Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[FM23] Any way the wind blows - Belgian Journeyman

Brattbakk

Aanbevolen berichten

20220701 Any way the wind blows.jpg

Any way the wind blows – Belgian Journeyman

Standard%20Logo.jpg

1 augustus 2031

De zomer kan ik opdelen in 3 onderdelen

De verwachtingen (overzicht)

• Pro League: Standard blijft bij de realistische doelstellingen. Het is niet omdat de club na al die jaren eindelijk nog eens Europees voetbal gehaald heeft, dat ze in Luik hoog van de toren blazen. Kortom, een top 6 finish met de kwalificatie voor de kampioensgroep is het doel in de Pro League

• Croky Cup: In de beker verwacht het bestuur minimaal een kwartfinale. Dat zou geen probleem mogen zijn

• Europees: in de Champions League voorrondes is eigenlijk alles goed

• Media: de pers ziet Standard als 6de eindigen

Transfer mercato

• IN: op zich geen al te grote veranderingen. Maxime Delanghe heeft aangegeven dat zijn laatste seizoen bij Standard begint. Hij verlengt zijn contract dus niet. Ik hou hem evenwel toch aangezien ik zelf geen transfersom heb betaald en hij vrij cruciaal is binnen de ploeg. Op zich is hij ook niet ongelukkig. Met Senne Lammens haal ik wel een nieuwe doelman die hem hopelijk enigszins zal kunnen vervangen. Maar ik denk dat we op termijn toch nog verder moeten zien. Keepers zoeken en vinden is in dit spel niet mijn sterkste punt...

• IN: met Frano Husic haal ik een jonge polyvalente Bosnische speler binnen. Hij komt voor 1,7M over van ADO Den Haag en kan uit de voeten als rechtsachter of (verdedigende) middenvelder. Op zich nuttig binnen mijn formatie. Maar het is wel een speler die nog moet groeien, deels ook binnen de filosofie en het DNA dat ik bij de club hanteer. Maar zeker en vast ben ik blij met Frano als aanwinst.

• IN: buiten deze 2 spelers haal ik vooral spelers om de kern te vervolledigen en aan te vullen zodat ik overal deftige dubbele opties heb. Het betreft jonge of lokale spelers met volgens mij voldoende groeimarges. Vaak komen ze vanop een lager niveau en moeten ze zich nog aanpassen. Concreet gaat het dan over “FX” Vandersmissen, Mattéo Lambert en Mansourou Diabaté

• UIT: enkel Aubry Bonni en Tommaso Barbieri zijn een beetje het vernoemen waard. Maar eigenlijk waren zij beiden al 2de viool wat maakt dat hun posities binnen de kern eigenlijk al aanwezig waren of de jeugdspelers daar effectief voldoende progressie hebben gemaakt.

20310701%20STANDARD%20affliated%20clubs.jpgOpzetten clubnetwerk

Een laatste “work in progress” waar ik deze zomer werk van gemaakt heb, is het verder opzetten van een clubnetwerk om mijn jonge spelers te kunnen laten ontwikkelen. Met SL16 hebben we al onze B-ploeg die opnieuw meespeelt in de Proximus League. Daarnaast heb ik de samenwerking met FC Tilleur (Divisie 2) aangepast. Vanaf nu kan ik spelers onmiddellijk op uitleenbasis sturen. En verder ben ik ook nog een samenwerking aangegaan met DC Cointe-Liège. Deze club komt uit in 1ste provinciale. De andere reeds lopende samenwerkingen waren opgezet binnen het jeigdbeleid. Bij die 2 clubs heb ik momenteel niet de mogelijkheid om spelers zomaar te stallen.

Alleszins betekent het dat ik nu om de 2 reeksen een effectieve optie heb om spelers te plaatsen. Op zich hou ik het vrij algemeen maar met deze insteek ga ik zeker en vast meer gebruik maken van het verhuren van jongere of overbodige spelers. Qua resultaat verwacht ik er geen wonderen van. Per slot van rekening ben ik zelf al zeer maniakaal bezig met het ontwikkelen van jeugdspelers wat maakt dat ze nog steeds vlot hun kans krijgen binnen mijn eigen A kern. Op dat vlak zorg ik steeds voor ruimte (al gaat dat mogelijk ten koste van net iets betere resultaten)

Spoiler

@19CH98 We zitten in de 3de voorronde van de CL. Maar het is dus niet het het kampioenenspoor. Zware loting is zowat een zekerheid. Of Anderlecht momenteel aan te vallen is, weet ik nog niet. Hun key players zitten echt op de top van hun carrière. De lonen die ze aan alle spelers betalen, zijn navenant. Ik kom echt nog niet in de (verre) buurt op dit moment. Maatje te groot vrees ik.

@Marius Europees zien we wel wat he brengt. Alvast veel extra fysieke belasting maar ik bouw rustig voort. Meteen grote stappen, moet nie direct. Leuk zou het natuurlijk wel zijn, das iets anders.

@KayDeManaager 

@DGremlin 

@dimihuyghe Dan is een nieuwe stap vooruit alvast absoluut geen zekerheid. Die verwachting heb ik niet.

@Kyrill  Merci!

@keano77 

@Djurovski 

@Svenpunt 

@Tim Windt 

@DemoN Dit seizoen was alvast een grote stap vooruit. Of er meteen nog 1 volgt, valt moeilijk in te schatten. Ik vind mezelf nu al op een redelijk top

@Keeza 

@FlyD

@Netzwerk 

Wie hierin of -uit wil, mag dat altijd even doorsturen.

bewerkt door Brattbakk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weinig veranderingen maar aangezien je een prima groep had staan mag dat geen probleem zijn. Ben wel benieuwd naar de combinatie van Europees voetbal en de competitie. Voordeel is wel dat de schade die je aan het begin van het seizoen oploopt natuurlijk nog gehalveerd gaat worden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Standard%20Logo.jpg

5 oktober 2031

20311005%20STANDARD%20league%209%20fixtures.jpg

Een enorm druk seizoenbegin. Het valt echt wel op dat het in de Belgische competitie meteen vol gas geven is. Waar de grotere competities haf augustus opstarten, ben je in België al een 5-tal wedstrijden ver. De start missen terwijl de transferperiode nog loopt, is dus absoluut te vermijden. Maar gelukkig loopt het enorm goed.

20311005%20STANDARD%20league%209%20table.jpgIn de competitie hebben we maar 1 nederlaag opgelopen tegen Cercle Brugge. Al de rest: winst!

Kanttekening is wel dat het deels uit de context getrokken is. We zijn namelijk nog maar 1 ploeg uit de top 6 van vorig seizoen tegen gekomen en in een paar matchen was het echt met de hakken over de sloot (vooral de 1-0 tegen Union SG was compleet tegen het spelbeeld in). De punten zijn natuurlijk binnen en we staan dus wel goed in de ranking maar de “maar” is dus zeker aanwezig. De spelerskern is niet mega groot en de Europese wedstrijden wegen op fysiek vlak. Daar maak ik me nu al geen illusies meer over omdat het bij sommigen al te merken valt. Ik ga er dan ook van uit dat het ons nog punten zal kosten maar hopelijk kunnen we dat beperken en hebben de andere clubs er evenzeer last van.

Wat dat Europees parcours betreft, ben ik al bij al tevreden. In de laatste voorronde van de Champions League werden we gekoppeld aan FC Porto. Een ploeg die vele malen groter en sterker is dan Standard. Weinig illusies met die loting en in de heenmatch bleek dat ook meteen. Eigenlijk was alles al gespeeld na 30 minuten, waar we al 3 goals incasseerden. Kortom, de 1-4 viel zelfs nog mee. Verrassenderwijs wonnen we echter de terugmatch met 1-2. Niet dat we beter waren maar op een diefje scoorden we coëfficiënt punten voor zowel België als onszelf. Voor de volledigheid is dit de line-up van onze eerste match in de CL. We zakten dus richting de Europa League. Daar hebben we momenteel 1 wedstrijd gespeeld, een gelijkspel tegen Qarabag.

Een echte uitblinker kan ik niet direct noemen. Iedereen draagt meer dan zijn steentje bij en onze control possession is ongeveer in elke match merkbaar. Daar ben ik dus zeer tevreden mee.

Nog content ben ik met enkele contractverlengingen. Zo tekent Jonathan Herbin ineens bij tot 2036. Verder hebben ook Walid Amara (2036), Mehdi Bendaoud (2035) en Mohamed Sylla (2035) hun overeenkomst verlengd. Nieuws dat allemaal enthousiast onthaald wordt door de supporters en die ons goede seizoenbegin perfect aanvullen.

20310831%20STANDARD%20squad%20numbers.jpg

Spoiler

@19CH98 Voorlopig nog geen schade al verwacht ik het hier en daar toch een beetje. Mooi!

@Marius De combo kan idd wel eens zwaar uitvallen, ook al vallen de resultaten momenteel reuze mee. Maar 't is iets helemaal nieuw voor mij. Ervaring opdoen

@KayDeManaager 

@DGremlin 

@dimihuyghe Ben blij dat het realistisch is en niet over ambitieus. Anderlecht is momenteel veel en veel sterker.

@Kyrill  Merci!

@keano77 

@Djurovski 

@Svenpunt 

@Tim Windt 

@DemoN 

@Keeza 

@FlyD

@Netzwerk 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Standard%20Logo.jpg

30 december 2031

20311230%20STANDARD%20league%2019%20fixtures.jpg

It’s been a bumpy ride sinds onze hosanna stemming na 9 matchen... Het drukke spelschema speelt daar zeker zijn rol in. In de competitie hebben we problemen tegen de toppers en sterkste subtoppers. Buiten Antwerp hebben we zowat overal punten kwijtgespeeld. De vermoeidheid speelt ons parten maar ik wil Europees ook niet al te zwaar gokken en deze fase te overleven. Aangezien de zwaarste tegenstanders (naast Lyon) daar nog volgen, heb ik getracht om zoveel mogelijk punten binnen te halen. Dat is op zich wel gelukt, zeker met de winst tegen Betis. Maar het heeft dus zijn keerzijde. Ik heb de gok tot rust 1x effectief wel genomen en het werd meteen incasseren. In de Croky Cup gingen we eruit tegen een ploeg uit de 1ste nationale: FCV Dender. Het is duidelijk dat we allesbehalve de stevige topploeg zijn met veel rotatie mogelijkheden.

20311230%20STANDARD%20league%2019%20table.jpgIn het klassement valt de schade eigenlijk nog mee. We staan ietwat verrassenderwijs nog steeds 2de. In de Europa League is doorstoten naar de volgende fase ook een reële optie. De beker van België werd dus een flop maar algemeen gezien zit het qua resultaten eigenlijk al bij al goed.

Hetgeen met het meeste zorgen baart, is het feit dat we het in de (voor onze norm) topmatchen moeilijk hebben om te presteren, laat staan te domineren. Bovendien gaat de winterstop een moeilijke periode worden. Er wordt stilaan aan sommige spelers getrokken door grotere clubs. Standard is te weinig een club met stevige reputatie om daar makkelijk aan te weerstaan en zit dus mogelijk in een niet echt comfortabele periode.

De moeilijke mercato die eraan komt, wordt al meteen concreet met Peer Koopmeiners die vertrekt. Hij wou niet bijtekenen en daardoor verkast hij naar Valencia CF voor €6.25M (met bonussen kan dat zelfs nog oplopen tot €8.15M). Alsnog een zeer mooi bedrag voor een 31-jarige speler die uit contract dreigt te lopen. Maar anderzijds is hij wel een sterkhouder binnen de ploeg. Dat ga ik niet zomaar vlot kunnen opvangen, is de vrees.

Verder vertrekt ook Samuele di Benedetto. De Duitse middenvelder kon zich nooit doorzetten en trekt roemloos richting Stade Brest. Het verlies is in dit geval vooral kwantitatief.

Wel heel positief is het feit dat Nathan Ngoy zijn debuut heeft gemaakt bij de nationale ploeg op 18 november 2031. Mijn eerste Belgische international! België staat trouwens nog maar 17de op de wereldranglijst. Het gaat daar dus eigenlijk niet al te best.

Als laatste nog positief om melden, is onze aanwezigheid in de eindejaarprijzen. Zelf eindig ik 3de in de manager of the year lijst, Maxime Delanghe is goalkeeper of the year en Jonathan Herbin young player of the year.

Spoiler

@19CH98  Het begint te keren. Zeer lastige wedstrijden tegen de toppers met stevig wat puntenverlies

@Marius Europees gaat het momenteel degelijk. We zijn competitief. Alleen zitten er sommigen met momenten wel fysiek op hun tandvlees

@KayDeManaager 

@DGremlin 

@dimihuyghe 

@Kyrill  

@keano77 

@Djurovski 

@Svenpunt 

@Tim Windt 

@DemoN 

@Keeza 

@FlyD

@Netzwerk 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Standard%20Logo.jpg

31 januari 2032

Gezien er voor mijn doen toch wat transferactiviteit is, een tussen update.

Het gaat ‘m niet zozeer over het feit dat er transfers zijn maar wel dat het over belangrijke personeelswissels gaat. Want na het vertrek van Koopmeiners zien we nog een belangrijke schakel andere oorden opzoeken. Ngoy gaat namelijk richting het Premier League walhalla.

Overzicht winter mercato

UIT Nathan Ngoy (screen van jaartje geleden) trekt naar Leicester City voor €20.5M (exclusief bonussen). Daarmee komt de Engelse ploeg tegemoet aan de release clause die in zijn contract stond. Onhoudbaar dus voor Standard maar een absolute aderlating voor de ploeg. Hiermee zijn we sowieso verzwakt, ondanks het feit dat we hier financieel een klapper maken

IN Ik heb natuurlijk zo goed als mogelijk geanticipeerd op dat vertrek maar heb toch besloten om te focussen op een jonger talent. En dat hoop ik gevonden te hebben met de Uruguayaanse verdediger Néstor Morales. Er was stevige concurrentie maar ik heb hem toch weten overtuigen voor ons project. Aangezien ook wat grotere Engelse clubs enige interesse toonden, heb ik wel opnieuw een release clause moeten toestaan. Maar ik zie in hem een erg groot talent en absoluut een aanwinst voor onze ploeg. Ik haal hem trouwens binnen van Sporting Defensor voor een zeer aanvaardbare som van €1M dat met bonussen kan oplopen tot €1.2M (wel 30% op het profijt bij een volgende verkoop)

UIT youngster Georges Poey verkast naar Lyra Lierse. Ondanks het feit dat hij enkele kansen gekregen heeft in het fanionteam, zie ik hem niet doorgroeien tot een vaste waarde. Hij verkast daarom voor slechts 80k naar de Proximus League maar ik heb wel een 50% doorverkoop clausule

UIT doelman Noah Hermann trekt op uitleenbasis naar Nationale 1 club Tubize. De keeperskwestie blijft een delicaat probleem. Ik slaag er maar niet in om de ideale opvolger te vinden voor Maxime Delanghe. Deze huurdeal lijkt op een toekomstige exit te wijzen.

Op het veld

20320131%20STANDARD%20league%2021%20fixtures.jpg

Ondertussen wordt er natuurlijk ook nog gevoetbald. In de competitie hebben we er maar 2 wedstrijden bij gedaan. Die werden wel gewonnen en daardoor blijven we 2de in het klassement.

20320129%20STANDARD%20Europa%20League%20fixtures%20overview.jpg

20320129%20STANDARD%20Europa%20League%20qualification%20table.jpgEuropees hebben we ons in de Europa League gekwalificeerd voor de knock-out fase. En het lot heeft daar bepaald dat Standard opnieuw uitkomt tegen Betis Sevilla. Een club die we en route reeds getroffen hebben. We zijn, uiteraard, underdog.

Tot slot ben ikzelf trouwens ook de trotse eigenaar geworden van een Pro Licence!

Spoiler

@19CH98  Op zich qua intensiteit een rustige maand. Op die momenten kunnen we het zeker volhouden. Nu volgt wel opnieuw een heel drukke periode

@Marius We houden de vorm momenteel idd goed aan

@KayDeManaager 

@DGremlin 

@dimihuyghe Beker werd dan ook met een zo goed als volledige youngster ploeg gespeeld. De intensiteit qua aantal matchen is te hoog en ik moet keuzes maken.

@Kyrill  

@keano77 

@Djurovski In deze save zijn ze weggezakt naar Nationale 1 (derde niveau) en daar zitten ze zelfs in de onderste regionen te sukkelen :-/

@Svenpunt 

@Tim Windt 

@DemoN 

@Keeza 

@FlyD

@Netzwerk  Kempen boven :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Standard%20Logo.jpg

5 april 2032

Een pure resultaten update…

In de Europa League werd Betis Sevilla effectief ons eindpunt. Over 2 matchen gezien gingen we met 4-2 ten onder na telkens een 1-2 nederlaag te incasseren. Desalniettemin ben ik best tevreden over mijn eerste kennismaking met Europees voetbal. Een serieus avontuur maar eigenlijk vooral ook een sportief gebeuren waar je gebruik zou kunnen maken van een extra kern. Ik werk zelf te graag met een beperkte kern en moet hier dus wel lessen uit trekken. Als we er opnieuw in slagen om Europa in te gaan natuurlijk...

20320131%20STANDARD%20league%2030%20fixtures.jpg

Want het moet gezegd. In de competitie is het serieus lastig geweest en zijn we een beetje richting vrije val gegaan. We kwalificeren ons uiteindelijk voor de Champions Playoffs. Maar wel slechts op een 5de plaats. Het wordt dus ferm zaak om resultaten in de playoffs te halen of we mogen Europa vergeten. Alleszins zijn we verplicht om nog 1 plaats te stijgen, willen we ons doel bereiken. De kampioen lijkt trouwens alweer gekend. Niemand die opgewassen lijkt tegen de paars-witte hoofdstedelingen.

20320405%20STANDARD%20play%20off%20tables%20start.jpgIn principe gaat de basisploeg er een beetje als volgt uitzien

GK Gillard - DR Garrigues/Husic DC Dridi/Benyahya DC Morales DL De Cuyper – DM Brescianini - MR Amara/Moga MC Sylla MC Bendaoud ML Adekalom/Servais - SC Herbin/Karlsbakk

Nog meer slecht nieuws komt er van onze SL16 ploeg. Zij degraderen (vrij kansloos) uit de Proximus League en zakken naar de amateur reeksen.

Het zijn woelige tijden in het Luikse…

Gelukkig mocht ik eind maart wel een nieuw contract tekenen. Ik blijf Standard trouw en heb echt wel een band opgebouwd met de club.

Spoiler

@19CH98 

@Marius Europees was dit een beetje onze maximum denk ik. Ben er op zich content mee. Vooral de aanpassing richting een zeer druk schema is zeer fel zoeken geweest voor mij

@KayDeManaager 

@DGremlin 

@dimihuyghe Morales inderdaad een talent maar ik vermoed ergens wel dat hij Standard als een opstapje ziet richting een grotere competitie

@Kyrill  

@keano77 

@Djurovski Eupen inderdaad wel redelijk weggezakt. Maar het is ook wel die competitiestructuur die daarvoor zorgt. Per seizoen kan je op het eerste niveau 3 nieuwe ploegen krijgen en het 2de niveau ziet er ook sowieso 2 of 3 van de 16 verdwijnen. In een piramidesysteem vind ik dat echt wel iets hebben. Je kan echt opkomen en wegzakken op een paar seizoenen tijd. Had dat in het begin van deze save niet verwacht eigenlijk (dat ik dat systeem wel iets vind hebben)

@Svenpunt 

@Tim Windt 

@DemoN 

@Keeza 

@FlyD

@Netzwerk 

Link naar opmerking
Deel via andere websites