Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[FM24] Totaalvoetbal à la Schaars

Total Football

Aanbevolen berichten

Schaars(1).thumb.png.1bff8981dbd61493dc29a50dafc2dfdb.png

Hoofdstuk 1: Op eigen benen staan

Afgelopen seizoen heb ik PSV onder 16 mogen trainen, dat heeft mij zoveel plezier gebracht dat ik volledig op eigen benen wil staan. Maar waar moet ik beginnen? Bij AZ heb ik mijn meeste wedstrijden gespeeld, maar wil ik daar wel aan de slag gaan als hoofdtrainer? Ik besluit mijn oud-trainer op te bellen.

"Goedemorgen Stijn, dat is lang geleden", hoor ik aan de andere kant van de lijn. "Vanwaar het telefoontje?". 

"Nou, Louis.", begin ik. "Na PSV onder 16 te hebben getraind, ben ik toe aan een stap hogerop. Ik wil een Eredivisie of Keuken Kampioen Divisie, een stap naar het buitenland zie ik nog niet zo zitten."

"Begrijpelijk", zegt van Gaal. "Ik was eerst als assistent begonnen en kreeg toen de kans bij Ajax na het vertrek van Leo Beenhakker. Heb je bij PSV al gepolst of je daar aan de slag kan? In de jeugd heb je laten zien over goede leiderschapskwaliteiten te beschikken, dezelfde als die je in het veld had."

"Nee, daar heb ik nog niet geïnformeerd. Ik zal eens in gesprek gaan met de clubleiding.", besluit ik.

"Laat me weten hoe het is gegaan en we spreken elkaar snel weer.", zegt Louis.

Direct bij PSV aan de slag? Is dat iets wat ik zou ambiëren of wil ik liever beginnen op een wat lager niveau? Wat ik wel weet is dat ik het totaalvoetbal van Michels wil implementeren bij mijn nieuwe club. Michels was een tactisch meesterbrein, zijn tactiek is geweldig en haalbaar voor een hoop Nederlandse clubs. Hoe ik aankijk tegen de tactiek? Dat gaan we de komende updates zien.

Bij welke club moet Stijn Schaars aan de slag gaan?
https://1mfrftcwnb9.typeform.com/to/b943U7Yj

bewerkt door Total Football
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schaars(1).thumb.png.661d68a297385271ac59b6c8bea733d5.png

Hoofdstuk 2: Meevoetballende doelman

Michels wilde, net als zijn opvolger Cruijff, een meevoetballende doelman. Als onze ploeg een tegenaanval krijgt, dan is het de bedoeling dat onze doelman meeverdedigend en snel uitkomt wanneer nodig. Onze libero, daar komen we later op, zal in aanvallend opzicht mee gaan spelen op het middenveld. Hierdoor kan er, bij een tegenaanval, een gat vallen achter de verdediging. Ik verwacht van mijn doelman, dat hij dat goed op gaat vullen.

Naast de tien veldspelers, kan onze doelman het begin zijn van elke aanval. Hij is dus eigenlijk onze elfde veldspeler. Daarnaast is communicatie ook erg belangrijk, hij moet het overzicht bewaren en spelers goed neerzetten. 

Je mag dus wel stellen dat ik een doelman wil hebben die aan deze eisen voldoet, want de doelman is één van de belangrijkste spelers in mijn elftal. 

"In mijn teams is de doelman de eerte aanvaller en de spits de eerste verdediger."

Johan Cruijff

@Nom de Guerre @Marius Bedankt voor jullie reacties!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schaars(1).thumb.png.487bea740f9f3774af6e7d747c9a0a5b.png

Hoofdstuk 3: Aan de slag

Mijn telefoon gaat. "Hoi Stijn, je spreekt met Alex Kroes", mijn hart gaat tekeer. "Van Louis heb ik begrepen dat jij je eerste stappen wilt zetten als hoofdtrainer. Ik heb met Louis gesproken en denk dat jij voor ons de perfecte kandidaat bent. Wij willen zelf ook weer terug naar het totaalvoetbal wat wij onder Michels en van Gaal hebben gespeeld."

Mijn mond valt open van verbazing, het grote Ajax biedt mij een baan als hoofdtrainer aan. "Ja, dat klopt", zeg ik stotterend. "Bedankt voor deze mooie kans, die grijp ik graag aan. Wel zijn er wat voorwaarden.", ik durf het bijna niet uit te spreken. "Ik wil mijn eigen staf gaan invullen, daarnaast wil ik tijdens de trainingen en oefenwedstrijden samen met jou de selectie doorlichten. Spelers die niet voldoen of niet passen binnen mijn plannen mogen vertrekken."

"Dat zijn eerlijke eisen, dat kan geregeld worden", hoor ik Alex aan de andere kant van de lijn zeggen. "Kan je later vandaag langskomen? Dan kunnen we jouw contract bespreken en kan je kennis maken met de spelers."

"Ik zal vandaag langskomen! Ik heb zin om te beginnen, tot straks.", eindig ik het gesprek.

Het grote Ajax stelt mij aan als nieuwe hoofdtrainer. Ik had niet verwacht al zo snel aan de slag te kunnen bij een topclub in Nederland. Maar ik weet ook dat deze aanstelling druk met zich gaat meebrengen, wat als de tactiek niet loopt? Wat als resultaten uitblijven?

Spoiler

Stemmen.png.e1f0d8e01596be570939938e16dcb4fe.png

Het is een kunst op zich om een basisteam samen te stellen, waarbij je de balans vindt tussen creatieve spelers en spelers met vernietigende krachten, en tussen verdediging, opbouw en aanval – waarbij je nooit de kwaliteit van de tegenstander en de specifieke druk van elke wedstrijd vergeet.”

Rinus Michels

@Djurovski @Kevinreijnen @Copywriter Bedankt voor jullie reacties en stemmen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schaars.png.17adc806833a0398f5a81aa51cdefd1a.png

Hoofdstuk 4: De aanvallende backs

Nog even terugkomend op de meevoetballende keeper. Tijdens de voorbereiding krijgen Jay Gorter en Diant Ramaj de kans om zich te laten zien, één van de twee wordt de eerste doelman. Dit aangezien Remko Pasveer nog een kleine drie maanden geblesseerd is.

Goed, door naar de aanvallende backs. Michels en ook mijn voorbeeld Louis van Gaal speelden met opkomende backs, aanvallend ingestelde backs. Dit gaan ze doen om ervoor te zorgen dat het veld breed gehouden wordt. 

Aan de rechterkant heb ik gekozen voor een aanvallend ingestelde vleugelverdediger, met de rol ondersteunen, om Suurbier na te bootsen. Devine Rensch en Anton Gaaei zijn de twee spelers die hier gaan spelen. Devine krijgt de voorkeur in de basis, maar zal zich dit seizoen wel goed moeten ontwikkelen.

Aan de linkerkant heb ik gekozen voor een vleugelverdediger, met de rol ondersteunen, om Krol na te bootsen. Owen Wijndal en Youri Baas mogen hier gaan vechten om de basisplaats, omdat ik niet overtuigd ben dat Wijndal de eerste kans verdiend. 

De aanvallende backs gaan een belangrijke rol spelen. Zij moeten het veld breed houden en goed gaan samenspelen met de vleugelaanvallers. Daarnaast komen zij geregeld mee op om ervoor te zorgen dat wij aanvallend een overtal situatie creëren en zo de verdediging overrompelen.

Spoiler

Screenshot2024-09-28083058.png.214e79c5a3ec20691fd00614d21331d8.png

@Marius Dat begrijp ik. Ik heb de meeste stemmen aangehouden en die zijn toch naar Ajax gegaan. Ik zal hier niet mijn hele carrière vol gaan maken, dus er komt vast nog een mooie stap aan straks.

@Nom de Guerre @Copywriter @Djurovski Bedankt voor jullie reacties!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schaars.png.1253823d488e6f2256ff6e03ff92478b.png

Hoofdstuk 5: Het centrale blok

Dan hebben we het centrale duo. Michels maakte gebruik van een defensieve centrale verdediger, dit was Rijsbergen. Josip Sutalo gaat deze rol vervullen. Dit is een centrale verdediger, met de rol verdedigen. Simpel, maar daadkrachtig. Ik wil dat Sutalo korter dekt en ervoor zorgt dat de verdediging goed staat. Achter Sutalo staat Dies Janse klaar om in de bekerduels te spelen.

Naast Sutalo hebben we een meer voetballende verdediger a la Haan. Jorrel Hato gaat deze rol vervullen; een voetballende verdediger met de rol ondersteunen. Hij zal, in de aanval, het middenveld ondersteunen en snelle counters er proberen uit te halen. Achter Hato hebben we Lucas Jetten vanuit de jeugdopleiding klaar om in de bekerduels te spelen.

Met beide centrale verdedigers hebben we een voetballend hart voor ons meevoetballende doelman. Een mooie combinatie.

Spoiler

Screenshot2024-09-28083058.png.1f230f048f4d931af1f50dcf8381307f.png

"Aanvallers winnen wedstrijden, verdedigers winnen kampioenschappen."

Franco Baresi

@Nom de Guerre @Marius @delichris Bedankt voor jullie reacties!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schaars.png.e39a443702032e257d03f76cecfd5f09.png

Hoofdstuk 6: De motor van het team

We zijn aangekomen bij de middenvelders. Michels speelde met een verdedigende middenvelder vlak voor de verdediging, dit was Janssen. Ik maak ook gebruik van een verdedigende middenvelder met de rol verdedigen, hij zal vooral de verdediging ondersteunen en in de aanval dieptepasses geven die zorgen voor vrije ruimte. Jordan Henderson en Svin Mannsverk mogen in de voorbereiding gaan strijden om deze plek.

Dan de centrale middenvelder, Michels had hier van Hanegem staan, een tactische en goede passer. Ik gebruik een mezzala, omdat deze graag het veld breed houdt en graag de diepte in duikt. Een meer aanvallende middenvelder. Kenneth Taylor krijgt hier de voorkeur en achter de hand heb ik dan nog Kim Fitz-Jim en Branco van den Boomen. Al vind ik laatstgenoemde niet goed genoeg voor Ajax.

We gebruiken dus een veelzijdig middenveld wat snel moet schakelen en over flinke longen moet bevatten. Zij zullen veel meters maken, dus we moeten deze posities goed bezet hebben.

Spoiler

Screenshot2024-09-28083714.png.220849eb0f7251abfef102eb20713b5b.png

"A midfield is the engine room of the team."

Sir Alex Ferguson

@Marius @Djurovski Bedankt voor de reacties en de complimenten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schaars.png.cb6bc1782c92acae83c4bf7cdabc8246.png

Hoofdstuk 7: De vleugelaanvallers

Mijn twee vleugelaanvallers hebben net als bij Michels twee belangrijke taken. De verdediging van de tegenstander overlopen en daarnaast onze eigen verdediging ondersteunen door vroeg druk te zetten op de bal. Aan de rechterkant had je Rep en aan de linkerkant had je Rensenbrink.

Op links ga ik spelen met Steven Berghuis, een speler die zich de afgelopen seizoenen goed heeft neergezet en van belangrijke waarde gaat zijn. Helaas is hij nog geblesseerd en zal ik de voorbereiding spelen met Jaydon Banel of David Kalokoh op deze positie. 

Aan de rechterkant ga ik spelen met Bertrand Traoré. Dit is de tweede keer in het Ajax shirt, brengt een bak aan ervaring mee en weet hoe het Ajax spel gespeeld moet worden. Ook hij is helaas nog geblesseerd, dus zullen Jaydon Banel en David Kalokoh dus op deze positie spelen.

De vleugelaanvallers zijn mijn eerste verdedigers op de flanken. Er wordt dus veel van ze gevraagd.

Spoiler

Screenshot2024-09-28083726.png.cfd92c7e82e157bfdf4acf34b01d1c25.png

"Als je op de vleugel speelt, moet je de krijtlijnen op je shirt hebben."

Johan Cruijff

@Djurovski @Marius Bedankt voor de reacties! We zullen zien wat deze tactiek gaat brengen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schaars(1).thumb.png.4e6c00532a38198a75f60f8e2a0ff572.png

Hoofdstuk 8: De aanvallers

De laatste spelers in mijn elftal zijn de aanvallers. Ik heb ervoor gekozen om één speler een linie te laten zakken a la Gullit. Deze spelers speelt als AMCL met de rol schaduwspits. Kristian Hlynsson gaat deze positie invullen, met als back-up Jullian Rijkhoff. 

Daarnaast hebben we de "echte" spitsenpositie. Ik heb hier gekozen voor een nummer 10 a la Cruijff, zodat hij constant wegduikt uit de spits en zich aanbiedt om de combinatie aan te gaan. Ook moet de spits als eerste druk gaan zetten. Brian Brobbey krijgt hier de voorkeur boven Wout Weghorst, omdat Brobbey een veel bewegelijker speler is. 

Mijn team is gebalanceerd met een aanvallende insteek. Vroeg druk zetten en snel de bal veroveren om veel doelpunten te maken. Dat is de insteek van mijn tactiek en ik verwacht met deze spelersgroep hoge ogen te kunnen gooien. Ik wil in ieder geval de Eredivisie winnen evenals de KNVB-beker. Daarnaast wil het bestuur dat ik de knock-out fase van de Europa League haal. Ik wil de achtste finales halen!

Spoiler

WhatsAppImage2024-09-30at05_15_06.jpeg.3d82bfe4d5f226217c3c3cdacfb99add.jpeg

WhatsAppImage2024-09-30at05_15.06(1).jpeg.e80caba3db32533d4a7e9654be4520bf.jpeg

"Een aanvaller hoeft maar één kans nodig te hebben om het verschil te maken."

Pelé

@Marius @Djurovski @delichris @Nom de Guerre @Copywriter @Kevinreijnen Ik heb iedereen even getagd, wil je geen tag dan hoor ik het graag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites