Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Ik zou toch wel minimaal 20-30 jaar per speler doen in ieder geval.

Ik denk dat zo'n termijn inderdaad het beste is, of zolang een ruler leeft. Al kun je dan de pech hebben dat je heel snel dood gaat, terwijl een ander juist heel lang mag.

In een periode van 10 jaar kun je heel erg je stempel op het verloop drukken, bij iets van 20-30 jaar gaat dat een stuk beter.

Heb zelf so far alleen nog ervaring met koningen, geen republiek gespeeld nog. Heb zelf ook alleen Art of War en Common Sense als DLC

Ik speel meestal ook als monarchie. als ik als republic start, ben ik binnen no-time in een dictatorship beland en wordt ik alsnog een monarchie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind republieken wel fijn omdat je dan de monarchpoints beter kunt sturen. Niets is vervelender dan net een ideegroep gekozen hebben en je koning/heir die 4+ daar heeft gaat de pijp uit. Ik weet nog niet of ik er tijd voor heb maar lijkt me wel lol. Persoonlijk lijkt het me meer humor om te switchen bij de dood van de koning en hier een korte summary van iedere koning te doen. Ook niet met een gecoördineerd plan, maar iedereen doet waar hij zin in heeft. Dan is het beetje realistisch. Dat lijkt me het leukste. Al is CK2 mb beter geschikt voor dit concept

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat voor regels en welk land zouden jullie willen hebben?

- hoe lang speelt iedereen ( vast aantal jaar of bijvoorbeeld hoelang de huidige ruler leeft)?

- met welk land spelen we?

- welke dlc's gebruiken we? *

- ...

* Ik weet niet of de ene.met en de ander zonder kan spelen en of er dus afspraken over gemaakt moeten worden?

Ik heb zelf ook niet overdreven veel tijd. Iets als een multiplayer gaat mij ook nooit lukken qua tijd.

Ik zou zeggen laten we een 25 jaar spelen per persoon, dan kun je normaliter wel redelijk wat met een beurt. Ik heb alle DLC, maar Art of War & Common Sense zijn wmb wel noodzakelijk. Anderen kunnen we zonder prima leven. Als we met een republiek gaan spelen zou ik dan echter wel Res Publica erbij doen.

Ik zou een game in de lage landen ook wel eens leuk vinden. Misschien een Utrecht of een Gelre? Al vind ik verder elk land wel prima hoor.

Overigens, wat een blobs in jouw game [MENTION=692]ForzaUtreg[/MENTION]; ;c Dat Frankrijk is echt bizar, net als de ottos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo groot zijn de ottomans niet. Groot deel in Afrika is Waste land dat toevallig de kleur van ottomans krijgt. France daarentegen is een stuk groter ja. En is dat poland in Scandinavië? Dat vind ik opvallender dan ottomans. Dit is best normaal voor hen als ze niet falen of door een player afgemaakt worden.

Voor de estafettegame maakt het land mij nietheel veel leuk. Iets buiten Europa / op de grens van Europa lijkt mij ook wel leuk. Dlc's, ik heb allen behalve Mare nostrum, die ga ik in de uitverkoop eens halen denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens, wat een blobs in jouw game [MENTION=692]ForzaUtreg[/MENTION]; ;c Dat Frankrijk is echt bizar, net als de ottos
Otto's hebben inderdaad een groot stuk wasteland in Afrika, France heeft wel aardig huis gehouden ja :D

Zo groot zijn de ottomans niet. Groot deel in Afrika is Waste land dat toevallig de kleur van ottomans krijgt. France daarentegen is een stuk groter ja. En is dat poland in Scandinavië? Dat vind ik opvallender dan ottomans. Dit is best normaal voor hen als ze niet falen of door een player afgemaakt worden.
Is inderdaad Polen die Denemarken en Zweden heeft afgemaakt :D Wel nice, kon daardoor mooi stukje Scandinavië mee opslokken aangezien Polen mijn ally is geweest deze hele game :D
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laten we wat knopen doorhakken:

DLC's:

Art of War en Common Sense

(volgens mij heeft iedereen minstens deze DLC's, bij meer DLC's moeten sommige volgens mij afhaken)

Duur per beurt:

25 jaar

Landen:

Denmark

Gelre

Utrecht

Teunonic order *

Hungary

Novgorod

* Ik neem aan dat je wilt beginnen als teutonic order als je Pruisen in gedachten hebt

BIj landen heb ik jullie voorstellen gedaan + Novgorod vanuit mijzelf. Wat mij betreft doen we een stemming, ieder die mee wil doen, mag stemmen. Laten we eerst nog even een dag de tijd nemen om de lijst verder aan te vullen en dan pas echt te starten met stemmen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog wat verder gespeeld met mijn CK-campagne.

vrirqgeus7abx.png

Ik ben met mijn derde ruler King Brian II of Eire bezig, en heb twee Schotse county's, vijf Welsche counties, heel Ierland en Bretagne in bezit, het koninkrijk in Wales is uitgeroepen, dus ik beschik nu over twee koningdommen. Er is wel wat onvrede, en ik heb de crown authority moeten verlagen gezien ik op dat moment al in twee oorlogen zat. Engeland was met een heleboel revolten bezig, dus zag ik dat als een ideale gelegenheid om een de jure war over Powys te verklaren. Toegegeven, het gaat vrij vlot, maar al heel snel wil de Schotse koning wraak nemen op de county die we hebben gestolen van hem, en verklaart hij de oorlog aan ik. De eerste slag gaat vrij vlot

6mtjxy7wl5bbb.png

De tweede slag verliezen we heel erg zwaar (4000 eenheden, en zij maar 1700 eenheden (omwille van de hills-bonus). Ik heb dan ook maar even gezegd fuck dat, en voluit tegen Engeland gaan vechten, om er zeker van te zijn dat we die oorlog gingen winnen. Tot overmaat van ramp sterft onze koning tijdens die slag (misschien verklaart dat de zware verliezen, waar ik geen screenshot van heb, gezien ik in de numerieke meerderheid was).

dcmym6njhbdhn.png

King Brian II was maar 9 jaar onze koning en moet dus al op 41-jarige leeftijd (als ik het goed onthouden heb) het loodje leggen. De nieuwe heir wordt dus koning en dat is onze eerstgeborenen zoon genaamd Blathmacc en nog maar 10 jaar. Maél-Fothartaig en Congalach zijn onze twee broers die nu de opvolgers worden. We hebben dan ook nog een paar mooie meisjes rondlopen die later een paar knappe prinsen uit Spanje of Engeland maar moeten verleiden. Tomnat of Lann, keuze genoeg.

guxgohpfxefwt.png

Nog een heel spannende slag met mijn laatste troepkrachten op het moment dat ik -93 procent de oorlog aan het verliezen ben tegen Schotland. Dus dat getal gaat dan weer naar -77 procent. Als de Schotse koning de oorlog wint, verliezen we dus een county.

qr66wsws2i3rk.png

Echter winnen we de oorlog tegen de Engelsen

nb8taivzx7kap.png

iy3tczvtqnwop.png

Stand van zaken dus

ern1sxzlxy8yv.png

Geen nood. Laki weet wat hij doet of zoals ik het zelf zeg: I'm a man with a plan!

Een zesjarige oorlog wordt zo dus eindelijk afgesloten met een vredesakkoord. Hurray

ng96rkrn6lc1f.png

Verder nog twee onnozele burgeroorlogjes afgehad en succesvol afgeslagen en niet echt zoveel gebeurd.

Toch wel, heb eens meegevochten met een schotse rebelsoorlog waarop iemand mij aan de troon wilde zetten, maar ik had te laat door dat ik mee oorlog kon voeren, en ze waren al aan de verliezende kant, dus die oorlog werd ook geeindigd met white peace.

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe maar Hongarije dan. Als ik moet kiezen tussen Zweden en Hongarije, kies ik ook Hongarije.

Ik wil wel beginnen trouwens, maar verwacht geen zotte dingen :p (want ik heb nog niet veel EUIV gespeeld (maar daarom dat ik wel wil beginnen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites