Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Go Ahead Eagles

Pinolero

Aanbevolen berichten

Go ahead eagles

314qdye.png

Landskampioen (4 keer): 1917, 1922, 1930 en 1933.

Uefa cup wedstrijd (1 keer). Celtic

Sfeermoment Heracles - Eagles, uitvak:

[YOUTUBE]kwQQnQ7cZh8[/YOUTUBE]

Bekerwedstrijden Heracles en NAC uit:

[YOUTUBE]yditSqN4gbM[/YOUTUBE]

Laatste promotie naar Eredivisie 1992

[YOUTUBE]lvb52bbNDRE[/YOUTUBE]

[YOUTUBE]p5G2RM7lPeQ[/YOUTUBE]

[spoiler=historie]

De historie van Go Ahead Eagles

Het ontstaan van Go Ahead Eagles vindt plaats in het begin van de 20e eeuw. In 1902 wordt voetbalclub Be Quick opgericht. De Deventerse voetbalvereniging treedt toe tot de Apeldoornse bond en speelt haar wedstrijden op de accommodatie van U.D. (nu Koninklijke U.D.). In 1904 treedt Be Quick toe tot de Zutphense bond.

Toetreding NVB

In het eerste seizoen bij de Zutphense bond presteert Be Quick goed met een 2e plaats. Het seizoen erna, we spreken over 1905/1906, sluit de club zich aan bij de N.V.B. (nu KNVB). Op last van de voetbalbond moet de naam wel veranderd worden in Go Ahead (vanwege het bestaan van Be Quick Groningen) en er wordt gekozen voor de clubkleuren rood-geel. In het eerste jaar in de Oostelijke 2e Klasse C eindigt Go Ahead teleurstellend laatste. Vijf seizoenen later kan echter het eerste succes worden gevierd. Op 11 april 1911 promoveert Go Ahead naar de hoogste regionale klasse, dankzij een 3-1 overwinning op ZAC uit Zwolle.

Succes in de 1e Klasse

In de 1e Klasse Oost presteert Go Ahead uitstekend. Met achtereenvolgend een 5e, 6e, 5e en 2e plaats kan groot succes niet lang uitblijven. In 1916 is het dan zo ver: Go Ahead wordt kampioen van de 1e Klasse Oost. In de kampioenscompetitie eindigen de Deventenaren tweede, achter Willem II.

Het jaar daarop is het wel raak. Na het regionale kampioenschap is Go Ahead ook de sterkste in de kampioenscompetitie. Het team, met onder anderen Jan Pijpenbroek, Edu Haes en Jaap Nijenhuis in de gelederen, eindigt boven Willem II, UVV Utrecht en Be Quick Groningen.

Opnieuw succes

Het volgende hoogtepunt vindt plaats in 1920, als Go Ahead haar eigen stadion betrekt. Tot op de dag van vandaag speelt de club er haar wedstrijden. Twee jaar later, in 1922 mag Go Ahead voor het eerst in eigen stadion een landskampioenschap vieren. In de kampioenscompetitie zijn ze te sterk voor Blauw Wit Amsterdam, NAC Breda en Be Quick Groningen.

Leo Halle

In 1930 en 1933 vinden de laatste landskampioenschappen in de lange clubhistorie van Go Ahead plaats. Bij beide kampioenschappen staat de legendarische Leo Halle in de goal. De inmiddels overleden keeper heeft een tribune in De Aadelaarshorst naar zich vernoemd gekregen.

Betaald voetbal

Halverwege de jaren ’50 doet betaald voetbal zijn intrede in het Nederlandse voetbal. Waar Go Ahead in het seizoen 1956/1957 nog op de 13e plaats eindigt in de allerlaagste klasse van het betaalde voetbal, promoveert het in 1963 naar de Eredivisie.

Twee jaar later vinden er twee hoogtepunten plaats uit de lange historie van Go Ahead. Het tweede, wat toen nog betaald voetbal speelde, wordt landskampioen en Go Ahead 1 mag na een verloren bekerfinale tegen Feijenoord deelnemen aan de Europa Cup II. Hierin komt de club uit tegen Celtic, dat in die jaren tot de Europese top behoorde. Het verhaal wil echter dat een scout van Go Ahead terugkeerde van een scoutingstrip naar Schotland met de mededeling dat het een makkie werd, omdat de spelers van Celtic alleen maar hard tegen een bal konden schoppen. Niets bleek minder waar. Thuis werd het 0-6, uit verloor Go Ahead met 1-0.

Go Ahead Eagles

In het seizoen 1967/1968 behalen de Deventenaren hun hoogste eindklassering tot op dit moment: 3e. Drie jaar later, op 1 juli 1971 ontstaat de naam Go Ahead Eagles. De profafdeling scheidt zich op dat moment af van de amateurtak, waardoor een nieuwe naam nodig is. De Britse trainer Barry Hughes komt met de toevoeging ‘Eagles’, welke wordt aangenomen door het bestuur. Met de nieuwe naam voor de club, veranderden er nog twee dingen. Het stadion kreeg de naam ‘Adelaarshorst’ en de clubkleuren werden aubergine-wit (zoals Anderlecht).

Degradatie

Na de naamsverandering gaat het bergafwaarts met de club. Vanaf 1973 eindigt Go Ahead Eagles, behalve in 1979, niet meer in het linkerrijtje van de Eredivisie. In 1987 volgt de langverwachte degradatie.

Terugkeer

In 1992 keert Go Ahead Eagles onverwachts weer terug naar het hoogste niveau. Hoewel de Eagles op de 11e plaats eindigen in de Eerste Divisie, mogen ze dankzij een periodetitel toch deelnemen aan de nacompetitie. Hierin verliezen ze de finale van FC Den Bosch, maar winnen ze de herkansing van FC Den Haag. Na vier seizoenen in de kelder van de Eredivisie degradeert Go Ahead Eagles weer naar het tweede niveau in 1996.

Sindsdien probeert de Deventerse club terug te keren naar de Eredivisie. In 1997 werd dankzij een periodetitel weer deelgenomen aan de nacompetitie, maar op doelsaldo moest Go Ahead Eagles zijn meerdere erkennen in NEC uit Nijmegen. De recentste play-offdeelnames vonden plaats in 2007 en 2008, toen Go Ahead Eagles in beide gevallen in de eerste ronde verloor van respectievelijk BVV Veendam en ADO Den Haag.

Edit: Ohja ik heb toestemming vanuit de staf gekregen:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Go Ahead Eagles

Go Ahead Eagles - Wikipedia

Landskampioen (4 keer): 1917, 1922, 1930 en 1933.

Uefa cup wedstrijd (1 keer). Celtic

Sfeermoment Heracles - Eagles, uitvak:

[YOUTUBE]kwQQnQ7cZh8[/YOUTUBE]

Bekerwedstrijden Heracles en NAC uit:

[YOUTUBE]yditSqN4gbM[/YOUTUBE]

Laatste promotie naar Eredivisie 1992

[YOUTUBE]lvb52bbNDRE[/YOUTUBE]

[YOUTUBE]p5G2RM7lPeQ[/YOUTUBE]

[spoiler=historie]

De historie van Go Ahead Eagles

Het ontstaan van Go Ahead Eagles vindt plaats in het begin van de 20e eeuw. In 1902 wordt voetbalclub Be Quick opgericht. De Deventerse voetbalvereniging treedt toe tot de Apeldoornse bond en speelt haar wedstrijden op de accommodatie van U.D. (nu Koninklijke U.D.). In 1904 treedt Be Quick toe tot de Zutphense bond.

Toetreding NVB

In het eerste seizoen bij de Zutphense bond presteert Be Quick goed met een 2e plaats. Het seizoen erna, we spreken over 1905/1906, sluit de club zich aan bij de N.V.B. (nu KNVB). Op last van de voetbalbond moet de naam wel veranderd worden in Go Ahead (vanwege het bestaan van Be Quick Groningen) en er wordt gekozen voor de clubkleuren rood-geel. In het eerste jaar in de Oostelijke 2e Klasse C eindigt Go Ahead teleurstellend laatste. Vijf seizoenen later kan echter het eerste succes worden gevierd. Op 11 april 1911 promoveert Go Ahead naar de hoogste regionale klasse, dankzij een 3-1 overwinning op ZAC uit Zwolle.

Succes in de 1e Klasse

In de 1e Klasse Oost presteert Go Ahead uitstekend. Met achtereenvolgend een 5e, 6e, 5e en 2e plaats kan groot succes niet lang uitblijven. In 1916 is het dan zo ver: Go Ahead wordt kampioen van de 1e Klasse Oost. In de kampioenscompetitie eindigen de Deventenaren tweede, achter Willem II.

Het jaar daarop is het wel raak. Na het regionale kampioenschap is Go Ahead ook de sterkste in de kampioenscompetitie. Het team, met onder anderen Jan Pijpenbroek, Edu Haes en Jaap Nijenhuis in de gelederen, eindigt boven Willem II, UVV Utrecht en Be Quick Groningen.

Opnieuw succes

Het volgende hoogtepunt vindt plaats in 1920, als Go Ahead haar eigen stadion betrekt. Tot op de dag van vandaag speelt de club er haar wedstrijden. Twee jaar later, in 1922 mag Go Ahead voor het eerst in eigen stadion een landskampioenschap vieren. In de kampioenscompetitie zijn ze te sterk voor Blauw Wit Amsterdam, NAC Breda en Be Quick Groningen.

Leo Halle

In 1930 en 1933 vinden de laatste landskampioenschappen in de lange clubhistorie van Go Ahead plaats. Bij beide kampioenschappen staat de legendarische Leo Halle in de goal. De inmiddels overleden keeper heeft een tribune in De Aadelaarshorst naar zich vernoemd gekregen.

Betaald voetbal

Halverwege de jaren ’50 doet betaald voetbal zijn intrede in het Nederlandse voetbal. Waar Go Ahead in het seizoen 1956/1957 nog op de 13e plaats eindigt in de allerlaagste klasse van het betaalde voetbal, promoveert het in 1963 naar de Eredivisie.

Twee jaar later vinden er twee hoogtepunten plaats uit de lange historie van Go Ahead. Het tweede, wat toen nog betaald voetbal speelde, wordt landskampioen en Go Ahead 1 mag na een verloren bekerfinale tegen Feijenoord deelnemen aan de Europa Cup II. Hierin komt de club uit tegen Celtic, dat in die jaren tot de Europese top behoorde. Het verhaal wil echter dat een scout van Go Ahead terugkeerde van een scoutingstrip naar Schotland met de mededeling dat het een makkie werd, omdat de spelers van Celtic alleen maar hard tegen een bal konden schoppen. Niets bleek minder waar. Thuis werd het 0-6, uit verloor Go Ahead met 1-0.

Go Ahead Eagles

In het seizoen 1967/1968 behalen de Deventenaren hun hoogste eindklassering tot op dit moment: 3e. Drie jaar later, op 1 juli 1971 ontstaat de naam Go Ahead Eagles. De profafdeling scheidt zich op dat moment af van de amateurtak, waardoor een nieuwe naam nodig is. De Britse trainer Barry Hughes komt met de toevoeging ‘Eagles’, welke wordt aangenomen door het bestuur. Met de nieuwe naam voor de club, veranderden er nog twee dingen. Het stadion kreeg de naam ‘Adelaarshorst’ en de clubkleuren werden aubergine-wit (zoals Anderlecht).

Degradatie

Na de naamsverandering gaat het bergafwaarts met de club. Vanaf 1973 eindigt Go Ahead Eagles, behalve in 1979, niet meer in het linkerrijtje van de Eredivisie. In 1987 volgt de langverwachte degradatie.

Terugkeer

In 1992 keert Go Ahead Eagles onverwachts weer terug naar het hoogste niveau. Hoewel de Eagles op de 11e plaats eindigen in de Eerste Divisie, mogen ze dankzij een periodetitel toch deelnemen aan de nacompetitie. Hierin verliezen ze de finale van FC Den Bosch, maar winnen ze de herkansing van FC Den Haag. Na vier seizoenen in de kelder van de Eredivisie degradeert Go Ahead Eagles weer naar het tweede niveau in 1996.

Sindsdien probeert de Deventerse club terug te keren naar de Eredivisie. In 1997 werd dankzij een periodetitel weer deelgenomen aan de nacompetitie, maar op doelsaldo moest Go Ahead Eagles zijn meerdere erkennen in NEC uit Nijmegen. De recentste play-offdeelnames vonden plaats in 2007 en 2008, toen Go Ahead Eagles in beide gevallen in de eerste ronde verloor van respectievelijk BVV Veendam en ADO Den Haag.

Edit: Ohja ik heb toestemming vanuit de staf gekregen:)

bewerkt door Rogier.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met de degradatie van Sparta hebben we over het beleid rond clubtopics opnieuw bekeken. De bedoeling van de richtlijn was om nutteloze en niet levensvatbare topics te voorkomen.

Vanaf nu geldt: Voor eredivisieclubs mag een topic worden geopend. Voor een clubtopic van een Jupiler League club mag dit alleen in overleg met een moderator of admin.

Kwam dit tegen in het 'lees dit eerst' topic.

Dus ik dacht stuur even een PM.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar denk dat grootste probleem voor volgend jaar word, selectie in tact houden en nieuwe spelers aantrekken. Al heb ik vertrouwen in TS

keepers: heusinkveld, Padt

verdedigers: droste, bus, parnela, vosselman, michiels, heerkens en spekking.

middenveld: zuidam, hollart, suk, vogelsang en van leeuwen.

Aanval:van de biezen colak en van der zwan.

Gerritsen hoopt nog een jaar langer verhuurd te worden, en hoop zelf dat Arkivuo alsnog blijft als er geen betere club komt.

Kieftenbeld kun je 90% zeker van uit gaan dat hij vertrekt.

Reimerink heeft aangegeven weg te willen in een interview:

Zelf heb je ook een goed seizoen gespeeld als huurling van FC Twente. Wat zijn je vooruitzichten?

'Dat weet ik nog niet. Ik heb met mijn zaakwaarnemer René Eijkelkamp afgesproken dat ik eerst die vakantiedagen ga vieren en daarna zetten we dan alles op een rijtje. Ik ben eigendom van FC Twente, waar ik nog twee jaar onder contract sta. Het is mijn ultieme droom om in de Grolsch Veste te spelen. Ik ben er altijd bij de thuiswedstrijden. Dan sta ik tussen mijn vrienden op Vak P. Ik ben dus een echte fan, terwijl ik ook als speler bij Twente op de lijst sta. Go Ahead was voor mij een belangrijke tussenstap. Hopelijk kan ik nu voor FC Twente gaan spelen of anders maak ik eerst nog een andere tussenstap om mijn uiteindelijke doel te bereiken.'

Bron: http://www.twentesport.com/index.php?pagina=nieuws&nieuwsget=6340&typeget=44

En kobussen en Maruanaya en Bosz zouden de contracten toch niet verlengt van worden volgens mij.

Zal vast nog paar dingen vergeten zijn:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hehe Reimerink kan het niveau van Twente niet aan denk ik, hoop het natuurlijk wel voor die jongen maar ben bang van niet. Verder: Eagles topic _O_

Nee, die kan het (nog) niet aan, is zeker een speler met genoeg potentie. Hij kan beter nu een jaar in de middenmoot spelen en dan kijken of er bij FC Twente iets mogelijk is het jaar erop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GA Eagles legt aanvaller Klok als amateur vast

woensdag 19 mei 2010 | 07:57

DEVENTER - Go Ahead Eagles neemt aanvaller Gersom Klok over van het failliete Veendam. Het contract van de 19-jarige buitenspeler liep al af bij de Groningers.

Ook in Deventer krijgt hij geen verbintenis, maar versterkt hij de selectie op amateurbasis. ,,Gersom krijgt bij ons de kans zich te bewijzen en alsnog een contract te verdienen'', zegt trainer Andries Ulderink. ,,Hij kan zowel op links als rechts in de aanval uit de voeten en scoort ook nog geregeld. Door blessures heeft hij dit seizoen niet veel kunnen spelen.'' Klok, geboren in Lelystad, debuteerde al op 17-jarige leeftijd voor Veendam en kwam in vier seizoenen tot 37 wedstrijden en één doelpunt. Hij is na Freek Heerkens, Frank van der Zwan, Theo Vogelsang (gehuurd van FC Twente) en Sven Spekking de vijfde nieuweling voor volgend seizoen.

Ken hem niet echt ofzo. Maar vind 1 doelpunt in 37 wedstrijden wel erg mager. Maar net even op youtube zitten kijken, en daar kwam hij zeker niet slecht over.

Ben benieuwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zegt trainer Andries Ulderink. ,,Hij kan zowel op links als rechts in de aanval uit de voeten en scoort ook nog geregeld. Door blessures heeft hij dit seizoen niet veel kunnen spelen.'' Klok, geboren in Lelystad, debuteerde al op 17-jarige leeftijd voor Veendam en kwam in vier seizoenen tot 37 wedstrijden en één doelpunt.

Vind dit ook nogal tegenstellend. Zelfs al zijn het bijna alleen maar invalbeurten, vind ik het niet geregeld... Maar we zullen zien, kan ook gewoon voor in de breedte gehaald zijn omdat er ook veel wissels vertrekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vind dit ook nogal tegenstellend. Zelfs al zijn het bijna alleen maar invalbeurten, vind ik het niet geregeld... Maar we zullen zien, kan ook gewoon voor in de breedte gehaald zijn omdat er ook veel wissels vertrekken.

Hij is ook gehaald voor de breedte. Met zijn amateurcontract kan hij goedkoop op de bank zitten en als hij zich goed ontwikkeld en toch in de basis komt dan moet Eagles hem een contract aanbieden, want anders krijg je hetzelfde als met die overloper die naar Leeuwarden ging.

Hij heeft in het 2e geregeld gescoord als ik het goed heb begrepen. Ik begrijp deze constructie van Go Ahead wel, Ulderink maakt spelers beter, en heeft duidelijk oog voor talent en dat is het afgelopen jaar wel gebleken. Daarom kan dit een best interessante speler zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke. Maar er zal toch nog iets meer routine gehaald moeten worden, om volgend jaar weer bovenin mee te draaien en te plaatsen voor play-offs.

Anders kun je eerst weer 1 á 2 jaar rijpen...;e

Edit: Ohja ben ik nog belangrijke filmpjes vergeten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke. Maar er zal toch nog iets meer routine gehaald moeten worden, om volgend jaar weer bovenin mee te draaien en te plaatsen voor play-offs.

Anders kun je eerst weer 1 á 2 jaar rijpen...;e

Edit: Ohja ben ik nog belangrijke filmpjes vergeten?

Nee, niet dat ik weet, en anders post ik hem hier wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites