboel ereplaatsen. Naast deze successen reed de Nederlander zichzelf ook naar een 10e plek in het eindklassement. Een mooi resultaat dus. Op de nationale kampioenschappen reed de Nederlander naar mooie resultaten, maar winst zat er niet in. Enrico Veloce Collina In mei moest Enrico zichzelf weer in vorm rijden, maar in juni was daar succes. In een kopgroep van 3 was Enrico in Frankrijk de snelste. Een mooi succes voor de Italiaan, die in Polen weer opnieuw zal koersen. Lucho Escobar Ondanks kort blessureleed heeft Lucho zich redelijk goed kunnen voorbereiden op de Tour. In deze Tour zit er ook een rit in het parcours die hem eindelijk eens winst kan opleveren. In etappe 11 gaan we namelijk over de kasseien rijden. Een mooie kans voor de Colombiaan dus. Note: Bedankt voor reacties en likes! Ik zie dat bij de vorige update de tags vergeten ben, dus op de vorige pagina staat nog een update (voor de mensen die dat bericht eventueel gemist hebben). @chrisje1993 @Svenpunt @Bogatyr @Copywriter @FlyD @Blom @007mark @ElMarcos @DemoN @neva @Elano @Djurovski @bas huijsmans Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 5 februari Share Geplaatst 5 februari Zwakke Giro inderdaad, maar was ik al bang voor. Oom omdat er geknecht moet worden voor Vingegaard. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bas huijsmans Geplaatst 5 februari Share Geplaatst 5 februari Wat. Een. Giro. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FlyD Geplaatst 5 februari Share Geplaatst 5 februari Dit jaar geen kampioenentruitje voor Enrico, maar wel een mooie overwinning in de Dauphiné Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blom Geplaatst 7 februari Share Geplaatst 7 februari Kjeld rijdt niet verkeerd. Maar er zou meer in moeten en kunnen zitten... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aron24 Geplaatst 18 februari Auteur Share Geplaatst 18 februari Hoofdstuk 42: Tour de France en de Europese kampioenschappen Tour de France Na winst in de Giro staat de Tour op het programma. Samen met Adam, Mathéo, Romain, Thomas, Adam, Andrea en Ethan vertegenwoordig ik onze ploeg. Met een moeilijke start is het gelijk opletten Etappe 1 Etappe 1 is gelijk een serieuze. Ik voel me prima, maar verwacht hier niet gelijk het geel te dragen. 3 mannen mogen strijden om de bergtrui, terwijl het werk daarachter verdeeld wordt. Onderweg is er al de eerste opgave. Vlasov glijdt onderuit en stapt daarna uit koers. Later moet Tobias Halland Johannessen hetzelfde doen. Er volgen meer valpartijen, maar zonder grote gevolgen. De vluchters blijven lang vooruit, waarna een chaotische slotfase volgt. Uiteindelijk wordt het een punch. Jan Anton is de snelste puncher voor Júan, Kjeld en Pidcock. In clubje daarachter finishen ik, Romain en Adam 5e, 7e en 8e. Daarachter vallen veel gaten. Met onder andere Milko en Marco die bijna een minuut verliezen. Etappe 2 Aankomst bergop in de tweede rit van de Tour. Dat is nog eens een serieus begin van de Tour. Als er vervolgens UAE een te gevaarlijke vlucht wegrijdt, is het volle bak koers. Uiteindelijk rijdt er dan toch een clubje weg. In de afdaling van de eerste klim van de dag breekt het peloton, met Christen, Ayuso en Plapp als slachtoffers. Zij komen overigens wel weer terug. Op de slotklim wordt het uiteindelijk een bergop sprintje met een select groepje. Die sprint wordt gewonnen door Carlos Rodriguez, die mij nipt voorblijft. De jury verzint er dan vervolgens 4 seconden bij. Achter mij wordt Thierry 3e voor Kjeld en Birchler. Het geel gaat daarmee naar Kjeld, die Rodriguez en mij nipt voorblijft. Etappe 3 Van Nice naar Nice vandaag. De kopgroep van 6 is zeker niet kansloos vandaag, maar ik verwacht dat de vlucht niet zomaar wegblijft. 4 van de 6 vluchters slagen daar ook in. Guernalec is de gelukkige en zegeviert. De man in de gele trui wint daarachter de sprint. Etappe 4 Na wat bergen is het vandaag normaal gesproken voor de sprinters. En dat blijkt ook wel. Arnaud de Lie is de rapste voor Stefano en Júan. Etappe 5 Etappe 5 is er weer eentje voor de rappe mannen. Vlak is het zeker niet. Chaotisch wel. En dus wint Christiansen verrassend voor de Lie en Stefano. Etappe 6 Vlak is het beslist niet vandaag, maar een sprint wordt wel verwacht. Winst is ervoor Júan, die Dehairs en de Lie voorblijft. Ook is er een 9e plaats van Lucho. Etappe 7 Deze 7e etappe bevat serieus klimwerk. 16 mannen vormen de vlucht van de dag, maar krijgen weinig ruimte. Het wordt een strijd tussen de klassementsmannen, maar ik heb geen geweldige benen. We komen met 9 man boven. Arensman, Hayter, Leandro, Pogacar, August, Kjeld, Evenepoel, Jan Anton en ikzelf. In het sprintje op de slotklim is Pogacar de snelste voor Evenepoel, Jan Anton en mij. Kjeld wordt 5e en behoudt zo het geel. Etappe 8 Deze 8e etappe is een zware. De hele dag wordt er hard gekoerst. Ik voel me goed en ik wil goede zaken doen. Met een uitgedund peloton, met enkel nog Ethan en ik namens ons, gaan we richting de Col de Peyresourde. Daar trek ik ten aanval, maar de ploeg van Heineken blijft stevig doorrijden. Het gat wordt zo dus nooit heel groot, maar ze zien mij pas naar de meet terug. Ik win de rit met 18 seconden voorsprong en neem zo het geel over. Etappe 9 We gaan opnieuw klimmen, maar deze rit lijkt goed te zijn voor vluchters. Daarom mag Ethan dan ook mee namens ons in de vlucht van 22. Helaas kan die vooraan niet afmaken in de sprint. Hij wordt 5e. Bij de klassementsrenners zijn aanvallers, maar echt grote verschillen komen er niet. Etappe 10 In deze rit richting Calais zijn waaiers zeker mogelijk. Alleen het peloton breekt al voordat we überhaupt gaan waaieren. Als de waaiers al aan de gang zijn, rijdt Leandro lek. Het peloton is dan al brokken en stukken; wij hebben het peloton dan al aan gort gereden. Op een van de klimmetjes laat Ethan slim een gat vallen en zo rijden Romain, Adam en ik weg. Een groot gat op de 8 achtervolgers wordt het nooit. Ze sluiten snel aan. Maar Pogacar, Evenepoel en Milko moeten hierna alsnog lossen. Vooraan probeert Romain nog weg te rijden met een aanval, maar die poging mislukt helaas net. Het clubje sprint hem voorbij. Stefano is de snelste voor Júan, Adam, Kjeld, van Aert en mij. Wat een rit, helaas zonder ritwinst voor ons. Leandro houdt de schade na zijn ongelukkige lekke band wel redelijk beperkt, terwijl Kjeld een goede stap richting een podiumplek doet. Etappe 11 Ja, deze rit is er eentje waar we kunnen winnen, maar waar bijvoorbeeld van Aert en Lucho genoeg concurrenten zijn. De kans is ook aanwezig dat een vlucht gaat rijden. En dus zit Matheo namens ook gewoon mee in de sterke vlucht van 16. Er wordt de hele dag hard gereden en verkeerde positionering kan zomaar veel tijdverlies betekenen. Zo komen Júan en Stefano ook op achterstand te rijden. De vlucht haalt het niet, maar het peloton is na de achtervolging wel enorm uitgedund. Op 30 km gaan Pogacar, Benoot, Grisel, Eekhoff, Romain en ik in de aanval. Het groepje breekt al snel. Op het heuveltje op 12 km van de meet rijd ik namelijk weg samen met Eekhoff, terwijl Lucho van achter nog aansluit. Dan weet ik al genoeg. Van deze 2 kom ik niet meer af en dus rijd ik voor tijdwinst. We gaan met 3 naar de meet. Ik weet al dat ik het in een normale sprint niet win, dus als Lucho vroeg aangaat, wacht ik tot Eekhoff reageert. Maar dit doet dat niet, en zo wint de Colombiaan voor het eerst in zijn wielerloopbaan. Wat een zege voor de Colombiaan. Na de finish feliciteer ik mijn oude ploegmaat, want vandaag heeft hij eindelijk zijn zege te pakken. Het klassement slaat ook om. Ik pak tijd op Kjeld, die ook weer tijd pakt om zijn concurrenten. Wat een rit weer. Etappe 12 Na 2 leuke ritten kan het vandaag weer alle kanten op. Een vlucht of een puncher. Het kan hier allemaal. De ritwinnaar van gisteren voelt zich goed en is de eerste aanvaller van de dag. Hij krijgt 6 man mee. Maar de vlucht haalt het niet. Het wordt een punchsprint die Pogacar weet te winnen voor Kjeld, Jan Anton, Milko en mij. Etappe 13 Vandaag staat La Super Planches des Belles Filles op het programma. Geen makkelijk ritje dus. De vlucht gaat strijden om de zege vandaag en Simmons blijkt de sterkste aldaar. In het peloton lijken de verschillen klein, maar Leandro kent een minder moment en verliest veel tijd. Ikzelf word 6e en finish daarmee zij aan zij met Pogacar. Etappe 14 En nog maar eens een bergrit. 17 mannen rijden weg, waaronder Ethan. We hoeven daarachter dus niet te rijden en hebben ook gelijk een goede kanshebber vooraan. Heineken en Sky ruiken echter mogelijkheden vandaag. Misschien hebben ze door dat ik geen topbenen heb, maar mijn benen zijn ook niet zo slecht dat ik van dat tempo onder de indruk raak. Maar dan slaat de pech toe. Adam, Romain en Thomas vallen verdeeld over de dag. Adam en Romain moeten direct opgeven en verlaten zo de Tour. Thomas komt te laat binnen. Hij was al ziek, voelde zich al beroerd en de valpartij was er teveel aan. Mij vermoeien doen ze gelukkig niet, want dat had deze pechdag in een rampdag doen veranderen. Kjeld kent wel een slechte dag en verliest een pak tijd. En zo sta ik na deze dag toch ineens 3,5 minuut voor. De vlucht haalt het niet, en de rest van favorieten rijden elkaar er ook niet echt af. In de punchsprint verbaast Heßmann door de punchsprint te winnen voor mij, Júan en Stefano. Etappe 15 We moeten met 5 man verder na onze pechdag. Met 1 ritzege is het tot nu toe sowieso een beetje tegenvallende Tour. Ja, ik sta ruim in het geel, maar toch, het is vaak net niet deze Tour en dat ben ik niet gewend. En nu moeten we ook nog eens onze momenten uit gaan kiezen. Het is vervelend, maar goed, we gaan er gewoon het beste van maken. 7 mannen rijden met moeite uiteindelijk weg. Zij halen het niet. Het wordt namelijk beslist in een sprint bergop. Júan wint voor mij en Pogacar. Tweede rustdag Met een flink uitgedunde ploeg hebben we de tweede rustdag bereikt. We leiden comfortabel, maar we moeten de Tour altijd nog uitrijden natuurlijk. Etappe 16 Ik wil vandaag winnen, maar hoe, geen idee. Als goede klimmers wegrijden, is het onmogelijk om de vlucht te controleren. En dus is de enige optie Ethan meesturen, die vooraan de hele dag niets gaat doen in de ijzersterke vlucht van 28 renners. Er wordt hard gereden de hele dag. Dat kost veel renners die hoog staan in het klassement de kop. Op de Galibier moet de nummer 2 in het klassement Kjeld bijvoorbeeld even passen, maar hij is al snel terug. Vooraan toont Ethan bij de sterkere renners te horen. Alleen voor de winst doet hij niet mee. Vluchter Barker is te sterk en is de enige vluchter die vooruit blijft. Milko wordt daarachter 2e voor Pogacar en mij. Er zitten schijnbaar nog wel wat kleine tijdverschillen tussen. Geen winst voor mij vandaag en daar baal ik toch wel van. Etappe 17 Deze etappe is een mooie. De Alpe d'Huez is een klim die mij doorgaans goed ligt. Met 1 etappezege voor de ploeg is de Tour toch wat pover tot nu toe. In deze rit rijdt er in het eerste deel van de rit niemand weg. Op de Galibier gaat Milko zelf even in de aanval, maar die laat zich algauw terugzakken in het peloton. Daarna komt er toch een kopgroep met zowel Ethan als David, maar helaas zit Baker er ook weer bij. Al is het snel duidelijk. De vlucht haalt het niet. Het gaat dus een strijd worden op de Nederlandse berg tussen de grote mannen. Precies zoals ik voor ogen had. Ethan en David maken tempo. En dat is niets voor niets. Met nog 3 km te gaan gaat Leo Hayter ervandoor. Milko springt mee. En ik rij als derde hond het gat dicht. Terwijl de twee elkaar de vliegen afvangen, heb ik de laatste meters het meest energie over. In het sprintje tussen de Brit en Milko ben ik dus de winnaar. Een mooie en verdiende zege vandaag! Eindelijk weer eens! Milko neemt overigens wel de leiding in bergklassement. Het klassement gaat over de kop. Kjeld kent een moeilijke dag en valt van het podium af. Pogacar en Milko nemen een podiumplek in, terwijl ook August en Hayter klimmen. Evenepoel en Leandro zijn andere zakkers in de top 10. Etappe 18 Een vlucht of een sprint. Ik vermoed het eerste, zeker als 19 man wegrijden. We hebben weliswaar Matheo voorin, maar heel kansrijk is hij in zijn eentje nu ook weer niet. Ganna is vooraan uiteindelijk de beste vluchter. Voor het peloton is het een mooie rustdag geweest. Etappe 19 Met nog 2 bergetappes te gaan lijkt het gevecht om het geel al beslist, maar de strijd om de podiumplaatsen en de bergtrui ligt nog open. Een vlucht heeft kans, vooral omdat de laatste klim niet voor verschil zal zorgen. Als iemand dus vandaag als klassementsrenner wil winnen, moet er wel wat gebeuren in de rit zelf. Wij sturen Andrea en Ethan mee in de vroege vlucht. Veel ruimte krijgt de vlucht niet, maar toch genoeg om als springplak te fungeren. Op de Plateau des Glières val ik onderop de klim al aan. Veel ruimte krijg ik nooit, maar Andrea en Ethan verrichten geweldig werk, zodat ik de laatste vluchter Bagioli kan oppikken op de slotklim en een nieuwe ritzege kan boeken. Geweldig! Achter mij wordt Júan 2e voor Kjeld. In het algemeen klassement glipt Milko voorbij Pogacar en zo blijft de strijd om plek 2 toch nog spannend. Etappe 20 Met de Col de La Loze op het programma kan er nog veel veranderen in het algemeen klassement. Een grote kopgroep van 24 met de man in de bollentrui Ethan krijgt niet veel ruimte van Heineken. Vooraan blijken Bisaux en Barker te sterk. Zo neemt Barker de leiding in het bergklassement. Maar ook die 2 halen het niet. De favorieten gaan strijden om de rit. Het is Milko die het bal opent met de eerste aanval op 10 km van de meet. Leandro, August, Pogacar en ik gaan als enige mee. Als ik dan een counteraanval plaats en daarna stevig doorrijdt, is Milko de enige de even mee kan. Ik rij daarna met nog 5 kilometer te gaan solo op de finish af. Milko zakt terug naar zijn concurrenten, terwijl ik niet veel verder wegloop bij de rest. Zo win ik de rit met een kleine voorsprong. Pogacar wint daarachter de sprint van Milko en zo staan ze in exact dezelfde tijd naar 20 etappes. De enige verschuiving in de top 10 is de wegzakkende Kjeld, die een plekje verliest aan August. Etappe 21 Na een geweldige slotweek ben