Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[FM23] Any way the wind blows - Belgian Journeyman

Brattbakk

Aanbevolen berichten

20220701 Any way the wind blows.jpg

Any way the wind blows – Belgian Journeyman

18 december 2023

Gezien de resultaten combineer ik ons tussenseizoen ineens met de eerste helft van mijn 2de seizoen aan het roer van KAC Betekom. Tijdens de zomermercato hebben we 5 nieuwe gezichten binnen gehaald. Gezien de 9 vertrekkers betekent dat voor de loonmassa een netto winst van 4 eenheden. Financieel is dat echt een huzarenstukje qua knip- en plakwerk met het beschikbare budget. Ik focus me trouwens enkel op het salarisbudget. Algemeen gezien gaat elke ploeg in deze reeksen meer en meer in de rode cijfers. Zelfs als je perfect onder het salarisbudget blijft, maakt een club nog verlies en dat is dus iets wat je als manager eigenlijk niet kan keren.

Soit, de deals zelf. In de spits is Brian Roekens de rangen komen versterken. Hij is afkomstig (in een ver verleden) uit de jeugdopleiding van Racing Genk maar we hebben hem opgepikt bij degradant SP Kampenhout. Hij mist wel grinta en doorzettingsvermogen om een carrière op hoger niveau te maken maar voetballend is hij een sterke speler voor deze afdeling. Centraal achteraan heb ik voor dit niveau een talentje kunnen strikken. Jonas Vanharen lijkt me echt wel iemand die veel in zijn mars heeft. Hij is absoluut basismateriaal op zijn 19de. In de verdediging hebben we met flankverdediger Briek Van Rooy nog een jonge speler gecontracteerd. Hij kan zowel op links als rechts uit de voeten. Centraal op het middenveld verder ook nog een iets stevigere speler dan we voor de rest hebben met Maxime Janssens. Ook hij is meteen een zekerheidje. Als laatste is er dan nog Jamie Truyttens. Hij komt ons aanvallende middenveld versterken. Ook hij is een polyvalente speler. Iets waar ik tijdens deze mercato specifiek naar op zoek ben gegaan. Uiteraard staan ze ondertussen allemaal vrij vast in de basis.

20231218%20KAC%20Betekom%20half%20season%20results.jpg

Het seizoen begon met de Beker van België. We begonnen voortvarend en schakelden Vlamertinge vrij vlot uit. In de 2de ronde speelden we eveneens goed maar gingen we uiteindelijk met strafschoppen onderuit tegen het grotere RFC Huy. Desalniettemin een goede prestatie.

20231218%20KAC%20Betekom%20mid%20season%20table.jpgIn de competitie vlot het evenwel iets minder. Als we voortgaan op de season preview (10de) behoorde dit tot de mogelijkheden. En heden ten dagen draaien we dus rustig mee in de hogere middenmoot. Meer zit er voorlopig niet in. Als we een kleine boost hebben qua matchverloop en resultaten, gebeurt het evengoed dat we 2 weken later het omgekeerde doormaken. Het is dus uitermate vlak allemaal. Het ergste is vooral dat ik moet vaststellen dat Roekens omzeggens de enige is die een goal maakt. Scoren is dus het probleem deze campagne wat maakt dat we niet kunnen doorstoten richting een hogere positie op de ranking. Ik weet dat ik een vrij verdedigend en compacte tactiek heb, wat trouwens ook nodig is voor deze ploeg, maar in de omschakeling moeten echt nog stappen gezet worden. Wat we blijven proberen.

Spoiler

@19CH98 @Marius  @KayDeManaager @DGremlin @dimihuyghe  @Kyrill @keano77 @Djurovski @Svenpunt @Tim Windt

Wie hierin of -uit wil, mag dat altijd even doorsturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zes overwinningen op vijftien wedstrijden is niet heel erg veel maar toch doe je het allesbehalve slechts als je naar de tussenstand kijkt. Je staat inderdaad in de middenmoot, maar met amper één overwinning meer zou je al kunnen stellen dat je meedoet voor de titel. Alles lijkt dus nog mogelijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je sprak natuurlijk al uit je dat je niet verwachtte om in de degradatienood te komen en dat je de club ook nog niet goed genoeg achtte om mee te spelen voor de bovenste plekken. Deze voorspelling komt uit. Ook al sta je maar 4 punten achter plek 1

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 maart 2024

20240301%20KAC%20Betekom%20fixtures%20jan%20-%20feb.jpg

Ondertussen zijn we weer een 7-tal wedstrijden verder. En dat is op zich een goede reeks geweest waarbij we al onze thuismatchen gewonnen hebben. Op verplaatsing was het wel iets lastiger maar het heeft ons wel 1 plaats doen stijgen in het klassement. We staan ondertussen op een mooie 5de plaats maar het is eigenlijk zelfs een gedeelde derde plaats. Belangrijk om weten is dat de kampioen rechtstreeks promoveert maar dat de nummers 2 tot en met 4 uitkomen in de eindronde van 3de nationale en op die manier ook nog in aanmerking komen voor een promotie. Het is op die ranking dat we ons zullen moeten richten. Verbroedering Geel is stilaan aan het wegsluipen en ook in de onderlinge confrontatie hebben we ondervonden dat we net dat tikkeltje minder kwaliteit hebben. Ik heb me er al halvelings bij neergelegd dat zij richting kampioenschap gaan.

20240301 KAC Betekom general performance.jpg 20240301 KAC Betekom defending performance.jpg 20240301 KAC Betekom attacking performance.jpg

Onze 4-1-4-1 blijft ondertussen een meer dan degelijk systeem maar als er winst te boeken valt, zit dat in de aanvallende setting. We maken te weinig schoten per match op doel en daardoor liggen onze expected non-penalty goals ook te laag in vergelijking met de andere ploegen in de reeks. Anderzijds zijn de schoten die we plaatsen dan weer wel van een goede kwaliteit. Als laatste is het opvallend dat ons aantal dribbels erg hoog ligt terwijl ik net probeer om een soort van passing game te spelen. Ik weet niet direct hoe dat komt maar daar wil ik zeker en vast verandering in brengen. De bal moet het werk doen, ook al is de kwaliteit van de spelers om dit niveau beperkt. Maar de intentie mag je als club en trainer wel hebben, vind ik.

Verdedigend zit alles wat mij betreft wel redelijk snor. Enkel ons aantal clearances valt wat uit de toon en zou hoger kunnen. Al blijf ik vooral voorstander om het op een voetballende manier te proberen. Vandaar dat die statistiek mogelijk altijd iets lager zal liggen dan bij de andere ploegen.

Spoiler

Even uit roulatie wegens de schoolverlofperiode...

@19CH98 @Marius  @KayDeManaager @DGremlin @dimihuyghe  @Kyrill @keano77 @Djurovski @Svenpunt @Tim Windt

bewerkt door Brattbakk
-
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prima periode en je blijft bijgevolg toch volop in de running voor de eindronde. Zelfs de eerste plaats is mathematisch zeker nog mogelijk, maar dan zou je wel een heel sterke reeks op korte tijd nog moeten neerzetten, én rekenen op wat misstappen van andere clubs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 juni 2024
20240428%20KAC%20Betekom%20fixtures%20mar%20-%20apr.jpg

Seizoensoverzicht

Wat een dramatisch seizoenseinde voor KAC Betekom. Plots lukte er echt niks meer en de resultaten zijn dus ook navenant. 20240428%20KAC%20Betekom%20final%20league%20table.jpg4 nederlagen op 8 wedstrijden en geen bal meer in de goal kunnen krijgen. De totale ineenstorting met als gevolg een grijze 6de plaats in het eindklassement. Voor de eerste keer ook dat ik mijn twijfels heb qua functioneren als hoofdcoach. Uiteindelijk heb ik toch besloten om mijn contract nog met een jaar te verlengen. Puur realistisch en statistisch gezien hebben we boven onze mogelijkheden gepresteerd. In de XG tabel van het seizoen komt dat heel duidelijk tot uiting. We blijven een kleine club met een heel jonge spelersgroep en ik hoop dus dat dit een inzinking is die erbij hoort. Op het eerste zicht lijken er evenmin veel plaatsen vrij te komen bij interessante clubs en ploegen in hogere divisies zullen na dit eindeseizoen debacle evenmin staan popelen om mij een contract aan te bieden. Vandaar dat ik de knoop heb doorgehakt en ook volgend seizoen bij KAC Betekom aan de slag blijf.

Onze spelersstatistieken

Zoals een beetje te verwachten valt, ben ik met een zeer kleine kern van spelers aan de slag. Vooral wegens geen financiële mogelijkheden enerzijds en het hebben van nog te weinig jonge spelers vanuit de jeugdopleiding die meteen gelanceerd kunnen worden anderzijds. Toch geef ik zeker wel kansen aan die jonge gasten. Als ik het idee heb dat ze onze kwaliteit niet drastisch naar beneden halen, krijgen ze minuten. Op dat vlak mochten onze fans het debuut meemaken van Roan Praet en hij werd meteen de jongste KAC Betekom speler in de clubgeschiedenis. Binnen deze afdeling zelfs de jongste speler tout court. En dat is uiteindelijk toch ook 1 van mijn doelstellingen binnen deze save. Jonge Belgische spelers kansen geven en lanceren waarmee de clubs een lokaal en realistische koers kunnen varen.

20240428%20KAC%20Betekom%20player%20season%20stats.jpg

Ons elftal van het jaar is dus vrij makkelijk samen te stellen. Speler van het seizoen was zeker en vast onze jonge centrale verdediger Jonas Vanharen. Een misschien ietwat vlakke maar vooral sterke campagne van hem. Daarnaast kunnen we onmogelijk naast Brian Roekens. Zijn average rating is niet echt goed te noemen maar op het veld is hij echt wel onze aanvalsleider. Getuige daarvan zijn de 18 goals die hij erin gelapt heeft. Ik had het op voorhand al een beetje verwacht dat het een momentspeler kon zijn maar als je zoveel scoort, kan een mens al wat meer andere dingen vergeven. Bij de youngsters is er niet echt iemand die zich definitief gemanifesteerd heeft maar qua minuten merk je wel dat er stilaan een paar jongens beginnen door te groeien.

20240501%20KAC%20Betekom%20season%20review%20comments.jpg

Spoiler

@19CH98 @Marius  @KayDeManaager @DGremlin @dimihuyghe  @Kyrill @keano77 @Djurovski @Svenpunt @Tim Windt @DemoN

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een wat onverwachte inzinking richting het einde van het seizoen, maar toch kan je nog steeds niet klagen over de prestaties afgelopen jaar als je ziet van waar je komt denk ik. Qua statistieken zie je dat er maar slechts enkele spelers zijn die er bovenuit steken, dat speelt natuurlijk zeker mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 november 2024

Betekom%20logo.jpgWe zijn ondertussen bezig aan de nieuwe campagne. De “season odds” zijn zoals de voorgaande jaren niet echt positief. Wederom zullen we volgens de bookies moeten strijden voor het behoud. KAC Betekom is inderdaad wel 1 van de kleinere clubs en qua financiële mogelijkheden hebben we evenmin mogelijkheden tot groei. Het is dus behelpen en telkens boven onszelf proberen uitstijgen.

De kleine kern die ik daarvoor ter beschikking heb, bestaat dit seizoen uit volgende spelers

20240901%20KAC%20Betekom%20first%20team%20squad.jpg

In elke linie tracht ik 1 of 2 ervaren spelers te hebben die dan noodgedwongen aangevuld worden met de jongeren. Op doel is het Thuys, in de verdediging rekenen we op Lizen. Op het middenveld bouwen we rond Janssens, Tuyttens, Hendrickx en Lauwrensens. In de spits spelen we Roekens uit. Eéntje staat er trouwens nog niet tussen. Jelle Geenens werd nog binnen gehaald als extra optie op de links back. Geen topper maar wel een aanvulling op een niet zo sterk bezette positie. Zijn ze allen fit en inzetbaar, moeten we toch telkens 3 of 4 jonge gasten de wei insturen. That’s the story at KAC Betekom.

20241101%20KAC%20Betekom%20fixtures.jpg

Dit seizoen zijn we in de competitie mede daardoor niet echt vlot uit de startblokken geschoten. Na 8 wedstrijden kamperen we honkvast in de middenmoot. De rechtstreeks promotie lijkt nu al onhaalbaar. Degradatie afwenden mag evenwel ook geen probleem zijn. De nummers 2 t.e.m. 5 spelen een eindronde. Mogelijk kunnen we mits een sterke run daarvoor nog gaan.20241101%20KAC%20Betekom%20league%20table.jpg Ik blijf wel aan boord van de club en ga niet actief solliciteren. Ik probeer dus verder te bouwen aan deze ploeg die ik toch een beetje stabiliteit aan het brengen ben.

Het is trouwens in de beker van België gebleken dat we toch enig niveau kunnen halen als iedereen op zijn top presteert. We haalden de 3de ronde waarin we er zelfs ongelukkig uitgingen tegen Racing Mechelen. Een club die een reeksje hoger meedraait in de middenmoot.

Nieuw in onze reeks is overigens ook Crossing Schaerbeek. De club waar ik mijn eerste interview gedaan heb. Zij verkozen indertijd Roeland Sucaet en jawel, die is ondertussen ook nog steeds coach van de Brusselse club.

Spoiler

@19CH98 @Marius  @KayDeManaager @DGremlin @dimihuyghe  @Kyrill @keano77 @Djurovski @Svenpunt @Tim Windt @DemoN @Keeza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met de odd die je gekregen hebt aan het begin van het seizoen doe je het 5 plekken beter. Dat is een prestatie waar je gewoon tevreden mee kunt zijn. Het avontuur in de beker laat zien dat je jongens echt wel een balletje kunnen trappen alleen presteren ze dit niet elke week. Aan jou de taak om dit te veranderen. Er is nog van alles mogelijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites