Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Hmm, haha lastig, door het spinnenweb aan mogelijkheden :-D En ik wil niet alles hier gaan vragen, want wil zelf natuurlijk ook wel dingen ontdekken, maar zijn er ook Nederlandse tutorials voor?

Als je engelse tutorials bekijkt, leer je je engels ook nog eens (onbewust), en de tutorials van quill18 zijn vrij eenvoudig uitgelegd. Heel makkelijk voor mij te volgen, even gemakkelijk als Nederlands voor mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zotte game tot nu toe, ik zal wel wat moeten beginnen uitbreiden, te beginnen in West-Afrika, wat ik voor een deel al had gedaan. Ik ga verder West-Afrika aanvallen en specifiek Mali, maar eerst wat stabilisatie gezien het toch krachten zal kosten om de overextentie omlaag te krijgen, en alles te coren en te converten. Ondertussen maak ik van Louisiana een volwaardige kolonie, wat nu al drie provincies heeft (2 provincies nog koloniseren, en dan nog eentje in Colombia/eiland in de Indische Oceaan waar er niet veel troepen nodig zijn. Ik heb een lekker lopende economie en een lekker leger, en ik heb Frankrijk en de Ottomanen als vijanden (die ook geallieerd zijn). En Frankrijk ook nog met Commonwealth en de Papal States en Ottomanen onder andere nog met buurland TunIs. Zelf hoop ik erop dat de Ottomanen op een bepaald moment de oorlog verklaren aan. Ik heb een zotte vloot en een zotte economie, nu tijd voor expansie en de opbouw van een army. Uiteindelijk wil ik mijn colonies uitbouwen (Bahama's, verder Noord-Amerika in, en een hele chunk van Colombia), West-Afrika uitbreiden, Tunis verslaan (die dus een alliantie hebben met de Ottomanen) en Indonesie koloniseren en op termijn ook naar India (Vijanayagar) en de Ottomanen gaan aanvallen. Ook Venetie zal nog wel aan de beurt komen, en Frankrijk op het einde van de game ook wel eens, net zoals Oostenrijk en een paar Noord-Italiaanse staten. Ik denk dat ik Frankrijk trouwens binnenkort ga kunnen excommuniceren, want ze hebben het verdrag van Tordesillas verbroken. Van hen en de Ottomanen heb ik nog schrik, zeker door hun alliantie.

1sw1puqawjbtn.png

r7npbzogqw9kx.png

dkdaagheqipwr.png

xydsipjuascwl.png

Austria got screwed. Ottomanen, Frankrijk, Commonwealth, Spanje en Nederland als enemies :r en als Frankrijk de oorlog verklaart aan hen, dan is het hek helemaal van de dam, want ze hebben de Ottomanen en Commonwealth als allies. En als Commonwealth de oorlog verklaart, dan kunnen Nederland, Frankrijk en Spanje (ik) ook mee aanvallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaat wel lekker so far met mijn Mare Nostrum poging met de Orthodox Ottomans :D

58283187c400e-eu4_1.png

582831a218e11-eu4_2.png

582831aa39bfe-eu4_3.png

Dank je wel Religious Ideas en Triggered Modifiers voor het snelle converten :D

Heb Serbia nog als vassal zodat ik goedkoop nog wat Reconquest kan doen op Venice daar op de Balkans. Nog 5 provincies van Qara Qonogwat pakken en dan kunnen we ons volledig gaan richten op de Balkans/Italy/Iberia

bewerkt door ForzaUtreg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Andere hobby's leiden er ook aan. Nu probeer ik vnl. eu s'nachts te spelen. (of als ik juist opsta, omdat ik het in die 14 uur dat ik wakker ben, toch sowieso wel eens beu ben (dan doe ik een pauze, doe ik iets anders (film, serie of meestal gewoon tv) en dan speel ik weer eu, want dan heb ik weer te veel zin. het probleem is dat het moeilijk te combineren valt met een dagelijkse bezigheid.

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik speel het gerust wel eens een paar weken niet, nee. Maar des te mooier is het dan als je weer eens de tijd hebt om lekker te gamen. In de tijd dat ik hele dagen niets te doen haalde was ik er op een gegeven moment ook helemaal zat van ook. Hele toffe game, maar met teveel spelen verliest het ook gewoon zijn charme. En dat geldt voor iedere game eigenlijk wel in mijn beleving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nu is er juist genoeg daglicht om ervoor te zorgen dat ik ga gaan slapen wanneer het schemert, en dat ik wakker word wanneer het ook schemert (en ik ben bloedserieus)

Dus je ziet nu weken lang de zon niet?! Ik vind het al erg dat ik tegenwoordig in het donker vanhuis ga en in het donker thuis kom van mijn werk. Zo somber. Ik snap best dat mensen daar depressief van kunnen worden. Maar jij ziet helemaal geen daglicht? Jij leeft s nachts? Ik zou dat echt niet kunnen. Sowieso, de hele nacht door gamen, dat is mij nog nooit gelukt, ook niet geprobeerd trouwens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat het gvd ingewikkeld is, zelfs met tutorials zit ik haast met mn handen in het haar ;c

Haha :D Heb zelf ook de eerste 60-100 uur van de game geen idee gehad wat ik aan het doen was hoor, meerdere malen uninstall gedaan en toch maar weer geinstalleerd vervolgens ;c Uiteindelijk maar gewoon door spelen wijzer geworden, belangrijkste tip die ik kreeg was dat met alle acties die je doet je gewoon goed moet lezen aangezien alle gevolgen vaak netjes uitgelegd staan :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een vervelend probleempje, ik zag dat Urbino geen alliantie had, en verklaarde de oorlog, maar the Papal States deden hetzelfde, en bezetten het fort terwijl ik ancona bezette en het leger van hen versloeg, bij de peace deal bleek dat als ik van Urbino een vazzal maakte, ik met de Papal States in een oorlog zou zitten, en ik heb wel interesse in Romagna en Modena, omdat het zorgt voor aansluiting met Frankrijk en Venetie, en ik er misschien wel belang bij heb dat de Papal States minder sterk zijn (zal Provence releasen en er een vazzal van maken ook - wat wel één diplomatische punt zal kosten per beurt. Als ik die twee provincies van The Papal States kan ik gemakkelijk tot in de Alpen land hebben, maar nu vroeg ik me dus af of ik via die optie dus enkel met de Papal States moet vechten of ook met hun allianties (Portugal, Bretagne, Frankrijk en Cologne) zal moeten vechten. Het lijkt wel ideaal om die hun allianties op te zeggen, en het hele land op Rome na te vernietigen.

upcyaqckk0tkg.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het zo lees, is het een offensive war van de Pope. In dat geval vecht je tegen alle allies die nu ook al in de war zitten. Daar komt wel bij dat jij al jou allies de war kunt laten joinen. Jij bent immers de defender in dit geval. Geen gedoe met favors of promise territoy, zolang ze niet zwaar in de man zitten ofzo of een truce hebben met de Pope, dan willen ze waarschijnlijk allemaal wel joinen.

Ik vraag me wel af of je vassal willen worden als je geen fort heb gesieged. Grote kans dat de Papel state eerder vrede maakt en dan komt er niets van je plan terecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[quote name='ForzaUtreg']@Lakigigar Ligt er aan wie er in hun huidige oorlog met Urbino mee doen, jij neemt in die oorlog de plek van Urbino in. Als hun allies in die oorlog mee doen ga je het tegen ze allemaal opnemen[/QUOTE] maar als het enkel papal states is het dus enkel de papal states. Ik heb uiteindelijk op veilig gespeeld en ancona geannexeerd (kon het voorstel toch niet doen), en zal de papal states later wel eens pakken. Ik denk dat ik me ga keren tegen Portugal, ze hebben Bretagne en de Papal states als allianties. Ik kan op die manieren krijgen wat ik wil, in een oorlog tegen hen zonder dat Frankrijk zich ermee moeit. Voorlopig ga ik me klaarmaken voor oorlogen in West-Afrika, Indonesie, zuid-Peru en Venetie, al heb ik nu een regency, ideaal voor even wat stabiliteit in het land, wat te gaan koloniseren zodat ik de provincies in Zuid-Peru kan coren, koloniseren in Indonesie zodat ik een cb tegen hen kan hebben, en misschien nog wat troepen naar daar sturen. Ik moet wel zorgen dat ik niet tegelijkertijd een oorlog in Indonesie en Europa heb. Venetie en Genoa (twee provincies maar) hebben een alliantie, maar zijn zwak omringd, dus dit lijkt het moment om ze te pakken, hoewel ik Venetie (door hun rijke provincies) zeker niet in één keer ga kunnen annexeren. Lijkt me ook ideaal als vazzal eigenlijk. En West-Afrika is easy, easy, easy, dus als ik even niet weet wat te doen, breid ik daar even uit. Bretagne heeft kolonies die ik wil, Papal States land dat ik wil (en Provence als vazzal zou lekker zijn), en Portugal heeft ook land en kolonies dat ik wil, maar daar hoop ik eigenlijk op een PU dat ik eens op een haar heb gemist... Tunis, Ottomanen, Frankrijk, Vijayanagar en Oostenrijk wil ik eventueel ook nog pakken.
Link naar opmerking
Deel via andere websites