Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Algemeen discussietopic tactieken

Fantasy

Aanbevolen berichten

Op 26-11-2023 om 18:06 zei Steels:

Ik ben van plan om een 3421 tactiek te gebruiken maar twijfel over welke rol ik zou gebruiken in mijn double pivot naast de Segundo Volante (A). Zat voorlopig hier aan te denken, maar weet niet of die 2 spelmakers wel gaat werken..

P(A)
AP(A) - SS(A)

CWB(A) - SV(A) - DLP(S) - CWB(A)
CD(D) - L(S) - CD(D)
SK(D)

Zes!! Zes man met rol van A voor Attack....

Dat is echt overkill en veels te veel, nergens voor nodig. Dan ga je ook tegen kleine tegenstanders heel veel goals tegen krijgen.

Dit is mijn hoofdtacktiek/formatie is aanvallend maar ik heb slechts 3/11 spelers met attack als ingestelde soms ok wel eens maar 2.

20231204235846_1.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

52 minuten geleden zei Kyrill:

Zes!! Zes man met rol van A voor Attack....

Dat is echt overkill en veels te veel, nergens voor nodig. Dan ga je ook tegen kleine tegenstanders heel veel goals tegen krijgen.

Dit is mijn hoofdtacktiek/formatie is aanvallend maar ik heb slechts 3/11 spelers met attack als ingestelde soms ok wel eens maar 2.

20231204235846_1.jpg

Maar jij hebt 5 spelers in je AM strata of hoger, ik heb er 7 in mijn DM strata of lager.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Waltervdmeer:

Racing Club journey, ik ben sinds kort begonnen bij Racing club. Ik speel in deze save met 2 formaties (433 en 3421). In beide formaties wil ik opbouwen in een 325 structuur. Door trainers als Pep Guardiola en Xabi Alonso heb ik mij laten inspireren om zo op te bouwen. Door de 325 structuur kunnen we overload in het centrum creëren en een 1 op 1 op de vleugels. In de omschakeling staan we dan meestal ook gelijk goed omdat we hoog druk zetten. Zodat de 2 Cdm en 3 CB gelijk kunnen onderscheppen.

ik hoor graag jullie mening over deze 2 formaties en sta open voor tips.

343 Tactiek.png

Scherm­afbeelding 2023-12-04 om 19.33.47.png

Scherm­afbeelding 2023-12-04 om 19.33.57.png

Wanneer gebruik je de 4-3-3 en wanneer de 3-4-2-1?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Nom de Guerre:

Ligt aan je stijl hoor. Je neemt wel een bepaald risico, dat zeker.

Ik speel ook met deze twee:

Qua CCC's komt die met 5 mans defensie er het beste uit, dat is alleen wel zonder wingers. Maar je hebt gelijk die 415 is idd erg risicovol.

Dit resultaat tegen Liverpool was me laatste uitslag verloren 2-3 maar zwaar onverdiend:

20231205124848_1.jpg

20231205124853_1.jpg

20231205124908_1.jpg

20231205124912_1.jpg

20231205124917_1.jpg

20231205093929_1.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Blauwbeer:

Wanneer gebruik je de 4-3-3 en wanneer de 3-4-2-1?

Ik keek vooral naar de analyse van de tegenstander en welke spelers ik beschikbaar had voor die wedstrijd. Maar ik merk nu wat verder in het seizoen dat ik er niet beter op ga spelen als ik steeds wissel van formatie/tactiek. Klopt het dat je beter 1 formatie kan spelen in het seizoen met wat kleine aanpassingen per wedstrijd? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Waltervdmeer:

Ik keek vooral naar de analyse van de tegenstander en welke spelers ik beschikbaar had voor die wedstrijd. Maar ik merk nu wat verder in het seizoen dat ik er niet beter op ga spelen als ik steeds wissel van formatie/tactiek. Klopt het dat je beter 1 formatie kan spelen in het seizoen met wat kleine aanpassingen per wedstrijd? 

Ik maak vooral kleine aanpassingen wanneer ik zie dat mijn basisplan tijdens de wedstrijd niet werkt, of ik pas dingen aan wanneer ik underdog ben en probeer hun sterkte te neutraliseren of zwaktes uit te buiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 27-11-2023 om 14:37 zei Etryn:

Heel benieuwd naar het volgende. Ik speel al jaren FM. Soms carrières om te met een mindere ploeg (Vanarama) de weg omhoog te bewandelen. Daar wil ik dan de meest succesvolle tactiek en is de relatie met spelers minder van belang (immers, na 1 of max 2 promoties moet je echt betere spelers hebben). Maar ik heb nu een "realistische" carrière, waarbij ik investeer in de club (trainingsaccommodatie, steeds betere staf, met als doel betere jeugdopleiding/ talenten). Kortom, zo realistisch mogelijk, weinig aankopen en enkel realistische. Dit betekend dat ik een dijk van een tactiek wil neerzetten, welke ik weliswaar zal moeten tweaken, maar die een degradatiekandidaat niet ineens loodst naar de CL (binnen 2 seizoenen).

Ik bekijk de wedstrijden bijna volledig en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben naar het spel. De gedachte welke ik heb (zal ik zo uitleggen) komt goed overeen met het beeld dat ik zie (welke de spelers uitvoeren). Toch is het nog niet constant genoeg. Dat zal liggen aan mijn tactiek (zullen zeker verkeerde opdrachten gegeven worden door mij en zeker qua rollen uit balans) en anderzijds aan de kwaliteit van de spelers (niveau rechterrijtje KKD met ook nog veel jeugdspelers ingepast, maar dat team speelt in de Eredivisie). 

Dat ter introductie.

Hoe ik speel: (zie afbeelding)

Gebalanceerd

Uitleg rol/ verwachting:

Meevoetballende keeper, aanvallend > we spelen hoog, keeper vangt het op en zorgt voor voetbal van achteruit.

Centrale verdediger (verdedigend): slot op de deur

Libero (ondersteunen): zorgt voor het voetbal en schuift in naar middenveld bij balbezit. Hier begint opbouw.

Rechtsback: naarbinnenkomende verdediger: de libero is in balbezit voorwaarts, de rechtsback biedt zich eerst breed aan (vaak bij balbezit keeper, dus start aanval). Zodra libero de bal heeft, gaat de rechtsback naar binnen (Rugdekking). De mezzala gaat vanaf het centrum naar rechts/ de flank.
Aanvallende vleugelverdediger; deze gaat bij balbezit hoog. De centrale verdediger (links) heb ik als opdracht houdt positie (de as).

Regista: aangezien de libero doorschuift, heb ik hier een voetballende 6, maar wel met als rol dus aggresief de bal te (her)winnen.

Mezzala: voetballende middenvelder met uithoudingsvermogen, goede passing, dribbels en een afstandschot. Aangezien deze voor de penetratie vanaf het middenveld moet zorgen en vanaf rechts komt, dus een naarbinnenkomende verdediger op rb.

Centrale middenvelder: aangezien de libero doorschuift, de mezzala omhoog gaat en de linksback eroverheen gaat, houdt deze positie en neemt niet te veel risico in de passing.

Aanvallende middenvelder: gedachte is dat hier de rol van de libero wel echt ophoudt en dat de AM in balbezit zorgt voor de creatieve oplossingen en/ of afstandsschoten.

Targetman: hier een speler van 2mtr met goede sprongkracht, fysiek en koppen. Hier twijfel ik tussen de rol aanvallend of ondersteunen.

Deze laat zich veel inzakken en doet ook veel verdedigende arbeid, maar haalt in deze tactiek/ dit systeem wel heel vaak een heel hoog cijfer. Vaak als aangever betrokken. Gedachte hierbij is dat de targetman de bal vasthoudt wanneer de lopende mensen eroverheen komen (linksback of mezzala), want de targetman legt vaak balletje terug en dan kan de (diepte)pass gegeven worden. Ook vaak bij voorzetten voor de goal te vinden. 

Diepe spits: hier wil ik iemand die weliswaar de verdediging tegenstander verstoort (afjagen), maar wel een speler is die meedoet om de topscorers titel (dit laatste werkt nog niet bij mij). Of dit nu komt omdat deze rol er niet bij past of omdat mijn spelers hiervoor niet goed genoeg zijn (nogmaals, niveau rechterrijtje KKD maar wel spelend in de Eredivisie). 

Heeft iemand zo op het oog direct al grove fouten/ onbalans kunnen ontdekken, ook nav bovenstaande filosofie? 

lineup.png

Even een update: 

Dit systeem werkt met betere spelers nog beter. Gemiddeld >65-70% balbezit per wedstrijd en er worden veel kansen gecreëerd. De meeste voorzetten in de competitie, de meeste passes en de meeste doelpunten. 

Ik speel nu (seizoen 2) met prognose: nipte handhaving, maar speel om de Europese tickets. 

Ook is het spel om te zien serieus fraai. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 29-11-2023 om 09:03 zei Etryn:

Hier dan de tactiek: ik moet nog toevoegen dat ik eerst zo'n 3/4 seizoen met een balafpakker voor de defensie speelde (ipv Regista) vanuit de gedachte dat er meer balans zou zijn en de libero meer (creatieve)vrijheid had. Maar ik merk dat het met een regista vloeiender speelt. 

Ben heel benieuwd waar jullie onbalans zien of verbeterpunten.

image.png.3fd09cbf738ed8433cc743b6da5590eb.png

Dat is dus met deze formatie en afspraken/ instructies.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Directheid = afstand

Tempo = snelheid

Take more risks = neem meer risico in de passing maar deze spelers nemen ook meer risico in de pressing, tackels, dribbels, etc.

Je kunt dat vooral gebruiken als je een lage teammentaliteit gebruikt, waardoor je spelers minder risico nemen maar je toch enkele spelers risico wilt laten nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een hele stomme (maar simpele) vraag: Ik speel op links met Ünüvar als NBV (O). Naar binnen komende vleugelspeler dus. De linksback achter hem staat op AVV (Aa) met veld smaller houden. Dit is toch niet slim? Die back moet het veld juist breed houden omdat de linksbuiten al regelmatig naar binnen trekt. Of ben ik nou gek? ;c 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Thierryvane:

Even een hele stomme (maar simpele) vraag: Ik speel op links met Ünüvar als NBV (O). Naar binnen komende vleugelspeler dus. De linksback achter hem staat op AVV (Aa) met veld smaller houden. Dit is toch niet slim? Die back moet het veld juist breed houden omdat de linksbuiten al regelmatig naar binnen trekt. Of ben ik nou gek? ;c 

Ik dacht dat je dat ook individueel kon instellen dat die het veld breed moet houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites