Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Film Topic

Kyrill

Aanbevolen berichten

Ga je The Revenant kijken, ja?

Ja, maar nu kijk ik hem gewoon zo ipv in de cinéma, maar zal wel pas voor vanavond zijn.

edit: room vind ik nog niet, maar bon. The Revenant, The Big Short en The Hateful 8 staan er wel al op, en van Steve Jobs wist ik niet dat ik hem al gedownload had. Met die vier films heb ik al genoeg te zien voor deze maand, aangevuld met genoeg andere films. Te beginnen met The Revenant vanavond.

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben begonnen aan een kleine inhaalsessie van het oeuvre van Denis Villeneuve (op aanraden van een vriend en naar aanleiding van zijn aangekondigde Blade Runner-sequel, met oa. Ryan Gosling, Harrison Ford en Robin Wright)

Incendies (2010)

Intelligente, stijlvolle film. Aangrijpend van begin tot eind en dat is een grote plus. Villeneuve zet zichzelf onmiddellijk neer als een regisseur die je niet aan het handje gaat meenemen, maar die je keihard midden in de boze buitenwereld gooit en je moet maar zien hoe je het volhoudt. Een gemakkelijke zit is het dan ook niet, en een onuitwisbare indruk heeft het op mij dan ook niet gemaakt. Het is echter wel een film die ik aan elke filmliefhebber zou aanbevelen.

7,5/10

Prisoners (2013)

Roger Deakins is een cinematograaf die je echt in een film weet te trekken. De sfeer die hij samen met Villeneuve neerzet in Prisoners is bijzonder beklemmend. Opnieuw geen makkelijk verhaal, maar een diep, donker, psychologisch werkstuk. Meer nog dan Incendies werken ook de acteurs mee aan het geweldige geheel: Jake Gyllenhaal blijft een fantastische acteur, Hugh Jackman mag dit wel wat vaker doen, in plaats van het werk waarin we hem zo vaak zien (kuch, Wolverine, kuch). Terrence Howard en Viola Davis zijn ook bijna altijd prima, en zo ook hier. Het is echter de combinatie van het beklemmende script en de geniale cameravoering die van Prisoners een geniale film maakt die absoluut met stip mijn top 100 binnenkomt. Ik weet het, veel te laat allemaal, maar ik heb hem toch gezien, en genoten!

8,5/10

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, het is ook wel makkelijk een slachtoffer zoeken zo jongens. Lijkt me ook weer niet nodig.

Zelf net Paha Maa gezien, voor het 2005-toernooi. Ik zag op wiw dat Siem en Thijs er nogal van onder de indruk waren, bij mij was dat toch een stuk minder. Af en toe vond ik het zelfs vervelend om naar te kijken - als in dat ik een beetje nerveus moest gaan verzitten - hoewel dat ook wel te maken had met het personage (vooral die kruimeldief met dat gekke sikje) en dat dus mogelijk de bedoeling was. Maar goed, dat had ik dus wat vaker. En ook dat net ff iets te duidelijk aangeven tijdens een van de lessen dat de chaostheorie centraal staat. Tsjah. Het haalde me echt ff uit de film, net zoals ik de intro en de outro niet voelde. Dat is wel jammer, want op andere momenten had ik juist wel het gevoel naar een goede film te kijken en qua 'ronding' van het verhaal steekt het ook echt wel prima in elkaar. Daardoor is het wel een ruime voldoende, maar ik denk niet dat de film me heel lang heel secuur bij gaat blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb trouwens The Revenant wel al gezien, maar ik laat het even bezinken vooraleer ik er iets over schrijf. Wel wereldklasse uiteraard.

Paha Maa vond ik trouwens erg goed. Zat ook wel wat zwarte humor in, vond ik. Goede sfeer (hoewel die soms heel erg zwart was), wel wat chaotisch maar nog steeds heel aardig en goed. Wel een film die je echt wel meerdere keren moet bekijken, dus zeker herkijkwaarde. Vind het soms ook moeilijk om die films uit het hoge noorden een plaats te geven. Die zwarte/droge humor komt wel vaker terug bij Deense, Zweedse, Noorse, IJslandse en Finse films, maar ligt me uiteindelijk vaak wel. Het is aparte cinéma. Soms is de sfeer wel zodanig zwartgallig dat het soms iets te is bij die films. Je moet er echt wel in de stemming voor zijn. Logisch ook, ik denk dat je je sowieso wel zo voelt in de winter daar. Dat gevoel probeert men ook op je te brengen, en daar slagen ze wel in.

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

The Revenant gezien, uiteraard weer een film van wereldklasse. Ik had niets anders verwacht. Het sterkste punt van deze film is ongetwijfeld de cinematografie waar deze film zich ongetwijfeld bij de allerbesten van de klas op dat vlak mag plaatsen. Lubezki en Inarritu hebben goed werk geleverd, chapeau. Natuurlijk leent de natuur (en het budget) zich uitstekend voor dergelijke beelden, maar het is ook mooi om te zien dat daar gebruik van gemaakt. Er wordt goed gespeeld met de belichting. [tekst]De scene van de beeraanval is meesterlijk. Daar kunnen heel wat actiefilms nog van leren, zelfs dehene die hier bejubeld worden.[/tekst] Audiovisueel is de film dan ook absolute wereldklasse. Punt.

Het verhaal zelf begon wel sterk, verslapte wel een beetje kort na het tweede stuk maar eindigt mooi. Wel is het zo dat de film misschien inderdaad wel een twintigtal minuten te lang duurde. De acteerprestaties zijn voortreffelijk. Leonardo DiCaprio bewijst dat je niet altijd je stem nodig hebt om goed te kunnen acteren. En laten we de rol van Tom Hardy in deze film niet minimaliseren, want die film levert hier ook uitstekend werk. Verder is de rest van de cast ook erg sterk. De verwijzingen en interactie met de oudere Indianenvolkeren is ook heel erg mooi.

Ik ben onder de indruk. Een negen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Short Term 12

Aangename verrassing, echt een leuk maar zwaar "indie"-filmpje dat de carriere van Brie Larson (wat een actrice! :love: ) lanceerde. Al presteert iedereen in deze film zeer goed. Maar dat is natuurlijk ook mede door het gegeven dat deze film zo echt overkomt, en zelfs soms je doet vergeten dat dit een film is en niet het echte leven. Want dit is het leven. Best ook een emotionele film (ten gevolge van de echtheid, maar ook de zwaarte van het onderwerp (maar wel uitstekend neergezet) en ook door persoonlijke ervaringen. Ik ben niet echt een tranenlater, maar deze film pakte me wel.

Zelf ben ik er ook - weliswaar als heel jong kind - ook mee in ervaring mee gekomen. En ik heb ook in het gezin iemand gehad die exact dit werk deed. En geloof me maar als ik zeg dat dat inderdaad kan wegen op een gezin met momenten. Zelfs al wordt er daar niet over gesproken, toch voel je wel dat dit met momenten geen makkelijke job is. Mijn respect voor hulpverleners is dan ook quasi oneindig groot, en voor mij verdienen ze niet voldoende erkenning.

Een drama van de bovenste plank, waar veel films - zelf voormalige Oscarwinnaars - nog iets van kunnen leren.

9,5

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vond het persoonlijk net een minpunt dat de film niet hard genoeg was (al stond ik er in een discussie in een eerder filmtopic hier wel alleen mee herinner ik me). [tekst]Er wordt ontzettend veel drama gecreëerd (de zelfmoord, een mogelijke abortus), maar uiteindelijk krijgen alle verhaal een bitterzoet happy end. Vond ik een beetje wrang en onrealistisch.[/tekst]. Verder wel gewoon een prima film verder inderdaad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal perfect is het misschien niet, maar dat is geen enkele film. Het is en blijft een film. Maar het is wel een film die de realiteit blijft benaderen. [tekst]Verder is het leven ook soms oneerlijk en zal je in het echte leven vaak ook met een wrang gevoel zitten. Namelijk bijvoorbeeld: jouw kinderen gaan op zeedaagse met school, er is een voedselvergiftiging. Jouw kind sterft, en omdat het kind van je buurman niet sterft, geeft die een feestje met de familie, om het herstel te vieren na lang strijden en hij enorm blij is dat hij zijn kind terugheeft, waardoor jij met een erg wrang gevoel kan zitten gezien dat bij u niet zo het geval is. Want zowel jouw kind als dat van hem verdienden om nog voort te leven, maar het geluk ligt niet aan jouw kant. Niet dat je het omgekeerde wou, maar het draait ook om jouw kind. Zware materie dit trouwens. Wat ik wil zeggen: er is geen regel van een goed of slecht eind. Hoewel het eerste inderdaad meer voorkomt in een film, maar het wrang gevoel dat je kan hebben na een film, is er ook in het echte leven gewoon. Zelfs soms in jouw voordeel en wanneer je het niet beseft, wat moeilijk te vatten is, gezien ik uit ervaring weet dat je pas weet dat je iets hebt nadat je het verloren hebt. Zelfs de ogenschijnlijke normaliteiten. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt.[/tekst] end spoiler

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lara Croft: Tomb Raider (Simon West, 2001) ***

Vond dit als kind al een leuk filmpje en daar is eigenlijk niks aan veranderd. Grote kracht van deze film is dat het zichzelf allemaal niet te serieus neemt. Zelden zo duidelijk gemerkt dat in de eerste plaats gekeken is hoe men coole scènes kon maken, en er dan pas een verhaaltje rond heeft gebouwd, in plaats van omgekeerd. Het resultaat is er dan ook wel naar: de actie is tof en de oneliners zijn cool en zelfrelativerend ("So, time to save the universe again then, is it?"). Voeg daarbij een pompende technosoundtrack en een uitstekende casting (Ian Glen is een heerlijke baddie, Daniel Craig met plat Amerikaans accent is gewoon grappig en Angelina Jolie is gewoon Lara Croft) en je hebt anderhalf uurtje prima vermaak.

The Chronicles of Riddick (David Twohy, 2004) **½

Oef, dit was toch een hééll stuk minder dan Pitch Black. Vin Diesel is nog steeds zijn coole zelve en redt de film een beetje, maar verder is het een onsamenhangend zootje. Waar in Pitch Black het plot simpel doch efficiënt was (ontsnappen van een planeet voor het donker wordt) verdrinkt deze film in iets te veel personages en verhaallijntjes. Hoewel de aparte ideeën zoals de Necromangers of de ondergrondse gevangenis wel potentie hebben, krijgen ze samen te weinig tijd om tot ontplooiing te komen of fatsoenlijk uitgewerkt te worden. Dankzij het locatiehoppen is er ook weinig tijd om een sfeer neer te zetten die het eerste deel zo sterk maakte. Visueel is het wel oké, het is nog steeds een beetje hit-and-miss maar er wordt tenminste wel wat geprobeerd (zeker qua editing) en dat kan ik allemaal wel waarderen. Al bij al toch een zware teleurstelling. Een personage als Riddick verdient een betere film, hopelijk is de afsluiter in de trilogie wel weer wat meer op niveau.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

A Perfect Day gezien, goeie film over een dag uit het leven van hulpwerkers in oorlogsgebieden in de Balkan in de jaren negentig. Het drama is zwaar, maar door de zwarte humor blijft het redelijk licht. Benicio Del Toro zet alweer een goede rol neer en Tim Robbins brengt de nodige humor. Toffe film, aanrader.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

A Serious Man van de Coens. Ik heb hem voor het eerst gezien toen hij destijds tussen de Oscar-nominaties zat dacht ik. En zoals zovaak met Coen films was het niet meteen een schot in de roos. Maar evenvaak met hun films is dat het bij een herkijk wel, maar nu jammer genoeg niet :( Het blijft nagenoeg anderhalf uur wachten op iets wat maar niet lijkt te komen, en ook verder is het grotendeels nogal droog en flauw allemaal. De subtiele humor komt er moeilijk doorheen, wat een goede intellectuele komedie had moeten opleveren heeft zich ergens onderweg verloren en is uiteindelijk in de aardige middenmoot blijven hangen. Blijft dus op een 3* staan.

editje: overigens begint over een kleine anderhalve week weer mijn jaarlijkse wereldcinema festival in Brugge :love: heb al een aardig programma samengesteld, met grotendeels Latijnse films weer, heel veel zin in

bewerkt door Simonsav
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Affleck bevestigd als regisseur en schrijver van Batman solofilm (2018 waarschijnlijk). Battfleck was by far het sterkste in BvS en The Joker van Jared Leto ziet er in die trailers echt sick uit. Ben hier best enthousiast over toch.

Komt The Joker (en Leto) ook in die Batman film dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites