Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Resurrection; Francisco Trincão

De Raam

Aanbevolen berichten

Citaat

Weet niet zo goed waar ik dit moet plaatsen maar doe het maar hier omdat er aardig wat tactiek bij komt kijken. Het had natuurlijk ook in het spelers gedeelte gekund maar denk dat het daar niet evenveel aandacht zou krijgen als hier. Mochten de heren mods het er niet mee eens zijn, dan mogen jullie het topic verplaatsen.

Ik dacht; ik ga een keer wat anders doen! Mensen die de voetbalwereld een beetje volgen, zullen de naam Francisco Trincão wel kennen. Wij virtuele Football Managers zijn al helemaal op de hoogte van zijn verhaal. Deze creatieve vleugelflitser is in enkele edities een standaard aankoop geweest en groeide vaker dan niet uit tot een wonderkind. Vaak was hij ook nog eens redelijk goedkoop op te pikken, gezien het feit dat Braga niet zo’n hele grote club is. 

bannertrincao.png.94f43bb5ceb8a2c188aa780e199aca1f.png

Barcelona zag ook zijn potentie en besloot in 2020 €31M voor hem neer te tellen. Hoewel hij in Catalonië wel degelijk zijn kansen heeft gekregen, kwam hij niet volledig uit de verf. De financiële problemen van de grootmacht uit Spanje hielpen hem echter ook niet mee. Na één seizoen bij de Catalanen vertrok hij richting de Premier League om op huurbasis voor Wolves te gaan spelen. Ook daar speelde hij genoeg wedstrijden maar haalde hij nog steeds niet dezelfde resultaten als in Braga. 

Na één seizoen in Engeland keerde Francisco terug naar zijn geboorteland Portugal. Opnieuw werd hij door Barcelona verhuurd, ditmaal aan Sporting CP. Hij voelde zich klaarblijkelijk thuis in Portugal want hij werd een belangrijke kracht in het elftal van Rúben Amorim en wist in het seizoen 2022/23 onder andere elf keer het net te vinden. Afgelopen zomer werd dan ook besloten dat Trincão definitief van Barça overgenomen moest worden, hiervoor ging €7M naar de Catalanen, die hierdoor zo’n €13,5M verloren hebben aan het voormalige wonderkid. 

image.png.16376836faeca5627d2543087707f686.png

2023/24
In het seizoen 2023/24 nam ik de boel over bij Sporting in FM24. Francisco is in principe een speler naar mijn hart maar hij had de pech dat ik wilde experimenteren met tactieken en uiteindelijk koos voor een formatie zonder wingers. Hierdoor kwam Francisco amper aan spelen toe. Een andere reden voor het gebrek aan speeltijd was het grote aantal aanvallers in de selectie.

OKNtbW_UESZBBlchNj539U52XqRpc_BVJopzlh4rSJjbAhvw14CSJWaa02gRHy1FBa8VGZN5es0ijxBpSnh9_eEAu0x7H9wzAWq3nRUO6qA7C1ShQJM_2xd17zVSHScbik4Vd6XE18J7ZrsusTwvS2c

Trincão mocht over het gehele seizoen acht keer in de basis starten als valse nummer negen, 12 keer werd hij vanaf de bank het veld ingestuurd. Ondanks het weinige aantal kansen, bleek hij redelijk productief met vijf doelpunten en een assist. Toch denk ik dat er nog veel meer kruid in het vat zit. 

cGzCVu4vNboMAPLAySScgif4LBdZz2PskekDZvPq6ip5npscUWhPeKacTmoL9fBvpl4jQs4HNIp_CER82HLYacibvK27ZjJSbtXkWadSmAmeHxP75qnt54V6WG9Eriqvtw-qf3okqYLQwNvfeFYPu0M

Aangezien ik de beta wel een beetje uitgespeeld heb voor mijn gevoel, besloot ik hierin mijn volgende uitdaging te vinden. Francisco Trincão moet terug opgeroepen worden voor het Portugese nationale team en een transfer maken naar een Europese topclub! 

In aanloop naar het seizoen 2024/25 werd de selectie dan ook flink opgeruimd en veranderden we van tactiek om Trincão te kunnen inpassen. Francisco inpassen is natuurlijk niet genoeg, hij moet gaan shinen! Om het meeste uit een speler te kunnen halen moet ik zijn profiel aandachtig bestuderen. Waar is hij goed in? Wat voor type speler is hij? Wat heeft hij nodig om gebruik te kunnen maken van waar hij goed in is? Wat heeft hij nodig van zijn teamgenoten? Waar zitten zijn zwakke plekken? Etc.

O-VarthndxLunVA0K5-3hCl9g3yX_FLqin7VH0r27TbW-ee5jmxxKHOhJ6BXjYDqN0061j1F2NuQvZp9jhp_MQZCTYfZ7YN3iNMJxH7ihnB6djWsKnXk3QLRv5wU3bufBQ0xTvSNaew894PxGIIZVPU

De inmiddels 24-jarige Portugees speelt het liefst op de rechterflank maar kan ook links, centraal en in de spits uit de voeten. Trincão is vrij all-round en is goed in meerdere onderdelen van het spel. Francisco heeft een goede basistechniek, kan goed dribbelen en heeft een uitstekende pass in huis. Zijn spelinzicht en onvoorspelbaarheid maken dat hij een creatieve speler is. Verder heeft hij een aardig schot in huis en mag dit dan ook graag van buiten de zestien proberen tentoon te stellen. Al met al denk ik dat hij uitstekend zou kunnen presteren in de rol van Advanced Playmaker maar zie ik hem ook wel doelpuntjes meepikken als Schaduwspits. 

Met zijn creativiteit zie ik hem het liefst in de as van het veld, hoewel hij dus van origine een buitenspeler is. Om zijn creativiteit uit te buiten, zullen we lopende spelers om hem heen moeten zetten. Hij moet de bal immers kwijt kunnen aan zijn medespelers. We willen dat hij gaat shinen en de aandacht gaat trekken van topclubs. Hiervoor zal hij zich moeten mengen in de doelpuntenproductie, als aangever of als afmaker. Om die reden wil ik hem in de final third hebben en zal hij dus in de AM strata opgesteld moeten worden. Met bovenstaande redenen ben ik tot de volgende formatie gekomen.

rVVs1EMUcoq8MotxIGYUzgoBVjS_tWIGtc7QmQc_xieac4VyGsZPLUSMl0HK8TfIreV2rydb4FFIYvrFRnUZOgz6W7kNs9jdB1FdZWqk4RnUgGmkxKK31Jg9YLrFGOXtOj0iNjopBMM7En3nC4tRtEE

Het idee is simpel en zal ik puntsgewijs even uitleggen:

• We verdedigen in een 4-2-1-3
  • We vallen aan in een 2-2-3-1-2
  • De focus ligt op overloads in het centrum
  • Trincão heeft op deze manier veel spelers om zich heen waaraan hij de bal kwijt kan
  • De rollen om hem heen zijn agressief en daarmee potentiële doelpuntenmakers (vergroot de kans op assists)
  • Door Tincão een aanvallende taak te geven kan hij zelf ook gevaarlijk worden voor het doel

Citaat

Ik kom aan het einde van het seizoen terug met enkele resultaten en analyses, ondertussen mogen jullie me succes wensen met deze uitdaging :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helder verhaal, succes! Trincao is een leuke speler en was enkele edities terug inderdaad een mooie standaardaankoop. 

Ik speel zelf nu met Dordt wanneer de tegenstander dat vereist ook zonder wingers, maar wil tegelijkertijd Leo Sauer óók een basisplaats gunnen. Ik zet hem dan in als schaduwspits, vooralsnog niet zonder succes. Ik ben dan ook benieuwd hoe het voor jouw Trincao uit zal pakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Urbeto:

Helder verhaal, succes! Trincao is een leuke speler en was enkele edities terug inderdaad een mooie standaardaankoop. 

Ik speel zelf nu met Dordt wanneer de tegenstander dat vereist ook zonder wingers, maar wil tegelijkertijd Leo Sauer óók een basisplaats gunnen. Ik zet hem dan in als schaduwspits, vooralsnog niet zonder succes. Ik ben dan ook benieuwd hoe het voor jouw Trincao uit zal pakken.

Trincão is een hele leuke speler! Ik heb er tot nog toe te weinig uitgehaald - en hijzelf ook - waardoor ik tot deze uitdaging kwam. Ik zit nu in januari van het tweede seizoen en moet zeggen dat het beter is geworden. Hij staat inmiddels in de belangstelling van Dortmund maar we mikken natuurlijk nog wat hoger! 

Veel wingers hebben inderdaad een profiel die aansluit bij de rol van schaduwspits, zeker als zij een inverted winger of inside forward zijn! 

6 uur geleden zei Brozai:

Dit is top! Eens zien hoe de nieuwe 'laatbloeier' functie uitpakt als je er zo voor gaat  

Denk niet dat Trincão persé een laatbloeier is zoals SI dat voor ogen heeft. De laatbloeiers krijgen ook die media omschrijving, wist je dat? Die heeft Francisco nog niet, misschien dat dat nog kan komen? We gaan het zien!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

59 minuten geleden zei Willem:

Leuk experiment! Die term laatbloeier zullen de spelers toch wel pas krijgen als ze inderdaad gaan bloeien? Anders is de lol er ook wel een beetje af natuurlijk  

Ik weet niet wat de criteria zijn, heb er pas 1 gezien en die had zich nou niet persé heel sterk ontwikkeld op latere leeftijd..

Link naar opmerking
Deel via andere websites