Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

(Download)De 424 met 1dm en 1cm tatiek #karelball

Kyrill

Aanbevolen berichten

Kleine FM jongentjes worden grote mannen.Ik wil en hoop dat zoveel mogelijk forum leden, deze taktiek gaan downloaden en hier hun resultaten en of vragen posten.

Het idee erachter:

Is een taktiek die dodelijk is voorin,achterin kwetsbaar kan zijn. Je zal veel scoren en winnen, 4 schoten op doel is vaak al 3 goals. Je zal niet vaak

de 0 gaan houden. Het is met weinig instructies in een rap aanvallend tempo. Zie zo zelf kopje resultaten maar. Squad management is belangrijk, heb kwalitatief goede of iig brede selectie, geef spelers dag rust als zelf ook mee akkoord gaan.

Plan B bij 2 goals achter;

Mentaliteit terug naar cautious, passing heel direct,counter-press aanzetten,en keeper hoge ballen op spitsen laten geven.

Hiermee oa 3-3 Chelsea thuis na 0-2 achter en Southampton 3-1 achter, omgezet in 3-4 winst.

taktiek.png.637e92b7ed22ed6c2c1a5dbaabd570c8.png

De resultaten:

results.thumb.png.af643cb9a46bec6f4959f8def6e88b83.png

Loopt heerlijk alleen Barca thuis verloren.

Data

Screenshot2024-02-25104635.png.192a5af68ac93d57b84b2fb92e0a591f.png

datav1.thumb.png.19b76ad4829848c136e6eb10e70d59fa.png

Stand:

stdec24.thumb.png.95ff124766a31b26ebc7edda890acdb5.png

Martinelli enPedro Goncalves blinken enorm uit.De taktiek is een collectief, spelers hebben geen persoonlijke instructies, alleen keepers altijd defend noooit sweeper keeper, tackle less en neem minder risico. Veel plezier ermee en laat me weten wat je er van vindt, en of jij ook veel scoort en wint.

424 primK.fmf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is met weinig instructies in een rap aanvallend tempo.

En dan bekijk ik je tactiek en zie ik een iets lager tempo in je teaminstructies staan. 

Verder denk ik dat je nauwelijks het middenveld in handen hebt en je tegen veel puntverlies aanloopt. ;c 

Mijn gevoel zegt; je bent een lieverd. Maar hou het bij de tactiek van @Becks

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Keeza:

#KarelBall

:classic_love: thnx maat.

Zojuist zei Dansmeister:

Het is met weinig instructies in een rap aanvallend tempo.

En dan bekijk ik je tactiek en zie ik een iets lager tempo in je teaminstructies staan. 

Verder denk ik dat je nauwelijks het middenveld in handen hebt en je tegen veel puntverlies aanloopt.  

Mijn gevoel zegt; je bent een lieverd. Maar hou het bij de tactiek van @Becks

Punt 1) Nope je hebt totaal ongelijk;c:cheer:Zie screen hieronder die heet Dans heeft ongelijk schema.

Dansheeftongelijkschema.thumb.png.19a5a5c64d13980919603d7058ba1e4e.png

Facts:

Sinds 21 september 2024 uit bij Luton,niet meer verloren in de PL! Is nu 25 februari 2025. Enige nederlaag CL Barca thuis, en FA cup bij BHA, speelde 5x tegen ze, in twee maanden!! Waarvan 3x op rij. 4-4 uit bij BHA in PL, na 4-1 achter bij rust! Carabao Cup finale 5-2 winst op wolves na verlenging ,na 0-2 achter. 3-4 winst bij Southampton na 3-1 achter.  Ajax en Schippie 8-4 opgerold over twee duels in tussenronde CL.City is nog beter, ik speel wel eens gelijk, ik ga niet terug naar taktiek van Becks, 5 maanden ongeslagen op rij, in de PL.datataktiek.png.b11f1e40e5c35cc7e09ba3226a1b15c3.pngScreenshotv52024-02-26011700.thumb.png.fada9bb53e89a557befc7cfca6fe7bff.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De laatste 2 plaatjes die je post, laten 2 dingen zien:

1) 433 DM wide presteerde "beter" in het creëren van kansen dan 4114 (+11 voor 433 en +8 voor 4114)

2) de uitslagen suggereren dat je beter presteert dan verwacht mag worden. De te verwachten voor- en tegendoelpunten liggen te dichtbij elkaar om te claimen dat @Dansmeister ongelijk heeft. Voor 1.76 en tegen 1.32. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Rrrood:

De laatste 2 plaatjes die je post, laten 2 dingen zien:

1) 433 DM wide presteerde "beter" in het creëren van kansen dan 4114 (+11 voor 433 en +8 voor 4114)

2) de uitslagen suggereren dat je beter presteert dan verwacht mag worden. De te verwachten voor- en tegendoelpunten liggen te dichtbij elkaar om te claimen dat @Dansmeister ongelijk heeft. Voor 1.76 en tegen 1.32. 

(y) Hij zegt veel puntenverlies, misschien wel. Belangrijkste voor mij persoonlijk 0 PL nederlagen nog, daar doe/speel ik voor.:chief::shine:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Kyrill:

:classic_love: thnx maat.

Punt 1) Nope je hebt totaal ongelijk;c:cheer:Zie screen hieronder die heet Dans heeft ongelijk schema.

Dansheeftongelijkschema.thumb.png.19a5a5c64d13980919603d7058ba1e4e.png

Facts:

Sinds 21 september 2024 uit bij Luton,niet meer verloren in de PL! Is nu 25 februari 2025. Enige nederlaag CL Barca thuis, en FA cup bij BHA, speelde 5x tegen ze, in twee maanden!! Waarvan 3x op rij. 4-4 uit bij BHA in PL, na 4-1 achter bij rust! Carabao Cup finale 5-2 winst op wolves na verlenging ,na 0-2 achter. 3-4 winst bij Southampton na 3-1 achter.  Ajax en Schippie 8-4 opgerold over twee duels in tussenronde CL.City is nog beter, ik speel wel eens gelijk, ik ga niet terug naar taktiek van Becks, 5 maanden ongeslagen op rij, in de PL.datataktiek.png.b11f1e40e5c35cc7e09ba3226a1b15c3.pngScreenshotv52024-02-26011700.thumb.png.fada9bb53e89a557befc7cfca6fe7bff.png

Eens dat wij oneens zijn!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Titan:

Kanoa Resort wil gerust even een nieuwe tactiek uitproberen ;) .

Nice, veel plezier en succes :cheer:

2 uur geleden zei Dansmeister:

Eens dat wij oneens zijn!!!

Oh nee ben met je eens, heb ook veel punten verlies hoor, zeker weten!!! Heel trots al 23 duels in de PL op rij ongeslagen ben, bijna 6 maanden lang. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Willem:

@Arezo Je bedoelt https://ratemytactic.web.app/en ? Kan handige tool zijn om het overzicht te bewaren ja :classic_biggrin: zou het niet blind daarop baseren.

@Kyrill veel plezier met je tactiek, hij lijkt bij jou redelijk goed te werken en dat is uiteindelijk een van de leukste dingen van FM. 

Thnx maatje.PL seizoen geeingd met 32 duels ongeslagen op rij.Ga proberen 48 van te maken, wordt pittig zie wel hoever we komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei Nom de Guerre:

Kun je me wellicht meer vertellen over de veldbezetting qua rollen? Hoe moet het allemaal gaan werken?

Ik kom hier morgen ochtend, in de tram naar Gamemuseum op terug, is dat goed?maatje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Dansmeister:

Je linksback en libero lopen in dezelfde ruimte.

Komt de DM in dit geval eigenlijk achter de AP te spelen of blijft die ook nog half in dezelfde ruimte lopen? 

Ik ben vooral benieuwd naar wie de overlap op links en rechts maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minuten geleden zei Dansmeister:

Ben vooral benieuwd waarom je zo speelt met de achterste rollen. Je linksback en libero lopen in dezelfde ruimte. 

Waar ook een DM staat. En nu zal er dankzij de rotaties echt wel geschoven worden, maar dan heb je een driehoekje aan spelers in die bepaalde zone. Er zal vast een idee achter zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Nom de Guerre:

Waar ook een DM staat. En nu zal er dankzij de rotaties echt wel geschoven worden, maar dan heb je een driehoekje aan spelers in die bepaalde zone. Er zal vast een idee achter zitten.

Yes. En in zijn teaminstructies maakt hij de overlop over links. Maar met wie? Linksback en linksvoor komen allebei naar binnen. Dus ben erg benieuwd inderdaad wat Kareltje ervan maakt. Buiten dat zijn resultaten gewoon dikke prima zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Nom de Guerre:

Go nuts.

Sorry besloot te fietsen naar Zoetermeer hahaaha. 

6 uur geleden zei Dansmeister:

Ben vooral benieuwd waarom je zo speelt met de achterste rollen. Je linksback en libero lopen in dezelfde ruimte. 

5 uur geleden zei bas huijsmans:

Komt de DM in dit geval eigenlijk achter de AP te spelen of blijft die ook nog half in dezelfde ruimte lopen? 

Ik ben vooral benieuwd naar wie de overlap op links en rechts maken

5 uur geleden zei Nom de Guerre:

1 uur geleden zei Dansmeister:

Yes. En in zijn teaminstructies maakt hij de overlop over links. Maar met wie? Linksback en linksvoor komen allebei naar binnen. Dus ben erg benieuwd inderdaad wat Kareltje ervan maakt. Buiten dat zijn resultaten gewoon dikke prima zijn.

Even zo in zijn algemeen. 

Libero moet /hoeft geen libero te zijn, ik kreeg eerder feedback hier je moet geen 2 Ball Playing Defenders hebben, dat is al helemaal niet handig. Daarnaast backs zijn inverted full backs, als jullie beter lijkt, wil ik heus wel 1/2 bijvoorbeeld complete wingback attack doen. 

De wingers zijn vooral ingericht op de grillen en rendement van Saka en Pedro Goncalves. Trust me, hun rendement zit meer dan snor. Zie bv mijn een na laatste novelle post update Pedro Goncalves zit zowel in mijn top 3 topscorers als assisten maker's van vorig seizoen. Saka hax in seizoen 1, 23 goals n 14 assists in alle competities. Oshimen kwam net afgelopen seizoen 2 tot 40 goals waarvan 22 in de PL, en iig 9 in de CL (haalde maar laatste 16) dat zegt genoeg. 

Dan terug over defensie /middenvelders. In heel het team maar weinig mensen met rol "attack". De DM is meestal Declan Rice met als CM daarvoor Odegaard of Kai Havertz. Ik sta klein beetje open voor suggesties van rollen, ik ben zwaar "nerd" /"autistisch" als op stats en cijfertjes aankomt. Saka en Odegaard kunnen sommige rollen (niet allemaal) spelen met 5 sterren CA, dat vind ik gewoon heel tof, cool en ben ik trots op, als even kan houd ik dat aub zo. Ja ik weet voor jullie weinig zegt /uitmaakt maar ik vind het leuk. Meestal doe ik 1/2 wingers Inverted Winger (AMR) en AML op Inside Forward bv Martinelli of Pedro G op AML.Alleen Pedro had pas vorig seizoen zijn 1e seizoen bij cd club, en heeft en had ROI op rechts waar je U tegen zegt. Dat is reden Saka best vaak op links zet en dat deed ie vroeger in het echt, toch ook al, dus hij kan het.

Betreft backs zijn op rechts Kayode(ook hij had geweldig debuut seizoen) White, Timber of Saliba. Op links back Zinchenko, Tierney, Timber of Kiwior. Ik ben niet "heilig" betreft libero mag van mij af, maar ik vind fucking tof, Libero veel goals en assist maakt en onderdeel is, van het aanvalsspel. 

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen. Dit 2e seizoen hebben we 32/38 laatste PL duels niet verloren, werden we 2e en kregen we minder goals tegen, dan in seizoen 1. Speelde veel gelijk 13x ook mooi 22 zeges en maar 3 nederlagen. En ik krijg heel vaak (terecht) horen 424 met twee cm's teveel tegen goals oplevert en teveel ruimte in rug van mijn spelers, dus heb ik nu één cm en één dm, ik geen zin heb in 2DM's.

Voor als nog ga ik niks aanpassen, maar waardeer ik wel zkr jullie input. Als je sinds speeldag 6 in PL niet meer verliest gaat gewoon meer dan goed, zeker voor iemand als ik. Ik ga proberen 48 Invincible duels van Wenger evenaren en of te verbeteren, hoop dat lukt. Als ik voor die tijd verlies in de PL, pas ik graag dingen aan nav jullie suggesties, voor die tijd ga ik er niks meedoen, lijkt me nu logisch waarom. Ik heb geen spelers instructies, ook dat doe ik pas, wanneer reeks voorbij is. Doelmannen Raya heel soms Restes moeten altijd goalkeeper defend staan en spelen, das enige. Want sweeper keepers is vaak regelrechte ramp bij mij. 

bewerkt door Kyrill
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie update. Ik had een wedstrijdje of 10-15 met je tactiek gespeeld met Kanoa Resort (competitie en AFC Champions League) en een paar dingen vielen me op. 

• In het begin heel veel goals in de competitie en tegen de mindere broeders in de CL. De Noord-Koreanen dus. Let wel: mijn elftal is een paar klassen beter dan alle andere teams, dus veel goals maken gebeurt sowieso wel.
  • Teams konden makkelijk tegen me scoren. Horizontaal mis ik de balans in de tactiek: of ze vlogen er over rechts overheen, of op links lag opeens heel veel ruimte.
  • Tegen gelijkwaardige of slimme teams (Australische en Japanse) werd het enorm behelpen. Eerlijk gezegd kwam ik heel goed weg in de laatste speelronde, anders was het een vroegtijdige uitschakeling. Met name de AP komt op een eiland te staan als de lijnen naar hem worden vastgezet - wat vrij eenvoudig kan. Ook het driehoekje links onder (IWB-L-DM) botst met elkaar en daar maakt de AI graag gebruik van.
  • Ik onderschrijf wat je zegt over de grillen en het rendement van je topspelers. Daar moest ik het ook van hebben.

Dat laatste maakt het denk ik een prima tactiek voor wat je graag bij Arsenal wilt. Aangezien je open staan voor suggesties, heb ik op basis van je tactiek een klein beetje zitten schuiven in de rollen, maar je tactiek wel zo veel mogelijk in ere gelaten. L/v is een L/s geworden. Een gewone verdediger ernaast. De twee op het midden moeten verticaal gaan lopen en ruimtes maken voor al die bewegende spelers die je al hebt. Van de Dynamic kun je evt. een BWM maken. 

Teaminstructies bijna niet veranderd, behalve dat er geen overlap meer plaatsvindt én dat er voetballend wordt uitverdedigd. Wat moet je anders met voetballende rollen achterin?

Spoiler

image.png.c820c26add39418d4bbd0252619d5b65.png

Gelijk getest tegen een echt moeilijke tegenstander.

Spoiler

image.thumb.png.9ec97bd307261d46e121238dba7a98a1.png

Aanvullend

Wil je nog iets meer balans erin hebben, dan kan dat. Het zit zowel in de spelersrollen als in je instructies. Maar met aanpassingen dan gaat er nog meer van je oorspronkelijke tactiek verloren en ik weet niet of je dat wilt. Hoe dan ook;

• Van die linksback een gewone vleugelverdediger, want er staat zowat niemand op de linkerflank met al die naar binnentrekkende spelers. Ondersteunende rol, gewoon de balans aan die kant bewaken. Daar zal die meer goed doen en nuttig zijn, dan wanneer hij naar binnen kruipt. 
  • Mentaliteit op positief, gebalanceerd is alleen maar afwachten, terwijl je geen afwachtende tactiek hebt. Dieptepasses aan, want je speelt op de counter = voorwaarts bewegende spelers. Betekent gelijk dat het tempo iets omhoog gaat. 
bewerkt door Titan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit je verhaal haal ik dat je spelers in hun kracht probeert te zetten, door ze in te zetten op posities en in rollen die hen op het lijf geschreven zijn. Immers, wanneer spelers op posities en in rollen spelen die aansluiten bij hun natuurlijke vaardigheden en sterke punten, presteren ze over het algemeen op hun best. Ze voelen zich zelfverzekerder en comfortabeler in hun rol, wat hun vermogen om te excelleren vergroot.

Het klinkt toch ook heel logisch? Door spelers in hun kracht te laten spelen, kunnen ze hun unieke kwaliteiten benutten om het meeste bij te dragen aan het team. Een aanvaller met uitstekende dribbelvaardigheden en snelheid zal bijvoorbeeld effectiever zijn op de flanken dan in een verdedigende rol. Dat is wat #Schippieball probeerde afgelopen weekend. Als je geen fatsoenlijke vleugelspelers hebt, dan stel je er geen op. Als wel twee aanvallend ingestelde backs hebt, dan laat je die mannen het veld breed houden. Je probeert alle spelers in hun kracht te zetten.

Als dat goed gaat, draagt het bij aan een positieve teamdynamiek: wanneer spelers op posities spelen waar ze zich op hun gemak voelen en waar ze succesvol zijn, draagt dit bij aan een positieve teamdynamiek. Het vergroot het vertrouwen en de cohesie binnen het team, omdat spelers elkaar ondersteunen en aanvullen op basis van hun individuele vaardigheden.

Echter, wil je dit fatsoenlijk uitvoeren, dan zul je wel oog moeten houden voor mijn favoriete stokpaardje in FM; balans. Als alle spelers in het team zich richten op het maximaliseren van hun individuele sterke punten, kan dit leiden tot een gebrek aan balans in de teamstructuur. Als je heel veel aanvallend ingestelde spelers hebt, maar niemand die een beetje de balans en restverdediging bewaakt, dan krijg je een top heavy structuur. Aanvallend ijzersterk, enorm kwetsbaar in de omschakeling. 

Op het oog zie ik wel een paar issues, maar ik heb geen tijd gehad om de afgelopen dagen te spelen, dus ik houd die nog even voor me. Wellicht kan @Titan of jij me wel meer vertellen over je linkerflank. Hoe zien de rotaties en verschuivingen er uit in aanvallend opzicht als zowel die wing-back als die libero inschuiven? Wie krijgt voorrang, wie schuift verder door, wie wordt er opzij of naar achteren geduwd? Daarnaast vraag ik me af of je in aanvallend opzicht voldoende diepgang en penetratie hebt ingebouwd. Het zijn veelal ondersteunende en dienende rollen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Nom de Guerre:

Wellicht kan @Titan of jij me wel meer vertellen over je linkerflank. Hoe zien de rotaties en verschuivingen er uit in aanvallend opzicht als zowel die wing-back als die libero inschuiven? Wie krijgt voorrang, wie schuift verder door, wie wordt er opzij of naar achteren geduwd?

Door het overlappen op links zie je dat de wingback geneigd is minder naar binnen te trekken. De libero én die DM dwingen hem ook weg. Echter, het is geen logische combi, zo'n naar binnen neigende back en overlapinstructie. Er zijn dus weinig vloeiende lijnen en bewegingen in die zone, vandaar ook mijn twee opties voor aanpassingen die ik in de vorige post deelde. Een volante geeft sowieso al meer ruimte voor beide rollen die links achter hem staan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites