Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Wat mij betreft wachten we gewoon even tot je klaar bent hoor, tenzij er iemand anders nu kan en wil. Lijkt me onnodig dat iemand die al is geweest alweer gaat.

In mijn Savoy game ging ally Venice even tekeer tegen Milan en Mantua, in een oorlog waar ik zelf overigens niet in zat.

[spoiler=klikkie]

n9Wktn5.jpg

E9IZtR1.png

Ooooooooooi. Meteen de alliance maar even verbroken (voor de oorlogsverklaring) en mijn CB gebruikt om Milan te vassalizen voor Reconquest purposes :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jij gaat voor het vormen van The Netherlands als Burgundy? Ik had France dan niet mijn vassal gemaakt. Ik denk dat dat zij echt heel blij met je zijn en om the netherlands te vormen, zou France eigenlijk niet mogen bestaan. Anders verlies je alles (incl. van je vassals) in de Franse regio aan France. Ik denk niet dat je daar echt op zit te wachten. Geen idee wat er met France gebeurt als dat je vassal is. Als hij opeens heel groot wordt, heb je opeens een zeer rebelse vassal, lijkt me.

Of is er recent wat veranderd, waardoor je nu wel makkelijker Nederland kunt vormen>?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jij gaat voor het vormen van The Netherlands als Burgundy? Ik had France dan niet mijn vassal gemaakt. Ik denk dat dat zij echt heel blij met je zijn en om the netherlands te vormen, zou France eigenlijk niet mogen bestaan. Anders verlies je alles (incl. van je vassals) in de Franse regio aan France. Ik denk niet dat je daar echt op zit te wachten. Geen idee wat er met France gebeurt als dat je vassal is. Als hij opeens heel groot wordt, heb je opeens een zeer rebelse vassal, lijkt me.

Of is er recent wat veranderd, waardoor je nu wel makkelijker Nederland kunt vormen>?

Weet ik, daarom wacht ik ook tot ik France heb opgenomen in mijn rijk ;) Nu na al die jaren oorlog vanaf het begin maar eventjes wat rust en alles rustig integreren, de HRE maakt elkaar wel af :D

@Laki; Castille/Spain vanaf dag 1 mijn ally, heeft lekker mogen mee peuzelen van France in het zuiden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gratis DLC: Fredman's Epistles

Bring the sounds of authentic European culture from the age of exploration to Europa Universalis IV with a collection of traditional Swedish songs from the 18th Century.

15 songs from Fredman's Epistles have been arranged from Carl Michael Bellman's original works by composer Tobias Gustavsson with performances by Mikael Samuelson, Swedish baritone singer and actor.

Carl Michael Bellman was a Swedish poet, songwriter and composer who even today is a central figure and a powerful influence in Swedish music and Scandinavian literature. Fredman's Epistles are expressions of feelings and moods.

Play as a Scandinavian superpower and let the music of your people become the anthem of the world with this musical add-on!

Gewoon een hoop liedjes maar gratis laten we niet liggen he ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh, kreeg met Castille al vroeg een event waar mijn heir Enrique (die 0/0/0 asshole) ziek werd en ik dus uiteraard kiezen voor de 75% kans op sterven, overleefde die klootzak dat :r

Maar mijn wraak is zoet :D :D :D

5769f5cc86ea3-111111111.png

5769f610cfc15-22222222222.png

Suck it niksnut :D

bewerkt door ForzaUtreg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Altijd leuk, The Papal State declared war op mijn Florence en mijn allies Castille (+ Aragon en Naples in PU), Austria en Hungary weigeren allen te joinen, zit ik ineens zonder allies en kan die oorlog niet alleen winnen

FUUUUUUUUUUU-sabertooth-wwfc7-organisation-27218920-357-299.jpg

Zit niks anders op om mijzelf te laten buttucken door ze en ze Urbino te geven om het later met een oorlog tegen Savoy weer terug te pakken :r

EDIT: Nevermind, ook Venice declared een war op mij, game over. Geen army meer, geen vloot meer, geen inkomsten meer en mijn halve land weg, ez ragequit :P

bewerkt door ForzaUtreg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn game ook. Ik heb zo nu en dan het idee dat ik iets te aggressief kan zijn. Iets van 20-25 provinces in dezelfde regio binnen 10 jaar aan het begin van de game is niet helemaal aan te raden. Was met Congo gestart en had (incl vassals) in 1455 iets van 30-35 provinces onder mijn controle. Coaltie van al die kleine landen die nu nieuw zijn. Per stuk niet echt gevaarlijk, maar in totaal hebben die een leger van 50k ofzo...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha sick :D Aan het begin met Florence zit je ook met het HRE, Lucca en Siena zijn wel snel te pakken zonder coalitievorming maar daarna moet je je echt ff wat jaartjes rustig houden ivm die AE. Nadat Shadow Kingdom fired kun je wel los gaan op Ferrara en Genoa enzo.

Overigens wel ontzettend lelijk dat The Papal State zich allied met de Ottomans, over onrealistisch gesproken :cab:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even opnieuw begonnen met Congo, nu iets rustiger aan gedaan. Gaat lekker.

l7v4sFo.jpg

Dat groepje provinces rondom Lake Victory is 1 vassal, dat 7 provinces in zuid-oost Afrika zijn een andere vassal. Mijn eigen provinces grenzen aan geen enkel land, de vassal in de buurt van Lake victory grens ook aan niets meer. Ik ben dus afhankelijk voor CB's van mijn vassal in Zuid-Oost Afrika. Deze vassal heeft echter geen zin in het fabriceren van claims. Het is al iets van 10-15 jaar vrede in dit rijk, puur omdat ik geen CB's heb. Ja, mijn vassal heeft 1 claim ... op mijn ally Kilwa... Wachten duurt lang...

edit: Dit is de situatie in 1490, maar de laatste oorlog eindigde dus in 1978. Heb het even nagekeken.

edit: 15% inflation, zonder goudmijn, voor 1500. Wat heb ik gedaan? Geen flauw idee.

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het spel net aangeschaft, heb de tutorials gespeeld maar ik kom er nog niet helemaal aan uit. Hoe kan ik deze game het besten leren?
Ik zou met de Ottomans beginnen. Je hebt dat zo'n groot rijk dat je vooral tegen de kleinere buren veel kan oefenen met diplomatiek en oorlogen. Zo ben ik er het beste ingerold.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou met de Ottomans beginnen. Je hebt dat zo'n groot rijk dat je vooral tegen de kleinere buren veel kan oefenen met diplomatiek en oorlogen. Zo ben ik er het beste ingerold.

Ik ben nu een uur een Tutorial for Beginners aan het kijken, het zijn 6 afleveringen maar ik denk dat ik na aflevering 3 zelf ga spelen, nu weet ik een beetje wat alles inhoud.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hungary, 1519 - 1544

Twee woorden zijn er nodig om deze periode te beschrijven: regency council.

Het was een kwestie van wachten tot we iets konden doen deze periode. Aan de ene kant zitten onze drie sterke allies, de andere kant de Otto's waar we momenteel nog te slap voor zijn. Naples nog een truce voor pakweg vijf jaar, dus begonnen om easy target Mazovia te pakken. Bohemia deed het vechten voor ons en zo konden we vrij gemakkelijk de drie provincies pakken.

hungary2.png

Nadat deze oorlog voorbij was in begin 1523 was het wachten tot we ons konden richten op Naples & co. In 1525 was het zover. Naples, Aragon, Venice en Portugal vs Austria, Papel State en Hungary. Het was nog een vrij lastige oorlog waarbij onze kant iets meer troepen had als ik het me goed herinner. Op het moment dat we redelijk wat troepen van Portugeze kant hadden vermoord en we Portugal een white peace konden aanbieden, waren we binnen. Na vijf jaar pakten we ons wargoal Salento en werd de PU tussen Aragon en Naples verbroken, waardoor we in de toekomst makkelijk Naples kunnen oppeuzelen.

hungary3.png

Veel verder zijn we niet gekomen in deze periode, want onze king ging helaas dood. Anders hadden we Polen en Lithuania nog een kopje kleiner kunnen maken, maar helaas is het niet zover gekomen. Onze heir is nu tien jaar oud, dus nog vijf jaar te gaan voor de volgende speler. De schuld die we hadden opgebouwd is weg, er zijn wat galleys en gebouwen gebouwd en het legers is aangevuld tot het maximum. Alle truces zijn over vijf jaar voorbij, de AE die we hebben met Naples op 0. De volgende speler kan ook een nieuwe ideagroup kiezen. Wens ik [MENTION=7019]Barteh[/MENTION]; veel succes met het slopen van de Turkjes.

hungary4.png

https://we.tl/8rcAmVceDi

[MENTION=692]ForzaUtreg[/MENTION]; [MENTION=3239]Reinoud[/MENTION]; [MENTION=28281]lennard95[/MENTION]; [MENTION=2328]King XVI[/MENTION]; perhaps?
Link naar opmerking
Deel via andere websites