Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[FM23] Any way the wind blows - Belgian Journeyman

Brattbakk

Aanbevolen berichten

20220701%20Any%20way%20the%20wind%20blows.jpg

Any way the wind blows – Belgian Journeyman

Algemeen

Na lang twijfelen opteer ik om mijn schrijven te lanceren in de novelle sectie i.p.v. het challenge onderdeel. Ik speel (eens bezig) graag door met FM maar heb wel altijd mijn ideeën binnen het spel die ervoor zorgen dat ik niet puur speel richting winstbejag of trofeeënkast. Het gaat me vaak meer over de romantische en nostalgische kant van het voetbal die me aan dit spel doet kleven.

Qua verhaalopbouw gaat het dus minder flitsend en grafisch worden. Ik zal vermoedelijk ook meer met kortere updates werken qua voortgang van de game zodat ik ietwat gelijk loop met het spel zelf (wat ik gespeeld heb, schrijf ik meteen kort uit). En ik probeer al doende te zien waar het verloop me doet belanden en beslissingen doet nemen.

* Sidenote… Ik ben totaal geen uitmuntende FM speler. Ik verwacht dus niet dat ik hier op korte termijn grootse prestaties zal neerpennen. Hopelijk kunnen de “niet supermanagers” zich daar ook een beetje aan optrekken ;-)

Belgium.jpgGame setup

Ik gebruik de Belgium database van Tenshi waarbij ik alle Belgische afdelingen tot level 6 selecteer en aanvul met de hoogste 2 divisies van de buurlanden (Nederland, Duitsland, Frankrijk). Voor het overige staan er heel wat Europese competities op view-only en verder vul ik nog aan met alle spelers uit de hoogste afdeling van de top competities. In totaal geeft dit een 30.000-tal spelers, iets wat mijn laptop aan zou moeten kunnen.

Voorbeschouwing

"Any way the wind blows": een Belgische film uit 2003 waarin 8 mensen dromen van een ander leven. Vooral veel sfeer, weinig structuur. Maar eindigen doet het hele gebeuren in 1 groot feest.

Ik gebruik het als uitgangspunt voor mijn save. Als nobele onbekende dromen om iets te betekenen in het voetbalwereldje. Hopelijk levert dat regelmatig de nodige feestjes op omdat we daarin stappen zetten en dingen bereiken.

Waarom België?

De insteek daarvoor is de Belgische lower league database tot niveau 6 die ik gevonden heb. Als ik mijn eigen land zelf moet omschrijven, komen we meteen uit in een complexe structuur. En het mag gezegd, ook de voetbalpiramide is op zijn minst gezegd een complex gegeven. Wat het raar genoeg ergens wel een interessant gegeven maakt.

De voetbalpiramide is op het eerste zicht niet direct vreemd opgebouwd maar als je per competitie gaat kijken naar de specifieke werking, is het dat ongetwijfeld wel. Op geen enkel niveau wordt hetzelfde format toegepast. De ene reeks is met play-offs, de andere werkt met periode kampioenschappen, vanaf een bepaald niveau zijn er licenties, enz…

* Ik ga buiten onderstaand schema niet direct uitweiden over de structuur. Meer complexe info kan je ook altijd terugvinden via de Podcast...

Competitiestructuur.jpg

Save doelen

Ik heb elke editie enkele “one club saves” lopen. In deze FM23 editie is dat uiteraard weer het geval. Maar eigenlijk kom ik nooit direct toe aan een andere aanpak. Met deze uitgebreide database ga ik het anders aanpakken. Ik ga zonder club van start maar ik bind me evenwel niet aan de pure journeyman regels. Als basis ga ik proberen om als onbekende en onervaren coach te starten en zien waar dat me brengt binnen het Belgische voetballandschap. Een beetje de realistische insteek van het managersleven dus. Het kan in stijgende lijn gaan met mijn carrière maar evengoed moet ik afzakken naar een lager niveau om nog aan een job te geraken.

Voor mezelf zijn dat al heel wat aanpassingen t.o.v. het gewoonlijke. Het wordt bijvoorbeeld minder werken met een vaste aanpak qua uitbouw van een club, spelers aankopen en trainen loopt anders, het wordt meer letten op de ontwikkeling van de manager zelf i.p.v. enkel de club,...
Het zijn zaken die kunnen verschillen van club tot club en die ik zal moeten aanpassen in de loop van mijn carrière. Het doel is natuurlijk wel om zo ver en hoog mogelijk in het systeem te groeien.

Maar daarnaast is het nu eenmaal een feit dat het Belgische voetbal niet echt veel posiviteit uitstraalt. Wanbeleid, transfercarrousels, fraude, exotische eigenaars,… qua onorthodoxe aanpak kan het tellen in dit kleine land. 1 van de uitgangspunten is daarom wel om steeds uit te komen bij clubs die een Belgisch beleid voeren en gezonde aanpak hanteren. Onderdeel uitmaken van die clubs die lokaal en anders werken dan de rest en/of die ik zelf mee aanzet om die richting uit te gaan.

Ook op het vlak van het voetbal zelf wil ik uiteraard (welke coach niet…) wel proberen om telkens mijn stempel te drukken en een bepaald DNA te vertegenwoordigen. Vooral in de optiek van kernwaarden en tactische stijl. Ik wil dus naam maken binnen het Belgische voetbalwereldje met mijn eigen voetbalvisie en wie weet daardoor ergens een “legacy” achterlaten.

bewerkt door Brattbakk
-
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk dat je een keer in het novelle gedeelte komt posten, ik heb wel eens stukjes in het challenge gedeelte gelezen en het was altijd mooi om te zien hoe je rustig en gestaag bouwde aan je ploeg. Die manier van spelen vind ik zelf ook het leukst dus ik ga zeker volgen. Veel plezier en succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20220701 Any way the wind blows.jpg

27 november 2022

De Manager

Thomas Zimmermann: manager met een verleden als profvoetballer op lokaal niveau en een National C licentie. Hij staat dus onderaan de ladder qua ervaring en opleiding. Toch acht hij de tijd rijp om zich op de trainersmarkt te gooien. Aan de start van het seizoen 2022-2023 zonder club maar hij ontvangt in zijn mailbox wekelijks een job overzicht met vacante functies. Daarbij telkens ook enkele clubs die een highlight krijgen vanuit het zakenkantoor waarvan men denkt dat ze geschikt zijn om een sollicitatie naartoe te sturen. Deze shortlist bepaalt dus waar hij wekelijks 1 CV naartoe zendt tot er een club vertrouwen vindt in de manager.

Sollicitaties

Zomer 2022. Alle clubs zien een voorspoedig seizoen voor zich. De kernen zijn samengesteld, de technische staf kan naar jaarlijkse traditie niet beter. Kortom, tot einde september is er omzeggens nergens een vuiltje aan de lucht. Maar na een 10-tal wedstrijden verschijnen her en der de eerste barstjes in de samenwerking tussen club en manager. En dat zijn de momenten dat een mens de markt in het oog moet houden.

spacer.pngEind oktober vertrekt mijn eerste sollicatie richting Crossing Schaarbeek. Aanbevolen door het kantoor en het lijkt een vrij veilige keuze te zijn om je carrière bij te starten. De Brusselse club staat op een 13de plaats in de 3de nationale C maar had meer verwacht van het seizoen. Een plaats in de middenmoot mag niet echt een probleem zijn. We gaan er dus voor en ik ontvang een uitnodiging tot gesprek. Vervolgens 2-tal weekjes wachten… om dan geen positief nieuws te ontvangen. Roeland Sucaet is de gelukkige die zijn carrière start bij de Crossing. Hij is net als ikzelf toe is aan zijn 1ste club.

spacer.pngMijn volgende brief vertrekt op 17 november 2022 richting KAC Betekom. De club uit Vlaams-Brabant heeft het moeilijk in 3de nationale B en gaat op zoek naar een nieuwe coach. Ze staan op een degradatieplaats. Ook hier worden we 10 dagen later vriendelijke uitgenodigd tot een gesprek. De fans geven een onbekend gezicht indien nodig alvast een kans

Betekom%20Fans%20reaction%20on%20possibl

En het helpt. Deze keer hebben we wel succes. We tekenen een contract tot het einde van het seizoen. Mijn carrière kan echt van start gaan!

@19CH98 weet niet direct wat het grote verschil zal zijn maar het zal wel ietwat gelijkaardig zijn qua stijl @Marius bij deze zijn we vertrokken @KayDeManaager @DGremlin

bewerkt door Brattbakk
-
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 december 2022

Stand van zaken bij overname

Betekom%20logo.jpgKAC Betekom is een club uit het gelijknamige dorp in Vlaams-Brabant dat slechts een 5000-tal inwoners telt. Ook al verdubbelt dat aantal als we de hoofdgemeente Begijnendijk erbij tellen, zelfs dan is er qua hinterland dus niet echt potentieel. Actief zijn op het nationale niveau is vermoedelijk het maximaal haalbare voor een club van deze orde. KAC werd opgericht in 1927 en trad officieel toe tot de Belgische voetbalbond in 1942. Daarbij kregen ze het stamnummer 3634.

We stappen in op 8 december 2022. In de 3de divisie B (5de niveau) staat de Koninklijke Atletiek Club Betekom na 14 speelrondes op de laatste plaats. Van de 16 ploegen degraderen er 3 dus een ommeslag is dringend nodig. Misschien speelt het mee dat er vooral atleten i.p.v. voetballers opgeleid worden? Hopelijk krijg ik dat bij mijn eerste job alvast gekeerd. Het verschil met de veilige nummer 13 bedraagt 5 punten en dat lijkt nog een overbrugbare kloof. Anders had ik uiteraard niet overgenomen...

Maar te lang zullen de resultaten evenwel niet op zich mogen laten wachten. Het is daarom wel extra spijtig dat mijn aanwerving wat tijd in beslag genomen heeft. De club heeft sinds het trainersontslag nog 2 extra nederlagen geleden en die neem ik dus meteen mee als extra ballast. Desalniettemin proberen we er het beste van te maken en ben ik blij om effectief te kunnen starten aan mijn avontuur.

De selectie

20221208%20KAC%20Betekom%20selectie.jpg

Dit zijn de mannen waarmee we het moeten doen. De bovenste 3 spelers lijken op papier ook effectief de sterkste spelers. Algemeen is het wel duidelijk dat er misschien iets te veel ervaring bij de vaste kern aan spelers is. Het is een beetje opletten dat ze niet allemaal gelijk over datum zullen gaan. Extra fysiek geweld had deze kern meteen wat competitiever gemaakt volgens mij. Het is vermoedelijk ook daarom dat KAC Betekom ingeschat wordt als 14de op 16 ploegen. Een echt veilige keuze lijkt deze club dan uiteindelijk toch niet te zijn.

In alle onderdelen bij de “team comparison” wordt dit bevestigd. Als uitschieter is er vooral een gemis aan lengte, sprong- en kopkracht. Spijtig genoeg ook in de achterste linie. Het wordt zaak om dat op korte termijn te camoufleren. Daarnaast ga ik proberen om er voor sommigen gezien hun leeftijd de “last dance” van te maken. Qua tactiek ga ik richting een 4-4-2 of een 4-1-4-1. In die formatie kan ik iedereen die onder contract ligt inzetten en volgens mij is een simpele formatie op dit niveau de beste keuze. We beschikken slechts over 21 niet al te sterke spelers. Ik ga er van uit dat ik nood heb aan polyvalentie om steeds een weerbaar elftal op het veld te krijgen en tot enige resultaten te komen.

Betekom%20006.JPGVoor de winterstop staan er nog 2 matchen op de kalender. Tegen Esperanza Pelt staat er een thuismatch op het programma. Witgoor Sport mogen we in Dessel bekampen. Grootste uitdaging wordt in eerste instantie om de moraal op te krikken aangezien die nu stevig onder het vriespunt zit.  Sportpark Grote Baan maakt zich alvast op voor een nieuw tijdperk. Hopelijk zien we ex-jeugdspeler Koen Casteels ook nog eens passeren.

Spoiler

@19CH98 die competities hier zijn zelfs voor de Belgen zelf soms onbekend, elk seizoen anders @Marius cool om al meteen een soort local fan te hebben @KayDeManaager @DGremlin ben me er inderdaad van bewust dat het toch niet zo evident gaat zijn. Maar dat is het voordeel van een journeyman denk ik dan maar @dimihuyghe wie weet wordt WVL ooit nog afgevinkt @Kyrill @keano77

bewerkt door Brattbakk
-
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kevin Janssens doet hier of daar nog een belletje rinkelen. De kern bevat een aantal spelers die er boven uit steken, verder is het niveau eerder middelmatig maar zeker ook niet dramatisch. Indien je de kar snel kan keren lijkt me degradatie zeker nog niet onafwendbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 december 2022

20221211%20KAC%20Betekom%20-%20Esperanza%20Pelt.jpg 20221218%20Witgoor%20Sport%20-%20KAC%20Betekom.jpg

Kort intermezzo...
We zitten midden in de winterstop en hebben onze 2 resterende matchen achter de rug. Een groot succes is dat niet geworden en KAC Betekom staat nog steeds laatste. De spelersgroep zit echt in een vertrouwenscrisis. Ik ben dus al blij dat we 2 gelijke spelen over de streep hebben kunnen trekken. Qua XG waren we in beide matchen duidelijk de mindere maar aan het resultaat kunnen we ons toch een beetje optrekken. De reeks nederlagen werd alvast doorbroken en we zijn op papier eigenlijk zelfs ongeslagen de eindejaarsperiode in gegaan. Hoewel dit allemaal geen grote waarde heeft en je er niks mee koopt in het klassement, helpt het hopelijk wel om het vertrouwen van de spelers te keren. De rode moraal icoontjes zijn op zijn minst al meer oranje/geel. Het geloof in eigen kunnen is er dus al net iets meer. Al zal er nog een pak meer nodig zijn om voor het keerpunt te zorgen. 

In het tussenseizoen zijn er enkele friendlies ingepland om de moraal verder de hoogte in te krijgen. Hopelijk geeft dat ons een betere terugronde en enkele deftige uitslagen die dat meteen zullen bevestigen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Marius:

Kevin Janssens doet hier of daar nog een belletje rinkelen. De kern bevat een aantal spelers die er boven uit steken, verder is het niveau eerder middelmatig maar zeker ook niet dramatisch. Indien je de kar snel kan keren lijkt me degradatie zeker nog niet onafwendbaar.

Als acteur dan toch, niet echt als voetballer geloof ik ;c

Link naar opmerking
Deel via andere websites

27 februari 2023

20230104%20KAC%20Betekom%20results%20december.jpg

20230227%20KAC%20Betekom%20results%20jan%20-%20feb.jpg

We boeken vooruitgang! 3x winst in 7 partijen doet ons aansluiten bij enkele clubs in de ranking. Op zich zijn de matchen allemaal redelijk gelijk opgaand. Hier en daar hebben we de meeval die nodig is om ons te kunnen redden. Vooral het gelijkspel tegen Diest is een winstpunt. Daar hadden we altijd onderuit moeten gaan.

20230227%20KAC%20Betekom%20league%20table.jpgGood old Kevin Janssens blijkt ondanks zijn 37 lentes een sterke periode door te maken. Ik begin nog echt te geloven in de last dance bij hem. Ooit doorgekomen uit de jeugdopleiding van Lierse, heeft hij vooral naam gemaakt op het 3de niveau van het nationale voetbal. Eerst speelde hij nog enkele seizoenen bij OHL in de 2de klasse maar daarna voornamelijk 1 reeksje lager. Op iets meer ervaren leeftijd is hij dan nog een afdeling moeten zakken en zo is hij ook bij deze club terecht gekomen. Hij had dit seizoen evenwel nog geen enkel doelpunt gescoord voor mijn komst maar ik heb toch besloten om hem te smijten. Vander Elst was de eerste spits bij mijn voorganger maar hem kan ik ook rechts op het middenveld uitspelen. Daarnaast is er vooraan ook nog de mogelijkheid om Mateso te zetten. Ik opteer in de huidige situatie evenwel vooral voor de mentals. En op dat vlak is Janssens toch stevig in het voordeel waadoor ik besloten heb om vol voor hem te gaan. Zijn ervaring lijkt mij in deze situatie cruciaal te worden en momenteel is hij dat vertrouwen ook dubbel en dik aan het terugbetalen. Hopelijk kan hij als aanvalsleider de lijn doortrekken en de rest van de ploeg meesleuren richting succes in operatie redding.

Ik heb tijdens de winterstop ook nog 2 centrale middenvelders gehaald met Yorick Antheunis en Axel Lauwrensens. Beide zaten zonder club. Qua loonmasse ga ik nu wel wat extra in het rood maar om deze missie te doen slagen, heb ik niet direct een andere optie. Ik kan ze ook meteen inpassen in mijn 4-1-4-1 opstelling. Zo krijg ik op het middenveld wat extra ervaring en gecombineerd met de verdedigende stabiliteit die cruciaal zal worden als we ons doel willen bereiken, lijkt dit mij de beste formatie om uit te spelen. Bovendien heb ik voorin niet direct de sterkste spelers. We hebben alvast ons wagonnetje kunnen aanhaken en kunnen nu met een realistische insteek vol voor het behoud gaan!

Spoiler

@19CH98 het ziet er al veel beter uit en we hebben concrete opties tot redding @Marius naast zijn acteercarrière even de Kevin Janssens voetbalhistorie mee verwerkt - ik kende hem trouwens ook wel @KayDeManaager @DGremlin @dimihuyghe we hebben onze wagon kunnen aansluiten, nu gaat bij de rest ook iets meer twijfel ontstaan  @Kyrill @keano77 @Djurovski @Svenpunt

Wie hierin of -uit wil, mag dat altijd even doorsturen.

bewerkt door Brattbakk
-
Link naar opmerking
Deel via andere websites