Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Je eigen "fietsprestaties"


Gert

Aanbevolen berichten

Goh ik rij mezelf de helft van de tijd ook kapot dat ik het laatste half uur amper kan trappen door de kramp. :D

 

Ik heb dat ook, ik kan gewoon niet rustig aan doen. Nou fiets ik maar korte stukken op een gewone fiets, maar ik zou een ramp zijn om mee samen te fietsen gok ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik herken me wel in wat De Beul zegt, al lag bij mij de grens op 8 km. Ik voelde me altijd kapot na 8 km, had dan eventjes nodig om te herstellen en kon daarna met redelijk constante snelheid toch de rest van de rit afmaken tot zo'n 30 km. Zo ging het vorig seizoen vaak. En eigenlijk altijd lag de grens bij zo'n 8 km, tijdens iedere rit. Onbewust reed ik toch altijd te hard en ik kon er eigenlijk niets tegen doen. Ik heb me wel eens gedwongen om gewoon niet te schakelen, maar dan ging automatisch mijn beentempo omhoog, waardoor ik alsnog te hard reed, en vervolgens al stuiterend op mijn fiets zat, omdat mijn cadans gewoon veel te hoog was. Dat heeft er wel voor gezorgd dat ik al redelijk snel ben gaan rijden met een hoge cadans, dus met mijn cadans zit het wel goed. Ik heb wel het idee dat hetgeen dat De Beul beschrijft ook deels tussen je oren zit. Ik heb het idee dat ik er dit seizoen toch een beetje overheen gestapt ben en er minder last van heb. Ik houd het nu veel langer vol. Ik denk dat het deels iets mentaals is, maar ook deels te maken heeft met mijn conditie.

 

De meeste rondjes die ik maak, zijn rondjes van zo'n 25-40 km. Vorig jaar ging het vaak meer richting de 25, dit jaar meer richting de 40. Ik verwacht niet wekelijks een toch van zo'n 80 km te maken. Ik moet trouwens zeggen dat mijn rondje nu ook weer niet zo dramatisch slecht was. Ik heb zelfs het idee dat de laatste 10-15 km misschien iets mentaals zijn. Grootste rondje ooit hiervoor was zo'n 55-60 km, en vanaf daar viel ik uiteindelijk ook stil. En ik moet wel zeggen dat ik daarvoor best wel redelijk hard door reed. Ondanks dat de laatste 10-15 km de snelheid niet meer boven de 25 uit kwam (uiteindelijk zelfs niet boven de 18 zelfs), lag het gemiddelde alsnog boven de 30 van het hele rondje. Dat is toch geen slecht gemiddelde voor een eerste rondje van zo'n 75 km. Ik zie daarom ook niet echt het nut om nu rondje van zo'n 40 km met en gemiddelde rond de 25 te gaan rijden. Die afstand is prima (en de meeste rondjes zullen ook ongeveer die afstand hebben), maar het gemiddelde zal eerder rond de 30 liggen, verwacht ik. Ik verwacht dat langere rondjes alleen sporadisch plaats zullen vinden. Ik denk niet dat ik er een gewoonte van ga maken om een dergelijke afstand vaak te rijden.

 

Wat bedoel je met hoge intensiteit, Kokkie? Ik heb het idee dat ik meer conditie opbouw als ik tijdens een rondje van 40 tot het uiterste gaat, wat ik dan met hoge intensiteit noem. Maar ik heb het idee dat jij het juist heb over rustig je rondjes maken. Dat noem ik juist rondjes met lage intensiteit...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je 40km tot het uiterste gaat dan train je niet je basisconditie. Training voor duursporters kan je eigenlijk in een piramide zien. De onderste laag je is basis, daarboven je vermogen om lactaat weg te werken en je kan trainen op het optimaal gebruik maken van je basisconditie, wat het aeroob vermogen wordt genoemd. Nu is het zo dat, als jij echt goed hard je rondjes rijdt en je merkt dat je op een moment stuk gaat, jij waarschijnlijk vooral je aeroob vermogen aan het trainen bent. Dan kan je na een tijd wel steeds langer die 40 kilometer volhouden op een hoog tempo (omdat je leert optimaler gebruik te maken van die basis) maar het nadeel van het alleen maar trainen daarop is dat je je basis alleen maar verneukt en je dus ook niet vooruitgang gaat zien in het rijden van rondjes langer dan 2 uur.

 

Nu is het ook weer niet zo dat niemand hard traint en alleen maar rustig rijdt maar daarvoor moet dus wel eerst je basis goed zijn voordat je dat kan afwisselen.

 

 

Heb er ff een tabeltje bij waarbij alleen 1 en 3 ff belangrijk zijn (loopt ook op in intensiteit. 1 rustig, 4 hoogst) VO2max is eigenlijk dus je 'conditie' en je ziet dus dat die stijgt bij het rustiger rijden van de rondjes. Hardrijden werkt averechts

 

5781d0e15873c850e29bb0fac2dae321.png

 

Dit kwartje is eindelijk een keer gevallen. Ik las er wel wat over, maar nooit echt een uitleg van waarom. Het stond overal alsof het logisch was, maar het leek mij juist onlogisch. Toevallig kwam ik begin deze week een stuk tegen waarin het wel duidelijk uitlegt stond. Waarschijnlijk had ik een dergelijke uitleg wel eens gelezen, maar begreep ik het gewoon niet. Nu dus wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Als ik deze mag geloven moet je je niet teveel aantrekken van die basis training. Het is zeker niet slecht, maar je moet er wel veel meer tijd voor hebben en het is volgens mij zeker niet noodzakelijk om je conditie te verhogen.

Dat hardrijden averechts werkt, kan ik ook echt niet geloven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kun je dat ook in het Nederlands zeggen? HIIT training? Wie is Joe Friel? Voor een leek op dat gebied is je post niet echt duidelijk...

Ik heb het idee dat GCN voor de leek (en dus ook voor mij) wel leuk is, maar als je al veel kennis hebt van wielrennen, die biedt je het weinig nuttige info en kan ik best begrijpen dat je het maar rare stakkers vindt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had HIIT meteen voluit geschreven, had ik wel begrepen wat het inhield. Ik houd me niet echt met intervaltraining bezig. Of in ieder geval niet bewust. Als ik alleen rijdt, ben ik vooral bezig met het rijden van een vlak schema. Maar met een groep heb je zo nu en dan een sprintje tussendoor. Iedere dijk / viaduct / .... (bij gebrek aan echte heuvels) eindigt wel in een sprintje. Dat zijn dan onbewust toch wat versnellingen (stuk of 8 gemiddeld per rit), alleen niet echt met regelmaat. Aan het begin van het seizoen wilde ik de eerste keer mee gaan, maar lukte dat me niet en kon ik de rest van de rit met moeite aanhaken, laat staan mee sprinten.. Ondertussen gaat het wel beter en lukt aanhaken. Tijdens mijn laatste rit heb ik trouwens gemerkt dat het kiezen van de juiste versnelling ook wel belangrijk is. Ik gebruik meestal het middelste blad van de triple en schakel achter. Dat is over het algemeen prima. Maar tijdens zo'n sprintje moet ik hem op het buitenblad zetten. Dit soort sprintjes kun je misschien wel zien als een soort van onbewuste HIIT

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ben na half jaar geen sport nu weer beetje begonnen met fietsen. Met de kleine is het mijn momentjes kiezen. Fiets wel veel met haar op het zitje wat het mooiste is. Maar gelukkig ook met de racefiets weer aan het oppakken. Gister uurtje gedaan. Maar dat was kak. Avondvierdaagse. Had een rondje in gedachte. Wilde op de dijk ff doorknallen en de rest lekker relaxed aan rijden. Maar een deel van de dijk was het slalommen tussen de koters door.

 

Ja die E-bikes zijn echt crap. Paar jaar terug toen die dingen net nieuw waren. Toen nam ik klimmetje van Beek naar Berg en dal bij Nijmegen. Dacht rij mijn eigen tempo omhoog. Maar toen zag ik 4 oudjes zo makkelijk omhoog fietsen, dat ik door die lui niet eraf gereden wilde worden. Dus ik raggen als een malle en boven bijna over mijn nek. Zegt een maat "ja zag je die oudjes met die E-bikes?" :cab:

bewerkt door Gert
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Momenteel wil je niet op de fiets zitten, of je moet van fietsen tijdens een onweersbui houden, maar dan ben je naar mijn idee niet helemaal 100%... Gisteren helaas geen tijd gehad om op de fiets te stappen. Laatste rondje was woensdag. Besloten om er een relaxed rondje van te maken. Ging prima. Ik ga morgen weer eens kijken of ik een rondje kan maken. Ik heb iets van zo'n 70-80 km in gedachte, maar nog niet echt zeker.

 

Eigenlijk geen last van E-bikes. Ik heb vooral last van die trage fietsers die niet opletten en dus niet aan de kant gaan. Of juist wel opletten en schrikken en daarom uit schrikreactie naar het midden van de weg sturen ipv aan de kant te gaan. En dus mag jij vol in de remmen... Zelfde geldt trouwens vaak voor voetgangers... Ik moet wel zeggen dat hier niet echt heuvels zijn. Op het vlakke win je het wel van de E-bike. Die zijn toch begrenst op 25km/u? Op het vlakke leggen ze het toch tegen je af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben vorige zomer toen ik telkens naar me werk fietste vaak genoeg ingehaald door E-bikes. En dan reed ik geen 20, maar 30-32km/u. Het was dan ook niet dat ik ff kon aanhaken dat ze iets sneller reden, nee. Ze gingen bijna twee keer zo hard joh..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, ik kan iemand die ook zo'n E-bike heeft, maar op de racefiets gaat hij toch echt een stuk harder. Die is begrenst op 25 km/u. Dus de 25 km/u rijdt je heel snel, maar daarna moet je heel veel energie leveren om nog harder te gaan. En aangezien ik niet echt momenten weet dat ik ingehaald ben door E-bikes, nam ik aan dat dit de standaard was voor E-bikes. Maar ik zit dan blijkbaar fout. Kan gebeuren.

 

Het idee om gisteren een rondje van zo'n 75 km te rijden, werd hem gisteren toch niet. Vandaag een nieuwe kans voor zo'n rondje. Misschien dat het er vandaag wel in zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft iemand hier trouwens tips voor een fietshouding. Zelf heb ik een erg slechte rug de laatste jaren. Vroeger altijd fanatiek gewielrend, ook bij een club en licentie gehad, dus zat zeker wel 4 dagen in de week op de fiets. Helaas een blessure gehad en niet meer mogen/kunnen fietsen ivm knie blessure. Toch besloten na 3/4 jaar weer de fiets te pakken om weer fit te worden.

Maar ik merk dat ik na een bepaalde tijd erg last van me onderrug krijg. Ik maak nooit hele lange rondjes. Meestal van 1,5/2 uur. Met soms uitschieters naar boven en beneden.

Meestal is het na 30 minuten dat er pijn begint op te spelen en dus niet meer lekker op de fiets zit waardoor ik vaak de benen moet stilhouden en moet gaan strekken en dergelijke.

Ligt dit nu aan de hoogte v/d zadel ( heb al geprobeerd op een hogere en lagere stand). Of is het toch de frame? Als iemand tips heeft graag want mijn motivatie om te fietsen lijdt er helaas onder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beetje lame antwoord misschien. Maar ieder lichaam is anders. Je kutn het beste bij een goede fietsenwinkel langs gaan en je klacht uitleggen lijkt me. Dan kunnen ze je fiets goed afstellen en misschien herkennen ze je klacht wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beetje lame antwoord misschien. Maar ieder lichaam is anders. Je kutn het beste bij een goede fietsenwinkel langs gaan en je klacht uitleggen lijkt me. Dan kunnen ze je fiets goed afstellen en misschien herkennen ze je klacht wel.

 

Goed idee, nog niet aan gedacht eerlijk gezegd. Helaas druk met school geweest ivm deadlines dus ook geen tijd gehad om te fietsen. Maar ga dat zeker even proberen als alle drukte voorbij is.(y)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   In plaats daarvan plakken als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...