Fabian. Geplaatst 13 januari 2019 Auteur Share Geplaatst 13 januari 2019 30 (210) Linkin Park In The End Een nummer wat de afgelopen jaren niet in de Top 100 stond, maar wel altijd stemmen kreeg. 'In The End' is de vierde single van het album Hybrid Theory (2001). Het betekent de definitieve doorbraak voor de band. In Amerika is Hybrid Theory dan al 4 miljoen keer over de toonbank gegaan. Het nummer wordt geschreven door bandleden Chester Bennington en Mike Shinoda. 29 (126) The Black Keys Little Black Submarines Keert na een jaartje afwezigheid terug in de topplaatsen. Tegelijkertijd zijn we in de twintigers aanbeland. Het swamprockduo The Black Keys blijft maar pakkende singles plukken van het succesalbum El Camino, met na 'Lonely Boy', 'Gold on the Ceiling' en 'Dead and Gone' nu dit langzaam opbouwende 'Little Black Submarines'. 28 (127) Klein Orkest Over de Muur Een nummer wat alleen twee jaar geleden niet in de Top 100 wist te komen, en verder sinds de oprichting van deze lijst altijd een plekje wist te bemachtigen. 'Over De Muur' komt in 1984 uit. Het nummer wordt geschreven op het hoogtepunt van de Hollanditis, letterlijk aan de vooravond van de grote vredesdemonstratie op 29 oktober 1983 op het Malieveld in Den Haag. Snel daarna treedt de band op bij de VARA met het liedje en iedereen wil de single hebben. Die wordt een half jaar later opgenomen en het wordt de grootste en enige top 10-hit voor Het Klein Orkest, en verschijnt vijf jaar later (als de Berlijnse Muur valt) nog eens. 27 (8) The Arcade Fire Rebellion (Lies) Een nummer dat sinds 2011 in de lijst staat en eigenlijk altijd een beetje rond plaats 20 hangt. Het nummer kwam uit op het debuutalbum van Arcade Fire, namelijk 'Funeral'. Op dit album haakt het nummer meteen in op het nummer wat ervoor staat, genaamd 'Haiti'. Het nummer wordt vaak gebruikt als afsluiter door The Arcade Fire bij concerten. 26 (110) Radiohead Exit Music (For A Film) We zijn ze al een paar keer tegengekomen in de lijst, maar ook jarenlang vaste prik is het nummer Exit Music (For A Film). Radiohead wordt door menig muziekliefhebber gezien als een van de meest geniale bands uit de muziekgeschiedenis. Feit is dat Radiohead met The Bends (1995) en OK Computer (1997) albums aflevert die als absolute klassiekers worden gezien. Beluister op Spotify: https://open.spotify.com/playlist/7Mw61KVOvsgyBZxMxZGWUE Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chiemel Geplaatst 13 januari 2019 Share Geplaatst 13 januari 2019 Heb afgelopen jaar significant meer geluisterd naar Radiohead, maar heb toch al wat nummers in de top 100 en lijstjes voorbij zien komen die ik nauwelijks geluisterd heb. Verder mooi om te zien dat Little Black Submarines zo gestegen is. Bij mijn vrienden top 100 staat deze op nummer 2, dus een zeer gewaardeerd nummer in mijn sociale kringen. Ook alweer een nummer uit de top 10 van 2016. Ik geloof dat we nu al meer de helft daarvan voorbij hebben zien komen, dus zullen wel iets van 6 a 7 nummers nieuw zijn in de top 10? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 13 januari 2019 Share Geplaatst 13 januari 2019 In The End zeker een lekker nummer zeg. Over de Muur wel wat hoog in mijn ogen.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fabian. Geplaatst 14 januari 2019 Auteur Share Geplaatst 14 januari 2019 25 (11) The Verve The Drugs Don't Work Een nummer wat al menig jaar bovenin meedraait, en nu ook weer op een prima 25e plek eindigt. 'The Drugs Don't Work' is terug te vinden op het laatste album van The Verve: Urban Hymns (1997). Het is tevens de opvolger van de wereldwijde hit 'Bittersweet Symphony'. In Nederland haalt de single de Mega Top 100 op positie 61. in Engeland komt de plaat op 1 binnen. Volgens zanger/tekstschrijver Richard Ashcroft gaat 'The Drugs Don't Work' vooral niet over drugs. Het is een liefdesliedje... 24 (40) The National About Today Tweede notering voor The National in de lijst van dit jaar, met het nummer wat al een aantal jaar vrij stevig in de lijst staat. Het nummer kwam uit op de LP 'Cherry Tree' in 2004, en werd opnieuw uitgebracht in 2011. Het nummer zelf is gebruikt in meerdere films en ook in tv-shows. 23 (140) The Smiths There is a Light That Never Goes Out We blijven nog even in 'The'-bands hangen met The Smiths op plaats 23. Het nummer pakt dit jaar de hoogste notering ooit. 'There's A Light That Never Goes Out' is geschreven door zanger Morrissey en gitarist Johnny Marr. Het nummer staat oorspronkelijk op het derde album The Queen Is Dead uit 1986. Vijf jaar later wordt het nummer als single uitgebracht, als de groep uit elkaar gaat. 22 (4) Johnny Cash Hurt Een nummer wat drie jaar lang achter elkaar op plaats 4 stond in de lijst. En tevens een nummer wat we eigenlijk al een keer voorbij hebben zien komen in de originele uitvoering van de Nine Inch Nails. Dat jullie deze cover mooier vinden, zien we terug in de notering. De laatste single die Johhny Cash bij leven uitbrengt is het schrijnende 'Hurt'. Met grijze slapen en een verweerd gezicht lijkt Cash in de nu legendarische videoclip terug te kijken op zijn roerige leven. Kort na de opnames overlijdt zijn vrouw June aan complicaties na een hartoperatie. Johnny Cash, in diepe rouw, overlijdt zelf 3 maanden later in september van 2003. 21 (152) AC/DC Thunderstruck We gaan eruit met een rammer. Na jaren afwezigheid in de Top 100 keert het nummer Thunderstruck van AC/DC terug. Zo'n typisch nummer wat live eigenlijk nog beter is dan van de cd. In 1990 behalen de stevige rockers van AC/DC voor het eerst in tien jaar weer een hit met het nummer 'Thunderstruck'. Met de opbouwende meezing-intro, galmende tekst en gierende gitaarpartijen bereiken ze eindelijk weer het grote publiek. Ook in Engeland komen ze in de top tien binnen en in Amerika komen ze zelfs op nummer drie in de hitlijsten binnen. Misschien bracht de nieuwe drummer (ex Manfred Mann’s Earth Band) Chris Slade nieuwe inspiratie met zich mee. Beluister ook op Spotify: https://open.spotify.com/playlist/7Mw61KVOvsgyBZxMxZGWUE Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 14 januari 2019 Share Geplaatst 14 januari 2019 Kijk eens aan, mijn nummer 1 komt terug op plekje #21 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
TeamWesil Geplaatst 14 januari 2019 Share Geplaatst 14 januari 2019 UPDATE 15 30. Linkin Park – In The End Ik moet eerijk toegeven dat dit nummer misschien wel te laag stond in mijn persoonlijke top. Geen idee of ik het volgend jaar hoger zet. Het komt vast daar het rap gedeelte dat ik het wat lager inschat. Echter is dit gewoon een geweldig nummer en had ik het vast hoger mogen scoren. Heel blij dat ze in de welverdiende top honderd staan. 29. The Black Keys – Little Black Submarines Heel gek als je kijkt naar het genre, maar ik ken dit nummer eigenlijk niet zo goed. Het stond daarom niet bij mijn honderd, maar dat kan mogelijks volgend jaar veranderen. Al zal ik daarvoor het nummer een aantal keer moeten gaan beluisteren. Aan de muziek te horen moet ik dat mogelijks met meer nummers doen van de band. Lonely Boy is zowat het enige numer dat ik echt ken van hun denk ik. 28. Klein Orkest – Over de Muur Dit nummer vind ik helemaal niets, het doet me erg weinig. Het zal zijn omdat ik geen Nederlander ben dat ik ook niet begrijp wat het in de lijst doet. Het is nummer is veel te saai voor mij al zal het vast wel een heel emotionele boodschap bevatten. 27. Arcade Fire – Rebellion (Lies) Misschien moet ik me volgend jaar niet opleggen om maximaal drie nummers van één band in mijn eigen lijst te zetten. Met die reden kreeg Arcade Fire voor dit nummer geen punten. Ik vind het echter wel gewoon een goed nummer. Doch bevat het voor mij wat te weinig om bij de beste drie nummers van de band te horen. Al ben ik blij met elk nummer van Arcade Fire in de lijst. 26. Radiohead – Exit Music (for a Film) Ik ga in herhaling beginnen vallen met de mening over dit nummer, maar het is voor mij persoonlijk een pak te saai. Radiohead is een geweldige groep begrijp me niet verkeerd. Alleen is dit soort nummers niets voor mij. Afwachten waar Karma Police neerstrijkt? UPDATE 16 25. The Verve – The Drugs Don’t Work Het is één van die tragere nummers dat ik wel kan apprecieren en zo bestaan er niet al te veel. Het blijft allemaal te weinig om het in mijn eigen lijst te gooien. Echter begrijp ik natuurlijk wel gewoon waarom het in de lijst staat. De stem van de zanger vind ik oprecht ook erg mooi om naar te luisteren. 24. The National – About Today Voor mij persoonlijk is er maar één nummer van The National die echt in een toplijst hoort te staan, maar ik weet dat er vele een andere mening hebben. Ik moet zeggen dat dit nummer wel in de lijst past als ik de andere nummers hoor. Ik vind het jammer dat het vooral een zeer harde indierock gehalte heeft gekregen. 23. The Smiths – There is a Light That Never Goes Out Ik ken deze band niet echt, al zijn enkele nummers wel gewoon erg bekend klinkend in de oren. Over indierock gesprek, daar past dit nummer volledig in. Ik kan het nummer appreciëren, maar het is niet helemaal mijn ding. Dat hadden jullie al door toch? 22. Johnny Cash – Hurt Deze plaat verdiend een goede notering voor de emotionale waarde van het nummer. Het is een trager nummer waarvan ik vooral de boodschap enorm kan waarderen. Daarnaast zingt Johnny Cash dit enorm prachtig. In mijn eigen lijst komt het waarschijnlijk niet, maar het verdiend zeker zijn plaats. 21. AC/DC – Thunderstruck Oef, de redder van deze update zowaar voor mij. Ik schatte het nummer wat lager in, maar ik ben allang blij dat er dergelijke nummers alsnog voorbij komen. Ik moet zeggen dat ik niet helemaal fan ben van de stem en daardoor het nummer lager inschat. Het is echter wel een geweldig nummer om op te zetten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fabian. Geplaatst 14 januari 2019 Auteur Share Geplaatst 14 januari 2019 20 (30) Pink Floyd Shine on You Crazy Diamond We komen langzaam maar zeker terecht in de crème de la crème van de lijst. Shine on You Crazy Diamond is een nummer wat sinds het begin van de FMUSIC100, altijd hoger dan plaats 53 heeft gestaan. Dat is natuurlijk een uitzonderlijke prestatie. Het nummer is een ode aan Syd Barrett, voormalig bandlid en schrijver van vele vroege hits van Pink Floyd. Barret raakt aan de drugs, krijgt last van psychoses en werd 3 jaar na de oprichting van de band eruit getrapt. Tijdens het afmixen van het album verschijnt Barret plotseling in de studio; hij is verward, vele kilo's zwaarder en heeft zijn wenkbrauwen afgeschoren. De overige leden van de Floyd herkennen hem dan ook niet meteen. Barret overlijdt in 2006 aan kanker. 19 (156) Kasabian Fire Een nummer wat als een raket omhoog schiet na jarenlang niet eens in de Top 100 te hebben gestaan. Pakte één keer een Top 100-notering met plek 62 in 2012. 'Fire' is de lead single van het album West Ryder Pauper Lunatic Asylum. Dit is het derde album van de rauwe Engelse band, die hun weinig gezellige naam ontleent aan Linda Kasabian, de vrouw die de vluchtauto bestuurde van Charles Manson en later kroongetuige was in het proces tegen de moordende sekteleider. Fire is een elektronische rocksong. De videoclip van het nummer vertelt het verhaal van een mislukte bankoverval , waarin de wapens vervangen zijn door gitaren. 18 (95) Radiohead Karma Police En daar zijn ze weer, de mannen van Radiohead. Met een nummer wat al sinds jaar en dag in de lijst te vinden is, ware het niet dat het twee jaar geleden kantje boord was. Dit jaar weer een flinke opmars. Thom Yorke: "This is a song for someone who has to work for a large company. This is a song against bosses, fuck middle-management!" Wanneer de heren van Radiohead op tournee zijn om The Bends (1995) te promoten, is hun favoriete gezegde: "The Karma Police will get him eventually." Ze zeggen dit elke keer tegen elkaar als iemand zien die iets doet wat niet door de beugel kan en/of beledigend is. Radiohead neemt het nummer in eerste instantie op met Jonny achter de piano. Maar de versie zoals wij hem kennen verschijnt op OK Computer (1997). 17 (5) Led Zeppelin Stairway To Heaven Een tweemaal voormalig nummer 1, met als laagste notering ooit plaats 18 in 2004. Een blijvertje in de FMUSIC100 dus, en een nummer wat voor het eerst sinds jaren toch buiten de top 10 valt. Er bestaan geruchten dat Led Zeppelin in het middelste gedeelte van dit nummer een geheime, satanische boodschap heeft opgenomen, die alleen te horen zou zijn als het stuk achterstevoren werd afgespeeld. Het begin van de plaat is gebaseerd op het nummer 'Taurus' van de Amerikaanse band Spirit, waarvan Led Zeppelin-gitarist Jimmy Page een groot bewonderaar was. In het intro van het nummer hoor je twee blokfluiten, wat 'Stairway to Heaven' (1971) tot een van de weinige legendarische songs maakt waarin dit instrument wordt toegepast. Beluister ook op Spotify: https://open.spotify.com/playlist/7Mw61KVOvsgyBZxMxZGWUE Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chiemel Geplaatst 14 januari 2019 Share Geplaatst 14 januari 2019 (bewerkt) Oké, nu hebben we bijna alles al gehad van de top 10 van 2016 Nummers wisselen zich af van geweldig naar bekende nummers waar ik niks mee kan. Ben nou eenmaal geen fan van AC/DC en Pink Floyd. De rockbands die het ook goed doen in de top 2000 zeg maar. Wie weet gaat dat ooit nog komen, want heb er ook niet bijzonder veel naar geluisterd. 14 januari 2019 bewerkt door Chiemel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Simonsav Geplaatst 14 januari 2019 Share Geplaatst 14 januari 2019 Ik schrik er niet echt van dat zoveel (voorheen) hoog genoteerde nummers allemaal zakken, na al die jaren organisatie weet ik wel een beetje welke users vaak op welke nummers stemmen, en meestal por ik die users ook nog extra aan om lijstjes te posten das nu echter niet gebeurd. Dus "hun" nummers zakken bijna allemaal. Daardoor valt de identiteit die de lijst had opgebouwd nu wel een beetje weg en ga je, zoals Chiemel zegt, meer richting een Top 2000 lijst met wat meer van die typische standaard liedjes erin. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sick Blik Geplaatst 14 januari 2019 Share Geplaatst 14 januari 2019 (bewerkt) Ik zie een leuke trend dat veel Rock nummers van de periode 2000-2010 erg stijgen, bijv. Kasabian en The Black Keys, best geinig. Moet eerlijk bekennen dat ik Little Black Submarines zelf helemaal vergeten ben, die had prima in mijn lijst gekund nog 14 januari 2019 bewerkt door The Kerfts Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Laki Geplaatst 15 januari 2019 Share Geplaatst 15 januari 2019 9 uur geleden zei Simonsav: Ik schrik er niet echt van dat zoveel (voorheen) hoog genoteerde nummers allemaal zakken, na al die jaren organisatie weet ik wel een beetje welke users vaak op welke nummers stemmen, en meestal por ik die users ook nog extra aan om lijstjes te posten das nu echter niet gebeurd. Dus "hun" nummers zakken bijna allemaal. Daardoor valt de identiteit die de lijst had opgebouwd nu wel een beetje weg en ga je, zoals Chiemel zegt, meer richting een Top 2000 lijst met wat meer van die typische standaard liedjes erin. Ik zie niet in wat er nu meer of minder top 2000-achtig zou moeten zijn aan die lijst, en dat een lijst evolueert is maar normaal ook. Ik zou dit trouwens geen top 2000 lijst noemen hoor. De helft van de nummers in deze top 100 staan er zelfs niet in. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fabian. Geplaatst 15 januari 2019 Auteur Share Geplaatst 15 januari 2019 16 (31) Queen Bohemian Rhapsody Een jarenlange nummer 1 in de Radio2 Top 2000, en pakt een respectabele 16e plaats in de FMUSIC100. Queen is in 1975 drie weken bezig met het produceren van 'Bohemian Rhapsody'. Er worden honderdtachtig verschillende opnames gebruikt, allen zonder synthesizers. Op de binnenkant van de hoes van het album A Night At The Opera, waarop 'Bohemian Rhapsody' staat, is dan ook te lezen: “No synthesisers!”. 15 (26) The Eagles Hotel California En zie hier, ook de jarenlange nummer 2 uit de Radio2 Top 2000 staat in de FMUSIC100. 'Hotel California' gaat -volgens sommigen- over de schaduwzijde van de roem van een grote rockband in Los Angeles. The Eagles zelf dus, in de jaren '70 de best verkopende band in de Verenigde Staten. Zo liepen de spanningen in de band tijdens de Hotel California-tour zo hoog op, dat de leden Henley en Frey alleen via hun roadies met elkaar communiceerden. 14 (46) Pearl Jam Just Breathe Derde nummer op rij wat een mooie stijging maakt in de lijst. En wederom een prachtig nummer van Pearl Jam. Na het rockende 'The Fixer' is 'Just Breathe' de tweede single van Pearl Jam's negende studio-album Backspacer (2009). Het nummer is geïnspireerd op de song 'Tuolumne' die Eddie Vedder schreef voor de soundtrack van de film Into The Wild. Het nummer is volgens Vedder: "As close to a love song as we've ever gotten." 13 (87) Foo Fighters Learn To Fly Wederom een flinke stijger in de lijst van dit jaar. Learn To Fly is de eerste single van het derde album There Is Nothing Left To Lose, dat Foo Fighters in 1999 uitbrengt. De komische videoclip bevat de bandleden, die bizar vermomd een lijnvlucht op stelten zetten. De video werkt goed en wordt in 2000 beloond met een Grammy. Beluister ook op Spotify: https://open.spotify.com/playlist/7Mw61KVOvsgyBZxMxZGWUE Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chiemel Geplaatst 15 januari 2019 Share Geplaatst 15 januari 2019 Oh had verwacht dat Just Breathe ouder zou zijn dan Tuolomne. Maar deze namen zijn inderdaad in lijn met wat Simonsav zei. Ik hoop nog op wat verrassingen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fabian. Geplaatst 15 januari 2019 Auteur Share Geplaatst 15 januari 2019 12 (22) Eric Clapton (Derek & the Dominos) Layla Pakt de hoogste notering van dit nummer ooit dit jaar. Desondanks al vele jaren van de partij in de lijst. 'Layla' schrijft Eric Clapton voor Patti Boyd, dan nog de vrouw van George Harrison, naar aanleiding van een romantisch Perzisch verhaal uit de 11e eeuw, The Story Of Layla & Majnun. Het verhaal lijkt op zijn eigen liefdessituatie. Uiteindelijk lukt het hem Patti aan zijn zijde te krijgen. Hij trouwt met haar in 1979, maar de twee scheiden uiteindelijk in 1988. Clapton neemt het nummer in 1970 voor het eerst op met Derek & The Dominoes. De meest gedraaide versie is echter de versie die in 1992 werd opgenomen voor MTV Unplugged. 11 (100) Tame Impala Let It Happen Maakt een enorme sprong omhoog na twee jaar geleden nét aan de lijst te hebben gehaald. Tame Impala-frontman Kevin Parker is o.a. die psychedelische dude die je hoort in 'Daffodils', een nummer op Uptown Special, de plaat van Mark Ronson. Kevin breekt in 2012 door met zijn album Lonerism. Op de cd staat onder andere de single 'Elephant'. 10 (13) Snow Patrol Run Vaste prik bij de bovenste plaatsen en ook dit jaar weer in de top 10 gevestigd. 'Run' is afkomstig van het Snow Patrol's derde studioalbum Final Straw. De Schotse band heeft met dit nummer een top 3-hit in Engeland gescoord. Het album is daar goed voor goud. In augustus 2004 staat Snow Patrol op Lowlands. Beluister ook op Spotify: https://open.spotify.com/playlist/7Mw61KVOvsgyBZxMxZGWUE Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chiemel Geplaatst 15 januari 2019 Share Geplaatst 15 januari 2019 Mooie laatste 3 en Tame Impala in het bijzonder, das mijn nummer 2. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
007mark Geplaatst 15 januari 2019 Share Geplaatst 15 januari 2019 Weer een Foo Fighters nummer, begin dat ook steeds meer te waarderen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Laki Geplaatst 15 januari 2019 Share Geplaatst 15 januari 2019 30-25 Spoiler Linkin Park - In The End: Ja, ik ben geen groot LP fan (of nog niet), maar dit nummer heb ik al een paar keer gehoord, en begint steeds leuker te klinken. Gewoon een goed nummer, vind ik. Vermakelijk en iets dat bijblijft. The Black Keys - Little Black Submarines: Dit heeft al eens in één van mijn youtube afspeellijsten gestaan, en heb ik een paar dagen geleden al eens beluisterd. Het is een nummer dat me totaal niet bijblijft, en dat ik heel erg snel weer vergeten ben. Misschien is het omdat het een erg rustig nummer is. Het tweede deel dat een radicale breuk is met het eerste deel, is dan wel weer wat beter. Ik sluit niet uit dat het nog wat kan groeien bij toekomstige luisterbeurten, maar ik heb toch het idee dat het een wat out-of-my-comfortzone nummer is, maar het is moeilijk om daar nu al over te oordelen. Klein Orkest - Over De Muur: Ik dacht eerst dat het een anti-commie nummer was, maar dat blijkt dan niet echt zo te zijn. Hoe dan ook is het mij een raadsel wat het hier staat te doen. Vooral omdat het over een tijdperk gaat dat veel MU'ers zelf niet actief hebben beleefd. De boodschap is mooi gebracht, al heeft het een voordeel dat het in onze eigen taal is. Verder heb ik er niet echt veel aan. Ik begrijp niet wat het hier doet IMO. Arcade Fire - Rebellion (Lies): Dit is een nummer dat ik de laatste tijd meer aan het opleggen ben, en aan het groeien is. En dat van een album dat eigenlijk ook wel een groei-album is, en waar ik enkel Haiti van ken tot nu toe (de rest wel al eens geluisterd éénmaal). Moeilijk om te zeggen of Arcade Fire een groep voor mij gaat worden. Onrechtstreeks word ik wel aangetrokken tot Canadese groepen, dus daar heeft de band al een voordeel mee. Radiohead - Exit Music (For A Film): Dit nummer is één van de nummers die ik het minst goed ken van OK Computer, ook omdat het één van de nummers is waar ik nog niet volledig de 'klik' heb gemaakt. En voor mij is het nog altijd één van de minste op hun album OK Computer wat wel grappig. Het is een mooi nummer, maar iets te rustig en iets dat ik nog veel meer moet beluisteren. 25-20 Spoiler The Verve - The Drugs Don't Work: Dit nummer zelf nog niet gehoord, maar ik heb wel al van Bittersweet Symphony gehoord, en ik wist dat ze in hun oudere tijd een shoegazeband waren. Om eerlijk te zijn doet hun muziek me weinig. Ik vermoed dat hun veel minder bekende vroegere muziek beter is (de shoegaze tijdperk), maar dit doet me niets. Misschien moet ik het meer beluisteren, want het is zeker niet slecht. The National - About Today: Wel, ik heb twee albums al beluisterd van The National (Boxer en High Violet), en wat ik ervan gehoord had, was niet slecht. Maar ik moet meer luisteren van The National. Dit nummer op plaats 24 heb ik nog nooit van gehoord, en is een verrassing. Het is geen slecht nummer. Het heeft wel iets dromerigs en melancholisch, dus daar hou ik wel van. Maar misschien net iets te veel indiegehalte voor mij. The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out: Dit is een nummer dat ik wel al kende, van een album van The Smiths dat ik al meermaals heb beluisterd. Voor mij hoort het zeker en vast thuis in de lijst. Het is een mooi nummer, met wat post-punk (Joy Division, The Cure) invloed, en een mooie stem en een mooi algemeen geluid van de groep. Ik vind het zeker en vast een mooi nummer. Ik betwijfel of het een top 100 van mij zou halen mocht ik het nu opstellen, maar in een top 250 zou die wel staan. Ik moet nog meer van de groep luisteren, maar het is zeker en vast iets dat ik enorm kan waarderen. Het heeft ook wel iets dromerigs. Johnny Cash - Hurt: Ik vind het een beetje jammer dat de enige representatie van Johnny Cash een cover is, terwijl dit nummer verder twee keer de lijst haalt. Het zou beter geweest zijn mocht een nummer als Ring of Fire of I Walk The Line hier had gestaan. Ik moet die film over hem trouwens nog eens zien, dus daar kijk ik wel naar uit. Verder gaan we ook eerlijk zijn, dit is niets voor mij. Ik vind de stem ook te verouderd. Die cover had niet gemoeten voor mij. AC/DC - Thunderstruck: Lekker nummer natuurlijk, en dit ken ik wel al lang. Daar heb ik als kind wel eens naar geluisterd, en heb ik via mijn pa leren kennen. Ik ben het alleen een beetje beugehoord, dus zal het niet snel vanzelf meer opleggen, maar zo en nu dan klinkt het altijd wel fijn. Het is een klassieker dat gewoon in zo een lijst thuishoort, en als ik het opnieuw hoor, ben ik blij dat het in mijn lijst stond. Of het volgend jaar er nog altijd instaat, weet ik niet. We zien wel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kelvin Geplaatst 15 januari 2019 Share Geplaatst 15 januari 2019 Interessante keuze om de versies van Eric Clapton en Derek and the Dominos samen te trekken, aangezien er met name tussen de Derek and the Dominos variant en de unplugged variant behoorlijk verschil zit. Maar goed als de samentrekking er voor zorgt dat ie zo hoog staat, helemaal prima want blijft topnummertje. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chiemel Geplaatst 15 januari 2019 Share Geplaatst 15 januari 2019 Zat ik ook aan te denken. Met m'n vrienden als ik als organisator hetzelfde dilemma, heb ze los gezien. Ook omdat de een van Eric Clapton alleen is en de die andere niet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Laki Geplaatst 15 januari 2019 Share Geplaatst 15 januari 2019 20-17 Spoiler Pink Floyd - Shine On You Crazy Diamond (parts 1-5): Tja, een keer al beluisterd. Het is niet slecht, maar het klinkt een beetje pretentieus met een te lange aanloop en het is gewoon ook een te lang nummer. Het is niet echt aan mij besteedt Kasabian - Fire: Nog maar recent van deze groep gehoord, en tot op vandaag nog niets van beluisterd, maar met dit nummer komt daar dus verandering in. Het nummer klinkt wel lekker, maar ik ben groot geen fan van de stem. Misschien moet ik wat meer beluisteren van de groep. Het is alvast een mooi nummer Radiohead - Karma Police: Mooi nummer. Zo krijgt Radiohead wel toch weer vijf nummers in de top 100. Terecht. Het is een erg goede en veelzijdige groep. Van het album OK Computer staan er twee nummers in de top 100 en valt Paranoid Android er zelfs uit. Maar Subterranean Homesick Alien en Climbing Up The Walls zijn mijn favorieten, terwijl ik nummers als Airbag, No Surprises, deze Karma Police en The Tourist ook gewoon erg goed vind. Dit is zeker en vast één van Radiohead's betere nummers, en het staat terecht voor mij zo hoog. Als ik het zo beluister, mag het zelfs nog een beetje hoger van mij. Ik had dit jaar nog geen Radiohead in mijn top 100. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat volgend jaar nog zo zal zijn. Led Zeppelin - Stairway To Heaven: Een mooi nummer dat zijn status wel bewezen heeft, maar voor mij een beetje te rustig en te lang is, maar desondanks één van de betere nummers uit de top 10 van de top 2000 (waar ik overigens weinig mee heb). Ik kan het apprecieren, maar dan enkel als ik het maar ééns om de zoveel tijd beluister. 16-13 Spoiler Queen - Bohemian Rhapsody: Dit nummer kende ik net zoals de vorige twee ook al goed. Uiteraard, het is de nummer 1 uit de top 2000. Ik ben geen grote Queen fan. Ik was in het begin echt geen fan van dit nummer ook, maar ik kan het wel meer waarderen dan voorheen. Ik moet zeggen dat ik altijd Stairway To Heaven beter vond, maar na het beluisteren van de twee nummers na elkaar, zal ik van mening veranderen. Ik vind dit nu beter. Maar dit soort nummers zal je niet in mijn top 100 moeten verwachten. Eagles - Hotel California: Ook dit nummer ken ik al, en het is een beetje jammer dat ze allemaal zo snel op elkaar volgen, die top 10 nummers uit de Radio 2 top 2000. Mijn mening is kort. Ik zal het op zijn Brusselmans' zeggen, ik vind het een zeiknummer, en kan de status ervan echt totaal niet begrijpen, wat ik wel kan zien bij de vorige twee, en eigenlijk drie. (Karma Police mag ook wel eens een flinke duw krijgen zeker in die top 2000?). En dan kiest de organisator ervan ook nog eens voor een absoluut vreselijke versie, met al dat gejuich en die vreselijke aanloop. Ik begrijp niet in welk opzicht het verschilt met moderne, catchy pop nummers. Pearl Jam - Just Breathe: Dit is een nummer van Pearl Jam dat ik niet ken, maar ik heb enkel het album Ten al beluisterd, en een paar solosingles van Eddie Vedder uit de Into The Wild soundtrack. Voor mij is het veel te rustig verder, en ik ben meer fan van de andere nummers van Pearl Jam, vooral Black, Even Flow en misschien ook wel Alive, Once en Jeremy. Maar dit ligt me toch iets minder. Foo Fighters - Learnt To Fly: Ja, raar dat er nog een nummer van hen instaat, dat ik weeral niet ken. Ik zal misschien wel wat meer FF moeten luisteren. Learnt To Fly is zeker en vast een goed nummer, maar ik moet het wel nog wat meer luisteren. 12-10 Spoiler Eric Clapton - Layla: Van Clapton wel al gehoord, ik denk dat het één van de favoriete gitaristen van mijn pa is, dat terzijde, nog nooit iets van hem gehoord. Het is wel weer een vervelende liveversie. Het nummer is oké voor mij, maar dit soort muziek is niet echt iets voor mij denk ik. Tame Impala - Let It Happen: Dit ken ik wel. Erg goede band voor mij persoonlijk, en één van de beste nummers van de band, en wellicht in de top 100. Maar ik vind het toch vreemd en absurd dat dit zo hoog staat. Ik zal er zeker niet om klagen. Dit is één van de nummers die mijn top 100 volgend jaar zou kunnen halen. Het is één van de bands waar ik graag naar luister, al zijn hun eerste twee albums misschien nog iets beter dan Currents. Maar na dit nummer nog eens te luisteren, moet ik wel concluderen dat het nog beter was dan in mijn herinnering, en dus misschien wel één van de beste in hun oeuvre. Snow Patrol - Run: Snow Patrol is een band die echt heel veel nummers in deze lijst heeft staan, opvallend veel. Dat had ik niet direct verwacht. Tja, ik beluister het, en ik vind elk nummer die ik tot nu toe had gehoord van hen. Het doet me niet echt veel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
TeamWesil Geplaatst 16 januari 2019 Share Geplaatst 16 januari 2019 UPDATE 17 20. Pink Floyd – Shine on You Crazy Diamond Ik zie dat het nummer weer een slordige tien minuten van mijn tijd in beslag zal nemen en dan krijg ik al ‘kiekeboebelen’. Die tergend lange nummers die daarnaast nog eens bijzonder traag zijn vind ik echt maar niets. Dan heeft deze groep echt wel naar mijn gevoel betere nummers gemaakt. 19. Kasabian – Fire Dit nummer viel mij eigenlijk maar net uit de persoonlijke top en om één of andere reden durf ik nu al zeggen dat hij het mogelijks volgend jaar wel zal halen. Eigenlijk is dit echt een prachtige plaat van een groep waar ik gewoon meer van zou moeten beluisteren. Ik vind vooral het refrein erg leuk kunnen. 18. Radiohead – Karma Police We gaan van een nummer die het voor mij persoonlijk net niet haalde naar een nummer dat het net wel wist te halen. Ik heb al eerder gezegd dat ik geen grote Radiohead fan ben. Karma Police is echter wel gewoon een topschijf waar zoveel inzit waardoor het niet in mijn lijst kon onbreken. Misschien neemt Fire het wel van hen over volgend jaar ;). 17. Led Zeppelin – Stairway to Heaven We eindigen deze update waar we hem begonnen met een nummer dat veel te lang duurt en daarnaast te saai is om mij te plezieren. Al moet ik toegeven dat dit lied me wel wat doet. Ik krijg al wat meer gevoel als ik het opzet. Al ben ik natuurlijk wel erg blij met het blokfluitgedeelte :D. UPDATE 18 16. Queen – Bohemian Rhapsody Over dit nummer ben ik van mening dat het echt altijd in de top moet staan gewoon doordat het echt een geniaal nummer is. Al die overgangen, die prachtige zangstemmen en de erg leuke muziek. Welke plaats is me dan zelfs eender, want zelf had ik het wat lager gezet. 15. The Eagles – Hotel California Voor mij is een mening vormen over dit nummer niet simpel want soms vind ik het echt goed en op andere momenten kan het niet snel genoeg afgezet worden. Het stond in ieder geval niet in mijn persoonlijke lijst en dat is waarschijnlijk omdat over het algemeen gezien dit nummer voor mij weinig speciaal is. 14. Pearl Jam – Just Breathe Eerlijkheid bied me te zeggen dat ik dit nummer op basis van titel niet ken, op basis van luisteren klinkt het wel gewoon bekend. Zelf scoorde ik het om één of andere reden bij het samenstellen van de lijst niet hoog. Het nummer is echter gewoon prachtig en ik kan er nu echt van genieten. De wereld kan er morgen duidelijk weer anders uitzien al kan deze mijn top volgend jaar zeker bestormen. 13. Foo Fighters – Learn to Fly Twee plaatsen lager als bij mij persoonlijk dus mooi ingeschat zeg ik dan. Foo Fighters is een geweldige band met een aantal fantastische nummers. Dit nummer bevat muziek die ik enorm graag hoor en heeft daarnaast geen moeilijke tekst. Het maakt het makkelijk mee brulbaar en dat is iets dat ik altijd enorm waardeer. UPDATE 19 12. Eric Clapton – Layla Geen idee of het een schande is als ik het nummer niet ken, maar het is toch wel echt zo. Ik vind het zeker geen slecht nummer ofzo, maar vind er ook weinig speciaals aan. Het duurt weer allemaal wat te lang naar mijn gevoel om er ook echt een topsong van te maken. 11. Tame Impala – Let it Happen Welke nummers gaan er volgend jaar wegvallen in mijn eigen lijst, dat wordt de vraag. Dit nummer had er namelijk altijd moeten instaan. Het nummer is zo verdomd mooi dat ik het erg jammer vind dat ik het zelf niet noteerde. Het heeft echt een prachtige sound waar ik uren naar kan luisteren. 10. Snow Patrol – Run Het moet één van de beste bands zijn die ik ken en daarij komen een aantal overgeweldige nummers. Ik heb echter maar twee nummers in mijn eigen lijst en daar is Run niet bij. Ik geniet ten volle als het nummer opstaat, maar kan niet meteen zeggen waarom ik er niet aan dacht bij het samenstellen van de lijst. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fabian. Geplaatst 16 januari 2019 Auteur Share Geplaatst 16 januari 2019 9 (309) Red Hot Chili Peppers Under The Bridge Top 10-klassering voor de Red Hot Chilli's, en direct de hoogste klassering ooit voor het nummer wat in 2006 nog een 10e plaats pakte. Het is augustus 1988 en de Red Hot Chili Peppers zijn stuk van verdriet. Gitarist Hillel Slovak is overleden aan zijn harddrugs gebruik. Drummer Jack Irons stort in wanneer hij het nieuws hoort en wil niets meer te maken hebben met de Red Hot Chili Peppers. Anthony Kiedis vertrekt naar Mexico om daar vijf weken lang af te kicken van zijn eigen verslaving. Hij is door het oog van de naald gekropen en dankbaar dat hij nog leeft. Kiedis schrijft het nummer dan ook om zijn gevoelens van eenzaamheid en moedeloosheid te uiten. 8 (9) Guns 'n Roses November Rain Pakte driemaal de eerste plek in de FMUSIC100, en stijgt dit jaar één plaatsje naar plek 8. De tekst en muziekvideo van dit nummer zijn gebaseerd op een kort verhaaltje van Del James, getiteld Without You. Het is afkomstig uit een collectie korte verhaaltjes, genaamd The Language Of Fear. Del James droeg ook bij aan de teksten van de nummers 'Yesterdays' en 'The Garden'. De powerballad wordt van ongeveer 25(!) minuten teruggebracht naar bijna negen, en is daarmee alsnog de langste top 10-hit tot dan toe in de VS, met ook nog eens de langste gitaarsolo ooit te horen in een top 10-hit. 7 (14) John Mayer Slow Dancing In A Burning Room Pakt z'n hoogste klassering ooit na jaren een vaste waarde te zijn in de FMUSIC100. 'Slow Dancing in a Burning Room' is een rustig nummer dat gaat over een relatie die ten einde loopt. Het is terug te vinden op het album Continuum. John Mayer brengt het nummer uit in 2006. Tijdens een privéshow in de Bahama's in 2008 zei Mayer hierover: "De ene persoon wil het sneller toegeven dan de ander dat wil. Ze weten allebei dat het einde eraan komt, maar er is altijd een persoon die het duidelijker laat merken." Beluister ook op Spotify: https://open.spotify.com/playlist/7Mw61KVOvsgyBZxMxZGWUE Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chiemel Geplaatst 16 januari 2019 Share Geplaatst 16 januari 2019 Top 10 begint interessant. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bas2204 Geplaatst 16 januari 2019 Share Geplaatst 16 januari 2019 De laatste updates bevatten allemaal prima muziek. Wel kom ik in de hele lijst tot op heden bijna alleen maar bekende nummers voor mij tegen, dus erg veel nieuwe ideeën om te gaan luisteren, heb ik hier nog niet opgedaan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fabian. Geplaatst 16 januari 2019 Auteur Share Geplaatst 16 januari 2019 6 (81) Coldplay The Scientist Stond in de beginjaren een paar keer op de tweede plaats in de lijst, maar wist nooit eerste te worden. Na een aantal jaren te zijn afgedaald keert het nummer dit jaar terug in de top 10. Afkomstig van het in augustus 2002 uitgekomen album A Rush Of Blood To The Head. 'The Scientist' is in de laatste twee weken van de periode in de studio opgenomen. Het is een ingetogen nummer, waarbij je voornamelijk frontman Chris Martin aan het werk hoort op zang en piano. Volgens het muziekblad Q van september 2002 is 'The Scientist' een geschenk uit de hemel voor filmmakers die een modern maar toch klassiek nummer zoeken voor onder een huilscène. 5 (52) Paolo Nutini Iron Sky Vrij nieuw nummer in de lijst wat al een aantal jaar een opmars maakt. Hoewel het nummer in eerste instantie een onbekende single was in Nederland, werd het lied bekend tijdens de ochtendshow van Giel Beelen op 3FM naar aanleiding van de Aanslag op Charlie Hebdo op 7 januari 2015. Het album Caustic Love komt uit in 2014. Dit album brengt een aantal singles voort, waaronder 'Iron Sky'. In dit nummer pleit Paolo om angsten om te zetten in vrijheid. In het lied is ook een gesproken fragment uit de Charlie Chaplin klassieker The Great Dictator te horen (1940). 4 (103) Guns n' Roses Sweet Child O'Mine Haalde vorig jaar net niet de lijst, en de hoogste notering vóór de lijst van dit jaar was een 35e plek in 2013. Dit is één van die nummers die niet met serieuze bedoelingen worden geschreven, maar uiteindelijk een grote hit worden. Gitarist Slash doet er vijf minuten over om dit nummer in elkaar te knutselen en men gaat ervan uit dat het gewoon opvulling wordt op het album. Niets is minder waar: het wordt Guns N’ Roses eerste en enige nummer 1-hit in thuisland Amerika. Beluister ook op Spotify: https://open.spotify.com/playlist/7Mw61KVOvsgyBZxMxZGWUE Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten