Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Veldrijden

King XVI

Aanbevolen berichten

Redelijk goed. Aarzelende start van de Belgen, Bina, Mourey en even Fontana op kop. Bina zakte erdoor en daarna vooral Vantornout en Pauwels goed voorin. Albert eigenlijk nooit helemaal voorin geraakt en vooral achter de feiten aangehold. Mourey reed een tijd helemaal alleen op kop maar viel logischerwijze een beetje stil en had ook materiaalpech, net zoals Pauwels. Van Der Haar reed een hele sterke wedstrijd, niet verwacht na z'n aarzelende start. Meestal rijdt hij toch altijd mee met de beteren in het begin om vervolgens lichtjes weg te zakken op het eind, dat deed hij nu helemaal niet. Had eigenlijk vooraf vooral verwacht dat de Belgen collectief alles aan gort gingen rijden. Zwaar parcours dus normaal gesproken weinig buitenlandse bedreigingen, maar vooral Albert, Peeters en Aernouts waren niet goed. Heb wel redelijk genoten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Vlaeminck: "Nys is niet eens de beste van zijn generatie"

ma 04/02/2013 - 23:28 Crosscoryfeeën Roger De Vlaeminck en Roland Liboton gaan niet akkoord met de stelling dat "Sven Nys wellicht de allergrootste is". Dat was de analyse na het WK van onder anderen Michel Wuyts. In Reyers Laat zegt Roger De Vlaeminck dat er geen twijfel over bestaat dat zijn broer Eric de allergrootste is. Sven Nys zelf is verzoenend op Twitter. "Ik hoef echt de grootste niet te zijn", zalft de kersverse wereldkampioen.

Roger De Vlaeminck kwam goed voorbereid naar de studio van Reyers Laat. Hij probeerde met cijfermateriaal de stelling dat "Nys de allergrootste is" te weerleggen.

"Het enige wat telt, is het WK. En dat heeft Sven Nys 14 keer verloren. Hij wint het twee keer, maar dat is niet genoeg om de allerbeste te zijn. Hij is niet eens de beste van zijn generatie", zegt De Vlaeminck die verwijst naar crossers die naar de weg overstapten.

"We moeten Nys geven wat hem toekomt: hij doet er alles aan en is een voorbeeld voor de jeugd. Hij kan er niet aan doen dat hij geen tegenstand heeft. We moeten niet overdrijven met Nys."

"Eric is de allergrootste"

Wie is dan wel de allergrootste? "Mijn broer Eric, zonder twijfel", zegt De Vlaeminck.

"Hij reed twaalf keer het WK en won zeven keer. Eric was ontegensprekelijk de beste, want hij was ook fantastisch op de weg. Nys heeft het ook geprobeerd op de weg, maar hij heeft niks gedaan."

"Eric zal altijd de beste blijven, al behaalt Nys nog vijf wereldtitels. Ik schat hem niet bij de beste drie van de wereld. Over 25 jaar komt hij zelfs niet meer ter sprake."

Ook Roland Liboton kiest voor Eric De Vlaeminck. "Zelf sta ik op de gedeelde tweede plaats. Daar heeft ook Sven Nys een plaats."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar zeggen dat Nys niet de eens de grootste van zijn generatie is, is natuurlijk wel een beetje genant. En wat betreft Stybar en Boom: Eric de Vlaeminck zou ook nooit zoveel hebben gewonnen als Merckx veldrijden had gedaan. Ze doen niet mee, dus moet je ze imo ook niet meenemen in de beoordeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen aandacht aan die kleuterige familie schenken. Prima dat je Nys niet de beste aller tijden/van deze tijd vindt, maar buiten zichzelf vinden ze een ander toch nooit de beste. Daarnaast wordt er veel te veel waarde gehecht aan het WK. Dat is in het wielrennen en veldrijden maar een dag, waarbij het parcours, de omstandigheden en de vorm van de dag te bepalend zijn. Dat is bij bijvoorbeeld Wereldbekers en soortgelijke ranglijsten niet het geval, gezien die koersen het gehele jaar door zijn en dus meer zegt over je talent, aangezien dat andere allemaal minder relevant wordt. Dit geldt ook voor de weg (WT/oude WB > WK).

Verder zijn dan kampioensschapsrijders als Vervecken dan in het voordeel t.o.v. mensen met meer talent die daar minder goed in zijn als Sven Nys. Want je gaat mij niet vertellen dat Vervecken (met meer titels), hoe goed hij ook was, meer talent heeft dan Nys en een betere crosser was. En dat over 25 jaar niemand het meer heeft over Nys, past maar een reactie: :-D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een onzin kraam je wéér uit. Hoe kan je nou zeggen dat als Merckx zou veldrijden hij gelijk de kampioenen in die tak van de wielersport zou verslaan? Boom en Stybar zijn allebei veldrijders.

Mijn punt was slechts dat het argument over Boom en Stybar niet deugt. Net zo min als dat je kan zeggen dat Merckx wel of niet De Vlaeminck zou hebben verslagen, kan je zeggen dat Boom of Stybar Nys zou hebben verslagen. Ze deden niet mee, dus je kan er niets zinnigs over zeggen. Dát was mijn punt. Overigens zíjn Boom en Stybar geen veldrijders, ze wáren veldrijders.

Daarnaast zit het kleinzerige en lachwekkende in de opmerking van De Vlaeminck niet in dat hij Nys niet de grootste allertijden vind (dat is een zeer verdedigbaar standpunt), maar dat hij hem niet eens de grootste van zijn generatie vindt, zoals Viktor zegt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aurélien Duval heeft een einde gemaakt aan zijn sportieve loopbaan. Dit maakt de 24-jarige Fransman bekend via zijn Twitter- en Facebookpagina. “Bedankt aan iedereen die me de voorbije seizoenen steunde. Ik trek me terug uit het spel, bij gebrek aan ploeg en technische en financiële middelen”, aldus Duval.

In 2010 werd Duval in het shirt van Française des Jeux betrapt op doping. De Fransman reed toen zowel op de weg als in het veld. Bij zijn comeback tekende Duval voor het onbekende wielerteam U.V. Aube. Namens deze ploeg wist hij het Frans kampioenschap veldrijden op zijn naam te schrijven. Dit seizoen eindigde hij als vijfde in de nationale titelstrijd.

Jammer en opmerkelijk. Reed toch wel aardig rond

Link naar opmerking
Deel via andere websites