Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

[FM 24] A Football Manager's Odyssey

Rykjvk1

Aanbevolen berichten

xbannerodyse.png.51100e1ca123ac846f62283913f351ba.png.pagespeed_ic.VydYd208TW.png.546bbaad687c96661830b6ff76d25acc.png

Tijd voor wat anders, zal ik wel gedacht hebben... Na het behalen van mijn coaching diploma’s en er nooit echt iets mee gedaan te hebben - en na het flauw zijn van de dagelijkse sleur en werkzaamheden, heb ik in een opwelling besloten mijn “normale” leven achter me te laten en mijn naam in de hoed te gooien om ergens aan de slag te kunnen als voetbaltrainer.

Letterlijk, ergens. Het hoeft niet dicht bij huis. Klaar met het leven wat ik had, ben ik bereid om alles achter me te laten. 

En zo komt het, dat ik op 5 juli 2023 besluit om op vakantie te gaan en vanaf mijn vakantieadres een aantal sollicitaties de deur uit te doen naar voetbalclubs met een managergebrek. Omdat ik geen voetbalreputatie heb opgebouwd ben ik benieuwd of er überhaupt clubs zijn die op mijn diensten zitten te wachten, maar dat is iets wat we maar moeten afwachten. 

Op mijn cv staat onder andere dat ik al sinds 1998 Championship Manager (later Football Manager) speel. Daar moeten ze vast wel van onder de indruk geraken. :classic_biggrin:

Vanaf mijn vakantieadressen begon ik zowaar reacties en uitnodigingen te krijgen van de voetbalclubs waar ik gesolliciteerd had. Het waren vooral clubs die in dusdanig zwaar weer zaten dat ze wanhopig waren ook maar iemand te vinden die ze wilde helpen - of die gek genoeg was in te springen op een moment dat geen ander dat meer wilde.

Omdat ik mezelf graag een kans zou willen bieden langer dan een maand bij een club te blijven, besloot ik niet in te gaan op de hopeloze situaties en af te wachten tot er een club kwam die me een realistische uitdaging kon bieden. 

Er kwamen een aantal clubs voorbij met toch wel wat ervaring in de Serie B en zowaar in La Liga, maar die clubs zijn tot een bedenkelijk niveau afgegleden en vermoedelijk ook de wanhoop nabij. En ik zal eerlijk zijn, ik heb geen ervaring in dit wereldje, vind het ook wel wat eng om zomaar ergens te starten waar er 10000 mensen op de tribune zitten, terwijl ik hun club aan het vernietigen ben. Alsof je een voorbijganger de sleutels tot de kluis geeft en ze hun gang laat gaan (waar hebben we dat tot eerder gehoord deze zomer…). 

Enfin, ik krijg op 30 juli een uitnodiging om te komen praten bij FC Rosengård. Dat is toch een vrouwenploeg - dacht ik nog. Meerdere malen de Damallsvenskan gewonnen, volgens mij zowaar in 2022 nog? Wat moet zo’n club nu met mij?

Schermafbeelding 2023-10-28 232717.png

bewerkt door Rykjvk1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

xbannerodyse.png.51100e1ca123ac846f62283913f351ba.png.pagespeed_ic.VydYd208TW.png.546bbaad687c96661830b6ff76d25acc.png

Het gesprek an sich - prima. Maar kort. En onverstaanbaar, want het was in het Zweeds en dat spreek ik nog niet. Dus misschien toch allemaal niet zo prima? Ik denk wel een goede indruk gemaakt te hebben, maar zoiets weet je natuurlijk nooit in sollicitatiegesprekken. 

Ik krijg een contract voorgeschoteld met de schamele som van 95 euro per week als vergoeding, daar zal ik het volgens de clubleiding mee moeten doen. Daarvoor zal ik de playoffs moeten halen - en FC Rosengard dames staan op dit moment op een eerste plaats - ik kan mijn geluk niet geloven, wat wordt me hier in de schoot geworpen!

Ik vraag een paar minuten bedenktijd en besluit het toch te doen. Ik heb wat geld kunnen sparen en besef me dat dit een mooie stap is. Als ik ook het Damallsvenskan kan winnen, zal ik vast mijn naam op de kaart zetten en zodoende een beter salaris kunnen verdienen - eventueel elders.

Ik besluit geen verdere vragen te stellen - en ik teken het (in het Zweeds opgestelde) contract. 

Schermafbeelding2023-10-28233450.thumb.png.02d6fe85b432759ee21611ff21037378.png

Eenmaal in het hotel trek ik toch het contract even door Google Translate - want je weet maar nooit. Heb je wel eens, dat je het natte zweet uitbreekt wanneer je een keuze maakt die niet goed valt? Wanneer je je realiseert dat je jezelf in de nesten hebt gewerkt? 

Het contract dat ik heb getekend blijkt voor de obscuurdere mannentak van FC Rosengård te gaan - te heten FC Rosengård 1917. Dat stond echter niet op de uitnodiging en boven de ingang, vermoedelijk om nietsvermoedende managers het idee te geven dat ze met de succesvolle vrouwenafdeling van doen hebben. 

Ik google snel de ranglijst van de mannenafdeling - hopelijk staan die ook in de buurt van de play-off plaatsen, aangezien dat is waar ik voor getekend heb?!

Schermafbeelding2023-10-28233753.png.c7c84511d056999b946d48bc86fd4c60.png

Shit. Dit kon weleens een vroegtijdig einde van een stormachtige trainerscarrière betekenen…

bewerkt door Rykjvk1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

xbannerodyse.png.51100e1ca123ac846f62283913f351ba.png.pagespeed_ic.VydYd208TW.png.b0a770fe2a7ee19821cfddc37c0d35db.png

Terug naar het hotel dan maar even bezig met wat praktische zaken. Huisvesting, vervoer, et cetera. Van 95 euro in de week kun je niet leven maar gelukkig heb ik een kleine buffer opgebouwd. Wel besluit ik alvast om geen auto te nemen, slechts een fiets, om de kosten toch wat te drukken.

Dit blijkt een vergissing. Gaan we het later nog wel over hebben…

Rosengård is, voor wie het niet kent, niet bepaald een vooraanstaande wijk of voormalig voorstad van de stad Malmö. Het heeft circa 23500 inwoners waarvan 86% een migratie-achtergrond heeft. Tevens werkt circa 38% van de beroepsbevolking in Rosengård, wat niet enorm hoog is in vergelijking tot het nationaal werkloosheidspercentage van 7,4%. Om even een beeld te scheppen van de wijk die mijn verblijfplaats gaat worden…

Voor wie de wijk niet kent, of voor wie zich een beter beeld wil vormen, lees vooral het boek van Zlatan Ibrahimovic. Ibrahimovic is opgegroeid in Rosengård en is de meest bekende persoon uit uit deze regio. De autobiografie gaat over de moeilijke en harde jeugd die hij in Rosengård heeft gekend, een voorstad vol criminaliteit.

Zal wel loslopen allemaal, toch? Toch…?

Ik besluit een appartement te huren in een flat in de buurt:

CX7PdiSr-l8ZswIWbfPh60-HhjSYgnJpT64Z2YfrCfhw9r0pNApf9dQAwUE__-tb0n3uAUTexF51gs51yObLit0JtKwz_CkRQOFUweY1CKbRUvPbsr5wIk-TClDGYYvsZuLTPemCauCLOhHHk-AG0_M

Morgen kennismaken met de spelers, eens kijken waar we mee te maken hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Djurovski:

Klinkt als een mooie journeyman. Heerlijk. Succes iig en helemaal eerlijk is het niet als jij moet leven van 95 euro en de tegenstander allemaal snelle golfjes hebben

:classic_biggrin: thanks! Nee inderdaad, first world problems! 

1 uur geleden zei chrisje1993:

Succes in Zweden!!! Ben heel nieuwsgierig wat en waar de carrière je gaat brengen.

Thanks! :)

9 uur geleden zei Marius:

Dit kan wel eens een avontuur vol verrassingen worden lijkt het wel ... succes!

Ik ben benieuwd! Thanks! 

10 uur geleden zei 19CH98:

Leuk geschreven begin, veel plezier en succes!

Dankjewel! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.dd20a8c096ab4f339e1c1c7d94ef4951.png

Werkdag 1. De wekker gaat, ik sta op, ontbijt en wil op de fiets stappen met mijn spullen. 

Fiets weg. %^#%^**^%  

Goed, misschien was het te verwachten. Zlatan zelf jatte fietsen bij de vleet toen hij hier nog woonde, dat is hier wellicht nog niet veranderd. Vanaf morgen maar met het openbaar vervoer…

Een half uur later dan gepland verschijn ik op de club. Precies hoe je niet wilt dat je eerste werkdag begint!

De ontmoeting met de spelers ging voorspoedig. Ik merkte al gauw dat de samenhang niet optimaal was - wat niet vreemd is wanneer men op een 10e plaats bivakkeert waar het eigenlijk om de 2e plaats dient te strijden. De sfeer lijkt wel in orde te zijn. En in mij zien ze het niet per se zitten. 

image.thumb.png.8e07d7732abc58b0135d335ade8e43d4.png

Na het overzien van de eerste dag training heb ik me wel een beeld kunnen vormen van de selectie. Ik besluit dat een 4231 of 433 met verdedigende middenvelder de beste opties gaan zijn dit seizoen. 

Afgaand op de relatief goede vleugelspelers die ik tot mijn beschikking lijk te hebben, gaan we daar de nadruk op leggen.

We hebben echter middenvelders die gemiddeld onder de maat zijn. Tevens hebben we 5 spitsen tot onze beschikking waarvan 2 de moeite waard zijn. 

Een voorlopige opstelling als volgt:

image.png.76593224285806aceeb9c086a1287ebb.png

Echt geld om te versterken is er niet. Ik blijk met 95 euro per week grootverdiener te zijn. De meeste spelers verdienen 15 tot 20 euro per week. Door mijn achterhoofd schiet de gedachte dat ze dan ook direct weg zullen zijn als er een beter bod komt, ik zal mijn best moeten doen het de spelers naar hun zin te maken. Ik besluit echter om dat te gaan doen nadat ik zeker ben dat ik mijn baan behoud,

image.png.1dffca10f152cc3a91a070e9dce1ed20.png

Hopelijk kunnen we met deze spelers de komende 12 wedstrijden tot een goed gevolg brengen, anders kan mijn manageriële carrière beperkt worden tot slechts 12 wedstrijden. 

De eerste wedstrijd vindt over twee dagen plaats. De eerste twee wedstrijden zijn tegen de nummer laatst en voorlaatst. In ieder geval lijkt dus het begin "makkelijk" te zijn - gelukkig maar, want tijd voor vriendschappelijke duels is er niet. 

Binnen 12 wedstrijden 15 punten goedmaken lijkt een utopie, maar het is duidelijk dat (mochten we een kans willen hebben de play-offs te halen) we het van aanvallende kracht moeten hebben, ook omdat de nummer 2 op dit moment een veel beter doelsaldo heeft dan wij. 

De spelers die het moeten gaan doen zijn de volgende:

Buitenspeler Ajdin Avdic

image.thumb.png.d54faebd76a2976f9164a023a79afd58.png

Middenvelder Gustaf Backaliden (die een aanvallendere rol gaat spelen dan zijn BWM-voorkeur doet vermoeden)

image.thumb.png.da3e8593e1081ec2543681fa40d6d291.png

Aanvaller Dylan Kosik Sulaiman

image.thumb.png.e071349b8d83200f5e95ea60e624a6b2.png

Op naar de eerste wedstrijd!

Spoiler

@Tim Windt thanks voor het volgen :)

@Marius nee ik wist het zelf ook niet - niet dat het zo erg was in ieder geval. 

@19CH98 vond het wel grappig toen de clubnaam voorbij kwam, ik dacht, daar kan ik vast een leuk verhaaltje over schrijven! :classic_biggrin:

bewerkt door Rykjvk1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minuten geleden zei ElMarcos:

Ik ga deze novelle zeker volgen! Succes met het eerste duel.

Helaas doen bij mij niet alle screenshots het. 

11 minuten geleden zei Marius:

Ook hier doen lang niet alle screenshots het. Die laatste speler ziet er wel meer dan degelijk uit voor dit niveau.

Thanks voor het opmerken! Als het goed is nu wel? :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.0ff24af7694ed09e1dcfe908d601b936.png

Matchday

Maar eerst een officiële teammeeting met de selectie om de wensen voor dit seizoen uit te spreken. Als ik aangeef dat we dit seizoen voor play-offs gaan strijden, is de reactie wonderwel positief. Misschien hebben de spelers de afgelopen maanden de ranglijst niet bekeken, misschien kunnen ze niet rekenen of misschien geloven ze er echt in. Geen idee, maar ik besluit maar moed te putten uit de strijdbaarheid die zij tonen…

image.thumb.png.4ef26c23db5c0a7b29de38afbd276dd5.png

Later die dag, kort voor mijn officiële presentatie aan de pers, verschijnt er een persbericht waar niemand minder dan Zlatan Ibrahimovic, legende van de club, de boel even op scherp zet. Konden we prima zonder. 

image.thumb.png.431fb8284bb98fd914ab9815905a810d.png

Aangezien hij schijnbaar gezien heeft dat ik hier als nieuwe trainer begonnen ben, besluit ik via via hem te benaderen voor een functie als coach bij Rosengård. Maar hij is niet gek, hij kijkt wel uit. Gooit het op een kul-excuus dat hij momenteel elders woont en niet bereid is om op die manier dan te komen helpen bij zijn jeugdclub. 

image.png.0cea36074cf270dcdf510514880f4474.png

Als uit de pers de vraag gesteld wordt: “Waarom FC Rosengård, wat trok je zo aan bij deze club?”, komt er een dubbel gevoel in me boven. Ik kan hier moeilijk gaan lopen beweren het contract niet goed te hebben gelezen, toch? 

image.png.0556b4280144f23ac7dffdb759916e4a.png

Ik gooi het er maar op dat de ambitie me aansprak en de club grootse plannen heeft. Want als er verdorie iets uit de doelstelling blijkt, is het wel ambitie…

Op naar de eerste wedstrijd, tegen de nummer laatst VMA IK. Wat we nodig hebben zijn doelpunten. De drie spelers die ik eerder heb aangeduid als kartrekkers voor doelpunten, hebben er gezamenlijk 4 ingetrapt in (over hen verdeeld) 38 wedstrijden. Niet bepaald vertrouwen wekkend betreed ik met knikkende knietjes de dug-out…

Spoiler

Om 90 minuten later mijn twee vingers uit de neus te halen, om Anton Nordfeldt, trainer van VMA IK de hand te schudden na een eclatante overwinning die wij zojuist behaald hebben. 

image.thumb.png.54c20f45a009e1cc5737fa99782923cc.png

Een hattrick van Backaliden (voorheen 0 doelpunten) is wel het beste wat er kon gebeuren vanmiddag, het is mooi om te zien dat de voorhoedespelers het net hebben weten te vinden. 

Een zwaluw maakt nog geen zomer, de eerste pannenkoeken zijn voor de kinderen, en meer van die dooddoeners, maar het is wel fijn dat de eerste punten in ieder geval binnen zijn. De overwinning betekent dat we van de 10e naar de 8e plaats stijgen, maar de nummer 2 (play-offplaats) heeft nog een wedstrijd te goed.

Spoiler

Als er iemand op de taglijst wil, net als @Tim Windt en @bas huijsmans, laat het even weten!

Dank voor de reacties tot dusver :-)

bewerkt door Rykjvk1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

xbannerodyse.png.51100e1ca123ac846f62283913f351ba.png.pagespeed_ic.VydYd208TW.png.3092c8abb7a5a1f75bf4cfe782a168a8.png

Na de eerste wedstrijd heerst een positieve sfeer binnen de club. Alsof het lek boven is na de nederlagen van de eerste seizoenshelft.

Ik laat me meevoeren door de euforie en geef in die stemming mijn eerste persconferentie na de wedstrijd. Tegen beter weten in vertel ik (met droge ogen!) dat wij best een kans maken op de play-offs, mits we ons eigen spel blijven spelen. 

Kijk. Dit team is eigenlijk voorspeld een play-off plek te kunnen behalen. Dus dat de spelers dit zouden kunnen halen, lijkt me ook. Dit team is te goed voor de positie waar het nu staat, zoveel is me wel duidelijk geworden in de paar dagen dat ik hier nu werkzaam ben. 

Na een dusdanige valse start van het seizoen onder mijn voorganger is het echter niet evident dat dit nog mogelijk is na meer dan de helft van het seizoen gespeeld te hebben. 

Als we de ploeg gewoon bij elkaar kunnen houden, moet het mogelijk zijn om - mocht die tijd me gegeven zijn - volgend seizoen een mooie reeks neer te zetten. 

Toen assistent Sandro Nalic me vertelde dat beide centrale middenvelders een uitgaande transfer gepland hadden (eentje over 9 dagen, eentje pas in februari gelukkig), was ik not amused.

MMAE1dE2FCboi8rz-f5EZNQmKraab10FumTjRXFwo3LngACfEje7Ihq98sb9C7WfpVa9ZGZwhyYGCu5SHsxoGdQTnIa-AfhVVpOrsBZIEmTr8JNGezz3zez1kV_fv945yIHSBVZBa6eT_uh4zwYh9e0

Ik besloot per direct Liam Raic over te hevelen uit het jeugdteam (waar verder niet veel soeps rond lijkt te lopen - hopelijk vergis ik me hierin). Raic gaat per direct minuten maken in het eerste elftal om hopelijk een deel van de vrijgekomen minuten op te vangen. Ik heb slechts 2 andere centrale middenvelders tot mijn beschikking, die op dit moment op andere posities in het team opgesteld zijn. 

Liam Raic:

x630W8riSncSIKZyWMSlPNHUltgQNj79X2ZI5QFf6duCtLTrpg2jEveq8FiKEkCTw8xsxn10_TQ700q9kpzs10pjClCDbqxE3xLdoYZRIhe_tSro7_jmgudIJtEcSXlTlfro6BRgfGm-7TQU_hdQzvU

De tweede uitwedstrijd op rij bracht ons naar nummer 13 IFK Simrishamn, met Liam Raic direct in de basis. Dat ging zo:

Spoiler

Na een lichtelijk geflatteerde 4-0 voorsprong bij rust, waarvan twee van richting veranderde schoten die er met een gelukje in zeilen, was het devies “meer van hetzelfde”. Dat lukt, mijn geschreeuw aan de zijlijn ten spijt, niet. We krijgen met een gelukje een penalty 5 minuten voor tijd, wat de eindstand op 5-0 in ons voordeel brengt. 

-az0-L5-PrUqrlLUyoD3GBsWW6v5LdSzr8Q-HWNgCJ9IwWpSa63sqLNtXH82b1F0sbA2U9EjBHUoRJ7TyKGbvxljD7ypPCAocdvjqk_YPr1TVS7cbvC699KyvwTouJfDPpmt_p9e-U1RLWUuEubUPbo

Na de persconferentie bereikt ons het nieuws binnen dat trainer Anton Nordfeldt (die ik recentelijk een hand probeerde te geven met mijn twee vingers nog in de neus) bij VMA IK ontslagen is. 

It’s a hard knock life…

De stand na 16 gespeelde wedstrijden (met nog 10 wedstrijden te gaan):

Z3VUB64dw2A16SeKe59EaGRfbs463v1roc3H9ixKogQrUXZhRgXYt5XZXpc7SpHThzQ0z6BjczFoGUbsJ-cAP6KGao2Mrjc5IRo55F1KgnGKLi32ncyAre7rhxZgxBOojynak6t8Gqe4Fzcf5T7KwNE

Is er dan toch hoop?

bewerkt door Rykjvk1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

xbannerodyse.png.51100e1ca123ac846f62283913f351ba.png.pagespeed_ic.VydYd208TW.png.b2a5ffea7a37fdf7a92e56cf4dfbe986.png

J89iNvF1RT-P-PqCY7vqPY_b32xhsD_GyikGs9zXUcxXLwSFIUn8KgFiDyUqJoyd_YhScH691fJ7nXIJoCMrLTUnEVq3smEHIAprdjO3Vo503y8ZWuHbsRcLXdJd9VGuf8XV_n3ZFqOI28-S8n432H0

Wat? Wie? Huh?

Juist, een nieuwe keeper. Komt niet heel vervelend uit, want ik had maar één bruikbare - de manier waarop is echter niet sjiek, want achter mijn rug om. 

Maar goed, een gegeven paard moet je niet in de bek schijten, of hoe ging die spreuk precies?

We blijken ook met een centrale verdediger bezig te zijn - daarvan hebben we er ook maar één die voldoet dus in die zin ook prima, al heb ik liever dat we achter centrale middenvelders aan gaan. Nee, stop. Al heb ik liever dat ik achter centrale middenvelders aan kan gaan. Er blijken echter nog een aantal onafgeronde transfers in het vat te zitten, maar voor ik daar meer nieuws over ontvang, dienen ze eerst afgerond te worden - aldus de boodschap van bovenaf. 

Ik besluit me maar op zaken te richten die ik wel beïnvloeden kan, namelijk de aankomende wedstrijd, thuis tegen Nosaby IF.

Het betreft de eerste thuiswedstrijd, de eerste keer in aanraking met ons stadion terwijl het gevuld is met onze levenslustige supporterskern!

7339a5a39e826bbc741c9337376dd338.jpg.df5129526b38a9398b0cf5a5b12dc941.jpg2b4f15268684eab0c4e28b4c5e96e4a9.jpg.d7b03f02596ae3ee6428227228c1a610.jpg

Imposant als het stadion op deze foto’s misschien lijkt, (:classic_wink:) er blijken slechts 131 toeschouwers de moeite hebben genomen om onze wedstrijd te bezoeken. 

Die worden getrakteerd op een 1-0 achterstand na een flinke grabbelpartij van onze keeper die een corner wil plukken, waarna centrale verdediger Aganovic scoort. Voor het eerst op achterstand, dat is toch even pijnlijk.

Gelukkig is het diezelfde Aganovic die een aantal minuten later er gemakshalve ook eentje achter zijn eigen keeper schiet, waardoor we de rust in gaan met een gelijke stand.

Vanaf dit moment nemen wij het heft in handen en lopen na rust uit tot een 3-1 voorsprong. We lijken af te stevenen op een gemakkelijke overwinning, ware het niet dat we in de 80e minuut weer een domme goal tegen krijgen. Billenknijpen voor 10 minuten, gelukkig maken we er zelf ook nog eentje en winnen we uiteindelijk toch dikverdiend, 4-2.

Spoiler

Omdat me niet zoveel wedstrijden resten in dit seizoen, schrijf ik ze wat uitgebreider uit. Ik weet nog niet of ik dat met alles op deze manier ga doen. Suggesties en op/aanmerkingen hoor ik graag! :)

Spoiler

@Tim Windt; @bas huijsmans 
@De Raam thanks! Uiteraard! :)

bewerkt door Rykjvk1
Link naar opmerking
Deel via andere websites