Wokulski Geplaatst 6 mei 2015 Share Geplaatst 6 mei 2015 Kraftwerk - The Smiths Hoewel Kraftwerk ontegenzeglijk goed is en zonder hen waarschijnlijk een heleboel van de muziek die ik vandaag de dag luister er helemaal niet zou zijn, ga ik hier toch voor The Smiths. Ik mezelf helemaal verliezen in een nummer als Neon Licht, maar het pakt me gewoon niet zo zoals een The Smiths dat wel doet. Ik ben een sucker voor het gedweep van Morrissey en sinds ik Johnny Fuckin' Marr live heb gezien en weet dat hij zelf ook gewoon kan zingen ben ik al helemaal fan. R.E.M. - Alt-J Zoals Barney Stinson ooit zei, new is always better. Oké niet altijd maar in dat geval wel wat mij betreft. R.E.M. is een enorm goede band met hele rake songs, maar Alt-J is gewoon wat verser, wat interessanter. En dan vooral het eerste album natuurlijk. Het feit dat je zowel de popliefhebbers als de echte muziekpuristen weet te bereiken, en alles wat daar tussenin zit is prijzenswaardig. The Beatles - The Who Ik luisterde gisteravond weer eens de hele avond naar The Beatles, en ja je kunt er echt een avond mee vullen zonder dat het verveelt. Het feit dat er vandaag de dag nog steeds bands als Tame Impala de grond uitspringen als paddenstoelen zegt genoeg over de relevantie van The Beatles. Geniale band die ver buiten de lijntjes kleurde. The Who is leuk maar heb ik mijn liefde al heel lang geleden een beetje voor verloren. Daft Punk - The National Lastig dit, Daft Punk is voor mij een beetje het moderne Kraftwerk. Als Kraftwerk God is dan Daft Punk Jezus, zeg maar. Wederom een band die enorm veel doet voor de muziek die ik tot vandaag de dag veel luister, maar The National is een band waar ik daadwerkelijk zélf ook veel naar luister. Ik zag Kyrill al een mooi lijstje songs droppen, doe daar Murder Me Rachael (serieus, als je The National saai vindt na Murder Me Rachael dan zeg je echt maar wat), Patterns of Fairytales, Lucky You en nog een hoop bij en ik denk dat verdere uitleg niet nodig is. Radiohead - Queen Bah, Queen. Nee serieus, ik heb eerder al uitgelegd wat er mis is met Queen, dus laat ik nu vooral over de genialiteit van Radiohead praten. Radiohead is geniaal, zo. Fleetwood Mac - Nirvana Ik stond voor het eerst in mijn leven in Trouw en de set van Darkside ging beginnen. Het werd helemaal donker en de drum en het gitaarspel van The Chain vulden de zaal, hetgeen het begin werd van een voor mij legendarische set. Sindsdien kan ik niet meer gevoelloos naar The Chain luisteren, voor zover dat daarvoor al mogelijk was. Maar goed, dat is het wel het meest interessante dat Fleetwood Mac ooit gedaan heeft, met wat mooie nummers op Rumours daarbij. De puber in mij houd nog steeds van Nirvana, en niet zo'n beetje ook. Sigur Rós - Nick Cave & The Bad Seeds Sorry Nick, maar Sigur is een ander niveau. Gewoon een van de beste bands van de afgelopen jaren, op zo veel vlakken. Creatief, inspirerend, noem het maar op. The Doors - The Rolling Stones The Stones zijn gewoon heel lekker rock 'n roll. Bij The Doors heb ik dat niet zo. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Yves Geplaatst 8 mei 2015 Share Geplaatst 8 mei 2015 [MENTION=13248]Hansje[/MENTION]; Ik zou het geen vooroordelen durven noemen, ik ben op alle grote festivals van de laatste 25 jaar één of meerder malen geweest. Dat betekent honderden bands en bandjes in alle stijlen en genres, waaronder Hard Rock/Metal en tal van zijn zijtakken. Zoals ik ook al aanhaalde vind ik het merendeel van de grote bands in die scene muziektechnisch erg sterk, en tevens tref je er een aantal begenadigde lyrics-schrijvers aan. Over sterke songopbouw kunnen we discussiëren tot we een gram wegen. Vaak is het enig afwijkende van het strofe-refrein-strofe-cliché de ellenlange instrumentale solo's, bij voorkeur op gitaar. Hoe virtuoos die ook mogen zijn, hoe strak uitgevoerd, ik vind het een irritant show-off gepingel. Die egotrip, de algehele toon die als een gebalde vuist zijn frustraties de wereld in stuurt, altijd luid, hard en agressief. Daarbij genomen het visuele aspect, de look. Je kan onmogelijk ontkennen dat de lange haren, leren jekken en pants, stalen legerboots, spikes en noem maar op niks macho uitstralen, geen agressiviteit ? Ik weet het, het metal- imago is een statement van onvrede, maar er zijn vele manieren om te laten merken dat je ergens pissed over bent, en de metal-manier is niet de mijne. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Christian. Geplaatst 11 mei 2015 Auteur Share Geplaatst 11 mei 2015 [uitslag Ronde 4] Bij deze de uitslag van ronde 4. De onderstaande 16 bands zijn door naar de volgende ronde, die z.s.m. online zal komen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hansje Geplaatst 11 mei 2015 Share Geplaatst 11 mei 2015 Arcade Fire over Dinosaur Jr. doet pijn, verder prima uitslag hoor. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 11 mei 2015 Share Geplaatst 11 mei 2015 Arcade Fire over Dinosaur Jr. doet pijn, verder prima uitslag hoor. Dan moet je Arcade Fire vaker gaan luisteren ;) :D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Christian. Geplaatst 11 mei 2015 Auteur Share Geplaatst 11 mei 2015 Dan moet je Arcade Fire vaker gaan luisteren ;) :D Of jij Dinosaur Jr, heerlijke band man ;) [1/8ste finale] We zijn alweer bij de laatste 16 bands aangekomen, waarvan zoals bekend de helft weer zal gaan afvallen. Het bekende verhaal van de vorige keer. Stemmen De bedoeling is nu een favoriet te kiezen tussen twee bands. Dit door middel van de favoriet dik te markeren. Bijvoorbeeld. Band A - Band B Indien een neutrale stem markeer geen van beide. Probeer alleen te stemmen op bands die je ook echt kent, dit valt niet te controleren, maar ik reken op jullie eerlijkheid. Of je neemt de moeite een aantal nummers van de band te beluisteren of je stemt blanco. Motivatie is niet verplicht, maar wordt uiteraard zeer gewaardeerd. Gelukkig nemen een aantal users wel de moeite om er een inhoudelijk toernooi van te maken, hulde! Alt-J - Pearl Jam The Cure - Nirvana Black Sabbath - The Beatles Arcade Fire - The National Joy Division - Radiohead The Smiths - The Rolling Stones Led Zeppelin - Sigur Rós Neutral Milk Hotel - Pink Floyd De deadline zal over een dag of 4 a 5 zijn aangezien het nu niet heel veel bands meer zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Juca Geplaatst 11 mei 2015 Share Geplaatst 11 mei 2015 Alt-J - Pearl Jam Niet meer dan logisch. Alt-J is goed, maar staat nog aan het begin van hun carriere. Dit terwijl Pearl Jam er al jaren inzit en imo constant geweldige muziek neerzet. Niks kan het album Ten evenaren, dus dit is een duidelijke win voor Pearl Jam. The Cure - Nirvana Lastig, het moet me beide nog vallen. Te vroeg voor een stem. Black Sabbath - The Beatles Vroeger waren de Beatles leuker dan dat ik ze nu vind, maar de invloed die de Beatles heeft voortgebracht is ongekend. Black Sabbath komt niet tot die hoogte. Arcade Fire - The National Beide geweldige bands, waarnaar ik heel vaak luister. Het nipte voordeel voor Arcade Fire, omdat die imo net iets beter en veelzijdiger zijn dan The National. Joy Division - Radiohead Joy Divison is cool, maar Radiohead is geweldig. Geweldige albums neergezet, die veel invloed achterlieten. Ik luister ook meer naar Radiohead, dus vandaar de win. The Smiths - The Rolling Stones Ongetwijfeld gaan de Rolling Stones door, maar ik vind The Smiths minstens zo cool. Morrissey & co hebben me meer laten imponeren dan Jagger en zijn vrienden. Door mijn lichte voorkeur voor The Smiths, een 51/49. Led Zeppelin - Sigur Rós Heb redelijk vaak naar Sigur Ros geluisterd, maar het moment dat het me heeft gepakt is nog niet geweest. Led Zeppelin evenmin, maar heeft met wat meer klassiekers waardoor ik voor de dadrock van Kerft kies. Neutral Milk Hotel - Pink Floyd In The Aeroplane Over The Sea is een leuk album, maar komt niet in de buurt van Pink Floyd. Ook al ben ik niet heel erg gecharmeerd van Pink Floyd, deze stem is voor mij vrij duidelijk. Doe motivatie ff verplichten Chris, anders worden mensen net zo lui als ik was de vorige ronde. Met motivatie kom je tenminste achter de kern van een keuze. [MENTION=15369]Christian.[/MENTION]; Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Richarð. Geplaatst 11 mei 2015 Share Geplaatst 11 mei 2015 Alt-J - Pearl Jam Pearl Jam is een prima band met geweldige nummers. Maar voor mij blijft het een beetje bij één album. Alt-j's aparte, nieuwe en vooral originele stijl bevalt mij zeer en ben daarom enorm fan van deze band. Ondanks dat ze pas twee albums hebben, verkies ik ze toch boven Pearl Jam. The Cure - Nirvana Black Sabbath - The Beatles Zoals eerder aangegeven, samen met de Arctic Monkeys mijn favoriete bands aller tijden. Zoveel geniale hits. Elk bandlid, op Ringo na, kon ook zoveel. Elk bandlid zingt wel minstens een paar nummers en dat is iets wat je ook niet vaak ziet. Arcade Fire - The National Enorm lastige keuze. Beide zeer constant op hoog niveau. Boxer voor mij een van de beste albums aller tijden, maar daar tegenover staan weer Funeral en Neon Bible. Mijn keuze is dan maar gebaseerd op de laatste albums van beide bands, want van alle albums hiervoor, staan ze wat mij betreft gelijk. Dus; Ik prefereer Reflektor boven Trouble Will Find Me. Joy Division - Radiohead Zowel Joy Division als Radiohead heeft/had een geweldige frontman die "ongelofelijk goed kan dansen" en een geweldige uitstraling hebben. Beide bands hebben ook gweldige albums uitgebracht, zie Unknown Pleasures, Closer en OK Computer. Deze keuze was, net zoals alle andere keuzes, erg lastig. Maar dat krijg je naarmate je dichterbij de finale komt. Ervanuitgaande dat Radiohead toch wel doorgaat, stem ik op Joy Division. Vooral ook omdat ze, imo, een van de beste nummers aller tijden hebben gemaakt; (#7 in de Richard Top 150). Voor de geïnteresseerden; Radiohead's eerste nummer volgt op #15, dat is No Surprises. The Smiths - The Rolling Stones Stones verdienen het om verder te komen. The Smiths, moet ik toegeven, moet ik nog eens goed gaan beluisteren, dus zijn voor mij nog niet "up there" bij de beste bands. Led Zeppelin - Sigur Rós Bij de eerste klanken van Sigur Rós vraag je je af waar je naar zit te luisteren. Naarmate je er vaker naar luisteren, ga je beseffen hoe geniaal de band, en dan bij uitstek Jón Þór Birgisson aka Jónsi, is. Z'n hoge stem, de zelfverzonnen taal Hopelandic, de schitterende albumhoezen, de prachtige live-optredens, de namen van de nummers en albums, de lange opbouw die uiteindelijk uitkomt bij een climax van heb ik jou daar; ik hou er van. Al vanaf groep 8. Dit was ook mijn aanleiding om IJsland eens verder te gaan onderzoeken en te ontdekken. U weet hoe dit is afgelopen. ;) Neutral Milk Hotel - Pink Floyd Waar Pink Floyd z'n grote klasse heeft uitgespreid over verschillende albums, doet Neutral Milk Hotel dit eigenlijk al in eén album; In the Aeroplane over the Sea. Gok dat Pink Floyd wel doorgaat, dus gaat mijn stem naar Neutral Milk Hotel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bas2204 Geplaatst 11 mei 2015 Share Geplaatst 11 mei 2015 (bewerkt) Alt-J - Pearl Jam Een makkelijke keuze: een band in de kinderschoenen tegen een gearriveerde mastodont van een band. Alhoewel Alt-J een van de beste nieuwkomers van de afgelopen jaren is, mogen de bandleden de schoenveters van Eddie Vedder nog niet eens strikken. The Cure - Nirvana Close call deze. Beide hebben een aantal geweldige nummers gemaakt, maar moet ik ook nog wat verder gaan luisteren in de toekomst. Laat ik het er voor nu maar op houden dat ik Kurt Cobain liever hoor dan Robert Smith. Black Sabbath - The Beatles Als deze competitie zou gaan over de meeste invloed op de muziek, zouden The Beatles deze battle en misschien zelfs de competitie wel winnen. We zoeken echter de beste band en dat zijn The Beatles in mijn ogen simpelweg niet. De muziek van Black Sabbath vind ik gewoon interessanter en past veel meer in mijn straatje. Arcade Fire - The National Gevalletje 51/49. Beide bands kan ik delen van waarderen, maar behoren verre van tot mijn favorieten. Joy Division - Radiohead Ben ik fan van Radiohead? Nee, dat ben ik niet. Maar ik waardeer hun invloed op de muziek en een aantal van hun nummers wel. Joy Division is best aardig, maar heeft tot op heden bij mij geen onuitwisbare indruk achtergelaten. The Smiths - The Rolling Stones Zoveel geweldige nummer hebben The Rolling Stones gemaakt. Ik ben dan ook enorm blij dat ik ze vorige zomer nog live heb kunnen zien, al zie je dat er wel wat sleet zit op de mannen. The Smiths klinkt best leuk, maar het zegt waarschijnlijk genoeg dat er van hun op mijn Ipod met 5000 nummers geen enkel nummer van deze band staat. Led Zeppelin - Sigur Rós Ik kan heel goed begrijpen dat sommige mensen weglopen met Sigur Rós: ze hebben een unieke sound. Het kan mijn aandacht echter nooit langer dan twee of drie nummer vasthouden, terwijl dit juist een band is waar je complete albums van zou moeten luisteren. Is Led Zeppelin beter? Nee, maar ik kan wel complete albums van Led Zeppelin luisteren zonder mijn aandacht te verliezen. En dat zegt ook weer wat. Neutral Milk Hotel - Pink Floyd Wat mensen voor iets speciaals horen in Neutral Milk Hotel gaat compleet aan mij voorbij. Zet voor mij een nummer van hun in een willekeurige serie muziek en het zou me niet eens opvallen. Dat kan ik van Pink Floyd moeilijk zeggen. Die pik je er zo uit en dan hebben ze ook nog een aantal wereldhits gemaakt. Duidelijker kan het voor mij bijna niet. 11 mei 2015 bewerkt door bas2204 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kweekie Geplaatst 12 mei 2015 Share Geplaatst 12 mei 2015 Alt-J - Pearl Jam The Cure - Nirvana Black Sabbath - The Beatles Arcade Fire - The National Joy Division - Radiohead The Smiths - The Rolling Stones Led Zeppelin - Sigur Rós Neutral Milk Hotel - Pink Floyd Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tijn Geplaatst 12 mei 2015 Share Geplaatst 12 mei 2015 Alt-J - Pearl Jam Alleen vanwege Ten, hoop sowieso dat de kwartfinale het eindstation is voor de band die hier doorgaat. The Cure - Nirvana Meer een stem tegen Nirvana dan voor The Cure, maar durf met slechts een beperkte kennis van the Cure wel te zeggen dat die band muzikaal meer voorstelt dan Nirvana. Black Sabbath - The Beatles Mijn favoriete band binnen de hardere muziek moet gewoon doorgaan, zeker omdat the Beatles maar op te weinig platen hebben laten zien hoe goed ze zijn. Daarnaast vind ik van the Beatles alleen Paul een held en kan de rest van de band me gestolen worden. Arcade Fire - The National De enige echt lastige keuze deze ronde. Mijn stem gaat hier naar the National, omdat zij mij emotioneel meer weten te raken. Joy Division - Radiohead De twee fraaie platen van Joy Division kunnen niet op tegen de veelzijdigheid van het werk van Radiohead. Dat is sowieso hetgeen wat ik ontzettend waardeer in Radiohead, van een simpele rockband tijdens Pablo Honey hebben ze zich geëvolueerd in een band die de gitaarmuziek overstijgt. The Smiths - The Rolling Stones The Smiths houden in hun hele discografie een ontzettend hoog niveau vast, terwijl de Stones op een gegeven moment alleen nog maar bagger hebben uitgebracht. Daarnaast hebben the Smiths met How Soon is Now en There Is A Light That Never Goes Out twee van de beste nummers ooit uitgebracht. Led Zeppelin - Sigur Rós Led Zeppelin is cool, maar dat is niet genoeg om het te winnen van de betoverende muziek van Sigur Ros. Neutral Milk Hotel - Pink Floyd Als liefhebber van de betere indie trekt Neutral Milk Hotel mij een stuk meer dan Pink Floyd. Stuk voor stuk geweldige muzikanten en hun optreden tijdens Le Guess Who May Day van 2014 was niets anders dan legendarisch. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 12 mei 2015 Share Geplaatst 12 mei 2015 Alt-J - Pearl Jam The Cure - Nirvana Black Sabbath - The Beatles Arcade Fire - The National Met veel pijn in mijn hart. Arcade Fire is ook geniaal maar The National is top 1-3 materiaal voor mij. Joy Division - Radiohead 51/49 The Smiths - The Rolling Stones Led Zeppelin - Sigur Rós 40/60 Neutral Milk Hotel - Pink Floyd Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bm Geplaatst 12 mei 2015 Share Geplaatst 12 mei 2015 Alt-J - Pearl Jam The Cure - Nirvana Black Sabbath - The Beatles Arcade Fire - The National Joy Division - Radiohead The Smiths - The Rolling Stones Led Zeppelin - Sigur Rós Neutral Milk Hotel - Pink Floyd Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sick Blik Geplaatst 12 mei 2015 Share Geplaatst 12 mei 2015 Alt-J - Pearl Jam The Cure - Nirvana Black Sabbath - The Beatles Arcade Fire - The National Joy Division - Radiohead The Smiths - The Rolling Stones Led Zeppelin - Sigur Rós Neutral Milk Hotel - Pink Floyd Tegenovergestelde voor mij Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kweekie Geplaatst 12 mei 2015 Share Geplaatst 12 mei 2015 Tegenovergestelde voor mij Je doet het er om he ;c Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hansje Geplaatst 12 mei 2015 Share Geplaatst 12 mei 2015 Neutral Milk Hotel - Pink Floyd Wat mensen voor iets speciaals horen in Neutral Milk Hotel gaat compleet aan mij voorbij. Zet voor mij een nummer van hun in een willekeurige serie muziek en het zou me niet eens opvallen. Dat kan ik van Pink Floyd moeilijk zeggen. Die pik je er zo uit en dan hebben ze ook nog een aantal wereldhits gemaakt. Duidelijker kan het voor mij bijna niet. Dat vind ik echt een vreemde uitspraak, omdat de meeste mensen Neutral Milk Hotel net moeilijk kunnen hebben wegens de aparte zang. Kan me echt niet voorstellen dat je niet even opschrikt als je Jeff Mangum plots hoort kwelen. Alt-J - Pearl Jam | Tsja. Mag zo stilaan wel gaan stoppen voor Pearl Jam in dit toernooi maar Alt-J heeft in deze fase nog minder te zoeken. The Cure - Nirvana | Vind het erg gelijkwaardige bands. Niet bepaald muzikaal, maar het zijn bands die ik beiden alleen opzet als ik me in een mindere bui bevind. Al gaat The Cure dan iets meer richting de melancholie en Nirvana iets meer richting de uitzichtloosheid. Enfin, heel deze uitleg om uiteindelijk te concluderen dat ik The Cure een betere band vind. Black Sabbath - The Beatles | Er zijn weinig bands die in de buurt komen van wat The Beatles hebben betekend voor de muziek, en ik durf de stelling te verdedigen dat Black Sabbath een van die bands is. En al zeker voor de genres waar ik zo van hou. En ach, we mogen wel rekening houden met dat soort argumenten maar in the end komt het er toch ook op aan naar wat je het liefst luistert en dat is in mijn geval Black Sabbath. Arcade Fire - The National | Ja, simpel. Ik ga hier niet weer herhalen dat ik niets met Arcade Fire heb. Oh, nu heb ik het toch weer gedaan. Snap. Joy Division - Radiohead | Hm, lastig. Radiohead heeft veel betekend voor me, al luister ik het tegenwoordig minder. Joy Division, hoe goed ook, heeft toch 'maar' twee albums. Ga toch voor Joy Divison wegens fenomenale intensiteit en lyrics. Al zal ik me er nederig bij neerleggen als Radiohead doorgaat. The Smiths - The Rolling Stones | Ik hou van The Smiths. Humor, catchy, lyricaal erg sterk. Led Zeppelin - Sigur Rós | Beetje jammere loting, Led Zep verdient misschien nog wel een rondje te overleven. Maar dit is natuurlijk een no-brainer, onze Ijslandse vrienden zijn natuurlijk buiten categorie. Neutral Milk Hotel - Pink Floyd | In The Aeroplane... is een geniale plaat, maar de catalogus die Pink Floyd heeft achtergelaten is misschien wel onovertroffen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bas2204 Geplaatst 12 mei 2015 Share Geplaatst 12 mei 2015 Dat vind ik echt een vreemde uitspraak, omdat de meeste mensen Neutral Milk Hotel net moeilijk kunnen hebben wegens de aparte zang. Kan me echt niet voorstellen dat je niet even opschrikt als je Jeff Mangum plots hoort kwelen. Onopvallend is misschien de verkeerde woordkeuze geweest, misschien had voor de beschrijving vanuit mij beter onbetekenend gepast Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rexcoder Geplaatst 13 mei 2015 Share Geplaatst 13 mei 2015 Alt-J - Pearl Jam The Cure - Nirvana Black Sabbath - The Beatles Arcade Fire - The National Joy Division - Radiohead The Smiths - The Rolling Stones Led Zeppelin - Sigur Rós Neutral Milk Hotel - Pink Floyd Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Yves Geplaatst 13 mei 2015 Share Geplaatst 13 mei 2015 Alt-J - Pearl Jam De vooraf te voorspellen finalebands zijn voor het merendeel nog aanwezig in de wedstrijd, logisch in deze fase.Toch gek dat daar dan bands als Alt-J zich nog bij wisten te wringen. Niets mis mee, beetje slappe hap bij momenten. Ook al heb ik weinig met Pearl Jam en die ganse Seattle-scene van begin jaren '90 moeten ze door. Want de aardige deuntjes van hun tegenstander hebben nog verre van muziekgeschiedenis geschreven. The Cure - Nirvana Wat wel betekent dat al 1 van de 8 kwartfinalisten niet in mijn straatje past. Deze twee opponenten mochten dan alle twee een ronde verder. Maar goed, dat is dat ongrijpbare stukje lot waar je geen invloed op kan uitoefenen en je moet bij neerleggen. Aan het eind zullen we dus geen accuraat antwoord krijgen op de vraag wie nou die beste band 2015 is. Mocht het op deze twee zijn aangekomen werd het voor mij The Cure, jankperiode buiten beschouwing. Black Sabbath - The Beatles Ik denk dat dit de meest plausibele keuze was, heb in vorige posts al uitgebreid mijn mening over hard rock/metal verkondigd. Arcade Fire - The National De beste twee overblijvers van de 'hedendaagse' bands, een keuze die ik nauwelijks kan maken, omdat ze gevoelsmatig erg op elkaar lijken voor mij. De wat sombere teneur, een gebalanceerd evenwicht tussen gestroomlijnde songstructuren en experiment, en die gave om kracht te creëren zonder meer geluid te maken. Het zijn de lyrics die mij doen besluiten voor The National te kiezen: Berninger kiest zijn woorden zo zorgvuldig uit dat ze zowel inhoudelijk als qua verklanking perfect het juiste gevoel weergeven, metaforen waar je rillingen van krijgt. Poezië vanuit de ingewanden. The Smiths - The Rolling Stones Ook over hoe Morrissey ervoor zorgde dat the Smiths niet écht goed waren heb ik al uitvoerig uitgeweid, maar het beeld van de Stones die er uitzien alsof ze uit de cast van the Walking Dead komen gelopen blijft op mijn netvlies branden. Ik ga nog eens Johnny Marr stemmen. Led Zeppelin - Sigur Rós Het zijn legendes van de pop-en rockgeschiedenis, al drie generaties na elkaar kent hun nummers en kweelt ze op elk familiefeest of thé dansant jolig mee. Nonkel André is weer zodanig zat dat hij bij zijn Stairway to Heaven-airguitar solo op zijn bek knalt. Je kan, muziekliefhebber of niet, niet om Led Zeppelin heen. Ikonen die mij steenkoud laten, terwijl de Ijslanders dat geen minuut lang doen. Neutral Milk Hotel - Pink Floyd Terwijl Nonkel André buiten in de haag hangt te kotsen en Tante Francine uit puur schaamte maar al wat gaat afruimen, is het de beurt aan Pink Floyd. 'We don't need no education' Ja gelukkig maar, Waters is dat moment al de 35 gepasseerd, zou spijtig zijn als hij nog steeds school liep. Dan had ik liever de LSD-ego trip^s van Syd Barrett, hoewel die even hard nergens op sloegen. En dat wil dus zeggen dat zij straks wel, en twee van de vier beste bands niet in de volgende ronde staan. Want komaan mensen, Neutral Milk Hotel, het is welletjes geweest. De gimmlick heeft zijn werk gedaan, en kan beschikken. 'Neutral... hoe zegt u ?' Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wokulski Geplaatst 13 mei 2015 Share Geplaatst 13 mei 2015 Alt-J - Pearl Jam Argumenten zijn reeds veelvuldig genoemd, ik houd het op een heel oeuvre van een allesomvattende band tegen de new kids on the block die die status nog steeds niet helemaal ontgroeid zijn. Alt-J is een prima band, hebben durf getoond in het veilige poplandschap en ook al was het tweede album niet geweldig, het luisterde nog altijd lekker weg. Maar dan sta je tegenover de rockgiganten van Eddie, dan wordt alles ineens wel relatief. The Cure - Nirvana Lastige dit, zou per dag kunnen verschillen. Ook al zijn ze muzikaal ongeveer elkaars tegenpolen, het zijn wel twee bands die ongeveer hetzelfde gevoel op me over brengen. Ga hier dan toch voor het hartverscheurende timbre (of gebrek daaraan) van Kurt. Black Sabbath - The Beatles Heb Black Sabbath al een aantal nieuwe kansen gegeven dit toernooi en had ze graag nog wat kansen gegund. Hoewel ik de band wel kende, werd ik toch altijd een beetje afgeschrikt door het "metal"-label. Maar dan ga je eens goed voor de muziek zitten en hoor je hoe goed het in elkaar zit en besef je dat dit, metal-liefhebber of niet, stuk voor stuk steengoede nummers zijn. Maarja, ik moet wel trouw blijven aan mezelf en dan kom ik toch tot de conclusie dat The Beatles mijn muzieklandschap veel meer hebben gekleurd. Props voor Black Sabbath tho, ze hebben mijn ogen geopend, of beter heropend. Arcade Fire - The National Niet de eerste keer (maar hopelijk wel de laatste keer) dat ik dit zeg, Arcade Fire is niet mijn ding. Heb tot nu toe elke ronde tegen ze gestemd en dat terwijl ik er niet eens echt een hekel aan heb, maar het is gewoon een band die absoluut mijn aandacht niet weet te vangen. Keuze is dus makkelijk. Joy Division - Radiohead Ook Joy Division is zo'n band die ik in de loop van het toernooi steeds wat meer terug ben gaan waarderen. Echter, in Radiohead zie ik toch nog steeds een beetje de grootmeesters van de hedendaagse muziek. Zo avontuurlijk, zo creatief, hebben een berg steengoede platen met elk een andere sound. What's not to like. The Smiths - The Rolling Stones Hoe rock n' roll The Stones ook zijn, het is toch iets dat ik vooral vroeger luisterde, en met vroeger bedoel ik een goede twee jaar geleden. Op dat moment kon ik The Smiths nog niet waarderen, maar kijk eens aan, na twee jaar goed mijn best doen heb ik toch ontdekt hoe fantastisch de band eigenlijk is. Staat ook hoog op het lijstje met bands die ik nog steeds verder moet uitpluizen. Led Zeppelin - Sigur Rós Ik wil graag de woorden van Yves aanhalen (al heb ik dan geen oom die André heet) wat betreft Led Zeppelin, liefhebber of niet, je kunt er niet om heen. Het toeval wil nu dat ik wel liefhebber ben, maar niet zodanig dat ik Sigur Rós kan verloochenen. Sigur Rós is een van de kanshebbers voor de eindzege, redenen daarvoor zijn al in veelvoud door verschillende users gegeven. Neutral Milk Hotel - Pink Floyd Een man die net niet zuiver zingt op een gitaar met wat blazers tegen een band die zo ongeveer alles vertegenwoordigd wat muziek voorstelt. Lijkt me duidelijk toch? De man met de valse stem natuurlijk! Objectief gezien volledig onverantwoord, maar gelukkig hoeven we niet objectief te zijn in een toernooi als dit, anders konden we elk jaar opnieuw meteen beginnen met een finale Pink Floyd - The Beatles. Lang verhaal kort, ik denk dat er wel mensen zijn hier die weten hoe dierbaar Neutral Milk Hotel me is, daar stem je niet zomaar tegen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Keko Geplaatst 13 mei 2015 Share Geplaatst 13 mei 2015 Alt-J - Pearl Jam Alt-J is erg leuk, maar komt net kijken. Pearl Jam daarentegen is imo legendarisch. The Cure - Nirvana Black Sabbath - The Beatles Gewoon totaal geen fan van Black Sabbath, niet mijn muziek. The Beatles luister ik trouwens ook maar zelden, maar ik kan er goed naar luisteren. Misschien niet helemaal eerlijk om een band af te keuren omdat het je genre niet is, maar The Beatles zijn groot genoeg om dit te legitimeren. Arcade Fire - The National Arcade Fire vind ik leuk, maar ik krijg maar bij weinig nummers echt het gevoel van "Jaaa, dit is echt goed". The National daarentegen heeft dat wel, en een heel aantal zelfs. Afgelopen zomer voor het eerst live gezien, en ik ben blij dat ik daar naartoe ben gegaan ipv Stromae. Joy Division - Radiohead Radiohead, vermoedelijk de