Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[FM24] De IJzeren Tulp

Total Football

Aanbevolen berichten

vanGaal.thumb.png.eb609e17d7b1d967c805888c32da43da.png

Dames en heren, daar zit ik dan, Louis van Gaal, weer gezond en wel. En laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: ik ben niet het type dat stil blijft zitten. Nee, ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging. Niet zomaar een uitdaging, maar eentje die me echt prikkelt, die me test tot in de kern van mijn wezen. Want zoals jullie weten, ik ga alleen voor het beste. Het gemiddelde? Daar doe ik niet aan.

Laten we teruggaan naar een moment dat typerend is voor mij: tijdens mijn tijd bij Bayern München, toen ik binnenstapte en zei: "Ik ben wie ik ben en wie ik niet ben, kan ik niet worden." Zo simpel is het. Ik wil ergens aan de slag waar ik niet alleen de cultuur kan beïnvloeden, maar ook de ambitie op scherp kan zetten. Waar men begrijpt dat winnen geen optie is, maar een vereiste.

Ik heb altijd geroepen dat ik geen kaartenhuis bouw. Nee, ik bouw fundamenten, palen diep in de grond. Dat hebben ze gezien bij Ajax, toen ik met de jonge garde de Champions League won. Dat hebben ze gevoeld bij Barcelona, waar ik het lef had om Rivaldo op de bank te zetten omdat hij niet wilde spelen waar ik hem nodig had. Kijk, je moet soms onpopulaire beslissingen durven nemen om je doel te bereiken. Dat heet principes, dat heet leiderschap. En ja, dat mis ik nu!

Er wordt weleens gezegd dat ik niet verander, maar dat is een misvatting. Ik pas me aan, maar alleen als het echt zin heeft. Zo had ik tijdens mijn periode bij Manchester United dat moment met de duik tegen Arsenal — ja, die theatrale val voor de vierde official. Mensen vroegen me later: "Louis, waarom doe je zoiets?" Kijk, ik ben een man van emoties. Ik leef het spel. Soms moet je een signaal afgeven dat je klaar bent om te vechten, met een kwinkslag en een dosis dramatiek. Voetbal is tenslotte ook een spel voor het publiek.

Maar ik wil niet zomaar een ploeg of een land trainen, ik wil een project waar ik écht iets kan bouwen. Iets dat vraagt om strategie, om visie, om structuur. Een plek waar men het verschil begrijpt tussen schijnbewegingen en daadkracht. Zoals ik ooit zei: "Als je geen doel hebt, heb je geen richting." En dat doel wil ik nu weer voor ogen hebben.

Ik ben gezond, ik ben scherp en ik ben gretig. Maar laat me dit duidelijk maken: ik ga niet zomaar overal in mee. Nee, het moet een echte uitdaging zijn. Ik wil niet alleen maar even komen invallen om de boel te redden. Ik zoek een plek waar ze durven te dromen, maar ook bereid zijn om keihard te werken om die dromen waar te maken. Een project dat de lat hoger legt dan ooit tevoren. Een plek waar mijn kennis en ervaring het verschil kunnen maken, waar ze begrijpen dat ik niet alleen een trainer ben, maar een bouwer.

Dus aan al die clubs of bonden die nu hun telefoon pakken: zorg ervoor dat het voorstel waar jullie mee komen, mij écht prikkelt. Want zoals ik altijd zeg: "De trainer is een trotse man." En ik ben Louis van Gaal, ik ga voor niets minder dan het allerbeste!

"Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?"

Louis van Gaal

Spoiler

Zoals jullie hebben gemerkt, een tijdje geen updates in Totaalvoetbal a la Schaars. Helaas heb ik afscheid moeten nemen van mijn laptop en daarbij dus ook alle save games. Ik heb de save game nu ook op de cloud staan, dus er kan niets mis gaan. Hopelijk genieten jullie van deze novelle.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vanGaal.thumb.png.eb609e17d7b1d967c805888c32da43da.png.c91e1fdc21f7fab33e97c8de9623a7cf.png

Dames en heren, daar zit ik weer, Louis van Gaal. Gezond en energiek, en de laatste tijd overspoeld met aanbiedingen. Mooie aanbiedingen, dat wel. Ik kreeg de telefoontjes vanuit Bayern München, vanuit Ajax en jawel, zelfs uit Barcelona klonk de roep weer. Allemaal clubs waar ik geschiedenis heb geschreven, waar mijn stempel nog zichtbaar is. En toch heb ik, na lang overleg met mijn Truus, besloten: ik ga terug naar het bondscoachschap. Niet omdat ik het clubvoetbal niet aankan, maar omdat ik bewust kies voor een andere uitdaging.

Laten we eerlijk zijn: toen Bayern München belde, voelde ik meteen weer die vonk. Een club die ik ooit transformeerde, waar ik een fundament bouwde voor wat later het dominante Bayern werd dat iedereen nu kent. Maar ook een plek waar de verwachtingen torenhoog zijn. Ze vroegen me: "Louis, kom terug en geef ons die structuur, die discipline." En ik dacht terug aan die tijd, toen ik Thomas Müller en David Alaba liet doorbreken, toen iedereen me nog voor gek verklaarde. En ja, het prikkelde me, maar ik moest nadenken.

En dan Ajax, mijn Ajax. De club waar mijn filosofie misschien wel het meest tot zijn recht kwam. Waar ik met een groep jonge, hongerige talenten Europa liet zien wat écht totaalvoetbal was. Het verlangen om daar weer iets moois neer te zetten, om weer die jeugd te ontwikkelen, dat bleef kriebelen. Maar zoals ik ooit tegen Johan Cruijff zei: "Voetbal is niet alleen een spelletje, het is een strategie." En strategie vraagt om de juiste timing.

Dan was daar nog Barcelona, mijn Barça. Het Camp Nou waar ik zowel de glorieuze als de turbulente tijden heb gekend. Daar waar ik in mijn eerste periode met een groot gebaar zei: "¡Siempre negativo, nunca positivo!" Ze weten daar dat ik alleen terugkom als ik volledig kan bouwen aan een nieuwe visie, met spelers die mijn filosofie begrijpen en willen volgen. Het aanbod was aantrekkelijk, maar ook hier voelde ik dat dit niet het moment was.

Dus na veel kopjes thee en lange wandelingen met Truus, kwamen we tot een conclusie: het bondscoachschap. Het mooie van Truus is dat ze me altijd met beide benen op de grond houdt. Ze zei: "Louis,

je moet ook aan jezelf denken, aan ons samen. Misschien is het nu tijd om wat meer rust te pakken." En ja, ze heeft gelijk. Na al die jaren op het hoogste niveau, altijd onderweg, altijd scherp, voelde ik dat de rol van bondscoach beter aansluit bij wat we nu willen.

Het bondscoachschap geeft me de kans om te blijven bouwen, om te blijven inspireren, maar zonder de dagelijkse hectiek van een clubtrainer. Ik krijg de tijd om de selectie te vormen, om mijn tactische plan zorgvuldig uit te werken, zonder elke week op het scherpst van de snede te moeten opereren. En belangrijker nog, het geeft mij en Truus de ruimte om samen van het leven te genieten. Want ook al blijf ik een man van principes en discipline, ik heb geleerd dat er ook momenten van rust en reflectie nodig zijn.

Dus ik heb de beslissing genomen, met de steun van Truus: geen terugkeer naar het clubvoetbal voor nu, maar de uitdaging van het bondscoachschap. Een rol waarin ik mijn kennis, ervaring en passie kan blijven inzetten op het allerhoogste niveau. Want zoals ik altijd zeg: "De trainer is een trotse man." En deze trotse man heeft besloten dat hij, samen met zijn Truus, een nieuwe weg inslaat. Een weg met iets meer rust, maar nog steeds met het allerhoogste doel voor ogen: succes!

"Ik ben altijd een man met een visie geweest, en daar houd ik aan vast, ook als bondscoach."

Louis van Gaal

Spoiler

@Oldskool @Marius @Michaelinho* Bedankt voor de reacties en like! Goed om te lezen dat het begin jullie bevalt. Hopelijk kan ik jullie blijven boeien!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vanGaal.thumb.png.eb609e17d7b1d967c805888c32da43da.png.2158be3a95964d05a5c4666280b4e95e.png

Dames en heren, Louis van Gaal meldt zich nu bij het Belgisch Nationaal Elftal! Een prachtige uitdaging, een unieke kans. We gaan het syndroom van de Gouden Generatie te lijf. Een generatie spelers van wereldklasse, vol talent, maar zonder de prijs die bij hun kwaliteit hoort. Ik heb me de vraag gesteld: "Gaat het mij lukken om Europees kampioen te worden met België?" En zoals jullie weten, ik ben geen man van bescheiden doelen. Ik ga voor niets minder dan de hoofdprijs!

Laten we eerlijk zijn, de Rode Duivels hadden allang een groot toernooi moeten winnen. Ze hebben de beste spelers in Europa, misschien wel ter wereld, en toch blijft die trofee uit. En ik zeg het nog maar eens: "Als je geen doel hebt, heb je geen richting." Daarom is mijn missie duidelijk: deze ploeg moet leren hoe je wint op het hoogste niveau, hoe je die laatste stap zet. Want het gaat niet alleen om mooi voetbal, het gaat om effectief zijn, om het afmaken van die kansen.

Weet je, het heeft me altijd verbaasd hoe een elftal met zoveel kwaliteit keer op keer net tekortkomt. Ze hebben wereldspelers als Kevin De Bruyne, Romelu Lukaku en Thibaut Courtois, maar op de cruciale momenten missen ze net dat ene beetje extra. Het is zoals ik ooit bij Manchester United zei: "Het is niet altijd de beste ploeg die wint, het is de slimste ploeg die wint." En dat wordt mijn taak, om van België niet alleen de beste, maar ook de slimste ploeg te maken.

Kijk, ik ben wie ik ben, en wie ik niet ben, kan ik niet worden. Ik ga deze uitdaging aanpakken op mijn manier, met mijn filosofie. En laten we eerlijk zijn, mijn manier heeft bewezen te werken. Of ik nu met jonge jongens van Ajax de Champions League win, of met Nederland de halve finale van het WK bereik, het draait altijd om dezelfde principes: discipline, organisatie en het collectief boven het individu. Dat is wat ik deze Belgische selectie ga bijbrengen.

Ik weet dat er twijfels zullen zijn. Mensen zullen vragen of ik het verschil kan maken waar anderen hebben gefaald. Het is niet de eerste keer dat men twijfelt aan mijn aanpak, en het zal zeker niet de laatste keer zijn. Maar ik heb één simpele boodschap voor iedereen: oordeel me op mijn resultaten, niet op mijn woorden.

De uitdaging met België is niet alleen om het maximale uit de spelers te halen, maar ook om het geloof terug te brengen in deze Gouden Generatie. Want als er één ding is dat ik altijd heb geloofd, is het dit: "De trainer is de baas." Ik moet het leiderschap tonen, ik moet deze groep overtuigen dat ze écht in staat zijn om Europees kampioen te worden. Geen excuses, geen twijfels, alleen pure focus op het doel.

Dus dames en heren, hier sta ik dan, klaar om de Rode Duivels naar nieuwe hoogten te brengen. De druk is groot, de verwachtingen zijn torenhoog, maar zoals ik altijd zeg: "Het collectief wint, niet het individu." En met die filosofie gaan we aan de slag, samen op weg naar het EK van 2024. Of het me lukt om België Europees kampioen te maken? Ik zeg: kijk goed, want Louis van Gaal staat aan het roer. En ik ben hier niet gekomen om tweede te worden, ik ben hier om te winnen!

"Als bondscoach moet je spelers in hun kracht zetten en ze laten voelen dat ze de beste versie van zichzelf kunnen zijn."

Guus Hiddink

Spoiler

@Marius @ElMarcos @rich ruzzian @Djurovski @keano77 @MNie @Michaelinho* Bedankt voor jullie reacties en likes! België it is!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vanGaal.thumb.png.af348a9263809d166ab7729beb17938d.png

Dames en heren, ik ben Louis van Gaal, nu bondscoach van België. Ja, jullie horen het goed, ik sta aan het roer van de Rode Duivels. En laat ik maar direct duidelijk zijn: ik ben hier niet voor halve maatregelen. De afgelopen periode heb ik veel voetbal bekeken, en ik heb een duidelijke conclusie getrokken: dit Belgische team moet het gaan doen. Deze groep heeft alles in zich om te excelleren, en het is nu aan mij om die potentie volledig te ontketenen.

Kijk, voetbal draait om meer dan alleen talent, het gaat om structuur, discipline en een duidelijke visie. Zoals ik altijd zeg: "De beste spelers worden pas echt goed in een goed systeem." En ik zie een Belgische selectie die klaar is om onder mijn leiding niet alleen te winnen, maar om te domineren.

We staan aan de vooravond van wedstrijden tegen Estland en Azerbeidzjan, en laten we eerlijk zijn: deze moeten we makkelijk winnen. Nee, dat is geen arrogantie, dat is de realiteit. Ik ben niet iemand die genoegen neemt met een nipte overwinning. Zoals ik ooit zei: "Winnen is belangrijk, maar de manier waarop je wint is nog belangrijker." Tegen Estland en Azerbeidzjan wil ik zien dat we het spel controleren, dat we domineren, en dat we onszelf laten gelden als de sterke voetbalnatie die we zijn.

Tijdens mijn carrière, of het nu bij Ajax, Barcelona, Bayern München of Manchester United was, heb ik altijd hetzelfde mantra gehanteerd: "Het collectief is belangrijker dan het individu." En dat geldt nu meer dan ooit. We hebben bij België fantastische spelers, stuk voor stuk grote talenten, maar zonder samenhang zijn ze niets. De kunst is om van die individuen een team te maken dat onverslaanbaar is. Een team dat tegenstanders niet alleen verslaat, maar overrompelt met kracht, snelheid en creativiteit.

Laten we even terugdenken aan de tijden dat mijn teams onverslaanbaar leken. Bij Ajax, met die jonge garde in de Champions League, zei ik altijd: "Spelers moeten geloven in het systeem en elkaar, anders win je nooit iets." Dat is precies de mentaliteit die ik bij België wil terugzien. We moeten spelen met een rotsvast geloof dat we elke tegenstander kunnen verslaan, of het nu Estland is of een wereldtopper. Die wedstrijden tegen Estland en Azerbeidzjan zijn het perfecte moment om onze intenties te tonen.

Laat één ding duidelijk zijn: ik ben hier niet gekomen om zomaar wat te proberen. Nee, ik ben hier om prijzen te winnen, om geschiedenis te schrijven met België. Zoals ik altijd zeg: "Ik ga voor niets minder dan het allerbeste." En voor mij betekent dat niet alleen de kwalificatiewedstrijden winnen, maar ze winnen op een manier die indruk maakt. We moeten de standaard zetten, zodat andere landen naar ons kijken en denken: "Hoe kunnen we ooit op dat niveau komen?"

Dus aan de Rode Duivels en aan heel België zeg ik: de tijd van halve maatregelen is voorbij. De tijd van excuses is voorbij.

Dit is het moment waarop wij ons laten zien, waarop wij het verschil maken. En ja, tegen Estland en Azerbeidzjan verwacht ik niets minder dan volledige dominantie. We gaan niet alleen winnen, we gaan laten zien waarom België de absolute top moet zijn, en dat doe je met een onmiskenbare Van Gaal-aanpak: gedisciplineerd, georganiseerd en bovenal met flair.

Zoals ik altijd zeg: "Je moet niet alleen spelen om te winnen, je moet spelen om de tegenstander te laten beseffen dat ze geen schijn van kans hadden." Dat is wat ik wil zien van dit team. Want ik ben Louis van Gaal, en ik ben hier om geschiedenis te schrijven met België.

Screenshot2024-10-15222759.thumb.png.d4553ac80bbefe4c1b07787ed18096ed.png

"Football is not about individuals. It’s about the team and the collective effort."

Bill Shankly

Spoiler

@ElMarcos @Marius @Djurovski @MNie @keano77 Door vakantie wat minder aan het spelen, nu even tijd voor een update. Wederom bedankt voor de reacties en de likes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Benieuwd wat Lowietje met de Belgen voor elkaar kan krijgen. Las van de week dat er veel gedoe is bij onze zuiderburen met spelers die niet meer onder Tedesco willen spelen of de keuze voor zich uit hebben geschoven (o.a. Courtois en De Bruyne). Kan Louis wel alle kikkers in de kruiwagen houden of neemt die zelf al drastische maatregelen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vanGaal.thumb.png.f630641d4b613490abe7171b292d33ac.png

Dames en heren, ik ben weer terug met mijn analyse. Twee kwalificatiewedstrijden achter de rug, en ik ben tevreden, maar nog lang niet voldaan. Laat me beginnen met onze wedstrijd tegen Estland, een zakelijke 3-0 overwinning. Een degelijk resultaat, ja, maar als je mij vraagt: daar zat meer in! Ik heb altijd gezegd: "Als je de kans hebt om de tegenstander volledig op de knieën te krijgen, moet je dat doen." En daar hebben we een stap laten liggen.

We speelden georganiseerd, gedisciplineerd, precies zoals ik het wil zien. Maar we missen nog dat instinct om de tegenstander echt pijn te doen. Kijk, 3-0 is een prima score, maar ik ben Louis van Gaal, ik wil altijd meer. Zoals ik vroeger bij Bayern München zei: "Je moet altijd hongerig blijven naar het volgende doelpunt." We hadden onze momenten tegen Estland, maar we moeten leren om in dat soort wedstrijden het mes er echt in te zetten.

Screenshot2024-10-20091327.thumb.png.6f4b83a938bba21a88ffa3e1279b5510.png

En dan komen we bij de wedstrijd tegen Azerbeidzjan: 5-1. Ja, vijf doelpunten, en dat ene tegendoelpunt was onnodig en frustrerend. Zoals ik altijd zeg: "Een foutje in de verdediging kan je duur komen te staan, ook al lijkt het maar klein." Maar goed, laten we eerlijk zijn, het amusementsgehalte was fantastisch. Het publiek heeft kunnen genieten van ons aanvallende spel en onze drang om te scoren. Dit is wat ik wil zien van een team onder mijn leiding — niet alleen winnen, maar winnen met stijl en flair.

Het tegendoelpunt was jammer, en misschien zelfs een beetje slordig. Maar laat één ding duidelijk zijn: het was een les voor ons. Verdedigen doe je met z’n allen, vanaf de eerste man voorin tot de laatste man achterin. Dat gaan we analyseren, verbeteren, en dan kan ik je garanderen: zo'n fout maken we niet nog een keer.

Screenshot2024-10-20091945.thumb.png.5cd2c2b6bfb60c1eb149331bcf82c3d2.png

Wat mij vooral tevreden stelt, is dat dit elftal begint te wennen aan mijn tactiek. Ze begrijpen steeds beter wat er van hen verwacht wordt op het veld, hoe ze moeten schakelen tussen posities en hoe ze de ruimtes moeten benutten. Dit is een proces, en zoals ik altijd zeg: "Voetbal is een kwestie van details." De basis is gelegd, en nu moeten we verder bouwen op dat fundament. We moeten dit momentum vasthouden en doorgaan op de weg die we zijn ingeslagen.

Ik ben trots op de spelers, want ze hebben laten zien dat ze de intentie hebben om te domineren. De tegenstanders moeten weten dat er geen ruimte is om adem te halen als ze tegenover België staan. Zoals ik ooit tegen mijn spelers bij Ajax zei: "Het is niet genoeg om te winnen, je moet de tegenstander laten zien dat ze geen schijn van kans hadden." En dat gevoel moet wekelijks terugkomen in ons spel.

Nu is het zaak om dit niveau vast te houden en verder te ontwikkelen. We hebben laten zien dat we kunnen scoren, dat we kunnen domineren, en dat we ons eigen spel durven spelen. Dit is pas het begin, dames en heren. We gaan voortbouwen op iets moois, en geloof me, de Rode Duivels zijn nog lang niet aan hun top. Want zoals ik altijd zeg: "Als je tevreden bent, sta je stil, en ik wil vooruit."

Ik ben Louis van Gaal, en we gaan samen met België bouwen aan een team dat niet alleen wint, maar dat geschiedenis schrijft.

"Kwalificeren is pas het begin; het echte werk begint op het toernooi zelf."

Marco van Basten

@DB4266 Tot nu toe geen drastische besluiten, maar wie weet of er nog iets gaat komen

@Lensherr Oefen- en kwalificatiewedstrijden zijn in mijn ogen bedoeld om te kijken of spelers voldoen. Maar wordt Denayer ook opgeroepen voor het EK?

@DemoN @MNie @keano77 @Marius @ElMarcos @Djurovski Bedankt voor de likes en reacties!

Link naar opmerking
Deel via andere websites