Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Wat is de reden dat het mis gaat? Wel handig om te weten natuurlijk als je tips wil :)

Door die 5/5/5 ruler van Burgundy lopen hun PU's met tech de hele tijd te ver voor, waardoor ik daarnet zelfs met France en Trier compleet afgemaakt ben. Ga het zo nog maar een laatste keer proberen. Denk dat het met een beetje meer geduld zo op te lossen is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Door die 5/5/5 ruler van Burgundy lopen hun PU's met tech de hele tijd te ver voor, waardoor ik daarnet zelfs met France en Trier compleet afgemaakt ben. Ga het zo nog maar een laatste keer proberen. Denk dat het met een beetje meer geduld zo op te lossen is.

Proberen te restarten tot een Austria (of Aragon/Castile/England) en France Burgundy als rival zetten en die twee allyen? Heb het ooit met Holland op die manier gedaan en meteen op 11 december de oorlog voor Independence begonnen. Heb in die oorlog zelf geen vinger uitgestoken en alles door mijn allies laten doen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afhankelijk van de ally zou je met France alleen het gevecht al kunnen winnen. Met Austria er nog eens bij (of England) moet het nog makkelijker zijn. Meestal heeft Burgundy Austria, France en England als rivals. Alleen als ze Aragon of Castile als ally krijgen, heb je nog pech. Maar start Burgundy tegenwoordig niet standaard met Brittanny als ally?

Al dacht ik eerlijk gezegd dat het support independence een DLC option was. Dus zonder DLCs kun je dat niet vragen? Of zit ik fout?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afhankelijk van de ally zou je met France alleen het gevecht al kunnen winnen. Met Austria er nog eens bij (of England) moet het nog makkelijker zijn. Meestal heeft Burgundy Austria, France en England als rivals. Alleen als ze Aragon of Castile als ally krijgen, heb je nog pech. Maar start Burgundy tegenwoordig niet standaard met Brittanny als ally?

Al dacht ik eerlijk gezegd dat het support independence een DLC option was. Dus zonder DLCs kun je dat niet vragen? Of zit ik fout?

Hij speelt als Gelre, dus heb je geen last van Support Independence aangezien ze geen junior zijn van Burgundy ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iemand een idee hoe je Nederland kan vormen zonder DLC's? Al 3 uur probeer ik t met Gelre, maar er komt altijd een moment dat het misgaat.

Het is al een tijdje geleden, maar in grote lijnen:

Starten met Holland, eerst rustig wat munten verdienen en een paar opdrachten doen. Je vloot een beetje uitbouwen en je relaties op orde krijgen. Vervolgens met Frankrijk een support independence aangaan, eventueel met een tweede groter land. Dan ben je eenvoudig onafhankelijk geworden. Vanaf dat punt langzaam aan Nederland gaan veroveren, daarbij heb je het meest last van HRE. Zorg dat je vanuit Duitsland ook wat support krijg en dat je niet helemaal afhankelijk bent van Frankrijk. Uit het hoofd is Köln vaak een goede partner.

Geduld is erg belangrijk, zeker de eerste +/- 100 jaar ging t niet zo heel snel bij mij. Later, toen de HRE minder invloed had ging het sneller, kun je ook gaan koloniseren e.d.

Nederland vormen en daarop voortborduren vond ik één van de leukere uitdagingen. Chauvinisme waarschijnlijk :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zat en misschien zit nog steeds wel een infinite money bug in die nieuwe patch :r Als je tijdens een oorlog in occupied land mercs bouwt, vervolgens het land transferred naar een vassal en vervolgens weer terug transferred naar jezelf krijg je om één of andere reden zelf ducats :r

Hoe krijgen ze het weer voor elkaar :r

bewerkt door ForzaUtreg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is al een tijdje geleden, maar in grote lijnen:

Starten met Holland, eerst rustig wat munten verdienen en een paar opdrachten doen. Je vloot een beetje uitbouwen en je relaties op orde krijgen. Vervolgens met Frankrijk een support independence aangaan, eventueel met een tweede groter land. Dan ben je eenvoudig onafhankelijk geworden. Vanaf dat punt langzaam aan Nederland gaan veroveren, daarbij heb je het meest last van HRE. Zorg dat je vanuit Duitsland ook wat support krijg en dat je niet helemaal afhankelijk bent van Frankrijk. Uit het hoofd is Köln vaak een goede partner.

Geduld is erg belangrijk, zeker de eerste +/- 100 jaar ging t niet zo heel snel bij mij. Later, toen de HRE minder invloed had ging het sneller, kun je ook gaan koloniseren e.d.

Nederland vormen en daarop voortborduren vond ik één van de leukere uitdagingen. Chauvinisme waarschijnlijk :P

1. Support independence is een DLC feature, die heeft hij niet.

2. Hij vroeg tips voor Gelre.

Ik moet trouwens zeggen dat ik dezelfde fout maakte hoor. Gelukkig ben ik niet de enige. Zeker zonder dlc's is Gelre makkelijker dan Holland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met betas /oude patches kun je gewoon achievements halen volgens mij, zolang de achievements in die patch al bestonden.

Dit inderdaad. Als de achievements tijdens de versie van de beta bestond, kun je hem ook via de beta halen. Nieuwere achievements kun je niet halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spel na lange tijd weer opgepakt

Vraagje: ik ben nu een oorlog aan het voeren en provincies aan het veroveren, maar na een tijdje resetten die veroverde gebieden. Iemand weet hoe dit komt? Is dat iets nieuw?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vraagje: ik ben nu een oorlog aan het voeren en provincies aan het veroveren, maar na een tijdje resetten die veroverde gebieden. Iemand weet hoe dit komt? Is dat iets nieuw?

Geen fort in het gebied aan het siegen of veroverd? Als een fort in het bezit is van de verdedigende partij(vrij is van siegen), verovert die de gebied om zich heen die geen fort hebben terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen fort in het gebied aan het siegen of veroverd? Als een fort in het bezit is van de verdedigende partij(vrij is van siegen), verovert die de gebied om zich heen die geen fort hebben terug.

Oke, thanks!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha forts. 2 legers, 1 kan vanuit provincie A niet naar B, het andere leger wel.

Zit hier alweer 2 dagen te kutten om de kebabjes te pakken maar krijg het niet geregeld :D is me 1x gelukt omdat ze leuk deden tegen Hungary maar die game is helaas weg

bewerkt door Magikarp
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha forts. 2 legers, 1 kan vanuit provincie A niet naar B, het andere leger wel.

Zit hier alweer 2 dagen te kutten om de kebabjes te pakken maar krijg het niet geregeld :D is me 1x gelukt omdat ze leuk deden tegen Hungary maar die game is helaas weg

D'r zijn soms wat gare regeltjes ja die niet echt logisch werken. De logica van Paradox is niet voor niet Paradoxaal :D

http://www.eu4wiki.com/Zone_of_control

Die uitleg klopt wel redelijk volgens mij en verklaart veel van de situaties. Maar dat is niet hoe ik zelf zone of control zou bedenken...

Dan heb je echt heel lang niet meer gespeeld. Ik denk serieus dat dit al in 2015 geïntroduceerd is in de game.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben zelf gestart met Morocco. Daar zijn een paar achievements mee te halen. Gaat nog niet echt super: Portugal heeft al de oorlog verklaart, maar die heb ik gelukkig weten te winnen. Niet helemaal zoals gepland, maar ik had zo het idee dat Castile bezig was met ook een oorlog aan het voorbereiden (Ik zag op eens 30k troopen aan de grens gepositioneerd van Granada (Ondertussen Morocco). Dat werd dus snel de war met Portugal beëindigen en de Ottomans ally-en. En toen durfde Castile toch maar niet. Of ze waren het toch niet van plan. Nu wel een looming peasants war. O ja, en dan zit ik nog geen eens 10 jaar in de game. De start had dus vele malen beter gekund.

Sinds wanneer kost varen met schepen trouwens sailers? Is dat nieuw? Ik kom gewoon sailers te kort als ik met die schepen ga varen. Dat kost meer sailers dan ik er maandelijks bij krijg. En ook niet gewoon een paar meer, nee, ik kom meer te kort dan ik er krijg. Ik krijg er iets van 15, maar ik heb er per maand bijna 40 nodig :r

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben zelf gestart met Morocco. Daar zijn een paar achievements mee te halen. Gaat nog niet echt super: Portugal heeft al de oorlog verklaart, maar die heb ik gelukkig weten te winnen. Niet helemaal zoals gepland, maar ik had zo het idee dat Castile bezig was met ook een oorlog aan het voorbereiden (Ik zag op eens 30k troopen aan de grens gepositioneerd van Granada (Ondertussen Morocco). Dat werd dus snel de war met Portugal beëindigen en de Ottomans ally-en. En toen durfde Castile toch maar niet. Of ze waren het toch niet van plan. Nu wel een looming peasants war. O ja, en dan zit ik nog geen eens 10 jaar in de game. De start had dus vele malen beter gekund.

Sinds wanneer kost varen met schepen trouwens sailers? Is dat nieuw? Ik kom gewoon sailers te kort als ik met die schepen ga varen. Dat kost meer sailers dan ik er maandelijks bij krijg. En ook niet gewoon een paar meer, nee, ik kom meer te kort dan ik er krijg. Ik krijg er iets van 15, maar ik heb er per maand bijna 40 nodig :r

Sinds Hungary patch volgens mij, aangezien sailors daarvoor in principe nutteloos waren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De WC France into Prussia (oude patch met die max absolutism shit) eindelijk lekker van de grond gekregen na talloze restarts vanaf 1480 :D Nu door naar Asia

5982c85eb3602-eu4_2.png

Ulster, Mixtec en Hausa (die Afrikaan naast Mali) vassals. Hele New World voor mezelf :D

Kreeg ik ineens deze PU in de schoot geworpen :-D

5982c892b2e4a-eu4_1.png

bewerkt door ForzaUtreg
Link naar opmerking
Deel via andere websites