winnaar van dit toernooi. Kan echt niet beschrijven waarom ik die muziek zo goed vind, maar dat het Joy Division overtreft is duidelijk. The Smiths - The Rolling Stones Moeilijke keuze, wordt bepaald op het feit wat ik het meeste luister Led Zeppelin - Sigur Rós Heb Sigur Rós vaak een kans gegeven, maar ik heb nooit kunnen vinden wat een gros van MU erin ziet. Het pakt mij gewoon niet. Led Zeppelin luister ik ook niet erg veel, maar vind ik prettiger om naar te luisteren. Neutral Milk Hotel - Pink Floyd Neutral Milk Hotel is leuk, maar niet legendarisch wat mij betreft. Pink Floyd heeft absolute muziekhistorie geschreven, prachtige muziek. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Broeus Geplaatst 14 mei 2015 Share Geplaatst 14 mei 2015 Alt-J - Pearl Jam The Cure - Nirvana Black Sabbath - The Beatles Arcade Fire - The National Joy Division - Radiohead The Smiths - The Rolling Stones Led Zeppelin - Sigur Rós Neutral Milk Hotel - Pink Floyd Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Yves Geplaatst 14 mei 2015 Share Geplaatst 14 mei 2015 Neutral Milk Hotel - Pink Floyd Een man die net niet zuiver zingt op een gitaar met wat blazers tegen een band die zo ongeveer alles vertegenwoordigd wat muziek voorstelt. Lijkt me duidelijk toch? De man met de valse stem natuurlijk! Objectief gezien volledig onverantwoord, maar gelukkig hoeven we niet objectief te zijn in een toernooi als dit, anders konden we elk jaar opnieuw meteen beginnen met een finale Pink Floyd - The Beatles. Lang verhaal kort, ik denk dat er wel mensen zijn hier die weten hoe dierbaar Neutral Milk Hotel me is, daar stem je niet zomaar tegen. Ik ben het met je eens dat wat semi-vals geneuzel een trigger kan zijn om een band goed te vinden, maar dan niet Neutral Milk Hotel, omdat de songs waarin het geneuzel gegoten zitten muzikaal niet veel verder reiken dan wat Dylanesque singer-songwriterseenheidsworst. Betere alternatieven in de categorie 'songs van neuzelende mensen' raad ik persoonlijk Pavement aan, want niemand neuzelt sexier dan Stephen Malmus, of anders Clap Your Hands Say Yeah , Brooklyn-band die een jaar of tien geleden een geweldige plaat afleverden 'Skin of My Yellow Country Teeth' Zeer ondergewaardeerde neuzelband Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wokulski Geplaatst 14 mei 2015 Share Geplaatst 14 mei 2015 Ik ben het met je eens dat wat semi-vals geneuzel een trigger kan zijn om een band goed te vinden, maar dan niet Neutral Milk Hotel, omdat de songs waarin het geneuzel gegoten zitten muzikaal niet veel verder reiken dan wat Dylanesque singer-songwriterseenheidsworst. Betere alternatieven in de categorie 'songs van neuzelende mensen' raad ik persoonlijk Pavement aan, want niemand neuzelt sexier dan Stephen Malmus, of anders Clap Your Hands Say Yeah , Brooklyn-band die een jaar of tien geleden een geweldige plaat afleverden 'Skin of My Yellow Country Teeth' Zeer ondergewaardeerde neuzelband Ik heb Pavement zelf genomineerd voor dit toernooi maar ze hebben helaas de eerste rondes niet overleefd, dus ook Pavement behoort tot een van mijn favoriete bands. ;) En wat Clap Your Hands Say Yeah betreft, Let the Cool Goddess Rust Away staat in mijn top 10 van meest afgespeelde nummers aller tijden denk ik, dus ook daar ben ik het met je eens, ondergewaardeerde band. Al denk ik dat ze het bij mij beide niet halen tegen NMH. Ken weinig nummers die zo bij me binnen komen als een Two Headed Boy, heb dat zo hard mee staan zingen toen ik vorig jaar Jeff met zijn holbewoner-baard dat hoorde zingen. Vind de composities verder ook erg goed en ik houd enorm van de abstracte teksten die voor eenieder anders interpreteerbaar zijn. En soms hebben bands gewoon iets waar je je vinger niet op kan leggen, het is en blijft voor een groot deel een gevoelskwestie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 14 mei 2015 Share Geplaatst 14 mei 2015 Clap Your Hands Say Yeah _O_ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten