Spring naar bijdragen

Europa Universalis IV


Tomasson

Aanbevolen berichten

38 minuten geleden zei AntiChrist7:

Hoe haal je liberty desire naar beneden, buiten placating rulers and tarifs verminderen?

 

Ben bijna in controle van heel de America's maar heb er nu al 2 die op 53% zitten. is Pre-leviathan, dus geen colony types

Relatie verbeteren, groter leger hebben, betere diplo rep, hogere diplo tech.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei AntiChrist7:

 

78% komt van development, ook al is de rest van mijn rijk 10x hun development in totaal.

 

Zit ook al tegen force limit aan, ook al heb ik de meeste gebouwen gezet, dus dat is de moeilijke vooral

Heb je modifiers die de liberty desire per development verhogen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De start was leuk, maar daarna ben ik niet echt veel meer opgeschoten. Sterker nog: rond 1465 had ik geen eens heel veel meer provincies en ben ik bankroet gegaan.:sorry:

 

Bovenstaand screentje was trouwens uit 1448. Ik zie dat ik dat er niet bij had geplaatst. Daarna is er aan de situatie niet heel veel veranderd... Blijkbaar moet ik toch weer opnieuw leren hoe deze game werkt :5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Speel mijn tutorial game nog zo af en toe, maar lokroep van FM is vaak te sterk :p

 

Wat is een goede manier om ducats om te zetten in monarch power? Ik heb tresure fleets van alle kanten, maar het veroveren kost zoveel monarch points. Advisors zijn al geupgrade

 

Ik weet nu ook wel dat je het met vassals en reconquest moet doen, maar dan nog zou ik geen idee hebben hoe je een WC efficient aanpakt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Monarch points zijn vaak een bottleneck. Dat ervaar ik vaak ook wel. Een aantal dingen die je kunt doen (sommige van de opties zitten achter een DLC, geen idee welk en of je die dan hebt):

- Disinherent slechte heirs. Zo kun je vaak veel betere rulers krijgen (lees: meer monarch points).

- Power projection boven de 50 levert ook 1 monarch point per groep op.

- Advisors upgraden tot level 5 (heb je al, zeg je).

 

Verder is het een kwestie van zuinig gebruik maken van je monarch points. Genoeg idea groups die daar invloed op hebben. Zo'n beetje iedere WC maakt wel gebruik van admin ideas vanwege de core reduction costs om die reden. Sowieso gaat een WC sowieso vaak om de late game. Aan het begin is het een goede basis eco neer zetten en dan met de goede idea groups en admin efficiency (zorg dat je zo snel mogelijk naar de 100 gaat als dat unlocked wordt) en alles komt in een stroomversnelling. Rond die tijd krijg je ook de imperialism CB, zodat je iedereen kunt aanvallen zonder eerst claims te fabriceren.

 

Daarnaast heb je nog vassal feeding. Oftewel een vassal mag alles coren en jij diplo annex de vassal dan later. Dan kost het een ander type monarch point. Als je een christelijk land bent, dan kun je ook nog vissen naar PU's. Op die manier kun je dan ook aan grote stukken grond komen. Andere opties die in een WC veel gebruikt worden zijn de HRE reforms. Dan kun je heel veel vassels krijgen. En hordes zijn OP. Die genereren monarch points door alle nieuwe provinces te razen. Dan zijn monarch points opeens veel minder een bottleneck.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja die eerste 3 die ik sowieso al. Zit nu in 1700 met imperialism unlockt en wil graag wat en masse veroveren maar merk dat het coren enorm veel vraagt, zelfs in relatief laag ontwikkeld gebied als afrika.  Gebruik ook wel wat vassals, maar uiteindelijk heb je daar ook diplo voor nodig later. Zal nog wel wat guides checken als deze run gedaan is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik dat zo hoor, dan denk ik dat je niet al te veel core creation costs reduction modifiers heb en/of weinig admin efficiency. Die laatste heeft ook invloed op de hoeveelheid diplo points nodig zijn voor vassals personal unions.

 

Ik zit ook nog na te denken over een nieuwe game. Ik probeer meestal een hoop, maar de meeste pogingen stranden binnen 10 jaar :-D

 

Als iemand nog een leuke challenge voor me weet, dan hoor ik dat graag. En dan bedoel ik eigenlijk een leuke achievement run. Ooit was ik zo'n beetje op of zelfs over de helft. Maar ondertussen zijn er weer zoveel nieuwe bij gekomen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei MisterX:

Als ik dat zo hoor, dan denk ik dat je niet al te veel core creation costs reduction modifiers heb en/of weinig admin efficiency. Die laatste heeft ook invloed op de hoeveelheid diplo points nodig zijn voor vassals personal unions.

 

 

Het helpt ook niet dat de cijfers elkaar tegenspreken. Als ik kijk op de stability/xpansion tab, dan zegt ie 54% voor admin efficiency, maar als ik bij country modifiers ga kijken, is het 34%... En zo zit er wel meer foute info in het spel. bv over hoeveel je light ships opbrengen per trade node, etc...

 

Voor core creation heb ik idd geen modifiers, is de enige daarvoor in de administrative idea group?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei AntiChrist7:

Het helpt ook niet dat de cijfers elkaar tegenspreken. Als ik kijk op de stability/xpansion tab, dan zegt ie 54% voor admin efficiency, maar als ik bij country modifiers ga kijken, is het 34%... En zo zit er wel meer foute info in het spel. bv over hoeveel je light ships opbrengen per trade node, etc...

 

Voor core creation heb ik idd geen modifiers, is de enige daarvoor in de administrative idea group?

 

Hmm, echt heel veel tegensprekingen ben ik nog niet tegen gekomen. Dat van Light ships is bij mij wel een bekende ja. Die ken ik wel. Iets met admin efficiency ken ik weer niet. Admin efficiency bestaat trouwens wel uit twee getallen. Het getal zelf en een mogelijke bovengrens. Het kan dus zijn dat je getal zelf 34% is, maar je maximum 54%. Ik kijk naar dit getal eigenlijk altijd in je stability/xpansion tab. Daar staan als het goed is ook beiden.

 

Core creation costs is vooral admin ideas. Sommige national idea groups hebben het ook. De Ottomans hebben -20% als eerste national idea bijvoorbeeld. En zo zijn er nog wel andere landen met zoiets in de national ideas. Sommige religies hebben ook een modifier voor de core creation cost. Claims maken verlagen de costs. De HRE heeft een reform die hier invloed op heeft. 

 

https://eu4.paradoxwikis.com/Core#Coring_costs

 

Hier vind je de gehele lijst (en mogelijk is deze geen eens helemaal volledig). 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei MisterX:

 

Hmm, echt heel veel tegensprekingen ben ik nog niet tegen gekomen. Dat van Light ships is bij mij wel een bekende ja. Die ken ik wel. Iets met admin efficiency ken ik weer niet. Admin efficiency bestaat trouwens wel uit twee getallen. Het getal zelf en een mogelijke bovengrens. Het kan dus zijn dat je getal zelf 34% is, maar je maximum 54%. Ik kijk naar dit getal eigenlijk altijd in je stability/xpansion tab. Daar staan als het goed is ook beiden.

 

Core creation costs is vooral admin ideas. Sommige national idea groups hebben het ook. De Ottomans hebben -20% als eerste national idea bijvoorbeeld. En zo zijn er nog wel andere landen met zoiets in de national ideas. Sommige religies hebben ook een modifier voor de core creation cost. Claims maken verlagen de costs. De HRE heeft een reform die hier invloed op heeft. 

 

https://eu4.paradoxwikis.com/Core#Coring_costs

 

Hier vind je de gehele lijst (en mogelijk is deze geen eens helemaal volledig). 

 

Ja die lijst heb ik ook al gevonden, maar veel wereldschokkends of hulpvaardig staat daar niet in he. Claims hebben, lage corruptie en war exhaustion, en al de rest is natie specifiek (, mughal tradition/golden horde idea/...,, tribal despotism, enact celestial reform etc...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei AntiChrist7:

 

Ja die lijst heb ik ook al gevonden, maar veel wereldschokkends of hulpvaardig staat daar niet in he. Claims hebben, lage corruptie en war exhaustion, en al de rest is natie specifiek (, mughal tradition/golden horde idea/...,, tribal despotism, enact celestial reform etc...

 

Je kunt een bepaald land proberen te vormen met specifieke national ideas. Je kunt de religie veranderen naar iets met core cost reductie. Je kunt admin ideas kiezen. En late game kun je zorgen dat je 100% admin efficiency hebt. En dan zullen er misschien ook nog wel monumenten zijn met bepaalde modifiers op dit gebied. Dat is blijkbaar iets nieuws in een van de laatste DLCs. 

 

Bij elkaar opgeteld gaat het dan hard. Helemaal late game, omdat admi efficiency als multiplier er dan nog eens overeen komt. Er is echt een wereld van verschil tussen voor en na admin efficiency. Je hebt disaster (Court And Country) waarmee je heel veel admin efficiency kunt krijgen en dat is echt de moeite waard om doorheen te gaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

50 minuten geleden zei MisterX:

 

Je kunt een bepaald land proberen te vormen met specifieke national ideas. Je kunt de religie veranderen naar iets met core cost reductie. Je kunt admin ideas kiezen. En late game kun je zorgen dat je 100% admin efficiency hebt. En dan zullen er misschien ook nog wel monumenten zijn met bepaalde modifiers op dit gebied. Dat is blijkbaar iets nieuws in een van de laatste DLCs. 

 

Bij elkaar opgeteld gaat het dan hard. Helemaal late game, omdat admi efficiency als multiplier er dan nog eens overeen komt. Er is echt een wereld van verschil tussen voor en na admin efficiency. Je hebt disaster (Court And Country) waarmee je heel veel admin efficiency kunt krijgen en dat is echt de moeite waard om doorheen te gaan. 

 

Ben een beetje te ver in mijn huidige game om nog van tag te switchen. En het is pre-leviathan, ik had idd ook wel al gehoord dat de monumenten gamechangend zijn (sommige zelfs te)

 

Age of absolutism eindigt bijna, dus kan aan dat diaster niet beginnen (voelt ook wel wat gamey aan). maar het is mijn tutorial game. Wss doe ik niet meer verder na mijn aragon achievement.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedere WC zal op een bepaalde manier wel gamey aanvoelen, ben ik bang. 

 

Ik heb zelf ook nog maar weinig met die monumenten gedaan. Dus zelf geen ervaring mee. 

 

Ik ga zelf denk ik ook weer een poging tot WC wagen. Geen idee nog hoe. Via horde is waarschijnlijk het makkelijkst. Ik heb alleen geen idee of ik voor die gemakkelijkste weg zou willen gaan. 

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.thumb.png.f885460fd8a7e748e33a948be54d7368.png


Het gaat hier best lekker, Let vooral niet op de landgrenzen die ik achter laat in de gebieden die ik veroverd hebt. Ik heb daar een enorme puinhoop van gemaakt...

 

Ik kan me voorstellen dat je op basis van bovenstaande niet direct weet welke gebieden onder mijn directe controle vallen. Daarom ook maar even onderstaande afbeelding. Lichtgroen = land van mijzelf of een vassal, donkergroen is Brittany, daar ben ik mee bezig om we diplomatiek te vassal te maken.

 

image.thumb.png.b91c7b4b9615f6bdeb378202b998b52b.png

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei cairo:

Ziet er goed uit! Ik heb van het weekend Hearts of iron 4 aangeschaft maar ik kom er nog niet echt aan uit. 

 

Ik heb de HoI serie nooit gespeeld. Dus ik kan je daar niet echt mee helpen.

 

Ondertussen heb ik de beschikking tot Imperialism CB's en gaat de conquest alleen maar harder. 

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei AntiChrist7:

Pff ik suck gewoon in deze game.

 

Ik zal maar niet vertellen dat ik The Three Mountains achievement bijna in de pocket heb en dat ik dat als redelijk relaxte save heb ervaren tot nu toe. Ik heb net in een tijdsbestek van een jaar of 20 ofzo even de gehele Ottomans (1500 dev ofzo) geannexeerd via truce breaking. Enige lastige is nog Spain. Die hebben zelf niet heel veel warscore meer, maar heel veel colonial nations en ik heb daar niets. Volgens mij is het wel zo dat als ik Spain fully annexeer, ik hun colonial nations als bonus krijg. Dat wordt genoeg warscore krijgen tegen Spain en ze fully annexen en ik krijg zo'n beetje 80% van de new world als bonus. Probleem is alleen het warscore krijgen, terwijl ik geen voet heb in de New world. In de new world heb je twee colonial nations van GB in Canada, maar de rest van de new world is allemaal Spain...  Volgens mij is het wel zo dat als je na 5 jaar de main target volledig heb gesieged dat je automatisch 100% warscore krijgt. Dat zou mijn enige optie zijn volgens mij om Spain toch te annexeren. Tot zo ver mijn 'problemen'.

 

21 minuten geleden zei AntiChrist7:

Zit op -5000 manpower als muscovy en kan niet eens deftig de hordes verslagen.. Zeker nu Uzbek Crimea en Kazan samen in alliantie zitten....

 

Manpower is zeker aan het begin ook een issue, merk ik. Dus dit is niet heel vreemd. Als Muscovy start je wel met een aantal vassals. Als je hun het vuile werk laat doen, dan kun je wat manpower besparen. Een andere tips is kijken waar je vecht. Hordes krijgen op bepaalde terreinen een bonus. Op die plekken wil je niet met ze vechten. Als je daar op let, dan moet de war tegen de hordes goed te doen zijn.

 

Allianties kunnen soms wel eens lastig zijn. Dat is inderdaad wel goed plannen. Het lijkt er in ieder geval op dat Golden Horde niet in die alliantie zit, dan lijkt me dat je volgende target. Misschien hebben die wel met een van de landen een alliantie en op die manier kun je dan e.e.a. opbreken.

 

De kracht van hordes is trouwens vooral in het begin in de handen van de AI. Anders krijgen ze al snel lage horde unity en dan gaan ze alleen maar verder achter lopen. Ook hebben ze volgens mij nog geen feudalism, dus tech is een stuk duurder. Je kunt dus gerust tech 6 (jij) vs tech 4 (hordes) hebben. Dat is een enorm voordeel.

 

Sowieso moet je er voor waken om niet te snel te veel te willen veroveren. De eerste tijd is vooral een kwestie van een goede basis neer zetten, zodat je in de late game helemaal los kunt gaan. Je plaatje is bij mij niet heel scherp, waardoor ik de datum niet goed kan lezen. Volgens mij zit je in 1462. En dan is wat je bereikt hebt gewoon heel netjes. Ik zou me niet heel veel zorgen maken over de hordes op dit moment. Er komt vast nog wel een goed moment om ze alsnog te snipen. Misschien is het nu eerder tijd om je aandacht te verplaatsen richting de Baltische Staten en Scandinavië bijvoorbeeld. Of misschien is Poland/Lithuania wel zwak. Geen idee of ze in een union samen zijn en hoe hun alliance netwerk is (en hoe die van jou is). 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei MisterX:

 

Manpower is zeker aan het begin ook een issue, merk ik. Dus dit is niet heel vreemd. Als Muscovy start je wel met een aantal vassals. Als je hun het vuile werk laat doen, dan kun je wat manpower besparen. Een andere tips is kijken waar je vecht. Hordes krijgen op bepaalde terreinen een bonus. Op die plekken wil je niet met ze vechten. Als je daar op let, dan moet de war tegen de hordes goed te doen zijn.

 

Allianties kunnen soms wel eens lastig zijn. Dat is inderdaad wel goed plannen. Het lijkt er in ieder geval op dat Golden Horde niet in die alliantie zit, dan lijkt me dat je volgende target. Misschien hebben die wel met een van de landen een alliantie en op die manier kun je dan e.e.a. opbreken.

 

De kracht van hordes is trouwens vooral in het begin in de handen van de AI. Anders krijgen ze al snel lage horde unity en dan gaan ze alleen maar verder achter lopen. Ook hebben ze volgens mij nog geen feudalism, dus tech is een stuk duurder. Je kunt dus gerust tech 6 (jij) vs tech 4 (hordes) hebben. Dat is een enorm voordeel.

 

Sowieso moet je er voor waken om niet te snel te veel te willen veroveren. De eerste tijd is vooral een kwestie van een goede basis neer zetten, zodat je in de late game helemaal los kunt gaan. Je plaatje is bij mij niet heel scherp, waardoor ik de datum niet goed kan lezen. Volgens mij zit je in 1462. En dan is wat je bereikt hebt gewoon heel netjes. Ik zou me niet heel veel zorgen maken over de hordes op dit moment. Er komt vast nog wel een goed moment om ze alsnog te snipen. Misschien is het nu eerder tijd om je aandacht te verplaatsen richting de Baltische Staten en Scandinavië bijvoorbeeld. Of misschien is Poland/Lithuania wel zwak. Geen idee of ze in een union samen zijn en hoe hun alliance netwerk is (en hoe die van jou is). 

 

Ja tegen novgorod en Great horde heb ik mercenaries en vassals gebruikt, maar je hebt ook missies om ze te integreren, dus ben daarmee bezig. En heb nu het geld niet voor mercenaries aangezien ik ook de renaissance wil embracen (heb die gedevd in Muscow omdat je met een Kremlin event extra disocunt hebt)

 

Ik vermeed sowieso de hordes te bevechten in open gebied, maar zelfs met een tech advantage had ik de indruk dat de rolls niet in mijn voordeel waren. uzbek bleef maar tienduizenden troepen via Perm sturen. ben dus uiteindelijk voor vrede moeten gaan met Great horde, maar zonder dat ik de alliantie tussen uzbek en Kazan kon breken... great Horde is dus wel geisoleerd, maar daar loopt nog een truce.

 

Combat is bij mij wel meer een probleem. Mijn laatste battle was tegen 5k rebels met 12k van mij, maar toch 2000 doden langs beide kanten, ondanks 2.5x meer troepen. Ja dat hakt er natuurlijk in.... Ik ga wss wat stabiliseren/geld verdienen nu en dan Livonian order aanvallen., zij zijn vrij geisoleerd. Heb nog niet echt naar allianties kunnen zoeken in Europa omdat je maar 2 diplomaten hebt, en je al 1 nodig hebt voor je vassals

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   In plaats daarvan plakken als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...