Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Voor geïnteresseerden: Tot maandag 19.00 uur (ik kan er uurtje naast zitten) is EU IV in de steam winter sale voor -75% te verkrijgen. Enige uitzondering op deze regel is volgens mij AoW. Ik heb zo het idee dat AoW dus niet in de steam winter sale komt te zitten daardoor...

En [MENTION=12820]Roprop[/MENTION]; bij jou link zie ik de prijzen zo ongeveer alleen maar stijgen. Ik houd de link wel een beetje in de gaten en sla in een van de komende weken wel een keer toe. Ik wil AoW toch eigenlijk wel graag snel hebben. En ik bedacht me opeens dat ik nu heel moeilijk loop te doen over 2 euro ofzo. Eigenlijk best wel kansloos van mezelf...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is het het waard om alle DLC's er gelijk bij te halen?

http://www.eu4wiki.com/Downloadable_content

Overzicht van alle DLC's en wat ze precies doen. Degene onder expansions zijn naar mijn idee echt de moeite waard, de rest een stuk minder.

Een tijdje geleden heb ik zelf Europa Universalis IV Collection aangeschaft. Staan nu ook in de shop voor 23 euro ofzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk al een uur of 500 op de teller en dan nog steeds fouten maken als oorlog verklaren terwijl je military acces hebt ;c Ben overigens bezig met een Hindustan game, begonnen als Gujarat, volgens mij meteen ook de eerste keer dat ik een Shia land speel. Ben bezig met die nieuwe achievement, de Cape is al binnen, nu bezig met een oorlog om Hong Kong, en heb een grens met Kichesipi (Ottawa), dat eigendom is van Frans Canada. Frankrijk nu in een PU onder Spanje, dus denk dat dat gunstig is voor mij. Daarna dus enkel nog Londen maar dat moet met brute kracht ook geen probleem zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk al een uur of 500 op de teller en dan nog steeds fouten maken als oorlog verklaren terwijl je military acces hebt ;c Ben overigens bezig met een Hindustan game, begonnen als Gujarat, volgens mij meteen ook de eerste keer dat ik een Shia land speel. Ben bezig met die nieuwe achievement, de Cape is al binnen, nu bezig met een oorlog om Hong Kong, en heb een grens met Kichesipi (Ottawa), dat eigendom is van Frans Canada. Frankrijk nu in een PU onder Spanje, dus denk dat dat gunstig is voor mij. Daarna dus enkel nog Londen maar dat moet met brute kracht ook geen probleem zijn.

Bij mij is het eerder vergeten de maintenance slider terug op max te zetten ;c

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 maanden voor de laatste oorlog met de Britten om Londen te veroveren, koning sterft op 40-jarige leeftijd en ik zit 13 jaar met een 1-0-0 regency ;c Levert je blijkbaar wel automatisch de Die Please Die achievement op. Schrale troost.

Edit:

i70wie.png

8wfxwo.png

348t8qf.png

Mooist gekleurde Engeland ooit. Kleine samenvatting: begonnen met Gujarat, Hindustan gevormd rond 1520, westernized rond 1600 (veel te laat maar ach), Hong Kong veroverd rond 1610, de Cape rond 1620, Ottawa rond 1640 en London tenslotte rond 1720. Leuke run wel weer, op een gegeven moment besloten alleen nog maar aan de Chinese kust wat te veroveren voor al die basetax. Uiteindelijk de volgende achievements, The Sun Never Sets on the Indian Empire, Die Please Die, World Discoverer, At Every Continent en Down Under.

bewerkt door Wokulski
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie game met Kongo bezig. Het duurt wel verschrikkelijk lang voor je een beetje op gang bent(Je moet jezelf omhoog koloniseren), maar dan kun je redelijk door knallen. Na 200 jaar Westernized, Katholiek(Kan door een Kongo event) en een Monarchy(zelfde event). De Kaap van de goede hoop waren we net wat te laat dus daar zijn ook Spanje en Portugal gevestigd. Portugal heeft mij al opgegeven, Spanje probeer ik nu met alle macht als ally te houden. Het ultieme goal is natuurlijk heel Afrika pakken(achievement), maar ik denk dat dat iets te ambitieus wordt in 200 jaar tijd. De blauwe puntjes die je op de kaart ziet zijn allies Spanje, Yao en Ajuuraan. Spanje en Portugal zitten gelukkig alleen op de kaap en een paar losse provincies rond Sierra Leone en Ivoorkust. En dan heb je nog die Ottomanen waar ik op den duur doorheen zou moeten :roll:

2luf0xt.jpg

Als ik hiermee klaar ben wil ik eens de Grand Campaign doen, nu ik alle games binnen heb hiervoor. Dat is dus Crusader Kings - Europa Universalis - Victoria - Hearts of Iron. Wordt een heel project, vooral omdat ik de 3 andere games absoluut nog niet begrijp. Hebben mensen alvast advies om Crusader Kings II een beetje te leren begrijpen? :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ligt eraan wat je wilt doen, en welke DLC's je hebt.

Als de the Republic heb, raad ik je aan om met Gotland te beginnen(dat eilandje van Zweden). Je valt dan onder Zweden, dus kan je alleen aangevallen worden door andere zweedse gebieden(anders komt heel Zweden je helpen). Die oorlogen kan je makkelijk winnen, aangezien jij een eiland bent en de rest met schepen op jou land moeten landen. De troepen krijgen zoveel strafpunten dat je de gevechten makkelijk wint. Als je zelf wilt expanderen heb je heel veel pagans naast je(Finland en de baltische staten) die kan je met een religous CB aanvallen.

Enig nadeel is, is dat je een republiek bent met 5 families. Elke keer is er 1 familie de leider van Gotland. Wie dat is, is afhankelijk van 3 factoren

- Leeftijd(des te ouder, des te meer punten hij krijgt)

- Prestige

- Hoeveel goud je in je campange stopt.

Het nadeel van geen leider meer zijn is dat je inkomsten instort. Je verliest immers je hoofdstad. Je kan dit probleem verkleinen door je trade empire efficient en groot neer te zetten, je eigen kasteel upgraden of een eigen stad bouwen. Wat weer income genereert. En de trade posts geven weer een CB.

Er is ook een goede wikipagina voor CK2. Daar staat ook een berg op

http://www.ckiiwiki.com/Crusader_Kings_II_Wiki

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie game met Kongo bezig. Het duurt wel verschrikkelijk lang voor je een beetje op gang bent(Je moet jezelf omhoog koloniseren), maar dan kun je redelijk door knallen. Na 200 jaar Westernized, Katholiek(Kan door een Kongo event) en een Monarchy(zelfde event). De Kaap van de goede hoop waren we net wat te laat dus daar zijn ook Spanje en Portugal gevestigd. Portugal heeft mij al opgegeven, Spanje probeer ik nu met alle macht als ally te houden. Het ultieme goal is natuurlijk heel Afrika pakken(achievement), maar ik denk dat dat iets te ambitieus wordt in 200 jaar tijd. De blauwe puntjes die je op de kaart ziet zijn allies Spanje, Yao en Ajuuraan. Spanje en Portugal zitten gelukkig alleen op de kaap en een paar losse provincies rond Sierra Leone en Ivoorkust. En dan heb je nog die Ottomanen waar ik op den duur doorheen zou moeten :roll:

2luf0xt.jpg

Als ik hiermee klaar ben wil ik eens de Grand Campaign doen, nu ik alle games binnen heb hiervoor. Dat is dus Crusader Kings - Europa Universalis - Victoria - Hearts of Iron. Wordt een heel project, vooral omdat ik de 3 andere games absoluut nog niet begrijp. Hebben mensen alvast advies om Crusader Kings II een beetje te leren begrijpen? :)

Ierland wordt een beetje als tutorial island gezien, begin alleszins met een count en probeer je zo op te werken naar duke en king. In EU IV begin je best met een grootmacht om het spel onder de knie te krijgen, in CK II is het andersom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is er een andere oplossing dan mercenaries voor een tekort aan manpower? Mijn huidige leger is maar 30% van de force limit, maar manpower ontbreekt om dat verder uit te breiden. Dat is maar iets van 10-15% van maximum manpower en dus ligt een peasants war op de loer. Ik speel met Austria, voor als je het wilt weten. Gewoon een gamepje om de nieuwe features van de HRE in AoW te bekijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had net ook een leuke fout: Denken dat je ergens een colonial nation hebt, zodat ik in de veronderstelling was dat die provinces meteen naar de colonial nation zouden gaan. Maar ik had dus maar 3 provinces in die regio. Gevolg: Opgescheept zitten met 180 OE en dus lekker veel rebels...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook vaker gehad [MENTION=9138]MisterX[/MENTION]; Nu in 1750 met Italië. Oostenrijk bijna opgeslokt, huidig Italië is nu van mij + Zwitserland en groot deel Oostenrijk en Kroatië. Moet alleen opletten dat ik niet meer even in oorlog ga. Mijn great ally's zijn bij me weggegaan...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

F10 of F11, de ene is een gewoon screenshot, de ander zo'n overzicht als Roprop. Ik denk dat Roprop de diplomatic mapmode of the sphere of influence mapmode aan had staan. [MENTION=14139]steijns[/MENTION];

En dan vind je hem ergens in mijn documenten/EU IV/screenshots ofzo.

eu4_7.png

eu4_8.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites