Roprop Geplaatst 6 november 2016 Share Geplaatst 6 november 2016 Grote kans dat als je nu kijkt je ze wel kan kiezen. Wss werd jij een optie om rival te maken en hebben ze die meteen aangegrepen (Ai doet dat eigenlijk altijd als ze eerst niet genoeg rivals hadden ) zoniet lijkt het me een bug. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 6 november 2016 Share Geplaatst 6 november 2016 Volgens mij doet het spel raar qua rivals. Ik heb zo ongeveer 100 PP door eclipsed rivals alleen :D Dat is wel een beetje overdreven. Maar echt rival kiezen, binnen een paar maanden: Niet meer mogelijk. Vervolgens zijn een jaar later dezelfde landen weer mogelijk. En zo gaat het al een tijdje door... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 6 november 2016 Share Geplaatst 6 november 2016 France, i hate you... Eindelijk mag ik ze in een war betrekken, op basis van Favors. Na de war had ik nog maar 1 rival, dus twee nieuwe gekozen. France was geen optie. Dag later: France breaks allience. En wat zie ik: France heeft mij opeens als rival. Als ik France niet als rival mag kiezen, waarom mogen zij mij wel als rival kiezen?! Dag eigenlijk enige ally... heb jij een ally van frankrijk als rival gekozen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 7 november 2016 Share Geplaatst 7 november 2016 Ja, de ottomans. En ik was allies met hungary en dat was een rival van france. Maar Hungary had ik al gedumpt. Maar de ottomans hebben wraak genomen door uit het niets France te rivallen. Nou ja, binnenkort ook maar France laten zien wie nu echt de baas is. France had een keus, nu niet meer. Alleen jammer dat ze allies met Aragon zijn. Iberian Wedding event heeft plaats gevonden, maar de Union is geweigerd. Net als poland/lithuania. Dat is ook geen Union. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 7 november 2016 Share Geplaatst 7 november 2016 (bewerkt) Na een zware oorlog tegen Venetie en ééntje met Marokko (voor portugal). Nu weer wat stabiliteit. Portugal, Frankrijk, Zweden, Noorwegen en Groot-Brittanie zijn nu aan het koloniseren. Qua vloot wil ik 20 heavy ships minstens en dan nog wat light ships tot de force limit (die ik nog hoger wil) 7 november 2016 bewerkt door Lakigigar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 7 november 2016 Share Geplaatst 7 november 2016 (bewerkt) Gisteren begonnen met een game om de - volgens mij - enige Nederlandstalige achievenenent. binnen te slepen. Ik bemoei me dus ook eens met de kolonisatiestrijd. ik denk dat ik maar gelijk eens ga kijken of ik Mare nostrum binnen kan slepen. Ik moet alleen zeggen dat ik niet verwacht dat England, castile en Portugal gaan koloniseren in deze game. Ik heb het weer eens voor elkaar hoor :r Ik ga ben wel een stukje sneller met alles dan jij, @Lakigigar 7 november 2016 bewerkt door MisterX Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 7 november 2016 Share Geplaatst 7 november 2016 ben een nieuwe game gestart met polen. wat heb ik tot zover gedaan, een personele unie met litouwen kunnen arrangeren, een marketplace gebouwd in krakow en danzig + een taxhuis in krakow, ik steer trade vanuit kiev (de anderen doen dat toch al in de krim), en ik collect in de baltische zee trade node door mijn provincie danzig dat veel trade power genereert. Ik heb Mazovia geannexeerd, ik heb voor influence ideas gekozen (5-4-4), ik heb in een oorlog met teutonic order al 3 provincies eruit gepikt, en nu steun ik Zweden in hun onafhankelijkheidsoorlog. Ik heb Denemarken, Bohemia en de Golden Horde als rivaal. Denemarken, Bohemia en Oostenrijk hebben mij als rivalen. Hongarije zit in een personele unie met Oostenrijk, dus ik zit met het idee om allies te vormen met de Ottomanen (-77 nu), Brandenburg (dat gaat, maar zij willen Tsjechische provincies die ik wil, en ik wil hen niet te sterk maken) en Moskou (maar ik heb Zweden al). Ik zal kijken of Zweden Novgorod of Muscovy steunt als de war voorbij is. Misschien ga ik ook een ally doen met Frankrijk (-67). Of als ik eens gek wil doen Venetie Met Moskou en Brandenburg kan ik direct een alliantie starten als ik wil (ik heb momenteel 3 diplomatische relaties (de Unie, Zweden en Moldavie), en ik wil nu direct twee provincies van de Teutonic Order, en daarna hen vazzalizen. (in een derde oorlog, of als het kan de tweede oorlog, maar dan zal ik Livonian Order ook moeten uitschakelen). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 7 november 2016 Share Geplaatst 7 november 2016 Ik snap jouw vassals soms niet. Waarom zou je de teutons willen als vassal? Annexeren zodra dat kan. Daar krijg je missions voor. Ik zie niet zo snel waarom je de Teutons als vassal zou willen hebben. Mogelijk heb je er wel een goede reden voor. Als het om Livonian Order gaat: Mogelijk kun je Lithuania wat provinces geven. Dan coren zij het voor je. Let er wel op dat Lithuania niet meer dan 40 provinces krijgt. Bij meer provinces kun je niet meer de Commonwealth vormen bij ADM level 10. Als de Teutons alleen met Livonian Order allies zijn, is dat trouwens een makkelijke war. Mogelijk heb je RIga er nog bij, maar ook dat maakt niet heel veel uit. Heb je er al eens aan gedacht om Golden horde aan te vallen? Je hebt ze als rival. Ideaal om dus PP binnen te slepen. In de peace deal vraag je zo veel mogelijk provinces. Zorg dat een van de provinces een core is van een niet bestaand land. Na de peace deal maak jij zelf de vassal, en feed ze alle andere provinces die ze binnen gehaald hebben. Gevolg: Je krijgt PP doordat je veel provinces hebt gepakt. Je krijgt PP omdat ik denk dat Golden Horde na 1 oorlog geen geldige rivel meer is (eclipsed vassal is +10 PP dacht ik). En je hebt een vassal met nut: De suni provinces die jij anders moet converten, kan hij eenvoudig handelen! Daarnaast zal de vassal nog wel een aantal cores hebben, en dus krijg jij de reconquest CB (beter dan conquest, zeker als je een aantal provinces in de peacedeal voor 0 dip kunt pakken). In zo'n situatie heeft een vassal meerwaarde. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 7 november 2016 Share Geplaatst 7 november 2016 1. Beperken van agressive expansion 2. Coring costs voor de vazzal Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 8 november 2016 Share Geplaatst 8 november 2016 Pff, klote-oostenrijkers, effe een nutteloze oorlog gaan starten tegen de Britten :Bomdat ze ravensburg willen veroveren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 8 november 2016 Share Geplaatst 8 november 2016 Heb je problemen met de Britten? Meestal komen die niet van hun eiland af of maar met kleine stacks die je zo kunt wipen. Ideaal om snel warscore te krijgen. Met een beetje geluk kun je trouwens nog wat kolonies snipen van ze. Je kunt je denk ik redelijk afzijdig houden deze oorlog, denk niet dat je er veel last van zult hebben. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sanders Geplaatst 11 november 2016 Share Geplaatst 11 november 2016 Ik ben er ook mee begonnen, maar zelfs als je begint met de tutorials is het een spinnenweb van menu's en opties :-D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 12 november 2016 Share Geplaatst 12 november 2016 Absoluut waar. Heel makkelijk om te verzuipen in de mogelijkheden. Kan je alleen aanraden om te proberen en te falen, hier wat vragen te stellen of lets plays te kijken. (Arumba is wel een aanrader). Desnoods bied zelfs de wiki nog een aardig duidelijke uitleg. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 12 november 2016 Share Geplaatst 12 november 2016 Bij Lets play wel opletten hoe oud ze zijn. De game veranderd steeds door patches en dlcs. Bovenstaande link is een eerste video van een Lets play met de huidige versie van de game van arumba, de naam die roprop ook al noemde. Dit is echt een tutorial Lets play om de game te leren, heb ik begrepen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sanders Geplaatst 12 november 2016 Share Geplaatst 12 november 2016 Met welk land kun je als beginner het beste beginnen? Of wordt dat ook allemaal uitgelegd in bovenstaande? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 12 november 2016 Share Geplaatst 12 november 2016 Nou, in bovenstaande serie wordt met Scotland gespeeld, wat ik niet zelf zou adviseren. Daar lukt dat, omdat het een soort van co-op multiplayer is tussen iemand die het spel niet kent en iemand die ervaren is. De ervaren persoon kan dus rechtstreeks ingrijpen waar nodig. Ik heb zelf de serie niet gezien, dus ik weet niet in welke mate er iets uitgelegd wordt over landen waar normaal gesproken iemand het beste mee kan beginnen. Er zijn een paar landen die geadviseerd worden voor beginners (ik zal ook meteen de reden noemen): - Ottomans: Een van de sterkste landen waarbij je eigenlijk niet heel veel verkeerd kunt doen. Je eerste stappen zullen zijn om byzantium te verslaan en je cores terug te veroveren. Daarna zou ik een beetje de missions blijen volgen. Dat komt neer op oorlogen met de Mamluks en Qara Qoyunlu en vooral die kant op uitbreiden. - Portugal: Geen overdreven sterk land, maar wel heel veilig als je vrienden blijft met Castile. Dit land is geschikt om kolonisatie / trade beter onder de knie te krijgen. Ga dus op zoek naar de new world en plant zo veel mogelijk kolonies. - Austria: Dit land is ideaal om de diplomacy onder de knie te krijgen. Je start als Holy Roman Empiror in de Holy Roman Empire. Dit vraagt om een goede diplomacy. - Castile: Een beetje hetzelfde als portugal, maar dan iets sterker op het land en meer railroading om naast kolonies ook op het land wat te doen. Er zijn twee events die je een boost kunnen geven: Iberian wedding geeft je een personal union over Aragon. Dan krijg je eigenlijk die provinces in je schoot geworden. En daarnaast maak je kans op de lage landen als de burgundian inheritance fired. Verder zou ik me tijdens deze game ook veelal richting op kolonies en in dit geval zou ik ook kijken of je Portugal juist snel onschadelijk zou kunnen maken. - Poland: In dit geval krijg je binnen 3-4 jaar de keus om een personal union over Lithuania te krijgen. Accepteer dat! Dan ben je meeteen sterk. Eerste actie is om de Teutonic en livornian Order van de kaart te vegen. Bij adm level 10 kun je Commonwealth vormen. Van deze landen zou ik persoonlijk met de Ottomans starten. De rest zou ik vooral voor een tweede game willen gebruiken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 12 november 2016 Share Geplaatst 12 november 2016 (bewerkt) Ottomanen zou ik ook aanraden, is eigenlijk vrij gemakkelijk omdat je zo het oorlogvoeren goed door de knie krijgt omdat je het in het begin niet tegen grote landen opneemt, en wanneer dit wel zo zal zijn, je zelf een groot land zal zijn. Ik vond het beduidend makkelijker dan Castille, waar het verre van zeker is dat één van de events pop-upt, en het geen makkelijk land is om de economie en vooral technologie op peil te krijgen, wanneer je tegenslag kent. Ook bij Polen krijg je veel gevaar van alle kanten, en loop je ietwat achter op de westerse wereld, wanneer je niet uitkijkt. Portugal lijkt me wat saai, zeker voor een eerste game. Oostenrijk lijkt me ook niet echt eenvoudig als je ambitieus bent. Ik zou starten met de Ottomanen. Mij viel het verschil qua moeilijkheidsniveau tussen Castille en de Ottomanen me enorm op, hoewel wanneer je een goede start hebt met Castille het nadien ook wel makkelijker wordt. 12 november 2016 bewerkt door Lakigigar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sanders Geplaatst 12 november 2016 Share Geplaatst 12 november 2016 Dan ga ik maar eens met de Ottomanen beginnen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 12 november 2016 Share Geplaatst 12 november 2016 (bewerkt) Ik moet er toch ook een gewoonte van maken om meer militaire leiders aan te stellen, want meestal vergeet ik het. Ik heb nu bijvoorbeeld in 75 procent v/d oorlogen geen militaire leider omdat ik het vergeet. Ik moet ook meer rekening houden met de winter, hoewel ik tot nu toe daar ook nog geen rekening mee moest houden (venetie eu3, ierland ck2, ottomanen eu4 (toch oppassen in de turkse bergen of als je richting hongarije gaat), spanje eu4, enkel met polen eu4 zal ik er rekening mee moeten houden). Terrein let ik ook te weinig op (meer en meer let ik er wel op), en rivieren is wel een gewoonte geworden, dat check ik altijd. 12 november 2016 bewerkt door Lakigigar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 12 november 2016 Share Geplaatst 12 november 2016 Ga denk ik maar eens aan Mare Nostrum run beginnen met de Otto's, even Orthodox worden en vervolgens knallen :D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sanders Geplaatst 12 november 2016 Share Geplaatst 12 november 2016 (bewerkt) Is Normal mode en Iron mode trouwens het niveau? Ohja al gevonden (y) 12 november 2016 bewerkt door Sanders Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 12 november 2016 Share Geplaatst 12 november 2016 Nee. Er is een andere plek met options, waarin je de difficulty aan kunt geven. Al vereist Ironman wel bepaalde, lastigere instellingen en is de console bijvoorbeeld disable (cheat codes zijn niet mogelijk). Je moet het verschil vooral in dat soort dingen zoeken. In normal mode kan dat alles. Achievements zijn bijvoorbeeld alleen in Ironman mogelijk, niet in normal mode. http://www.eu4wiki.com/Ironman Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sanders Geplaatst 12 november 2016 Share Geplaatst 12 november 2016 Hmm, haha lastig, door het spinnenweb aan mogelijkheden :-D En ik wil niet alles hier gaan vragen, want wil zelf natuurlijk ook wel dingen ontdekken, maar zijn er ook Nederlandse tutorials voor? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 12 november 2016 Share Geplaatst 12 november 2016 (bewerkt) Als je heel goed zoekt op youtube ofzo kom je misschien wat Nederlands tegen. Ik ben er in ieder geval niet van op de hoogte. De meeste kiezen toch voor Engels als voertaal, omdat de game toch niet in het Nederlands verkrijgbaar is, je een veel breder publiek trekt met Engels en de meeste Nederlanders toch Engels kunnen. Verder is http://www.eu4wiki.com/Europa_Universalis_4_Wiki ook een site met heel veel informatie, al is dat ook weer in het Engels. Als je de werking van een mechanisme niet goed snapt, kun je ook op die site kijken. Kun je specifiek zoeken naar een specifiek begrip. Kom je er met die informatie nog niet goed uit, kun je het altijd alsnog hier navragen. 12 november 2016 bewerkt door MisterX Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 12 november 2016 Share Geplaatst 12 november 2016 (bewerkt) Damn, dat gaat steeds beter met die economie, en dan nog zeggen dat ik nog een cultuur kan accepteren (catalaans of neapolitian), en ik venetie ook nog moet coren (cultuur conversion ben ik van plan denk ik + religie) Kan zelfs het onderhoud omlaag doen, maar nu is dat niet nodig, en ik laat het liever zo omdat ik het anders toch altijd vergeet aan te passen wanneer ik in oorlog ben, of het lastig is om te herstellen zonder moraal en je er alleen maar problemen van krijgt (zelfde met die forten). Army en fleet heb ik eigenlijk nog lang niet echt veel aan gedaan, al heb ik wel nog altijd met gemak de sterkste vloot (maar ik wil eerst diplo tech 15 zijn, vooraleer ik aan heavy & meer light ships begin (20 heavy en 30 light erbij). Ik heb ook 60 galleys en 40 transports, en nu ongeveer 20 light ships + nog een vloot van 15 schepen in de new world (6 heavy ships en 11 transports) 12 november 2016 bewerkt door Lakigigar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten