Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Rode Duivels

Miz

Aanbevolen berichten

Het verschil in kwaliteit tussen Lukaku, Courtois en Kevin De Bruyne en de rest van de selectie is veel groter geworden dan vroeger. Het is leuker om naar te kijken door die drang vooruit maar kwalitatief zijn we een land van het niveau Denemarken geworden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bommetje bij de Rode Duivels: Thibaut Courtois komt niet opdagen

Dan toch geen Thibaut Courtois tegen Estland. De doelman (31) kwam zondagavond verrassend niet opdagen in Tubeke. Dat zorgt voor onvrede bij bondscoach Domenico Tedesco. Op de achtergrond spelen een blessure en een aanvoerderskwestie. 

Een Rode Duivel verscheen zondagavond dan toch niet op het appel in Tubeke. In het hotel merkten ploegmaats zijn afwezigheid op. Courtois past dus voor Estland.

Vorige week had bondscoach Domenico Tedesco nochtans gezegd dat alle geselecteerden mee zouden reizen naar de Baltische staat. Courtois zou er zelfs de aanvoerdersband dragen.

“Thibaut Courtois is erg belangrijk voor ons”, zei Tedesco zaterdagavond. “Ik kan je niet vertellen hoe hard ik hem waardeer. Zaterdag had ik een gesprek met Romelu (Lukaku) en Thibaut over het aanvoerderschap: tegen Oostenrijk was het Lukaku, tegen Estland krijgt Thibaut de eer. Het is voor ons belangrijk dat zich gewaardeerd voelt.”

Vooral die laatste zin van Tedesco was opvallend. Alsof hij de eergevoelige Courtois nog eens extra wou paaien. Zaterdag werd hij gehuldigd voor zijn 100ste cap. Verloofde Mishel was speciaal uit Madrid overgevlogen om hem een aandenken te overhandigen - binnen een week trouwen ze in Frankrijk.

Kapitein was hij dus niet. In afwezigheid van aanvoerder Kevin De Bruyne had hij die band al graag tegen Oostenrijk gedragen. Binnen het kamp van de Rode Duivels valt te horen dat Courtois naar verluidt niet blij was met de beurtrol en hoe de bondscoach de aanvoerderskwestie heeft aangepakt. Na de match liet hij zich niet zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thibaut Courtois (31) pakte zijn biezen bij de Rode Duivels. De eergevoelige keeper vond het niet kunnen dat hij geen aanvoerder was tegen Oostenrijk en haalde fors uit in de kleedkamer waar hij onder meer verwees naar de degradatie van ploegmaats. Ondanks gesprekken tot 4 uur ’s nachts om het tij te keren en extra vrije tijd om zijn trouw te regelen, kwam er geen oplossing met de goalie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het nieuws dat Thibaut Courtois zijn kat gestuurd had naar de training in Tubeke vanmorgen ging rond als een lopend vuurtje. Hij zegt af voor de partij tegen Estland. De doelman zou sukkelen met een knieblessure, maar er gaan ook geruchten over onvrede over de aanvoerdersband. "Dit was de druppel te veel", weet Peter Vandenbempt.

"Aan de basis van dit afzeggen ligt toch grote onvrede bij Thibaut Courtois, die er al een hele tijd is. Hij zou zich verongelijkt voelen over wat hij - en ook zijn entourage - een groot gebrek aan respect vindt voor zijn verdienste en voor zijn prestaties. Dat is in het algemeen zo, bij de publieke opinie, bij de Belgische sportpers waar hij al meer dan een jaar niet meer mee communiceert. Zo was hij vorig jaar heel erg boos dat hij niet tot Beste Belg in het Buitenland uitgeroepen werd."

"En dus ook bij de nationale ploeg en de Voetbalbond. De emmer was al redelijk volgelopen en in die aanvoerderskwestie heeft Courtois dan het zoveelste bewijs gezien van dat gebrek aan respect."

"De keuze van Tedesco om te gaan alterneren in afwezigheid van Kevin De Bruyne en dan ook nog eens eerst de aanvoerdersband aan Lukaku te geven, thuis tegen Oostenrijk, en aan hem tegen het kleine Estland, was dan blijkbaar toch de druppel te veel."

"En Courtois heeft het dan heel erg hard gespeeld. Er is een gesprek geweest tussen de bondscoach en Thibaut Courtois, maar dat is in een zeer gespannen sfeer verlopen. En is uiteindelijk ook geëscaleerd. En door die démarche heeft Thibaut Courtois nu dit probleem aan de vooravond van dit duel met Estland op het publieke forum gegooid."

"De beste doelman ter wereld verliezen, dat wil je als bondscoach niet op je cv hebben staan"
"En dat is vervelend aan de vooravond van dat belangrijke duel tegen Estland, maar een sportieve impact zal het niet hebben. Ik denk dat België Estland ook kan verslaan zonder Courtois."

"Maar goed, het is wel een gewichtige mega-affaire die - zo heb je ook al gemerkt - ook internationale weerklank heeft gekregen. Thibaut Courtois is nu eenmaal een internationaal bekende voetbalvedette."

"En met zijn démarche heeft hij de bondscoach toch in een zeer vervelende en delicate situatie gemanoeuvreerd. Tedesco wil een nieuw tijdperk installeren, na dat van Martinez waarin alles toch een beetje in een losse sfeer verliep, wil hij de lijnen strakker trekken."

"En, zo had hij vrijdag gezegd, alle Rode Duivels gaan mee naar Estland. Anders zou ik een slecht signaal geven. Dus hij kon onmogelijk ingaan op het verzoek van Courtois om niet mee te reizen. En daarop heeft Courtois het hard gespeeld, heeft hij er een echte krachtmeting van gemaakt. En Roberto Martinez kon daar blijkbaar beter mee omgaan."

"Tedesco moet nu straks gaan beslissen: wat gaat hij doen? Gesteld dat Thibaut Courtois niet heeft aangegeven dat hij wil stoppen bij de Rode Duivels en dus weer beschikbaar is in september, gaat Tedesco hem dan gewoon weer oproepen? Dan heb je toch een probleem van autoriteit en geloofwaardigheid tegenover de andere Duivels?"

"Of zegt hij: "neen, dit pik ik niet, dit past niet bij de nieuwe filosofie". Maar dan loop je wel het risico om een sleutelspeler, een absolute topkeeper, de beste van de wereld, kwijt te spelen met het oog op het EK. Dat wil je natuurlijk als bondscoach na nauwelijks drie wedstrijden toch niet op je cv hebben staan."

"Dus we zijn heel erg benieuwd wat Tedesco straks vertelt op zijn persconferentie. Hoe is die communicatie verlopen en - vooral - heeft Courtois aangegeven dat hij definitief wil stoppen?"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geef hem niet helemaal ongelijk. De aanvoerdersband is niet als een joint die je voor de leute ronddeelt, er zit gewicht aan. en er een beutrol aan vasthangen maakt er een lachtertje van. Gezien zijn drive en zijn palmares vind ik dat hij er zeker meer recht op heeft dan Lukaku of "we zijn te oud om iets te winnen " de bruyne

Ok courtois heeft wel eens afgehaakt voor domme oefeninterlands, maar voor een keeper kan ik dat meer begrijpen dan een veldspeler. Op de belangrijke momenten stond hij er altijd bij de Duivels, meer dan de 2 eerder vermelde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

43 minuten geleden zei AntiChrist7:

Ik geef hem niet helemaal ongelijk. De aanvoerdersband is niet als een joint die je voor de leute ronddeelt, er zit gewicht aan. en er een beutrol aan vasthangen maakt er een lachtertje van. Gezien zijn drive en zijn palmares vind ik dat hij er zeker meer recht op heeft dan Lukaku of "we zijn te oud om iets te winnen " de bruyne

Ok courtois heeft wel eens afgehaakt voor domme oefeninterlands, maar voor een keeper kan ik dat meer begrijpen dan een veldspeler. Op de belangrijke momenten stond hij er altijd bij de Duivels, meer dan de 2 eerder vermelde.

Een echte aanvoerder staat ook altijd klaar voor zijn land en aan de voorgaande interlands te zien sinds 2020 voelt Courtois zich gewoon te goed om de minder belangrijke wedstrijden te spelen. Dus voor mij is dan de keuze Lukaku als aanvoerder rechtvaardiger omdat deze wel voor zijn land uitkomt wanneer hij fit is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei Lensherr:

Een echte aanvoerder staat ook altijd klaar voor zijn land en aan de voorgaande interlands te zien sinds 2020 voelt Courtois zich gewoon te goed om de minder belangrijke wedstrijden te spelen. Dus voor mij is dan de keuze Lukaku als aanvoerder rechtvaardiger omdat deze wel voor zijn land uitkomt wanneer hij fit is.

Als keeper speelt 50 matchen per jaar alleen al voor real madrid.  Oefeninterlands of kwalificatiematchen tegen C-teams zijn een perfecte gelegenheid om iemand anders eens in actie te zien.

Is het professioneel wat ie nu doet? Nee, maar tedesco had het makkelijk kunnen vermijden. Maak een speler dan aanvoerder in zijn afscheidsmatch als je toch zo knuffelig wilt doen.

En again, gegeven zijn palmares en wat ie al voor de duivels heeft betekent vind ik niet dat hij ongelijk heeft dat hij niet volledige erkenning  krijgt. Hij is ambitieus en heeft trots. Stel je voor hoe goed nuttig iemand als Hazard was geweest de afgelopen 4 jaar als die nog maar half die trots en ambitie van Courtois had

Tja en Lukaku aanvoerder... Aan die heb je alleen iets in kwalificatiewedstrijden. Zodra het om de knikkers gaat is hij onzichtbaar. Of staat ie weer op de verkeerde plek owngoals te maken of zijn ploegmaats te blokkeren....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

52 minuten geleden zei DGremlin:

Gaat dat er komen? Hij praat al maanden niet meer met de pers..

Ik verwacht in elk geval niet dat hij met een verklaring gaat komen waarin hij toegeeft dat hij zich gedraagt als een klein kind omdat hij een te groot ego heeft. 

Als er al iets kom is het in de stijl van: "ik betreur de berichtgeving en speculatie rond mijn afwezigheid bij de Rode Duivels voor de wedstrijd tegen Estland. Door een blessure ben ik op medisch advies niet afgereisd en heb ik gekozen voor mijn herstel. Ik heb mij altijd volledig ingezet voor mijn land en zal dat blijven doen."

@Bogatyr Ik vermoed dat je wil aangeven dat we voorzichtig moeten zijn met oordelen omdat we het fijne van dit verhaal niet kennen. Volledig mee eens, maar ik denk niet dat een statement van Courtois daar iets aan gaat veranderen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vader Courtois dacht Tedesco voor zijn kar te spannen. Man toch. Dat hij maar wegblijft. Geblesseerd aan zijn ego ja. 

Het zaakje stinkt. Het is niet de eerste keer dat hij zich zo uitlaat over een bondscoach.

bewerkt door Bogatyr
Link naar opmerking
Deel via andere websites

40 minuten geleden zei Elsjorro1990:

Wat is die Courtois toch een ongelooflijke paardelul. Ik zou hem lekker nooit meer oproepen. Wat een achterlijk gedrag zeg. Maar past wel precies bij het beeld wat ik bij hem heb. 

Als hij een enorme paardenlul had, zou ik hem net wel oproepen. :mrgy:

Link naar opmerking
Deel via andere websites