ik toch nog tot 4 ritzeges gekomen. Verder zijn het geel en de bollen binnen. Daarmee ben ik dus alleen recordhouder met 6 eindoverwinningen. In Parijs toont Christiansen zich de snelste voor De Lie en Kjeld. Het groen blijft echter in handen van Júan. EK ITT Heel eerlijk verwacht ik niet zoveel van deze tijdrit. Meer dan een 14e plaats zit er dan ook niet in. Evenepoel wint voor Kopp en Lindberg. Veloce Collina is de beste Italiaan met een 9e plaats. EK weg Op dit kampioenschap zal ik niet snel winnen. Ik probeer mee te gaan in de kopgroep. Alleen dat mag van de Belgen niet. Ik doe mijn werk dan maar voor Olav, die helaas niet kan winnen. Philipsen is de snelste. Prestaties renners juli en augustus (tot Vuelta) Leandro Aparecido Na al een Giro gereden te hebben, reed Leandro ook de Tour. Leandro reed een redelijke Tour, maar viel niet zo op als in de Giro. Hij werd 8e en behaalde zo geen dubbelpodium. Na de Tour werd Leandro nog 10e in Burgos. Marco Bossi Met een slechte eerste dag hielp Marco zichzelf in de problemen. Hij stond te laag in het klassement en moest al vlot knechten. Daarmee werd hij zijn 2e slechte grote ronde voor het jaar. Het is daarom ook geen wonder dat de Italiaan vertrekt naar een ander oord. Het huidige Medellin is volgend jaar zijn bestemming. Milko Djurovski Milko kende een goede Tour. Hij wist 2e te worden in het algemeen klassement. Ritwinst zat er niet in, maar een podium in de Tour is gewoon goed. Na de Tour werd Milko in Burgos 2e achter het supertalent Vincent Bouvier. Ondanks deze resultaten rijdt hij volgend voor een andere ploeg: het huidige Bora. Kjeld Kuiper Hoewel Kjeld geen rit wist te winnen in de Tour reed hij wel lang in het geel. Een podiumplaats leek er lange tijd in te zitten, maar aan het einde van de tweede week sloeg de vermoeidheid toch wat toe. Zo werd hij uiteindelijk 5e. Xabi Llorente Xabi had de pech dat hij betere ploegmaten had en moest knechten. Met een 5e plaats als beste resultaat in deze Tour en 16e in het algemeen klassement zal de Spanjaard niet tevreden zijn. We zien hem volgend jaar in de kleuren van Sky. Thierry Spintor Thierry werd in etappe 2 netjes 3e, maar daarna moest hij vooral knechten. Logisch dat het jonge talent vertrekt. Hij gaat net als Marco naar Medellin. Stefano Demora Stefano kende een geweldige Tour met ritwinst in de waaierrit. Hij was er daarvoor al enkele keren dichtbij een zege. Hij werd 17e in het eindklassement. Na de Tour sprintte de Belg nog naar de 2e plaats in BEMER Cyclassics. Júan Alblas Júan was in de eerste etappe dichtbij het geel, maar hij werd geklopt door Jan Anton. Zoals van hem verwacht wordt, pakte hij zijn ritzeges mee in de Tour. Het aantal 2 is wel minder dan verwacht, maar natuurlijk nog steeds fraai. Het leverde hem ook het verwachte groen op. Over groen gesproken, volgend seizoen keert hij terug bij het huidige Heineken. Na Tour won Júan nog 3 keer in Burgos, werd hij 4e in BEMER Cyclassics en 1e keer 2e in de Ronde van Duitsland. Stefan Perauer Stefan schoot in de Axion Swiss Bank Gran Premio Citta di Lugano raak. Daarna werd hij 3e in de Ethias-Tour de Wallonië. Mooie resultaten voor Stefan. Arber Doka Arber werd in Limousin 1 keer 2e. Voor de rest haalde hij zijn jaarlijkse kampioenschappen op. Volgend jaar rijdt Arber voor het huidige Team Voralberg, en daarmee waarschijnlijk een niveau onder de World-Tour. Jan Anton Pijl Jan Anton was pijlsnel in de eerste etappe van de Tour. Hij pakte daarmee het eerste geel. Daarna kwam hij nog 2 dichtbij een zege. Jan Anton ging na de Tour gewoon goed door met winnen. In Denmark Rundt won hij 2 ritten, het eind- en het puntenklassement. Daarna wist hij de andere snelle mannen te kloppen in de BEMER Cyclassics. Jan Anton vertrekt ondanks zijn goede jaar na een andere ploeg: KBC Enrico Veloce Collina In de Ronde van Polen kwam de snelle Enrico tot 1 ritzege en 1e 2e plaats. Deze vorm nam hij mee naar Denemarken, waar hij nog een rit won. In BEMER werd hij 5e. Ondanks zijn goede resultaten maakt hij toch een wat vreemde stap in zijn loopbaan. Hij vertrekt naar Ljubljana Gusto Santic. Voor hem maar te hopen dat die ploeg een grote ronde mag rijden. Lucho Escobar Zoals ik al eerder voorspeld had. Etappe 11 is een rit voor hem. Die rit haalde hij mij en Eekhoff bij. En wist hij naar zijn eerste profzege te sprinten. Die overwinning is opgevallen, want volgend jaar rijdt hij voor Team Air Belgium. Note: Bedankt voor reacties en likes! @chrisje1993 @Svenpunt @Bogatyr @Copywriter @FlyD @Blom @007mark @ElMarcos @DemoN @neva @Elano @Djurovski @bas huijsmans Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 18 februari Share Geplaatst 18 februari Kijk, eindelijk naar een andere ploeg. Hopelijk daar wel absolute kopman, want rij geen deuk in een pakkie boter. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FlyD Geplaatst 18 februari Share Geplaatst 18 februari Enrico zal een zus van Urska gevonden hebben Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bas huijsmans Geplaatst 19 februari Share Geplaatst 19 februari Toch opmerkelijk dat met 2 ritoverwinningen en winst van het groen de Tour toch een beetje als een teleurstelling voelt. Wel erg veel podiumplekken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blom Geplaatst 19 februari Share Geplaatst 19 februari Lang in het geel gereden, helaas geen overwinning en uiteindelijk toch nog wat weggezakt maar nog wel top vijf kunnen rijden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 20 februari Share Geplaatst 20 februari 2e is niet verkeerd in de tour maar zonder ritwinst is het echt een net niet tour. Hopelijk meer succes bij Bora Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aron24 Geplaatst 10 maart Auteur Share Geplaatst 10 maart Hoofdstuk 43: La Vuelta en het WK Etappe 1 Op jacht naar mijn 3e grote ronde. We beginnen in Utrecht met een ploegentijdrit. Daarin worden we 4e op 6 seconden van winnaar Sky. Dat is een degelijk resultaat voor onze ploeg. Geen grote schade aan de broek. Heel mooi. Etappe 2 In deze 2e rit is er een kans op waaiers, maar dat lijkt te ver van de meet te zijn. Die komen er dan ook niet en zo wint Wendt de sprint. In deze heeft Thierry overigens op moet geven na een val. Etappe 3 Vandaag hebben we weer een grote kans op waaiers. Het peloton breekt in de finale, maar grote namen laten zich niet verrassen. Winst is ervoor Jakobsen. Etappe 4 In de 4e rit moeten we scherp zijn, met een aankomst licht heuvelop. Het wordt een punchsprintje, ondanks er best flink gekoerst wordt. En daar hebben we een specialist voor in huis. Romain, terug van zijn blessure, maakt het werk van de ploeg af. Hij wint voor Xabi en mij! Lekker zeg! De Spanjaard pakt zo de rode trui, terwijl ikzelf naar de 4e plaats in het algemeen klassement stijg. Etappe 5 Ook vandaag rijden we weer over een parcours waar we als ploeg kans maken op winst. Alleen de kopgroep van 6 houdt lang stand. Op de Alto del Vivero besluit ik dan ook maar te versnellen, maar op de top hebben Samitier en Ghebreighzhabier nog niet genoeg over. In de afdaling rijd ik vol door, maar de 2 vroege vluchters zitten kapot. Zo win ik deze rit met een kleine voorsprong. Ook neem ik de leiderstrui over! Etappe 6 Met de Pico Jano hebben we een serieuze aankomst bergop. Maar liefst 28 renners, met onder andere David, vertrekken in de vroege kilometers. Daarom hoeven wij logischerwijs niet te rijden. Vooraan maakt David het af door de kopgroep flink uit te dunnen en Hamilton te kloppen in de sprint. Dat levert hem ook de leiderstrui op. Verder verliest Vingegaard veel tijd in het klassement, wat Xabi de enige kopman van Heineken maakt. Etappe 7 Deze 7e etappe kan meerdere kanten op, want vlak is die beslist niet. 15 man vertrekken. Vandaag zitten Enekoitz en Enzo namens ons mee. De vluchters halen het niet. Ethan Hayter is uiteindelijk de rapste in de sprint. Etappe 8 Vandaag finishen we bergop. Een interessante rit dus. Er wordt de hele dag hard gekoerst, vanwege de kopgroep. Uiteindelijk gaan de favorieten erom rijden. Onderaan is het al snel duidelijk dat Xabi de benen niet heeft. Hij gaat al vroeg overboord. Op de klim regent het aanvallen, maar het is al snel duidelijk dat wij de sterksten zijn. In de finale countert Finlay een aanval van Almeida. David moet passen op de aanval van de Portugees, maar Finlay rijdt naar de ritzege. Ik word kort daarachter mooi 2e. Deze uitslag betekent voorlopig een volledig podium voor ons, maar ik verwacht niet dat we dat volhouden. Etappe 9 De laatste rit voor de eerste rustdag is weer een pittig ritje. 15 renners vormen de vlucht van de dag, terwijl CSC en Bora verrassend de controle nemen in het peloton. 2 van die vluchters gaan uiteindelijk strijden om de zege. Masnada blijft Higuita voor. Op de Spaanse muur in de finale maakt Romain geweldig tempo voor mij en Finlay. De concurrentie, en David, kunnen niet mee. Als Romain wegstuurt, rijd ik vol door naar de finish. Met Finlay in mijn wiel. Van de grote voorsprong van 2 vluchters is bijna niets meer over. Ik word zo derde voor Finlay en neem daarmee de leiding van David over, die ook Finlay aan zich voorbij moet laten. Eerste rustdag We staan er als ploeg echt geweldig voor na 9 dagen. Van David verwacht ik niet dat hij dit volhoudt, en bij Finlay hangt het echt af van zijn slotweek. Met 4 ritzeges voor 4 verschillende renners beleven we tot nu toe echt een geweldige Vuelta. Etappe 10 Een relatief vlakke tijdrit van 31 kilometer. En dus liggen er ook kansen voor Joshua. Lang staat hij ook bovenaan, maar Foss en Hayter rijden kort achter elkaar beide net wat sneller. Xabi gaat daar nog overheen en wint de tijdrit. Ik word toch wat teleurstellend 13e, maar in het klassement zijn de marges met de concurrentie niet echt groot. Finlay behoudt zijn 2e plaats, terwijl David wegzakt. Etappe 11 Vandaag zouden we weleens kunnen gaan waaieren. Het is dus opletten geblazen. Na 80 km is het raak. Het peloton breekt voor het eerst in deze rit, maar enkel Carlos Rodriguez heeft zich laten verrassen. Hij is dus extra gewaarschuwd. Maar het peloton blijft maar breken, en dus komen er meer slachtoffers. Want met nog 50 km te gaan, zijn er nog maar 18 renners over in het peloton. Bjerg, Mohoric, Wendt, Price-Petjersen, Almeida, Veloce Collina, Sobrero, Leo Hayter, Reed, Tiberi, Mikhels, Finlay, David, Joshua, Enzo, Enekoitz, Aurelien en ik. Maar ook dit groepje breekt. Zo blijven er 6 van ons en 3 van UAE over. Echter komt een grote groep toch nog terug, maar het peloton blijft daarna breken. Op 21 km van de meet breken David, Joshua, Finlay, Hayter, Sobrero en ik los. Als het overgebleven deel van het peloton bijna opnieuw aansluit, trek ik ten aanval. Mijn solo van 6 km rond ik af, terwijl Tiberi daarachter 2e wordt voor Rafferty. Wat een rit! Door deze zege neem ik de leiding in het puntenklassement. Etappe 12 Na het spektakelstuk van gisteren is het vandaag weer aankomst bergop. Min of meer per ongeluk raakt Joshua mee in de vlucht van 19. Zo hoeven we daarachter niet te rijden. Het wordt uiteindelijk een strijd tussen de klassementsmannen, waar het duidelijk is dat Tiberi en ik de sterksten zijn. En elkaar gewaagd. Als David in de problemen komt, is er voor mij weinig reden om de concurrentie te gaan helpen. Door het toedoen van de Italiaan komen er toch schot in de zaak. Almeida is daar het voornaamste slachtoffer van. Ook gaan we zo met 6 renners, Rodriguez, Xabi, Ayuso, Finlay, Antonio en ik, de slotkilometer in. In de laatste honderden meters doe ik de eerste echte versnelling die mij de ritzege oplevert. Achter mij wordt Antonio 2e en Finlay 3e. Een mooie dag dus. Etappe 13 Helemaal vlak is het vandaag niet, maar veel gekte verwacht ik vandaag echt niet. 4 renners vertrekken in deze rit, met onder andere Lucho. In de lichtoplopende finale is Rafferty de snelste voor Covi en Hayter. Etappe 14 Nog maar weer eens klimmen. Een grote kopgroep rijdt weg, maar het is snel duidelijk dat ze het niet gaan halen. In de zware finale regent het op de voorlaatste klim al aanvallen. David moet passen en het is duidelijk dat hij veel tijd gaat verliezen. Tiberi en Xabi rijden daar al weg, maar op de slotmuur rijd ik het gat met Finlay vrij makkelijk dicht. Storer is de enige vluchter die zich wel van voren in de koers kan handhaven. Op 3 km moet Finlay jammer genoeg een gaatje laten. En zo rijd ik opnieuw solo naar een zege. Finlay wordt 2e en Storer nog knap 3e. In het klassement zakt David door het ijs, terwijl Antonio en Xabi hun kansen op een podium dichterbij zien komen. Etappe 15 We rijden vandaag naar Sierra Nevada. 15 mannen nemen al vroeg de benen en vormen zo een sterke kopgroep. Als we aankomen op de slotklim hebben de vluchters nog altijd kans. Finlay, ik, Ayuso en Tiberi rijden naar een mooie leadout van Enzo al snel weg. Alleen Ciccone en Colleoni houden knap stand. Ik word 3e voor Ayuso. Een halve minuut later volgen de Italiaan en Finlay. Tweede rustdag We staan er mooi voor met nog 1 week te gaan. Finlay gaat nog een moeilijke slotweek krijgen, maar een podium moet kunnen. En dat zou voor hem echt geweldig zijn. Etappe 16 Vandaag is een sprint waarin Isidore de snelste toont voor Veloce Collina. In het klassement verandert er verder niets. Etappe 17 Een vlucht zou in deze etappe best kansrijk kunnen zijn. In de kopgroep van 10, met onder andere Lucho, hebben wij met Enekoitz ook een goede renner vooruit. De Spanjaard koerst slim en spaart zich gedurende de etappe goed, terwijl de rest van de kopgroep zich helemaal leeg trekt. In de finale doet de Spanjaard al het werk. Op de slotklim trekt Tiberi nog ten aanval, maar ik zit gelijk op zijn wiel. Het ontmoedigt de Italiaan niet, maar aansluiten lukt hem ook niet. Enekoitz wint zo! En is daarmee de 5e renner van ons met een ritzege in deze Vuelta. Schitterend! Etappe 18 Deze etappe is eentje voor de echte klimmers. 22 renners vroeg en namens ons zit Aurelien mee. Hij rijdt een goede rit, maar komt helaas niet verder dan een 4e plaats. Hij moet Cristian Rodriguez, Kämna en Covi voor laten. In de strijd om het podium doen Finlay en Xabi goede zaken. Zij kunnen mij volgen en winnen zo kostbare tijd op de concurrentie. Etappe 19 In deze rit lijkt een vlucht kansrijk. Enzo is de eerste renner die vertrekt. En hij krijgt 8 andere mannen mee. Niet iedereen haalt het tot het meet, maar 5 vluchters gaan er om strijden. In de spannende sprint tussen 2 Oostenrijkers en 1 Fransman toont de laatste zich de snelste. En zo is Enzo de 6e renner van onze ploeg die een rit wint. Fantastisch! Etappe 20 Nog 1 serieuze bergrit te gaan. Maar echt zwaar genoeg is de rit niet. De vluchters hebben weinig. Finlay heeft het moeilijk en moet op de slotklim passen. In de sprint om de zege is Antonio de snelste voor Hayter en mij. In het top van het klassement verandert er weinig. Zo wordt Finlay knap achter mij 2e. Etappe 21 Deze sprint wordt gewonnen door Rafferty. Verder is er vandaag weinig gebeurd. Het is voor mij wel een sensationele dag. Ik voltooi namelijk een legendarische hattrick. 3 grote rondes in 1 jaar! Nog nooit eerder vertoond. Geweldig! WK ITT Deze tijdrit is beslist geen makkelijke. 52 km, en ook niet over vlak terrein. Ik rijd een goede tijdrit, maar op Evenepoel staat geen maat. Ook Foss is wat rapper. Een bronzen medaille, dat is best goed! WK weg Er is maar 1 topfavoriet vandaag en dat ben ik. Op dit terrein heb ik het hele jaar gedomineerd. Als ik wereldkampioen word, zou dat historisch zijn. Nog niemand deed dat 4 keer. Ik kan de eerste worden. Concurrenten zijn er overigens zeker met Marco, Leo Hayter, Tiberi en Pogacar. Het wordt een harde koers. Al op 80 km van maat vallen de eerste favorieten aan. Te vroeg blijkt al snel. Het wordt pas in de slotfase pas beslist. Op 20 km, als er nog maar 5 renners over zijn, ga ik ervandoor. Marco kan mee, maar dan is daar dan ook alles mee gezegd. Met nog 1 klim weet ik dat ik ga winnen, maar Marco geeft niet zomaar op, maar kort van de top moet de Italiaan zich toch rechtzetten. Ik rijd de laatste 9 kilometers solo, en zonder grote risico's, naar de meet. 4 wereldtitels op rij! Ongelofelijk. Wat een afsluiter van mijn seizoen! Wat een jaar! Prestaties andere renners Leandro Aparecido Na redelijke resultaten in de Renewi - Tour kwam Leandro tot een fraaie 4e plaats in Montreal. Vervolgens leek de Cofdis-renner geen last hebben van een jetlag. Hij wist de eerste rit in Luxemburg te winnen. Uiteindelijk moest hij in het algemeen klassement Perauer en Plapp nog voorlaten. Mooie resultaten dus. Marco Bossi Zijn rug rechten is wat Marco moest doen. In de Renewi Tour deed hij dat met een ritzege. En op het WK was hij de enige renner die met mij de strijd aan kon gaan. Dat leverde hem een zilveren medaille op. Zo kan hij het jaar toch met een bak zelfvertrouwen afsluiten. Milko Djurovski In Il Lombardia werd hij 4e, waarmee hij de 3e renner van zijn ploeg was. Een sterk einde dus van de man die volgend seizoen in andere kleuren rijdt. Kjeld Kuiper Na de Tour reed Kjeld alleen nog in het Verenigd Koninkrijk. Hij kwam dichtbij zeges, maar winnen zat er dus niet in. Hij werd daarnaast 6e in het eindklassement. Xabi Llorente Een grote inzinking kostte de Spanjaard zijn podiumplaats in de Vuelta. In etappe 10 herstelde Xabi wel zijn eer door een etappe te winnen. Maar de 6e plaats in het eindklassement kan hem toch niet volledig tevreden stellen. Na de Vuelta reed hij nog naar een 4e plaats in Chrono des Nations. Thierry Spintor Na 2 dagen was het al voorbij in de Vuelta, maar toch keerde Thierry nog terug in koers. In Il Lombardia speelde hij het ploegenspel perfect uit. Hij legde Holter erop in de sprint, en bleef ook zijn medevluchter van der Meulen voor. Zo boekte de man uit Eritrea onverwachts de grootste zege uit zijn wielerloopbaan. Mooi voor hem! Stefano Demora Na de Tour zaten er geen hoogstaande resultaten meer in. Zijn 5e plaats in de Bretagne Classic was zeker nog netjes, maar niet wat Stefano gehoopt had van zijn einde van het seizoen. Júan Alblas Na ietwat tegenvallende resultaten in Duitsland was Júan in het Verenigd Koninkrijk de snelste sprinter met 5 ritzeges. Dat leverde hem uiteindelijk ook de 10e plaats in het eindklassement op. In de laatste koers van zijn jaar kwam er nog een zege. In Paris-Tours was hij namelijk de snelste in een kopgroep van 12. Stefan Perauer Stefan reed sterk in Luxemburg. In de derde etappe nam hij al de leiding over van Leandro. In de laatste etappe kwam daar nog een overwinning bij. Hij was Plapp te sterk af. Zo was de eindoverwinning binnen. Daarna volgde er nog degelijke resultaten in Italië, maar echt groot succes zat daar niet bij. Arber Doka De resultaten vielen toch wat tegen in zijn koersen aan het einde van het jaar. Toch liet hij zich op 15 oktober nog een keer zien in de kleuren van Ineos. Hij wist de Veneto Classic te winnen. Een mooie afsluiter voor de renner uit Albanië dus. Jan Anton Pijl Jan Anton was het einde van augustus in geweldige vorm met 2 ritzeges en de eindoverwinning in de Renewi Tour. Die vorm trok hij nog door richting Bretagne, waar hij ook wist te winnen. Daarna zakte de vorm wat weg. Toch kan Jan Anton terugkijken op een goed laatste jaar voor UAE. Enrico Veloce Collina Na een tegenvallende Vuelta, met slechts 1 2e plaats als beste resultaat, wist de Italiaan nog wel te winnen in eigen land. Hij was daar de beste vluchter door zijn 2 medeaanvallers te verslaan. Volgend seizoen zal het voor de Italiaan een interessant jaar worden in nieuwe kleuren. Lucho Escobar Lucho was aanvalslustig in de Vuelta, maar het was absoluut niet zijn terrein. We zullen hem in de klassiekers volgend seizoen vast zien. Overzicht seizoen Note: Bedankt voor reacties en likes! @chrisje1993 @Svenpunt @Bogatyr @Copywriter @FlyD @Blom @007mark @ElMarcos @DemoN @neva @Elano @Djurovski @bas huijsmans Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 10 maart Share Geplaatst 10 maart Zilver op het WK, toch geen slechte prestatie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 11 maart Share Geplaatst 11 maart Benieuwd naar komend seizoen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blom Geplaatst 11 maart Share Geplaatst 11 maart Rustig het seizoen uitgereden. Overall geen slecht seizoen maar nu kijken of we kunnen doorpakken en nog een keer een grote overwinning kunnen halen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aron24 Geplaatst 18 maart Auteur Share Geplaatst 18 maart Hoofdstuk 44: Het Openingsweekend Met 2 koersen in de eerste 2 maanden van het nieuwe seizoen begin ik zoals elk jaar weer rustig. Omloop het Nieuwsblad Mijn eerste koers van het jaar. En het is gelijk een mooie koers. Er wordt hard gekoerst en er zijn veel aanvallers. Alleen wachten op de Muur blijkt de juiste strategie. Op de Muur val ik aan en niemand kan mee. Mohoric, Asgreen en Arber proberen mij nog wel terug te halen. Alleen ze slagen daar niet in. En zo win ik Omloop het Nieuwsblad. Een koers die ik nog niet had gewonnen. Dus dat is erg mooi. Kuurne - Brussel - Kuurne Bij deze koers vraag ik me toch echt af hoe ik deze ga winnen. Ik zie maar 1 mogelijkheid: de vroege vlucht. Dodd, Ortiz en Foster zijn mijn medevluchters. Ze geven ons veel ruimte, precies zoals ik gehoopt had. We trekken lang samen op. En het peloton blijft lang op een grote afstand. Met nog 10 km te gaan hebben we nog anderhalf minuut. Ortiz en Foster zitten dan helaas stikkapot. Maar Dodd en ik hebben nog energie over. De Amerikaan kan nog maar 1 kopbeurt doen en moet vervolgens in mijn wiel blijven zitten. Dat snap ik volledig. In zijn positie had ik hetzelfde gedaan. Ik knal gewoon vol door. Het peloton komt dichtbij, maar Dodd en ik gaan erom sprinten. Ik ga aan, en de Brit probeert het nog even. Maar zet zich vrijwel direct neer. Ik sprint naar de meet en pak zo de dubbel. Het sprintende peloton, met Groves als snelste voor Arber, komt 12 seconden later binnen, maar wordt vreemd genoeg toch in dezelfde tijd gerekend. Zou mij een zorg zijn trouwens. Ik win ook deze. Schitterend. Weer eentje van het lijstje! Prestaties renners Júan Alblas Terug op het oude nest en Júan rijdt als vanouds. Met 3 zeges en een puntentrui in Oman ging de Cubaan met een bak vertrouwen naar UAE. Daar was het maar liefst 5 keer raak. Dat leverde hem een 2e plaats in het eindklassement en winst in de puntentrui op. Wat een start. Kjeld Kuiper In Valenciana was Kjeld in redelijke vorm met een 4e plaats in het eindklassement. In Algarve ging dat beter. In rit 2 was het raak. Die ritzege betekende ook de fundatie voor de eindoverwinning. Zo is de Nederlander dus lekker aan het seizoen begonnen. Milko Djurovski Milko begon in San Juan redelijk voor zijn nieuwe ploeg, T-Mobile. Hij werd 3e in het eindklassement en pakte 2 ritten. Een redelijk begin in zijn nieuwe roze kleuren. Stefano Demora Stefano was dichtbij overwinningen, maar zowel in San Juan als in de UAE Tour was het net niet. Toch kan de Belg blij zijn met een 4e plaats in het eindklassement van San Juan. Lucho Escobar Lucho kende een goede start in zijn nieuwe kleuren. Hij werd 3e op het Colombiaanse kampioenschap tijdrijden. In de Omloop was het nog niet geweldig, maar slecht was het ook niet. Hij finishte in dezelfde groep als Gillian en van Aert. Wat kan Lucho verder dit seizoen? Stefan Perauer Stefan liet zich alleen op Strava zien, maar wedstrijddagen waren er nog niet. Hem kom ik wel tegen in Strade Bianche. Marco Bossi Marco is aan het begin van het seizoen nog niet in grootste vorm. Een 4e plaats in Andalucia is dan ook zeker niet slecht. Of de vorm inmiddels beter is, zullen we snel weten. Hij is er namelijk bij in Strade Bianche. Thierry Spintor Het is duidelijk dat Thierry nog niet de vorm van het einde van vorig seizoen te pakken heeft. In UAE stond hij er nog niet, maar misschien verandert dat in het eerste monument van het jaar. We zullen zien. Xabi Llorente Xabi reed alleen in eigen land. Hij finishte in Andulucia degelijk 6e, met 1 3e plaats in etappe 5. Wat kan de Spanjaard nog meer dit seizoen? Jan Anton Pijl Jan Anton rijdt dit seizoen voor Sunweb. Hij liet de zon dit seizoen ook gelijk schijnen. Na 7 koersdagen heeft hij al 3 zeges te pakken. Wat een sterke start van de Nederlander. Kan hij deze lijn doortrekken? Leonardo Aparecido Leonardo heeft zijn eerste zege ook al te pakken. In Blausasc won hij namelijk solo. Hij werd ook 5e in het eindklassement. Geen slecht begin dus. Enrico Veloce Collina In nieuwe kleuren toont de Italiaan zich gelijk. In 5 kansen was het 4 keer raak. In de Tour of Antalya kwam daar ook nog een puntentrui bij. Een goed begin dus voor de Italiaan. Arber Doka Arber toonde zich goed in zijn koers. Met 2 4e plaatsen in het openingsweekend kan hij dan ook echt niet ontevreden zijn. Al zal hij toch ook eens graag een grote klassieker winnen. Zeker nu hij in nieuwe kleuren rijdt. Note: Bedankt voor reacties en likes! Ik moet een beetje besparen op afbeeldingen (ik kan nog maar 9 mb gebruiken), vandaar dus geen teamscreens deze keer. @chrisje1993 @Svenpunt @Bogatyr @Copywriter @FlyD @Blom @007mark @ElMarcos @DemoN @neva @Elano @Djurovski @bas huijsmans Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 18 maart Share Geplaatst 18 maart Een goed begin is het halve werk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FlyD Geplaatst 18 maart Share Geplaatst 18 maart Midden februari en al 4 keer gewonnen. Dat is een heerlijke start! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 18 maart Share Geplaatst 18 maart Team Medellin zit ik nu. Ook leuk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blom Geplaatst 21 maart Share Geplaatst 21 maart Vorm al vroeg te pakken. Kijken of we deze door kunnen trekken!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aron24 Geplaatst 22 maart Auteur Share Geplaatst 22 maart Hoofdstuk 45: de klassiekers Strade Bianche Wat een race staat er op de planning vandaag. Het is chaos vanaf de start. Op 147 km van de meet rijden er 17 man voorop, met Guernalec namens ons. Daarachter een peloton van 50. Stefan, Morgado, Ayuso en Hirschi hebben zich al laten verrassen. Op 120 km van de meet is het peloton al uitgedund tot 24 renners. Zo is ook Evenepoel gelost. Er komen wel renners terug, maar de chaos blijft. Het is een zware koers met veel aanvallen. Van Kjeld, Jan-Anton, Marco, Enekoitz en Leandro bijvoorbeeld. Als het dan even stilvalt op 13 km van de meet zie ik mijn kans. Ik heb een gat en ik ben hem gevlogen. Jan Anton, Kjeld en Marco proberen samen nog het gat te dichten, maar daar slagen ze niet in. Zo win ik dus deze klassieker, waarvan de mensen tijd echt van genoten hebben! Milano - Sanremo Met 3 uit 3 verwacht ik hier niet zomaar een zege. Júan, Enrico en de Lie, en dan is er ook nog Marco, die op dezelfde manier als mij moet winnen. Verder zijn er nog meerdere andere favorieten. Die 4 vluchters zijn natuurlijk volstrekt kansloos. Het is uren wachten op de Poggio. Als Asgreen gaat, schuiven ik, Kodric en Mohoric mee. Als ik nog een keer ga, kan alleen Kodric nog mee. Het wordt vooraan een sprint tussen 2. Ik en Kodric, maar de 25-jarige Sloveen heeft de benen niet meer. Zo win ik de sprint en La Primavera. Achter ons maakt Júan het podium compleet. E3 Saxo Classic Het zal niet makkelijk zijn om vandaag te winnen, maar ik ga het gewoon weer proberen. Omdat er een grote groep van 12 renners probeert weg te rijden, is het wederom vroeg koers. Steeds meer renners maken de jump. En zo rijden er met nog 90 km te gaan 21 man voorop. Het is daardoor de hele dag koers, vooral omdat wij blijven rijden. De oude vluchters houden lang stand, maar op de Oude Kwaremont dicht ik samen met Turner, Küng en Gillian het gat. Om hen vervolgens op de volgende klim allemaal achter te laten op 25 km van de meet met een splijtende versnelling. Achter mij rijden dan 8 achtervolgers en van Aert. In de club hebben we met Filippo nog een tweede kaart in handen. Want Matheo zit echt stuk. Die tweede groep pakt van Aert nog, maar de 8 blijven hen voor. Maar aan mij viel niet te tippen. Wat een zege! Met dank aan mijn ploegmaten. 5 uit 5! Ongelofelijk! Gent - Wevelgem Hoe ga ik vandaag winnen? Ik heb geen idee. We hebben in elk geval met Erazem een renner vooraan. Wat de rest van mijn ploeg aan het doen is, vraag ik me wel af. Op 70 km ben ik al alleen in het peloton. Ik zie dus nog maar 1 kans. Op de Kemmelberg naar de 4 vluchters toe jumpen. Dat lukt. Nog even kan mijn Erazem werk doen, maar ik moet 25 km tegen een groot peloton rijden. Als de Denen Wang en Asgreen daarachter op 15 km van de meet wegrijden, stijgen mijn kansen. Alleen werken de Denen lange tijd goed samen, totdat Wang Asgreen lost. Wang rijdt het gat naar mij bijna dicht, maar hij strandt op enkele meters. En zo win ik ook deze! Ongelofelijk! Dwars door Vlaanderen Met 6 uit 6 zie ik vandaag weinig kans op een 7 uit 7. De finale lijkt mij gewoon niet zwaar genoeg. Het wordt vanaf het begin een handige koers. Als de finale al volledig op gang is, heeft Jan Anton pech. Hij rijdt lek op een ongelukkig moment. De koers echter door. Op de laatste kasseienstrook voeren we als ploeg een slimme tactiek door bewust gaten te laten vallen. Ik sluip er zo vandoor, maar Theo Gillian is scherp en rijdt het gat dicht. En dus ga ik wederom met iemand richting de meet. De Belg is ook niet de rapste. Hij gaat als eerste aan, maar ik kom uit zijn wiel en naast hem. En er net voorbij. Zo is het 7 uit 7. Wauw! Ronde van Vlaanderen Is 8 uit 8 mogelijk? Het zal hier in Vlaanderen niet makkelijk zijn. Lucho is er niet bij, vanwege een sleutelbeenbreuk, en dat zorgt voor een concurrent minder. Er staan echter nog genoeg toppers aan de start. Al zou het voor sommigen wel de laatste keer kunnen zijn. 5 renners vormen een best sterke vlucht, maar voor hen lijkt wegblijven onmogelijk. Op 55 km openen van der Poel, Stefano, Enekoitz en Laporte door weg te rijden. Ik wil meeschuiven, maar word in de weggereden door enkele renners. Van der Poel rijdt als enige helemaal naar voren, waar Jespen en Allegaert hem op 30 km van de meet hem nog altijd kunnen volgen. Met nog 1 keer Oude Kwaremont te gaan, pakt alles weer samen. En zo gaan 29 strijden om de zege. Daar trek ik ten aanval. Ik rijd ze allemaal uit wiel, al heb ik wel het idee dat van Aert en Gillian mee hadden gekund als hun positionering beter was geweest. De eerste genoemde probeert het gat nog dichten, maar strandt op 3 seconden. Maar het is nog niet beslist. Daarachter zijn nog 10 man, op een seconde of 10 met nog 4,6 km te gaan. Maar ze krijgen het niet meer dicht. Al komen ze in de laatste kilometer nog heel dichtbij! Zo win ik dus weer de Ronde van Vlaanderen. En ben ik de eerste renner ooit die deze 4 keer gewonnen heeft. De 36-jarige van Aert en de 38-jarige van Baarle vullen het podium aan. Zo rijdt de oude Nederlander is zijn laatste seizoen toch nog een knap podium. Na de huldiging ga ik direct naar het Baskenland. Ronde van het Baskenland Etappe 1 8 zeges op rij, maar vandaag zal toch echt de eerste keer zijn dat ik niet win. Onderweg pak ik nog wel 2 boniseconden mee. In de sprint toont Kjeld zich de snelste voor Tiberi en Shmidt. Etappe 2 De 3 koplopers houden vandaag lang stand. De slotheuvel lijkt niet lastig genoeg om echt gaten te maken. Toch is als eerste boven komen belangrijk. Dat lukt mij, samen met Trinade, Bagioli en Tiberi hebben we een klein gat. Ik duik vol naar beneden, en zo komen mij niet meer voorbij. En dat betekent winst en de leiderstrui! Etappe 3 Deze derde etappe is op het lijf geschreven voor Kjeld. Toch ga ik vandaag gewoon voor winst. Onderweg klettert Milko hard onderuit. Hij moet opgeven. Tegen de beste puncher valt echter niets te doen. Ik pak onderweg nog wel wat boniseconden, waardoor de schade beperkt blijft tot 9 seconden. Marco wordt achter mij 3e. Etappe 4 Hoe kan ik Kjeld uit de leiderstrui rijden? Dat is de vraag die ik mijzelf stel. Ik zie vandaag een kans, als Kjeld ver zit. Ik trek ten aanval, en poef het gat richting de kopgroep dicht. Valentin Paret-Peintre overleeft nog net. Ik neem hem mee, maar meer dan volgen kan hij niet. Uiteindelijk moet hij toch passen. Hij wordt wel 2e achter mij en neemt zo boni's weg. Ik win en herover zo de leiderstrui. Het gat is 22 seconden. Etappe 5 Kjeld staat 22 seconden achter en heeft een goede kans om seconden te heroveren vandaag. Van mij mag de vlucht van 6 daarom ook zeker wegblijven. Een poging van Kjeld om het gat te dichten counter ik samen met Stefan en aantal anderen. Ik trek door en alleen de Oostenrijker kan mee. Om de ritzege gaat het niet meer. Die is voor Andersen, maar aan de meet liggen nog seconden. Die neem ik graag mee. Zo liep ik toch weer wat uit. Etappe 6 In deze 6e etappe loopt alles volgens plan, maar iemand gaat voor mij onderuit. En dan toont Tiberi zich zeer sportief door aan te vallen. Ik sluit aan bij het peloton, maar door Tiberi zijn er een aantal anderen vertrokken. Zo is Marco naar zijn landgenoot toegereden. Alles komt bij elkaar, en dus gaan we sprinten. In de sprint wint Tiberi gelukkig niet. Marco wint namelijk voor zijn landgenoot en Xabi. Ik win dus ook deze koers, en ga ik herstelmodus richting Roubaix. Paris-Roubaix Helemaal okselfris sta ik hier natuurlijk niet, maar ik voel me zeker goed. Het is gelijk koers, als een van de favorieten Gillian weggeslopen is in een vlucht van 20. Het is daardoor de hele dag koers. De Belg lijkt in een gouden positie te zitten. Ik moet mijn mannen al vroeg op kop zetten. Maar op 60 km van het einde komt alles toch samen. Er volgt weer een regen al aanvallen, maar ik zit uit positie. En datzelfde geldt voor Enekoitz. Fillippo knalt het gat dicht. Enekoitz gaat en is hem gevlogen. Maar Eekhoff en Küng zien het gevaar. Ik zet me in het wiel van de Zwitser en zo rijden we met 4 man weg. Er wordt wel naar elkaar gekeken. Enekoitz gaat nog eens. Küng reageert, en zo komt alles weer samen. Op de laatste strook ga ik. Küng reageert weer, en zo is ook Enekoitz mee. Eekhoff zit stuk en moet lossen. Enekoitz gaat nog maar eens, en met zijn laatste krachten dicht de Zwitser weer het gat. Ik heb nog weinig in de benen. Zo gaan we met drie man naar de baan. Ik ben de slechtste sprinter en dus verras ik de rest met een late aanval. Op 1,5 km ga ik ervandoor. Küng twijfelt heel even, maar gaat toch achter mij aan. De korte achtervolging weet hij niet te voltooien. Zo win ik voor de Zwitser en mijn ploegmaat Enekoitz. 5 op rij! Maar dit was toch echt wel de moeilijkste. Ik was echt niet de sterkste vandaag! Wauw! De eerste renner die de Hel van het Noorden 5 wint! Ook pak ik voor het eerst de Vlaamse Triple! Amstel Gold Race Na de Vlaamse klassiekers is het nu tijd voor de Waalse klassiekers. Er zijn veel kanshebbers vandaag. In de grote groep van 10 hebben wij met Guernalec een goede renner. Op 48 km van de meet gaat Stefan ten aanval, en Juan gaat op jacht op hem terug te halen. Samen fietsen de heren al snel een half minuutje bij elkaar op een groep van 24 achtervolgers. Als het gat groter wordt, besluit Stefano aan te vallen. Hij krijgt Simmons en Isidore mee. Maar op 30 km zijn de vluchters nog altijd weg. 10 kilometer later ziet de wereld er heel anders uit. De Cubaan is de enige man vooruit met een groep van 30 man erachter. Vlak voor de Cauberg wordt de Cubaan gepakt. Ik voel me nog goed en val aan. De Fransman Isidore is de enige die echt meekan. Stefano en Simmons sluiten bovenop aan. Maar uiteindelijk moeten de Belg en de Amerikaan in de laatste oplopende stukken van de dag passen. De Fransman kan net iets langer mee, maar kraakt ook. Zo hoef ik niet om de zege te sprinten, maar win ik solo. Nog maar een winst! Waalse Pijl Na winst in Amstel Gold Race start ik vandaag ook in deze koers. Een kansloze vlucht van 3 vertrekt. Op 45 km rijdt die vlucht nog voor vooruit en vertrekt een clubje van 6 met onder andere Júan, van der Wal en Bagioli. Uiteindelijk komt alles weer samen. Op 13 km strijden dan ook nog 64 man om de zege. Op het klimmetje voor de Muur worden er nog een pak renners afgereden. Het gaat dus zoals verwacht op de Muur beslist worden. David en Romain gaan vroeg aan, op hun versnelling volgt veel reactie, maar ik kom pas later aanzetten. Op het steilste stuk schiet ik iedereen voorbij. Niemand kan volgen en zo win ik. Steinhauser en Boone mag het podium compleet. Luik-Bastenaken-Luik Het zou wat zijn: alle klassiekers die ik in het voorjaar rijd, winnen. Vandaag winnen zou ook sensationele Dubble Triple zijn. Maar met een sterker deelnemersveld dan in de afgelopen heuvelklassiekers is dat klusje echt geen afstreepklusje. Er vertrekt een sterke vlucht van 9. Maar de koers breekt los als er een gaatje valt op 55 km van de meet. Kjeld, Júan, Stefan en Johanessen rijden met 4 andere weg. De situatie wordt redelijk rap hersteld. Zo zijn er 30 man over op 48 km van de meet. Slachtoffers zijn Stefano en Evenepoel. Zij sluiten wel opnieuw aan, maar hij zegt veel over hun benen. Op 40 km trekt Tiberi ten aanval. Kjeld reageert, waarna Stefan en Júan meerspringen. Het zijn ook de laatste 2 die even doortrekken. Er volgen meer aanvallen in de kilometers. Alles wordt snel gepakt. Het wordt beslist op de slotklim. Ik zet mijn aanval in, maar Plapp en Júan kunnen mee. En mijn teamgenoot Ethan ook. Simmons probeert het, maar moet zich al snel rechtzetten. In de achtergrond zijn ook andere toppers niet kansloos. Vlasov, Kjeld en Stefan sluiten op de doorloper aan. En precies op dat moment ga ik nog eens. Niemand heeft een antwoord. In de slotfase kijk ik nog wel om. Ze blijven immers nog dichtbij. Maar ik win! Plapp en Kjeld maken het podium compleet. Daarachter finishen Stefan, Júan, Vlasov en Ethan in dezelfde tijd. De top 10 wordt verder aangevuld met Simmons, Marco en Jan Anton. Met deze zege maak ik een schitterend einde aan mij duizelmakend voorjaar. Met winst in 12 klassiekers, waarvan 4 Monumenten, en 2 etappezeges en het eindklassement in Baskenland. Ongelofelijk! Prestaties renners Júan Alblas Júan reed een sterk voorjaar. Met winst in de Scheldeprijs. Ook in andere koersen zat hij er goed bij. De Cubaan koerste aanvallend, en soms iets te. Er had allicht meer ingezeten als hij zijn energie beter had verdeeld, maar ontevreden kan Júan niet zijn. Kjeld Kuiper Na een goede Strade en redelijke Tirreno stond Kjeld in het Baskenland zijn mannetje. Met 2 ritzeges maakte hij het mij knap lastig. Van een minder momentje van hem maakte ik graag gebruik. Zo wordt hij kort achter mij 2e. In Luik-Bastenaken-Luik was hij sterk. Daar kleurde hij de koers en wordt hij niet onverdienstelijk 3e. Milko Djurovski Milko was goed in vorm in Paris-Nice. Met een nipte 2e plaats, 5 seconden achter Xabi, en een dagwinst was de vorm goed. In het Baskenland deed hij vooraan mee, maar in etappe 3 was het ineens voorbij. Een gebroken heup zorgt ervoor dat hij pas eind mei weer op de fiets zit. Stefano Demora Stefano was goed in het voorjaar, met veel hoge eindklasseringen, maar weer geen klassiekerzege voor de Belg. Dat is toch zuur voor de sterke Belg. Lucho Escobar Zijn koersen moesten komen in maart en april, maar een valpartij in Paris-Nice had een sleutelbeenbreuk tot gevolg. Zuur voor Lucho, zeker omdat hij een van de beste kasseienrijders van de wereld is. Stefan Perauer Stefan was sterk in de Tirreno. Op zijn derde koersdag van het jaar kon hij al juichen. In het eindklassement werd hij 3e. Daarbij moest hij Higuita en Arensman voorlaten. In Spanje waren er volgens podiumplaatsen in enkele ritten, maar klassementen zaten er niet echt in. In de Amstel en LBL deed hij tot diep in de finale mee, maar winnen zat er niet in. Marco Bossi Marco kwam goed voor de dag in Strade Bianche. Daar werd hij 4e. Deze vorm trok hij door in Spanje. Daar eindigde hij 2e in Catalonië en 3e in het Baskenland. In de laatste koers wist hij ook de laatste rit te winnen. In LBL kwam hij net tekort, maar werd hij toch nog 9e. Thierry Spintor Thierry kon lang niet altijd zijn eigen gang gaan, maar met een 4e plaats in de tijdrit van de Tirreno liet hij zich toch goed zien. Met een 6e plaats in de Waalse Pijl liet hij zien in goede vorm te verkeren. Toch was er helaas geen zege voor de man uit Eritrea. Xabi Llorente Xabi was goed in vorm. Hoewel hij geen rit wist te winnen in Paris-Nice profiteerde de Spanjaard wel van de goede ploegentijdrit van zijn ploeg. Hij wist namelijk de eindzege te pakken met 5 seconden voorsprong op Milko. In het Baskenland was zijn eindklassering niet top. Toch werd hij in Eibar nog 3e. Jan Anton Pijl Jan Anton maakte het mij in de Strade behoorlijk lastig. Hij werd daarachter mij 2e. Deze lijn zette de Nederlander door in de Paris-Nice. Veel ereplaatsen, maar ook een echt prijs met een ritzege in Nice. In de klassiekers reed Jan Anton voorin mee, maar winnen zat er niet in. Leonardo Aparecido Leonardo liet zich goed zien met een fraaie 4e plaats in Strade Bianche. In Nice bleek de vorm nog steeds goed. Een 4e eindklassement en een ritzege was een beloning voor die goede vorm. In Catalunya zat er geen klassement in door een slechte dag op de Vallter2000. Wel volgde er nog 2 top-3 klasseringen. Toch kan Leandro niet ontevreden terugkijken op zijn voorjaar. Enrico Veloce Collina Enrico mocht in kleine koersen in Turkije en Kroatië juichen, maar op WorldTour niveau zat dat er niet in. Al was een 9e plaats in Milano-Sanremo niet slecht. In mei staat de Italiaan overigens aan de start van de Giro. Arber Doka Arber toonde zich in de grote en minder grote klassiekers. In La Route Adélie de Vitré was hij dichtbij winst, maar zijn teamgenoot Uhlig bleef hem voor. In de Ronde van Vlaanderen en Paris-Roubaix deed hij tot diep in de finale, maar helaas voor hem leidde dat niet tot podiumplaatsen. @chrisje1993 @Svenpunt @Bogatyr @Copywriter @FlyD @Blom @007mark @ElMarcos @DemoN @neva @Elano @Djurovski @bas huijsmans Bedankt voor de reacties en de likes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FlyD Geplaatst 22 maart Share Geplaatst 22 maart 6 overwinningen op 18 koersdagen. Niet slecht, zelfs al zijn het vooral kleine koersen. Winnen is winnen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 22 maart Share Geplaatst 22 maart Betere vorm nu. Ritzege in Spanje en 4e in Strade Bianchi. Dikke prima. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blom Geplaatst 23 maart Share Geplaatst 23 maart Wat een overmacht van Davies zeg. helaas geen klassieker kunnen winnen maar wel lekker meegedaan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten